Mindenki hallott már a soha meg nem valósult négyütemű Trabant/Wartburg és egyéb fejlesztésekről, amelyeket az akkori KGST piac pár típusból álló favoritjai továbbfejlesztésének szántak a lelkes mérnökök. És amelyek sosem valósulhattak meg, mert közbeszólt az államvezetés, mondván jó lesz a prosztónak az, ami van. (Persze ebben nem csak ideológiai, hanem gazdasági megfontolások is lehettek: nem volt pénz a gyártásra.)
A motorkerékpár piacon a nyolcvanas években szinte kizárólag kétütemű típusokkal kellett megelégednie a nagyérdeműnek, miközben a nyugat-európai és a világpiacon reneszánszukat élték a kiforrott négyütemű gépek. Nekünk, Magyarországon esélyünk sem volt négyütemű motorkerékpárt venni. Legalábbis nem nagyon emlékszem rá a Keravillból.
Fogalmam sem volt, hogy létezett négyütemű Jawa-prototípus; ezt talán csak a Jawa-szakértők tudják. Nem is akármilyen: boxer ötszázas.
A blokk nem BMW-utánzat, némileg hasonló, de saját fejlesztés, amely kompaktabb és rövidebb a BMW klasszikusánál. Nem kispálya a konstrukció: ugyan a komplett motor formatervben nem mutattak nagy újdonságot a divatos alukereken kívül, de a kardánhajtás, az ötsebességes váltó és az önindító meggyőző a szokásos szockó motorokhoz képest. Létezett hengerenkénti négyszelepes verzió is. Egyedül a léghűtés tűnik kevésbé innovatívnak, de az simán sztenderd egy ilyen motornál.
A Jawának volt négyütemű típusa az ötvenes években, de nem tudták megoldani a gyártást megfelelő minőségben. A hetvenes évekre gondolták azt a mérnökök, hogy talán ez már nem gond.
Először 1978-ban mutatták be a Jawa 824-et, pontosabban ebből a 350-es prototípust. Ezt követte egy évvel később az 500-as, majd a 80-as évek elején újabb verziók. 35 lóerős teljesítménnyel és 176 kg-os tömeg és 5 literes fogyasztás mellett állítólag 150 km/órás sebességet tudott, ami űrkorszakot jelentett volna a KGST motorpiacon.
Sajnos a pártérdekek megfosztottak minket egy kelet-európai legendától. Mert ha minimum a többi Jawa gyártási minőségét hozta volna, imádta volna a magyar motoros közösség is.