Hogyan lett CBR 600RR fékem?

Annak idején, amikor az egész motorozás témát kezdtem, mentoraim alaposan felkészítettek rá, hogy itt azért az alkatrészek nem olcsók. Persze más tudni, és más szembesülni vele.

Aztán meglett a Xelvis, és Attila, a szerelő mondta is, hogy a hátsó féktárcsa hamarosan megérik a cserére. A fékbetét már elég kopott, a tárcsa meg tele van barázdákkal. Ráadásul vékony is. Na, akkor mi is legyen?

 

Gyorsan kutatni kezdtem. A szerencse az, hogy Angliában nem csak a jobbkormányos japán autók szürkeimportja virágzik, hanem a motoroké is. Következésképpen valamiféle alkatrészellátó biznisz is működik Japánból az angolszász világ irányába. Így bukkantam a webike nevű oldalra, ahol

a: létező típusként jegyzik a Xelvist

b: kopó alkatrészeket árulnak hozzá. Például láncot, lánckereket, fékcsövet. És féktácsát, meg fékbetétet.

Az első szalmaszálba már bele is kapaszkodhattam. A féktárcsa ugyanis Sunstar márkájú volt. Aztán még kapirgáltam valami új-zélandi vagy ausztrál oldalon, és hamar kiderült, hogy a Sunstar és a Braking márka rokon. Sőt, ugyanaz. Kezdetnek elég volt ennyi.

A Sunstar-Braking fékcuccokat még itthon is árulják. Nincs más dolga az embernek, csak megnézi a Braking on-line katalógusát. Ez azért különösen hasznos, mert megvannak a tárcsa pontos méretei, másrészt, az is ott van, hogy mely modellekhez felel meg ugyanaz a termék. Van itt robogótól kezdve a nagy sportmotorokig minden, és nemcsak Honda, még Triumph is. Szóval, féktárcsa gyakorlatilag letudva.

Ha netán Lucas/TRW, Lockheed (AP Racing), EBC, Ferrodo vagy más utángyártott cucc kéne, valamelyik európai típus alapján könnyen meghatározható a cikkszáma japán belpiacos motorokhoz is. A linkeket azért raktam be, mert ezeken az oldalakon on-line, vagy letölthető PDF-katalógus van, ajánlom mindenki figyelmébe. Továbbá ezek a márkák mind megvehetők itthon, a pontos helyeket mindenki guglizza ki magának. A Braking-katalógus hivatkozásaival bámulatosan megkönnyítik a fenti katalógusok a keresgélést akármilyen elmeháborodott belpiacos japán géphez is – csendben teszem hozzá, hogy a Sunstar-Braking maga is japán, tehát ez nem véletlen.

A Ferrodo katalógusa tudja a konkurens cikkszámokat, sőt, még az eredeti Hondát is. Mondjuk az én Xelvisemnél eleve téved a Braking féktárcsánál, és rossz típus szerepel a hátsó fékbetétnél. Érdemes hát több ponton ellenőrizni. Egyébként, a sok ellenőrzés után az alapigazság: a Xelvisbe ugyanaz a féktárcsa és fékbetét jó hátra, mint a VTR 250-esbe (ezt 1998-tól gyártották).

Már csak egy bizonytalansági tényező maradt. Megmértük a féktárcsámat, és négy milliméter vastag volt, holott az összes katalógus szerint ötnek kellett volna lennie. És nem csak ott volt négy, ahol a betéttel érintkezett, hanem mindenhol. Mindegy, a féknyeregben van vagy 32 milliméternyi hely, a fékbetétek 9-10 mm vastagok, tehát elvileg a plusz egy milliméter nem jelenthet gondot.

Az a baj a vékony fékbetéttel, hogy hamar fel lehet vele főzni a fékfolyadékot

A bibi csak az, hogy vegyem bárhonnan, úgy 22-26 ezer forint a tárcsa és 6-7 ezer a betét. Gondoltam, csinálok egy utolsó próbát, és rákerestem – ha jól emlékszem – a Hahu motoralkatrészes szekciójában a Honda+féktárcsa szavakra. Találtam is egy hirdetés, CBR 600 RR első féktárcsák, meg a hátsó, egy hűtő és még pár apróság volt. Felhívtam. Mondja az ember, hogy igazából egyben szeretné eladni az alkatrészeket. Kár, mert alig voltak használtak, már amennyiben az M3 kivezetőjén lévő márkakereskedés és Aszód közötti út egyszeri megtétele egyáltalán használatnak számít.

Aztán egy óra múlva visszahívott, hogy mégis eladja külön a hátsó tárcsát, tizenkettőért.

Kinyomtattam az adatlapot, vittem egy sublert, leméricskéltem és megvettem. Az ember nem tűnt túl vidámnak, nem is mertem kérdezni semmit, mi történt a motorral. Asszem, ilyenkor jobb ez így.

Mintegy 50-60 km lehet a CBR 600RR tárcsában

Végül Attila, a szerelő vállalta a fékbetét beszerzését. Kérdeztem, milyen gyártmányt vesz. Mondta, hogy Ferrodót tud, lediktáltam neki a jó cikkszámot. Végül EBC lett belőle valamiért – szegények, a boltban vért izzadtak, míg kikeresték, pedig azt is csípőből nyomtam volna. Ha felhív. Mindegy, meglett, és jó lett.

Egyszer felszabályozták, mivel 4 mm vékony volt. Ez a minimum

Aztán, amikor a féktárcsa lekerült, kiderült, hogy ez is öt mm vastag volt új korában, csak valószínűleg felszabályozták. Gondolom, a megmunkálás vagy a hőkezelés olyan, hogy a felület lemunkálása után már messze nem lesz annyira homogén a felület keménysége. Ettől volt ennyire barázdás az enyém is, és ezért nem nagyon divat a relatíve vékony motor féktárcsák felszabályozása. A dzsuva alatt persze végül meg is találtuk a gyárilag beütött minimális vastagság 4 mm feliratot is.

Na, melyik az új?

A CBR 600RR tárcsa tehát tökéletesen passzolt, az EBC fékbetét is. Kellett hozzá egy kis mák, de gyakorlatilag egy utángyártott tárcsa árából úsztam meg gyári tárcsával, fékbetéttel, munkadíjjal az egészet. Az a legkevesebb, hogy ennyit segítsek a fék után kajtatóknak, használjátok egészséggel a linkeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr103027845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ync 2011.07.03. 09:19:55

Ugyan ok nem ismerik a Xelvist, de eleg jo keszletuk van. En sok alkatreszt vettem innen: www.wemoto.com ...Szinten angol ceg.

Kelemenn 2011.07.03. 10:37:24

A ServiceHonda.com is megér egy próbát. sok belpiacos, vagy USA modellnél segít cikkszámot találni, onnantól már itthoni márkakereskedés is tud rendelni gyári alkatrészt, vagy a gyári cikkszám alapján hamarabb találsz utángyártott alkatrészt is akár.
www.servicehonda.com/look-up-parts/02

dextercapo 2011.07.03. 11:26:07

a melyhornyos fektarcsa ismeros problema . gyari tarcsaval , szabalyozas nelkul is bekovetkezik ha szemetrevalo *fren tipusu fekbetetet tesznek be "mer' occso"
aztan a jo minosegu uj betettel a dolog megall , meg is szunik .

AtoszMester 2011.07.03. 11:39:20

Ez tényleg nem olcsó mulatság. Nem gondoltam hogy egy motor tárcsa kétszer drágább az átlag autóénál...

Pepejoe 2011.07.03. 12:00:16

@dextercapo: Tegyük hozzá, hogy nem csak az aranyfren fékbetétnél fordulhat ez elő, hanem tapasztalatból mondom, hogy bármelyiknél...pl. Ferodo, Newfren (ebből a kettőből darabok törtek ki, porladoztak, főleg a szélek csipkéződtek be) és sajnos a gyári Nissinnél is voltak csalódásaim...utolsó 2 méteren (bármit csináltam vele) csikorgás-nyikkanás, tehát gagyiérzés.
A Ferodonál vizesen erős súrlódás hang, megállni alig, a tárcsa furatai rendszeresen eltömődtek a betét kopásanyagától. Ja, és utcán 5-6000 km.-ert tudott. A tárcsát szétbaszták ezek a vacak betétek, pedig mindenféle keveréket próbáltam és az alig bejáratott betétet is kivágtam ha szükséges volt. Cseréltem tárcsát(kat), azóta inkább a kicsit nyikkanós Nissin (bár néha egész jót kifogok ugyanabból a keménységűből és kussban van, ja és szintert SOHA ne használjatok különösen utcára) mert még mindig ez a legtürhetőbb.
A márkanév más semmit nem jelent, mert mindent összevissza gyártanak mindenhol, szerintem igen laza lehet a minőségellenőrzés, ez a tapasztalat.

dextercapo 2011.07.03. 12:07:51

@Pepejoe: vegigasszisztaltam az elmult par evben nehany tanulasi gorbet kulonfele motorosoknal , motorokon. az altalam figyelt tipusnal minden fren vegzodesu betet szemetnek bizonyult . a ferodo nem rossz , csak nem fog rendesen , rossz a visszajelzes es hihetetlenul gyorsan felkemenyedik - utana pedig sivit mint egy vonatfek - a nissinrol nincs velemenyem - a brembo bevalt .
azert az latszik amikor a szinter anyagban lathato meretu dara van - nem egy homogen , finom strukturaju anyag - a nagyobb , kemeny femdarabok viszont ohatatlanul megmunkaljak a tarcsat is .
egyebkent mindegy is - csak azert szoltam mert nem csak a gyari csodasan cementalt , hokezelt felulet megbontasa okozhatja a gyalazatos hornyokat - lehet siman a gagyi betet es a garasoskodo , oda nem figyelo motoros kombinacioja is .

Yoss 2011.07.03. 12:09:16

@Pepejoe: Mi bajod a szinterrel? Nekem az van elöl és semmi gondom vele..

dextercapo 2011.07.03. 12:09:38

@Pepejoe: jah , meg valami - erdemes figyelni a hamisitott alkatreszekre - attol hogy mi van a dobozra rairva , meg lehet nagyon sufni cucc - erre volt is mar bizonyitek itt magyarfoldon. ki ne akarna nissin felirattal eladni egy *fren betetet jokora haszonert ...

dextercapo 2011.07.03. 12:11:19

@Yoss: talan nem szinterhez tervezett tarcsahoz hasznalta .

akos696 · www.focusauto.hu 2011.07.03. 12:43:27

@Pepejoe: Egy komolyabb teljesítményű motorhoz mindenképpen szinter kell, általában gyárilag is azzal jönnek ki. A sima organikus betét hamar megsül, darabokban válik le a széleinél, ha túl van hajszolva, üvegesedik. Robogóba, kis köbcentis túramotorba, csopperbe való, ami ezeknél komolyabb menetteljesítménnyel rendelkezik (kb 70Le felett) általában gyárilag szinterrel jön ki. De szinterből is van vagy 4-5 féle keménység. A sima utcaitól a csak versenypályán használhatókig. Nekem a TRW-Lucas SV szinter betétje jött be a VFR-en, minden körülmények között hibátlanul fog és nem eszi a tárcsát mert gyárilag is szinterrel jön ki.

gumitamin 2011.07.03. 22:37:50

És honnan tudtad, hogy a CBR 600-é jó bele?
Az nekem nem derült ki az írásból.

G_B_ 2011.07.04. 08:38:44

Teljesen átérzem a szerző helyzetét, nekem egy 82-es - szintén belpiacos - 250-es XS Yamahám van (17E), még láncot is baromi nehéz találni hozzá, úgy, hogy tudom a gyári cikkszámokat.

ZON 2011.07.04. 09:58:36

Lehet, hogy nehezen hihető :

Egy autósboltos ismerősömnél láttam egyszer egy jókora fa-fűrésztárcsa fogazott részét, de a belseje esztergán ki lett szúrva belőle. Mondta a boltos, hogy valami régebbi nagy Kawa enduróra készül belőle féktárcsa, mert a gyári horror, a tulaj nem tud annyit áldozni ré, és ez a legegyszerűbben beszerezhető,megfelelő keménységű anyag.
Kíváncsi lettem volna, hogy vált be...

Feszke 2011.07.04. 10:50:50

Más!Szerintetek idén sem lesz nyár?A tavalyi is pocsék volt motoros szempontból, és az idei is
szarul alakul.
Egy hetes nyaralást tervezek, de nincs olyan hét ami ne borús essős lenne.

PepeXVI 2011.07.04. 11:24:37

Én VT 125-ön próbálgattam Lucas, Ferodo, EBC, Nissin és Honda gyári fékbetéteket. Szerintem kizárólag gyári Hondát, vagy amennyiben olcsóbb, Nissin-t kell venni. Az EBC fékbetétem konkrétan 1200 Km-t bírt, azt hittem nem jól látom. A gyári vagy a Nissin ehhez képest kibírt kb. 5000 Km-t. Nissint a Motorpartsnál lehet venni, ajánlom mindenkinek.

Várunk visszajelzést, hogy meddig bírja az EBC!

papptibi 2011.07.04. 11:52:19

@PepeXVI: rendben, garantálom, hogy lesz!

motoregeer 2011.07.05. 11:17:45

Üdv!
Van valakinek tapasztalata Lucas fékbetétekkel? Még valami..: 97-es 600as Banditot milyen betéttel szerelhették gyárilag? Szinter v. organikus?
Megvan hozzá a Haynes féle manualom, de sajnos nem tanultam angolt...

dextercapo 2011.07.17. 00:35:00

egy aprosagot meg nem lattam sehol - mi bajotok van a bremboval ?
eddig messze a legjobb fekbeteteim .
raadasul a gyari eredeti gombokert kaphato - kulfoldon .
euro valtas ugy ot eve (akkor vettem egy ladaval) 28k huf =30 euro

Friss topikok

Hirdetés