BMW: nem építettünk szörnyetegeket. Eddig!

A BMW raktárai nem csupán alkatrészeket, új és öreg motorokat rejtenek – a szekrényekben rengeteg prospektus, plakát és történelmi reklámanyag található. Az archívum őrei most betekintést engedtek a motorkerékpár-reklámok múltjába.

1925: a BMW R 37 hirdetése egy plakátművész munkája. A kép alatti szöveg említi a repülőgép- és a hajómotorok gyártását is

A BMW-k a huszadik század elején jelentek meg Európa útjain, népszerűsítésükre a szakemberek már kezdettől fogva igényesen kidolgozott hirdetéseket készítettek. 1923-ban jelentették meg első sajtóhirdetését, amely az R 32-es modellt népszerűsítette. Az egész oldalas, képpel illusztrált reklámok akkoriban még kevésbé voltak jellemzőek, így jelentős figyelmet generáltak az olvasók körében. A népszerűsítésre nagyméretű plakátokat is fölhasználtak, amelyeket ekkoriban még plakátművészek terveztek mindössze néhány szín fölhasználásával.

1930-as évek vége: Stílusos és informatív hirdetés az egyes sebességek összevetésével

A 30-as évek elején a filmek minősége és a fényképezőgép-technológia is jelentős fejlődésen ment keresztül. Lehetővé vált a motorok fényképezése menet közben. Az évtized második felére számtalan németországi és külföldi versenyen diadalmaskodtak BMW-vel versenyző pilóták, így a hirdetések is gyakran helyezték középpontba a kétkerekűek nagy sebességét.

1960-as évek eleje: „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!”

Ebben az időben a megerősödő náci rezsim a politikai propaganda céljaira kezdte használni az országban működő sikeres vállalatokat. Ez alól Németország egyetlen sikeres autó- és motorgyártó vállalata sem volt kivétel, így nekik is követniük kellett az állami parancsokat, ami meglátszott a hirdetések stílusán.

1965: 11 világbajnoki cím sorozatban BMW motorkerékpárokkal. Az R sorozatot népszerűsítő hirdetés a sporteredményekre épít

A II. Világháború végét követően megkezdődött az ország gazdasági fellendülése, így a BMW ismét a sportsikerekre koncentrálhatott. Büszkén hirdették, hogy a népszerű R 68 Németország leggyorsabb, és legerősebb sorozatgyártású motorkerékpárja. A 60-as évek eleji BMW hirdetéseken némi humor is fölfedezhető, nem csak a témák, de a főcímek tekintetében is. A hirdetés kötetlenebb stílusban, egy BMW rendőrmotoron keresztül mutatja be a modellek teljesítményét. „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!

1967: A motorok halk kipofogórendszerét helyezi előtérbe a Cycle Word-ben megjelent hirdetés

Az évtized közepére a kompaktabb méretű színes reklámok váltak uralkodóvá, így a BMW is egyoldalas színes hirdetésekre cserélte a dupla oldalas fekete-fehéreket. Ekkoriban még piacvezetők voltak Németországban, ám a japán gyártók is megjelentek. A bajorok válasza az 1969-ben bemutatott új /5-ös sorozat volt.

1972: Duplaoldalas hirdetés az R 75/5-ös amerikai változatáról. Európában nem voltak népszerűek a több krómozott díszítéssel készült modellek

Az Egyesült Államokban a japán és brit konkurensek ekkoriban kezdtek olyan látványos, egész oldalas hirdetéseket megjelentetni a magazinokban, amelyek azt sugallták, hogy párhuzam van egy férfi szexepilje és motorjának gyorsasága között. Európában azonban több szabályozás is tiltotta a száguldást és a gyors motorokat a szexualitással párhuzamba állító reklámokat. A BMW európai hirdetései így inkább a motorok élvezeti értékére és kényelmére fókuszáltak Ez a reklámtípus a 70-es évek Németországában még elfogadható volt, ám a BMW ekkor már komoly konkurenciával állt szemben.

Ebben az időben egy 1000 cm3-es boxer nagyjából 70 lóerőt teljesített, a japán konkurensek soros, négyhengeresei azonban már megközelítették a 100 lóerős teljesítményt, aminek következtében számos eladatlan motor porosodott a BMW európai és amerikai raktáraiban. A Honda CBX és a Kawasaki Z1300 bemutatásával megjelentek az eddigieknél is erősebb soros, hathengeres erőforrással szerelt motorok, amelyekkel szemben a BMW reklámszakembereinek nem volt más választása, mint az emberek józan eszére hatni, és a mindennapi használhatóságra helyezni a hangsúlyt.

1970-es évek: „Megtehetnénk, de nem akarjuk.” – a rajz a hathengeres japán konkurensekre utal

1985: Kétoldalas hirdetés a svéd Bike magazinban: „Mit gondol, melyik a világ legjobb motorja?” - teszi fel a kérdést a hirdetés szövege

A 70-es évek elején megjelent kétoldalas hirdetés első oldalán egy hathengeres erőforrással szerelt motor rajza látható a következő sorral: „Az ok, amiért nem építünk szörnyetegeket”, a jobboldali BMW R 100 RS képe alatti sorral egészül ki: „mert a mindennapokban is használható motorokat részesítjük előnyben”.

A hirdetés szövege megállapította, hogy a BMW számára nem jelentene problémát egy Honda CBX-hez hasonló motorkerékpár építése, akár a BMW 3-as sorozat hathengeres, 143 lóerős motorjának egyszerű adaptációjával. „Mi nem akarjuk ezt tenni. Az ilyenek autókba valók és túlterhelik a motorkerékpárok vázát, így csökkentve használhatóságukat és élettartamukat.” – olvasható a hirdetés bal oldalának alsó soraiban. A jobb oldali BMW R 100 RS alá pedig a következőket írták: „A BMW nem fogja követni a versenymotorok utcai adaptálásának gyakorlatát.”

1978: A BMW R 100 RS-sel a BMW új utat mutat a kétszemélyes túrázásnak

Az utóbbi 30 esztendőben azonban sokat változott a világ. Jelenleg a BMW építi a legerősebb sorozatgyártású ezres sportmotort, az S 1000 RR-t – közel 200 lóerős motorral. Továbbá fejlesztés alatt áll a soros, hathengeres luxusmotorok új generációja is, amelynek irányát a 2009-ben bemutatott BMW Concept 6 elnevezésű tanulmánymotor mutatta be a nagyközönségnek. Az új távlatokat nyitó hathengeres erőforrás a K sorozat következő modelljeiben mutatkozik majd be a szériagyártásban. Kis fáziskéséssel, de meggondolták magukat.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr901942450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szunyii 2010.04.22. 16:30:25

BMW R75 nagyonkéne :DD

odb 2010.04.22. 17:06:13

A hetvenes évek közepétől a kilencvenes évek végéig volt valami agylágyulásuk, de szerencsére mostanában újra sikerül pofás motorokat csinálniuk. Azért ez a "mi nem csinálunk utcai versenymotort" dolog se ilyen kerek, van nekik egy HP 2 sport, ami ugye pályán is bizonyított már, a K 1300 S-ben is benne van a 170 ló. Mondjuk tény, hogy egyik se egy pörgős-láncos japán.

akos696 · www.focusauto.hu 2010.04.22. 19:03:24

Autóban BMW a favoritom, motorban Honda, de nagyon vonzanak a kétkerekű propelleresek is. Lehet, hogy ez lesz a következő. Vagy mellé valami régebbi modell. Esküszöm szívesebben tartanék 4-5 különböző motort néhány legendás típusból, mint vennék egyet 3-4 milláért. Pl a jelenlegi VFR mellé valami Boxxer Bmw, Jöhete egy sor4 is belőle, egy nagyrobogó és ha a boxxer Bömbi nem Gs, akkor egy Africa Twin, meg egy kétütemű robesz a városi bohóckodásra (ez is va most Aprilia Scarabeo). No álmodik a nyomor..... Nincs ennyi hely :) Após k1200 Lt-jét is már az autógarázsba kellett száműzni mert a motorgarázsba már nem fér be 2 moci és 4 bringa meg egy rakat fűkasza és stihlfűrész mellé :)

akos696 · www.focusauto.hu 2010.04.22. 19:04:10

a Boxxer az Boxer akar lenni, kicsit megvisel az allergia. :(

NRG--> (törölt) 2010.04.22. 19:22:55

nektek ugyanabban a garázsban vannak a motorok és a bicajok? Gáz!

morcosboci 2010.04.22. 20:18:07

Én már másodszor futottam neki a BMW témának de a GS olyan esetlen,faragatlan,zajos és dűlöngél gázadásra hogy egy V-Rod-ot vettem és nem bántam meg. Nem olyan kifinomult mint a CB 1300-asom de amcsi motorhoz képest nagyon kultúrált.

Krisi 2010.04.22. 20:31:11

óbazz, utolsó képen a rózsaszín sisak és rózsaszín kesztyű kombó nagyot üt a fekete cuccal, tiszta Daft Punk :D

egy R-80-as meg továbbra is nagy álmom, nekem az A Túramotor. jó cikk volt, köszönnyükszépen

muz 2010.04.22. 20:39:08

A minimálisan elektronizált boxereket nagyon szeretem.
Boci! Őszintén irigylem a gondjaid:-))))

akos696 · www.focusauto.hu 2010.04.22. 21:53:14

@NRG-->: Miért? Nem bántják egymást. :) Amúgy én is sztrájkoltam, mikor beköltöztek, csak az a baj, mindenhol máshol jobban útban vannak.

@Motorosboci:

Én nem tudom, Te mit próbáltál, de a Gs tulajoktól én csak elismerő szavakat hallottam. És sokan pl Hondáról ültek át (Vara, XX, Stb).Nehezen tudom elképzelni, hogy egy V-rod kifinomultabb legyen nála. Amúgy a kettő igencsak külön kategória.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.04.22. 23:52:32

@Krisi:

Mert nem láttál még anyukát tini lányt motorral suliba vinni :-)

=Daniken= 2010.04.23. 00:34:35

és mennyi klassz retro bmw plakát van még-főleg autós- amiket nagyon szeretnék megvenni eredeti méretben...

MaCS_70 2010.04.23. 02:21:28

Halihó!

Jelentem, a GS egyáltalán nem dülöngél gázadásra -- ha már megy. Álló helyzetben meg kifejezetten jópofa döntögetni a gázmarkolattal.

Sajnálom, hogy a hosszmotoros BMW-k kihaltak. Keresztben a soros motor baromi unalmas... :o)

Üdv. MaCS

zöldi 2010.04.23. 07:08:29

Én a 11-es képen a K100-at blokkolnám. A boxerhez nem vagyok elég öreg.

LucziI 2010.04.23. 07:46:56

Nekem egy folyadékhűtéses 4 hengeres boxer kellene. :p Már egy 800ccm is megfelelne.

v_holiday 2010.04.23. 08:48:29

Egy K 75 RT és egy R 1150 RT boldog tulajdonosaként üzenem, hogy soha, semmi mást! A boxer csak álló helyben bólogat, ami kimondottan jópofa, a brikett meg olyan bársonyosan finom járású, hogy iskolát teremtett számos mai, modern gép számára is.

csuvel 2010.04.23. 10:48:23

@akos696: Ha csak ennyi a problémád, akkor írd ki a címedet is és majd a cigók megoldják a gondodat :)
Nálam sajnos októberben "lomtalanítottak" :(

nabazzmeg 2010.04.23. 10:51:49

bármilyen bmw mocit elfogadnék......

donphobos 2010.04.23. 20:56:28

16-szelepes K100RS mindent visz. Ha egyszer majd olyanom lesz, akkor bejárom egész Svédországot és Norvégiát. Meg Svájc és általában Alpok (automatikus többesszám). Lesznek reakciók és kardán (automatikus helyhatározó)...

Friss topikok

Hirdetés

rallyedream feed

  • Hibás feed URL.