Egy már nem kiégett vén Kawa


Szegény, öreg Kawám kiégett, üszkös belekkel érte meg a krisztusi kort. Holott amióta nálam van (ha jól emlékszem, lassan öt éve), mindig próbáltam gondját viselni, jó olajat kapott, szezon előtti felkészítést, ápolást, szeretetet.

De a legegészségesebbeket is leveri olykor a lábáról egy idegen vírus, a kicsattanó, aktív öregek is szenvedhetnek magas vérnyomástól, emberek vagyunk. Azaz motorok. Na mindegy, értik.

A Z750 már a Dolomitokat is úgy csinálta végig alattunk, hogy a kisipari származású hajtóláncában eltörtek a görgők, és nagy sebességnél, pláne emelkedőn rángatott, csapkodott. Azóta vettem új láncot, lánckereket, fékbetéteket előre-hátra, ezek cseréje rövidesen soron következik.

Ám az emlékezetes, bő kétezer kilométeres dolomiti túra után talán ha másodszor indultam vele dolgozni, amikor egyszer csak leállt, beindítottam, megint leállt, aztán kigyulladt, káromkodtam, elfújtam, hazatoltam. Akku kidurrant, vezetékek összeolvadtak, rettegtem, hogy a fesszabályzó és a generátor is odalett. Ez egy 1976-os Kawasaki twin, nincs belőle minden sarkon, pláne nem alkatrész hozzá.

Csabi barátom, aki sokáig autós és motorkerékpáros elektromossági szerelő volt, aztán felcsapott hajórestaurátornak, most mintha kormányművekkel foglalkozna - nos ő ugrott be azonnal. Azonnal ráment a szerelhető motorra - "viszem a Kawát, mikor leszel otthon?"

Októberben tette fel az utánfutóra nálam, otthon rögtön átnézte, úgy látta, nem túl nagy a baj. Az akku persze felrobbant, meg volt olvadt műanyag bőven, de talán az érzékeny szervek megúszták. Aztán - amint a veterán motorokba szériában beépített Murphy azt garantálja - a helyzet csak fokozódott.

A hiba első oka: a vastag testkábel nem a blokk, hanem a váz mellé volt csavarozva, emiatt az elektronok csak nehezen találtak haza a mínuszhoz. Fejtegette vissza Csabi a kábeleket rendesen, egyre nagyobb galibát talált. Egy komplett kábelköteget ki kell cserélni, az azonnal látszott. Közben homokfúvatta a kiégett és kicsit rozsdás akkutartó-szerszámostégely-egységet, most akár az új.

Drótcsere, új akku (a csillogó új akkutartóban, bizony, bibibí), motor indul, feszültség ingadozik. "Te Zsolt, miért nem ég egy műszerizzód sem?" - kérdezte Csabi telefonon.


Most már világít mind

Miért nem ég, miért nem ég... Hát azért, mert mindig kiégnek az izzók, általában az első hosszú út során. Mértnem-mértnem, mindig ezek a buta kérdések.

Ezen a vonalon elindulva Csabi újabb nyomozásba kezdett. Újabb elolvadt kábelköteget talált. Majd meglett a hiba elsődleges oka: az első fékkörben levő, hidraulikus féklámpakapcsoló valamiért zárlatos lett. Amíg üzemszerűen működtek a dolgok, a kisebb testvezetékeken át ment minden áram, valahogy, ha fojtogatva is, de létrejöttek a közrök. Legfeljebb némiképp túl volt terhelve egyik-másik drót. De ilyen iszonyatos áramfelvételre, mint a zárlatos kapcsolóé, nem volt felkészülve a sánta testelésű rendszer, elkezdtek melegedni a vezetékek, egyszer csak valami megolvadt, az letestelt, onnantól fellobbant tábortűz, talihótalihó zengazénekszó, lelki szemeimmel tisztán láttam az út szélén önfeledten húrokat szaggató Dinnyés Józsefet.

Akkor hát, kell egy új kapcsoló. Aminek a menete, mint kiderült, kúpos. Csabi végigpróbált egy rakás autóalkatrész-kereskedőt. Én is. Az eredmény pontosan egy áthúzott nulla. Irány az Ebay. Végigböngésztem az összes eladó Kawa-, Yamaha-kapcsolót, semmi. Valami hondás ember viszont egy iszonyatosan homályos képen pont olyat tett fel, mint ez. Írtam neki, nem jött válasz. Megint írtam, járt lefele a termék. Semmi. Az utolsó percben kockáztattam, leütöttem, pedig egy szál méretet nem tudtam róla, de annnnnyira úgy nézett ki a kicsi és homályos képen... Megjött, és csodák-csodája, pont jó lett.

Ekkor már februárban jártunk, közeledett a motoros szezon. Kicsit aggódtam. Csabihoz szemlátomást kezdett hozzánőni a Kawa. "Képzeld Zsolt, még a kormánykapcsolód is szar, nem tudom, hogy a zárlat miatt, vagy másért, de egy csomó minden nem érintkezik. Viszont megszűnt a feszültség-ingagozás. Valószínűleg már rég megvolt, a labilis testeléssel nem tudta jól beállítani a szabályzó a generátor gerjesztését, nagy fordulaton ezért mentek ki mindig a műszerizzóid. Most majd jó lesz soká mind" - nyugtatgatott.

Aztán március 15-én, szent ünnepünkön (mellesleg vasárnap) hangüzenetet találtam a telefonomon. Iszonyatos csettegés, dübörgés, csörömpölés, mintha T72-es tankok vontanának nagy sebességgel katonai kondérokkal megrakott, kenetlen társzekereket. A telefonszám ismeretlen volt. Találgattam vagy egy fél órát, aztán rájöttem - a Kawa adott életjelet. Felhívtam a Csabit. "Megvan?" - lihegtem. "Meg, jöhetsz érte" A felesége telefonjáról hívott, a mély dübörgés nélkül (a telefon elég rendesen vágja az alsó frekvenciákat) pedig tényleg elég sok zajszemetet tartalmaz a Z750-orgánum.

Este fél kilenc volt, a gyerekek fürdéshez készülődtek, a Kati tehát nem tudott elvinni. Felhívtam Bojtár Peti barátomat. "Ráérsz? Soroksárra kéne menni a motoromért" - kérdeztem. "Rá persze" - vágta rá Boji, és már mentünk is. Volt kábé öt fok, szemerkélt az eső. Mindegy.

Baráti volt a nagyjavítás, az új akkut, a homokfúvást és a festést fizettem ki nagyjából, meg persze az elektromos szerelékeket. Csabi lenyűgöző munkát végzett.

Sarus biztosítéktáblát épített be (ha elég ponton lett volna biztosítva korábban a Kawa, nem égett volna le), egy plusz, üres biztosítót hagyott nekem, ha esetleg megint bekötném a GPS-t. Minden csatlakozó új, profi, tőben szigetelt.

Az akkusaruk is szinte megszólalnak. Minden glédában. Szuper. Hazafelé annyi történt, hogy vagy háromszor lefullasztottam a Kawát (elfelejtettem, milyen hosszú lett az áttétele az SR500-as Yamaha első lánckerék felszerelése óta, meg a kuplung is lomha lett kicsit az állásban), de kaptam egy kis gyújtásbeállítást is, most még simább a nyomatékleadás, imádom az öreget.

Sajnos egy hónappal később, április 17-én lejárt róla a vizsga, ezért csak egy hónapot használtam. Azóta kész a Yamaha, azzal járok, arról is írok majd, remélem még ezen a héten. A Kawán viszont most nem újítom meg a vizsgát, mert a Kati Merci 190-esén, az én Erámon (Merci 300TD), a Bianchin, és a Pandán mind ebben a hat hétben jár le a vizsga, sem ennyi időm, sem ennyi pénzem nincs, hogy mindet elvigyem. Kawa tehát majd nyár végén járul a hatóság elé, addig megcsinálok rajta mindent, amit megígértem neki. A leeállás előtt utoljára azért csaptunk egy kis közös ünnepet - vettem a múltkor a Bálintnak bukósisakot, kipróbáltam, hogy biztonságosan leér-e a lába, tud-e kapaszkodni.

 

És életünkben először elmentünk motorozni. Csak egy Zugló-Csömör-Fót kört, megspékelve egy Traubival, de nagy élmény volt. Mindkettőnknek. Azaz mindhármunknak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr61084379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edd China 2009.04.29. 03:07:42

Végre egy Csikós írás az old school gépek egyikéről!

abc 2009.04.29. 03:33:17

Jól karban lehetet tartva , ha rossz helyre volt bekötve a testkábel :)
Ez inkább olyan lemosom, olajat adok neki karbantartás nem?

arthur877 2009.04.29. 04:00:01

Nem Ő kötötte oda...

bunkó paraszt 2009.04.29. 05:51:26

Ez most egy szarhoz közelítő cikk lett, ne kerülgessük.
Én meg közértben voltam tegnap és vettem WC papírt.

millesei (törölt) 2009.04.29. 06:23:41

Csak szólnék, hogy az elektronok a mínusztól a plusz felé szoktak menni. Aztán ezt ki is törölheted. Csákó!

zöldi 2009.04.29. 06:49:30

@millesei: Tévedés, nézz utána

zöldi 2009.04.29. 06:50:37

Zsolt, milyen az a kisipari hajtólánc?

lally 2009.04.29. 06:51:49

Fasza a vas, na...

A srácodról már csak a gerincprotektor hiányzik :)))

zöldi 2009.04.29. 06:52:04

A zephyreben ugyanilyen fénnyel égtek a műszerfalizzók. Ennél szebbet azóta sem láttam. A banditon is kicserélem egyszer...

millesei (törölt) 2009.04.29. 07:05:42

@zöldi: Ja télleg, az csak a jelölés. Éjszakás után inkább aludnom kéne, mintsem észt osztani...:)

bunkó paraszt 2009.04.29. 07:09:06

@zöldi: te tévedsz, nézz utána (kis segítség: fizikai áramirány).

A tököm tele van azokkal akik kurva nagy magabiztosan nyomják a hülyeségeket.

bunkó paraszt 2009.04.29. 07:14:27

@millesei: ezt már mondta vki, neki sem volt igaza.

abc 2009.04.29. 07:47:20

arthur877: akkár ki kötötte oda, egy motor nem az a bonyolult szerkezet, ahol a kábeleket nem vizsgálod meg 5 év alatt...

Magyarul nem törödött a motorjával, lemosni meg olajat adni neki nem éppen a törödés csúcsa hanem a létminimum.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 08:04:32

@zöldi:
A szerelőm vette bele. Amikor a túra után megkérdeztem, miért ment szét az új lánc, azt mondta, az O-gyűrűsből csak baromi drága volt, ezért az olcsóbbat vette. Hát én most drágát vettem. Nem jó, ha mindig szétmegy.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 08:08:11

@abc:
Ha van még 5 projekted és eleve öreg járművel jársz nap mint nap, van két gyereked, mindent beborító munkád, nem vizsgálgatod a drótokat, csak ha baj van velük, mikor nézted utoljára az autódon az önindítóhoz vezető testkábel bekötését. Persze ha a fentiek közül legalább kettő a nincs, akkor elhiszem, hogy naphosszat ott ülsz. Sajna nekem nem megy. Motort amúgy sem szerelek mélységben, azért van a szerelő, hogy csinálja, nem akarom elbaszarintani.

w111 2009.04.29. 08:08:36

@bunkó paraszt: Te,ha kora reggel így adod,mi lessz veled estére?Nem irigylem a környezetedet.
Hallottál már olyanról hogy világbéke?Peace!
Csík,irigyellek hogy a fiad lába már leér,az én lányom még csak 3éves,alig várom már hogy vihessem a H-Dn,de majd ez is eljön.

bunkó paraszt 2009.04.29. 08:22:30

@w111: csak melegítek a mai napra :)

Zz_ 2009.04.29. 08:46:25

Hol lehet ilyen fekete gégecsövet venni a vezetékekre????

LyukasBogrács 2009.04.29. 09:08:21

Az elektromos rendszert hogyan kell karbantartani?

phaidros 2009.04.29. 09:18:17

Fizikai áramirány - technológia áramirány... mindenkinek igaza van, mert senki sem mondta, melyikre gondolt. :)

gerlaip 2009.04.29. 09:18:32

Nagy élmény lehet ez az öreg motor, és gondolom Bálintnak is az lesz :). Édesapám (nyugodjon) engem is elvitt egyszer-kétszer a vállalati MZ Trophyval, az a motor örök emlék marad.

phaidros 2009.04.29. 09:18:56

Tehcnológia = technikai

na.

phaidros 2009.04.29. 09:19:38

Na, nem megy ma az írás, az egyik telefonom pinkódját is elfeledtem. :( Szarul indul a nap.

axax 2009.04.29. 09:23:39

Zsolt! Arról a Vespáról a háttérben mit lehet tudni?

watsson 2009.04.29. 09:26:10

A fizikusoknak uzenem, hogy most igy hirtelen nem tudom, melyik melyik, de az áramnak és a feszultségnek iránya van, ami egymással ellentétes. tehát végulis mindkettonek valahol igaza van.

watsson 2009.04.29. 09:30:08

asszem az aram plusztol minuszhoz, feszultseg forditva. de en inkabb a szoveg tartalmat figyelem, nem a hibakat. ha esetleg van is.

Psziho 2009.04.29. 09:52:59

Az én z 650-emben is összeégett ez-az,persze csak a kókányolt dolgok.Volt abban minden,még egy olyan bendix is amit utoljára ford T-modellen láttak.

A vespára vevő lennék!

zöldi 2009.04.29. 09:53:17

@Csikós Zsolt: Fiad hány éves most? Csak azért kérdem, hogy kb mennyit kell várnom, hogy az enyémet vihessem.

Imbolygó Hollander 2009.04.29. 10:02:15

@watsson: Mind a kettő plussztól megy a mínusz felé, csak az áram ellenálláson keresztül, ezért tűnhet úgy, hogy nem arra amerre...

mzperx22 2009.04.29. 10:07:05

a feszültségnek inkább polaritása van, az áramnak iránya, utóbbinál az elektronok a - pólustól a + felé vándorolnak. Asszem :)

DBandesz 2009.04.29. 10:25:28

@mzperx22: korrekt.

Emberek! Végiolvastam a kommentket, a fröcskölősanyázósrészek kivételével (ami egyszerűen értékelhetetlen, és érthetetlen) alig találtam olyan kommentet, ami a lényegről szólna: Zsolt járműszeretetéről. Itt nem arról van szó, hogy kitoltam a szalonból a gixert és azóta menő, szaktudással rendelkező vérprofi motoros vagyok, vagy hogy "amióta kiszedettem a leszabályozást megfutja a 287-et az E Klasse" /Karotta/ sokkal inkább arról, hogy amije van, azt szereti, becsüli, és elfogadja úgy ahogy van. Nyilván nem azért hajt ilyen gépeket, mert nem futná másra (ismervén a parkot, és a beléjük ölt pénzt), hanem azért mert ez kell neki, neki ez az instant get!

Tsizetlet a kivételnek, de aki ezt nem érzi áát, az menjen a kársztájlingra és csurgassa a nyálát a homasítás idomos kékledes F-Astrákra, az apu pénzéből vett E-Klassékra, E46-okra, stb., és ott ossza az észt. Erre itt nincs szükség.

Ezek a postok a járműszeretetről, enyhe fanatizmusról, és elhivatottságról szólnak, nem a kivagyiságról.

Beszéltem, lehet ütni.

DBandesz 2009.04.29. 10:27:00

A fenti helyesírási hibák miatt elnézést, a touchpad itt ott beleszól.

.com 2009.04.29. 10:48:04

@DBandesz: nem "enyhe" fanatizmus...
de igy van ez jol! Hajra Csiki!

Thorodin 2009.04.29. 10:52:50

Könybelábadt a szemem :) na jó, az a lényeg hogy él az öreg szép utat!
Most vettem meg gyerekkori álmomat egy GPZ 1100 DFi-t 120ló 104 nm 270kg. Szerintem én se vagyok komplett, de csak ha beindítom és érzem hogy még a beton is remeg a talpam alatt akkor "érzem" mi a különbség egy mostani agyon finomított géphez képest....no járműbuzinak születni kell :)

ZsoltK 2009.04.29. 11:13:23

@LyukasBogrács: egy 30 éves gépen megfárad ez az ... én pont pár hónapja álltam neki átnézni az elektromos rendszert, mert egészen érdekesek produkált a gép. A vége az lett, hogy nagyrészt újra lett vezetékezve meg forrasztgatva minden.

Szóval mit lehet rajta karban tartani? Csatlakozók. Mindegy, hogy mennyire van szigetelve 30 év alatt a pára elkorrodálja a csatlakozókat, telemegy dzsuvával, kilazul, aztán nem folyik az áram rendesen. Ezeket meg lehet tisztítani mechanikailag aztán vegyileg is. Akkor jó lesz. Ott ahol forrasztás van, megnézni mennyire jó még a forrasztás. Ha el vannak szakadva a szálak, vagy finoman megcibálva leszakad, vagy majdnem, akkor újraforrasztani. Sajnos a rezgések ellenségei a forrasztásoknak.

Vezetékek. Legnagyobb szívás, mert nem látszik kívülről, megkeményedve sincs a szigetelés (jó anyagokat használtak a japók már 30 éve is) de belül a réz bizony megfárad. Egyesével lehet ellenállást méregetni a csatlakozók között. Átnézni nincs-e megszakadva a szigetelés, nincs-e repedés. Viccesen hangzik, de 30 év alatt a sodort rézkábelből simán lesz réztömb: a szálak összeoxidálódnak egy vastag réz vezetékké. Mondanom sem kell, ez nem a legjobb. Csere.

Gyújtáskábeleket rendszeresen kimérni. A melegtől megkeményedik, a rezgéstől eltörik, a párától korrodálódik. Nő a vezeték ellenállása, egyre kevésbé ad majd rendes szikrát. Visszavágni ha lehet, cserélni ha van pénz.

Kapcsolók. Érdemes időnként szétszedni, megtisztítani az összes csuszkát, csöcsöt, baszt, mert oxidálódik, kikopik, aztán nem viszi az áramot ahogy kéne. Forrasztásokat megnézni.

Rendszeresen érdemes minden csatlakozót, kezelőszervben lévő elektromos kapcsolót egy kis WD40-el megfújni. Egyrészt könnyebben fog mozogni minden, kicsit talán az érintkezést is javítja, nem utolsó sorban pedig a vizet kiszorítja az érintkező felületekről, ami a legnagyobb ellensége az elektromos rendszernek.

Na, röviden ennyi tartozik az elektromos rendszer a karbantartásának témakörébe :)

Bátrabbak neki állhatnak átvezetékezni az egész motort. Nem kell hozzá agysebésznek lenni, de kötelező a türelem és a figyelem. 30 éves motoron ez persze kötelező.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 11:25:45

@axax:
A felségem 50 Specialja. Valamikor 2001-ben vettük Imolában. Napi használatban van, ő szereti, én nem vagyok nagy Vespa-fan, pedig volt kettő belőle nekem is. De az tény, hogy a Vespa örökéletű.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 11:30:31

@zöldi: Hat és fél, és elég magas, meg érett a korához képest. A Norbit (4,5) valószínűleg nem merem majd ennyi idősen felültetni, mert ő szeleburdi.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 11:33:47

@Thorodin:
Majdnem olyant vettem az XJ900 helyett, de vezettem, és úgy éreztem, az én fizikai erőm nem elég hozzá. De kicsit szégyelltem közben a puhapöcsségemet. Milyen használni napiban? Tényleg csak 170 fölött kényelmes? A tulaj ezt mondta nekem anno. És a váltója annak is olyan kenődős, szorulós, vagy csak annak a példánynak volt a hibája, amit én próbáltam?

Csikós Zsolt 2009.04.29. 11:42:27

@ZsoltK:
Tudod mi az érdekes? Hogy a Kawa 15 évet állt napmentes, száraz helyen, tehát összesen max. 18 évet használták, és elég ramaty volt rajta minden csatlakozó. A Yamahám 7 évvel fiatalabb, de szemlátomást végig ment (legalábbis kopottabbak rajta a feliratok a kapcsolóknál), és szinte újszerű minden érintkező. Imádom a Kawámat (lelkileg sokkal erősebben kötődök hozzá, mint a Yamahához), de úgy tűnik, az XJ900 gondosabban megcsinált motor, és nem a kor miatt, hanem mintha más szemlélet szerint készült volna.

tams9 2009.04.29. 11:56:36

Namármost!
Ha a fém vezető 2 pontja között potenciál különbséget tartunk fönt, akkor a vezetőben olyan elektromos mező van, ami az alacsonyabb potenciálú ponttól a magasabb potenciálú pont felé "mutat".Az elektronok ezzel szembe mennek.

vnweb 2009.04.29. 12:11:33

Szép munka lett!
Emlékszem egyszer apukámmal ketten mentünk fel az Egedre /Eger/ Simsonnal, akkora élmény volt hogy mai napig emlegetjük. én a tankon ő az ülésen. Fantasztikus volt. :)

zöldi 2009.04.29. 12:15:05

@Thorodin: Gratula a vashoz! Nekem volt egy kis Gpz-m, nagyon szerettem. szívesen megtartottam volna második motornak, de hát mindent azért mégsem lehet. Nem tehetek róla, én a futómű miatt nem vonzódom annyira az öreg big bikeokhoz.

morcosboci 2009.04.29. 12:48:24

Zsolt-azon túl, hogy nem értem ezt az öregmotor-mániádat (motorból sokkal jobb az új), nem kellene mindig árat írnod a javításokhoz. Egyrészt az neked mindig baráti, másrészt meg nem hiszem, h van róla számlád...

dpet 2009.04.29. 13:25:07

Nekem egy sokkal újabb kawám van, de neki is az a gondja, hogy ingadozik a feszültség, csak mivel digitális a kijelző, ettől szépen megis hülyül. Sajnos egy szervíz se találta még meg, hogy konkrétan mitől ingadozik:S, pedig ráment már pár ezer Ft :( Szóval még szerencse, hogy neked ennyiért ilyen jól kinyomozták és megcsinálták.

240D W123 2009.04.29. 13:26:53

Zsolt! Emlékszel az öregre, aki egész életét végigmotorozta és ez volt az utolsó motorja. A hirdetésben csak annyi állt, Z750 és a cím, még telefonszám sem volt. Kihoztuk a fészerből, letéptük róla a pókgenerációk csodálatos műveit és nekiálltunk beindítani. A vádlink már rom volt mire beindult, de a fészer oldaláról hullott a vakolat olyan basszust tolt a twin kawa. Sok szívás volt vele, de ilyen motor nem sok van az országban. Egy igazi csemege a tejfölösdobozok között. Gratulálok hozzá, üdv M

Csikós Zsolt 2009.04.29. 13:35:23

@morcosboci:
Hát, tudod, amikor írok egy poszt, mindig kiderül, hogy az egész világ jobban tudja, mit kellene csinálnom, mint én. Nagyjából pontonként szét vagyok szedve, sokszor olyan irányból is, amire álmomban nem gondoltam volna. Sajnos én én vagyok, nem tudok (nagyon) más lenni, bár igyexem, ha úgy érzem, hogy tényleg ártok.

Ez itt pedig valóban baráti ár volt, mert a srác öt éve rohasztja magánál egy BSA-mat, és elég komoly bűntudata van már miatta, meg a Karesz Merci-szerelő is baráti, mert ő tényleg közeli, régi barát. De a többiek... Mindig az utcai beeső átlagember árát fizetem, miért lenne bármi baráti? Azt se tudják általában, hogy újságíró vagyok, a javítási árat előre meg szoktuk beszélni nagyjából, és ha észreveszed, menet közben sosem posztolom a cuccaimat, amikor szakembernél vannak, nehogy akár a gyanúja felmerülhessen annak, hogy befolyásolom a kimenetelét, és előnyt próbálok szerezni. Mindent utólag, meglepetésként, úgy korrekt.

Azaz, igen, az Attila, aki a Mazdámat szerelte egyszer, meg a Kati Mercijén is valami kis munkát végzett, ő tényleg újságíróként ismert meg, és ott azt érzem, hogy befolyásolja is az árat ez a dolog. Ezért is nem hozzá járok, mert nem használok ki ilyen helyzetet, hogy más bukjon a munkáján.

De hidd el, utcai áron mennek a dolgok, vagy ha nem, az inkább a klubunkon belüli összefonódás, segítségnyújtás miatt nem. De ilyen bárkinek lehet, csak közösségbe kell járni, és normálisnak kell lenni.

Thorodin 2009.04.29. 13:44:55

@Csikós Zsolt: Hát igen erő az kell hozzá,illetve kellene,mivel én is vállas vagyok mint a kólásüveg :) a váltó nekem tökéletesen kapcsol igaz keményen, de szépen határozottan.
Mozgékonysága kb annyi mint egy mozdonynak, de ugye ebből veszed észre hogy 2009-et írunk. Ja és tényleg 170 felett jó....akkor viszont jobb ha kb 2km-re jársz előre fejben. Zöldi, ilyen volt az első "nyugati" moci amit vezettem anno...ennyit a reális gondolkozásról :) köszi a gratulát!

Csikós Zsolt 2009.04.29. 14:06:23

@Thorodin:
Ne hidd, hogy a Yamaha valami egyszerű eset. Hosszú íven, még tágan kanyargós másodrendű úton egész kezes, de szerpentinen befordulni vele agyrém. Most csináltam végig egy túrát, egy napig voltak vállaim is utána. De a göpözö emlékeim szerint még sokkal kelletlenebb. Sebaj, legalább a vezető is hozzájárul az út élvezetéhez. Tudod, ezek a mai motorok, már csak úgy mennek, maguktól, semmi élvezet... :-)

Egyébként az öreg Kawa nagyságrendekkel kezesebb kanyargós úton. Igazából nem is rossz a futóműve, csak rossz úton elpattog a hátulja, az a baja.

Ubul1 2009.04.29. 14:11:58

@Csikós Zsolt:
Hát ugye volt ez a jó túramotor dilemmád aminek az eredménye a Yamaha. Lehet h baromság, de én még egy kicsit kivártam volna aztán miután van plusz 200 rongyom inkább egy Africa Twint vagy Transalpot vettem volna túragépnek. Ok h kicsit lomhább, meg 2 hengeres vagy inkább olyan mindenes gépek ezek, és az ülés is jóval magasabb, de akkor is ezeket a gépeket tartom a legtöbbre a nagyon sokoldalú kivitele miatt. Ha pusztán a funkcionalitás lenne a fontos akkor nekem bőven elég lenne valamelyik ezek közül mindenkor.

morcosboci 2009.04.29. 14:16:01

@Csikós Zsolt: Ugye megmondtam!:-))) A cikk egyébként király volt de azt úgyis megírták előttem egy páran.

Csikós Zsolt 2009.04.29. 14:17:32

@Ubul1:
De nem vonz. Semmit sem érzek egy Africa Twin, vagy Transalp láttán. Semmit. Mintha egy ajtókilincset néznék. Bocs, ezt már akkor is mondtam, most is - én érzelemből veszek, ha belépnek az észérvek, akkor is megpróbálok legalább valamennyire NEKEM ízes dolgot venni. Ezek nem azok, a túraendúró teljesen kiesik.

Elismerem, hogy jók, másnak már én is javasoltam ilyet :-)

Ubul1 2009.04.29. 14:24:07

@Csikós Zsolt:
Hja kérem valaki totál észérvek kizárásával dönt és szív. Én egy kicsi racionalitást is viszek bele. Ha túl sokat vinnék valszeg nem 20 éves kocsit választottam volna. Meg jó erősen anyagi okokat is figyelembe veszek, nem a közlekedésre kéne elbaszni az összes lóvét. ha már komolyan megérzem a járművek rezsijét akkor mindjárt megszólal a vészcsengő, h ideje átszervezni. Yamnak a kormánycsapágyával mi van, mert látom h még itt szét volt burítva.

Ubul1 2009.04.29. 14:27:07

@Csikós Zsolt:
na és valld be szépen minden érzelemtől mentes befolyásoltság nélkül h igenis nagyon szupi gépek a Hondák, és azokkal sose semmi kellemetlenség nem érne túrázás közben, csak az élményre kéne figyelni, már szinte unalmas lenne velük egy kirándulás mert nem kéne Lambó traktor szervízben 27-es kulcsért kajtatni.

Ubul1 2009.04.29. 14:33:08

@Csikós Zsolt:
jut eszembe akkor te még nem láttál szép kilincset, lehet h sikkesebb helyekre is el kéne nézni, én pl pár régi kastélyba műremek kaliberű kilincset láttam már. De egyszerűségénél és praktikusságánál fogva pl a 15 évig használt panellakás gyárilag szerelet alukilincsei is tetszettek. Mert pl az sose maradt a kezembe a 15 év alatt és mindig ki lehetett a klotyóból jönni velük. Ellentétben a mostani noname szarral ami lehet h rézből van de gagyi.
És akkor egy Lancia vagy egy Fiat elvont kilincseit ne is említsük. Kuriózumok. Na ennyit a kilincs fétisemről.

DBandesz 2009.04.29. 14:34:02

Tekintettel arra, hogy a 80-as évek szülöttje vagyok, a túramotoroknál számomra az ideális választás bármelyik félkarú, de még fogaskerekes vezérlésű VFR. Számomra etalon.

zöldi 2009.04.29. 14:40:57

@Csikós Zsolt: Szerintem motort venni csak így lehet. Mikor legutóbb- és kb utoljára életemben- motort vettem, bújkált a józan énem, hogy vegyek egy fele akkorát, amit mindenki dícsér, fele annyit fogyaszt, vékonyka gumijai vannak, kardános stb. Aztán nézegettem élőben és azt mondtam magamban, hogy én ezt nem szeretném hosszú távon nézegetni...

zöldi 2009.04.29. 14:41:36

@DBandesz: Nekem is az volt. Aztán kipróbáltam.

muz 2009.04.29. 14:42:57

Zsoltnak gratulálok az öreg vashoz és a munkájához is.
Ebben a műanyag világban néha úgy érzem egyedül vagyok(de persze nem).
Most egy 79'-es GS 550E ,egy 83'-as GPZ 750 UT(gyönyörűűűű)és egy 91'-es Gilera RC 600 C áll a garázsban. Ezek árából valszeg vehetnék valami fiatalabb,esetleg új(+kis hitel) bringát. De kell a bánatnak!Az RC olyan szépen visz fel a pádisra,hogy végig vigyorgok.Ráz,remeg szóval él.A kora ellenére óvatosan kell bánni a gázkarral mert hirtelenke a ribanc.Mindig pöcc-röff.A kawa a gyári dobokkal is olyan szívhez szólóan muzsikál,hogy le kellene kottázni.A gs-t most csinálom de az is műxik.
Ezeknek lelkük van és mi akik szeretjük őket meg is értjük. Valamint engem szórakoztat és kielégít ha dolgoznom kell motorozás közben,mert ezeken kell.A Gilera vékony,kemény ülésén egy egész napos 500-700 km-es túra tereppel fűszerezve azért férfimunka. A GPZ kb.olyan kezes egy hajtűben ,mint egy gerenda.De legalább érzem,hogy élek.
Én minden ilyen szent őrültet tisztelek és sok erőt,kitartást és lóvét kívánok nekik!
Amúgy meg ne basztassuk már mindig a másikat.

Thorodin 2009.04.29. 15:05:16

@Csikós Zsolt: Volt Yamahám. Tudom miről beszélsz:) Xj 650turbo-tól 750seca-án a 900ig mind megvolt....a turbórol mesélhetnék de uriember ugye nem beszél. A kawánál a rugóstag csere sokat segít haver gépén két olasz Bitubo volt meglepően tapadt a gép hátulja!

www.bitubo.com/

AtoszMester 2009.04.29. 15:07:07

23.000-ért a mai világban ez ajándék. Valóban gyönyörű a szerelés, én sem csinálhattam volna szebben, pedig a vezetékelvezetés szépsége és biztonság az erősségem :)

Kéne már egy A-s jogsi, de panelben fingom sincs hová tegyem a motort :(

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.04.29. 15:21:49

zöldi, már nem azér, de az elektronok tényleg a negatívtól mennek a pozitív felé, általános iskola 6. osztály. egyezményes áramirány a pozitívtól a negatív felé. a fizikai áramirány pont fordítva. nem?

zöldi 2009.04.29. 15:22:43

Nekem tele lett a tököm az állandó váratlan szerelgetésekkel, meg menet közben kiderülő turpisságokról, így mikor a Kawám benyújtotta utolsó 220ezerre rúgó alkatrészigényét, megcsináltattam becsületesen, elmentünk vele nászútra aztán szépen eladtam. Vettünk egy újat, és nagyon nem bántam meg. Azért persze léghűtős és karbis..és műanyagmentes ;-)

zöldi 2009.04.29. 15:23:47

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: De

LyukasBogrács 2009.04.29. 16:47:27

@ZsoltK:
Kosz, az en motorom meg csak 10 eves, egyelore jol birja.

Az egyetlen gond, hogy az egyik muszerizzo kiegett, roviddel azutan, hogy csereltem. Most kicserelem meg egyszer, aztan meglatom...

Gyujtaskabelt hogyan kell kimerni?

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.04.29. 22:04:20

Jó erről a gépről olvasni. Kortársak, de pont ellentettje az enyimnek. Vén csühögő :-)

Bq 2009.04.29. 22:04:58

Nnnnna, hálistennek, hogy e technikai és elméleti áramirányt már ilyen jól kibeszéltétek, nem kell beledumálnom:D A vezetékeléseket meg, őszintén, ki nézegeti, ha nem muszáj? Az újravezetékeléshez tényleg nem kell atomtudósnak lenni, csak kell némi odafigyelés, meg egy kapcsolási rajz se árt. Mondjuk egy DFI-n, vagy valami modern injektoros cuccon, esetleg összelámpázott Goldwingen annyira nem állnék neki szívesen, de egy GS750-en meg a Katanámon már túlvagyok:) (Előbbi teljesen nulláról, utóbbi egy RF600 meg az eredeti összehozásával...)
Gyújtókábelt ugyanúgy kell kimérni, mint a többit, ohmmérővel, vagy szakadásvizsgálóval, de azért annyira nem nagy vész, ha berepedezett a hőtől, akkor illik cserélni. Viszont a tank alatt futó kötegben a műanyagok... volt olyan vezeték a kezemben, amin szó szerint tört a szigetelés, hajlani már nem tudott...

sz.kupac 2009.04.29. 23:29:08

A Matrx cimű filmböl egy gondolat(idézni nem tudom pontosan):" az emberi elme huzamosabb ideig nem képes elfogadni(elhinni) a tökéletes boldogságot külömben felébrednek . Ezért kell nekik a szenvedés is néha mert igy teljes mértékben elfogadják a kreált világot" nos a tanulság ebböl az ,hogy ami tökéletes (unalmas) annak nincs lelke stb. stb. sok ember szerint és jó a gerenda a kanyarodáshoz, meg a 400kg os motorok tologatása ,hogy érezzék élnek.

Thorodin 2009.04.30. 00:10:51

@sz.kupac: Végülis igazad van, hálistennek nem kell tolnom, csak az utcáig....de már azon a húsz méteren érzem hogy élek :)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.04.30. 07:50:40

@Csikós Zsolt: "...srác öt éve rohasztja magánál egy BSA-mat..."

1, Megjárta a GPz-vel a Dolomitokat ( én is, csak nem "A GPz" -vel :)
2, Van egy veterán korú MV-je
3, Volt egy TRABI-ja, igen az a bizonyos 'még szép' trabant

És most ez a BSA dolog... kicsit utálom magát bácsi. :)

zöldi 2009.04.30. 10:07:35

@kutya_zzr: tudom a megoldást: Zizit eladni, az árából megvan egy szép unitrac, egy soha életre nem kelő MV, meg egy Bsa- képzelem, milyen állapotban lehet(ez nem beszólás:-)
:DDDD

Csikós Zsolt 2009.04.30. 10:34:00

@zöldi:
Olyan, izé, Magyarországon van 1962 óta. Motoroztam is vele, amikor megvettem. 100 métert. Aztán elszakadt a lánc és ömleni kezdett az olaj. Ez 1998 tavaszán volt, azóta készül :-)))))

zöldi 2009.04.30. 10:55:14

@Csikós Zsolt: ez volt az, amit Mercivel vontattál? :D
Engem az MV érdekelne, azzal mi van? És mikor lesz már 10 oldalas borsózöld cikk?

Csikós Zsolt 2009.04.30. 11:11:10

@zöldi:
Nem, az a Morini Sbarazzino volt. Ez zöld (bár bordónak kéne lennie), nem írtam még róla.

kkn 2009.04.30. 15:55:41

@phaidros:

No és mi van a régi Jawákkal?
A '67-es 250 csepptankosomon gyárilag pozitív volt a testelés. Elkértem egy 350 kézikönyvét, abban a motor kapcsolási rajza is így volt.

A Totalcaron pl. egy Humber tesztnél említik, hogy akkoriban az angoloknál is az autók egy része pozitív testelésű volt.

Darazs442 2009.04.30. 17:34:12

El van vágva a sorok vége, miért?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.04.30. 17:41:29

@zöldi: Na ez az - nekem az UT egy élmény: de csak Velencéig az - és itt a fejér megyei verzióra gondoltam :)))

Szóval kellenek az "öregek" a háznál, de amíg kell egy autó (akármilyen, csak megbízható legyen) kell egy motor (ZZR, nem lehet más :) addig nincs másik 1-2 milla a veterán őrületemre.

Bár lenne.

Csikós Zsolt 2009.04.30. 18:09:40

@kutya_zzr:
Komolyan gondolod, egyáltalán, kinézed belőlem, hogy nekem van 1-2 millám a motorjaimra? Lol.

Ár+költségek (évek alatt):
Yamaha 300+130
Kawasaki 170+180
BSA 270+250
Morini 30+10
Agusta 75+2
yamaha town mate 0+5

1,4, ha mindent összeborítok. Kb 10 év alatt ment bele, mert ezekben benne vannak a korábbi motorok is, azaz az értük kapott pénz. Persze, ha az ember kizárólag újszerűben gondolkozik, az sokba kerül. De ha tesz engedményeket - és én még jobban is szeretem, ha valamin látszik a története, a kora - az drasztikusan csökkenti a költségeket. Csak vér kell a pucába.

Ja, napi 10-11 órát melózok, hétvégén is olyan 4-12-t, tehát időm sincs sok, nem azért tudom csinálni, mert állandóan reszelek. Csak ömlesztve adom elő...

Heti 2-4 órát töltök a garázsban, de néha hetekig semmit, aztán van, hogy kiveszek egy szabadnapot, és akkor hajnaltól éjjelig. :-)

Darazs442 2009.04.30. 23:18:41

Tényleg csak nekem van elvágva mind3 böngészőn a sorok alja? Ez gáz. Pedig az is érdekelne...

zöldi 2009.05.01. 18:22:39

@Csikós Zsolt: 170 volt a Kawa? Anyám, borogass!! HA 15 éve vetted, az akkor is ingyen volt.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.01. 19:45:39

@Csikós Zsolt: én a saját elvárásaimra számoltam a kettőt.
Ugyanis az autó/motor projekt, az én fapados szintemen is bő másfél milliós történet ( egy 10éves, klímátlan, tök-egyszerű, semmi élményt nem adó 4személyes -olcsó- autó, meg a két személyt elbíró, dobozolható, 20ezer alatt futott túramotor, ami kanyarodni is tud ha szerpentineznék-pályáznék )

Nyilván ugyanez w123/xj elgondolásban jóval alacsonyabbról indul, de egyszerűen más az elvárási szint.

Neked Budapest-Velence-Venezia az elvárás a motortól.
Nekem Sztalinváros-Velence-Venezia-Hungaroring - és ez utóbbi viszi a kottát, rendesen...

Csikós Zsolt 2009.05.01. 20:23:23

@zöldi:
Igen, de vedd figyelembe, hogy 15 éve állt, akku, gumik, teljes átnézés, önindító berohadva, fékek berohadva, elektromosság tákoltan, a vázszámra ráhegesztve valami idomtartó (új szám kellett, Mozaik u.), nem íratta a nevére az öreg (dupla átírás), nem stimmelt két jegyben a motorszám (korrekció), nem stimmelt a szín (átvezetés új színre), régi rendszáma volt (új rendszám), nem stimmelt a típus (könyörgés az eredetiségvizsgán, hogy átírják), nem volt rajta vizsga 15 éve, az öreg pedig egy szem címmel hirdette, nem volt még telefonszám sem...

Szóval nem volt az kevés, hidd el.

Csikós Zsolt 2009.05.01. 20:24:13

@kutya_zzr:
Hja kérem, aki úr :-)))

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.03. 16:04:00

@Csikós Zsolt: Dehogy úr : egy sima benzin-skizo egyén.

Érdekes módon, nyugodt énje napokig barangol 90-nel a szerpentineken, és nem habzik a szája, picit sem.
De amikor 210-ről féktávot vesz a Ringen, na ott termelődik mindenféle kémiai anyag, és apró orgazmus kíséretében néhány csepp spermát is veszít az illető a kanyar végére.

Az autó pedig egész más okból "luxusgép", de ez már tényleg inkább egészségügyi, mintsem gépészeti kérdés. Egyszerűen a 10éves Astra a minimum, pont.

akos696 · www.focusauto.hu 2009.05.08. 09:05:31

@DBandesz:

Ez egy jó válasz, nekem is egy már egy lengőkaros VFR-em van. Korának talán legjobb túra-sport gépe, műszakilag messze a konkurenciát felülmúlva. 1 éve van meg, kicsit több, mint 10e km alatt ezen szerelni semmit nem kellett a kötelező karbantartáson kívül.Míg a haverom ZZR-jét állandóan bügykölni kell mert igazából sosem jó. És emellett úgy jár, mintha benne maradt volna 1-2 villáskulcs. NA és a VFR hangja egy szolid sportdobbal.... na az megérne egy külön misét. No és hiába nem könnyű (teletankolt 235) gumicsere után úgy megy a kanyarokban, mint egy álom, a szűk forduló sem gond vele. Egy baj akad csupán: HA le szeretném cserélni, sok pénzt kellene hozzá dobnom, ha egy fiatal, de hasonló tudású gépet szeretnék venni, ezért még sokáig marad. Míg a haverom ZZR-jét állandóan bügykölni kell mert igazából sosem jó. És emellett úgy jár, mintha benne maradt volna 1-2 villáskulcs.

Egyébként én a teli műanyagos mocikat szeretem, isteni az időjárás védelem, 10 fokig elvagyok a nyári kesztyűvel, mert a fejidom annyira eltereli a kézről a szelet, egyszerűen hihetetlen. Másrészt, olyan izgalom tölt el, mikor egy kis bütykölésre kerül a sor, és idombontás után megláthatom a rejtett technikát.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása