Vigyázz a terminátorra, törékeny

DSC 5720

Nem, nem az az intelligens harci robot, amelyik a jövőből jött, és a Connor családdal kergetőzik fél Amerikán keresztül. Ez a terminátor egy tréfából jött, valószínűleg a leghülyébb szalonviccből, amit eddig hallottam. Még évekkel ezelőtt, egy KRESZ-oktató mesélte: „...tudják, a kanyar mögött felbukkan a terminátor, mármint Józsi bácsi a biciklin, értik, élő szövet a fémvázon...”. Értettük. Fájt. Később, egy másik tanfolyamon, egy másik iskolában, egy másik KRESZ-oktatótól szinte ugyanígy hallottam, a különbség annyi volt, hogy ő Teri nénivel tudta. Másodszor sem volt jobb, de talán ezért vésődött be annyira, hogy ez jusson eszembe azonnal, amikor elképzeltem magam a forgalomban, két keréken, egy segédmotor nyergében. A párhuzam nem tökéletes, viszont ez a kombináció is van olyan veszélyes, mint a vidéki bácsi szalmabálával a csomagtartón. Ha felülök egy 75 kilós motor tetejére, az kerek két mázsa, és minimum 45-tel megy. Vagy kicsit gyorsabban. Miért döntöttem mégis úgy, hogy beszerzek egy robogót és azzal kezdek járni Budapesten, 36 évesen, mindenféle motoros gyakorlat nélkül, veszélybe sodorva szeretett embertársaimat, utódaim megélhetését, és persze magamat? Egyszerűen muszáj volt.

DSC 5709


Az ötlet, hogy motorra üljek, már korábban is felmerült, de némi hirdetés-nézegetésnél, illetve egy félbehagyott elméleti tanfolyamnál soha nem jutottam tovább. Pedig a fél szerkesztőség motorozik nyáron, és láthatóan élvezik. Nincs olyan nap, hogy ne magyarázna a Csikós vagy Árpád valamilyen szép régi motorról lelkesedéstől fűtött hangon, de a Winkler Tehenét is hónapokkal ezelőtt láttam utoljára: az első kellemes tavaszi nap óta le sem szállt a Yamahájáról. Én viszont autóval jártam mindig, és szeretek vezetni, akár azon az áron is, amit manapság ezért a benzinkúton elkérnek. A motor meg veszélyes, drága, és nehezen tárolható valaminek látszott a szélvédő belső oldaláról, ami mindig akkor érkezik a két kocsisor közül, amikor épp a legkevésbé számítanánk rá. Még a tavasszal menetrendszerűen beinduló útfelbontási mánia sem változtatott a véleményemen, el lehet járkálni Budapesten ilyenkor is, ha az ember tudja, merre ne menjen. A budafoki lakás elől az óbudai szerkesztőségig laza fél óra, ennyi simán belefért. Amíg meg nem jött az árvíz, elöntve mind a két alsó rakpartot, és megbénítva az áteresztőképessége végére jutott főváros teljes közlekedését.

DSC 5776


Ezen a ponton könnyen parttalan átkozódásba fordulhatnék, megemlítve a városvezetés és a forgalomszervező szakemberek összes felmenőjét, de ezt már akkor, munkába menet megtettem, egy héten át minden reggel. Kétszer másfél óra dugóban ácsorgás alatt viszont bőven volt időm gondolkodni is a szitkozódás mellett, miközben a sorok közt akadálytalanul áthaladó motorosokat és kerékpárosokat figyeltem. Így érett be az elhatározás: kell valamilyen alternatíva az autó helyett, illetve inkább mellette, legalább az ilyen esetekre. A BKV kézenfekvő lehetőség lenne, de semmivel nem gyorsabb, mint a tolongás a dugóban. Közben viszont kényelmetlen, nem túl olcsó, zsúfolt, és csak több átszállással jutok el a munkahelyemig. Nem tetszett. Kerékpárra is ülhetnék, de egyszerűen nem merek: ahol véletlenül mégis halad a forgalom, ott folyamatos életveszélyben érezném magam a bringát kerülgető autósok miatt. Ez sem jó. Viszont ott a motor - pontosabban robogó. Elviekben tökéletes. Elég gyors, hogy többé-kevésbé együtt haladjak a forgalommal, megfizethető, keveset fogyaszt, nem sokkal nehezebb vezetni, mint egy biciklit, és B kategóriás jogosítvánnyal vezethetem, így a rendőr sem köthet belém. Kész, elméleti probléma kipipálva. De a neheze csak ez után következett.

DSC 5729

Volt egy csomó feladat, amit még azelőtt meg kellett oldani, hogy hazahozom a motort, de meglepően rövid idő alatt túljutottam rajtuk. Viszonylag hamar sikerült helyet szervezni, ahol a gépet biztonságosan tárolhatom, és a ciha, illetve a rokonság zsebeinek kiforgatása után sikerült összeszedni annyi pénzt, amiből - legalábbis az akkori elképzelésem szerint - már használható 50-est lehet venni. Amikor kiderült, hogy mire készülök, még sisakom is lett: Winkler felajánlotta egy régebbi bukóját, amit már nem használ egy ideje. Nagyon jól jött, hiszen minden fillérre szükségem volt ahhoz, ami ezután következett.

DSC 5748

Nekiálltam apróhirdetéseket túrni és körbejártam néhány motorkerékpár-kereskedést is, mire nagyjából kialakult, hogy milyen gépet is szeretnék. Annyi a kollégák, ismerősök és ismeretlenek zaklatása révén kiderült, hogy Minarelli-Yamaha blokkos gépet érdemes keresni, mert ezekhez van bőven alkatrész, viszonylag megbízhatóak, és már gyárilag elég erősek. Ez persze nem nagy segítség, az itthon futó robogóknak legalább a negyedrészét ilyen hajtással gyártották. Emellett mindenképp valami nagykerekű jószágot szerettem volna, attól tartva, hogy egy 10 hüvelykes kereket könnyen elnyelnek a budapesti úthálózat kátyúi, ami negyvenes tempó felett biztosan nem fájdalommentes élmény. Jó esetben gumicsere, rossz esetben fekvőgipsz lehet a végeredmény. A zsúfolt városi forgalomban az sem baj, ha magas a motor, így könnyebb belátni róla a forgalmat, és nagyobb az esélye, hogy az autósok figyelmét sem kerülöm el. Ezzel viszont sikerült alaposan leszűkíteni a lehetőségeket. Ráadásul szóba sem jöhetett, hogy vidékre szaladgáljak motort nézni: néhány sikertelen le- és felutazás bármilyen közlekedési eszközzel, vagy jó esetben a motor felhozása elvitte volna a projekre szánt összeg jelentős részét, így inkább Budapesten és környékén nézelődtem.

DSC 5695


Eleinte elsősorban Aprilia Scarabeókat keresgéltem - a legtöbben ezt a típust ajánlották az adott feltételek mellett, mivel viszonylag gyakori, és a legendák szerint jól is megy - de nem volt szerencsém. Eleinte 70 ezer forintot szántam a vásárlásra, de ennyiért csak leharcolt darabokat találtam, jobb állapotúak pedig csak jóval drágábban lettek volna. A kereskedésben vásárlás ekkor már kiesett a lehetőségek közül - gyakorlatilag szóba sem állnak az emberrel 120-130 ezer forint alatt - de akkor máshol sem akadtam használhatónak kinéző Scarabeóra. Még úgy sem, hogy időközben hozzá tudtam tenni még 20 ezret a kerethez. Megnéztem még néhány Malaguti Centrót és Ciakot is, de ezek között sem akadt bizalomgerjesztő példány. Viszont szemet szúrt egy itthon viszonylag kevéssé közismert típus, az európai gyártású Yamaha Why. Több példányt hirdettek belőle 90 ezer körüli áron, és összességében nem különbözik jelentősen a Scarabeótól - a hajtásláncuk lényegében azonos, és a méreteik is hasonlóak, csak a burkolat más fazonú. Az Aprilia jobban tetszett, de ez nem volt szempont a választásnál.

DSC 5721


Végül egy afféle nagybani gyűjtőnél találtam meg a megfelelő példányt. A keresgélés során több ilyennel is találkoztam: hivatalosan nem kereskedők, de az udvarban, gondosan eltakarva az utcai járókelők, potenciális tolvajok, bírságoló kedvű hivatalnokok és egyéb rosszakarók elől, tucatnyi, többé-kevésbé helyrepofozott robogó áldogál. Egy-egy néha elkel, hogy másik jöjjön helyette. A dolog szépsége, hogy sok mindent lehet megnézni, esetleg kipróbálni egy helyen, az eladó ritkán zárkózik el az alkudozás elől, és akad tartalék alkatrész is bőven - ha kell, akár helyben ki lehet cseréltetni ezt-azt. Ki is használtam az adódó lehetőségeket: így kerültek a napon meghullámosodott zöld kormány- és lámpaburkolat helyére eltérő színű, de jó állapotú elemek, illetve az eldugult kipufogó helyére jól szelelő, igaz, Aprilia-feliratos, de kompatibilis példány. Az üzlet megköttetett, így egy esős szombat délelőtt bepakoltuk a gépet a szomszéd Laci furgonjába - aki már a robogó kiválasztásában is sokat segített, mivel velem ellentétben volt néhány évnyi motoros rutinja - és hazahoztuk.

DSC 5724

Eddig úgy néz ki, a 99-es évjáratú Why viszonylag jó darab. Nem hibátlan, de a kesztyűtartó-zár letörésén - amit sikerült fillérekből pótolni - és egy akkusaru-lecsúszáson túl mással még nem bosszantott. Valahol kikerültek belőle a fojtások, így lezárt magánúton velem is elérte a 65 km/h-t - legalábbis ennyit mutatott az út menti digitális tábla - és 45-50-ig egész jól gyorsul. A biztonság kedvéért hamarosan elviszem karburátort állíttatni, és kap új fékbetéteket, illetve gumikat is. A szűk keresztmetszet azonban nem a motor, hanem a friss motoros hézagos tudása volt.

Amikor eldöntöttem, hogy motort veszek, megfogadtam, hogy esténként és hétvégén gyakorolgatok valami csendes környéken legalább egy hétig, mielőtt belevetem magam a forgalom sűrűjébe, de persze nem így alakult. Munka után, fáradtan már csak pihenésre vágytam, hét végére pedig családi program adódott, így két próbakörrel a hátam mögött indultam munkába először a Why nyergében. Túléltem, és az összes többi alkalmat is, de tizenegynéhány év autózás után - legalábbis eleinte - igencsak félelmetes élmény volt. Nyilvánvalóan sokat segített, hogy valamelyest ismerem a város közlekedésének logikáját, de motorról, különösen az ismeretlen járművel küzdve nagyon nehéz volt az első egy-másfél hét. A forgalom sokszor még mindig gyorsabb ütemet diktálna, mint amit egy, akár jó erőben levő ötvenessel tartani lehet, és azt is nehéz megszokni, hogy néhanapján sietős kukásautók próbálják a HÉV-kerítéshez préselni az embert. Aki ilyesmibe fog, ne sajnálja az időt - némi gyakorlással, netán egy hétvégi tanfolyam elvégzésével rengeteg stressztől kímélheti meg magát.

Most, nagyjából egy hónap robogózás, és egy intenzív, kétnapos motoros képzés elvégzése után kezdem jól érezni magam a nyeregben. De ha netán találkoznának az utcán egy fekete ruhás emberrel zöld-ezüst robogón, ne feledjék: a terminátor, bár nagyon igyekszik, még igencsak kezdő, vigyázni kell rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr202186438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l4ller 2010.07.31. 08:07:39

kitartás cimbora, bele fogsz jönni!
ugyanilyen yamaha why volt a céges robogó nálunk, cirka 50000 (ötven-ezer) km után lett lecserélve, mindent kibírt. Attól a pici apróságtól eltekintve, hogy nem megy, ár-érték arányban az egyik legjobb választás.

RCH 2010.07.31. 08:15:24

Isten hozott a klubban! En 38 eves fejjel ultem robogora - szinten tapasztalat nelkul, bar elotte hosszu eveken at bringaztam a varosban es az adott valamennyi rutint.
Ma mar nem tudnam elkepzelni az eletemet robogozas nelkul.

nyikk 2010.07.31. 08:38:28

Igen, igen, nagyon ismerős a szitu, bár én vidéki vagyok:)))
Éppen kezdjük kinőni az 50cm3-t a fiammal.Mai fejjel egy lefojtott 125/50-el kezdtem volna.Városi forgalomban sokat számít az a kevés plussz,ami már alacsonyabb fordulaton is megjelenik .
A mi kezdő gépünk egy fantasztikus kis Malaguti F12 volt,az én 85kilómmal hegyen-völgyön tartotta a 60-65-ös tempót,piszkálás nélkül is.

mtk001 2010.07.31. 08:48:32

Jó választás. Én is hasonló okból is, meg nosztalgiából is kezdtem újra motorozni.
Bár én abszolút old school motorra utaztam és azt is vettem.

prunoki 2010.07.31. 08:58:33

Azért a kollégáid is a nagyobbat javasolják. Ha megtetszett, csináld meg a jogsit és ülj át egy erősebbre. És akkor ha előremész a Hungárián, nem fognak visszaelőzni, miközben nagyon szidnak.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 09:02:25

"így lezárt magánúton velem is elérte a 65 km/h-t - legalábbis ennyit mutatott az út menti digitális tábla - "
magán út mellet digitális tábla??:-))
gondolom a rendőrök miatt írtad ezt a hülyeséget:-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 09:04:01

Amúgy ha nem lennél lusta akkor kerékpárra parrannál:-)
mert én is budafokon lakon és onnnan bizony kerékpár út vezet egésszen a római partig.Ha nagyon megnyomom akkor 35 perc alatt teszem meg.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 09:07:00

amúgymeg ha nem elég tegyél rá tuning hengert ,van olyan 70 köbcentis!!!
amire rá van öntve az oldalára hogy 49ccm:-))
jó mi?

Beccaria 2010.07.31. 09:24:29

Mintha magamat látnám :) Én is 35+ voltam amikor elkezdtem robogózni és azóta le sem szállok róla. Autóhoz képest hihetetlen időket lehet menni a városban, emlékszem eleinte külön meg kellett szoknom, hogy mindenhova fél órával hamarabb érek, az autóhoz képest. És a tankolás sem rossz a 3-4 buszjegy áráért :) Szóval sok siker, toljad neki, akarom mondani húzzad!
Hajrá robogósok!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.07.31. 09:37:03

@Gyurma73: Áhh, ugyandehogy. Például a Hungaroringen is van ilyen sebességmérő. De az ilyen utalásokra szerintem inkább néhány kommentelő, mint a rendőrök miatt van szükség.
Robogózni jó dolog, motorozni azért egy kicsivel jobb. Mostanában nagyon sokat járok robogóval, de a teljesítményhiány nagyon érződik a városban, egy ilyen gép respektje a nullával egyenlő. Motorral még nem volt olyan, hogy leszorítottak volna -robogóval a Hegyalján lefelé egy valami nagyobb sötét Audi majdnem rátolt a padkára. Meg amit autóban nagyon szeretek, az a robogón nem mindig előny: az automata váltó. Két keréken jobban zavar a csúszás, sokkal jobban kellene a direkt reagálás gázadásra. És nincs visszaváltásos lassítás. Persze azért kényelmes dolog, csak a túlélésért vívott harcban néha túl puha fegyvernek bizonyul.

kigyurt álat 2010.07.31. 09:48:59

Állat, még géppuska is van rajta (20. kép)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 09:49:26

@streetsta: hát igen az 50 köbcenti magyarországon kevés.Itt nem tolerálják a robogósokat.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 09:53:26

A Malagutinak van a Fifty nevű váltós robogója.Messzeről úgy néz ki mint egy Babetta ,közben van benne egy vizhűtéses 6 sebességes aprilia blokk,ami gyárilag tudja a 90 et úgy hogy tényleg 50 köbcentis.Sajnos ezt a változatot nálunk nem kapni,csak a régebbieket azok négysebességesek,igaz azok is tudják a 90-et.Ez egy power szelepes verseny babetta:-))

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.31. 10:11:04

Nem hülyeség az ötvenes robogó, de Pesten csak akkor mernék ilyet használni, ha folyamatos végeláthatatlan dugó lenne mindig. Egy elinduló SUV fél méterre az ember seggétől nem túl szép látvány:)

nyikk 2010.07.31. 10:23:11

@Gyurma73:

Jaja, mi a robogóról egy hasonlóra(Rieju) ültünk, most 250-es 4t mocira pályázunk...

GiXXXer 2010.07.31. 11:29:22

"így lezárt magánúton velem is elérte a 65 km/h-t - legalábbis ennyit mutatott az út menti digitális tábla"

Lezárt magánutakra gyakran tesznek radaros sebességmérőt a szervek... :)
Miért nem németországban próbáltad ki? Natürlich! :D

dukeekud 2010.07.31. 11:32:18

"Ezen a ponton könnyen parttalan átkozódásba fordulhatnék, megemlítve a városvezetés és a forgalomszervező szakemberek összes felmenőjét, de ezt már akkor, munkába menet megtettem, egy héten át minden reggel."

Hat pedig nem ok a hibasak, hanem az idiota autosok, akik nagyreszt szorakozasbol autokaznak a varosban.Ha tenyleg csak azok menenek autoval, akiknek arra ertelmes okuk van, sacperkb mindjart 80 %-al csokkenne a forgalom.

lr 2010.07.31. 11:34:26

Hajrá, bele fogsz jönni!
Előzgetni meg azok szoktak, akik nem fedezték még fel, hogy tök fölösleges, mivel átlagsebességben sehol nincsenek, és max. 1-2 lámpa múlva találkozunk - legalábbis Hungárián belül tutira. Ld. még a Budafok-Óbuda 30 perc címszónál (Gyurma73 35 percénél vegyük figyelembe, hogy kerékpármentesítő-úton küzdve annyi).

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2010.07.31. 11:59:06

@Gyurma73: városban nyomsz egy negyvenes átlagot bringával? de most komolyan?

swt (törölt) 2010.07.31. 12:02:11

Aztan miert nem kinait vettel, bela? Hiszen olyan hiperszuper cuccokat gyartanak, es nem hagysz ki egy alkalmat sem, hogy azt a faszsagot szajkozd, hogy hamarosan lenyomjak a vilagot.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 12:17:41

@flegman: egy jó bringával lehet menni 30as átlagot.
a savoyatól a pók utca kb 18 km ,mondjuk elég húzós de meg lehet tenni 35 perc alatt.Igaz a rakparton.:-)))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 12:20:23

@Gyurma73: megnéztem a legrövidebb úton csak 16 km.Miért ne lehetne megtenni 35 perc alatt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 12:22:15

Szóval bringávaL vagy robogóval minden sokkal rövidebb,egyszerűen a legrövidebb úton mész.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.07.31. 12:36:13

Az emberek nagy tobbsege ugy nez ki egy robon, mint a majom a cirkuszban akit arra idomitottak, hogy menjen par kort az atalakitott motorral a szinpadon.
Legszivesebben leugrana a hangos, budos gyorsan szaguldo valamirol, de benne van a tudat, hogyha megcsinalja akkor megkapja a jutalom banant.

Nem vagyok robogo ellenes egyszeruen csak ez jut eszembe amikor meglatok egy 180-nal magasabb embert egy robogon.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 12:49:32

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: még jó hogy az ember nem látja magát kivülröl:-))

Toxic11 2010.07.31. 12:50:45

A feketeruhàs terminàtor vegyen fel egy làthatosàgi mellényt!
Erre mifelénk, (Belgium) bàr nem kotelezo, a motorosok és robogosok 70-80%-a hasznàlja. Hidd el, nagyon jo onvédelmi eszkoz.
Egyébként meg sok szerencsét és hajrà!

'saztán? 2010.07.31. 12:51:05

hát, én már túl sokat motoroztam ahhoz, hogy féljek a forgalomtól, de neked sok sikert kívánok. lehetőleg mindig viselj valami élénk színű, vagy világos cuccot. motorod is lehetne inkább világos. sokat számít, én azt tapasztaltam. persze vannak akik igy se, úgy se veszik észre a motorost. gondolom nem kell szervízbe hordanod, mert van elég szaki a szerkesztőségben is. :)

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.07.31. 13:08:22

@Gyurma73: talan azert, mert keresztezodesek is vannak a vilagon, a piros lampa meg a biciklistara is vonatkozik. (lampa meg a rakparton is van nehany)

atlagos, szabalyokat betarto embertol 20 feletti atlagsebesseg nehezen varhato el, raadasul itt munkaba jarasrol van szo, nem onkentes cancellarakat keresnek

soosist 2010.07.31. 13:23:14

A filmográfiai pontosság kedvéért: a KRESZ oktató már régen láthatta a Terminátort, mert ott a kiborgokról volt, amikor a fenti definíció elhangzott. Tehát a kerékpáros egy kibernetikus organizmus, azaz élő szövet fémvázon. :)
Bár kétség kívül többen értik a kifacsart hasonalatott (lásd a KRESZ oktató fejében is megragadt valahogy), mert a terminátorról szinte mindenki hallott, de a kiborg fogalom csak átvillant egy pillanatra a színen.

hu.wikipedia.org/wiki/Kiborg

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.07.31. 14:36:37

Igen, egyetértek: kevés az 50 cm3. Nem olyan a közlekedéskultúra. Nem tolerálják az 50-el haladó robogót. Ha biztonságosan akarsz menni kell egy 125-ös. (esetleg 150, 200, 300)

Szubjektív, de mondjuk én 500-as alatt nem mennék szívesen a városban, és jelenleg pl. egy 1100-esem van (városhoz is) 8'D

Mondjuk egy Kawasaki Versys az teljesen tökéletes futóműben is, erőben és méretben is a városba, vagy egy KTM 690 enduro. Vagy egy kawa er 6-f.

Vagy egy 300-as vespa az igényeseknek. :)

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2010.07.31. 14:53:48

Kawa er6-f

Video:

www.youtube.com/watch?v=8wVkN-U5t7Y

Teszt:

letoltes.kawasaki.hu/er6f_sb.pdf

Ha nem lennék >1000 cm3 fanatista, ezt venném...

prunoki 2010.07.31. 15:12:26

@Toxic11: Hehe, én is ott szoktam rá narancssárga bukóra :-) Mondta is az eladó, hogy mindenki el fogja dobni a telefont meg a szendvicset amikor meglát. Itthon pedig nem lehet kapni. Én időm nyolcvanöt százalékában kint vagyok, a maradék 15-ben közlekedek itthon motorral.

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.07.31. 15:24:54

@nikkel: kivettem a hozzaszolasod, bocs, azt hiszem a hosszu linked veri szet az oldalt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 15:26:53

@Pályaelhagyó autóversenyző:
hát igen:-)
de ha jól tudom a totalcar csak a Kolozsi tér környékén van,és bizony onnan a Római még 6 kilóméter.Úgyhogy nem olyan sokat kellene tekernie.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 15:31:21

megnéztem Budafokról a fLÓRIÁN TÉR 13 KM.ezt laza tempóban bárki letekeri 40 perc alatt úgy hogy meg sem izzad.Persze nem Camping biciglivel.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 15:40:50

Amúgy a Touron 50-60 as átlagot mennek 4-5 órán keresztül,úgyhogy van még hová fejlődni:-))
Az sem létszükséglet hogy egy 36 éves fiatalember 30-40 kiló felesleggel rendelkezzen ,ekkora súlyt kb 60 éves korára ér el az ember.Úgyhogy nyugodtan tekerhet:-)))

Illes 2010.07.31. 15:45:10

"Kerékpárra is ülhetnék, de egyszerűen nem merek: ahol véletlenül mégis halad a forgalom, ott folyamatos életveszélyben érezném magam a bringát kerülgető autósok miatt."
Gondolkodtál már, hogy ezzel a mondattal béna fasznak, esetleg vérszomjas kreténnek minősíted az autós-társadalmat?
Szerencsére évek óta kerékpárral közlekedek Budapesten, így tudom hogy nem ennyire rossz a helyzet, ráadásul évről-évre javul, így az előző jelzők kizárólag a cikkíróra vonatkoznak...

BTO11 2010.07.31. 16:11:16

baxátok meg muszály netek pesten vs budán lakni ,és a szerkesztöséget is ott bérelni??
XD:))

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.07.31. 16:14:19

@Gyurma73: "parrannál: --> pattanál"

Ezt most javítani akartad? A próbálkozást díjazom, de nem sikerült.

(Bár, ahogy elnézem a kommentjeidet, hagyd a fenébe. Sokkal butább hibákat csinálsz ennél.)

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.07.31. 17:01:30

@Gyurma73: ne tulozz, az 50-es atlagot egy orat meghaladoan csak bolyban tudjak tartani, de ugy sem tul sokaig. a tour szakaszok atlaga 40 korul van.

plusz meg mindig nem szamolod be a keresztezodeseket es piros lampakat, valamint azt, hogy az emlitett kerekparuton hanyszor kell atkelni, milyen kellemes a floriannal macskakovezni, stb.

nekem egy agyvaltos varosi vackom van, ora szerint 15-os atlaggal, szabalyosan kozlekedve a belvarosi utakon (*) (miutan a varakozast nem teljesen meri, a valodi atlagos menetsebesseg meg alacsonyabb)

en amugy egy 125-os robogon gondolkozom, ha lehetne a b-s jogsival hasznalni, valoszinuleg beruhaznek egybe

(*) pirosnal megallva, margit hidon tolva

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 17:19:58

@bonifac: kijavítottam azt is ,csak az nem jelent meg.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 17:32:26

@Pályaelhagyó autóversenyző:
igazad lehet.
hát én úgy tudom a a Rotterdam Brüsszel szakaszt ami 225 km alig 5 óra alatt tették meg.Ami kb 45 ös átlag.viszont ezt 5 órán keresztűl az nem semmi!!!
Valószinű hogy néha bele csúsznak a 60 ba is.A belvárosban nem lehet nagy tempót kihozni az biztos.Én általában ha nagyon tekerek fél óra alatt érek haza a munka helyről sok megállással.Befele 42 perc hogy ne izzadjak le. .Pont 12 km lemértem.A 22.kerből a 3 ba azért jó menni mert a rakparton nagyobb átlagot lehet kihozni.Természetesen a gyalogosokkal közös kerékpárút alkalmatlan a kerékpározásra.Ezért nem megyek ott.

gnme 2010.07.31. 17:53:52

fajin gép
én azt szerettem meg a blokkban, hogy moduláris
szartól repülőig terjedő elképzelések is megvalósíthatók ha van pénzed + áfa + tréfa az egyenalkatrészekre
használd egészséggel
(persze nem olyannal, mit az enyém, ..amibe bele lehet szarni :-( )

kenesur 2010.07.31. 17:55:41

@Gyurma73: na végül másodjára sem sikerült leírni mi? :))) helyesen:
Pattannál!

joejoe1974 2010.07.31. 19:00:13

Biztos furcsa érzés ennyi év autókázás után ráébredni arra hogy az autósok nagy része potenciális ellenfélnek tekinti a motorosokat/robogósokat és minden egyes nap küzdeni kell az életben maradásért.Hát igen,a kocsiból kissé másképp fest minden,ott véd a kasztni.Kétkeréken más a helyzet,és erről a legtöbb autós nem tud és nem is akar tudomást venni.Pl az olyan apróságok mint hogy kavicsos vagy egyéb "tréfás" anyaggal felszórt kanyarban a motorosnak óvatosnak kell lenni mert könnyen a földön találja magát.Az autós könnyen van,és magától értetődőnek gondolja hogy a kétkerék is símán befordul a csúszós kanyarban.Aztán megvan a baj amikor elüti hátulról mert kiderül hogy mégsem így működik a dolog.

Krisi 2010.07.31. 20:00:57

tök jó olvasni a megvilágosult emberek élménybeszámolóit, haj rá haj rá :)
az 50 ccm pedig elég: én biciklivel is ugyanazon az útvonalon megyek mint motorral és semmivel sem érzem veszélyesebbnek. egy idő után megszokod hogy közel mennek el a kocsik, de Budapesten javarészt még bringával is gyorsabb vagyok az autóknál. ha meg gyorsabb az autó akkor amikor tudok lehúzódok, szépen megelőz és cső.
és az autósok javarésze jó arc, azzal a pár leszorítós pöccsel nem kell törődni, ők az 1%. de direkt senki nem fog elbaszni ebben biztos lehetsz.
és bár jó arcok az autósok, azért elég sok a figyelmetlen mobiltelefonáló, sminkelő anyuka meg süket-vak tata, rájuk jobban oda kell vigyázni.

Vargapál (törölt) 2010.07.31. 20:13:49

Érdekes, hogy a motorhoz a párnacihát kellett kibelezni, de a kétnapos motorostanfolyam simán meglett. Vagy céges ajándék volt?:) Ennek ellenére dicséretes tett, sok robogósra ráférne.

Beccaria 2010.07.31. 20:51:38

@Krisi: Egyet értek veled, itt túlélési harcról meg ilyenekről írnak, de szerencsére a valóságban egyáltalán nem ilyen súlyos a helyzet és egyre javul. Én már évek óta robogózom és tényleg csak 1% az igazi bunkó, velük nem kell foglalkozni, a néhány kellemetlen helyzet inkább figyelmetlenségből fakad, de egy kis rutinnal ezeket lehet kezelni. És örömmel veszem észre, hogy a dugóban egyre több a félrehúzódó autós, köszönet érte. Egy normálisan karban tartott motornál az 50 ccm is elég, általában simán tartani lehet a forgalom tempóját.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.31. 21:20:45

@kenesur: Köszönöm Grécsy tanár úr!!
:-)

pákozdy 2010.07.31. 21:43:34

Mindenféle motoros gyakorlat nélkül most kezdesz motorozni, rögtön Budapesten? Békés, hosszú életet kívánok neked, bár nem sok esélyed lesz rá....

Higany 2010.07.31. 21:51:36

@Pályaelhagyó autóversenyző: Én kb 7km-re lakom a munkahelyemtől, ha biciklivel megyek, akkor 20 perc alatt ott vagyok, ez 20km/h-s átlag. Igaz, 1km-t leszámítva végig a kertek alatt megyek (pl végig a Népszigeten) vagy bicikliúton. És ebben benne van a sziget végén a közműhíd is, ahol lépcsőt kell mászni mindkét oldalon. Idén vettem aszfaltra való gumit, sokkal könnyebb tartani vele a tempót. Cserébe hosszabb a fékút, homokban elsüllyed és földúton kész életveszély :)
Nettó időt tekintve ez gyorsabb a BKV-nál és a kocsinál is, de ha az érkezés utáni zuhanyozást is beleszámítom, akkor már nem. Nem rossz dolog, ha az ébredés utáni első 2km okozta sokkot sikerül túlélni akkor sokkal frissebb az ember napközben. De azért mégsem szoktam rá napi szinten.

"de a Winkler Tehenét is hónapokkal ezelőtt láttam utoljára: az első kellemes tavaszi nap óta le sem szállt a Yamahájáról": Jelentem, szerdán délben láttam Váci úton Winklert a Tehenében! :)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.07.31. 22:59:26

@Gyurma73: Akkor jó. (Bár a többi rosszabb, mint írtam. Használj FF-et, és nézd meg mit húz alá. :-)

Ja, és Grétsy tanár úr. Nem Grécsy. ;-)
Ha már emlegeted.

Haddel · http://zastava.gportal.hu 2010.08.01. 00:35:13

Ez az Balázs!Húzd egykerékre!!!:D:D

lolcommando 2010.08.01. 01:54:29

@Gyurma73: És azt tudod, hogy a Margit hídi felhajtónál van egy kerékpárral behajtani tilos tábla az alsó rakparton Óbuda felé? És azt tudod-e, hogy a jogszabály nem ismerete nem mentesít a hatálya alól?

Androczi Balázs 2010.08.01. 08:25:36

@Vargapál: Ha úgy tetszik, ajándék volt a tanfolyam, ha úgy tetszik, munka. Cikket írunk róla Telós Bandival. Egyébként nagyon hasznos, még rutinos motorosoknak is tudtak újat mutatni, nálam pedig az alapokat adta meg. Ez az előnye, hogy itt dolgozom.

@pákozdy: Én azért bízom az őrangyalomban. De kösz hogy aggódsz.

@Illes: Mindig van 0,1% alkalmatlan, fáradt, bebaszott vagy benarkózott autós, és kerékpáron egy adott útszakaszon akár 4-5 alkalommal fognak kikerülni ugyanazok. Csak egy legyen köztük épp rossz passzban. Robogón viszont sokkal ritkább az ilyen előregurulok a lámpánál majd 5 méter mulva visszaelőznek típusú szituáció.

Egyébként bicikliztem a városban évekkel ezelőtt, és tudtam, hogy azt nem akarom. Értem hogy egészséges, megy úgy általában nagyszerű, de amíg megtehetem, más megoldást választok.

'saztán? 2010.08.01. 09:12:55

@Gyurma73: ne erölködj már, mert nem megy ez neked. grétsy, te... hu.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A9tsy_L%C3%A1szl%C3%B3

joejoe1974 2010.08.01. 10:44:38

tegnapelőtt siettem hazafelé,lámpánál indult a kocsisor.Egy piros golf négy utassal igyekezett leszorítani az útról.Amikor előzni akartam a baromja még rángatta a kormányt is,nehogy megelőzzem.Rettenetes lehet elviselni hogy egy kétkerekű fürgébb egy kocsinál.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.08.01. 17:48:01

addig jó míg csak a nyelvtanba tudtok belekötni.Egy motoros blogon :-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.08.01. 17:50:10

@lolcommando: egy helyen van csak behejtani tilos tábla ,az
Árpád hid elötti vizisport telepnél.Január 1. óta bizony végig lehet menni a rakparton biciklivel is.

plephyl 2010.08.01. 21:35:50

Én a fekete ruhára azért felvennék egy rikító színű mellényt is.

Jó robogózást!

zöldi 2010.08.02. 07:37:15

Hajrá Balázs, sok örömet a géphez!

Szerény 4 évnyi napi Simsonozás után Bp-n azt tudom mondani, elég az 50ccm. Ha sokat járnék a hegyekbe, biztosan bevetnék valami illegális 70/4 felömlő/rezó átalakítást :D

Harlequin 2010.08.02. 08:54:32

@Gyurma73: Nem mindenkinek van zuhanyzó a munkahelyén, egy büdös izzadt emberrel, meg senki se ül szívesen egy irodában.

2010.08.02. 09:05:13

minden nap autoval jarsz ebben a varosban, es nincs par 10e-rel tobbed valami normalisra? 70e-ert hasznalhato gondmentes japan.olasz robogot? hol elsz te, miert nem ingyen?
bazz az ilyen fillebrbaszo jarjon gyalog az meg olcsobb... egyebkent 130e-ert lehet venni normalis japan (beles) robogot, es azon nem kell javitani semmit csak hasznalni.

denieboy 2010.08.02. 09:32:11

Szép és jó, üdv a motoros táborban! Viszont Bp-re és egyébként is, én robogóban min. 125cc-t és négyüteműt vennék, dinamikusabb, halkabb, nyomatékosabb, ehh igénytelenebb. A kis kávédarálókat, meg meghagynám a kölköknek. Bocs ;)

akos696 · www.focusauto.hu 2010.08.02. 10:29:25

Én egy Scarabeo-t használok napi szinten Pécsett, és imádom. Nincs gyorshajtás csekk (nem röhögni, óra szerint bizony 75-öt megy és sok a 30-as tábla a városban), nincs parkolási gond, és tényleg hamarabb odaérek vele bárhova, mint autóval. Dobozba be a sisak, egy vastag lánccal odakötöm valahova, és már megyek is intézni a dolgaim. Van egy VFR 750-em is, de városban köze sincs a robihoz praktikusságban. Én autóba mostanában csak ritkán ülök, az elmúlt pár évben napi 150-500km-ig autóztam, elég volt egy darabig, a motort sokkal jobban szeretem.

effendi79 2010.08.03. 09:57:48

Sok sikert Balázs, és sok szerencsét! Sajnos, mikor legutóbb elütött abból a bizonyos 0.1%-ból egy kedves autóstársam, a családi tanács (najó, az asszony) leszavazta a további kétkerekű karrieremet, így most állok a dugóban. De figyelek a kétkerekűekre :-)

galgoooo 2010.08.03. 14:32:16

Dude,

A robogós fogyóeszköz Budapesten, mint falun a macska, nem ritkán ugyanabból az okból, ugye. Érdemes lett volna megcsinálnod az A kategóriát éspedig azért, mert a közlekedők 100%-a azt várja a motor hajtású kétkerekűtől, hogy fürge és gyors. Vagyis szaladhatnál 125-ös, 250-es, 400-as, 650-es, vagy akár 800-as robival is, amik közül sok alig nagyobb testű egy 50-esnél. Nem azért, hogy száguldj, hanem, hogy kihúzz a rizikós helyzetekből. Magam járok biciklivel, nagymotorral, robogóval, autóval, furgonnal, néha BKV-vel is. Kétségtelen, hogy a robi a legjobb ebbe a szakadt városba és tényleg a nagykerekű. BTW biciklis KRESZ-t és sisakot kötelezővé kéne tenni.

of2ice 2010.08.03. 15:20:38

Azzal a sokat emlegetett 1% bunkóval igenis törődni kell. Ha elég sok (túlélt) "szituáción" túlestél akkor van esélyed;

- felismerni a "bunkót"
- tapasztalattól/helyzettől függően taktikát választani a konlfliktus elkerülésére
- ha ugyanakkor ugyanazzal akadsz össze (melóba járáskor előfordulhat) inkább válts (próbálj váltani) útvonalat

Plusz segítség a motoros képzés.
Amúgy meg régebben jártam autóval melóba, valahogy az gyorsabb volt mint a robogó, meg a bicikli. Külön-külön, nem egybe :)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása