A Yamaha mérnökei zsenik, de Pistike se kutya


A jelenlegi állapot megtekintése úgy kezdődött, hogy Pistikével a motorkiállításon adtunk egymásnak randevút. Pontosabban nem a motorkiállításon, hanem mellette, a veteránbörzén. Pistike alkatrészeket nézegetett, többek között az én Virágomra is, én meg gondoltam, legalább rögtön tudunk konzultálni, melyiket igen, melyiket ne, és természetesen miért. Sétáltunk a kellemes időben a festői romhalmazok között. Mindenféle rozsdás biciklik, Csepel-Pannonia-Jawa blokkok, sárhányók, lámpák, tükrök, bármik, egy Bervára hasonlító, valójában DKW robogó.

Pistike és a szerzemény

Na de mit vesz Pistike egy ilyen mezőnyben? Eleinte alkudozott egy játék, laposelemmel működő dobtáras géppisztolyra, de amit végül el is hozott, nem más, mint egy 60-es évekbeli, kis alapterülete miatt valószínűsíthetően olasz autóra való tetőcsomagtartó. Hogy miért? Mi lesz belőle? Nem tudja, de nem az a lényeg: mert szép. Így látta ezt Pistike egyik haverja is, aki árusi oldalról vett részt a börzén: azonnal elkérte a tartozékot és hosszasan vizsgálta.

Végül természetesen nem vettünk semmit a Virágra, de megbeszéltük, hogy másnap kiugrok Kerepesre megnézni a fejlődést. A fejlődés pedig, most már nyugodtan kijelenthetem, megnyugtató. Lehet, hogy ebből tényleg lesz valami. Igaz ami igaz, érdemes Pistikéhez napvilágnál kimenni, mert ebben a fényben rögtön úgy kezd kinézni a műhely, mintha egy olasz dizájnmagazinban szerepelne. A Virago meg az állványon valóságos… ékszerdoboz?!

Jelenlegi állapot

A kormány még nincs megszületőben, azt a hajlított vasat csak a könnyebb tologatás kedvéért pöttyözték rá a hegesztővel. A tank helyén pedig már nem dummy van, hanem maga a tank. Erősen félkészen, de a végleges VINUM-domborítással. A kipufogó is készül. Az eredeti elképzelést, a sor négyes autómotor szívócsövét Pistike elvetette, így most sima gázcsőből hegesztett egyet, kétszer két kivezető nyílással. A dob oldalából mintha valami régi erősítő vörösréz hűtőbordái állnának ki. Nem tudom elképzelni a végeredményt, mert Pistike azt mondja, fehér lesz, a vörösrézből csak az élek állnak majd ki. Hogy volt-e már ilyen megoldás valaha motoron, Pistike sem tudja, talán a kazincbarcikai Troll Tattoonál kéne megkérdezni. Kicsit tartok a hangjától, de Pistike azt mondja, inkább szól majd szépen, mint hangosan. Az eredeti kipufogó már a MÉH-ben pihen, de kiszerelt belőle mindent, ami kell. Viszont aki meg akarta tőlem venni az eredeti dobokat, azt sajnos el kell keserítsem – vigasztalására annyit mondhat Pistike, hogy azok a dobok egyáltalán nem voltak olyan jó állapotban, mint amilyennek én képzeltem őket.

A vinum feliratos permetező folytatódik még előre, csak maga a tank két permetezőt fog felemészteni. Egyből egyszerűen nem jön ki. Előre is hiányzik, meg hátrafelé is.
– „A motor baloldala valami elképesztő zseniálisan néz ki!” – mondja Pistike. Először azt hittem, szokatlan módon a saját munkáján álmélkodott el, de természetesen nem. A hengerek szöge, elrendezése, a hűtőbordák kidolgozása, a kiálló kuplung – mindenki beleszeretett a bal oldalába, aki csak látta eddig. Furcsa, hiszen általában a jobb oldal a motorok szebbik nézete, Pistike fejében is megfordult, hogy átszereli a lábtartót, de csak a lábtartó rugóját szerelte kívülre, mert nem fért rendesen el a kipufogódob. De szerintem alapban is jó ötlet minél több ilyen rugófélét láthatóvá tenni. És a rugó rézszínű lesz. A gyári vezérműtengely-védő rézlemezt viszont eltávolítja, mert az már nagyon trombita. Egyetértek.

Kénmáj. Hallotta már valaki ezt a kifejezést? Én nem, úgyhogy nem csak a motor szépülése tölthet el örömmel, de az új szakszó és rézantikoló anyag megismerése is. A kénmáj olyan büdös, hogy például Szakál, aki sok más mellett Árpád kollégám motorját is építi, nem kénmájaz, csak nyáron, amikor állandó kereszthuzatot tud csinálni.
„Tehát a kénmájazást nem te fogod csinálni?”

„De igen, egy cimborámnál mindig van egy kis kénmáj.”

Kiderül, hogy Pistike főbérlője, a Mester, ami maga is itt dolgozik a műhelyben, elég komolyan vágja a kénmájazást; valahol vidéken egy házban a konyhai szagelszívót kellett kénmájazni, hogy úgy nézzen ki, mint egy II. Ulászló korabeli szagelszívó.

Pistike mutat még egy nagy, vasból vágott félkörívet. Ez is a Virágra lett volna, de hasonlóan járt, mint Savonlinna városában, Finnországban a világ legnagyobb fatemploma. Egy angol mérnök tervezte, aztán összebalhézott a polgármesterrel és hazament. A tervrajzokat viszont ott hagyta, így a templom megépült, csak éppen láb helyett méterben: így tett szert egy 27 ezres város egy irtózatosan nagy, 3000 személyes fatemplomra. Ezt a kerékívet Pistike vágatta, csak a srác az 5,60-as átmérő helyett 5,60 as sugárral csinálta, pedig Pistike szentül állítja, ő életében nem mondta még ki a sugár szót. A katasztrófát pedig az tette teljessé, hogy az ívért a Sipos ugrott be, akinek fogalma sem volt, mihez lesz, úgyhogy szó nélkül elhozta. Hát most itt van. Oda is tettük a motor mellé, hogy mindenki egy életre megjegyezze: a sugár és az átmérő két külön dolog.

Itt van még az oldaldoboz, ami nem tudom, mit kell nézni. Tényleg, mi van vele? Felveszem, kinyitom-becsukom, semmi, ez ugyanaz a doboz. Pedig nem: maga a Mester vágott ki a közepéből három centit, és olyan szépen hegesztette össze hosszában. Hoz is Pistike egy eredeti dobozt – le vagyok nyűgözve, milyen precíz, ugyanakkor mennyire észrevétlen munka, pusztán mert a művész túl szélesnek találta az egész motort az eredeti mélységű dobozokkal. „Bár láttam most a kiállításon egy Kawasaki Custom Cruiser Csicsát, ahhoz képest nem lett volna széles az eredeti dobozokkal sem.”

Próbaülés a váltókar beállításához

Pistike megmutatja még, miért lesz valószínűleg a régi Yamaha R1 féke a Virágon: a hatdugattyús, amit eredetileg ide szánt volna, sehogy sem fér el úgy, hogy szép legyen a felfogatás. Mivel az XJR 1300-asomon is ugyanez a fék van, és nagyon elégedett vagyok vele, semmi kifogásom ellene. Végezetül felmásztam az állványra és tartottam egy próbaülést, hogy ezen a taposón bakancsban vajon milyen pozícióban tudok alányúlni a váltókarnak. Nyereg még nincs, úgyhogy Pistike egy csomó rongyot hozott, be ne csapjuk magunkat az üléspozícióval. Nem volt rossz, de nekem még mindig kicsit alacsony, úgyhogy kértem még egy rakás melóskesztyűt, azokkal pont kiadta. Az ideiglenes kormány nekem túl elöl van, úgyhogy mögé imitáltam a markolást – azt hiszem, jó lesz ez.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr952768462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

W_Pooh 2011.03.26. 08:38:55

Hát...

Nehezen látom bele a fehér kipufogós, réztankos patkányt :-/

Nekem egy hagyományosabb csepptankkal jobban tetszene asszem. De a te dolgod.

W_Pooh 2011.03.26. 08:39:51

Ja és tényleg szebb a 'rossz' oldala a gépészetnek :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.26. 08:40:54

Nekem az a tank nem jön be, a többi viszont brutális kinézetű :)

Dr. Pornó Ottó 2011.03.26. 08:48:14

Nem rossz ez a Vinumos cucc sem, de inkább két hegesztőpalackot tennék fel tanknak, megvágva...

JustaLittleBit 2011.03.26. 09:27:00

merre lehet fellelni hasonló veteránbörzéket? motor meg extrémen brutális...!

radix 2011.03.26. 09:31:01

az a templom Kerimäkiben van, nem Savonlinnában (ott vár van, meg operafesztivál, meg mobilhajító világbajnokság)

Pizza zabáló 2011.03.26. 09:47:30

Azon a képen a Winklet másnapos? :)

Pizza zabáló 2011.03.26. 09:48:07

Elírtam. Winkler. Boccs

lanciabacci 2011.03.26. 09:51:45

Nyilván nagyon szakállas, de én csak most eszméltem, hogy ez se nem Virago, se Virág vagy Vinum hanem Viagra.

Egyébként jól állna neki egy amolyan régi hosszában álló rendszám az első sárhányón. A tank meg nekem is nagyon kilóg továbbra is, de ezért jó, hogy nem én csinálom :)

Kiváncsian várom a végét!

mtk001 2011.03.26. 10:01:38

Csak az a tank, csak azt tudnám feledni ...
Valami szép ívben kellene az ülés felé folytatódnia, akkor egész jó is lehetne.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.03.26. 10:20:09

Ezt a permetezőt nem látom bele, akárhonnan nézem. No, majd ha kész lesz! Érdekes...

15-ös képen szipus csaj! :D

littlerock 2011.03.26. 10:35:15

ez hogy kap majd műszakit?

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2011.03.26. 11:31:00

mai benzinárak mellett? inkább diesel motort kéne építeni

Hang Loose 2011.03.26. 11:47:29

Az a tank ivartalanításhoz tökéletes.

KadettGSiforever!!! 2011.03.26. 12:51:57

KURVA NAGY LESZ!
bocs... :)

nesze neked 2011.03.26. 12:59:20

én már nem emlékszem..., a tank folytatódik majd a telók előtt is, mint a trophy-n, ugye? mer' így nekem sem áll össze, de amúgy még lehet. amúgy meg tudom, hogy nem nekem készül, de én követném az üléslap vonalát és egy szép íves tankkal fejezném be. bár, úgy biztosan nem keltene akkora feltűnést. ha az a cél. kíváncsi lennék egy dizájner, formatervező véleményére, de itt nem hiszem, hogy olyan valakibe futnék.

csabby99 2011.03.26. 14:22:16

nekem tetszik, mert története van:)

Virago_1000 2011.03.26. 14:59:46

Udv Robi!
Alakul ez szepen, Pistiben meg lehet bizni, letett mar valamit az asztalra. A tankon meg van mit alakitani, mert alapvetoen meghatarozza a motor szepseget, egyelore meg csak elrontja. Ok tudom, nem kesz a motor meg, szoval nem okoskodok.
Veteranborzen eloszor voltal? Sebaj, majd belejossz :)))

"Furcsa, hiszen általában a jobb oldal a motorok szebbik nézete"
- en is jobban szeretem a Viragomnak a bal oldalat. Erdekes, az Intruderemnek is a bal oldalat kedveltem jobban.

"A gyári vezérműtengely-védő rézlemezt viszont eltávolítja"
- Az nem rezlemez, csak sargarez bevonatolt. De csak az amerikai modellen, az europai valtozaton kromozott volt.

"pusztán mert a művész túl szélesnek találta az egész motort az eredeti mélységű dobozokkal. "

-en is azt szeretem a Viragoban legjobban, ha feloldalasan hatulrol ranezek, es olyan kis filigran, konnyed. Nem is szeretek taskat felrakni (pedig turahoz kell), mert taska nelkul nez ki igazan jol.
Turazni amugy a Virago az egyik legidealisabb motor, abszolut nem viselkedik chopperesan, ahogy elvarnank tole a kinezete alapjan.

"Mivel az XJR 1300-asomon is ugyanez a fék van, és nagyon elégedett vagyok vele, semmi kifogásom ellene."

- nagyon helyes. Az eredeti fekek a Virago leggyengebb pontja. En atmostam a rendszert, legtelenitettem, fem fekcsovet raktam fel, es ezek utan, kettarcsas letere majdnem eleri egy ETZ szintjet.

plasticar2001 2011.03.26. 15:07:34

A "tank"... nem jó szerintem.
Egyébként már belelátok valamit. Sok sikert a befejezéshez, reméljük W-nek tetszik majd a legjobban, elvégre az övé lesz.
OFF
A pár nappal ezelőtti cikkre visszatérve, amit villámgyorsan eltávolítottak a címlapról, na, arról meg van a véleményem.
(tudjátok, a kis videós k.. kiröhögte a tuaregest )
Remélem kirúgták.
W.R., mi a szitu??

007 turbozva nem keverve... 2011.03.26. 16:44:51

Mivel a hátsó sárvédő egyben van az ülés alati résszel egy foljékony formavilágot hozva létre nem passzol hozzá a kiálló tank a két végével még akkorse ha enyhén le lesz kerekitve.Jó ötlet a permetező tank,csak egy másik projekthez,olyan bicikliváz szerü bobber,egyhengeres motorral ,sok rézzel ,sárgarézzel,mattfestés,keskeny kerekekkel....

háztáji · http://haztajidizajn.blog.hu 2011.03.26. 18:58:59

Szerintem semmilyenre se kéne lefesteni, meg rézzel befuttatni se kéne semmit, ez így jó, ahogy van (élőben nem ennyire csilivili). De hát ki vagyok én itten.

Terepjárós · http://www.funnycar.hu/ 2011.03.26. 19:44:34

engem is az érdekel hogy lesz ennek a műszakija a magyar bütokráciában?

'saztán? 2011.03.26. 20:53:23

@Terepjárós: hogy-hogy, hát visszaépítik a vizsgára...

ne legyünk már álszentek, mindenki tudja, hogy úgy kapja meg a vizsgát, mint a füstokádó teherautók, vagy a chip tuningos dízel fócvágenek, vagy a rozsdától széthulló ford tranzitok. annyi különbséggel, hogy ez a motor jó lesz, senkit nem fog zavarni az utakon a jelenléte.

'saztán? 2011.03.26. 20:59:26

sőt, megkockáztatom, hogy a vizsgabiztosok úgy elcsodálkoznak majd a motor láttán, hogy apróságokkal már nem is fognak foglalkozni. fék, világítás, oszt' csókolom.

okos vagyok 2011.03.27. 14:08:16

Nem tudom,mit kell ezen rugózni annyit.Robi több helyen publikálta,hogy a Winkler Róbert felvett név,Kulcsár Szabólcs az eredeti.A legtöbb iró felvett néven ir,nincs ebben semmi különleges!!

Sword 2011.03.27. 17:22:05

Winkler:
Hogy jön ide a Troll tattoo?
Csak, mert kazincbarcikai vagyok, ezért érdekelne :).

Tsyga 2011.03.27. 21:24:35

@Sword: úgy hívják, hogy gerillamarketing.

Harlequin 2011.03.27. 21:56:50

Ez az a motor, ami "március valahanyadikára" elkészül(t), vagy már egy új?

intruderjani 2011.03.28. 14:08:52

Jó lesz ez, csak készülne már el.

belepo76 2012.02.29. 00:05:08

Lassan egy éve történt az utolsó hozzászólás és azóta havonta legalább kétszer rákeresek, hátha lecsúsztam valamicske hír-morzsáról. Valaki tud valamit, bármit erről a gépről? Befuccsolt a prodzsekt, vagy mi?

Tomchy 2012.02.29. 22:26:21

@belepo76: Azt írta Árpád valahol, hogy Pistike talán Bruce Willisnek (?) épít valamit egy forgatására, ezért pillanatnyilag kevésbé ér rá.

Tomchy 2012.02.29. 22:31:15

Ahun e, jól emlékeztem:

"baowah · baowah.blog.hu 2012.02.16. 21:20:30
@Gzula[HUN]: haaaaat - pistike most eppen bruce willissel forgat majd, nem hinnem, hogy sok ideje lesz motort epiteni."

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása