Amikor a 250-es Honda Xelvist megvettem, arra gondoltam, hogy az internet korában nem lehet akkora gáz egy-egy belpiacoshoz beszerezni valamit. A legrosszabb esetben drága lesz, de pont ezért lehet viszonylag olcsón megvenni használtan az ilyen motorokat.
Történt egyszer egy nap, hogy munkába menet pont egy teherautót előztem. Előtte ment egy terven felüli furgon, amit nem láttam. Mindeközben egy leparkoláshoz befékező kocsit kezdett mindkettő kikerülni, és hogy még jobb legyen a helyzet, szemből is jött egy teherautó.
Ekkor rápillantottam a bal tükörre, amely rohamosan fittyedt lefelé. Mi van? Az életbe, ez leesik! Gyorsan lekaptam a szár végéről, elég könnyedén a kezemben maradt.
Már csak pár apró problémával kellett megküzdenem. Be kellett fejezni az előzést, és meg kellett állni. Az ilyen vicces helyzetekben szerencsére elég higgadtan cselekszem, finoman adtam kis gázt, vissza a sávomba. Ekkor látom, hogy hamarosan vége a parkolónak, jön a szalagkorlát. Fékezzek? Így, fél kézzel? A tükröt behajítottam az ölembe, és gyorsan félreálltam.
A bal tükör, amióta a motor megvan, bosszantott, mert hiába állítottam be, hamar lefittyedt. Ezen csak picit javított, hogy egy gyufaszállal kipöcköltem. Úgy ötszáz méterenként mindig újra kellett beállítani, és ha épp lefelé nézett, amikor sávot akartam váltani, egészen közel kellett hajolni hozzá, és ott fürkészni, hogy jön-e valaki hátulról. De most leesett végleg.
Először azt hittem, eltört benne valami. Nekiültem a netnek, hogy honnan is lehetne ilyet szerezni. A hazai Xelviseken is látszik, hogy nehéz lehet, mert sokon van felemás, vagy egyforma, de nem eredeti tükör. Na de hogy ennyire?! Sehol sincs, órákon át keresgéltem, még az ebay ausztrál és új-zélandi oldalán is – arrafelé is akad pár japán belpiacos motor. Nem volt.
Megkerestem bontót is, ott sem volt Xelvis-tükör.
A kínaiaknál volt, de ők gyakorlatilag minden utángyártott tükörre ráírják, hogy a világ összes motorkerékpárjához jó. Ja, és a legkisebb rendelési tétel ezer. A baj az, hogy ennek a tükörnek tényleg stimmelnie kellene, mert ha nem, belever a fejidomba. Tám pont ezért nem szimpla száron áll, hanem a szárat egy kis konzollal fogja oda egy csavar. Átnéztem a legidiótább régi Hondák hirdetéseit, hogy melyiken lehet ugyanez a tükör, de egyen sem találtam, maximum olyat, amelyiknek a feje ugyanaz. De a szár nem.
Volt még egy mentőötletem. A Xelvis ugyanis nem teljesen önálló modell, sok alkatrésze azonos a vele egyidős CB 500-asokkal, az ülés, kerekek, tank, műszerek, szerintem a féktárcsák is. Sőt, a CB 500S-en ugyanez a fejidom is van! Ezért is voltam felháborodva, hogy nincs semmilyen gumi raktáron a motorhoz, azért a CB 500 nem egy egzotikum. Ugyanis a gumiméret is stimmel.
A hasonlóságra egy CB 500S motor hirdetését látva döbbentem rá, a fejembe is vettem, hogy egyszer összenézem a Xelvist az 500S-sel. De sajnos a képeken úgy tűnik, hogy a kormányszarv más, sőt, a villaszög is eltérhet. És a CB 500S-en a tükör is teljesen másmilyen, a szár közvetlenül csavarodik a markolathoz, a feje pedig kerek. Pedig ehhez a típushoz már van európai utángyártott tükör, igaz, ha vennék, akkor már kettőt, mert hogy néz az ki, hogy az egyik szögletes, a másik meg kerek. De ennek vagy 7-8 ezer darabja, a kettő együtt meg már a motor árának öt százalékát is kiteszi. Persze nincs raktáron sem, felpróbálni sem lehet, rendelje meg a fene.
Bezzeg, ha halálfejes, vagy vaskeresztes tükör kellene, az lenne rögtön. Kár, hogy nem az önkifejezés eszközének tekintem a visszapillantót, inkább látnék benne valamit. Aztán Baowah mondta, hogy visszajön szabiról, és kérdezzük meg a Red Baront, meg van állítólag egy pécsi cég is, amely foglalkozik belpiacos alkatrészekkel. De nem vártam addig.
Elkezdtem nézegetni a tükröt. Mi lenne, ha kipattintanám a gumikeretet? Nédda, ez nincs is eltörve, csak szétesett! Gyorsan összeraktam, meghúztam a feszítő rugó anyáját, visszapattintottam a tükröt a helyére, és kész!
Másnap felszereltem. Jó lett, de a tükör csak egy pozícióban volt hajlandó megállni, és akkor a hasamat láttam benne.
Mi lehet a baj? Újra szétszedtem, és végiggondoltam a dolgot. A tükör feje egy gömbcsuklóval csatlakozik a szárhoz. A tükörház csücske itt valószínűleg gömbszelet alakkal simul be a két, szintén gömbszelet ellendarab közé. Ezt az egész hóbelebancot nyomja össze egy előfeszített rugó, és ez teszi lehetővé az állítást.
Legalábbis új korában. Most viszont úgy tűnik, hogy a gömbcsukló belső része egyszerűen átcuppant az egészen, és hengeres kialakításúra formázta a tükörház csücskét. Gondolom, ez ugyanakkor történhetett, amikor a kormányütköző is letört, a tank pedig meghorpadt valamelyik tulajnál.
Mit lehetne tenni? Végül úgy döntöttem, hogy megpróbálom visszakalapálni a tükörházat, elvégre, ennél rosszabb már nem lehet, egy próbát megér. Akadt egy csavarhúzóm, amelynek félgömb volt a vége, és pont jó méretűnek tűnt. A problémamegoldó kiskalapácsommal ráalakítottam finoman a fémet. Aztán összeraktam a csuklót, az újonnan kialakított felület meglepően jól felfeküdt.
Taktikusan nem szereltem vissza a tükörlapot, hanem lementem a motorhoz, és rápróbáltam, hogy saccra jó-e az állítási tartomány. Megnéztem, hogy a rúd ne ütődjön neki a fejidomnak, és amikor minden klappolt, visszamasszíroztam a tükörlap gumikeretét a fém házba.
Én is meglepődtem, hogy milyen jó a végeredmény. Eleinte szokatlan volt, hogy a tükör nem konyul le fél kilométerenként, de ezt meg lehet szokni. Áll, mint Józsi bácsi koleszterinje, talán egy pöttyet jobban vibrál, mint a jobb oldali, de ne legyünk maximalisták.
Hogy meddig marad így? Tudja a fene, azért a fém megnyúlt, szóval nincs rá garancia, hogy az idők végezetéig így marad. Mindenesetre elég rossz ízelítő volt a belpiacos gépek alkatrészbeszerzéséből, még jó, hogy közben láncot, fékbetétet és más egyszerűbb kopó alkatrészeket azért találtam itt-ott. Maradjunk annyiban, hogy háromnegyedóra ráfordítást masszívan megért a tükör, ennél többet lógtam a neten.