267 km/h a vége a cseh V4-esnek

A youtube csúf temető, mély gödör: úgy tűnik el benne az idő, hogy nyoma sem marad, órák vesznek el a mélyben, mint sáros barna föld rakódik rájuk az újabb és újabb videó, kifényesedett lapátnyelet forgatva eltemet bennünket az internet.

Valahogy így jutottam el ehhez az anyaghoz, majd bele is haltam kicsit. Sok motort kipróbáltam már, és a két nagy kedvenc (itt és itt) már megírva jelent pipát vágyaim listáján. Már csak a CZ V4 350 typ 860 maradt, mint nehezen elérhető álom – nem véletlen, hogy minduntalan visszatérek hozzá.

A cseh állami televízió dokumentumfilmje ennek a gépnek a történetét dolgozza fel. František Pudil, a cseh motoripar géniusza tervezte: szeretett volna elrugaszkodni az egy és kéthengeres konstrukcióktól, tudta, azokkal már nem lehet érvényesülni a versenypályán. Ő pedig győzelmeket, rekordokat és aranyakat vizionált. Hitte, hogy a vasfüggöny mögüli cseh cég is legyőzheti az MV Agustákat. Majdnem sikerült.

A videóban feltűnik Arnosť Nezmeškal, a Nemzeti Technikai Múzeum szakembere. Annyira ráindultam a CZ-re, hogy hirtelen ötlettől vezérelve levelet írtam neki: néhány perc után válaszolt, értékes adatokat és eddig nem publikált fotókat osztva meg velem.

Végre, sóhajtottam, sosem láttam még nagy felbontású képet a versenymotorról. Ezek a saját példányukról készültek, az egyetlenről, amely nagyobb a többinél. Három példány épült, két 350-es, egy 420-as.

Bohumil Staša volt a gyári pilóta, aki 1969-től hajtotta a V4-est. A minimális költségvetésből, aprócska szervizkocsival utazó csapatot mindenki figyelte, leginkább az olasz és japán mérnökök – akkoriban még egyik sem próbálkozott ilyen elvetemült technikájú, négyütemű, DOHC 90 fokos hengerszögű géppel.

A hengerenként négyszelepes motor nyolcfokozatú váltót kapott; a benzin a Dell'Orto SSI karburátorokon keresztül érkezett. Ceriani villákat választott Pudil – szükség is volt rájuk, hisz a 16000-es fordulatnál 63 lóerőt leadó CZ végsebessége 240 km/h fölött volt. Az első versenysiker hamar megérkezett: Staša a cseh Grand Prix-n második lett a yamahás Jarno Saarinen mögött.

A GP győzelemtől egy kis szerencsétlenség választotta el a cseheket. A 420-ast azért készítették, hogy elindulhassanak az ötszázasok közt, a királykategóriában. A gyors és kezelhető motor simán lehagyta Agostini Agustáját – már csak pár kör volt az 1972-es osztrák nagydíjból hátra, mikor apró elektromos hiba miatt leállt a négyhengeres. Staša bizonyítani akart, a csapat szintén. Sajnos erre mégsem volt lehetőségük: a gyár politikai okokból leállította a CZ gyorsasági projektjeit, maradt a krossz, pedig nem csak a csehek, hanem a többi versenyző is nagyon várta, hogy mi sül ki a V4-ből, miután beérett a konstrukció. Ez azonban sosem derült ki.

Arnosť Nezmeškal elmesélte, mindhárom typ. 860 túlélte a tervekkel együtt, így azóta már replika is készült a csodából, amelyekkel könnyen összefuthatunk cseh versenyeken – lehet, hogy az eredetieket is láthatjuk száguldani, működik mind, néha-néha előhozzák azokat is.

A muzeológus elmondta, náluk van az özvegycsináló Jawa is, a rekordidő alatt, Zdenek Tichý által kifejlesztett 1967-es Jawa V4, ami szintén GP gép, bár kétütemű. A 350 typ. 673. minden idők leggyorsabb cseh motorja, végsebessége 267 km/h volt.

Rendkívül szűk hengerszögű, négyrészes forgattyúsházzal építették. Az egymás melletti főtengelyek hornyos tengelykapcsolóval kapcsolódnak: az egymás fölött fekvő párt fogaskerék köti össze, míg a külső végükre forgótolattyút szereltek, ami a töltést vezérli.

A forgattyústengelyek egy golyós és egy tűgörgős csapágyat kaptak. A belső végükön található, segédtengelyen futó fogaskerék viszi át nyomatékot, és hajtja az olaj s vízszivattyúkat, valamint a gyújtást is. A legenda szerint az olajpumpa megegyezett a Jawa Californian Oilmasterével.

Gumicsillapításra szerelték a négy karburátort, amelyet oldalra, az idom alá szereltek fel. Az alacsony tömeg érdekében a blokk magnéziumötvözet ugyanúgy, mint az egymással csereszabatos hengerek és hengerfejek. A hatfokozatú váltó kazettás kiképzésű. A dobfékek korpusza szintén magnézium. Elöl-hátul két-két pofa található. A dobok átmérője 230 és 220 milliméter.

A 48x47,6 furat-löket arányú Jawát a másik cseh legenda, František Štastný hajtotta – a brünni GP-n harmadikként vitte be a týneciek motorját. A rendkívül gyors és potens gép a külföldieknek is tetszett: az elismert angol Bill Ivy is mellette tette le a voksát – csak Giacomo Agostini és az MV Agusta tudta megverni. A 80 lóerős, 142 kilós kétütemű sajnos nem szerette őt – az rendkívül harapós és agresszív négyhengeressel szenvedett halálos balesetet a sachsenringi edzésen.

Aki Prágában jár, ne hagyja ki a Nemzeti Technikai Múzeumot. Nem csak motorok, hanem autók és repülőgépek is várják a látogatót – rengeteg cseh csemegéje az ipartörténetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr484668324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akos27 2012.07.20. 18:02:53

Köszi, jöhet még. ;-)

Jawarider 2012.07.20. 18:03:11

"a gyár politikai okokból leállította a CZ gyorsasági projektjeit" - sajna meg sem lepődöm...

Nagyon tetszenek a vasak amúgy.

99% 2012.07.20. 20:51:08

Ezzel a géppel indult Bohumil Stasa az 1972-es népligeti futamon is. Az eredményére már nem emlékszem, de nagyon gyors volt, a hangja pedig frenetikus. Van is képem róla a kisrózsakerti kanyarban, kicsit hülyén ül a motoron, mert a hosszú tankhoz képest nagyon elől van a lábtartója.

99% 2012.07.20. 21:07:32

Szívesen, de csak a jövő héten férek hozzá

Csizirájder 2012.07.20. 22:08:32

Nagyon jó, hiánypótló cikk, köszi Árpi! Bill Ivy 673-as Jawaja is megérne egy misét, ha tudsz róla valami hasonlót összeszedni, ne tartsd vissza! :)

ZON 2012.07.20. 22:10:22

Az a 673. tényleg egy komisz dög lehetett.

Suraki 2012.07.20. 22:18:36

Hát mindenkinek megvan a maga keresztje ebből az "nagyszerű" érából. Hihetetlen mi pusztítást vittek végbe az elvtársak, motorokban és emberi fejekben egyaránt. :-(
Azért csak ízlelgetem, 1969...16000-es fordulat ,V4 ,k.európa , mintha csak egy fikciós regény lenne.

humanoid40 2012.07.21. 00:30:50

Ilyenkor könnybe lábad a szemem...Hol tarthatnánk azóta ha....Olvasom az adatokat, nézem a képeket és csak annyit hozzá, hogy le a kalappal az alkotók elött!Akkor és ott ilyesmit létrehozni...

Vu, de ja vu 2012.07.21. 09:36:05

Akinek van még Simson Star vagy MZ Trophy, a tanksapkán olvashatja, melyik években zsebelték be kelet-német motorok a Six Days győzelmet...

Aztán a '60-as években hirtelen 'megmulyultak':-(((

Egyszer olvastam a Wartburg mérnőkeiről egy cikket, hihetetlen hogy miket fejlesztettek... amiket végül soha nem engedtek gyártásba, a 353W-n kívül:-(((

sagipet 2012.07.21. 10:48:38

Kár hogy ezek a fejlesztések végül mind feledésbe merültek. Tényleg nem itt tartanának ezek a nevek (és országok) ha akkor szabad utat kapnak. Tetszenek az ilyen sztorik és képek.
A Wartburgról jut eszembe, egyszer láttam egy képet egy Wankel prototipusról, és hogy ide is kapcsolódjon a dolog az MZ is készített ilyet a Trophyba építve folyadékhűtéssel és kardánnal. Lehetne még ilyen cikkeket??

joejoe1974 2012.07.21. 12:54:05

Micsoda szépség,és micsoda technika :)
Csodálatos!

Katana750 2012.07.21. 21:07:09

A politikai vezetők ugyanolyan degenerált barmok voltak a szomszédban is. Bár mi pápábbak voltunk a pápánál is mert tönkre tettük az utcai motor gyártást is. 1956-ban még 24-órás versenyt nyert a Kurucz György,Reisz János,Pannónia trió.

baowah · http://baowah.blog.hu 2012.07.21. 22:29:31

@Katana750: mondjuk azt nyertek a csehek is, meg jo par hatnapost, a jawa meg cz osszesen vagy 12ot. ott is a szocialista megfelelesi kenyszer baszta tonkre az egeszet.

Csizirájder 2012.07.21. 22:40:39

@baowah:

Rohanás az életem... Ok, most volt idöm végig olvasni, nincs több kérdésem. :)

Katana750 2012.07.22. 10:38:05

Vajon a T5-ös pancsi konkurenciát jelentett az izs jupiternek? Vagy mi szúrta a szovjet elvtársak szemét? Nem értem minek akartunk megfelelni. Régen volt és sajnos igaz is.

fzr1000 2012.07.22. 12:51:32

Katana750:
Hogy egyszerűen szemléltessem: Te állsz az asztalnál, a nagydarab rosszarcú meg ül veled szemben az embereivel a másik oldalon.
A "beszélgetés" úgy kezdődik hogy letesznek egy töltött pisztolyt az asztalra majd elmondják az "üzleti tervet" barátságos hangnemben majd megkérdezik a véleményed.
Lennének kifogásaid az elképzelésükkel kapcsolatban?

Katana750 2012.07.22. 16:38:43

Naná. Felvenném a stukkert és imához szólítanám a gennygócokat.

fzr1000 2012.07.22. 17:48:11

@Katana750:
Aha. A filmekben. De ez itt nem az volt abban az időben.
(én az a korosztály vagyok akik még bőven tanultak oroszt az általánosban, szóval volt némi rálátásom az akkori gondolkodásra)

Katana750 2012.07.22. 18:58:08

1970-ben születtem szóval nekem is.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása