Szeretnék dán postás lenni

A dánok nem teljesen normálisak. A nyugodt skandináv szerep csak álca: a vikingek unokái számos hülyeségre képesek. Azonnal szembetűnő az őrült biciklisek siserehada. Többen vannak, mint az autósok, és csak egy szabály van: fékezni tilos. Még a nyugdíjasok is szigorú arccal, őrült tempóval tekernek – reggel munkába, este a sörözők felé. A nagy száguldozás közben szinte meglepő, miért gyártottak ennyi ideig ilyen lassú motorkerékpárt: a Nimbus békés, de mégis egzotikus momentuma az ipartörténetnek.

Peder Andersen Fisker neve nem ismert, manapság talán csak a takarítók szidják, hisz az úr a máig működő Nilfisk porszívógyártó cég társtulajdonosa volt barátjával, H.M. Nielsennel. Első motorját még 1918-ban építette: a tartálya miatt Kakkelovnsrørnak, vagyis Kályhacsőnek csúfolt gép hátsó kerekét kardántengelyen keresztül hajtotta a 746 köbcentis léghűtéses soros négyes.

Néhány évet pihentették a konstrukciót, de a nehézségek legyőzése után beindult a termelés. 1924-ben átalakították az első futóművet – a Nimbus kifejezetten modernnek számított, hisz mindkét kerék rugózott volt. 95-ös végsebességével nem számított villámgyorsnak, ennek ellenére több versenyen sikerrel szerepelt megbízhatósága miatt.

Az igazán elhíresült későbbi C-modellt fiával együtt tervezte Fisker a házuk alagsorában. Két év kellett a végleges verzióhoz, de 1934-ben már a boltokba került a szintén hétötvenes sornégyes. A szögecselt váza hátul merev lett, de előre modern teleszkópvillát tettek – ezzel a híres BMW R12-t is sikerült megelőzniük a dánoknak.

Az első változatban alulvezérelt volt a motor, de a 18 lóerő már akkor is gyengécskének számított. Később OHC-re módosítottak, úgy már összejött a 22 – ez sem volt félelmetesen sok, de a megbízhatóság és a könnyű karbantartás sokakat meggyőzött, pláne a hazai piacon. Rendőrök, katonák és postások is hajtották a Nimbusokat: több, mint 12 ezer példány készült, ebből négyezer máig forgalomban van.

Ennek ellenére még egyet sem láttam, így kifejezetten megörültem, amikor a koppenhágai Nyhavn csatornáján hajózva megláttam ezt a zöld, oldalkocsis példányt. Sajnos gyorsan továbbhajóztunk, el is elszomorodtam, hogy meg sem nézhetem közelebbről. Hála Istennek, másnap eljutottam a Danish Design Museumba, ahol ott állt Fiskerék szerelemgyermeke. Végre megcsodálhattam a mókás, 1960-ig gyártott Nimbust: furcsa megoldások, esetlen váz, de szeretni való robusztusság jellemzi.

Tapogatni korlátozottan lehetett, de sajnos a berúgókart nem illik babrálni egy múzeumban. Nem rajongok a soros négyes motorokért, de ezt őrületesen kipróbálnám. Nem tud valaki egyről idehaza? 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr843231487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joejoe1974 2011.09.16. 12:17:33

"A szögecselt váza hátul merev lett"

Szegecselt :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.09.16. 12:45:12

@joejoe1974: es ha ilyen faszsagon, ketfele helyesirasu modon elfogadott szavakon, tovabba sarvedo-sarhanyo kerdesen nyelvtannacizik es okostojakodik barki, orokre kitiltom.

PepeXVI 2011.09.16. 12:50:08

Baowah-nak igaza van, sőt, a tájszólás sem nyelvtani hiba, bár ritkán látok tájszólásban író embört... :)))

Tomchy 2011.09.16. 13:00:44

Mutassak ögyet? :O)

A motor is és a szőke biciklis leány is nagyon szép!

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.09.16. 13:02:50

Laposvasból szegecselt váz, háromsebességes váltó, két helyen csapágyazott főtengely, királytengelyre fűzött dinamó.
A háború utáni változatokon már nagyobb fék volt, és lábkapcsolású váltó. Állítólag 120-ig lehetett kergetni, és még tovább is ment volna, de csúnyán hajolni kezdett a főtengely.
Azt mondják, hangra olyan, mint a Renault R4.
A Zündapp K800, Puch 800 lehetett még ilyen stílusú felhasználásra szánt gép.

hogen75 2011.09.16. 13:09:47

Nem akarnék szentségtörő lenni, de a szöszi a bringán...:)
Na jó, a moci, mint a történelem egy darabja valóban megkapó - ilyenkor gyerekkorom jut eszembe, nagyapám féltve őrzött 125-ös Csepelje és Danuviája, mikor (sokszor csak lopva) kipróbálhattam...

SomeSeed 2011.09.16. 13:10:53

Azért az milyen már, hogy Dániában lefotóztok egy magyar lányt... :DDDDD A szőke bringás ugyanis magyar.

Furcsa dolgokat produkál az élet.

SomeSeed 2011.09.16. 13:15:54

@baowah: Tilts ki nyugodtan örökre (ez mostanában a házatok táján amúgy is divat), de nincs igazad, ráadásul az edzettebb fórumozók tudják, hogy a helyesírás nem az erősséged, az önérzet annál inkább. Amúgy meg sárhányó, ahogy szoktad írni. :)

Itt ragadom meg az alkalmat, hogy akkor elbúcsúzzak mindenkitől. Nyomd a gombot, Baowah.

SomeSeed 2011.09.16. 13:21:50

Míg még itt vagyok, a témához is: Nem különösképp rajongok a nagyon régi vasakért, de ez valahogy tetszik. Talán a nem "szokásos" megoldásai miatt.

papptibi 2011.09.16. 13:25:51

@SomeSeed: az csak azt jelzi, hogy magasan a mércénk

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.09.16. 13:26:02

@SomeSeed: mit onerzeteskedsz draga koma? teged az eg vilagon senki sem akart kitiltani. es igen, sarhanyo. es hol a magyar csaj FB adatlapja?

SomeSeed 2011.09.16. 13:30:58

@baowah: Ugyan, már valaki ki is tiltott a belsőségről. Mármint engem. Ott sem mondtam soha csúnyábbat, mint most itt. :) De semmi gond.

Fogalmam sincs, hogy van-e Gabinak (Gabriellának hívják a szőkeséget) FB adatlapja, én nem vagyok regisztrálva semmilyen közösségi oldalon. Mióta kimentek Dániába én sem találkoztam vele, azóta kicsit megváltozott, de nem lehet nem felismerni. Meg a táskáit sem sűrűn cseréli, ahogy nézem... :D

tonalcar 2011.09.16. 13:32:41

@SomeSeed: juj de izgi. Honnan tudod?

tonalcar 2011.09.16. 13:35:40

@SomeSeed: Így már tiszta, köszi.

GERI87 2011.09.16. 13:38:14

Hajaj Kőbájker szellemisége terjedni kezdett?:)

Szeretem a retrót de ez már túl régi nekem...a merev vázával stb.
Mondjuk egy klasszikus de modern Nimbus vízhűtéses hosszában sor4-el, álbordákkal...érdekes lenne.

SomeSeed 2011.09.16. 13:40:27

@baowah: Természetesen. :) Én csak attól dobtam le a láncot, hogy vajon ELŐRE hány százalék esélyt adna bárki arra, hogy ez így megtörténhet? Elkezdtem gondolkodni ezen, de belefájdult a fejem...

Kovacsla 2011.09.16. 14:35:15

@baowah: Bárhol is látta meg a napvilágot, nagyon komoly érv Dánia mellett :)

AUTÓNEPPER · http://autonepper.blog.hu 2011.09.16. 15:35:47

@Tomchy: Ez tipikus okoskodó ő-zés,az igazi szögedi nem így ő-zik. :)

egyöt értösz?

A motor meg tiszta steampunk.

régiiskola 2011.09.16. 15:49:38

Igen,ez régiiskola,vas.

Tomchy 2011.09.16. 16:34:00

@AUTÓNEPPER: Egyöt. Én még nem régön vagyok Szögedi... :O)

Xebulon 2011.09.16. 16:46:45

Nimbus 2000-zel Harry Potter járt (illetve repült).

nofatchx 2011.09.16. 16:57:49

gyönyörű a szőke leány.
remélem ennyi ö-vel böfogadtok. ;)

nofatchx 2011.09.16. 17:04:39

egyébiránt, anya otthon mit szól, mikor egy utazós képsorozatban egyszercsak feltűnik egy ilyen bájos teremtés? én mindig zavarba jövök, mikor görgetem a képeket, majd hopsz... de már kitaláltam rá a megoldást, pár csúnyát is lefotózok, meg időseket is, és azzal takarózom, hogy szeretek embereket is fotózni. :)

de, hogy a lényeghez is hozzászóljak: sosem láttam még ilyen motort. majd ha lesz kedvem bedobok egy robogót, azt hollandiában láttam. azóta sem.

1kutya 2011.09.16. 17:08:43

szúrnám!

a nimbus-t is...

Szomjas77 2011.09.16. 19:54:35

Se légszűrő,se tükör,se index...

Ezen a motoron még lehetne túlórázni,hogy forgalomban is részt vehessen.

Orgon 2011.09.16. 19:55:28

De szíp, a vas is!

Mifelínk más a tájszólás, de azirt remílem maradhatok... :)
Ezek után azír szívesen ílnék én dánijába! Főleg, ha ennyi a magyar... :)

Anno hollandoknál összefutottam egy patika állapotú 250-es oldalkocsis Trophy-val.

Schütii 2011.09.16. 20:27:06

Technikáját tekintve nagyon szép és különleges, persze a "paraszt bácsi az állatkertben"-effektust jól megalapozza.

u.i.: Aki nem szögedi, ne ö-zzön. Mer' nem tud...

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.09.16. 21:41:20

@nofatchx: en tenyleg szivesen fotozok embereket.

Atarist 2011.09.17. 00:21:05

Birminghamban a National Motorcycle Museumban is láttam hasonló szép dögöket (triumph, norton és társaik).

Nöm tödtök tö röndösön özni sö györökök. Őgy köll öszt csönölni. Möllöslög sömmö gönd öz özössöl, csök mögyörök höszök högy ökö özök öz köcsög.

mükkemakk 2011.09.17. 07:05:44

A Rózsa György féle 65 ben megjelent könyv is "elavult, de megbízható" típusként említi. Szép motor, egyedi.

üdv.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.09.17. 07:54:59

Öttem könyeret möggye' , ha nem kő tödd e' majd mögöszöd rögge'

És kecskeméti vagyok, ők is őznek néha.
Valamint nem szeretem a szőkéket, és az ilyen vékonyak sem jönnek be, szóval nektek adom :)

panza 2011.09.17. 09:13:44

Én is kaptam már feddést valami kukacoskodás miatt a szerkesztőségtől-lehet, hogy igazuk is volt-, de most már én sem értem az embereket. Itt van egy olyan motor, ami különleges, gyönyörű.
Én amikor elolvastam a cikket, azonnal fellapoztam az itthon található motoros szakkönyveket, katalógusokat, hogy felfrissítsem az emlékeimet. Meg is találtam a Nimbust. Nézzétek meg az 1920-as I-est, a Kályhacsövet. Ha egy kicsit tanulmányozzátok a motorkerékpárok történetét, el fogjátok felejteni a szegecs-szögecs problémát remélem. Mert ez nem probléma! Szeretitek Ti a motorokat?

janoszeged 2011.09.17. 09:48:42

Aki szeretne tájszólásban írt novellákat olvasni, keresse a könyvtárban Tömörkény Istvánt.
Én is megbámulom a veterán motorokat, de nem szeretnék ezekkel közlekedni.

pog ma thon 2011.09.17. 13:38:47

A motort nézd és élvezd .

csuvel 2011.09.18. 12:19:48

@SomeSeed: Mindig is tudtam hogy a Magyar csajok a legszebbek :)

Fercelt 2011.09.19. 07:25:04

A motort és a szőke lányt is kipróbálnám. Nagyon szép mind a kettő.

_lászló 2011.09.21. 20:13:50

A bőing műszerfalat kivéve szerintem ez egy egészen ízléses motor. Akinek ilyen van, biztosan nagyon boldog.

Felisziti 2011.09.26. 16:55:15

éljen a magyar bringástársadalom. is :) hehe, nem semmi:
www.youtube.com/watch?v=DuYMkHIMY6c

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása