Egységbe forrtunk

El se hiszem, de már a 67 ezredik kilométerén van túl csúnya kis Honda Spacy-m. Az a motorom aminél jobban semmilyen járművemet nem becsültem még a világon. Ebből a 67 ezerből hatezret együtt töltöttünk, lényegében csuklás nélkül. Ami még jobb, eddig érezhetően nem került még pénzbe, csodásan rugózik (egyetlen mai robi sem tudja ezt a lebegést), automatikus az index-visszakapcsolója, isteni az ülése, messze világít a lámpája, hangos a dudája, halk a kipufogója, négy literrel eljár úgy, hogy nem kímélem. Ja, azzal, hogy nem autóval, hanem vele járok munkába lassan két éve, kétszázezer forintot hozott már a konyhára, tehát az árát súlyosan megtermelte.

2013-01-28 10.25.08
Március eleje. Ennél nagyobb hóban is a Spacy-vel jártam dolgozni

Soha nem volt talán még járművem, amihez ilyen harmatgenge érzelmek fűztek volna megvásárláskor, és soha nem volt másik, amihez ennyire megváltozott volna a viszonyom a birtoklás ideje alatt. Már nézegetem, hol találok másikat, ha kidől alólam… Ez betegség.

R1285369
Ez a csoki porlad lassan, de biztosan. A lámpám már emiatt ment el

Kapott persze három olajcserét eddig - most jön a negyedik már kezd pirosodni a figyelmeztető jelző a műszerfalon, mert ebben ilyen is van. A tél során egy közepes szervizelésen is átesett, nem halogathattam tovább, mert meg kellett javítanom azt a sorcsatlakozót, ami a sarkán megolvadt, és elment miatta a lámpám.

R1285376
Ment mind a kukába

Torjay Laci előtúrt nekem valami rejtett alkatrészraktár mélyéből egy új hajtószíjat (egyedül ez volt igazi pénz, valami közel 8000-ért lett), megkentem a variátor görgőit, betettem egy garnitúra új fékbetétet, ment be egy új légszűrő is.

R1285356
Burkolatok nélkül eléggé Jurassic Park

Nagy élmény volt a szelephézag-állítás, mert ennél a motornál nem kell megbontani hozzá a szelepfedelet, még csak hézagmérőre sincs szükség. Nem mintha fülre nagyon rosszak lettek volna, de láttam már olyan motort, amelynél a használatnál nem nőttek, hanem csökkentek a szelephézagok, márpedig ha a hézag megszűnik, a szelep kitámaszt, s a megmaradó résen kiáramló, a forró gázok pedig megolvasztják a szelepfészket. Egy ilyen eshetőséget messze elkerülnék, ha lehet.

R1286837
Szelephézag-állítás kis zsenialitással

A Spacy hengerfején két elfordítható, skálázott lemezzel állítod a hézagot: 1) felső holtpontban, kompresszió ütemben fellazítod a rögzítőcsavarokat; 2) koppanásig elforgatod az állítólemezeket; 3) egy vonásnyit visszatekersz rajtuk, és fixálod őket. Ennyi. Semmi olajkosz, szétszakadt tömítések, kínlódás a hézagmérővel. Miért nem ilyet használnak minden motoron? Jut eszembe, van példa korábbról: az NSU OSL-en is ezt a rendszert alkalmazták már a háború előtt.

R1285358
Tisztára autó: hűtő, kiegyenlítőtartály, termosztát, hőgomba a rendszerben

Közben alaposan áttanulmányoztam a mechanikát. Lenyűgöző. A hondások a nyolcvanas években a fejükbe vették, hogy egy 50-esnél alig nagyobb kaszniba betömnek egy fullos, 250-es robogót. Ne feledjük, ez akkor történt, amikor a 125-ös Vespa számított nagy robinak, a 200-as pedig nagyjából a műfaj csúcsát jelentette.

R1285364
Itt a teljes kartergáz-lecsapató rendszer

A Spacy hátsó kereke körül emiatt olyan tömör a mechanika, mint a Rio Mare tonhalkonzerv, a bazi henger feje felér a vezető fenekéig, rajta egy igazi, nagymotorra való, állandó nyomású karburátorral. Még kartergáz-lecsapató rendszere is van, amit egy csavar oldásával alkalmanként üríteni kell – megtettem, ne aggódjanak.

R1286832
Hajtás összerakva, még a hátsó redukciós fogaskerékműben is kicseréltem az olajat

Mindkét villa zseniális, az első szemre olyan, mint a Vespa hátrafelé nyúló lengőkarosa, de itt a féknyerget a forgáspont túloldalán helyezték el, ezért lassításkor egyáltalán nem bólint a motor eleje, ami az ilyen megoldásoknál hajmeresztően durva szokott lenni. Hátul pedig valami háromcsapos, lengéskompenzációs rendszer van, ami, mondjuk, nem sokat ér, mert a rugóstagok, főleg a bennük levő csillapítás hitvány. Hosszú úthullám-sorozatokon igazán vicces, ahogy beleng a motor feneke, a profik a Honda CB350-es rugóstagjait szokták beépíteni. Hát én nem leszek profi, mert szeretem, hogy rugózik. Szörnyűek az utak, inkább lebegek, azt már megszoktam. Ja, a teleszkópok jók, szárazak, könnyen járnak, tehát nem kopottak, hanem tényleg csak ennyit tudnak.

R1285375
Teljesen autószerű alulról. Még a metálpiros cucc is acél, akár egy kocsi küszöbje

Természetesen az összes burkolat könnyen szerelhető, a csatlakozók víztől védettek (egyes helyeken duplán is), a rögzítések masszívak. Ezt a motort az örökkévalóságnak tervezték, iszonyatosan más, mint az olasz robogók, de szerintem a maiak sem ilyen szemlélet alapján készülnek. A váz is masszív, egy elöl egycsöves, majd kettőbe ágazó szerkezet, amit autószerű padlólemezzel merevítettek. Kétoldalt, a trepni alján levő szélső burkolat szintén rendes lemezből készült, akár egy autó küszöbje. Megdöbbentő a cucc.

R1285366
Turbófúvó a főtengely végén

Még arra is vigyáztak, hogy a karburátor a szíjhajtás házán át, egy labirintus közreműködésével szívja a levegőt, így hűtve magát a hajtásláncot is. Eddig, szétszedés előtt csak a felszínét kaparásztam a Spacy zsenialitásának, most már látom is, milyen csodákat rejt a rút műanyag vödör, ami a bőre szegénynek.

R1286855
Összerakva, végre

Nem mintha a karbantartáson kívül nagyon vigyáznék szegényre. Egyetlen márciusi napot leszámítva, amikor már harmadik napja indultam volna munkába szakadó hóesésben, az eltakarítatlan utcán, sosem hagytam ki  vele munkába menetelt (a tesztautós napokat nem számolom, az kötelesség, egyébként is, volt olyanból talán 10 egész télen). Akadt olyan, hogy a félig a föld alatt levő garázsunkba nem tudtam legurulni vele otthon, annyira havas volt a feljáró, ezért napokon át kint lakott. Minden reggel, míg a Kati a Mercijét lapátolta, én a motorommal tettem ugyanezt. Még jó, hogy a Tucano Urbano lábzsáknak van üléshuzat-funkciója is.

2013-01-28 10.25.27
Nem vidám a csúszós, bakhátas utcán a motorozás, de a főutakon csak egyetlen nap volt problémám a haladással

Annyira megdöbbentően jól szolgál a motor, hogy legjobban a korróziótól félek, akár egy autónál. A kipufogót kicsit meg is pucoltam és lefestettem, mert állítólag ott harap a legéhesebben a rozsda. A másik félelmem, hogy a futóművekben levő gumiperselyek még jobban kiszopósodnak (pedig már most is lógnak), és nem kapok helyettük másikat. No meg persze  kéne egy termosztát is, mert a mutató szerint a motor egyfolytában hidegen jár. Ezeket a tételeket be kell még szereznem valahonnan, valaki tud forrást?

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr65435615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dreamhotep 2013.08.10. 07:08:07

egy tulajdonképpen számomra érdektelen járműről olvastam érdekeset
mondjuk ebben is volt pingvinezés...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.08.10. 07:15:08

Gumiperselyeket pl .Lenkey gyárt .
A fogysztás az elég sok,valami nincs jól beállítva,ennek 3,2 vel kéne járni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.08.10. 07:22:12

Ha jól emlékszem ebben ugyanaz blokk van mint Helixben,ha pedig ugyanaz akkor ugyanaz van a 250 es Piaggio Hexagonban ami szintén 16 lóerős.
Érdekes ha annak idején Hondánál.kérdeztem ugyanazt az alkatrészt akkor drágább volt mint piaggionál.
Egy az egyben megvette piaggio helix motorját.Valószínű ez is a termosztát miatt eszik ennyit,meg sokat számít a szíj,a görgők állapota is.
Ennek üvegelve max 3,5..fogysztása.

Papp Sanyi 2013.08.10. 08:12:47

Nem ártott volna egy mosás, ha már szétborítottad.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.08.10. 08:23:03

Jó kis cikk volt. De az én kis Yamaha Try-omnál természetesen nem lehet csúnyább. Semmi.

1127ccm 2013.08.10. 08:24:14

Ha adsz a véleményemre nem kísérletezel más persellyel. Sosem lesz igazán jó.

zöldi 2013.08.10. 08:41:27

"Ezeket a tételeket be kell még szereznem valahonnan, valaki tud forrást?"

@Csikós Zsolt: Dani barátod a Karasnánál?
A múltkor csuklóból tudtak gyári cuccokat
egy CBX125 customhoz (Te se láttál még fogadjunk:). Nagyon meg lennék lepve, ha nem lenne...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.08.10. 09:43:17

totalcar.index.hu/totalbike/boncterem/helix/galeria/kep.php3?kep=helix_39.jpg
úgylátom ugyanaz a blokk.van benne mint Helixben,akkor tehát.ugyanaz mint Hexagonban:-) :-)
fillérekért.van hozzá m7nden.

Ulomenen 2013.08.10. 10:05:27

A képek szerint a Yamaha XJ900 még megvolt a télen. Szabadjon érdeklődnöm, arról mikor születik újabb írás? Még megvan?

cukkkorka 2013.08.10. 10:12:56

ha a termosztátot lecseréled akkor a fogyasztás is fasza lesz

hálátlan olvasó 2013.08.10. 10:54:14

ha már bezzegezés, én megemlítettem volna a gyújtásjkapcsoló megvilágítását. :)
ha jól emlékszem, kis zöld lámpa. vagy nem müködik benne?

Csikós Zsolt 2013.08.10. 11:13:31

@Ulomenen:
Megvan, leszervizeltem, levizsgáztattam márciusban. Akkor egyszer-kétszer mentem vele munkába, aztán azóta nem ültem rajta, nem úgy állnak a dolgok, hogy túrázni járjunk. Ezért igazából, árulom.

@hálátlan olvasó:
Persze hogy működik, mit képzelsz? :-) Csak nem használom semmire, mert a Tucano gyújtáskulcs-fedele takarja a fényét, ezért feledkeztem meg róla.

rolleros 2013.08.10. 12:12:31

Üdv. Jó végre olvasni a Spacyról. Nekem is van egy 125-ös. (1991-1998as széria) Ez is hasonlóan jó cucc,(szelephézag állítás dettó ugyanez...) ahol egyértelműen a futómű a szűk keresztmetszet, jó utakon persze semmi gond :). Az enyém svájci importos, le lett tavaly rendszámozva, azóta 4000 kmt futott. Alkatrészt nem kérdezted a legtriviálisabb helyen a Hondánál? Az enyémhez kellett egy automata szivatópatron, ami kapásból volt az ára persze húzós, majd 15000 Ft. Szerintem kapsz hozzá, vastag pénzen. További sok kellemes és balesetmentes kmt kívánok!

Ulomenen 2013.08.10. 12:12:43

@Csikós Zsolt: köszönöm a választ, kár érte... :( Azért biztosan lesznek majd még hosszú túrák saját motorral.
A hahu- n nem látom, gondolom egyelőre ismerősök közt "hirdetődik".

rolleros 2013.08.10. 12:16:34

@Gyurma73: szia! "fillérekért.van hozzá m7nden." bár igy lenne egy Hondánál...
Nem ez az első Hondám, eddig kevés dolog kellett hozzájuk, de amit a Hondánál kellett megrendelni, az kb. aranyárban volt...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.08.10. 12:20:53

@rolleros: azért kell a piaggionál venni ,arra gondoltam filléres árakat,a hexagon piaggio,a helix honda,de a honda szállította blokkot akkoriban,mert a piaggionak még nem volt jó.négyüteműje.
csak érdekességként ugyanaz a cikkszámú szíj piaggionál kb 60%os áron volt.

GERI87 2013.08.10. 12:39:00

"Miért nem ilyet használnak minden motoron?"

Miért nem használnak hidrotőkét?
(költői kérdés)

Amúgy a 4 liter sok, tényleg nem stimmel ott valami.

rolleros 2013.08.10. 12:47:21

@Gyurma73: ok, elhiszem, az olaszokhoz amúgy is olcsóbbak az alkatrészek. Pl. a citroennél is sok minden olcsóbb ugyanabból a cikkszámból mint a peugeotnál, pedig ott az közös cég...

rolleros 2013.08.10. 12:49:59

@GERI87:
Bpesti, bevallottan nem kímélős használatban a 4L fogyi nem tragédia. Az enyém a 125-ös eszik nyugis, általában országúti hasznlatban 2,5 - 2,7 litert. Pesten ez is megenné a jó 3 litert szerintem...

Isgyu 2013.08.10. 12:52:20

Mennyi km volt ebben a szíjban?

Nekem igaz csak 50-es 4 ütemű robogóm van, ezzel a turbós (hűtős) módszerrel, de nem tudom mennyi km után kell szíjat cserélni benne.

Amúgy én úgy tudtam a görgőket a variátornál tilos kenni bármivel, itt meg írod: "megkentem a variátor görgőit"

Lehet rosszul tudom?

Castigliano (törölt) 2013.08.10. 13:20:10

Nekem még sajnos nem sikerült olyan festéket találnom, ami megmarad a 4T robogóm kipufogóján 2 hétnél tovább. Tud valaki esetleg jó festéket?

GERI87 2013.08.10. 14:13:24

@rolleros:

Nem az, persze, és még így is olcsóbb az egész fenntartása (műszaki, biztosítás, olaj stb) mint egy kocsinak, de a teljesítményéhez, méretéhez képest sok.

Béza Dániel 2013.08.10. 14:32:16

Ha nem tudsz szerezni eredeti gumialkatrészeket a robeszhez, itt tudsz csináltatni: szilentfelujitas.hu/

Tapasztalatom még nincs velük, de hétfön megyünk hozzájuk egy hasonló méretű robogóhoz új szilenteket csináltatni, állítólag 3500 per stück áron megcsinálják.

zöldi 2013.08.10. 14:35:44

Nekem a spacyből a star trekes bukólámpás 125 a vágyam, remélem egyszer szembejön egy a nagy németalföldön...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.08.10. 14:36:19

@Béza Dániel: ők. Lenkeyék,jól megcsinálják szilentet,gömbfejeket,igaz nem olcsó de minden egyedileg készül.

kkn 2013.08.10. 17:01:03

@rolleros: De a rossz termosztát miatt folyamatosan hideg motor egyértelműen fogyinövelő tényező. Tehát, ha azt kicseréli, és üzemmeleg motorral jár, tutira lentebb megy.

ZON 2013.08.10. 20:55:30

Milyen szépen, szeretettel lehet írni egy hideg vas alapú gépezetről, ismételten gratulálok a szerzőnek.

zsolaxxx 2013.08.10. 21:44:32

Csík! A kartergáz-rendszert is ki kell takarítani, szétszedted? Van benne két patron, azokban a 2T légszűrőszivacshoz hasonló szivacs van, ami néhány év alatt elporlad. Van amelyik patron össze van ragasztva, van amelyik szerelhető, de szét lehet feszíteni. A javítási kézikönyv nem tér ki rá, úgy emlékszem.
Egyébként a japán cuccokon olyan jó megoldások vannak, hogy még. A 125ös spacy-n pl az olajcserét egy mechanikus piros-zöld műanyag négyzet jelzi a km-órában, ami meghatározott km után átfordul, és egy kis villával lehet olajcserekor nullázni zöldre... Vagy említhetném a rész-km számlálót, amit csak forgatás után benyomással lehet kinullázni, nehogy véletlenül valaki egyetlen nekidőléssel megnyomja...Na ezek nem romlottak el 30 év alatt. A mai motoroknál az elektronikák vajon meddig fogják bírni?

Honda RC 51 2013.08.10. 22:49:42

@Isgyu: Ezek a vario gorgok egy zart hazban vannak. O gyuruvel lezarva. A szervizkonyvben megadott mennyisegu es minosegu zsirt kell tenni. Ami nem zart rendszer oda tilos barmilyen kenoanyagot alaklmazni.

Csikós Zsolt 2013.08.10. 23:06:56

@zsolaxxx:
Hű, ezt nem tudtam, köszi! Persze, olajcsere-jelző ezen is van, nullázom is mindig, tökéletes megoldás.

@Honda RC 51:
A könyvben néztem én is, hogy mit kell karbantartani rajta, ez is ott volt, a Spacy-é szétszedhető.

akos696 · www.focusauto.hu 2013.08.11. 00:00:31

Jó olvasni erről a kis tútélő művészről!

Nekem egy Kymco Xciting 250 a melós járgányom. Nagyon áldom a napot, amikor megvettem. Igazából egy 50-es kétütemű Aprilia Scarabeo zabagépet cseréltem le rá. Olasz import volt, kicsit napszítta műanyagokkal, olajat folyató blokkal (persze csak később vettem észre), kb 29e km-rel az órában, de persze ez lehet akármennyi. 2 év alatt kb 10e-t tettem bele, oldaldeklit cseréltem rajta bontottra, mert volt rajta egy repedés, ott szökött az olaj. Most közel 40 van benne és teljesen elégedett vagyok vele. A blokkja ennek is Helix 250 rokon, csak fekvő hengeres, állandó nyomású karbival, leengedhető kartergáz szellőztetővel, meg az átszellőztetett hajtás is hasonló (amúgy a kormánykapcsolók is gyakorlatilag teljesen egyeznek a VFR750-ével, na meg tudtommal van valami Honda kooperáció, nem koppintás). Bár ezt az egyszerű szelepállítási módot lehagyták róla. Hiba igazából 1 db japán gyújtótrafó tönkremenetele volt, de az is csak hidegen nem adott szikrát (napoztatni vagy hajszárítózni kellett, hogy elinduljon) illetve a karbi membrán már pár helyen kirepedt. Toldozgatom, de lassan kell vennem újat ami 20 körül van, tehát nem olcsó. Fogyasztásom fixen 3,7-3,8. Na meg a nagy kaszni, stabil futómű 15-14-es kerekekkel, dupla tárcsafék elöl, autószerű fordulatszámmérős műszerfal olajcsere és töltésjelzővel, szivargyújtóval és a japán konkurenseknél kedvezőbb árával-ezek miatt nyerte el a tetszésemet. A gyár 2000km-t ad meg olajcsere periódusnak a szűrő nélküli blokkra, de külföldi fórumok szerint max 1500-ként cserélve jelentősen megnyújtható a blokk élettartama, ami így 100e km feletti is lehet. Én 1000km-ként cserélem, mert egyrészt 0,9L kell bele sima autóba való API SL 10w40-ből, tehát nem egy nagy költség, másrészt országúton használva 100km/h és tartós 6e fordulat felett csipegeti, így pont 1000km körül kéne rátölteni, inkább lecserélem.

Bocs, nem sztárolni akarom, csak, ha valaki hasonló ingázó, városi-országúti motort keres a legolcsóbb fenntartással, de kényelmes méretekkel és vagány megjelenéssel, csak ajánlani tudom. Még a 130 körüli végsebesség tájékán és két személlyel is stabil, lévén, hogy az 500-as csak a blokkban különbözik.

Q-match 2013.08.11. 07:35:12

Itt Kispesten van egy silent-felújító üzemecske. Bármiből kipucolják a gumit, aztán újra töltik - nyomással vagy anélkül, ilyen-olyan anyagból igény és igénybevétel szerint...valami silentblock.hu.
...ha tényleg nem kapsz hozzá, amit erősen kétlek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.11. 10:05:15

Meredek, hogy egy robogóba ilyen finomságokat pakoltak :) Ugye milyen jó tud lenni valami, ami csak teszi a dolgát? :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.11. 10:10:08

@zsolaxxx: Az elektromos cuccokkal nem az lesz a mia dolgokon a baj, hogy elektromosak, hanem hogy nem tervezik tartósra.
A legtöbb elektronikát a rázkódás, pára, stb. nyírja ki. A furatszerelt alkatrészek ezeket jól bírják, de nagyok, és SMD-ből egyszerűbb gyártani mindent.
Megfelelő módszerekkel ma is lehet olyan elektronikát gyártani, ami sok-sok tíz évet kibírt, csak nem akaródszik a gyártóknak.

Attila Fajta 2013.08.11. 19:13:36

SZiasztok Én kaptam 1 spacy 125 ch-t de valószinü nem jó a szij amit vettem mert 19x799 irtak nekem de az nem az övé. ha valaki tudna adni 1 pontos méretet annak nagyon örülnék de nem csak én hanem a spacy én jobban mert félek nem jó neki. faceMT2@gmail.hu

mpali35 2013.08.11. 21:52:57

Kituno iromány, en egy 400as Burgmannt imádok hasonlóan, bár a téli kilométerek kimaradtak, csak angliában ázatam Tucano cuccoktol védve bo 4 honapot. Hiányzott már itt végre valami minoségi irás.
Baowah szabija mikor ér véget,két hete nem irt már, az o cikkjei adták a Sebesség oltára szívét. Kobajkert meg legyszi toljátok vissza a robogora.

Lobogó gatyaszár 2013.08.11. 22:10:52

@Castigliano:

Dupli Color Supertherm.
Nekem két éve van a kipufogómon, kifogástalan.
Itt vettem:
www.procolorkft.hu/

Верховина 2013.08.12. 15:23:43

Hát Zsolti, a Verhó a legpesszimistább becslések szerint is 2.3-2.5-öt eszik munkába járás alatt, pedig annak is tépem a bajszát.. :D
Oké, ez sarkítás, mert nyár van, és nem Pesten használom, csak azért írtam, mert büszke vagyok rá. Eddig csak egyszer hagyott cserben, akkor is az én hibámból, mert rosszul zártam el a benzincsapot és elfolyt belőle a nafta... :D

Lobogó gatyaszár 2013.08.13. 14:06:11

@mpali35:

Felhordás után fel kellett hevíteni 20 percre a cuccot valahány fokra (160 vagy 200, nem jut eszembe a pontos adat).
Azt írták róla, hogy így rugalmas lesz a festékréteg és a hőingadozás ellenére sem fog megrepedezni és leperegni a festék.
Csak nehéz volt akkora sütőt találni, amibe a leömlő, meg a dob is belefért.:)

Lomha 8V 2013.08.13. 21:10:10

Érdekes kis gép. Itt nálunk rohangál belőle egy zöld meg egy ilyen bordó, de mindig átnéztem rajtuk. Nem gondoltam, hogy ilyen technika lapul a csúnyácska burkolat alatt. Most majd jobban megnézem őket.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása