A belpiac visszaüt

Amikor a 250-es Honda Xelvist megvettem, arra gondoltam, hogy az internet korában nem lehet akkora gáz egy-egy belpiacoshoz beszerezni valamit. A legrosszabb esetben drága lesz, de pont ezért lehet viszonylag olcsón megvenni használtan az ilyen motorokat.

Emlékeztetőül - nem jön szembe túl gyakran ilyen

Történt egyszer egy nap, hogy munkába menet pont egy teherautót előztem. Előtte ment egy terven felüli furgon, amit nem láttam. Mindeközben egy leparkoláshoz befékező kocsit kezdett mindkettő kikerülni, és hogy még jobb legyen a helyzet, szemből is jött egy teherautó.

Ekkor rápillantottam a bal tükörre, amely rohamosan fittyedt lefelé. Mi van? Az életbe, ez leesik! Gyorsan lekaptam a szár végéről, elég könnyedén a kezemben maradt.

Már csak pár apró problémával kellett megküzdenem. Be kellett fejezni az előzést, és meg kellett állni. Az ilyen vicces helyzetekben szerencsére elég higgadtan cselekszem, finoman adtam kis gázt, vissza a sávomba. Ekkor látom, hogy hamarosan vége a parkolónak, jön a szalagkorlát. Fékezzek? Így, fél kézzel? A tükröt behajítottam az ölembe, és gyorsan félreálltam.

A bal tükör, amióta a motor megvan, bosszantott, mert hiába állítottam be, hamar lefittyedt. Ezen csak picit javított, hogy egy gyufaszállal kipöcköltem. Úgy ötszáz méterenként mindig újra kellett beállítani, és ha épp lefelé nézett, amikor sávot akartam váltani, egészen közel kellett hajolni hozzá, és ott fürkészni, hogy jön-e valaki hátulról. De most leesett végleg.

Ugye, milyen csinos tükrei vannak?

Először azt hittem, eltört benne valami. Nekiültem a netnek, hogy honnan is lehetne ilyet szerezni. A hazai Xelviseken is látszik, hogy nehéz lehet, mert sokon van felemás, vagy egyforma, de nem eredeti tükör. Na de hogy ennyire?! Sehol sincs, órákon át keresgéltem, még az ebay ausztrál és új-zélandi oldalán is – arrafelé is akad pár japán belpiacos motor. Nem volt.

Megkerestem bontót is, ott sem volt Xelvis-tükör.

A kínaiaknál volt, de ők gyakorlatilag minden utángyártott tükörre ráírják, hogy a világ összes motorkerékpárjához jó. Ja, és a legkisebb rendelési tétel ezer. A baj az, hogy ennek a tükörnek tényleg stimmelnie kellene, mert ha nem, belever a fejidomba. Tám pont ezért nem szimpla száron áll, hanem a szárat egy kis konzollal fogja oda egy csavar. Átnéztem a legidiótább régi Hondák hirdetéseit, hogy melyiken lehet ugyanez a tükör, de egyen sem találtam, maximum olyat, amelyiknek a feje ugyanaz. De a szár nem.

Nem árt figyelni, hogy a tükör szára se üsse szét az idomot. A kis konzol miatt nem jó rá bármi

Volt még egy mentőötletem. A Xelvis ugyanis nem teljesen önálló modell, sok alkatrésze azonos a vele egyidős CB 500-asokkal, az ülés, kerekek, tank, műszerek, szerintem a féktárcsák is. Sőt, a CB 500S-en ugyanez a fejidom is van! Ezért is voltam felháborodva, hogy nincs semmilyen gumi raktáron a motorhoz, azért a CB 500 nem egy egzotikum. Ugyanis a gumiméret is stimmel.

A hasonlóságra egy CB 500S motor hirdetését látva döbbentem rá, a fejembe is vettem, hogy egyszer összenézem a Xelvist az 500S-sel. De sajnos a képeken úgy tűnik, hogy a kormányszarv más, sőt, a villaszög is eltérhet. És a CB 500S-en a tükör is teljesen másmilyen, a szár közvetlenül csavarodik a markolathoz, a feje pedig kerek. Pedig ehhez a típushoz már van európai utángyártott tükör, igaz, ha vennék, akkor már kettőt, mert hogy néz az ki, hogy az egyik szögletes, a másik meg kerek. De ennek vagy 7-8 ezer darabja, a kettő együtt meg már a motor árának öt százalékát is kiteszi. Persze nincs raktáron sem, felpróbálni sem lehet, rendelje meg a fene.

Bezzeg, ha halálfejes, vagy vaskeresztes tükör kellene, az lenne rögtön. Kár, hogy nem az önkifejezés eszközének tekintem a visszapillantót, inkább látnék benne valamit. Aztán Baowah mondta, hogy visszajön szabiról, és kérdezzük meg a Red Baront, meg van állítólag egy pécsi cég is, amely foglalkozik belpiacos alkatrészekkel. De nem vártam addig.

Így nézett ki az első összerakás után

Elkezdtem nézegetni a tükröt. Mi lenne, ha kipattintanám a gumikeretet? Nédda, ez nincs is eltörve, csak szétesett! Gyorsan összeraktam, meghúztam a feszítő rugó anyáját, visszapattintottam a tükröt a helyére, és kész!

Másnap felszereltem. Jó lett, de a tükör csak egy pozícióban volt hajlandó megállni, és akkor a hasamat láttam benne.

Tükör kipattint

Mi lehet a baj? Újra szétszedtem, és végiggondoltam a dolgot. A tükör feje egy gömbcsuklóval csatlakozik a szárhoz. A tükörház csücske itt valószínűleg gömbszelet alakkal simul be a két, szintén gömbszelet ellendarab közé. Ezt az egész hóbelebancot nyomja össze egy előfeszített rugó, és ez teszi lehetővé az állítást.

Az apróságok szorítják maguk közé a tükörház csücskét

Legalábbis új korában. Most viszont úgy tűnik, hogy a gömbcsukló belső része egyszerűen átcuppant az egészen, és hengeres kialakításúra formázta a tükörház csücskét. Gondolom, ez ugyanakkor történhetett, amikor a kormányütköző is letört, a tank pedig meghorpadt valamelyik tulajnál.

Kezdtem kapiskálni, hogy miért konyult le mindig

Mit lehetne tenni? Végül úgy döntöttem, hogy megpróbálom visszakalapálni a tükörházat, elvégre, ennél rosszabb már nem lehet, egy próbát megér. Akadt egy csavarhúzóm, amelynek félgömb volt a vége, és pont jó méretűnek tűnt. A problémamegoldó kiskalapácsommal ráalakítottam finoman a fémet. Aztán összeraktam a csuklót, az újonnan kialakított felület meglepően jól felfeküdt.

Viszonylag egyszerű az eszközpark

Taktikusan nem szereltem vissza a tükörlapot, hanem lementem a motorhoz, és rápróbáltam, hogy saccra jó-e az állítási tartomány. Megnéztem, hogy a rúd ne ütődjön neki a fejidomnak, és amikor minden klappolt, visszamasszíroztam a tükörlap gumikeretét a fém házba.

Ilyen lett

Én is meglepődtem, hogy milyen jó a végeredmény. Eleinte szokatlan volt, hogy a tükör nem konyul le fél kilométerenként, de ezt meg lehet szokni. Áll, mint Józsi bácsi koleszterinje, talán egy pöttyet jobban vibrál, mint a jobb oldali, de ne legyünk maximalisták.

Összeszerelve, meghúzva

Hogy meddig marad így? Tudja a fene, azért a fém megnyúlt, szóval nincs rá garancia, hogy az idők végezetéig így marad. Mindenesetre elég rossz ízelítő volt a belpiacos gépek alkatrészbeszerzéséből, még jó, hogy közben láncot, fékbetétet és más egyszerűbb kopó alkatrészeket azért találtam itt-ott. Maradjunk annyiban, hogy háromnegyedóra ráfordítást masszívan megért a tükör, ennél többet lógtam a neten.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr812270226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pet77 2010.09.05. 07:48:24

Na, ugye, hogy nem kell mindjárt szaladni vásárolni...:)

Ciri 2010.09.05. 08:07:35

@pet77:
Most még nem, majd csak ötezer kilométer múlva,a mikor a még jobban elgyengített fém tokostól szakad ki a tükörházból.

magilla 2010.09.05. 09:29:54

bocs,de a szárnak semmi baja..maga a tükör rész kompatibilis a kismillió kapható cuccal,még párban cserélni sem lenne hülyeség...

Phrascarica 2010.09.05. 09:35:47

ez amolyan igazi sufnigányolás, ami nem baj, ha nem végleges és csak az új tükör megszerzéséig kell kitartania.

nitrobi 2010.09.05. 09:43:09

Én is azt mondom, ha a szár és a tartó konzol rendben van akkor csak maga a tükröt kell cserélni. Robogónál én is azt csináltam.
Egyébként meg ha jó így ahogy megcsináltad akkor még több marad benzinre is!

Csak a yamaha 2010.09.05. 11:16:31

Érdekes hogy mindenki panaszkodik hogy a belpiachoz nincs alkatrész...
Érdekes eddig mindent megkaptam/találtam a belpiacosaimhoz.....
(cikkszám aztán már hozták is-max 1hét,vagy ,nem nem redbaron..)

Csak a yamaha 2010.09.05. 11:19:58

Jav..."cikkszám aztán már hozták is-max 1hét,gyári vagy utángyártott és nem a redbarontól.."

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.05. 11:39:01

@Csak a yamaha: Érdekes, én is ugyanezt hallottam, Hondára a Karasnában. Mindegy, európai vagy belpiacos, beszerezhető.
A javítást meg mindennek mondanám, csak gányolásnak nem.a félgömb formájú alkatrészek szorítják a visszakalapált lemezt, az legközelebb akkor adja meg magát, amikor megint elborítja valaki a motort.
Akkor meg, mint azt már többen is írtátok, tükörfej csere, aztán suhanás tovább. Ha a szár görbül, az egyengethető, hegeszthető.

Zsola777 2010.09.05. 11:45:48

És hol marad a hungarikum epoxigyanta-flex kombó?

Csak a yamaha 2010.09.05. 11:49:30

@Zsola777: És az vajon hány %át teszi ki a motor árának;-)

skyrangr 2010.09.05. 11:53:53

@Zsola777: és a 'silvertape/ducttape'? :D

Csavargorumi 2010.09.05. 12:32:34

Tibi, van egy ilyen tükröm a garázsban, nem éppen új, de nem konyult le. Nekem a jobb oldali konyult le folyton és végül cseréltem mindkettőt egy univerzálisra (kb 2000Ft/darab), nem veri az idomot sem, magasabb is kicsit, nekem bevált!

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2010.09.05. 13:50:55

Ki tudja, lehet, hogy jobb lett mint volt.
Az acél alakításra zömül, amitől masszívabb is lehet, mint előtte.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.05. 14:08:38

@Csak a yamaha: oké, oké, de mennyiért hozták meg egy nem belpiacoshoz képest?

Csak a yamaha 2010.09.05. 14:57:16

@scheerti: Konkrét összeget had ne mondjak,de nem belpiacos öreg motorhoz sem lesz sokkal olcsóbb,mert öreg;-)
Bekel menni a kereskedőhöz és rákérdezni(ha van cikkszám úgy..)

Feszke 2010.09.05. 15:49:10

Ez nem gányolás!Nagyon ügyesen megjavítottad.Holnap szedem szét az enyémet, mert az is konyul lefelé.
Most legalább tudom hogy néz ki a tükör bele.

hovarju 2010.09.05. 16:30:08

Szép munka.

Igazi sikerélmény egy ilyen javítás, igaz?

Szó nincs sufnigányolásról.
A karosszérialakatos sem gányol, amikor visszakalapál egy sérült felületet az eredeti alakjára. Vagy de? Nem.

Sajnos a mai világban a sok "szak- és mesterember" inkább cserél, mint javít. A termékek is egyre inkább így vannak kitalálva, mekdoneldc mintára. Nem kell értened hozzá, csak dobáld bele, amit előírtak hozzá.

Könnyebb cserélni, mint megérteni, mi a hiba oka, és azt orvosolni. Pedig a valódi tudás itt kezdődik - mert a hibától, a tárgytól, a gyártótól, stb. függetlenül, "IQ-ból" képes megoldást találni.

Tisztelet az igazi kézműves szakembereknek, akik még képesek dolgokat a saját kezükkel előállítani, avagy megjavítani, helyreállítani.

Gzula[HUN] 2010.09.05. 16:44:56

Pörfikt dzsáb!

Ez kérem nem gányolás. Az lenne az, ha pl. szigetelő szalaggal lenne odafogatva, vagy epoxigyantával fixre be lenne lőve. Hamarabb fog a motorod kihullani alólad, mind ez még egyszer megadja magát (már ha nem lett nagyon elvékonyítva az anyag).

2010.09.05. 18:37:53

nekem japan beles honda robogom van, de ahhoz semmi nincs. mondhat barki barmit ahhoz semmit nem lehet szerezni. persze gyertya meg lanckerek az nem gond ossze tudtam meret alapjan nezni mi lehet, de mar legszuro az nincs. az minden szakin kifogott (redbaronon is, karasnan, ismerosokon, mindenkin). vegul kenytelen voltam kokanyolni. de hat ilyenek a beles mocik...

papptibi 2010.09.05. 19:01:05

@Ciri: Igen, és is tartok a fém kilágyulásától. Ám, mivel pont felfekszik, az erők pont abba az irányba hatnak, hogy egyben maradjon a cucc. Legalábbis ezzel nyugtatom magam. Legalább elodáztam a problémát.
@streetsta: nekem is azt mondták a Hondások, hogy van minden. De az már nem a minimálköltségvetésű motorozás, szerintem.
@hovarju: "Igazi sikerélmény egy ilyen javítás, igaz?"
abszolút!

Gzula[HUN] 2010.09.05. 19:08:12

Egyébként szerintem egy igényes utángyártott tükör nem rontaná el az összképet, ellenkezőlen. Én pl. tervezem, hogy a Lódarázson lecserélem a tükröket olyanra, amelyben beépített ledes irányjelző van (E betűs).
Azért az ilyen cikkekkel óvatosan bánnék, mivel eladáskor kapásból megnézi a vevő jelölt (márha olvas totálbájkot), hogy mi is lett - fenntartásokkal - szaxerűen javítva a Kszelviszen.

muz 2010.09.05. 20:02:26

Gzula[HUN]!

Hehe,én pont így jártam.A márka fórumon írogattam,hogy éppen mi van a vassal.Aztán mikor hirdettem ,a vevő egy papírral jött oda,hogy na akkor mi is van??
Mondjuk nem titkoltam el semmit,el is vitte.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.09.05. 20:43:42

@papptibi:

Ez a javítás teljesen szakszerű!

Örülök, hogy ilyen frappánsan megoldottad.

Hidd el, hogy nem fog szétmenni. Ez a tükör örök, mint a nyomor!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.05. 20:51:04

@papptibi: Utolsó mentsvárnak mindenesetre jó. Nagyon tetszik a motorod, teljesen jó "kismotor", V2 hanggal:))

soseleszekelső 2010.09.05. 20:58:14

De jó, hogy csak ennyi baja van.
Az első bekezdés előzős leírása alatt azt hittem, hogy fejidom kell... :)

E28 524TD 2010.09.06. 07:41:49

A barátom belpiacos Suzuki DR250-ében kiégett a reflektor biluxa. Égen-földön nem kap hozzá. Most azon agyal hogy vesz hozzá egy E jeles fejidomot, mindenestül.

Tramp 2010.09.06. 10:35:18

@Csak a yamaha: Szia! Konkrétan kihez kell menni ha belpiacoshoz akarok alkatrész?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.09.06. 15:03:06

-Fasznak kell előzgetni parkolóban
-A gyufaszál profi megoldás volt
-Látod, amikor rendesen nekiálltál, jó is lett

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.09.06. 15:11:29

Ez nem gány meló volt, szerintem is teljesen rendben lesz a tükröd. Ha meg letörik, akkor régi szár + valami új univerzális fej + kis mókolás.

200-300 ezer forintos motorra fene se költ 8e/db tükörre. Elég lesz akkor nyitni a tárcát, ha pl. hajtókaros lesz...

traxx 2010.09.06. 15:26:23

Szerintem ez így van rendjén. Szerencsés voltál, hogy tudtad javítani. Szerintem egy utángyártott tükör rontott volna a gépen, akármilyen igényes is. Főleg, ha a többi része mind eredeti.

papptibi 2010.09.06. 15:44:39

@muz: Szerintem örülhet, ha ennyi baja van egy 16+-os motornak. Kár, hogy most sokáig nem lesz eladó. :) Ja, a jövő vevőjelöltjeinek: vettem növelt fényerejű halogént a lámpába, és megnyílt előttem az éjszaka.
@ColT: "Fasznak kell előzgetni parkolóban" ez a Budai Alsó rakpart volt, amelynek az oldalán parkoló van, oda akart félreállni valaki.
@streetsta: Na ja, a konditeremben, ahová járok (nem gyúrni, parkolni) még az RSV millés csávó is emberszámba vesz, mer hát a vé az vé!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.06. 22:18:08

@papptibi: Konditeremben parkolsz? Másnak elég lenne egy fűtött garázs is, fene a jó dolgodat.

ZsoltK 2010.09.07. 06:47:58

@papptibi: "De az már nem a minimálköltségvetésű motorozás, szerintem."
Még pár év és lesz egy szép, authentikus RatBike-od. Tipp: a lukas kipufogó tökéletesen javítható sörösdobozzal ;)

Oktato 2010.09.07. 08:25:04

@papptibi: Ne is figyelj a fikázókra, ők nem tudnak javítani, csak cserélni! Szerintem itt a különbség. Jó ötlet, lehet, hogy nekem is jól fog jönni...

@ZsoltK: Mellesleg a lyukas kipuffot nem sörösdobozzal, hanem húskonzerves dobozzal javítjuk, az nem ég ki olyan gyorsan és kettő darab csőbilincsel szorítjuk a csőre. Vagy te inkább lyukkal-dobbal-nádihegedűvel tennéd meg a fennmaradt távot hazáig? A bukóban is fájna a füled :-(

plephyl 2010.09.07. 14:54:00

szép munka!

utálom az otthoni sufnigányolást, de a fent leírtakat inkább kényszerjavításnak veszem. :)

remélem sokáig ki fog tartani!

ZsoltK 2010.09.09. 08:07:02

@Oktato: most akkor olvasd el még egyszer amit leírtam és ennek fényében értékeld amit írtál.

Oktato 2010.09.09. 11:25:05

@ZsoltK: Talán csak én vagyok olyan hülye, hogy végigolvasom a kommenteket mielőtt írok - néhány eset kivételével, de azt mindig jelzem - de ám legyen vasárnapod: elolvastam újra amit írtál, sőt az összes kettő darab kommentedet elolvastam.

Most mond meg, mi nem tetszik abban, amit leírtam??? Ha jól tudom ez egy fórum, ahol tapasztalatot is cserélhetünk...

Nem akarok senkit sem megbántani, de basszátok meg, a srác örül neki, hogy milyen - szerintem is - frappáns módon oldotta meg a problémát...

OKÉOKÉ, legyünk csak cinikusak, szarkasztikusak, röhögjük ki Őt, mert másképp oldott meg valamit, mint ez elfogadott normák?.? Nekem ez a fajta együttélés nem jön be.

ZsoltK 2010.09.10. 14:42:17

@Oktato: Segítek. Ha nem egyből a tutit akarnád megmondani és kicsivel több humorérzéked lenne akkor tudnád helyén értékelni az első hozzászólásom. De ennél többet nem tehetek érted :)

(magyarázkodni nem kell. ezen a fórumon a három hozzászólásod alapján ez jött le. nekem. ennyi, nem több.)

Csak a yamaha 2010.09.11. 09:12:14

@Jawa tramp: Szia.Én a harmatihoz jártam(yamaha)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása