Ez is Schwalbe, csak nem látszik
-Ez egy Schwalbe?!
-Ez egy Schwalbe.
Szinte sértetten kérdeztem Pistikét, mint az egyszeri szegény ember, akinek felhúzzák a telkére a Taj Mahalt, de ő csak a viskóját keresi.
Nem mondanám, hogy az előző látogatásomkor talált állapot bármilyen szinten is a szívemhez nőtt volna, épp ellenkezőleg. Talán azért kérdeztem rá, mert meg akartam bizonyosodni, hogy a rémálomnak vége.
Vége.
Schwalbénak speciel Schwalbe, de a művész most már nem stiláris elemként él vele, hanem olyan alkatrész gyanánt használja, ami egy kozmikus véletlen eredményeként pont azt az ív, amire neki szüksége van. „Egy sima sárvédő ezt általában nem adja ki. A sárvédők nagyjából ugyanazon az íven mennek, mint a kerék, csak nagyobb rádiusszal, nekem viszont pont ez a szélesedő vonalvezetés kellett, ami a Schwalbéban megvan. Kicsit kell még bohóckodni a hátuljával, de jó lesz.”
Egy kis móka az eredeti Schwalbe-oldallal
A Sipos természetesen még időnként folytat némi elkeseredett utóvédharcot a teli lemezes Schwalbe farért, de olyannal járjon nyugodtan ő, nem fogunk összeveszni a lehetőségen. Már a hátsó teleszkóp is a helyén van, őrület. Na de nézzük, milyen lesz a végső kialakítás, megvannak a dobozok? Persze, kettő is. Illetve doboz van még, PNV kódjelű csehszlovák katonai éjjellátó berendezésekkel Dunát lehetne rekeszteni, de a Virágra csak kettő kerül, mert ha top case-ként rakjuk fel a harmadikat, az már nagyon Schwalbe Glide Ultra Classic. Pistike nem tudja, mennyibe került, mert „egy csomó mindenféle szart” vett húszezerért, közte a POZOR feliratos figyelmeztetéssel ellátott PNV-dobozokkal.
Csehszlovák katonai éjjellátó
Ez már ígéretes, ez nekem már így is tetszik. És mi újság elöl? Ott egy szép sárhányó, nekem már ebben a foltozott állapotában is nagyon bejön. Hogy miből van? T5-ös Pannónia, hosszában kettévágva, négy centivel megszélesítve. Sose ábrándoztam még hosszasan Pannónián, úgyhogy nem tűnt fel, mennyire szép alkatrészek vannak rajta A tartói még természetesen nem száz százalékosak, kell flexelni, fúrni és hegeszteni, hogy aztán a végén természetesen a lehetetlenséggel határos legyen beépíteni a villába, de Pistike rég megszokta, hogy a motorépítés egy ilyen elfoglaltság.
Szép lesz a Pannónia-sárhányó
A Bobcaté helyett kerti kapa légszűrője? Az végül is jó, nem? Olajtükrös ez is, a szőlőhegyen gomolyog a por, nyilván hatékony lehet. A baj az, hogy a Robi kapáé egészen más méret, mint a másik, amiről nem is nagyon tudni, honnan van. A szimmetria a sátántól való, lelkesedek: legyen kétoldalt felemás Robi kapa-légszűrő, de Pistike azt mondja, hogy bár az aszimmetria nagy rajongója, szeretne két egyforma légszűrőt. És nem fogadná el azt a széles körben bevett elvet, hogy egy motornak úgyis van egy jobbik, meg egy rosszabb nézete. Ilyenkor kezdek egyébként erős szánalmat érezni ifjabb és idősebb Paul Teutul iránt: nézegetik a chopperalkatrész-katalógusokat, de mikor jutnak el egy Robi kapáig?
Kerti kapa-légszűrő
A petróleumlámpával kapcsolatban az volt az első ötlete, hogy nagyon átalakítva ugyancsak lehetne még belőle légszűrő. Az üvegbura alá akár egy szép papírbetét is férne. De még inkább sportlégszűrő.
- Haha, akkor mindenki infarktust kapna, aki meglátná, és minden országból kitiltanának, az nem jó…
- Az más, az olyan, mint Cimbi, aki nagyszerű lánglelkű motorépítő, őt tényleg kitiltották Ausztriából. Volt egy Z1000-es Kawája ezerkilencszázkilencvenvalahányban, harminc centis ülésmagasság, autógumik, miegymás. Ment ki Ausztriába egy találkozóra, és egyszerre csak elrepedt a tankja, az összes benzin ráömlött a nadrágjára. Szerencséje volt, mert pont útba esett egy haverja valahol Zalában, akinél meghegesztették. De
amikor meglátták a határon abban a mocskos gatyában, ahogy dől belőle a benzinszag, azonnal kikergették a határátkelőről, és hivatalosan kitiltották Ausztriából egy évre.
A doboz eredeti tartalma az infra szűrőkkel
A MZ Trophy-felépítményt nem vetettük még el. Ha jól veszem ki a művész szavaiból, a lámpa valami tollhegytészta-jellegű (penne) burába kerül, lesz hozzá rács is. Azt is tudjuk már, hogy barna bőrülésekkel kell elképzelni, természetesen koszlott barna bőrből. Ajánlottam Tuza Danit, de Pistikének már megvan az embere, Ricardo. Ricardo La Pera, pontosít Pistike, de ez természetesen csak belterjes motorépítő poén, utalással a híres La Pera motorosnyereg-manufaktúrára. Olyasmi, mintha Pistikét Szilvássy Arlennek hívnánk Arlen Ness után. Vagy – teszem hozzá – Cyrilnek, Cyril Huze nyomán.
Jó is, hogy felhoztam, mert Pistikének eszébe jut, amikor Sapkával és a Time Machine-nel kimentek Amerikába a világbajnokságra, Ciryl Huze kétszer is megírta a blogján, hogy vigyázat, jönnek a magyarok. És mindenki kiáltsa háromszor, hogy Sapka Művek. Egyszer aztán amikor Floridában volt, Pistike el is határozta, hogy megnézi Huze műhelyét. Odamotorozott a neten megadott címre, de nem volt ott semmi. Hát így maradt el Galilei és Kepler találkozója. Mondjuk én is egy évvel phoenixi tartózkodásom után olvastam Sonny Barger könyvét, amiből kiderült, hogy neki is ott van műhelye, konkrétan a Scottsdale nevű városrészben, avagy al-városban.
Fel kellett próbálnom magát az éjjellátót is
A kipufogó valószínűleg úgy lesz, hogy egyenes cső szalámivéggel, előtte egy négyhengeres autómotor szívócsöve. Vagy valami ilyesmi – én nem értem, az biztos, de tegnap voltam a Baronsnál, hogy vigyek öt liter kellőképpen ásványi olajat a Cougarba, és Géza, a Báró azt mondta, sok motorépítő szereti a szívócsőből készített kipufogót. A Virág alatt még ott hever két VRod-cső, de azok túl bunkónak ítéltettek, hát majd meglátom, mennyire kultúrlény egy szívócsonk.
- Az olyan prózai dolgokra, mint tükrök és index, van már ötletünk?
- Akarsz rá indexet?
- Igen.
- De miért?
- Hiszek az irányjelzésben. Én mindig indexelek, motorral végképp nem hagynám ki. Az index jó barát. Különben is, milyen nagyszerű kihívás a művésznek egy pár jó index előállítása!
Különös véletlen, hogy már van is néhány ötlete az indexere, de addig nézzünk is inkább egy hátsó lámpát, ami kicsit konkrétabb. Már nagyjából kiforrta magát, csak még nem tudjuk, melyik legyen. Jelen állás szerint ez. Egy szép ívvel bele lesz gyógyítva a Schwalbe-sárhányóba, de hogyan fogok izzót cserélni? Hogyan, hogyan, hát lesz körülötte egy vörösréz keret, rajta két vörösréz szárnyas anyával! Megértem Gyula pápát, hogy fájt neki, hogy nem nézheti Michelangelót, amit kipingálja azt a kézilabdapályányi mennyezetet.
Itt lesz a lámpa
Tájékoztattam még Pistikét, hogy az áprilisi Oldtimer Expóra szeretnénk kiállítani a motort. Ha addig nem készül el, lehetne az a show, hogy ő ott barkácsol a standunkon, és a nézők élőben fikázhatnak, vagy lelkesedhetnek. Pistike szerinte viszont addigra készen lesz. Ez, kész lesz április 15-ére?! Nem, ennek már március valahányadikán készen kell lennie, mert Gerard Depardieu főszereplésével forgatnak nálunk egy új Asterix-filmet, és Pistike abban dolgozik. Ha pedig filmezés van, a motorépítés szünetel – a Virago projekt így azt az időszakot íveli át, ami a téli Angelina Jolie-mozi és az új Asterix forgatása között van. Hát akkor néhány hét – szám szerint legfeljebb négy, és már kész is van.