Motorozom, de nincs elég hideg


Óriási pechem van. Ez a harmadik telem motoron, és a hőmérő szinte mindig nulla fok fölött van, amikor munkába indulok. És ez már második éve így van, ami azért rossz, mert így esélyem sincs kipróbálni, mit tud az a sok, kemény cucc, amit az elmúlt években összehordtam, hogy fenn tudjam tartani ezt az életformát.

Puhány vagyok, de nem félek a hidegtől

Szeptemberben még minden kolléga nyeregben volt – és az index által kibérelt, négyautónyi helyen a parkolóházban olyankor egymás hegyén-hátán állnak a motorok, annyian jártak be így. Októberben már hullani kezdtek a szépidő-motorosok, novemberben már nagyon kevesen voltunk, december elejére Zách Dani alól kihullott a Vespa (ami azóta is vár valami blokkhegesztésre), a Group4 securitysek pedig egytől-egyig beállították a motorjaikat a túloldali garázshelyre. Azóta egyedül nyomom – szinte üres helyre érkezem (bár egy csomó motor van, mert jó néhányan télire is itt tartják a gépeiket), és nagyon egyedül vagyok, amikor elindulok haza, semmi pacsi-pacsi, holnap mikor jössz.

Amikor beérek a céghez, és motoros csizmában, épp fejvédőt hámozva, kezemben sisakkal belépek az épületbe, a reggeli cigizésből az irodába visszamenők sokszor hitetlenkedve néznek – te jó ég, ilyen hidegben motorozol, nem fagysz meg? Nem. Pedig nem én vagyok Szergej faszagyerek, az a harmadik szomszédban lakik. Igazából – amióta néhányszor 48 órát lenyomtam fűtetlen telephely-szolgálatban 1986/87 irgalmatlan szemét telén, minden téli felszerelés nélkül a tatai laktanyában, azóta úgy gyűlölöm a hideget, mint talán senki más.

80 fölött már nem párásodik a plexi

Sokan úgy vélik, hülye vagyok - én úgy tartom, inkább praktikus. Óbudán nem lehet parkolóhelyet találni az irodához közel, rövidesen fizetős lesz az egész övezet – nem is tudom, a kollégáim mit tesznek majd akkor. Mindenesetre a motoroknak fizet az index pár parkolót, mint már említettem. De most is muszáj néha autóval jönnöm, például, amikor jön valami nagyobb tárgy a Pontonhoz az ebayről, vagy amikor a gyerekeket átviszem a nagyszülőkhöz. Nos, olyankor – direkt megmértem – a parkolóhely-kereséssel, a parkolótól való begyalogolással elmegy átlagban 14 percem. Tehát néha kevesebb, de volt már 20 is.

És mivel autóba sose öltözök fel úgy, mintha például, busszal mennék, mert úgy kényelmetlen vezetni, ezért alaposan át is fázom, mire beérek a szerkesztőségbe, hiszen pont annyi a tipikus gyalogút ideje, mint amennyi a teljes út Zuglótól Óbudáig motoron. Motorról leszállva még meleg a kezem, ha autóval érkezem, jéghideg. Rossz nekem? Fene tudja. Talán csak kényelmetlen, de bizonyos megszokás után már az se nagyon.

Napi járószerkóm

Teljes motoros göncbe öltözni közepes tempóban 7 perc (sietve 5, beszélgetve fél óra), ezt is lemértem, vedd ezt kétszer, az 14, és máris épp nem vesztettem időt. Ráadásul motorral fix 9, autóval 11-20 perc alatt vagyok bent, illetve otthon. És az Era 9,7-je, a Bazegkettő 8,6-ja (városi értékek) helyett 4 litert fogyaszt a Spacy, ennek köszönhetően már őszre, azaz nem egészen egy év alatt behozta a teljes vételárát, és most már nettó spórol. Úgy, hogy ha kéne, még őt magát is el tudnám adni, talán többért is, mint amennyiért vettem.

Tehát a parkolóhely-keresési idegbaj, a szerkesztőségig és –től gyaloglás, dugóban állás, a parkolási díj elkerülése, és jó sok üzemanyag megtakarítása érdekében, valamint hogy egy nap ne csak egy dolgot, hanem akár hármat is el tudjak végezni, ha ki kell mennem a városba, a következő áldozatokat kell hoznom: - öltözködni kell otthonról el, munkahelyről el - nem vagyok valami nagy biztonságban - nem tudok igazán terebélyes tárgyakat szállítani - nem tudok utast szállítani

Nekem megéri, sokaknak nyilván nem. Ráadásul sokkal jobban szeretek motorozni, mint autót vezetni, s ezzel szinte minden motoros így van áprilistól októberig.

Igazából az egész csak ruha kérdése. Volt már idén mínusz nyolc is, akadt némi jég, hó is, meg se csippentett a hideg. Bezzeg két évvel ezelőtt, amikor vettem az Aprilia Gullivert – akkor kemény mínuszok voltak. Akkor kellett ügyeskedni a csúszóson. De a Spacy megvásárlásával beköszöntött az örök jó idő.

Tucano lábzsák, a téli motorozás alfája és omegája

A Tucano Urbanót, azaz Tyúkanyót, ezt a belül szőrme, kívül vízálló, oldalt felfújható lábzsákot átépítettem az Apriliáról. Nem illeszkedik tökéletesen, kicsit nagy a rés oldalt, mert a Spacy orra nagyon lejtős, de így is megfelel. Elöl, hogy egyáltalán ne szeleljen, télire körberagasztom Duct Tape-pel – tudom, felkunkorodik, de nem kell hermetikusan zárnia, elég, ha kicsit tereli a szelet az illesztésről. Egy ilyen lábzsák kevesebb, mint 30 ezer forint, ha ki kell gazdálkodni, akkor bő negyedévvel többet kell használni a robogót, hogy visszajöjjön az ára (legalábbis az én városi közlekedési igényeim mellett), de az ötszörösét is megéri.

Az összes létező téli felszerelés közül Tyúkanyó éri a legtöbbet azok közül, amit az ember a motorra, illetve magára aggathat. El se tudom képzelni, hogy érzik magukat azok a szegények, mennyire nyekeregnek a térdízületeik, te jó ég… Matyizsákkal motorozni valami egészen más élmény. Sokat számít a kézvédő is, de mivel az enyém csak egy neoprén zacskó (a Gulliverre csak olyat lehetett tenni), ezért túl sokat nem számít. Sokkal jobb lenne a merev fajta kézzsák, az nem ereszti át a szelet, a vizet, de majd talán jövőre.

