Csoda történt, visszament a fogyasztás!


Vannak dolgok, amiket csak Magyarországon kapni. Ilyen például a mangalicakolbász, a Kőbányai Világos, a Túró Rudi... és a Suzuki Gemma Questo benzincsap. Néhány troll most nyilván megjegyzi, hogy az első háromból más országban is találni, de a benzincsapban biztos vagyok, olyan újonnan nincs, csak itthon.

DSC05537
Tiszta volt a légszűrő

Aki nem tudná, mi az a Suzuki Gemma Questo: legyen róla elég, hogy egy apró és régi robogó, amit azért vettem, hogy a szétesett futóművű nem annyira apró, de szintén régi Honda Spacy-met nyugodtan szét tudjam szedni, meg tudjam rendelni hozzá az alkatrészeket, majd pár hónap kiesés után visszaülhessek a csodásan megnyugtató és kellemes foteljébe.

A Gemma Questót egyébként 3700 kilométerrel vettem (a szalonúj-szerű állapot nyomós érvként szolgált a döntés mellett), s már hazamenetelkor gyanússá vált, hogy a fél tank elfogyott, mire letámasztottam otthon. Mindez cirka 15 kilométer után. Szét is szedtem, gyanakodtam az eltömődött kipufogóra, beljebb tekertem a szívatócsavarját, de ezt az egészet már megírtam.

DSC05540
Karbi, pőrén

Pár nap használat után még kellemetlenebb felfedezést tettem: benzintócsa terjengett alatta. Márpedig bármilyen járműnek rosszul alakul a fogyasztása, ha álló helyben ömlik belőle az üzemanyag. Sajnos a benzintócsa egy karburátoros motor alatt két hibát valószínűsít egyszerre: a benzincsapét és a karburátor tűszelepéét. Ha ugyanis a kettő közül bármelyik is zár, máris nincs tócsa.

Alkatrészlistát készítettem: kell egy tűszelep és egy benzincsap. Mivel a motorral együtt egy gyári alkatrészes zacskóban kaptam majdnem egy teljes karburátorbelsőt (használtan), úgy gondoltam, simán tudom majd hozzá vadiúj felújítókészletet is venni. Hát nem.

A zacskó matricáján levő számot bekalapáltam a Google-be, és kiderült, hogy az a benzincsap kódja. Egy japán oldal dobta fel az alkatrészt, ha jól mozognék a krikszkrakszok tengerében, talán meg is tudtam volna rendelni. A japánokon kívül csupa magyar oldalak jelentkeztek – Suzuki Love-hoz való vákuumos csap, 3000-4500 forintos áron. Nini, pont olyan, mint az enyém, fényes, kicsit lapos a vákuumos része, nem szétszedhető. Csak iránymutatásul: az eredeti szétszedhető, van hozzá javítókészlet, ráadásul matt a színe.

DSC05567
Kiszerelve nem tűnik rossznak a benzincsap

Eddig azt hittem, ennyire csodás állapotban maradt meg a benzincsapom, de egy frászt, azt már valaki kicserélte előttem, majd a fene tudja honnan szerzett karbialkatrészeket ugyanez a valaki betette a csap nejlonjába. Gondoljuk tovább: ez azt jelenti, hogy a csapom szinte vadiúj, s ereszt, ez is egy új információ. És csak hajszálpontosan ugyanolyat lehet kapni, most is. Randa egy csapda.

További kutatásaimban kiderült, hogy karburátorfelújító nincs, van az olx-en ugyan ilyen karbi, de a fene se tudja, milyenek benne az alkatrészek, mert erősen bontott jellege van. Japánból lenne másik bontott, vagyonért, de nem tudnám, hogy kell megvenni. Kutatásaimat az 1,5-ös Mikuni-tűszelep felhajtására korlátoztam. De olyat, amilyen az én motoromban van, nem lehet kapni. Sehol. Van sokféle más 1,5-ös, de mindnek hosszabb a háza, ami elrontja a benzinszintet. Illetve az FA50-es, nyolcvanas évek eleji, ál-krosszmotorban ugyanez a karbi van, és egy abból való bontott tűszelepet fel is dobott az ebay – Kanadában. Nem volt olcsó, de legalább a postázás sem, ráadásul pokoli gyanúsnak nézett ki az egész. Lemondtam róla.

DSC05556
Maga a tűszelep zár

Mivel két tűszelepem is akadt (a zacskóban levő és a motoré), ezért próbálkozhattam. Fújtam, szívtam, még talán kipufogtam és gyújtottam is, de úgy tűnt, mindkettő jó, az egyik halálbiztosan zár. Hol ereszt akkor? Ezt a kis bigyót egy O-gyűrű zárja a karburátorházhoz, s az a gyűrű mindkettőben összezsugorodott, sőt, egyenesen porladt. A karbi és a tűszelep között megy el a lé.

Hurrá, akkor veszek O-gyűrűt. Van erre egy rendkívül jó kis cég, az O-Ring Kft. Budapesten, ahol az összes létező méretet meg lehet venni. Gazdag vagyok, éppen ezért a különlegesen benzinálló, ám sokszoros árú Viton-gyűrűt választottam, s rögtön vettem belőle kettőt – 270 forintért. Mit van mit tenni alapon megrendeltem az egyik netes boltból a Gemma (azaz Suzuki Love) benzincsapot is. A terv: addig küldöm vissza, amíg valamelyik jó nem lesz. Hacsak nem ugyanazt az egy benzincsapot árulja az összes netes bolt, s mihelyt magamévá teszem azt egy szem sztárolt csapot, el is fogy örökre a készlet.

DSC05551
Aha, a lukon át ki tudom csavarni! Érdekes, de nincs egy vonalban a lyuk és a csavarfej, emiatt csak kisebb csavarhúzóval lehet kitekerni

A „ha rossz a csap, visszaküldöm” ábrándja azonnal szertefoszlott, amint megint szétszedtem a motort, és belepróbáltam a postán megjött cuccot a tankba. Valóban jó a Love csapja a Gemma Questóba, egy módosítással: a búvárcső hosszabb, azt le kell vágni méretre. Így viszont már nem veszik vissza, az ziher.

DSC05573
Dani is átjött, hátha hall újfajta népi káromkodásokat a gyűjteményébe
DSC06171
Régi gyűrű, új gyűrű

A karbit alapos elemzésnek vetettem alá. Rájöttem, hogy a szívatóautomatika zsírpatronos/mechanikus működésű, akár a termosztát az autóban. Ehhez a hőt egy rézrúd viszi át a hengerfejből. Ez a rúd én karbimban lötyögött. Sőt, lötyögött maga a patron is a helyén, ez a rúd egyébként egy ferdén levágott műanyag rudat tologat, ami egy áttétellel egy járatot elzár a karbiban. Mind a rudat, mind a patront precízen betekertem alufóliával, hogy szépen illeszkedjenek a házba, máshogy ugyanis esély sincs rá, hogy átvegyék a hőt. Új zsír, új állítócsavar, a csodásan passzoló Viton O-gyűrűvel faszán illeszkedő tűszelep, új benzincsap... Jónak kellene lennie.

DSC05570
Illesztési problémák megoldva

És lőn. Aki nem emlékezne: 6,8 l/100 km volt az első tankolás utáni fogyasztás, a második 6,5, s így tovább, a benzinkutasok már előre köszöntek, állandóan náluk voltam, a 46 kilométeres hatótáv ugyanis olyan kútra járási kényszert szül, mint a két kiló szilva sörrel.

A szerelés óta nincs többé hoppá. Pontosabban benzintócsa. A Gemma még jobban is megy, mint előtte, pedig az erejére már akkor sem panaszkodtam. És a fogyasztás? Elsőre 4,2 l/100 km volt, másodszorra 3,9 – mivel sokkal-sokkal jobban megy, mint anno az Aprilia Gulliverem, és az is megette a 3,7 litert (a Hungárián járok, muszáj végig nyeleznem), tényleg nem panaszkodom. Kipufogókiégetéssel még lehet, hogy nyernék pár decit, kicsit lehetne játszani talán a szívatócsavarral is, de nem piszkálom, van elég dolgom – Spacy, Ponton, Puch, no meg olyan is, amiről nem beszéltem még.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr936764281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2014.10.25. 09:29:19

Az az alufólia nem lesz túl tartós...

mtk001 2014.10.25. 09:56:10

Automata szívató !
Tényleg, a Ponton rendesen működik már ?
Mi van az OT vizsgával ?

Csikós Zsolt 2014.10.25. 10:49:40

@mtk001:
Zöldön OT-újracsináltam, lenyeltem.

Ponton szar. Nyakig ülök a motorjában.

CinqAbarth 2014.10.25. 11:20:11

ÉS mi az új...?! Lesz róla cikk a holnap reggeli kávéhoz, ugye!!!???:-)

plümpike 2014.10.25. 11:21:25

Zsolt, újfent megerősítem, hogyha kész a Spacy, én átveszem a Gemmát tőled.

alvázvédelem 2014.10.25. 12:01:37

most adtam el a 250 es Forsigthomat 120 ért 2 év vizsgával,nem túl szép műanyagokkal,de az nem evett ennyit :-) és sosem romlott el,150 ért a kutyának nem kellet :-) ezt meg állandóan szerelni kell?az tuti hogy a km nem valós,ennyi kmbután még egy simson sem megy tönkre

no_holy_shit 2014.10.25. 13:42:14

6.8L/100km?

az szep... amikor ennyit eszik a kombi TDI, akkor kezdem szetboritani es gondolkodom a felgyujtasan :-)

dextercapo 2014.10.25. 13:47:55

@alvázvédelem: a magyar benyatol megdagadnak a gumigyuruk . amikor kiszarad osszezsugorodik es torik , morzsalodik . reprodukalhato a dolog . mas markan is sikerult tipushibava valnia . a robin valasztott anyagok nem felelnek meg itt . a viton tartos lesz . jobb mint a gyari .

alvázvédelem 2014.10.25. 14:24:56

@dextercapo: nekem még egy robigómon sem volt ez gond,pedug volt már vagy 10

Pepejoe 2014.10.25. 14:27:37

@Csikós Zsolt:
Legrosszabb esetben vákuumcső ledugóz, hagyományos benyacsap beszerel. Ezek a csapok amúgyis nagy hulladékok.
Karbit meg kompletten íbéjről, nevenincs belpiacos kínai robiknak ugyanazon alkatrészeik vannak mint a mintát adó japánnak.
Nekem is ilyesmi robim van, a Gemma kisebb változata és annak alváltozata. Az 50-es Gemma alkatrészei kellenek bele lényegében de az összes korabeli láncos (de nem feltétlenül láncos) Suzuka megtalálható benne. Ez egy Chance, de a "restaurálás" folyamán még egy Chance alkatrészt sem vettem bele, mert az nincs. A kortársak alkatrészeivel viszont fullon van, csak ki kellett nyomozni, mi-mivel csereszabatos és ugyanaz.
Szerintem ebben a nagy Gemmában is rengeteg Ran-Love-Bara-Carna-Katana meg mindenféle ilyesmi cucc van, ezeket is nézegesd ha valami gáz van.

dextercapo 2014.10.25. 14:52:48

@alvázvédelem: nekem is volt mar vagy tiz japan belpiacos salient , ran , love2 , sepia stb. europai atlantic , rs , mojito stb
kinai honda gorilla replika
de a dolog ettol meg teny .
az uj adivamon elbol beutott a problema : a karbi talcatomites es a benyacsap , tuszelep is megserult .
kozben nagymotorokon (big , caponord)
es autokon is tapasztaltam az alkohol aldasos hatasait .
totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/01/24/jol_nezze_meg_mit_tankol/
a cikk cime kiakaszto , a megfogalmazasok is nehol , de a gumilap valtozasait erdemes megnezni a galeriaban - ezt nem sok dolog birja ki . eleg egy rossz beszallito vagy egy jonak gondolt megoldas (o-gyurus tomites az uszohaznal) es kesz a baj .

bonfred 2014.10.25. 19:02:41

Jól van, nincs hétvége Csikós cikk nélkül!

Csikós Zsolt 2014.10.25. 20:42:19

Kár egy ilyen keveset futott motort összehasonlítani bármivel, amit használtak is. A modern benzin fél-egy év használat után csodás pusztításra képes a teljes üzemanyagrendszerrel. A km valós, egy gramm kopás nincs semmin, ez az instabil, állot modern benzin pusztítása. No meg a szörnyű utángyártott alkatrészeké.

Csikós Zsolt 2014.10.25. 20:47:48

Ja, az új csappal egy ideig csodás volt, aztán elkezdett leállogatni, most nem indul egyáltalán, nem jön benzin a csapon. Megint a Spacyt használom. Éljen a kínai utángyártás! Előre féltem tőle, igazam lett.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2014.10.25. 21:18:35

@no_holy_shit: Majdnem azt akartam írni, hogy az öreg polo 1,4 tdi 5,18-nál tart a legutóbbi ~2000 mért kilométeren (kattanásig tele / megtett km-ek számítás). :D

Igaz városban tény hogy praktikusabb a robesz, de ilyen fogyasztással majdnemhogy nem versenyképes az autóval.

mosön 2014.10.25. 21:22:16

250 es Forsigthot nem szabad eladni!Szebbet lehet venni de jobbat nem.A nejemé 3,2-4,2-ig eszik de akkor 2 személlyel csutka gáz.Városba 3,5 lityi.A lányom Piaggió Zipje ami 50-es ugyan ennyit eszik,meg 2T olajjal bívelődni.

zsolaxxx 2014.10.25. 21:35:10

Csík! Ezek a kínai utángyártott csapok nekem soha nem voltak jók. A régi szétszedhetőst kell megjavlítani, az tartós lesz. Ezek már új korukban azonnal áteresztik a benzint, és nemhogy nem zár el, hanem még a vákuumcsőbe is beengedi a benzint...

alvázvédelem 2014.10.25. 23:14:23

@mosön: már elment :-(
de tényleg ár érték arányban nincs jobb,ma már spacy árban mennek

no_holy_shit 2014.10.26. 01:57:25

@nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk:
vettem par eve egy Yamaha XJ600-t (azert vettem mert 235euro volt 1,5 év TüV-vel, es hogy 6 honapos rendszammal gyüjtöm a bonuszt)
neha voltam vele meloban, de 4.5-t bekajal... Corsa 8.6-t, de LPG-bol. 1,3 mjet panda 4,5-t, de dizelböl...

gazt huzni nyul vagyok, nem motoron nötem fel. TEhat a vegen csak dragabban kozlekedek es kozben megazom.
varosban viszont kiraly a robogo, de vhogy mindig inkabb bringa lesz belole, vagy kocsi, tömegközlekedes

1127ccm 2014.10.26. 07:00:20

Tisztelt Csik ur, ez azo gyuru az elso amit meg kell nezni egy regi japan motoron! A masodik (amit kevesebben ismernek) a keverek allito csavar alatt van egy rugoval es alatettel. Ezek jellemzoen eltunnek-eloregednek...

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2014.10.26. 10:00:06

@no_holy_shit: Kymco agility 50-esen vagy 50-es cityn agyalogtam el, volt egykettő elérhető árban a használt piacon és ezeknek a fogyasztása sem vészes. Persze megázik az ember. De ilyen hat liter környéki fogyikkal hááát, az komolytalan. Autótól is sokallom. :D

Friss topikok

Hirdetés