Jawa 500 824 prototípus

jawa_500_824_ohc_2.JPG 

Mindenki hallott már a soha meg nem valósult négyütemű Trabant/Wartburg és egyéb fejlesztésekről, amelyeket az akkori KGST piac pár típusból álló favoritjai továbbfejlesztésének szántak a lelkes mérnökök. És amelyek sosem valósulhattak meg, mert közbeszólt az államvezetés, mondván jó lesz a prosztónak az, ami van. (Persze ebben nem csak ideológiai, hanem gazdasági megfontolások is lehettek: nem volt pénz a gyártásra.)

A motorkerékpár piacon a nyolcvanas években szinte kizárólag kétütemű típusokkal kellett megelégednie a nagyérdeműnek, miközben a nyugat-európai és a világpiacon reneszánszukat élték a kiforrott négyütemű gépek. Nekünk, Magyarországon esélyünk sem volt négyütemű motorkerékpárt venni. Legalábbis nem nagyon emlékszem rá a Keravillból.

jawa_500_boxer.jpg

Fogalmam sem volt, hogy létezett négyütemű Jawa-prototípus; ezt talán csak a Jawa-szakértők tudják. Nem is akármilyen: boxer ötszázas.

A blokk nem BMW-utánzat, némileg hasonló, de saját fejlesztés, amely kompaktabb és rövidebb a BMW klasszikusánál. Nem kispálya a konstrukció: ugyan a komplett motor formatervben nem mutattak nagy újdonságot a divatos alukereken kívül, de a kardánhajtás, az ötsebességes váltó és az önindító meggyőző a szokásos szockó motorokhoz képest. Létezett hengerenkénti négyszelepes verzió is. Egyedül a léghűtés tűnik kevésbé innovatívnak, de az simán sztenderd egy ilyen motornál.

1984_5.jpg
A Jawának volt négyütemű típusa az ötvenes években, de nem tudták megoldani a gyártást megfelelő minőségben. A hetvenes évekre gondolták azt a mérnökök, hogy talán ez már nem gond.

5434_jawa500820.jpg
Először 1978-ban mutatták be a Jawa 824-et, pontosabban ebből a 350-es prototípust. Ezt követte egy évvel később az 500-as, majd a 80-as évek elején újabb verziók. 35 lóerős teljesítménnyel és 176 kg-os tömeg és 5 literes fogyasztás mellett állítólag 150 km/órás sebességet tudott, ami űrkorszakot jelentett volna a KGST motorpiacon.

jawa_500_824_ohc.jpg
Sajnos a pártérdekek megfosztottak minket egy kelet-európai legendától. Mert ha minimum a többi Jawa gyártási minőségét hozta volna, imádta volna a magyar motoros közösség is.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr377164865

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása