Elnyalta a fogaskereket, hát


másfél éve nem írtam erről a dögről, hogy száradna bele az olajsár, de tényleg. A Morininek épp ellenkező irányban ment a története, mint kellett volna. Megvettem az imolai börzén talán 1999-ben, roncsként. Afféle vásárfia volt a Kati akkor beszerzett Vespa GT-je mellé. Amellé vettünk még egy Vespát (egy Primaverát), így lett hármunknak három motorja, hiszen Gajdán Miki, akit az Év Autója beszámolókból, mint másik zsűritagot ismerhet a Totalcar népe, szintén velünk tartott – az egyetlen alkalom volt, amikor sikerült elcsábítanom oda.

Reggel vettük a Vespákat, nem sokkal később a Morinit. Persze rozsdás volt, lefingott és szomorú. Kértem pumpát, hogy felnyomjam a kerekeit, volt nálam pillepalackban benzin (az imolai árusoknál sosincs, és sokszor csak ezen múlik, hogy ki lehet-e próbálni egy-egy motort ott), megpróbáltuk beindítani. Szikra volt, de a benzin nem jutott el a gyertyáig. Nekiálltunk szétszedni a karburátort, tele volt rozsdával. A benzincsap is.

PICT0092
Így pihent évekig

Amíg én a karbival foglalatoskodtam, Miki nekiállt, a nála levő jegyzettömb spiráljából kihajtott dróttal fél órán át piszkálta a járatokat, mire lett rendes lyuk. Összeraktuk, gyújtás rá, rúg, röfög, ennyi. Szerencsére már előtte kifizettem a motort, és csak utána javítottuk meg, mert biztosan nem adták volna oda annyiért, hiszen gyönyörűen szólt. Hiába nézett ki úgy, mint amit az első világháborúban ástak el, miután kétszer bevetették Verdunnél, a blokkja tényleg csodás volt, még az olaj se volt fekete benne – vajon kicserélték, mielőtt leállították? Vagy a börze előtt tettek bele újat, mert megpróbálták beindítani? Sose tudom már meg.

IMG 8142
Ilyen volt a blokk felújítás előtt

Az azt követő napot önfeledt pöfögéssel töltöttük a pálya körül, amíg el nem fogyott az összes benzinünk. Utána még itthon elővettem párszor a kis Morinit, motoroztam vele fel-alá, aztán elszakadt a kuplungbovden. Majd évekkel később hazavontattam a garázsba, szétszedés előtt beindítottam, aztán Karesz lefényezte, Gyuri barátom pedig elszüttyögött vele egy telet, s gyönyörűen megcsinált rajta mindent. Magát a blokkot háromszor mosta át friss olajjal, bár már az első eresztés is tökéletesen tiszta volt.

Aztán a gyönyörű, kész motor elkezdett csikorogni alattam, épp aznap, amikor előtte való nap megválasztottak Év Autója zsűritagnak. A morinis munkába menetel lett volna a hab a tortán. Nem jött össze, helyette toltam egy órát haza, negyven fokban. Szétszedtem, megnéztem, mi történt a hengerrel - lettek rajta karcok, de nem vészesek.

R1285275
Aha, meghúzta, de a gyűrűk épek

Megcsiszoltam a dugót, durva smirglivel spirális vonalban meghónoltam a hengert (azért kell ez rá, mert ez a minta tartja meg az olajfilmet, a finom hosszanti karcokon, no meg a tükörsima hengeren viszont lefolyik a kenőanyag). Egész jól sikerült, nem mondom, hogy újszerű, de a célnak megfelel. Aztán, megmondom őszintén, nem sokat foglalkoztam vele többet. Próbáltam indítani, öntöttem olajat a hengerbe, de pár fordulat után megint hallottam a száraz hangot, inkább nem erőltettem. Mi a fene lehet?

Idén ősszel összeszedtem magamban az erőt. Letöltöttem annyi képet a blokkról, amennyit bírtam, nézegettem. Aha, az olajszivattyú a bal oldali deknibe nyomja az olajat, abban ágazik ketté – egy adag egy kanyarral továbbmegy a hengerfej felé, a másik a főtengelybe vezet. Ha itt rossz a tömítés, vagy ha a dekni tömítése nem kellő vastagságú, minden dől.

PIC-0114 (Copia)
Ezt a képet a netről loptam - ilyen állapotokban kerülnek elő ezek a Morinik

Mivel normál csavarhúzóval nem bírtam megnyitni a deknit, Mikitől kölcsönkértem az ütvecsavarhúzóját, így legalább megint benne lehetett a Morini-projektben. Azzal pikkpakk leszedtem a fedelet. Tanulmányozás tárgyává tettem a bent levő képi környezetet. És lám, ott üvöltött a hiba az orrom előtt. A főtengelyre merőleges tengellyel működő olajszivattyú fogaskerekén rágásnyom, szerencsére a főtengely végén levő kerék megúszta.

DSC00013
Ez már az én blokkom, felmetszve

Leszereltem a szivattyút, kézbe vettem, próbáltam mozdítani. Állt, mint a cövek. Mi van itt? Teljesen berágódott?! Mitől? A blokk belseje patyolat tiszta, egy szöszmösz nem sok, annyi nincs benne, szinte újszerű az egész. Közelebb nem jutottam a probléma gyökeréhez, mert hiába szedtem le a négy csavart, ami egybetartotta a házat, de nem jött szét. Nem mertem feszegetni, mert észrevettem, hogy még az a csöcse is mállik, ami az oldaldeknibe vezeti az olajat.

Micsoda hitvány spiáterből van ez… Sajnos nem tehettem tönkre, mert ha nem tudok másikat szerezni, ebből kell valamit fabrikálnom.

De miért rossz? A neten olyan motorokat mutattak a képek, amik az utolsó percig működtek, pedig annyira tele voltak olajsárral, hogy nem látszottak a gépészet elemei. Miért pont az enyém rágódik be?

DSC00017
Ó, az a fogaskerék, kicsit mintha beteg lenne

Töltögettem le az ide vágó cikkeket a netről, az egyikből kiderült, hogy ezeknek a Sbarazzino-Corsaro modelleknek éppen az olajszivattyú a gyenge pontjuk, különben meglehetősen tartós gépek. Paff, ezt beszoptam.

De ha ilyen gyakran bedöglik, nyilván lesz belőle utángyártott is, hiszen ha Sbarazzinóból nincs is sok, a vele rokon, de nagyobb, 125-ös Corsaro azért nagyon népszerű motor volt évtizedeken át, még most is sok fut veteránosok ülepe alatt. Tehát Google-ba „pompa olio corsaro” beüt, jön a találat, van 70 euróért meg van 95-ért (ha jól emlékszem) is. Ez sok.

DSC00026
Nem bírta a hideget a hitvány spiáter. Vagy a nyomást. Vagy a meleget, tudja fene

Olasz az oldal, olasz a szövege is, nekem meg nincs sok jó emlékem az ennyire belterjes olasz forrásokkal, mert nemhogy venni nem tudsz onnan, de még csak nem is válaszolnak a leveleidre. Folytattam inkább az olasz ebay-jel. Egyetlen, nyamvadt, jónak mondott pompa oliót találtam, 50 euróért. Még nem volt rá licit – ő az én szivattyúm. Három nappal később járt le, a Gondviselés épp nekem küldte. Figyellek…

Estére nem volt fent. Levette a galád. Én hülye, még egy licitet se böktem rá, amolyan preventíve, hiszen akkor nem tudta volna. Szemem előtt haldokló, kitaszított Morinik úsztak sikoltozva a Styx folyón, a távolban egy shredder csámcsogott hangosan. Vérzett a szívem – na, nem a Moriniért, mert az egy ideje csak bosszúságot okozott nekem, de a drága Karesz és a szintén drága Gyuri munkáját borzasztóan sajnáltam. Kell az a pumpa, ha megdöglök is.

DSC00604
Látják, a fogaskerék foga beakad a falba!

Írtam az embernek. Magyar vagyok, talán hihetetlen, de itt van egy Morinim, a Simsonok, Rigák, Pannóniák és MZ-k országában, ahol nem ismerik a szelepeket, de most megdöglött, nagyon szeretném, ha visszatenné azt a bella pompát, prégó, prégó. És válaszolt. És visszatette. És mihelyt tettem rá egy licitet, levette, csak nekem. És elküldte. És az az olajszivattyú szinte újnak bizonyult. És nem találják ki, mit csinált. Akadozott.

Ömlött rólam a verejték. Ez is szar? Vagy csak régóta állt valami raktár polcán, és beleszáradt az olaj, amiben elakadnak a fogak? Áztattam egy csomót lakkbenzinben, forgattam. Kicsit jobb lett, de jó nem. Áztattam a jobbikfajta narancssárga Brigéciolban (a nem vizes bázisúban), napokon át forgattam, kicsit jobb lett. Jó nem. Muszáj lesz szétszednem.

DSC00606
Nem szép, az tény

Óvatosan befogtam a régi szivattyút satuba, leszedtem megint a csavarjait, rongyba tekertem a kihajtását, megfogtam a kedvenc csőfogómmal, mozgattam. Óvatosan, félfoknyi kottyanástól félfoknyi kottyanásig mozgatva, tizedmilliméterenként szét tudtam húzni. Belül szinte tökéletesen tiszta volt, gyönyörűek a fogaskerekek, nem értem. Kivettem a segédfogaskereket, önmagában szépen mozgott a hajtó. Visszatettem, kivettem a hajtót, aha, ez akad! Néztem, mintha a fog nem férne el a fal végétől. A fal beljebb van. Nem értem, mikor működött ez utoljára? Gyuri még nézte, akkor nyomta az olajat. Tehát nem öntési, megmunkálási hiba, ez valahogy közben keletkezett.

DSC00613
Balra az eredeti, jobbra az Olaszországból érkezett olajszivattyú-ház

Még közelebbről vizsgáltam. És megláttam a fényesedést. Nem tudom, hogyan, de a segédfogaskerék felkapott egy kis anyagot, és átkente odébb, abban akad el a kerék. Most már értem, a rossz szivattyú rejtélye részben megoldódott. De mi van az újjal? A bejáratott módszerrel szétszedtem azt is. Megolajoztam, minden vajsimán pörgött, érthetetlen.

DSC00011
Ide nyomja be a szivattyú az olajat, innen megy a főtengelyhez, a vezérműtengelyhez, a vezérműtengelyhez

Hát, ez jó. Akkor visszateszem a fedelet, döntöttem. És így tettem. Úgy már megszorult, megint darált. Szétszedtem, ismét szépen forgott. Rátettem, most kicsit jobb lett, elkezdtem meghúzni, szinte jó. Hoppá… Nem lenne mindegy, hogyan teszem fel a fedelet? Egy olajszivattyúnál? Miért nincsenek ezen a fedélen pozicionáló vezetőcsapok? Kicsit játszogattam a fedéllel, addig mozgattam, amíg nagyon könnyen nem forgott, majd összehúztam. Hűha. Lett egy jó olajszivattyúm, bár nem tudom, mi a garancia, hogy ez így is marad hosszan. Reméljük a legjobbakat, karácsony után jelentkezem, addigra meglátjuk, megjavítottam-e.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr695701114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pipi és boci (törölt) 2013.12.27. 18:09:30

Remélem sikerült!Sok sikert a berepüléshez... :-)

kkn 2013.12.27. 18:36:06

Be is lett indítva? Vagy csak összerakva? Olyan ez, mint a pingvinezés, hehehe... Itt állunk letolt gatyával, jól fel lettünk izgatva, és vége...

Gomulka Béla 2013.12.27. 18:46:49

Tulajdonképpen nem is baj hogy ennyi a gond vele: szétszedve az a blokk olyan szép. Osszerakva meg csak egy motor. Mint a Simson, a Riga, az Emzé, a Pannónia. (Kulonosen tetszik az a barokkos hercehurca amit a nyomórudak és himbak és egyéb kellékek koré raktak. Mint a Vincent motorjánál, az a négy krómozott klasszikus oszlop.)

tomnemtom 2013.12.27. 18:48:22

áh, mikor ezek készültek, nem volt még ekszcel és páverpoint, hogy a marketingosztály határozza meg az olajpumpaösszeszerelés normaidejét, tehát Peppino Salvatore addig szüszmöghetett vele, míg szépen nem futott. bah, vezetőcsöcsök, mi ez, Hustler ?

eLeCkiNg 2013.12.27. 18:49:38

Jó kis szopatós hiba, most már engem is érdekel, mi lesz a vége!

orlasa 2013.12.27. 18:55:11

A képek szerint van bőven anyag, talán összerakva össze kellene fúrni és stiftelni.

Lomha 8V 2013.12.27. 19:12:00

Szemét egy hiba, de csak megoldódik. Mégis csak egy veterán dögökön edződött ember szöszöl vele. :)

Jamesblond 2013.12.27. 19:32:28

Mindkét olajpumpa házába beleérnek a fogaskerekek. Aztán meg lehet találni egy olyan "állást" a deklikkel, amikor nem. Viszont a tengelyek végei a 2 különböző dekliben forognak. Őrült pontatlan dolognak tűnik.
Meg kell zsindákolni, visszavinni a vásárba, aztán jól eladni. Az árán meg venni egy Danuviát, az a munkába járó motor. Amikor azzal jártak az emberek dolgozni, 240% volt a gazdasági teljesítmény. :)

Gomulka Béla 2013.12.27. 19:47:41

@kele123: Most akkor az, vagy nyomórúd? Csikós ur, elakadtunk! (-tam)
Szép is volna, egy ilyen kicsi és nem túl komplikált szerkezeten egy királytengely. Hmm.

mtk001 2013.12.27. 20:04:28

A videón gyönyörű hangja volt a Morininek !

Azt gondolom, hogy a szétszedés, szép precíz összerakás lett a halála az olajpumpának. Olajsárosan, nem szépen meghúzott csavarokkal simán ment volna.

Nagyon szurkolok, hogy kész legyen !

Mintha lenne egy Augustád is ? Azzal mi a helyzet ?

d4w84 2013.12.27. 20:05:26

az olajszivattyú belsejét nem próbáltad néhány tized mm-re kicsiszolni/kiköszörülni?

egy fél mm biztos megakadályozta volna, hogy megakadjon a fogaskerék benne!

Tomchy 2013.12.27. 20:12:35

Karácsony után van, halló!
Mi van vele? Jó lett?

mcmester 2013.12.27. 20:18:24

Én összeszerelve, amikor jól állnak a fedelek, egyben kifúrnám két helyen, dörzsárazás, 2db illesztőszeg berak.
Ha egymáshoz képest nem mozdulhat el a két házrész, mi baja lehet még?

Gomulka Béla 2013.12.27. 20:30:20

Megnéztem a videót. Hát miféle huligánkodás ez, fel és alá zakatolni egy csendes utcán, oncélúan, míg tisztes polgárok nyugalmukat keresik hiába? Jól láttam, hogy rendszám se volt?

(Ilyen szép motorokat, mint ennek a Morininak van, már csak funyíróban lát és az ember. Ezért is szeretek annyira fuvet nyírni. Meg a szag miatt.)

stofilol 2013.12.27. 20:46:15

simán javítható lett volna...

1. felfúrod, vágsz bele menetet, és esztergáltatsz bele egy csapot ami ugyanígy "néz ki" amikor beletekerted. (és menetragasztóval frankón megkened.)

2. Egy közepes esztergályos is csinál egy ilyen házat (fogaskerék részt, csavarokat, járatok méretpontosan lefúrja, alutömbből lemarja a felesleget)

3. aluöntős leönti neked, akár sokkal jobb anyagból is

/ olyan esztergályost is ismerek aki a fogaskereket legyártja neked

Lehetnél kreatívabb is, egy restaurálásnál ez bagatel probléma :D

másik oldalon 2013.12.27. 21:24:58

@stofilol: Aztán a végén megállna 300 Euroból :)

Csikós Zsolt 2013.12.27. 21:30:49

@Gomulka Béla:

Nyomórúd az, ennyire olcsó és kicsi motoron nem érte volna meg a királytengely... :-)

@mtk001:
Olajszivattyú, nem meghúzva? Kizárt, lelazul, még ha át is nyom valamennyi olajat. Agusta egy másik motor elkészülésébe ment bele fizetségként, de arról majd egyszer később, ha már tudok valamit.

Csikós Zsolt 2013.12.27. 21:31:24

@Gomulka Béla:

Tudod, milyen jó huligánkodás az? És mentünk akkor és ott a BSA-val is :-)

Gomulka Béla 2013.12.27. 21:59:24

@Csikós Zsolt: Egen, ez már a posztmodern. A tisztes polgár huligánkodik.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2013.12.27. 22:09:34

"Hoppá… Nem lenne mindegy, hogyan teszem fel a fedelet? Egy olajszivattyúnál? Miért nincsenek ezen a fedélen pozicionáló vezetőcsapok? "
...fejet falba ver...
Annyi ilyen igénytelen gagyi szar apróság okoz ilyen jellegű szopásokat... és mindig ezen hasal el a javítást végző ember...

1127ccm 2013.12.27. 22:13:05

En is tobbet vartam. Illetve nem is tobbet, mast. Vagy legalabb tobb szopast. Vagy csattanót. Vagy minosegi fotokat ilyen volt ilyen lett. Vagy muszaki erdekessegrol szolo vegtelen anegdotakat, hogy bezzeg nalunk Riga volt....
A nagysag ára, mar nem elegszunk meg a kicsivel.

Itt az esos evszak es nincs mit szerelnem a pinceben es hianyzik...

Csikós Zsolt 2013.12.27. 22:32:44

@ColT:
Nem voltak ezek nagyon drága motorok. És a Motomhoz képest, amit két éve adtam el, ez hihetetlen átgondolt és drága technika, abban egészen hihetetlen megoldások voltak. Persze attól volt imádnivaló. Ez itt túl elegáns, kell bele egy kis bénaság.

@1127ccm:
Adjak? Van egy Spacy, szétbontásra vár, hogy megtudjam, pontosan mit kell bele rendelni, nettó másfél napos szopás, hézagosan el lehet vele lenni két hétig.

A Bianchi is várja, hogy kirángassam a motorját, mert dől belőle az olaj. Ja, a fékek is kívánják a törődést, országúti sincs... :-)

Az állólámpáson is fűtőmotort kell cserélni, az is legalább egy kétnapos orális aktus, kocsi teljes bele ki, vissza...

1127ccm 2013.12.27. 22:36:54

@Csikós Zsolt: johet. Bar a Steyr Puch jobban erdekelne.

bussa66 2013.12.27. 23:24:30

@Csikós Zsolt: Az állólámpán fűtőmotort cserélni netto 3 óra orális aktus. Az egész belét nem köll kiszedni, elég a középboxot meg a fűtés konzolt, kifér a cucc a műszerfal kivétele nélkül is. Nagyobb cucli JÓ fűtőmotort lelni. Meleg garázs javasolt :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.12.28. 00:11:01

Érdekes hogy ilyen hitvány anyagokból van.

Anengineer 2013.12.28. 05:59:43

Javaslom, hogy abban a pozícióban, amiben tökéletesen működik, furjál bele két furatot (az átellenes oldalon)illesztőcsapnak, és csapold össze a két felet. Ezek majd nem engedik elmozdulni, menni fog az idők végezetéig :). Egyébként meg előbb utóbb elmozdul majd a hőtágulásoktól stb.

Csikós Zsolt 2013.12.28. 09:44:29

@bussa66:
Ha nem veszed ki az üléseket, a középkonzol is szarul jön ki (és erőltetni kell, ami 40+ éves, formátlan, habszivacs alapú kárpit elemekkel nem vicces, eltörnek ugyanis), ráadásul úgy fekhetsz egy csomót negatív S-alakba hajlítgatott háttal a műszerfal alatt, rajta az ülésen félórákat egyben. Én azt már nem bírom, kiöregedtem belőle.

rognork 2013.12.28. 10:20:03

@Csikós Zsolt: régóta érdekel, hogy ilyen alkatrészeket miért nem gyárta(t)sz le? ha ilyen jó áron mennek, pár darabos szériánál legalább nullára kijönnél. hasonló volt a panda tető is, ha jól emlékszem.

a másik kérdésem: papírok vannak a motorhoz? ha nincsenek, akkor hogyan lehet OT nélkül legalizálni egy öreg gépet?

joejoe1974 2013.12.28. 12:30:16

Nagyon jó kis gép lehet!

LoneWolf 2013.12.28. 15:47:22

Egy ideje már nem találkoztam narancssárga kupakos/címkés Brigéciollal... :)

Gyártják még, vagy már csak elfekvő készletek vannak?

bussa66 2013.12.29. 01:30:12

@Csikós Zsolt: Igaz, az üléseket valóban ki kell venni, ami 2x4 csavar, tehát nem igazán dobja meg a dolgokat. Az igazi cucli az, ha klímás a lámpácska, akkor le lehet imádkozni odafentről az összes szenteket a szerelést megkönnyítendő... :) A hűtés/fűtés kör leengedése a rejtett probléma, mivel egyrészt kérdéses, hogy az újratöltés után mi fog ereszteni, másrészt meg nem szívesen légteleníti magát, azzal el lehet lenni egykét órácskát. És igen, a kardánalagút és az ülés-sínek is meglehetősen kényelmetlenek fetrengés közben, fetrengés nélkül meg ez a művelet nem igazán megyen :) Egy szép, fűtött garázsos délelőtt rámegy, mire a rántotthús elkészül, kb indítható lesz. Ha nem klímás :)

mpali35 2013.12.29. 08:14:53

Drukkolok, hogy minden szerelés sikeruljon és cikket szuljon. Valahogy sohasem vonzottak annyira a veteránok, hogy vegyek egyet, de szent tisztelettel nézek azokra, akik megteszik.

virago 2013.12.29. 13:20:04

Pont ilyen kis dolgokért élünk mi műkedvelő veteránosok.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.12.29. 21:56:44

Nézegetem a képeket az ütött-kopott motorról. Közben azon gondolkodom, miért nem vettem meg a hasonló állapotú korai Gilera B300-at, amikor a haver egy gyenge pillanatában bagóért ideadta volna.

Friss topikok

Hirdetés