Koreai karbon kupak

Ezt is két éve vettem, mint a REV'IT! GT Pro dzsekit, de sokkal jobban szeretem. Nagyon könnyű, jól szellőzik, kényelmes, érezhetően csúcskategóriás sisak. Persze nem hibátlan. Ugyan szemüveget hordok, ezért egy felnyíló álrészű sisak praktikusabb lenne, de azok a beépített mechanika miatt mind dög nehezek. Inkább tartson két másodperccel tovább az öltözködés, de a fix álrész nagyobb védelmében jobban bízok. Egy kipróbált, biztonságos, dupla D-gyűrűs, top sisakot akartam és a koreai HJC HQ-1-ben nem is csalódtam.

Kékben is kapható a Lordship fényezés. Ezen kívül karbon-fekete és Ben Spies replika fényezés létezik

Előttem sok más, nálam ezerszer tapasztaltabb újságírónál is volt ilyen sisak teszten. Használta a motor revü szerkesztősége, az angol Superbike főszerkesztője és a magyar változat egyik szerkesztője, sőt, ha jól emlékszem, a Minden Motor egyik kollégája is gyakran húzott ilyen bukót a fejére. Mivel szinte mindegyikük elismerően nyilatkozott HQ-1-ről, ilyet vettem két éve, a budapesti motorkiállításon.

Elég nagy a plexinyílás, jó a kilátás a bukóból

Akkortájt a magyar forgalmazó 100 ezer forint körüli összeget kért ezért a sisakért, árlistájuk tanulsága szerint festéstől függően ma is 110-123 ezer forint az ára. Az egyik konkurensnél viszont akcióban 70 ezer volt a kupak, a nekem tetsző piros Lordship festéssel, ráadásul pont volt az én kugli fejem M-es (58-as) méretében, így azonnal lecsaptam rá.

Kissé golyó fejformámra tökéletesen illeszkedik, jól tart a - természetesen kivehető - párnázata, különösen az arcnál passzentos. A dupla D-gyűrűs, versenyzésre is használató zárat könnyű megszokni és használni, de a legjobban a sisak pille súlya tetszik. Alig 1300 gramm, aminél kevés könnyebb bukó kapható a piacon.

Jó a felszereltsége is, kaptam hozzá igényes, vastagfalú sisaktartó táskát, széria az álrésznél található bogárvédő háló és a kivehető leheletfogó. Mondjuk utóbbi számomra teljesen felesleges, mert amikor bent van, úgy érzem, hogy nem kapok levegőt, ráadásul ilyenkor a szemüvegem és a plexi is gyorsabban párásodik.

A plexin nincs pin-lock, csak a dél-koreai illetőségű HJC saját párásodásgátló bevonata, ami nem rossz, de az Amazonas környéki esőerdőkben azért elvérezne. Sőt, már egy átlagos, kontinentális, de fülledt nyári zápor idején is párásodik kicsit a bukó ablaka. Igaz, csak akkor, ha épp nem suhan a motor.

Kinyitott szellőzővel, menet közben páramentes a plexi

Az alsó, plexi alatti szellőzőt kinyitva a szél pillanatok alatt lefújja a párát, így menet közben mindig akadálymentes a kilátás. A szellőzés egyébként nem az igazi. Kevés a két pici, kerek nyíláson keresztül beáramló levegő, nem szellőztetik át rendesen a sisakot. Ezen valamelyest segít a plexi, ami a teljesen lecsukott állása előtt résnyire nyitva tartható, de ilyenkor meg könnyfakasztóan nagy a huzat a szemem körül, szóval így sem tökéletes.

Maga a plexi egyébként szuper, elég nagy látómezőt tesz szabaddá, a véletlen felnyitás ellen külön gombbal rögzíthető, és két egyszerű mozdulattal, szerszám nélkül cserélhető. Tavaly nyáron vettem a sisakhoz egy iridiumos plexit is, ami nagyon bevált. Tűző napon is eléggé tompítja a sugarakat, ilyenkor sem vakít a fény, de akkor sincs gáz, ha rámesteledik, mert még sötétben is elég jól látni benne.

Zárt szellőzővel is elég hangos a sisak

A végére maradtak a hibák, amiből szerencsére nincs sok, viszont nagyon idegesítőek tudnak lenni. Először is a HG-1 hangos, méghozzá nagyon. Pedig tényleg tökéletesen illik a fejemre, de már viszonylag visszafogott tempónál, azaz olyan 100 körül is elég komoly hangzavar van benne, hosszabb autópályamenet után pedig szabályosan zúg a fejem, amikor leveszem. A füldugó, vagy iPod fejhallgató szinte kötelezően ajánlott kiegészítő.

A másik gond, hogy látszik rajta a használat, a műanyag szellőzőtakarókról kopik a fémet imitáló festés, a plexiről láthatóan, foltosan jön le egy rétegnyi felületkezelés - valószínűleg a páramentesítő. A legnagyobb baj azonban, hogy a párnázása kissé összeesett, a szivacsok kevésbé rugalmasak.

Ennek ellenére kedvelem. Miután megvettem, Angliában, kormányzati kezdeményezésre bevezették a motoros bukósisakok töréstesztjét, a SHARP-ot, amely az autók világának Euro NCAP értékeléséhez hasonlóan osztályozza a kupakokat. Elég érdekes eredmények születtek, sokan kirtizálták is vizsgálati módszereket - főleg a nagynevű, de nem túl jó teszteredményeket felmutató gyártók.

A dél-koreai, egyébként nem különösebben elismert, bár Amerikában nagyon népszerű HJC azonban egész tűrhető eredményekkel zárta a teszteket. Különösen a HQ-1 szerepelt jól, megkapta a maximális öt csillagot. Én pedig megnyugodtam, hogy jól döntöttem.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr31416188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loláb 2009.10.02. 08:15:08

Azért nem idegesítő, hogy egy százezer forintos sisakról lejön a festék, mállik a varrás, ilyesmik? Engem borzasztóan bosszant, hogy a Shark RSX-em ilyen. Mondjuk a shark magával b.szik ki, hogyha ilyen gagyi minőséget csinál, mert 5 év garanciát adtak rá, én akár minden télen elviszem, hogy pofozzák ki.
Ami viszont fontosabb, hogy ez is 5 csillagot kapott

szálka 2009.10.02. 08:30:22

nekem a sharpal egy bajom van. adnak egy bukóra 5csillagot ami átment az ő töréstesztjükön és sokan csak ezt nézik és megveszik azonnal. de vannak olyan bukók is ott ami 5* és nyilván remekül véd csak nem tudod megtűrni a fejeden annyira használhatatlan minden értelemben. egyébként a hjcről én se hallottam rosszat.

nitrobi 2009.10.02. 09:06:22

Most a szezon vége felé megint mennek szépen lefelé az árak. Érdemes szétnézni a piacon, jókat lehet venni elfogadható áron. Nem akarok most ide reklámokat temmi, sok motoros kereskedés akciózza be a kupakokat

Gábor33 2009.10.02. 10:03:30

Nekem Caberg V2R -van. Most látom, hogy ez is 5 csillagos lett. 47000FTtért vettem tavaly és az angoloknál is messze ez a legolcsóbb 5 csillagos sisak.
Megnyugodtam, hogy jól választottam...

nyamnyogó 2009.10.02. 10:28:51

"árlistájuk tanulsága szerint" > szerintem az inkább 'tanúsága' akar lenni. egyébként tetszik az írás :-)

JmOS 2009.10.02. 10:39:49

Nem kötekedés, de szerintem páramentes plexi nincs. Pont.
Csak az még papírqutyáknak való idő. Kemény őszi ködben úgyis párásodik minden kívül-belül.
(én búvárkellék légzőcsővel szoktam megoldani)
A tartósságról meg csak annyit: az ehhez képes kifejezetten olcsó Bieffém kibírt úgy 7 évet és kb. 70000km-t úgy, hogy feszesek benne a szivacsok és csak picit szakadt meg a bélés ott ahol megfogom.

TéeSzElnök 2009.10.02. 10:41:19

Azért ez a "nem túl ismert duma" nem igazán helytálló. Pár éve már valamire való fórumokon felbukkant a neve Európában is. Idén meg aztán pláne, Spies is ilyenben nyomja a WSBK-ban.

Nekem 3 éves a ZF9-em (a 2. plexit használom rajta), jövőre cserélni akarom, mert a használat tényleg látszik rajta - mondjuk hozzátartozik, hogy kap is rendesen.

tamasss 2009.10.02. 11:05:24

Nekem CL-ST-m van, ami sokkal alacsonyabb kategóriába tartozik, mégsem hangos (igaz sok okból kerülöm az autópályát). Az orrmaszk szerintem nagyon hasznos, a plexi viszont tényleg nem az erőssége, elhajlott, párásodik stb.
egyszer már ki kellene próbálnom valami ARAI, SHOEI, SCHUBERT bukót, nagyon kíváncsi vagyok négyszer annyi pénzért mit adnak...

zöldi 2009.10.02. 11:06:07

Ez a sharp teszt tényleg érdekes. A schubert c2 4 csillag, az s1+R1 meg kettő :OO

Mondjuk nem törésteszt alapján fogok bukót venni. Pl párom fején megfordult pár sisak az extra kis fej mérete és szemüvege miatt, íme a gyorstesztek(a nem megfelelő bukókat eladtam):

Shak s500: kényelmes sisak, hangos, huzatol minden irányban, a szellőzők az első kinyitásig zártak, utána soha többet.
Shubert QM1: Kényelmes, jó aerodinamika, cserébe teljesen bezárva olyan huzat, hogy egy napos motorozás után szemgyulladás lett a vége.
Nolan N61: Kényelmes, nem huzatos, hangos, erősen párásodik. Ebből csak másodszorra lett jó a méret. Pinlockkal a párásodás is megszűnt.

A tuti egy Concept, vagy C2 lenne, de annyi lé még sosem volt rá, majd egyszer...

zöldi 2009.10.02. 11:06:59

@tamasss: Csendet, tartósságot(schubert speedem van 4 éve).

momorobogo 2009.10.02. 11:09:19

Semmi gond A HJC és CABERG buksikkal,nálunk is ezek fogynak a legjobban.Hálistennek egyik vevő hozza a másikat,mert meg vannak elégedve velük.

tamasss 2009.10.02. 11:37:47

@zöldi: kösz, majd gyűjtök rá... :)

Azt nem mondtam még kedves sisakomról, hogy a fényezés is tényleg kopik rendesen, de ahogy olvasom a kommenteket 100 ezerért sem lesz feltétlenül időtállóbb. A felső szellőző mechanikája is önálló életre kel időnként.

No, de nem is ennyire rossz, mint amiket írtam, 30-40-ért jó vétel.

zöldi 2009.10.02. 12:06:05

@tamasss: Akkor nem kéne gyűjtened, ha még gyártanák. Én az elsőt 27ezerért vettem-(a louisban, hol máshol)-, a másodikat meg az euromotorban, raktársöprés miatt 32-ért, de idén már biztosan nem gyártják. Listaára 55 volt.

jotr 2009.10.02. 12:37:18

Baratnomnek ilyen van, o szereti. Az extra kis fejmerete miatt nagyon-nagyon aron alul sikerult megvenni. Nagyon elegedettek vagyunk vele.

A femhatasu fenyezes nekunk is kopik, pedig alig van hasznalva.

Hassan0926 2009.10.02. 13:13:08

Nekem ZF-9 van(az asszonynak is) 3 éve. Én is meg vagyok vele elégedve. Kopás csak ott van ahol megkarcolódott. Szellőzés jó és számomra csendes. Viszont a plexi az nagyon könnyen karcolódik. Lehet a következő sisakom is HJC lesz. Viszont a beépített napszemüvegeseknek szerintem elég idétlen elhelyezése van és nem igazán győztek meg. Egyébként még Amerikában népszerű a márka. Biztos, hogy koreai?

odb 2009.10.02. 15:12:14

Érdekes ez a SHARP. Vajon hogyan jön ki egy versenytechnikás sisak kevésbé biztonságosra mint egy sima utcai ugyanazon gyártónál? Pl. AGV Ti Tech négy csillag, AGV Stealth öt csillag. De ez nem csak ennél, más gyártóknál is. Holott a héjszerkezettel nemigen variálnak ugyanazon gyártósoron vagy ha igen, akkor a versenysisakok elvileg jobb anyagból vannak.

nyelv-ész 2009.10.02. 19:53:26

Mi az, hogy ÁLrészű? Van olyan része, ami nem igazirészű, hanem álrészű?

A fejeden a szád alatti rész is csak álrész, vagy az tényleg igazi áll? Mert akkor a bukóé is az!

morcosboci 2009.10.03. 15:59:39

Én a Shubertben csalódtam nagyot, 3.plexinél tartok mert lemállik a párásodásgátló, esőben mindenhol beázik. Van egy Uvexem is ,felváltva használom és az utóbbi egyértelműen jobb, meg sokkal könnyebb.

morcosboci 2009.10.03. 16:00:42

ja, az USA-ban nem csak népszerű a HJC, de az ebay-nek köszönhetően feleannyiba kerül mint itthon

Harkov 2009.10.06. 11:12:10

Lehet,hogy csak nekem ilyen alacsony az ingerküszöböm de ha egy 100 ezer forintos sisak 2 év után ilyen(számomra legalábbis) durva hibákat produkálna agyvérzést kapnék.
Több mint 3 éve használok egy felnyithatós Zeus sisakot ami egy olcsó noname gyártmány de napi használat szintjén se ment tönkre a bélés és csak ott kopik a festék ahol összekarcoltam.Mondjuk nehéz mint a dög meg 100 felett hangos de anno robogón megfelelt.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása