A kuplungbovden már csak ilyen...

A Xelvis igazi jófajta Honda. Bár, ahogy a szerelőm mondta, miután megvettem, valószínűleg alig használták. Ellenben, éveket állhatott. Végeredményben olyan, mintha az embernek lenne autóból egy régi Toyotája: nem túl izgalmas, de kényelmes és működik. Bocsánat, hogy az autós hasonlatba nem Hondát írtam, de az a helyzet, hogy a Hondák autóból szerintem ingergazdagabbak. Legalábbis a régiek biztosan.

IMG 2026

Viszont legyen akármilyen megbízható is egy szerkezet, csak el-elfárad valami rajta. Vagy eldugul a tartalék üzemanyagág, hogy aztán az ember ne tudja eldönteni, mi a fenéért nem indul. Mindegy, ennek orvoslását a gyakoribb tankolással simán el lehetett odázni ősztől egészen mostanáig.

Egyszer már volt belőle gondom. Télire az ember teli tankkal állítja le a motort, ezt még az előző tulajtól tanultam, így tutira nem rozsdásodik meg. Csakhogy, ennyi idő alatt a benzinből a fene tudja, milyen anyag ül le a tank aljára, ami aztán onnan nem akar távozni a karburátor irányába. (Lehet, hogy jobb ez így.) Mindenesetre esélyem sem volt a tartalékágon megpróbálni, hogy úgy beindul-e. Ezért aztán a tavasz azzal indult, hogy az alsó tíz liter benzint leszívtam a tartályból. Utána pöcc-röff, a félhalott akksival is.

Igaz, most május első hetében intő jelként egyszer kifogyott alólam a benzin, de mákom volt, mert harminc méterre voltam a kúttól. Be is jelentettem a motort Attilához, hogy a tartalékág-problémát megoldjuk.

A vigaszágon nem jön benzin, egyelőre

Volt azonban olyasmi is, ami nem halogatható.

Figyelmeztetéssel indított. A keskeny Gubacsi híd kellős közepén egyszer csak volt kuplung-nincs kuplung. Gondoltam, elszakadt a bovden. Letoltam a csúcsforgalomban a gépet, kellemes volt. Meg azoknak a kamionoknak is, akik alig bírtak kikerülni. Ezúton kérek elnézést, bár nem úgy néztem ki, mint aki szándékosan szívatja őket.

Aztán nézegetem, hogy most mi van, de hurrá, jó hír! Csak kiugrott a bovden vége onnan, ahová a huzal be volt akasztva. Szépen visszaaggattam, és mentem a dolgomra.

Úgy egy héttel később ugyanez történt a budai alsó rakparton. Tök nyugodtan félreálltam – szerencsémre pont egy parkoló mellett történt. Gyorsan visszaakasztom, gondoltam. De pöcök nincs, csak a csupasz huzalvég. Hát így nehéz lesz.

A probléma csak az volt, hogy nem volt kedvem pár kilométert tolni az irodáig. Továbbá, otthon felejtettem a pénztárcámat, BKV-jegy sem volt nálam, meg az emberben valahogy mocorog a kisördög, nehogy már itt adjam fel... Kisakkoztam, hogyan tudnék bejutni az irodáig, úgy, hogy ne kapjak pirosat és ne kelljen elsőbbséget adnom. Elvégre, felfelé tudok váltani, csak vissza nem.

Egy biztos, a Margit hídnál nem tudok feljönni, legalábbis 80 százalék a valószínűsége, hogy a két lámpa egyikénél kikapom a pirosat. Maradt egy alternatív megoldás. Ha tovább megyek a Duna mentén, van egy s-kanyar. Itt egyenesen is lehet menni, és akkor egy zöldfűszerről elnevezett étterem néptelen parkolójába jutok. Itt akár le is fulladhatok. Aztán áttolom a zebrán, visszamotorozok a Szépvölgyi útig, ahol lámpa védelmében tudok kifordulni az Árpád fejedelem útra. Már csak imádkoznom kell, hogy az Árpád hídnál a gyalogos lámpa zöld legyen. A parkolóházba való bejutás...hát, legfeljebb feltolom.

Kézzel kiemeltem a kart – gondolom, Winkler XJR 1300-asán ez nem ment volna, de a Xelvis csupán 250-es – és üresbe raktam. Beindítottam, meglöktem, egyes – kicsit rángatott, de nem fulladt le. Index, egy taxis beengedett. Eddig megvolnánk. Gáz el, megy a kettes, hármas...győzelem!

Úgy is történt minden, ahogy terveztem, zöldfűszer étteremnél lefulladás, áttolás, indítás, visszamotorozás, Szépvölgyinél lefulladás, indítás, lökés, egyes, kifordulás – és kérem csoda, a hídnál sem kaptam pirosat. A garázsnál megbeszéltem az őrökkel, hogy szóljanak, mikor nyitják a sorompót, megpróbálom a belökős, egyesbe-rakós trükköt. Ez két méteren, macskakövön már nem ment olyan gördülékenyen, de másodikra nem fulladtam le.
Oké, itt vagyok, de hogyan tovább?

Bandi a páka Paganinije

Tanakodtunk, nézegettünk, bovdenjavító készlet, új bovden, mi legyen? Végül Telós Bandi állt elő a megoldással. Talált egy aprócska csavart a nála lévő ezer között, meg véletlenül volt nála forrasztópáka – véletlenül fél éve minden nap van nála. Szépen megpucolta a huzal végét, rátekerte az anyácskát – ezzel szinte menetet vágva rá, és jó sok anyaggal odaforrasztotta. Szerinte ezzel hazajutok.

Bevallom, nem sok reményt fűztem a dologhoz.

A végeredmény

A nagy út előtt már treníroztam magam: felfelé kuplung nélkül váltok, hármas fölé nem kapcsolok, így viszonylag kevés kuplungolással megúszható az Óbuda-Pesterzsébet távolság. Mondjuk, ebben benne van a rakpart, ahol azért benne van a kapalban egy-két megállás, de alapvetően kettesben teljesíthető, ahogy az út többi része is.

Végül a terveket felülírtam a Soroksári úton, ahol nem volt szívem hármasban kilométereket motorozni nyolc-kilencezres fordulaton, itt kapott a Honda egy négyest. De így is hazament! Szóval, mostantól meggyőződéses híve lettem a lágyforrasztásnak. Bizony. Pedig úgy tudtuk, hogy ellenállások és kondik NYÁK-ba forrasztására jó, semmi másra.

Itt már új a bél, és új a pöcök

Aztán pár nappal később kifűztem a bovdent, elballagtam a Váci útra a bovdneshez, ahol újragyártották a belét – a toknak nem volt semmi baja. És végre olyan véget kapott, ami oldalra nem tud kicsúszni, mint a régi. Hát ennyi, újra működik, szinte fillérekből.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr22883086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvaro84 2011.05.07. 07:19:52

A héten én is jártam így. Megneszeltem, hogy a szálak kezdenek szépen egyenként itthagyni a bowden markolati végénél, gondoltam pénteken tetetek bele újat.

Ennek megfelelően csütörtökön kellett hasonlóképpen eljutnom a szervizig, csak a humorfaktor miatt.

A váltással nem is volt semmi bajom, le is és föl is könnyedén ment, de indítás után üresből kivéve azonnal lefulladt, kivétel nélkül. Végül az F650 bivalyerős indítója húzott ki a csávából: egyesben elhúz mindenestül, egy kis lábbal rásegítéssel simán (illetve szörnyen rángatva) be lehetett röffenteni pirosnál is. Mert 3-at kaptam belőlük, hogy legyen hol gyakorolni...

Nekem új bowden ment bele, ott helyben, nem gyári méret, de legalább a hossza stimmel. Majd szólnak a szervizből, ha megvan a végleges.

csiky944 2011.05.07. 07:20:43

anno a gsx-f-hez valami 7ezer körül volt a gyári,hogy rohadjon meg

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.05.07. 07:26:16

"ennyi idő alatt a benzinből a fene tudja, milyen anyag ül le a tank aljára, ami aztán onnan nem akar távozni a karburátor irányába. (Lehet, hogy jobb ez így.)"

létezik erre is "orvosság": kijáratni a benzint a karbikból (még tél előtt), vagy "vegyszeresen", egy adalék hozzáadásával, így megszűnik az önszopatás tavaszi formája ;)

deak.atti 2011.05.07. 07:30:33

Üdv!

Na, ugyanezt játszd el Wartburggal, szalajtó szabadonfutóval, a legdühöngőbb Belváros közepén (Astoria) ... Recept: lámpánál szabadonfutó lezár, autó leállít, egyes, indít. Bakkecskézve beindul, meghúzat, üres, szabadonfutó kiold, onanntól lehet váltani. Ha nem ugrik át menet közben megint a szabadonfutó ... És így vissza vele oda, ahol most dolgoztok. Nem voltam vidám.

Nekem a kis GN-em azt csinálta, hogy be volt kicsit rohdva a bovden. Azt hittem, hogy elkopott a kuplung (váltásoknál kicst mindig megcsúszott), már le is beszéltem a lamella-cserét a benti szerelőkkel. Majd feltűnt, hogy egyre nehezebben tudok kuplungolni. Intéztem hozzá egy új bovdent, ami két előnnyel járt: lett egy vajpuhán húzható, és nem csúszó kuplungom. Azzal a lamella-garnitúrával adtam el a motort, amit le akartam cserélteteni ...

DA

Pernahajder Viktor 2011.05.07. 07:38:20

Hidraulikus kuplungot mindenkinek :-)

arthur877 2011.05.07. 07:48:48

Régebben forrasztott volt minden bowden...
Lágyforrasztott gáztűzhelyen vagy bunzenlámpán készítve, és általában elszakadt, nem a forrasztás engedett el.

Schütii 2011.05.07. 08:11:08

@alvaro84: csak gratulálni lehet a prosztó BMW-nek hogy nem úgy csinálta meg a motort hogy sebességben ne lehessen indítózni, komolyan hogy milyen hülyék a gyártók úgy általában...

Schütii 2011.05.07. 08:14:00

@Pernahajder Viktor: jaja, csak ne kopjanak el a gumiajkak.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.05.07. 08:19:06

ZZR 250-emen jártam így, sajnos nem egyszer. 2000 körül egy gyári Kawasaki kuplungbovden 12e ft volt. Erre diákként nyilván nem volt pénzem, legyártattam valami 1-2e pénzért, de ez nem volt atom biztos megoldás, mert amíg megvolt a motor 4x-5x is elszakadt, pedig nem volt nehéz a kuplung. Ennyi árából már majdnem kijött egy gyári és nem szopattam volna meg magam ennyiszer. Bovdenekből én ezentúl gyárit veszek (azóta még nem kellett, mert az egyik kuplungom hidrós, a másik még nem szakadt el). Viszont nekem simán sikerült lefele is váltanom és, ha pirosat kaptam leállítottam a motort (nem kell lefullasztani, ott a kis piros vészleállító), be egybe, kuplunkar be (hogy átverjem az elektronikát, ami nem engedné sebességben indítani) és két forgás után már pöfögtem. Pár alkalom után már nagyon profi voltam benne. Sajnos autóban is megjátszottam ezt egy párszor, 1993-as 2.5d master, pár kuplungszakadást megéltem vele, ugyanez a módszer. Ráérezve egy külső szemlélő szinte semmit nem venne észre az egészből, max a lassú elindulást. :D

Éljen a hidraulikus kuplung!

akos696 · www.focusauto.hu 2011.05.07. 08:24:07

@Schütii: te biztos nagyon értesz hozzá. Nyilván a kuplungkart behúzta, ezzel átverve az elektronikát..... Már megint ez az ostoba irigy fröcsögés, menj már a csába öreg!

Kopasz Szuzukis 2011.05.07. 08:26:50

A Váci úti bowdenesnek van elérhetősége? A GS 550-esemnek ugyanis egyedi, nem gyári méretű a kuplungbowdene. Természetesen, szakad, mint a állat. Nálam a kuplung nélküli fel-, és leváltás már "szakmányban" megy. Mindezek tetejében az "alsó kar" nem a blokk tetején, a váltó fölött, hanem bal oldalt, a főtengely végén van. Így a lenyúlok, és megnyomom játék gyakorlatilag kizárt.

Mérges 1234 2011.05.07. 08:31:53

Ja remek a hidraulikus kuplung ott meg az olaj folyik el, vagy döglik be alamelyik munkahenger.

Bár tényleg mintha ritkábban lenne velük gond.

MaCS_70 2011.05.07. 08:37:04

@Pernahajder Viktor:

Halihó!

Na, az a vidám dolog, amikor a hidraulikus hagy cserben -- mondjuk egy külföldi út elején!

Üdv: MaCS

mtk001 2011.05.07. 09:08:49

Én egy elektromos boltban vettem egy csokit, azzal hazamentem.

littlerock 2011.05.07. 09:10:27

Eddig a fehér STP mindent megoldott... nos ehhez az is kellett, hogy beinduljon a masina tavasszal... már több hejről hallottam, hogy az utolsó előtti tankolásoknál fél-fél liter E85 is jó megoldás lehet. Aztán a kijárt tankot valamelyik drágább benzinnel töltik fel, és jöhet a ponyva...

littlerock 2011.05.07. 09:15:00

@Kopasz szuzukis:

Csak próbaképpen beütöttem a " Váci út bowden " szavakat ebben a formában a gúgli-ba igaz adott két lehetőséget is, de meg lehet kérdezni mindkettőt, el tudják e vállalni az egyik a 128, a másik a 168-as házszám alatt van... hajrá!

Harami@ 2011.05.07. 09:17:24

Honda, BMW, Kawa...
A régi JAWA-n a váltókar mozdításkor kiemelte a kuplungot. Kis gyakorlással simán lehetett kézi kuplungolás nélkül használni. Gyakorlással, mert lábbal, a váltókar kis mozdulatára egyesben egykerékkel is megtudott indulni a 350-es.
Rég volt, szép volt (sóhaj).

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.05.07. 09:21:14

Nekem - autón - a váltórudazat adta meg magát, szerencsére mindkét alkalommal ketesben, így, ugyan elég nagy hanggal, de el tudtam menni a szervízig, ahol egy-egy hegesztéssel megoldották :D

Schütii 2011.05.07. 09:21:53

Ja igen tibi, bowden, nem bovden.

Schütii 2011.05.07. 09:23:46

@Harami@: ja tényleg, a JAWA-n kuplung"pedál" is van.

Schütii 2011.05.07. 09:34:13

@akos696: Akkor az én gyártóm (Aprilia) a prosztó,mer ott nincs kuplungelektronika, viszont sebességben nem indít (ott van elektronika). Majd vigyázok hogy ne szakadjon a bowden.. Ne légy ideges, az nem előny a forgalomban sem.

papptibi 2011.05.07. 09:42:29

@arthur877: az ember mindig tanul. akkor már mindent értek

papptibi 2011.05.07. 09:44:06

@Schütii: sajnos már mindent magyarosan kell leírni, nejlon, bokszermotor...és bovden. Elég furcsa az én szememnek is

papptibi 2011.05.07. 09:45:02

@mtk001: Bandi is felvetette ezt a megoldást, de egyszerűbb volt nem menni sehová. Mindenesetre megjegyeztem, ha ez a bovden is megadná magát

Pepejoe 2011.05.07. 11:37:52

A bowdenes srácok a RENO udvarban vannak a Váci úton. Ahol az Obi is meg a többi bolt. Az udvaron belül pedig ki van táblázva.
Bár én nem ajánlgatnám őket olyan lelkesen, mert nálam vagy 6 bowden szakadt el, amit ők csináltak, egyenként kb. 3000-ért. A hiba állandó megjelenésének oka szerintük a gyárilag elhibázott bowden-elvezetés. (Yamaha RD250 gáz-,és CBR 900 kuplung.)
A hagyományos "durvább" szövésű bowdenjeik 2 hónapot nem húztak, vagy a dió szakadt le, vagy csak simán a hajtogatástól hasnálat közben eltört a huzal, előjel nélkül és egyszerre az összes szál, tehát nem szálanként.
Amikor kértem finomabb szövésűt (amire szinte csomót lehetne kötni) akár 6 hónapig is kihúzta...:S Jó volt Nyíregyről hazajönni BP.-re, szerencsére szinte végig pálya van és a CBR megvan váltogatások nélkül a városban is, kicsit zötyögősen.
A Yamaha gázbowden elosztós (3 irányba mindenféle kütyükkel, egy egységet alkot) és megfizethetetlen a mai napig, bicajdowdennel működött, beletörődve az állandó elszakadásokba. A CBR kuplungbowden pedig egy szerencsés alkatrészcsere folytán megoldódott, gyári lett benne 2000 Ft. csereértékben. 7 éve hibátlan, közel 90000 km óta. A gyári nagyjából 16 rongy, a jen vagy mittomén árfolyamától függően.
Konklúzió, hogy a bowdengyártás megfelelő anyagok hiányában kétesélyes megoldás, és roppant veszélyes a forgalomban, az egyiknél ott is maradhattam volna a CBR-el, ha nem figyel a rendes autós az életemre.

don't 2011.05.07. 12:13:00

..."a szerelőm mondta, miután megvettem,"...
Vennék énis szerelőt...
A bowden "magyarosan" irva TOKOSHUZAL,nem "bovden".

janoszeged 2011.05.07. 12:14:27

BMW túrán Erdélyben beleszól a túravezető a telefonba, hogy elszakadt a kuplungbowdene. Még legalább 50 Km-t mentünk városokon, falvakon keresztül, többszöri megállással-indulással, mire végül kicserélte az újra, amit már otthon befűzött a régi mellé.

Tomchy 2011.05.07. 12:42:31

Tibi, léci ne fesd az ördögöt a falra, nekem is elég csúf már a bovdenem, de ezt a szezont már ki akartam húzni vele!

Ha elszakad, te leszel a hibás!!!! :O)

Schütii 2011.05.07. 13:04:04

No Sporttársak! Szerintetek a vadi új bowdent, installálás előtt, érdemes e megkenni valahogyan, valamivel?

Schütii 2011.05.07. 13:07:03

@papptibi:

szeksz, végülis megértjük így is.

vizso75 2011.05.07. 13:28:31

@Pepejoe: Nekem is hasonló tapasztalataim voltak a Váci úton. Azóta a bowdendoctor-hoz járok ahol nagyon profin megcsinálták kevesebbért, megvárhattam, és még van kb. fél év garanciám az egy évből.

paca78 2011.05.07. 14:14:39

Schütii:
Szerény véleményem szerint mindenképpen érdemes kenni, ha meg akarod hosszabbítani az élettartamát és simább működést szeretnél.
A legkevésbé tartós, de legegyszerűbb megoldás szerintem befújni WD40-el. Ez, mivel elég híg, relatív hamar elpárolog/kiázik esőben.
A haladó megoldás a motorolajjal történő kenés, ez valamivel tartósabb, mivel sűrűbb, csak ugye elég macera becsorgatni a bovdenházba, miközben húzogatod a bovdent és csorog végig a könyöködig a cucc.
Állítólag az öreg motorosok összekevertek gépzsírt olajjal és azzal kenik meg, ezt én sosem próbáltam még, mert még túl fiatal vagyok hozzá. :-)
Én a Kawaszatinál vágattam a kis Trophymhoz km spirált, mert már csak 250-eshez lehet kapni, ami jóval hosszabb. Ha jól emlékszem 1200-ért vágták le, a Váci útiak, (asszem az OBI mellett) ugyanezt 3000-ért vállalták volna, ami vicces, mivel maga a bovden volt 1500 Ft.

jujdejo 2011.05.07. 14:17:43

bezzeg nekem a kilencvenes évek elején, amikor romániában még extrém ritkaságnak számított egy(nem kontrafékes bicikli) montenbájk, hónapokig nem volt fékem, mert az országban nem lehetett bowdent venni, sehol...rokonok hoztak németböl...

arthur877 2011.05.07. 15:03:17

@paca78: A bowden kenésére sztem a legmegfelelőbb a folyékony zsír spray!
Kifújáskor hígabb mint a műszerolaj, de rendkívüli módon masszív tapadású lesz az illóanyag elpárolgása után. Persze nem olcsó egy flakon, de nekem évek óta mindig van itthon, mert rengeteg helyre alkalmazható, és sokáig elég egy darab belőle...

biga156 2011.05.07. 15:09:46

Nekem öreg Czetkámban a kar furata tört el :) Vicces volt :) Akkor tanultam meg becsülni a jó öreg csehszlovák félautomata kuplungot :) Gyakorlatilag kuplunk nélkül tökéltesen használható, egyedül az elindulás nehézkes, oda azért nem árt a kuplung. De egy hasonló kuplungszakadást minden probléma nélkül abszolvál egy ilyen öreg vas :)

h4z4rd 2011.05.07. 15:26:28

@Schütii: én a teflon(PTFE)-sprayre (szpré?) esküszöm, régebben a bringámon
- egy öreg szaki tanácsára - kenőszappanon húztam meg a bowden belét, mert az nem gyűjti össze a port.

GiXXXer 2011.05.07. 15:41:07

Én 250-es ETZ-vel kuplung nélkül tettem meg egy egész Mecsek túrát (MZklub-os túrát, és szervezőként muszáj volt menni), pedig abban volt váltás bőven. Nemcsak felfelé, lefelé is lehet váltani kuplung nélkül, csak kis gázfröccs kell neki, meg jól el kell találni a ritmust.
Persze a sok nekifutásból egyesbe vágós elindulástól elgörbült a jobb oldali láncfeszítőm, és Pécsett ledobta a láncot, de egyébként túlélte... :)

Tomchy 2011.05.07. 15:43:26

@arthur877: Az olyasmi, mint a láncspray? Az is valami oldott zsírféle, amiből kifújás után elpárolog az oldószer, és marad a zsír?

arthur877 2011.05.07. 16:06:10

@Tomchy: Az a neve, hogy "Folyékony zsírspray"
Több márkában is előfordul normálisabb boltokban kapható.

'saztán? 2011.05.07. 16:19:14

motordoki örökre befejezte?
régen láttam írást.

galicius 2011.05.07. 16:28:16

Ugyan nem motor,de közlekedési eszköz.Hajdanán birtokoltam egy Volkswagen bogarat.Annak volt olyan problémája,hogy 2-3 havonta kuplung bovdent kellett cserélni rajta.Igaz,nem az út közepén,mert kettesben el lehetett vele csoszogni egy csendes helyre.Egy pár alkalom után már úgy ment,hogy csukott szemmel,pár perc alatt meg tudtam csinálni.

Tomchy 2011.05.07. 16:35:26

@arthur877: Csak azért kérdem, mert láncspray van itthon, hogy az nem jó hozzá? - kérdezte a zsugori énem.
:O)

Pepejoe 2011.05.07. 16:56:54

Szerintem a legjobb becsorgatni műszerolajat és kész...bár normális bowdenben gyárilag van. Aki készíti, az meg remélhetőleg tesz bele.

Pepejoe 2011.05.07. 17:02:16

@vizso75:
Kilométeróra-spirál ügyben (mert bowdennel kapcsolatban befejeztem) én is találtam szakit erzsébeten, lehet, hogy az ugyanaz, mint amit Te is mondasz...?
Egy kis mellékutcában vannak a Soroksárira merőlegesen a Hév-sínekhez közel, az utca nevét nem tudom. Csak odatalálnék. :D
Azt hiszem 500-ért csináltak km. spirált az RR-hez mindenestül, persze a gyári házat felhasználták és átpakolták a gyári beakasztókat, stb.

=Daniken= 2011.05.07. 17:25:13

a boxert bokszernek? ez miféle baromság? az x betű a magyar ABC egyik betűje, azt x-el kell irni...ez egy baromság....de megkérdezem a magyar tanár nagynénémet...a box amúgy is jövevényszó és ezeket sokszor úgy vesszük át, igaz, gyakran magyarositjuk...de az x az x...

Schütii 2011.05.07. 17:51:14

@Pepejoe: Én még nem láttam olyan új bowdent amin lett volna akár nyomokban is kenőanyag. Srácok, az olajjal nekem nincsenek jó tapasztalataim. Egyrészt kifolyik belőle, még ha nem raksz túl sokat akkor is. De nem ez a gond, hanem az olaj egy idő után, besűrűsödik, összeáll, és a port is rettentő mód vonzza. Namost ez a trutymó, meg a szabadon lévő bowden-részeket csiszolópor módjára rágja el ott ahol ki-be jár a házba (jellemzően lent). A bowden közepét felesleges kenni, mert nem ott szokott szakadni, és a trunymó hatására, elkezd darabosan működni (fujj, de utálom azt). Most a tibi cikke kapcsán, megnéztem én is hogy hogy áll az enyém, hát, nem szőrösödik de látszik alul hogy a ház szépen dörzsöli, ám semmi súrlódás, vagy darabosság, nincsen. Most ilyedtemben, befújtam csak a problémás helyen láncspray-vel. Hát majd meglátjuk mi történik vele, mindenesetre megrendelem jövő hét elején az új bowdent.. ;)

vizso75 2011.05.07. 18:15:41

@Pepejoe: Ehhez a csapathoz nyugodtan mehetsz bowdennel is, 1 év garanciát vállalnak. Nekem csináltak már teherautóhoz is és még nem szakadt el. Ők nem Erzsébeten hanem az Örs Vezér Terétől 2 Percre vannak, de címet nem tudok. Én is csak odatalálok. Vagy írd be a gugliba a Bowdendoctor-t.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.05.07. 18:56:41

Bizony ám, gáztűzhelyen melegített ónba mártva, tartott az minden öreg szoci és nyugati motoron. Azokon meg minden volt a kuplung, csak nem könnyű:)

papa33 2011.05.07. 20:15:30

Egy kollégám szerint a Trabantba a tankba kellett félévente beemelni a gázbowdent, mosta, kente. A trutyinak gondolom nem örült.
A Rigán pedig, minthogy egy sorozatnál fent mindig elszakadt, nos, külsőből levág, belsőre kicsi csavaranyát szorít-kalapál... tökéletes a következőig, csere, csak ha túl rövid az egész.
Apropó kuplungszerelés: kombináltfogó nyelével egyetlen mozdulat.

Szerelni megtanultunk, ma sok márkaszervízben csak alkatrészcsere megy.

trakee 2011.05.07. 20:56:13

Tapasztalataim szerint nem csak a régi bovdenek, az újak is mind forrasztottak! Sőt, van amelyiken az egész dió cin.
És hogy miért is tart az öreg szoci motoron? Merta dió furata a túloldalon nagyobb, mikor forrasztja az ember, ki kell nyitnia bovdenbelet, úgy behúzni, ettől már megszorul, közé fut a cin, és - mivel beékelődik - nem csúszik ki.
Én megforrasztom magamnak. Kis, és nagymotoron egyaránt. Lehet kapni méterbe bovdenbelet, sőt, csavaros véget is, ami nem is rossz. Bár azt is érdemes ráforrasztani, hogy egyenletesen oszoljon el a terhelés a szálak között.

h4z4rd 2011.05.07. 20:59:45

@Schütii: Erre utaltam fentebb. Az összes öreg erre oktatott.

gss 2011.05.07. 21:09:13

annó az Simson-ETZ bowdeneit mi is forrasztottuk,de normálisan lekezelve folyasztószerrel
A láncspray(némelyikre ráirják hogy bowdenhez is ok) elötti idökben meg alkoholban oldottam fel zsirt.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.05.07. 21:26:33

Elektronikai forrasszal, 1kW-os pákával gyógyítottam párszor bowdent. A profibbak borszeszégővel, ónfürdővel csinálták, úgy láttam. Ha megfelelően szét van hajtogatva a bowdenvég a bogyó után, elég sokáig bírja a pákás módszerrel is.

Reno udvaros emberekkel csináltattam pár adag bowdent. Nekem bírta a forrasztott végű is, a sajtolt végű is.

Kuplung nélkül mentem már haza Ladával, Danuviával, Suzuki GT-vel. A Lada simán indult egyesben önindítóval, mentek a fokozatok le-fel. A Danuvia is indult, ha guruló motornál kapta az egyest, még csak nem is recsegett váltáskor. A GT egy dög volt: önindítóval nem indult egyesben, lábbal meg nem nagyon tudtam olyan sebességig gyorsulni, hogy szépen vegye az egyest. Ráadásul minden visszaváltás blokkolta a hátsó kereket egy pillanatra.

papptibi 2011.05.07. 22:11:15

@=Daniken=: made in MTA, nem én találom ki ezeket...

paca78 2011.05.07. 22:45:55

@arthur877:
Kösz a tippet, ezt nem ismertem!

kkn 2011.05.08. 00:23:05

'94-ben pár hónapot segédkedtem egy szerelőnél. Ő mutatta, hogy autósboltból való nyers bowden, szabad véggel az alap. Méretre szab, drótszál végére egy méretben passzoló körsarut rárakok, mintha a drótszál lenne a vezeték, és saruzni akarnám. Nagy elektromos pákával befuttatom a cint, majd a saru kör részét levágom, és így dió lett a végén. Kis csiszolás, igazítás. A hozzá beadott (Honda?) robogóra kellett így bowdeneket gyártanom. Nem hittem volna, de megfogták.

bandika57 2011.05.08. 11:26:49

@bervas: a LADA kupplung hidrós!

bowdenvégnek küllőanyát szoktam használni :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.05.08. 19:25:50

@bandika57:
Tudom. A munkahenger eleresztette az olajat.

bátorqkac 2011.05.09. 15:41:02

Tibi bátyám az magyarul se nem "bowden" se nem "bovden", nem is "bóden", ha kérhetném, hanem "huzal" :-)

Tomchy 2011.08.18. 21:09:21

@papptibi:
"Tomchy 2011.05.07. 12:42:31
Tibi, léci ne fesd az ördögöt a falra, nekem is elég csúf már a bovdenem, de ezt a szezont már ki akartam húzni vele!

Ha elszakad, te leszel a hibás!!!! :O)"

Ma elmentünk egyet kerülni az asszonnyal a környének a Katana-val. Vissza az utolsó 100(!) méteren elszakadt a bovden. Jó haver a moci, még hazavitt, csak kicsit kellett tolni.
Tibi, Te vagy az oka!!!! :O)
(Vagy én, mert 2 hónapja húzom a cserét...)

sanyix 2015.01.26. 16:59:56

tanulság: vegyetek automata/félautomata váltós motort :DD

Friss topikok

Hirdetés