Ez a neoprén közel nem ér annyit, mint a merev kézzsák

Aki nem akar sokat költeni, egy ilyen Tucano lábzsákkal és kéztyűvel, nagyjából 30 ezer forintért télire tud tuningolni egy bármilyen trepnis robogót. Hozzá egy szélhatlan dzseki, egy vesevédő, egy jó sál, egy zárt bukó és egy fejvédő – máris lehet tolni 10-15 kilométert munkába és –ból naponta. Legalábbis nulla fokig.

Gyere kicsi mínusz tizenöt! Így, mínusz kettőig tökéletesen megfelel a shoxos bőrdzseki is

Én még most is a tavalyi, Oldschool fantázianevű shoxos bőrdzsekimet hordom, amit Zách Dani nagyon műbőrös hatásúnak mond, de Kati szerint tök vagány - és szerencsére nem Danival szoktam este ágyba bújni. Kisebb fenntartásokkal vettem tavaly november végén használatba ezt az alig harmincezerbe kerülő, téliesítettnek mondott dzsekit, aztán végigcsináltam benne a telet, és észrevettem, hogy a régi, vastag, Dainese cordura cuccomat csak akkor vettem fel, amikor egész nap kint kellett lennem. Különben tökéletes volt a bőr is.

Kissé kopik a válla, de mindig itt rángatom át a hátizsákot

Most már egy év elég kemény használat van mögötte, ami kicsit kezd rajta meglátszani, de egyáltalán nem vészesen. A vállán, a szegélyeknél kopik a festék, ahol mindig átgyűröm a hátizsák pántját, de még sosem ázott át, pedig azért kapott már esőt rendesen. És kicsit jobban is néz ki így. Mindkét karján kicsúszott a varrásból egy-egy szorítópatent függesztőgumija, azokat átkötöttem a szomszéd gumira, most béke van jó ideje.

Kicsit lejött már a gumi mindkét oldalon

Az ujján is leugrott egy patent, de beütővel és kalapáccsal két mozdulatból orvosoltam, most kicsit laposabb a kupak, de tart, nekem tökéletes. Máskülönben a dzseki minden várakozáson felül teljesít. Masszív, a bele is jól bírja, a cipzár tökéletes. Annyira szélálló és bőrsége ellenére is olyan jól tartja a hőt, hogy mínusz egy-két fokig eszembe se jut a cordura, még ha dolgom van a városban, és pár helyre el kell mennem, akkor sem. Van, hogy ebben a motoros dzsekiben kell sokat mászkálnom a hidegben, mert mondjuk, kimegyek a többiekkel kajálni, és mindig meglep, hogy igazából ácsorogni benne is melegebb, mint a közepesen tudományos, hosszú télikabátom.

Még a téli bélést se tettem be

Most, a fotózásnál vettem észre, hogy tavaly óta be se tettem a téli bélést, úgy motorozok benne – és nem fázom. Pedig nem hordok alá túl sok réteget, csak egy tescós polárpulcsit, a már a domsjői túrán is bizonyított, szenzációs IXS termo aláöltözőt, egy vékony, pamut garbót és egy alsó pólót. A termoalsót leszámítva annyit, amennyit normálisan is felvennék, ha öt percnél többre kiugranék a városba. A nadrág alá is csak az IXS hosszú alsót húzom, persze dupla zoknit azért veszek, mert a végtagoktól kezdve hűl ki a legjobban az ember.

Idén óriási előrelépés – és talán emiatt nem is vettem észre a téli betét hiányát -, hogy az IXS-importőr megszánt minket Danival a trieszti túra után, és felajánlott egy rakás cuccot tesztelésre. Hát, itt szakad el a normál, csóró motoros – aki én vagyok – a tesztelőtől – aki az alteregóm. Így lehet, hogy egy alig 100 ezer forintot érő robogón olyan csizmában, fejvédőben és kesztyűben motorozok, ami összesen garantáltan többet ér magánál a járműnél. Mondta valaha bárki, hogy az autós (motoros?) újságíró nem az élet császára?

Nem tettem még próbára esőben

Eddig egy 6000 forintos Lidl-csizmát használtam, ami – becsületére legyen mondva, pedig látott elég vizet – soha nem ázott át, csak dicsérni tudom. Kényelmes persze nem volt, a talpa nagyon puha, a lábtartó nyomja rajta keresztül a talpat, kicsit izzaszt is, de nem volt vészes. A tudományos IXS Madox csizma más szerzet. Ennek rendes betétje van, és még a cipzárjának végén is tépőzár van. Bőr-textil kombináció, van benne kívülről vizet át nem eresztő, belülről lélegző Gore-Tex, a külseje pedig vízlepergető kialakítású. Sajnos megázni még nem állt módomban benne (a Tucanótól egyébként se tudnék), de tény, hogy meleg, kényelmes, nem izzaszt, ennyit már tudok. Fel- és lehúzni viszont sokkal nehezebb, mint a töredékébe kerülő lidles cuccot, nyilván ennyivel biztonságosabb is.

Vastag, meleg, de nem árt elé a kézzsák

Kesztyűnek is hozzám vágtak egy másikat, pedig a lassan három szezont megért nyári IXS Tarasom mindennél jobban rám nőtt, vonakodva tettem a polcra, nekem még télen is szinte megfelelt. Legalábbis melegebbnek tűnt, mint a kifejezetten téli használatra való, vastag, bumszli Dainese kesztyűm régről. Azt nem is hordtam emiatt.

Lehúzópenge is van a kesztyűn, hogy sáros időben, esőben pucolni tudjuk a plexit

De ez az új is igen jó cucc. Ez is bőr és Gore-Tex, de a vastagságához képest egész tűrhetően hajlik. Nem motoroznék benne ezer kilométereket, de húsz-harminc még kényelmes. Meleg is, mint a rosseb, bár az ujjaim vége már kihűl, ha oda-vissza átszelem a várost motorral. De érezhető a javulás a (meglehetősen szélálló és masszív) nyárihoz képest.

Ruhát is adott az IXS a szégyenteljes trieszti elázásunk után (teljes bőr-cordura szettet) – hiába, az imádott, de már tízéves Dainese cordura outfitem és a tizenegy éves Schoeller Keprotec esőgatyám már túl van a csúcson. Kicsit cikinek éreztem elfogadni, sőt, de szinte könyörögtek (tényleg), hogy vigyük, van rá kerete a cégnek, írhatunk róla hideget, meleget, csak szerepeljen. De annak a ruhának a teszteléséhez tényleg kéne valami masszívabb hideg – egyelőre kétszer vettem fel a dzsekit, de pojácaságnak éreztem, ennyi útra elég a bőr is.

Cordoba szopóálarcom

Viszont lett fejvédőm, ami egy olyan embernek, aki hajszárítót az elmúlt húsz évben csak blokkmelegítésre használt, hogy belemenjenek a csapágyak, elengedhetetlen felszerelés. Eddig is használtam ilyet, egy shoxosat, ami azon túl, hogy olcsó volt, neoprén, és tényleg melegített valamennyire, erősen fujtós volt (orromra, számra rátapadt) és rossz helyen volt rajta a kivágás vagy – feltehetően - az arcom.

Amiben akár orrot is túrhatok

Az új szopóálarcomat – neve Cordoba Evo - egész más fából faragták. Valami Windstopper membrános cucc az anyaga, kicsit filcnek tűnik, de szintetikus, mindenesetre tényleg állja a szelet, könnyen csusszan rá a bukó. Óriási előnyből számtalanja van: például a szemeknek való kivágás eleve a szemeimnél található. Viszonylag széles, mégis fedi a homlokomat, ami az én esetemben nem csekélység. Az orránál vízszintes sliccelés van, ezért egyrészt meg sem fulladok benne, másrészt a párát lefelé lehelem a sisakban, emiatt kevésbé párásodik a plexi, harmadrészt akár orrot is túrhatok benne. A szájánál is kiképeztek valami rácsszerűséget, ezért duplán megúszom a fulladásos halált, és még a gallér-része is sokkal mélyebbre nyúlik, ezért hátul például, nincs kint a fél nyakam.

Lidl-es vesevédőm, aminél egyelőre nem kell jobb

Kiváló lidlis vesevédőmet viszont az IXS kedvéért sem vagyok hajlandó feladni – ez a kábé 4000 forintos cucc három éve a hűvös idős motorozás része nálam. Van egy tépőzárral rögzíthető második rétege, ami természetesen fixen benne van, és nagyon jó az íve, nem csúszkál fel állandóan a derekamon, amit a korábbi vesevédők mindig.

Bebújni azért elég nehéz

Egy jó termoalsó-rendszer, jó csizma, jó kesztyű, jó fejvédő, vastag vesevédő, közepesen aluli bukósisak és persze a Tucanók a motoron – ennyi már kicsit sok is a boldogsághoz nulla fok táján. Volt pár nap azonban, amikor hidegebb időben indultam munkába decemberben.

Két póló, összevarrva. Ha sokat kint vagy télen motoron, élet és halál kérdése lehet, hogy egy kis extra meleghez tudod-e juttatni magadat

Akkor vetettem be a csodafegyvert. Egyelőre fejlesztés alatt áll, úgy hívják: Warm to Go. Nincs benne semmi trükk, két, szabványos póló közé bevarrt két-két elektromos rezsólap az egész. J. maga tervezte, és rövidesen ki is rukkol vele. Léteztek már korábban is ilyen elektromosan fűtött ruhák a piacon, de azokkal sok a baj.

1) Csak valami komoly ruha (vadász- vagy motoros kabát) részeként lehet hozzájuk jutni,
2) Drágák,
3) A mosást, gyűrést csak mérsékelten bírják,
4) Sok áramot fogyasztanak,
5) Mivel a bőrtől messzebb vannak, kevésbé melegítenek.

Ez a cucc mosható, összehajtogatható (nem élére, persze), mivel egy póló, ezért akár első rétegnek is hordható, és bármi alá felvehető, például a viszonylag passzentos shoxos bőrdzseki alá is. Hátul keresztben, egymás alatt, elöl függőlegesen, egymás mellett van benne a két-két fűtőlap, a bal hónalj alatt jack-dugós vezeték áll ki belőle, s van ott egy jack-aljzat is.

A rendszer vezetékes és függetlenül is működő, akkus része

A jack-dugó a motor akksijáról egy hőfokszabályzó, akár a zsebben elhelyezhető kezelőpanel közbeiktatásával érkező hosszabbítóra csatlakozik. Három fokozatban állítható a meleg, és a Spacy elektromos berendezését négy nap alatt egyáltalán nem viselte meg az áramfelvétele.

Beépítettem ugyanis a kábelt, átvezettem a nyereg alá a burkolat alatt, és rácuppantam a fűtésre. Túl meleg volt aznap, mínusz három. Mire a Kacsóh Pongrác úti felüljárótól az Árpád-híd pesti hídfőjéhez értem, lényegében ham and eggset csinált a hátamból és a hasamból – mondjuk úgy megsültem. Mindezt egyes fokozaton.

Bekötöttem a motorba a fűtést

Másnap már nem vettem termopulcsit, mert beláttam, túlzás ilyen sok ruhában motorozni mínusz öt fokban. A szomorúan üreslekedő Domus áruház pirosánál (ez 3 km otthonról) kikapcsoltam kicsit a fűtést, az Árpád-hídnál visszakattintottam (majdnem 2 km hűlés), majd beérve kilőttem. Még így is túl sok volt, igaz, a derekamnál kicsit kihűlt egy sáv, no meg persze a dzseki cipzárjánál is.

Akkuról kicsit finomabban melegít

Emberbarátabbnak bizonyult a Warm to Go, amikor december elején Karesz barátomhoz autóztam Viszre az akkor még erősen fűtéshiányos állólámpás Mercimmel. Akkor a hozzá való, külön tölthető, kis hordozható akkuról használtam, amin az állítóberendezés nem három, hanem öt fokozatot enged, ráadásul nem ki-be kapcsol, hanem úgy kisebb feszültségen működnek a lapok. Hármas fokozatban, kellemes, otthonos melegben tettem meg a 136 kilométeres utat – legalábbis felsőtestileg. Egyébként az út a városi araszolással több mint két és fél órás volt, annyit lazán kibírt a pöttöm, zsebben elhelyezhető kis akkucsomag.

A melegítőberendezés – mint mondtam – most áll fejlesztés alatt. A jack-aljzat például arra szolgál rajta, hogy onnan vagy fűtött nadrágot, vagy fűtőszálas kesztyűt lehessen táplálni, kinek, mije fázik jobban. Azok még nincsenek készen. A pólót is visszaadtam azóta J-nek, megkértem, hogy a deréknál levő lapot tegyék lejjebb, az elsőket tegyék összébb, mert mégiscsak a cipzárnál jön a legjobban a cúg a motoron. Hogy mennyi lesz? 30 ezer körül, jóval alatta a legolcsóbb hasonló melegítős ruhák felének.

Pici a távirányítója

Töredelmesen be kell azonban vallanom, hogy a motoromra tesztelésre kapott, szilikás, mikrolamellás, profi téli gumikat visszaadtam az importőrnek. Múlt télen egyszerűen nem volt alkalom, amikor a motor a megcsúszás legkisebb jelét mutatta volna, és lusta voltam mindenféle prevenciós szerelésekre, kibekkeltem. Idén viszont párszor már sikerült kígyóznom, neki is álltam a mutatványnak. Aztán amikor leültem a Spacy mellé, s jó darabig csak vakartam a fejem, hogy hol a tengelyvég, majd elővettem a szerelési könyvet, elment a kedvem az egésztől.

A hátsó kerék cseréjének menetét a következőképpen vázolja a drága utasítás, hogy áldjam a tervezők jó édes anyukáit, csoportos foglalkozás keretében:

1) vedd le a burkolatot (három rész, díszlécek, indexek, stb.)
2) vedd le a hajtószíj fedelét, ott látod a tengely egyik végét,
3) vedd le a kipufogót,
4) húzd ki a tengelyt.

Hát kösz. A fél motort szét kellene rámolni. Számoljanak utána, ez másfél órás szerelés, csak azért hogy a kezemben legyen a kerék, amit utána még vihetek spéci gumishoz, aki fel tudja szerelni a téli szettet. Tavasszal ugyanez még egyszer. Hát egy lóf…

Tehát várom a hideget, kicsit félek a csúszóstól, de én, a puhány, még kényelmesen lejjebb bírok menni tizenöt fokot, játszhatunk licitálóst. Csak a párásodástól ne szenvednék ennyire. Amíg 80-at tudok menni, még so-so, de 50-nél már alig látok, olyankor nyitva kell tartanom egy kattintásnyira a plexit, viszont akkor úgy vág be a cúg, hogy szinte érzem, ahogy formálódik a homloklebeny-gyulladásom. Nemrég Árpád tanácsára az Ofotértben vettem szemüveg-párátlanító szprét, de egyelőre nem vettem észre, hogy sokat segített volna. A sisakom meg nem pinlockos, ne is javasolják.

65 ezer fölött tartunk Spacyvel, jó egészségben. Már az időóra is működik

Ahogy nézem, most este negyed nyolckor, esik kint a hó, jöhetne az éles próba, mert itt van Szibéria. Viszont épp tesztautó van nálam, azzal megyek haza. Teszem hozzá, augusztus óta az első tesztkocsi ez - tényleg motorral járok, amikor lehet. Csak most nem... A rossebbe, csak tartson ki a zima, amíg visszaadom az autót…

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr235006696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Freechild 2013.01.09. 07:38:12

Abszolút egyetértek. Ez a második telem robogón. Jobban átfázom ha busszal kell mennem néha. Az én csodafegyverem az Oxford Hot Grips markolatfütés. Ha kéz meleg akkor nincs gond.

lezlee 2013.01.09. 08:14:58

Nekem is ilyen lidlis vesevédöm van, kb. 5 éve vettem, tök jól hasznlható... bár nincs összehasonlítási alapom, mert mást nem probáltam.

mercurius 2013.01.09. 08:26:09

Ez a warm to go cucc megbirizgálta a fantáziámat. A motoros előnyein kívül még számtalan helyen tudnám használni. Pont azért, mert nem egy kabátbetét, hanem a 'külső héjtól' független ruha.

Cobra. 2013.01.09. 08:51:30

Lábra nálam tökéletesen bevált a termoalsó+vastagabb kord nadrág+esőnadrág összeállítás. Viszont a lábam még hócsizmában is kihűlt múltkor, pedig csak 25km-t mentem plusz 2 fokban. Az univerzális kézvédő meg azért sokat számít, persze kell alá a meleg téli kesztyű is. A felsőtestre meg nem kell annyi minden, egy nagyobb plexi meg egy jó kabát akár egy sima alsóing+pólóval is megfelelően szigetel.
Viszont én már (dec 22?-t leszámítva) sajnos nem tudok motorozni, mert összesározni nem akarom mosási lehetőség hiányában, illetve ha esik a hó, akkor ugye alapból esélytelen, mert nálunk még a terepjárómmal se egyszerű hazajönni, ha csúszik.

atomalfred 2013.01.09. 08:54:45

Az agyondícsért Tucano helyett van jobb is, a Top Sellerie (topsellerie.fr), de nálunk nincs forgalmazója. Különbségek többek közt: több modellre gyárt felcsavarozható lábtakarókat, ami sokkal jobb a tépőzárasnál, mert nem fúj be alatta a szél, és nem kell telibe ragasztószalagozni, mint ahogy nálad is van. Vastagabb anyagból vannak, vastagabb béléssel, nem nyakba akasztós, hanem csípő köré tépőzárazható, kapucniként behajtogatott üléstakaróval, nekem olyanom van XMax-hoz és zseniális.
Amúgy a fejmelegítőd nem túl vastag? Befér a fejed a sisakodba? Én a Forcefield féle csősálat használom, marha jó az is. Kesztyűnek pedig a Buffalo háromujjasát (Evo TF), ami szintén nagyon bevált.

9mmPara 2013.01.09. 08:57:58

@Cobra.: lábfázás ellen nekem a grazi Louisban azt javasolták, hogy a méretemnél 1 számmal nagyobb csizmát hordjak télen, mert akkor a lábujjam nem közvetlenül érintkezik a szélverte csizmaorral. És tényleg jobb. Nem egy megváltás, de ingázási távolságokra megfelel.

atomalfred 2013.01.09. 08:58:22

@Freechild: Nálam is fel van szerelve, nagyon jó cucc, de az a bajom vele, hogy bár a tenyeret melegen tartja, de az ujjvégek kihűlnek kegyetlenül.

Семёрка 2013.01.09. 09:00:27

Kitűnő tesztelési lehetőséget tudok ajánlani: jöjjön Csíkszeredába, a reggel is -26,6 fok volt, délutánra felmelegedik, -15-re, minden tartományban kipróbálhatja a "védelmet" akár száraz, akár jegyes, akár félméteres hóval borított úton is. Szállást,pálinkát állom! :D

Vizibolha 2013.01.09. 09:05:09

A hatso kerek levetelehez szerintem eleg az oldalburkolatot es a kipufogot leszedni, legalabbis a hajtasban szinte teljesen megegyezo Helixen annyi a mutatvany. Burkolat 3-4 csavar, kipufogo/tartokonzol 4, kerekanya le es tadam.
Hm, kezdem magam csirkenek erezni, hogy telen allofuteses autoval jarok es nem a jo oreg Helixszel...
A warm to go otletes cucc, tetszik!

prunoki 2013.01.09. 09:07:29

Nekem volt, igaz csak ehhez hasonló csizmám, erős esőben nagymotoron az elején levő szellőző szépen bevezette azért a zokniba a vizet, csak úgy tocsogtam benne később. Rá kell húzni a nadrágot esőben.

végbéla 2013.01.09. 09:09:34

Hello Zsolt!

A pinlockot nemcsak 'pinlockos' bukóra lehet szerelni.
Az én bukómhoz sem volt plexi, de lehet venni ilyen 'csináld magad magad cuccot'. Kapsz hozzá rajzot, kis rögzítő pöcköket, fúró fejet és a betétet. Egy ilyen műszaki szakinak mint Te, nem tarthat tovább mint 30perc. :-)
Itt egy link, igaz angol, nem tudom hogy szállítanak-e Magyarországra: www.pinlockshop.co.uk/category-pl/pinlock-diy-kits.

£29 pénzbe kerül, szerintem nem vészes. Én is 15km körül ingázok reggelente, a vége elég lassú mert sok a lámpa. Régebben alig láttam a párától.

Üdv

TalpaiI 2013.01.09. 09:20:52

Vagy van még a ragasztós verzió is pinlockból a progripnek, jelenelegi bukómon az van és ugyanúgy működik. Viszont az atomatikus sötétedés nem működik mert UV ra sötétedne azt meg a bukók alapban szűrik.

leslie_c · http://azfto.blog.hu 2013.01.09. 09:37:18

Gyere Csík, odaadom kölcsönbe for testing purposes a jól bevált UVEX Boss 3000-emet, használd a hideg szezon végéig, nézd meg, hogy az párásodik-e.
Üdv: Leslie

plümpike 2013.01.09. 09:47:46

A lidlis motoros cuccok (amiket akkoriban lehetett kapni, amikor bejött a lidl, az első-második tavaszi akcióban) igen ár-értékarányosak. Nekem volt onnan ponyvám, ami 4 évig bírta, van ugyanilyen vesevédőm, és csizmám is, mindegyik tartós, és a nevetséges árához képest messze felül teljesítette az elvárásokat.

De a létező legjobb vétel az onnan származó, Bsquare tanktáska volt. 19/26 literes, térképtartós, ráhúzható vízhatlan kapucnival. Olyan töméeseket bírt zokszó nélkül, hogy csoda: volt hogy 1 hétre ezzel, plusz egy kis hátizsákkal mentem el, és egy meglazult varrat nincs rajta. Valami 5 ezer forint volt 2007 környékén, pont harmad annyi, mint a hasonló Cameron táska.

Gomulka Béla 2013.01.09. 09:52:09

Én nem látok abban semmi furcsát, hogy az embert komfortosan tartó felszerelések ára meghaladja a motorbicikliét. Miért ne? Legalább annyi ész és o"tlet és mérno"ki lelemény hozta létre o"ket, mint amennyi egy robogóba belement. És avval sincs baj (szerintem), ha az újságíró, aki ember is, esetleg a saját értékrendje mentén választ.
Vannak ezek a mindenféle televíziós meg újáságokban is megtalálható programok, amikor egy valamiro"l híres ember a szakteru"letéto"l markánsan eltéro" dolgokban jeleskedik. Filmszínészek homárt fo"znek, futballisták tájképet festenek vagy jégen táncolnak, ilyesmi. Hát én szívesen elolvasnék egy Csikós-féle tésztavágógép tesztet. Vagy szánkót, svájcibicskát, túrabakancsot, paprikás krumplit. (Bálombo"kit, guttermuttert, hogy felfelé is bámuljunk egy kicsit.) A mérno"ki alaposság és megszállottság szemszo"gébo"l. Hmm

gumitamin 2013.01.09. 10:19:46

Egyből az jutott eszembe hogy ez a csizma bizony be fog ázni az elején lévő szellőző miatt.
Jó cikk, ismét okosabbak lettünk picit.
Nálam a kéz és lábfázás okoz gondot, valamint a párásodás.
De az az igazság, hogy 2 km-ért nem szívesen indítom be a motort (be se melegszik mire odaérek).
Szintén nagy előny ha nem kell fagyban állnia a motornak indulás előtt.

559 2013.01.09. 10:22:36

Kemény vagy Csík, nagyon kemény! :)

Big like a kitartásodért.

Jó magam is szoktam hébe-hóba(?) télen motorozni, de leginkább nem a hideg riaszt el, hanem a hangulatom nincs meg ehhez a ködös taknyos téli napokon.

GrG 2013.01.09. 10:24:50

Én is a felragasztós pinlockot mondanám. több mint egy éve fent van, semmi baja, én a motorboltban ragasztattam fel a sráccal így nem tudtam elb*szni.
A márkáját nem tudom, mert a csomgaja ott maradt és az árból is csak arra emlékezem, hogy olcsó...
Szóval ne szívasd magad, hanem mars ragasztatni...

sony666 2013.01.09. 10:25:58

Csikós Zsolt:

Szia!
A dzsekit kicsit kezelném viasszal a kopott helyeken, de ez nyilván neked is eszedbe jutott.
A párásodásra pedig tényleg nincs más ellenszer.

Egy utólagos pin-lock ráherbákolós cikket szivesen olvasnék, valószínűleg nem vagyok vele egyedül ;)

Mondjuk valami régebbi Grex sisakot amit nyugodtan el lehet rontani tudok is adni hozzá. Ha kell írj egy mailt és elviszem.

RCH 2013.01.09. 10:39:17

A túraplexi tud még nagy szolgálatot tenni. Nincs menetszél, így akár nyitott sisakplexivel is lehet motorozni és ha elég nagy, akkor a kormány körül is elvezeti a menetszelet, így akár a kormánymuff is megspórolható. Sokan kérdezték, hogy lassul-e tôle a motor, de amennyivel nagyobb a felülete, mint a pilótának, annyival áramvonalasabb, szóval nagyjából kiegyenlítôdik a dolog. Egy réteg ruha megspórolható vele, ráadásul az ablakon kihajigált csikkektôl is megvéd.
Persze hátrányai is vannak: viharos szélben kicsit instabillá teszi a járgányt, nedves idôben - pláne este - van, hogy emlékezetbôl kell közlekedni, annyira nem látni tôle.
De összességében egy Tyukanyóval kombinálva télen nagyon hatásos.

Mazzzzu 2013.01.09. 11:08:17

az a fűthető póló, az én fantáziámat is birizgálja, bár nem motorozok, nem is tudok, meg minek is, mert 5 percre lakom az egyetemtől :P de érdekes dolog :)

alvaro84 2013.01.09. 11:46:42

Kezdem látni, mekkora különbség van télen a város és a nyílt országút (és pláne az Isten háta mögött kettővel földút, ahol lakom) közt. Fázni én se fázom idén, -6 fok volt a leghidegebb, amivel találkoztam, de az út nagyon gyakran volt motorral gyakorlatilag járhatatlan, a takarítatlan havas meredek szakaszok mellett szilveszterkor csodás ködlefagyásba sikerült belefutnom - mit belefutnom, kb. 40 km-t tettem meg rajta. Oltár szerencsém, hogy eleve marha óvatosan jöttem, így lépésben dobtam csak el Teresát. Shikata ga nai, a 180 kiló (mint erős többség) egyszerűen másképp gondolta.

Emiatt most felfüggesztettem a fagyban motorozást, pedig még mindig nem sikerült fáznom. Bélelt kordura, pulóver, alánadrág, csősál, nadrágbélés a csizmaszárban, fűtött kesztyű. Meg persze lassabban kell menni.

A plexi párásodása és lefagyása meg tényleg probléma, mondjuk 50-nél még határeset (nincs tolólapnyi túraplexi a motoron, csak egy kis ficni, ami pont a fejemre szórja a szelet), éppen nyitva lehet tartani a plexit.

okta 2013.01.09. 12:01:06

@sony666:

A Grex a Nolan régi sityakjait gyártja: mikor futárkodtam, megvettem a Nolanos pinlockot, gond nélkül felraktam a Grex plexijére.
1. beméred, hogy hova a legjobb tenni, bejelölöd a két rögzítőpont helyét.
2. fúróval óvatosan kifúrni.
3. pöckök behelyeznek és kész.

Egy idő után az egyik rögzítő nem tartotta magát, összeragasztottam. Azóta is megvan az a plexi (sisakot már lecseréltem direkt ugyanolyanra).

tailor13 2013.01.09. 12:21:28

Csak én vagyok olyan puhány, hogy 5 fok alatt nem motorozom? Mentségemre legyen mondva, a Simsonra kicsit macerásabb Tyúkanyót szögelni, de 5 fokig elvagyok a térdprotektor + orkánnadrág, sínadrág, melegítő, farmer, aláöltözet kombóban.

Ellenben meglepő, de engem 5 fokig nyitott (cross, szemüveg nélkül) bukóban sem zavar a hideg, igaz, nem is megyek 80-nal, meg nem is 20 km-t, de 5-10 km-t gond nélkül le szoktam nyomni úgy, igaz, csak 50-60-nal.

A fűthető ruha viszont tetszik, ötletes, praktikus :)

bufesrac 2013.01.09. 13:55:10

www.onroad.hu/motor/bemutato/812/

Valamikor már én is megcsinálom, mert szoktam hidegben is motorozni, ha nincs sár meg hó. :)

zöldi 2013.01.09. 14:06:59

@RCH: Így van.
Már azt is kiagyaltam, hogy a nakedemre is szerzek egyet télire.

decens 2013.01.09. 14:11:23

Csak azt nem értem, hogy egy ilyen kiskerekű robogóval hogyan lehet együtt élni!
Egyszer ültem csak az eddigi 50 éves motoros pályafutásom alatt ilyen "modern" kiskerekű robogón, de azt is csak egy utcasarokig tudtam elviselni.
Aztán annak idején próbáltam még Tündét egy szentendrei útra, meg egy Tatrant is egy városi próba körön. Sikerült gyorsan kiábrándítani magamat belőlük!
Igaz, hogy a jelenlegi motorjaim is 19 és 23"-os kerekűek! :-))
No, azzal nincs is akadály!

Henry82 2013.01.09. 14:41:34

Én is motorozok egész télen (SV650), de én nem csinálok ekkora ügyet az egészből. Télvíz idején nyilván csak munkába járok vele, oda-vissza kb 16 km, eddig a leghidegebb -6 fok volt amikor motorra ültem, de én semmi ilyen úri huncutságot nem aggatok magamra,csak a téli melósruházatom, plusz a normál motoros felszerelésem, azaz csizma, nadrág, kabát, kesztyű, nomeg sisak és ennyi.
Én ugy látom, amíg nem megy sokkal nulla fok alá a hőmérséklet, ennyi bőven elég. Ilyen -10,-20 fokokban meg soha nem motoroznék, nem is a hideg, inkább a szarrá fagyott út miatt, akármennyire is szeretek motorozni, van az a pont, ahol nemet kell mondani, a biztonság sokkal többet ér, mint egy kis megspórolt benzin, vagy idő.

Párásodás ellen meg a legolcsóbb módszer egy fejkendő a szád elé kötve amolyan gettósan, akkor azon csapódik le a pára, nem a plexin.

miki02 2013.01.09. 17:10:27

Jó télen olvasni a motorozásról :-)
Nemrég az egyik ismeretterjesztő csatorna motoros túra műsorában egy svéd fickó beszélt, aki addig motorozott télen, amíg meg nem fagyott a szeme. 2 nap múlva már látott, de azóta télen nem ül motorra....

Két ünnep közt szerettem volna venni én is egy motort, Suzuki Gsx 750 F, balatonboglári motoros cég árulja. Jó áron volt, 400e Ft. Telefonon le is beszéltük a szállíthatóságát. Újév után telefon, mennék fizetni, de nicsak, az ára már 500e Ft, így sem sok, de mégis...
Így maradtam Csikós Zsolti cikkeinek olvasója - legyen az autós vagy motoros.
Várom a következőt!

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.09. 18:45:28

"autós (motoros?) újságíró nem az élet császára?"
Ezen mindig jót röhögök, de azért tényleg van mit irigyelni, meg sokmindent persze nem, de általában szelektíve a jót látjuk az ilyen cikkekben. :)

Már csak egy pinlockos bukó kéne, aztán már Szibériában se lenne sok gondod :)

A párával én is mindig szívok, pinlockom nincs, olyan bukóm már van, ami nem párásodik, de cseppekben áll belül a víz, az se sokkal jobb. (Scorpion)

kawa550 2013.01.09. 18:55:55

A legolcsóbb és működő kabátfűtés (én is ezt használom évek óta) hogy fogsz egy bármilyen szivargyújtós ülésfűtést, félbevágod, vezetéket átforrasztod és mehet a kabát alá. Nálam pl a teknőcpáncél belsejére van akasztva, olyant melegít hogy néha ki kell kapcsolni ha nincs elég hideg.:))
Ha van otthon egy már rossz ülésfűtés, az még jobb, mert akkor nem kerül semmibe, mivel ezekben mindig valahol ott, a törésnél, az ülőlap és a háttámla találkozásánál szakad el a fűtőszál, ahol amúgy is el kell vágni, és a 2 félből valamelyik mindig jó lesz, bárhol is legyen a kábeltörés. Mivel ez már úgy is rossz, pláne megéri kipróbálni a dolgot.
Arra azért figyelni kell, hogy a kábel csatlakozásnál kell egy jól rögzített hurok, különben a rángatástól mindig elszakad a fűtőszál forrasztása.

miki02 2013.01.09. 19:06:48

@decens: Szia, kösz :-) köztük van még a kiválasztott, (még mindig nem drága, 2004-es), de így már elvből nem veszem meg :-)

miki02 2013.01.09. 19:08:44

@kawa550: a kokas csípje meg, mindig tanul az ember.....megmutatom az Asszonynak, varrjon ilyet az ülésfűtésünkből :-)

EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro 2013.01.09. 19:10:30

40 ezer Forintért vettem a Suzuki An 125-ös robogómat így nem fogok 50 ezreket még rákölteni.Bukósisak,2-3 pulóver,kabát,sál,kesztyű,mackónadrágon a farmer,bakancs.Semmi extra speckó motoros cucc,csak amit gyalogosan is hordanék.12km oda,12 vissza plusz egyéb utak amit megteszek vele 3,5 literrel 100-on.De sajnos muszáj,mert már sírva tankoltam a Calibra V6-ost.Városban 12 alatt nem igen adja.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2013.01.09. 19:56:36

10 fok alatt nem ülök motorra, nemhogy 5 alatt. Valamikor, vagy 30 éve télen-nyáron mentem, szőrmebéléses bőrcuccom volt Osztrákiából, mégis soxor "érzem" a vállamat, meg a térdemet. Maradandó nyomot hagyott bennem a téli motorozás, bolond 5let volt, de akkor nem számított.

Rocko- 2013.01.09. 20:33:46

én nem motorozok, de az ilyen cuccok mindig lenyűgöznek hogy milyen leleményesség van mögötte.

Freechild 2013.01.09. 20:36:51

@atomalfred:
Van egy alap muffom (semmi bélés, csak szél ellen). Ha ha abba bedurrant a markolatfütés, akkor már semmi se fázik. De ezt csak párszor használtam.

Freechild 2013.01.09. 20:39:24

@Семёрка: Imádom Szeredát. Pünkösdkor, junius elején 3 fok havaseső volt 2 éve. :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.09. 20:55:19

Ezt a szerkot Admundsen is meg irigyelte volna. Mondanam hogy tulzasnak erzem azon az eghajlaton de a fazas es ehezes az a ket dolog amire az ember jo ha tulbiztositja magat.

mt-03 2013.01.09. 21:31:22

remlem jonnek ide is a pinlock helyett buvarpipas es hasonlo csavok mint a masik posztnal:))

viszont hogy on is legyek, exo2 stromshield cuccot ne vegyetek, egy kalap kaka, de legalabb rohadt draga.

ainex 2013.01.09. 21:36:43

Ilyen csizmában nagymotorozom, kifejezetten nagyon esõs vidéken. Két-három hét után már felhúzni is könnyû volt, és annyi vizet nem bírok még ráönteni se, amennyitõl beázna. Viszont nem különösebben meleg. Két zoknit elbír, sõt kíván.

A lábfeje olyan rinocérosz, hogy akármennyit kapcsolgatom a váltót, még egy karcolást se bírok ráerõszakolni.

A talpa viszont nemcsak kõkemény, de a fémen, különösen ha nedves, könnyen csúszik is. Kopott lábtartón, gumírozatlan váltón és féken meglepheti a gyanútlant. No meg volt már, hogy kézzel kellett kihajtani a letámasztót.

Adam-69 2013.01.09. 21:46:19

A tuning a lényeg!!

d4w84 2013.01.09. 22:01:26

háááth... Bpen ahol nincs parkoló...

más a helyzet vidéken.
szerintem a motort le kell tenni szeptemberben, és vége...

Pepejoe 2013.01.09. 22:19:58

@EL-GO Tornado 426 Hemi Quattro:
Látod, vettél volna inkább XE-t te is! :D Jelenleg 8.6 átlagot mutat Bp-n, bár szerencsére elég jó útvonalam van a Megyeri út és az Andor utca közt.
Amikor meg már nem szilárd a víz, kapásból indul a CBR. Végülis az az 1-es számú jármú vagy mi a szösz! :)

mt-03 2013.01.09. 23:02:56

d4w84: szted. de ugye nem kotelezo? nem ertem, azert mer vannank akiknek nem derogal 10C alatt raulni azok miert akarjak hogy mas se? mik ok hogy igy oszitjak az eszt? plane ha ok maguk bevallottan nem nyomjak hidegben?
en is megyek, amig nincs jeg vagy nagyobb ho addig belefer. a hideg nem zavar, teli gumi felpattan, minusz 10 alatt is nyomtam es ha feloltozol van a kezeden futes akkor nem gond.
sot en mar ugy vagyok vele hogy jobb is mert a forgalom is kellemesebb, nem kell hatulrol tolakodo robogosokkal kuzdeni vagy a kocsik kozott kacsazo speedesekkel, netan hatulrol 200-al elozokkel foglalkozni, mert nincsenek. jobban felek toluk mint az autosoktol mert azokat a beznazasaik ellenere mar sokkal jobban ki tudom szamitani mint ezeket a egynyari hosoket...

Breacher 2013.01.10. 17:34:20

@mt-03: Azért mert akkor kiderülne hogy puhák:)
Egyébként ebben a "jobban félsz tőlük mint az autósoktól" dologban van valami. Volt most pár enyhébb nap, előkerültek a pincebogarak. Már előre "ráz a hideg" a nyártól.

Csikós Zsolt 2013.01.10. 21:57:27

@plümpike:
Nekem is B-Square tanktáskám van, kétrészes, szétszedhető :-) Csúnya, bumszli, de nagyon praktikus. Egy dologra kell vigyázni vele - ha mindkét emeletet használod, a fölsőbe csak könnyű cuccot szabad tenni, mert úgy már nem tartja eléggé a mágnes. És van ponyvám is, kettő, hibátlanul teljesítenek, igaz, garázsban takarok velük.

Csikós Zsolt 2013.01.10. 21:58:48

@decens:
Ennek nagyon puha a rugózása, meglepő, de jobban rugózik, mint a nagykerekűk. De libeg-lobog a hátulja, ez a hátulütője. És gyárilag szar, sokat cikkeztek róla.

Csikós Zsolt 2013.01.10. 22:00:02

@gumitamin:
Nincs az elején szellőző, nyilván valami rosszul látszik a képen, tök tömör, sőt, többrétegűen tömör az egész.

Csikós Zsolt 2013.01.10. 22:01:17

@leslie_c:

Köszi leslie, de nálam sajna fogynak a bukók, nem úgy kapnád vissza, ahogy odaadtad... A Bushido útját magadnak kell végigjárnod...

Csikós Zsolt 2013.01.10. 22:02:27

@tailor13:
Érdekes, de amióta télen is motorozok, meg se fáztam télen, betegállományban sem voltam. Én sem értem, mert régen minden télen legalább egyszer pár napra ágynak dőltem, most viszont taknyos se szoktam lenni...

tailor13 2013.01.10. 22:04:56

@Csikós Zsolt: Immunrendszer-erősítő hatása lenne a motorozásnak? Én még ilyet nem figyeltem meg, igaz, van már vagy 4 éve, hogy télen nem motorozom napi szinten, csak kora tavasztól késő őszig.

bh pearl 2013.01.11. 04:32:26

Egyformák vagyunk a csikóssal.
Bár a téli motorozás inkább kihívás mint élvezet.

bh pearl 2013.01.11. 04:34:37

Még annyit. Lehet hogy öregkorunkban nem tudunk majd járni az izületeink miatt.

plümpike 2013.01.11. 08:47:29

@Csikós Zsolt: Én még ezt nem vettem észre, pedig mentem vele 235-öt is. (Németországban, hol máshol....) Ha lett volna alkalom, amikor kijön a gyenge mágnes, akkor ott.

Egyébként amúgy is érdemes a tanktáskába alulra pakolni a nehezebb dolgokat, mert érezhetően nehezebb döntögetni a motort. Én egyszer már majdnem eldobtam emiatt a vasat, fene gondolta volna, hogy ennyit számít. Azóta figyelek erre is a pakolásnál.

gumitamin 2013.01.11. 17:46:44

@Csikós Zsolt: Arra a részre gondolok ami nem bőr a csizmán, a sípcsont védő alatti hajlatban (ez textil jellegű cucc).
Probiker Traveler csizmán ez tipikus probléma, itt és a váltóvédő varrásnál folyik be a víz.
Ez lehet hogy profibb, de mintha valaki írta is itt fentebb hogy ennél is előfordulhat.

Izsook 2013.01.16. 14:25:07

Rossz a cím! Robogózom!!! ;)

Egyébként meg riszpekt.

Blade_RRunner 2013.01.16. 16:31:53

Tavasztól decemberig robogóztam. Aztán, amikor jött az első hó, elraktam. Előtte kezdtem én is ezt az öltözködős mókát, de pont a robogózás lényege, az egyszerűség vész el a napi többszöri átöltözéssel. Nálam már ez is közel 0:0-ra hozza a BKV-Robogó idő meccset. Ehhez jön a felfagyáson fostorgás, nap közben leesik a hó kínlódás, vagy olvad, akkor összecsapják ganyéval a plekót az autók (ma már nem divat a sárfogó), sötétben közlekedés (a tükörben csak egy fény vagyok a sok közül, nekem mega robogózásban a másik plusz a sorok közt haladás, ha ez sincs...) Inkább 2-3 hónapig Égésteret hallgatok a metrón. :)

Slampixxx 2013.01.18. 22:29:56

@tailor13: Én se szoktam beteg lenni... Mondjuk én napi 130-200 km között megyek, futár vagyok. Sokat is törlöm az orrom!

tailor13 2013.01.18. 23:18:38

@Slampixxx: Minden tiszteletem a Tiéd, és kollégáidé. Nem gyenge idegrendszer kell ahhoz, hogy valaki ilyen időben motorozzon. Ilyen időben, még biciklire sem szívesen szállok, pedig úgy sokkal kevésbé fázik az ember.
Az orromat én is állandóan törlöm, ahogy elindulok, folyik, egészen addig, míg meg nem állok, nem győzöm néha zsebkendővel.

Friss topikok

Hirdetés

reklamarchivum feed

  • Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

  • Nincs megjeleníthető elem
süti beállítások módosítása