Mindenki megmondta: nem lesz jó

Tényleg öregszem, vagy mi a fene van?! Oké, hogy nem kellemes átmenni a felgyűrt aszfalton, de a legutolsó időkben mindegyikbe belesajdul a derekam – ilyesmiken morfondíroztam. Aztán amikor a motort kellett felhúzni a középállványra, megállapítottam, hogy tényleg itt a vég, elment minden erőm. De pár napig nem fogtam gyanút.

Aztán észrevettem, hogy az oldaltámasszal valamiért fel akar borulni a motor. Pedig szinte tökéletesen vízszintes helyen állok. Francba, elgörbült az oldaltámasz?! Egyszerre ennyi baj, az gáz.Xelvis_0003.JPG

Már épp ott hagytam volna a motort, amikor jól hallható szörcsenéssel egy picit megemelkedett a feneke. Mi a franc? Tényleg, ül a segge. Még egy szörcs! Meg még egy. Na, nagyjából már jól áll. Nézzük csak, mi van, ha ráülök...megint lent marad. Aztazeget! Ennek beállt valamelyik hátsó telója. Még bementem vele az irodába, úgy tűnt, nem a derekam krepált be végleg, hanem a motor hátsó rugózása szűnt meg teljesen. És furán is fordult.

Megkérdeztem minden belpiacos cikkszámok ismerőjét, Redbaron Vincét, hogy létezik-e még a Honda Xelvishez gyári hátsó rugóstag. Megnézte. Van. Komplett alig több, mint száz rugó. Mármint százezer. Ilyenkor már azt sem kérdezi meg az ember, hogy párban vagy szólóban. Vince egy felújítóműhelyt ajánlott, Dömsödön. Én általában úgy gondolkodom, hogy a dolgokat az ember lakó- vagy munkahelyéhez közel kell megoldani, hát szétnéztem a neten. Van ám nálunk is felújító! Nem messze, a pelenkadiszkontnál.

Hát, ha van Pesterzsébetnek taszító része, ez az. A pelenkadiszkont mellett egy akármilyen precíziós műhely, nemde? Attól még, hogy maga a diszkont egy lepukkant garázsnak néz ki? Lebeszéltem, kiszereltem a rugóstagokat, elég látványos volt a két oldal között a különbség. Beraktam őket egy táskába, és irány a műhely.Xelvis_0005.JPG

Hiába reménykedtem egy kacsalábon forgó, patika tisztaságú manufaktúrában, a műhely csupán egy másik garázs, a pelenkagarázs mellett. Mintha érezte volna a mester, hogy jövök, pont akkor nyílt az ajtó, ahogy közelítettem felé. Egy nagyon olajos ember lépett ki. Nála már tényleg csak a műhelye volt olajosabb. Szerintem a falakon is patakzott az olaj, bár ez nem látszott, mert a tetőig felhalmozott rugók és lengéscsillapító-tetemek eltakarták. A munkapadhoz csak egy keskeny járat vezet a rugófalak között.

A felújítás darabonként 4-6 ezer lesz, mondta.

Nem mintha önmagam ellensége lennék, de mondhatott volna többet, nyugodtabb lettem volna. Ez tényleg gyanúsan kevés, Telós Bandi, aki nevét a lengéscsillapító-szektorban eltöltött idő után kapta, csak a fejét fogta. Szerinte tíz alatt nem lehet megcsinálni jól. Hogy hová vittem? A pesterzsébetiekhez? Bandi a fejét fogta, majd hozzátette: persze szurkol, hogy jó legyen.Xelvis_0001.JPG

Egyelőre jó. Az olajat nem ereszti, a motorba pedig visszatért a hátsó rugózás, sőt, a csillapítás megjelenése és a szimmetria új fejlesztés, amit sosem ismertem. A mester szerint az egyik lengéscsillapító annyira berugózott, hogy az alján felütközött, amitől a szelep nem tudott nyitni. Ergo nem tudott kirugózni semennyire. A másikban viszont alig volt olaj – ott már csak ezért sem volt gond. Az egészet megcsinálta nyolcezerért, mert nem tudott olyan méretű szárat szerezni, ami kéne. Így csak felpolírozta.Xelvis_0004.JPG

Mondjuk az október második felében beszerelt rugóstagokkal már nem sokat jártam, úgyhogy a nagyvonalú féléves garanciából nem sokat fogok élvezni, de ennyiért ne legyen maximalista az ember. Ha jó, akkor jó, ha meg nem, akkor felújíttatom egy másik helyen, két-háromszor ennyiért.

Letakartam szépen a Xelvist, és megnyugodtam, hogy ha majd jön a tavasz, felülök rá, és megyek. Ezt az egészet is csak azért írtam meg, mert az átkozott időjárás miatt olyan érzésem van, hogy már nem kell sokat várnom erre, ami valószínűleg tévedés.Xelvis_0002.JPG

Ui#1: tudom, hogy hivatalosan a rugóstag két szó. Csókoltatom, aki ezt kitalálta, mintha létezne rugótlan tag, vagy egyáltalán olyan alkatrész, hogy tag. Valójában ez a német Federbein szó béna fordítása, szóval ez a poszt egyben egy néma segélykiáltás az MTA vonatkozó szekciójának idióta döntése ellen.

Ui#2: Időközben megtaláltam a Honda sajtóoldalának japán szekciójában a Xelvis eredeti gyári fotóit és sajtóközleményét. Mint kiderült, a szürkém csak később csatlakozott az eredeti színek, a piros, fekete meg a kék mellé. Vicces így google-fordítóval olvasni a japánt, amiből az ember megtudhatja, hogy az első felfüggesztés távcsöves rendszerű. Viszont a kép gyönyörű:Xelvis_0006.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr645769722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moto-Cat · http://srx.ini.hu 2014.01.19. 07:35:49

Jobban jártál volna a dömsödi srácokkal. Ők értik a dolgukat. Szerintem.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2014.01.19. 08:21:40

Ui#1: nem vagyok nyelvész, statikus tervező vagyok. Az én szakmámban a homokoskavics szó egy ilyen érdekesség mint a rugóstag. A hivatalos helyesírás szerint külön kell írni, de a szakzsargon több mint 100 éve egybeírva használja. Egy élő nyelv helyesírását a szabályok késve követik, sokszor nagyon késve. Akármi is a lefektetett szabály, akkor is az a helyes amit az emberek döntő többsége következetesen használ. Írd továbbra is rugóstagnak a rugóstagot.

harmincas 2014.01.19. 08:35:25

A múltkor a kocsmában volt egy rúgós tag... elég fájdalmas élmény volt. :)

papptibi 2014.01.19. 08:44:04

@Moto-Cat: ehhez nem férhet kétség, legrosszabb esetben még mindig vihetem hozzájuk, ha elfolyatja az olajat.

Dseries 2014.01.19. 08:53:03

Bandi nem a Kárászy cégnél volt gyakorlaton? Én ott csináltattam a gátlókat, alig volt drágább, cserébe elég komoly név foglalkozott vele, akiben nyugodt szívvel bíztam meg.

papptibi 2014.01.19. 09:26:50

@Dseries: De. Viszont motor-lengéscsillapítót nem vállalnak.

Schütii 2014.01.19. 10:39:48

Rugós tag vagy rugóstag, minek ennyit rugózni ezen?! Teló. És mindenki tudja miről van szó.

eko 2014.01.19. 10:46:19

@Schütii:
A rugóstag meg a teló (teleszkóp) nagy nem ugyanaz.

eko 2014.01.19. 10:46:49

@eko: nagy nem = nagyon nem

Rc46fi1 2014.01.19. 10:52:35

Én Dömsödre vittem és Bp-i révén két út oda-vissza nem volt több 170 km-nél. Nekem a referencia sokat számít és sokan ajánlották őket. Sajnos még nem állt módomban kipróbálni, mert novemberben vittem hozzájuk, 1 hét alatt kész volt és már nagyon várom a tavaszt, hogy mehessek vele egy kört. Az biztos, hogy fojt az enyém is és nagyon összeült legkeményebb állásban is, de most fél állásban is fantasztikus ereje lett. Nekem megért 8 liter benzint a tuti.

kkn 2014.01.19. 11:44:50

@SelmeciMarcell: Az emberek többsége következetesen használja az egyenlőre szót az egyelőre helyett. A gardánt a karán helyett. A centíroznit a centrírozni helyett. A -ba/-be ragokat a -ban/-ben helyett is. Stb. De én ezeket nem érzem helyesnek, hiába használja így a Való rémségen, meg Barátok szörnyűségen nevelkedő többség. Én ezeket nem fogom így használni, mert nincsen minden esetben igaza a többségnek, csak tanulatlan sokszor.

mtk001 2014.01.19. 12:32:55

Ha most jó, akkor tök mindegy ki csinálta.

A rugóstagról : szerintem egy szó, bármit is ír a helyesírás ellenőrző.
A project is project és nem projekt, ahogy a nyelvészek kitalálták - esetleg prodzsekt.
Mit vársz azoktól akik leírják : fájl, flopi, de az Istennek sem írnak licenszet, ami szerintem logikailag helyes lenne a licenc helyett.

1127ccm 2014.01.19. 12:51:03

Azert egy ilyen rugos-tag nem egy ürtechnologia siman meg tudja csinalni az olajos kezu szaki. Sot en sokszor ugy gondolom h epp ugyanaz a munka keszul el egy jonevu cegnel de jonévfelárral. Persze vannak kivetelek

papptibi 2014.01.19. 12:56:55

@1127ccm: én is ebben reménykedek. Egyébként az olcsóbb javítás is lehet jó, és a drágák között is van néha rossz, legfeljebb az arányok mások.

papptibi 2014.01.19. 12:59:24

@Schütii: a telón én is törtem a fejemet, de az tényleg inkább az első. Mondjuk hátsó teló :)

1127ccm 2014.01.19. 13:15:31

@papptibi: mentem ilyennel anno erdekes karakter volt a block ja. Alul tolt nyonatekbol egy rovidet utana porgott tovabb de erosebb nem lett. Mint egy diesel. De szeretheto karakter volt, vagyis a jobb szo: egyenisege volt, elt a motor lelegzett, boldog volt alul es rosszkedvu folul.
Errol van is egy elmeletem, azol az autok, motorok amiket ilyennek hangolnak(vagy ilyennek sikerul, esetleg a ilyen a sajatossaguk) sokkal megbizhatobbak es tobbet mennek el hisz nem porgetik szet oket. Fordulaton huzatva hatvanyozottan kopik minden pl fektarcsa , felfuggesztes is. Hisz olyankor minden szaz meter egyenesben beleporog a pirosba es utana meg ket kezzel markoljuk a feket.
Es tudjatok mit, ez igaz az autokra is. Golf Gti, Uno turbo i.e, alfa összes...

Schütii 2014.01.19. 14:17:30

@papptibi: Úgy már végképp egyértelmű. Legalábbis nem túlművelt körökben. :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2014.01.19. 15:27:27

@papptibi: A hátsó teló simán megállna, az MZ-s időkben is mindenki hátsó teleszkópot újított fel, rugóstagról nem nagyon esett szó. Akkor jöhetett ez be, amikor bejöttek a "központi rúgós" gépek, akkor kezdték el az addig simán hátsó teleszkópnak hívott alkatrészt rúgóstagozni, legalábbis nálunk, a szakmabeliek biztos már régen is így hívták.

bigwhite 2014.01.19. 16:57:47

www.hagon-federbeine.de/hagonroad/index.html

Ennyi pénzt ki kell adni, nem kendácsoltatni mindenféle buherátorokkal.

Jó lesz, hidd el!
Ezt használjuk régóta.

Üdv !

♔batyu♔ 2014.01.19. 17:46:39

Most ezt nem értem. Az olajos mester a többihez képest féláron megcsinálta. Jó is.

Nekem van egy gyanúm, inkább Telós bandi bassza át a tudatlan kuncsaftokat.

Pepejoe 2014.01.19. 18:17:07

@kkn:
Az egyelőre és az egyenlőre szót nem használjuk egymás helyett, két külön jelentéssel és alkalmazási "területtel" bír. Mind a kettőre szükség van.

Oldm4n 2014.01.19. 22:04:25

Drukkolok, hogy jó legyen. Mondjuk sok elrontani való nincs rajta, ha nem egy szakbarbárt fogsz ki. Azt nem értem, miért nem csinálod meg magad? Nem nagy kaland ám egy ilyen egyszerű olajos lengéscsillapító javítása. Anno az MZ-ét a konyhaasztalon újítottam fel. 17 évesen! :D

Oldm4n 2014.01.19. 22:09:55

(Bírom, hogy ennyi nyelvészprofesszor van a neten. Meg az ideológiákat, amiket gyártanak!)

Példa - a centírozás kapcsán ami ugye jövevényszó, meg óhajtottak nemrégiben győzni, hogy a görög "centrum" szóból származik, ezért helytelen a centírozás, mint szó. No, először is! A magyarba NÉMET közvetítéssel került. A "zentrieren" került be a kerékpárok kerekének központosítása kapcsán. Ám a német gyakran elharapja a T utáni R-t a bajor tájszólásban, ráadásul elöl hangsúlyozott nyelv, így lett jövevényszó aztán a "centíren" -> centírozás.
Ja, az ógörögben valójában egyáltalán nem volt "C"...

1127ccm 2014.01.19. 22:20:54

@Oldm4n: nem tudod szetszedni mert hegesztve van. Illetve utana nem tudod osszerakni:)

papptibi 2014.01.20. 07:46:17

@1127ccm: egy jól felszerelt konyhában bármi megoldható :)

2014.01.20. 08:21:42

@Pepejoe: Az "egyen-lőre" az a soltvadkerti "tablettás" bor...

tiger1342 2014.01.20. 09:29:28

Ha már MZ-zünk, abba is lehet kapni jóféle Hagonokat: www.ebay.com/itm/390268532881

Persze, ha szerelhető lenne, biztos Tibi is a szétszerelést próbálta volna ki elsőnek...

Pepejoe 2014.01.20. 09:36:34

@bogyo112:
Nem tudom, nem vagyok jártas a falusi hánytató intézmények tekintetében, megfogtál a tablettás speckó megnevezésével.
Az mindenesetre biztos, hogy a két fent említett szó külön-külön jelentéssel a mai napig helyt áll a magyar nyelvben.

Pepejoe 2014.01.20. 09:39:18

@Oldm4n:
Nagyon helyesen próbáltak meggyőzni, kár, hogy ezek szerint nem sikerült.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2014.01.20. 11:53:20

apropó Dömsöd: csak jármű hidraulikával foglalkoznak? mert van egy csőhajlítónk, ami már új korában is eresztette az olajat, 3x sem sikerült megcsináltatni, érdekelne, h foglalkoznak-e ilyen hidraulikus szerkezetekkel.

románc cuvée 2014.01.20. 12:04:16

@Oldm4n:
us-a-um végződés az erősen latin, a görögben esetleg "kentro", gondolom vmi MTA díszdoktor volt az infó forrás.:)

zöldi 2014.01.20. 12:49:03

@papptibi: dehogynem
sk vittem hozzájuk yz125 rugóstagot, ragyogó szemmel elvállalták és ragyogóan megcsinálták.

Rertez 2014.01.20. 13:00:17

@SelmeciMarcell: Nem vagyok egy nyelvtanguru, de szerintem a szakmátokban használt homokoskavics kifejezés egy jelentéstömörítő alárendelő szóösszetétel, ami nem szimplán homokot tartalmazó, vagy homokkal "szennyezett" kavicsot jelent, hanem van egy definíciója, hogy nálatok mi számít homokoskavicsnak. A két írásmód tehát más jelentést hordoz, és így különbözteti meg őket egymástól a nyelv. Itt is a mozgószabály az irányadó, ha jól emlékszem.

kkn 2014.01.20. 16:48:02

@1127ccm: Én tudom, azok nem tudják, akik az egyelőre helyett az egyenlőre szót használják. De ennyit írtam, az előbbit használják az utóbbi helyett. Nem azt, hogy olyan szó, hogy egyenlőre nincsen. Azt sem írtam, hogy nincsen -ba/-be, hanem azt, hogy a -ban/-ben helyett is használják, hehehe...

mozso18 2014.01.20. 17:39:23

Én is voltam már az erzsébeti szakinál. Elsőre nem bizalomgerjesztő a műhely, de nagyon tudja a dolgát. Olcsó és jó. Több mint 1 éve kiválóan szuperálnak az astra lengéscsillapítói.
Nem űrtechnikával dolgozik, de ide nem is az kell. Ki- beszereléssel kb 1 óra volt a műtét.

Csmisike 2014.01.20. 18:48:29

Az erzsébeti Szakihoz több, mint 10 éve jutottam el először, -és a családban található összes kocsival oda járok azóta is első lengéscsillapító felújításra...
Ez kb. 10 autó volt eddig.
Legutóbb B Corsa -val voltam KPM vizsga előtt, mert folyt a jobb első, -és valami 12000 forintot fizettem ki-be szereléssel együtt a felújításukért. Átment a vizsgán, -és nem is "hintázik" azóta a kocsi.
Az öreg G Astránk gyári (szerencsére padláson megőrzött...) 80 ezret futott folyós,kopogó alumínium gólyalábát úgy csinálta meg szintén 12000 forintért, hogy az egyiket kidobta, mert belül teljesen tönkrement, -és a "kincsesbánya" műhelyében talált cseredarabot újította fel. És felár nélkül! (Amire annak idején lecseréltük -"vasbúl" csinált utángyártottat nem volt érdemes felújítani, mert nem biztos, hogy kibírta volna a garanciaidőt, -ezért kapartam elő az eredetit felújításra.)
Szóval nem mindíg a műhely kinézete számít. Néha szaktudás és jóindulat is elég ahhoz, hogy az ember jó szájízzel távozzon egy műhelyből...

packa 2014.01.20. 19:12:12

na most már valaki árulja el hol van ez a szaki pontosan, van két veterán, tartályos PAIOLI hátsó gátlóm, hátha...

nikarágja 2014.01.20. 21:33:36

@packa: ott van, Erzsébeten, a Garázspatyolatnál:)

Kacorlakk 2014.01.21. 18:21:13

@mozso18: @Csmisike:
Köszönöm a hozzászólásaitokat az öreg szakik nevében. Nem is értem, egyesek hogy merik eleve megkérdőjelezni a munkáját, amikor semmi kifogást sem tudnak felmutatni.

@Oldm4n:
Szakbarbár = Magasabb képzettségű személy, akit saját szakterületének kérdésein kívül más nem érdekel.
(Read more: www.kislexikon.hu/szakbarbar.html#ixzz2r3PxskjE

szóval a szakbarbár <> barbár szaki

Fanyarka 2018.06.09. 17:46:24

Suzuki Vx 800 -as hátsó teleszkópot szeretnék felújítatni. ...kit ajánl?

papptibi 2018.06.25. 18:31:17

@Fanyarka: Én a XX. kerület Valéria u 1/b-ben csináltattam, de elégé offline az ember, tehát oda kell menni, megnézi, hogy tud-e vele kezdeni valamit. A másik verzió a dömsödi társulat, őket kidobja a google-kereső. Az erzsébeti nagyon olcsó volt anno, most nem tudom.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása