Megszivatott az akksi, de nagyon

Egy hozzáértést nem igénylő alkatrész is tud vicces perceket okozni, főleg, ha kissé szórakozott vagy, mint én.

Megvan az XJR, hurrá! Ilyenkor kezdődik az, ami minden használt járműnél jön: a szívás. Kicsi vagy nagy, egyre megy, de valami bibi mindig lesz. Az alap, hogy vár rám a karbiszinkron, ami akár egy-két tömítés cseréjéig is fajulhat, valamint már most sok szeretettel várnak a láncszettboltban. De nem ezekre gondolok, hanem az apró, kellemetlen meglepetésekre - egy amúgy hibátlan motoron.

Nos, ez nálam úgy indult, hogy nem indult. Aksi ki, töltés, röff, majd megcsinálta azt a műsort, hogy elmentem valahova, és három perc állás után sem indult. Ilyenkor megy végig az agyamban a lista: akksi, indítórelé, töltés vagy önindító.

Ebből persze örök mázlistaként mindig a legdrágábbra gondolok: előfordulhat, hogy az önindító elhasználódik, túl nagy indítóáramot vesz fel, azért nem bírja az akksi még akkor sem, ha töltve van. A műszeres diagnosztika és a motorvillamossági emberrel való tökörészés helyett, főleg logisztikai okokból maradt az egyszerű tesztelés: kigondoltam, hogy első körben egyszerűen kipróbálom más akkumulátorral, hátha csak a benne lévő döglött.

Micsoda szerencse, hogy a Winklernek ugyanilyen motorja van! Micsoda meglepetés, hogy az övében tök más az akku! A méretek nagyjából stimmelnek, a helye ugyanakkora, csak mivel az enyém vékonyabb, beragasztottak oda egy szivacsot, amit Winkli előrelátó módon azonnal ki is tépett a motoromból, hogy beférjen az ő vastagja. Pedig nem is tudta a jövőt.

Az indítási problémám ezzel meg is szűnt, pöccröff, fasza. Esélyes volt hogy ez a gond, mert az akkum jól látható házi tuning nyomait viselte: hiányzott a műanyag zárófedél, amit valaki szigszalag és papírcsík segítségével pótolt. Elkezdtem a neten újat nézegetni és nem volt tévedés: az enyémhez a vékonyat hozta a katalógus, tehát nem az előző tulaj tett bele rosszat. Az eltérés onnan is fakadhat, hogy a Winklié már az újabb, injektoros típus, ami modernebb: a kulcs elfordításkor rebegteti a mutatókat, ami roppant fontos parasztvakító fícsör. Ha egyszer lesz új motorra pénzem, kakukkolóst szeretnék.

A nagyobb akksi jóval nagyobb indítóáramot is tud, így eldöntöttem, hogy nem a gyárilag előírtat fogom megvenni. A vastag nem 130, hanem 230A-t ad, ami nem mindegy.

Közben a Thunderace-en meghalt a kuplung: olyan, mintha levegős lett volna, nem emelt ki. Átvittem Ricsiékhez, akik nem csak robogót javítanak. Amolyan ezt-ne-csináld-otthon módra szimulátorosat játszottam a teherautóban, mert nem volt elég spaniferünk: felültem rá a raktérben és húztam a féket, meg egyensúlyoztam, fel ne boruljon. A raktérben elöl van egy kis ablak, azon tudtam kukucskálni.

Kiderült: egyszerűen beszart a kuplungolaj, elvesztette a viszkozitását, azt ugyanis nem divat cserélni, mint – jó esetben – a fékolajat. Lelégtelenítettük pumpi-pumpi-kienged módszer többszöri alkalmazásával, majd rájöttem, hogy mivel már van kuplungom, lábon is hazamehetek. Csakhogy a Thunderace akkuja otthon volt, a töltőn. Természetesen elhelyezésében és méretében tök ugyanolyan, mint az XJR akkuja, de típusát tekintve teljesen más: biztosan létezik egy Akkumisztifikáló Világszövetség, amely kitalálja a szabványokat a vevők összezavarására. Ennél csak az lenne durvább, ha mindet egyedi töltővel lehetne csak tölteni, mint a mobiltelefonoknál.

Hazaérve alig vártam, hogy kipróbáljam a kuplungomat: le se toltam a garázsba, kiraktuk az utcán, beraktam az akkuját. És akkor leblokkolta az egészet a tetves riasztó.

Érzékelte a saru birizgálást, ami valóban sokáig tartott, mert számomra a világ egyik rejtélyeként az akku csavarok megrövidülnek, így az istennek se tudod rácsavarni, pedig előtte jó volt. (A másik rejtély, hogy miért nem lehet a rohadt kis menetes kockákat úgy megcsinálni, hogy ne mozogjanak és ne potyogjanak ki folyton.) Nem kevertem össze, nem cserélgettem, mégse voltak jók a csavarok, így keresnem kellett másikat. Na ekkor kezdett vinnyogni és persze leblokkolta a gyújtást is. Hogy rohadna meg, aki beszerelte.

A távirányítóban persze döglött a gombelem. Elrohantam a teszkóba, nem volt. Anyád. A benzinkúton kaptam bele valót, meg se nyikkant vele. Nagyanyád. Végül 2-3 óra tökörészés és rohangálás után tolhattam le a garázsba, majd hívtam a Sámpit, hogy hajítsa ki a motoromból ezt a szart, ami eddig se volt semmi másra jó, minthogy leszívja az akksimat.

Másnap felhívtam a Winklit, hogy motorozna-e mostanában, mert akkor célszerű lenne visszaadnom az akkuját. Mondta, hogy hétvégén, úgyhogy meg is rendeltem kicsivel 10 ezer felett egy új vastag akkumulátort. Ami marha olcsó, mert 20 és 40 között se túl nehéz venni, de én majd inkább veszek gyakrabban, mert kell a lé a láncszettre. Persze 12 helyett csak 11 amperes típus volt, de nem várhattam, szorított a hétvége.

Pénteken hívtam a Winklert, de nem vette fel. Ennek persze van némi köze ahhoz is, hogy éppen kifelé más a telefonszámom, mert számhordozásban vagyok amelynek következtében a régin hívnak, én meg egy újon pofázok kifelé, így nem tudta, ki hívja. (A mobilszolgáltatók förtelmes ügyintézésébe már hadd ne menjek bele.)

Mivel nem tudtam az aksit visszaadni pénteken, szombaton pedig éppen Szigetvárra tartottam, amikor láttam, hogy a Winkler hív, sejtettem, hogy cumi lesz. Ő ugyanis éppen elindult motorozni. Beöltözött, felcuccolta az XJR-t, bedugta a kulcsot, és amikor rányomott az önindítóra, jött a felismerés, hogy nincs benne akksi. Mert nálam van.

Van valami az isteni gondviselés hatalmában, ami arra késztetett, hogy reggel ne vigyem magammal az XJR kulcsot, hanem felejtsem az asztalon. Nem szoktam ezen gondolkodni, karabínerrel csíptetem a kulcscsomóra és viszem magammal, de komolyan mondom, reggel valami sugallat hatására otthagytam. Ez volt a szerencsénk.

A Winkli akkuja ugyanis a kocsim csomagtartójában várta, hogy átvigyem. Hiába volt az autó otthon (másikkal voltam úton), a kocsikulcs nálam volt. Mivel a motorkulcsot szerencsére otthon hagytam, kézen feküdt a megoldás: kivette a motoromból az enyémet és áttette az övébe. Így a kölcsönből csere lett.

Persze visszacseréltük egy hét múlva, már csak azért is, mert így a tiszta: az övé ugyan nem volt új, de egy jóval drágább típus, és az enyém csak 11 amperes. Megbeszéltük, hogy a ház előtt találkozunk. Lementem a garázsba, hogy kiálljak. De rájöttem, hogy nincs benne akksi, hiszen az övében van.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr854458236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomchy 2012.04.19. 10:49:36

Burleszkfilm, hosszú folyosó, kétoldalt 3-3 ajtóval, azokon össze-vissza rohangáló emberekkel? Na?
Én ilyet láttam magam előtt, ahogy olvastam... Ügyesek vagytok! :O)

mikrovp 2012.04.19. 11:13:57

Az jelentkezzen, aki nem járt még így...

PITTA 2012.04.19. 11:24:42

vadász vadász, te sz0pni jársz ide... :-D

Sixday 2012.04.19. 11:25:08

A távirányitós résznél már nagyon röhögtem, ilyen ez a popszakma :)

biztosneménvótam 2012.04.19. 11:26:56

Sziasztok nem a témához passzol .el kéne adnom a kis yamaha fz6n mocimat .ma voltam vele műszaki vizsgán .ennél frissebb nem is lehetne.Bt016- os sport gumik vannak rajta friss az olaj is ..bordó a színe 2005-ös. ha esetleg valakit érdekelne Tatabányán van a kicsike.30 5685820.nyolcba oda adom!!!

KAMA3 2012.04.19. 11:31:09

Azt hittem, nálam nagyobbat akksival nem lehet szívni, pedig itt az élő bizonyíték rá.

Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2012.04.19. 11:34:55

@biztosneménvótam:

Hát ez tényleg kurvára nem tartozik ide, jó helyen hirdetsz...

Ronald 2012.04.19. 11:54:30

Én "hajós" vagyok és hasonló (csak nagyobb) akksim van a vitorlásom segédmotorjához.
Elképzeltem ugyanezt a jelenet-sort hajóra átkomponálva - amikor ránktör a totális szélcsend, úgy 3 km-re a parttól - és akkor röffentenénk be a motort, hogy hazakullogjunk.
Mindezt 42 fok melegben, csontra kifogyott sör-készlettel :-))))

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.19. 13:11:54

Hát Báni ez (is) jó kis írás volt.Köszi. :)

Bq 2012.04.19. 13:59:22

Az idei szezont én is akkus szívással kezdtem, mint utólag kiderült, az alig több, mint fél éves (10ezer forintos kínai) akksi halt meg úgy, hogy az első indítózáskor egy sercenés, aztán a motoron se kép, se hang. Persze én is elkezdtem méregetni, elég komoly drámától tartottam, mikor azt láttam, hogy ráadom a gyújtást a motorra, az akksi kapcsain meg egész konkrétan 0, azaz nulla volt feszültséget mértem. Akksitöltés (nem feltételeztem még egy kínai akkuról sem, hogy 2 hónap használat, meg 3, fagymentes spájzban töltött hónap után kuka legyen), újramérés, mértem rajta alapban 10-11, gyújtással 5-6V-ot... Már épp kezdtem gondolatban atomjaira szedni a motort, és végigmérni a kábelezést, mikor eszembe jutott, hogy kipróbáljam másik akksival... persze, hogy pöcc-röff beindult. Úgyhogy a noname 10ezres kínai helyett vettem egy Bannert 15-ért, lehet, hogy már ez se osztrák, de legalább nem látszik rajta alapból, és hátha bírna 3-4 évet 3-4 hónap helyett:)

Lacabig 2012.04.19. 14:22:46

Ezért szép a használt motoros élet, mert mindig történik valami. Én most a jogsival keveredtem kalamajkába, ha lesz ilyen poszt majd leírom.
Az akksi felfogatás meg tényleg egy rettenet, a múltkor egy karbantartás végén mikor már minden elemet felszereltem, csavarokat meghúztam a bolhákat visszapattintottam és elismerően nyugtázva a munka gyümölcsét belehelyeztem az akksit. Ekkor kis anya kipottyant be a burkolat mögé pont két kábelköteg közé ahonnan se ki se be. Motort 9.2 földrengéssel megfelelő lökéshullámokkal ráztam anya nem mozdult, úgyhogy ismét szét kellet szedni. Gondoltam sufnis módszerrel beleragasztom, de győzött a józanész és inkább jobban odafigyelek rá.

Honda RC 51 2012.04.19. 14:47:02

Az anya moge mindig vagok egy darab vacuum csovet es az megtartja. Pici kontakt zsirt is illik tenni ra mielott lecsavarozod. Mar tobbszor mondtam hogy fekolaj es kupplung NEM letezik! Az nem olaj! Fekfolyadek.

Egyebkent meg az akksi neha ugy hal meg hogy motorozol megallsz egy bufenel majd mikor ujra inditoznal akkor nyekk. Van igy is. Erdemes markas akksit venni mert akkor ez a meglepi sokkal kesobb kovetkezik be.

Az uj akksit ha a savat mellekelik akkor betoltes utan hagyd allni min. 30 percet! Aztan lehetolet csepptoltore tedd fel 1 napra, ami nem haladja tul a 14.4 voltot! A tolto lehetoleg nem tolthet az akksi 10% tobb aramot mint ami a kapacitasa. Azaz 10 Ah -nal 1 amper. A kevesebb a jobb. Nagyon fontos az elso toltes meghatarozza az aksi eletet. Sokszor azert hal meg az akksi fel evesen mert semmi odafigyeles nem volt az uzembehelyezesnel. Fontos!

papa33 2012.04.19. 14:54:10

Úgy látszik, nem nőttek fel, ennyi szívás és élvezik is. Én felnőttem, kinőttem ebből, nem tudom, volt-e a haveri körben pl Jawa mustang...

Amiben persze akku van, az más, azt télen elfelejtjük, tavaszra meg Ő felejt el minket... lelke van annak a büdös motornak.

Saját történetemet majd egyszer a memoáromban megírom és kiadom. Az lesz a mű, mert ez semmi még.

Kb 2000 oldalas lesz, címe:

Megszivatott a Verhovina, nem picit.

9mmPara 2012.04.19. 15:54:14

@Ronald: És az evező, mint kötelező felszerelés, he? Mondjuk tény, sör nélkül az se nagyon megy :)

Fox888 2012.04.19. 16:28:31

Azt hittem ez az akksi anya dolog csak engem kísért. Komolyan érthetetlen!! :D Útálom

Kovacsla 2012.04.19. 16:34:07

Azért ez a balpozitívos meg jobbpozitívos dolog, meg a rakomány rögzítése az autóban még nem (lenne) az agysebészet szintje, húzzatok bele, és érjétek el ...

Castigliano (törölt) 2012.04.19. 16:57:53

Ugyan ezt szoptam be a Bandittal.Beöltöztem szépen,már csak a sisakot nem vettem fel,mert még úgyis melegítem egy kicsit a motort.Előregurultam vele a garázsból,és természetesen nem indult el,mert megdöglött az akksi.Ennél nagyobb méreg nem létezik.Meg még tolhattam vissza a dombos udvarban a helyére.

Csizirájder 2012.04.19. 17:16:52

Szokták mondani hogy az olcsó a drága, akksinál sincsen másképp. Érdemes megvenni a Yuasát, de legalább Bannert vagy Vartát, a csengcsangcsung akksi csak ablakon kidobott pénz. Kis szerencsével akár 2-3 évig is elmennek, de ez nem jellemző. A 900RR-emben a Yuasa 6 év után is pöccre indított a gépet.

Honda RC 51 2012.04.19. 17:25:05

Mi is a Yuasa-t hasznaljuk. Megbizhato akksi.

Tsyga 2012.04.19. 17:38:16

"Az eltérés onnan is fakadhat, hogy a Winklié már az újabb, injektoros típus, ami modernebb: a kulcs elfordításkor rebegteti a mutatókat, ami roppant fontos parasztvakító fícsör. Ha egyszer lesz új motorra pénzem, kakukkolóst szeretnék."

"azt ugyanis nem divat cserélni, mint – jó esetben – a fékolajat."

Ezek komoly mondatok, vagy irónia?

megkeseredett 2012.04.19. 17:54:19

HondaRC: azért csak óvatosan a kifejezésekkel, kuplungolaj bizony van, pl. amikor nem fékfolyadékot, hanem ásványi hidraulikaolajat kell bele tölteni. :)

Akksiszívás meg volt itt is. Csepptöltő már semmit nem ért.
Egy Yuasa árának negyedéből vettem egy _jó_ akksitöltőt. Az szépen renoválta az akksimat, sőt még a 2 éve cserélt Yuasát is úgy tűnik, hogy életre tudja kelteni (az fesszab hiba miatt lett cserélve, mert azt hittem akksi a gond).
Szóval javallom a jó, szulfátmentesítő programmal rendelkező töltőt mindenkinek.

Orgon 2012.04.19. 18:15:09

"Apa tudja hogy helyes munka- és időbeosztással minden nehézséget át lehet hidalni."

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.19. 19:11:46

Én a Bosh-ra esküszöm. Vagy a Sky Green-re :) Az utóbbit viccnek szántam. :)

shiNIN 2012.04.19. 19:35:47

@Castigliano: Dombos udvar? Én beindítás nélkül legurultam a hegyről, 5-600 méter... Földút, kövek, fűcsomók. Valami 2 és fél óráig toltam vissza a motort, a legdurvább ponton segítséggel. Nem voltam formában, az igaz :D
Akárcsak akkor, amikor alattam kötöttem ki, örültem neki, hogy csak ~160 kiló szárazon.
Az aksi egyébként csak lemerült akkor, nem halálozott el.

Lük 2012.04.19. 19:58:19

hát bizony felültél a szopórollerre :D

Breacher 2012.04.19. 20:50:07

Látom ez egy ilyen év. Nekem is a héten döglött meg a gyári aksi, mondjuk az 5 évet bírt.
Kézenfekvő a megoldás: berúgós motor.

RangerJoe 2012.04.19. 21:47:18

Jó írás, csak engem zavar, hogy a totalcaron általános az "a Winkler", "a Karotta", "a Józsi", "a Pista", "az akárkicsoda".

1kutya 2012.04.19. 22:29:50

@Honda RC 51: az én hondámban gyári a yuasa. jelenleg 6. éves (a motor és az akksi is). a három havi garázsban állás után pöccre indult. szomszéd "jingjang" akksija 2. évben nem indít 1 hónap állás után. tehát inkább veszek bele legközelebb is yuasa-t, még ha drágább is, mint valami vackot.

Honda RC 51 2012.04.20. 00:16:39

1kutya
Akkor keszulj fel egy akksi halalra.
Meg azt hozza tennem, hogy az akksikat mindig feltoltott allapotban kell tartani. Ha lemerul es ugy marad 1-2 hetre ne talantan 1-2 honapra akkor mar a cellak karosodnak es hiaba a toltes az akksi halottnak tekintheto. Ha rovid ideig felelesztheto is azutan mar hamar lemerul.

zöldi 2012.04.20. 08:35:23

@Honda RC 51: Én sem veszek mást, a banditban 6.5 éves, hibátlan.

Mistral1011 2012.04.20. 10:00:40

"Ezért szép a használt motoros élet, mert mindig történik valami. Én most a jogsival keveredtem kalamajkába"
-- Így jár az ember a kölcsön(használt) jogsival... :-)

Virago_1000 2012.04.20. 10:07:57

Akinek nincs a fejeben, legyen a lababan.

RangerJoe 2012.04.20. 17:20:51

@Montuain Bike RWD Kompressor: Hát nem tudom. Valahogy szúrja a szemem. Sokszor nem is olvasok tovább, ha tele van ilyenekkel. De ez már off. :-)

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.20. 17:44:08

@RangerJoe: Értem,csak kíváncsi voltam.Furcsálltam. :)

Castigliano (törölt) 2012.04.20. 20:42:16

@shiNIN:
Ez az über szopás.
Átérzem mert jártam hasonlóan.Csak mi ketten toltunk haza egy kb. ugyanilyen súlyú endurót.(Bakonyban lakom)
De szerencsére csak néhány km-t kellett tolni.

AzHofi 2012.04.20. 22:27:46

Ezeket a motrokat nem lehet berúgni?

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.21. 12:57:59

@AzHofi: Eleinte én is azt hittem,hogy be lehet őket.De gondolom nagy motoroknál nem lehet annyira egyszerű berúgni,mint egy Simo-t,bár ki tudja. A Báni ha lehetett volna rúgni,akkor tuti rúgta volna szerintem. :)

Mistral1011 2012.04.21. 16:50:53

@AzHofi: Be lehet rúgni (mint a kocsmában...), csak kemény a vas, eltörik a lábujjad vagy a lábfejed minimum ha megrúgod. Krossz csizma kell.

cancer1 2012.04.21. 18:43:49

Pontosan így jártam én is. Van egy új Suzuki Gladiusom. Az aksija Yuasa és most halt meg. Hiába töltöm fel amint megnyomon a start gombot egy tizcentis tekerés után semmi csak kattog a relé. Próbálom egy másik aksival pöccre indul. Érdekes mert látszólag feltöltődik az aksi de nem tud leadni nagy indítóáramot. A lámpák világítanak de nem bírja megtekerni az önindítót. Másfél éve vettem vadiújan a motort. Meleg pincében tartottam egész télen mert ilyenkor nem motorozok csak tavasztól őszig. Ennyit bírt a Yuasa aksi. Most rendeltem egy Vartát mert ezzel a tipussal csak jó tapasztalatom van.

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.22. 16:38:02

Báni a Thunderace-t tiltatta késő éjszaka.

dreamfactory 2012.04.22. 18:14:25

Van egy kis dezsávű érzésem . A napokban én is egy Master belsejében "motoroztam" a szerelőig . Átérzem . De ami utána van az mulatságos :D

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.23. 15:14:34

A sékelős poszt nagyon jó lett Báni,olyan igazi szájbarágós poszt fogyatékosoknak. :)

deak.atti 2012.05.02. 13:23:48

@Castigliano:

Szia!

Hasonló sztori gázbowdennel: CB 400N előtol, beindít, hadd melegedjen egy percet, sisak, kesztyű, felül, kuplung, egyes, gáz ... és elszakadt a bowden ... Motor leállít, visszatol, lakásba káromkodva felrohan, sisak és bakancs lerúg, autókulcs és forgalmi előszed, most már tényleg induljunk el a melóba, mert elkések!!! :o) Még jó, hogy nem félúton szakadt el, akkor anyáztam volna csak igazán.

DA

Friss topikok

Hirdetés