A vagányság könnyen kicsinál

A valóság a legparább dolog, amivel valaha találkoztunk

A közlekedésbiztonság, baleset-megelőzés nem vicces téma. Hosszasan lehetne taglalni, hogy a különböző óriásplakátoknak, televíziós kampányoknak mekkora a haszna, illetve milyen a ráfordított költségek és elért eredmények aránya. Egyre többen ismerik fel azonban, hogy semmi nem olyan sokkoló, mint a valóság. 

orfkobb

Korábban a norfolki rendőrség készített egy olyan kisfilmet, amelyben egy halálos balesetet vettek elő. A motoros életének utolsó pillanatait tárták az emberek elé, ezzel pedig egyértelműen az érzelmekre hatottak. Talán nincs is olyan ember, aki ilyen képsorok láttán ne állna meg, és gondolkodna el legalább egy percre. 

Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) akkor saját honlapján is megosztotta ezt a videót, és úgy tűnik, ötletet is merítettek belőle. Legújabb motoros spotjukban - amelyet már a televíziók is vetítenek - szintén egy valós balesetet vettek elő, amelyre nem volt nehéz ráhúzni a régi szlogent: a közút nem versenypálya.

Az persze jó kérdés, hogy az adott szituációban mitől ment el így a motor segge. A motoros talán megijedt és hirtelen belelépett a hátsó fékbe, aztán a padkára lecsúszva már végképp nem tudta kézben tartani a helyzetet, így beesett a fák közé. A mögötte haladó sisakkamerája rögzítette az esetet. A baleset-megelőzési film készítői ehhez forgattak még néhány jelenetet.

Egy szó mint száz: ne közúton vagánykodjunk! Ha kell az adrenalin, kell a tempó, arra ott vannak a pályanapok, ott adottak a feltételek. És hogy hogyan lehet biztonságosan, ugyanakkor élvezetesen csapatni, akár kisköbcentis gépekkel is? Gyere el, nézd meg a huszonnégy órás versenyünket!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr837552962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sz.s. 2015.06.18. 18:55:27

Szerintem nem fékezett hanem visszakapcsolt, a motorfék is nagyon meg tudja csúsztatni, főleg ha nem jó minőségű a gumi vagy nincs hőmérsékleten...netán van egy kis por is az úton.

Brett Georege 2015.06.18. 19:23:34

Csak nem halt meg, annyi zöldben csillapítódik az esés.
Amúgy meg velős, remélem csak átvitt értelemben.

sanyix 2015.06.18. 19:59:38

Nem ez halt meg (valszeg semmi súlyos sérülése nem lett), hanem az eredeti angol változatban mutatott baleset volt halálos.

Pepejoe 2015.06.18. 21:55:53

"Örülök" az ilyen kisfilmeknek, főleg azoknak, ahol az autósokra próbálnak hatni. Talán nem is sikertelenül próbálnak.
Bár pont ennek az árokbaesősnek (részemre legalábbis) van egy olyan hátulütője, hogy asszony filmezés-rágcsálás közben látta valamelyik nap, elpityeredett és kiesett a kezéből a kukorica.
Na azóta nem ül fel mögém és inkább elgyalogol pl. postára vagy 6 megállót, amikor én is abba az irányba megyek dolgozni.
Pedig ketten még sosem kerültünk rizikós helyzetbe (sem)
Na mindegy.

G S 2015.06.18. 22:47:02

@Pepejoe: Nekem nem látta az asszony de fél a motortól mint az állat mióta egy vakegér nem nézett körül és kijött elénk... Nekem törött láb, neki fájó derék 2 hónapig... 30 ig sikerült lefékezni 50 ről akkora távon. Mind2 en rendesen felöltözve. Motorra meg az új ára 1/3 át költött a szervíz (illetve majd a biztosító) hogy megint makulátlan legyen. Üzemképes maradt az ütközés után, csak sok karc lett rajta.

Videó pedig szemléletes, nekem is úgy tünt a távot vagy a tapadást elmérte és rosszul reagálta le. Engem ABS húzott már ki kicsit hasonló helyzetből. Nálam a különbség hogy lementem a fűre kb 10-20 cm-ert majd vissza és folytattam az utam szép lassan. De kellett hogy az ABS segítsen mert a fékezés közben a koszon megcsúszott az eleje. Aztán megállás után lehetett gondolkodni hogy mi is volt a gond. A gond persze az volt hogy nem voltam felkészülve a megnövekedett súlyra és arra h a nyakamba esik az utas fékezésnél, és ezt fejelte meg a kosz...

Úgyhogy mindenki legyen körültekintő. tényleg minden marha miránk vadászik, de még emellett mi is hibázhatunk.

2015.06.18. 22:52:52

Borzalmas, amikor az amerikai filmelőzetesek modorában akarnak magyarul felmondani valamit. Vagy a magyar nyelv egyszerűen a hangzásánál és ritmusánál fogva nem alkalmas ilyenre (nekem ez a gyanúm), vagy nincs egy épkézláb szpíker az országban, aki kellően tudna ehhez artikulálni, de amikor meghallom ezt a fajta monológot, egyszerre fog el a röhögés és a hányinger. Mozitraileknél is ez van, amikor kb háromévente elmegyek moziba, és kénytelen vagyok megnézni pár vicces szinkronos trailert.
Bocs az offért.

ANTI-SQUIRREL 2015.06.19. 01:17:14

@G S:
Nekem pont most Hetfon volt egy kisebb fajta perec. Mentem hazafele es mar eleg ures volt minden, csak egy par auto volt az uton, gondoltam, na milyen klassz ez a resz kissebb kanyar hegyre fel, toljuk meg. Az elottem levo auto ugy tunt, hogy balra fog fordulni(Anglia bal oldali kozlekedes) en erre behuzodtam kozepre es elkezdtem elozni, csak hogy a csavo U kanyart csinalt es vissza fordult! (dupla zarovonal) Komolyan mondom hogy, ha 0.1mp-vel kesobb erek oda, akkor full leszedem a fel oldalat az autonak, de szerencsere sikerult megallnom es csak a mocit dobtam el. Hogy hogyan sikerult megallni, meg mindig nem tudom, mert rendesen toltam neki 45-50 felett lehettem, ami persze nem tunik soknak autoban, de motoron mar siman kinyirhat... Amugy mindig rajta van 3 ujjam a feken, ez itt most nagyon sokat segitett, Londonban nagyon gaz a kozlekedes, baszottul suru a forgalom, teli bringasokkal, taxikkal, stb...

Szoval bazi nagy szerencsem volt, amikor hazajottem es mondtam az asszonynak, hogy mi tortent elkezdett sirni, jott a na en megmondtam hogy ne motorozz... Sajna igaza van!

mpali35 2015.06.19. 07:05:47

A majdnem és a megtörtént között hajszál a különbség. Szerintem nincs motoros, aki ne tudna ide írni egy sztorit.

JmOS 2015.06.19. 08:42:01

Ilyet NAGYON kellene autós szereplőkkel is!!!

Hányan és hányszor előznek életveszélyesen csak azért hogy _talán_ néhány értékes másodpercet nyerjenek.
(de a legtöbbször úgyis ott megy előtted 20..40..80 km múlva is)
Meg kellene érteni, hogy a baleset NEM VÁRT esemény. Amire azt mondod, hogy "arra nem gondoltam hogy". És az ilyen nem csak MÁSSAL eshet meg...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.06.19. 08:42:57

@ANTI-SQUIRREL: ha dupla záróvonal volt, neked sem szabadott volna nekiállni előzni...

JmOS 2015.06.19. 09:03:45

@enpera:
Pont ez a hamis biztonságérzet a baj. Mert ha valakit véd a kasztni és nem gondol arra, hogy a szembejövő esetleg az ő hibájából félrerántja a kormányt és fának hajt és esetleg nem éli túl, vagy _bármi_ történik vele. Az milyen érzés már? ...még akkor is, ha nem csukják le.
Igen, motorral is nagyon ésszel kell menni, de motorosokat sokkal-sokkal ritkábban látok hibázni mint az autósokat. És igen, ha hibáznak(unk) megszívják. Nem kicsit, akár nagyon!

És igen! Tessék szépen pályanapra venni belépőt! Vagy részt venni valami kisebb versenysorozaton.

Sesquatch 2015.06.19. 09:59:07

@enpera:

dehogynem. Dupla záróvonalnál is lehet előzni az autót ha a záróvonalon belül maradsz. Legalábbis a magyar kresz szerint. Az angolt nem ismerem.
(régen csak az autó előzhette a motort meg a biciklit ilyenkor, aztán rájöttek a 2000-es években, hogy a motor sokkal erősebb, általában fordítva történik a dolog)

Más kérdés persze, hogy mennyire jó ilyenkor előzni. De arra tényleg nem lehet számítani, hogy egy autó u kanyart csinál ilyenkor. Vagy mázlija van az embernek, vagy pechje. Nekem is volt (autoval) egy olyan helyzet, ahol nem nem látható helyen (Bp. Márvány u- Alkotás u. sarok) full zoldnél 40-nel mentunk át. És csak azt vettuk észre, hogy valaki az Alkotásról kb 80-nal majdnem elkaszál balról. Az ember ilyenkor vagy minden kereszteződésnél 20-ra lassít, akkor is ha zold neki és főuton van, vagy pár ember néha meghal néhány fasz miatt :(.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.06.19. 10:07:43

@Sesquatch: Lényeg az, hogy a motoros nagyon könnyen meghalhat, és neki jobban kell figyelni, ő a gyorsabb is... Én hiába figyelek autósként mint az állat, néha pl a robogóst lehetetlen hátul észrevenni, annyit cikázik.. Nem tudom éppen hová húzódjak le hogy elférjen.

okta 2015.06.19. 10:52:52

Nekem ezen a videón nem úgy tűnt, mintha esztelenül száguldoztak volna...persze egyetértek, hogy a közút nem versenypálya (se motorosnak, se autósnak), csak maga a video valahogy nem passzol az üzenethez.
(Már varom is a válaszokat: biztos kint van a ott a hatvanas tábla ők meg kilencvennel mentek...aki ilyet ír, az biztos még sose lépte túl a sebességkorlátozást, igaz? Meg életében nem ült motoron...)

okta 2015.06.19. 11:11:51

Ezt pedig most olvastam a TCaron:
totalcar.hu/tesztek/2015/06/19/honda_civic_type_r_-_2015./
Motorra (általában, de vannak kivételek) azok ülnek fel, akik tudnak motorozni :-) és tisztában vannak a veszélyeivel. Ebbe az autóba (városi vagánykodás, burgenlandi szerpentin, stb.) pedig beleülhet bármelyk tejfelesszájú a Fastra vagy a Stift után...arányaiban több embernek van jogsija autóra, mint motorra, így szerintem kijelenthető, hogy a nagy számok törvénye miatt több a hülye autósofőr, mint motoros...konklúzió? Mindenki vonja le. ;)

Sorszámozott Mosolygyár 2015.06.19. 11:45:53

Nekem a kocsim elejét vitte le majdnem egy gyökér motoros, aki 30-as övezetben enyhén balra ívelő utcában minimum 70-el esett be mellém durván fékezve. Előtte nyélgázon gyorsított (hang alapján keményen tolta neki, de mivel a főút ettől az úttól kb. 50 m-re párhuzamosan halad, fene sem gondolta, hogy abban az utcában huzatja ki és nem a főúton. Pláne, hogy kanyar előtt visszapillantóban nem lehetett látni). Fékezés miatt nem azon az íven tudta bevenni a kanyart, mint amin szerette volna, ezért a kanyart részben kiegyenesítve majdnem eltalálta a kocsim bal elejét érintőlegesen. Még ő volt felháborodva mikor rádudáltam és ordibálni kezdett, miért nem figyelek. Azóta is többször láttam itt a városban (Salgótarján) a fehér-kék motorjával őrült módon száguldozni. Lehet az ilyent sajnálni, ha balesetet szenved? Szerintem nem! Csak remélni, hogy más nem sérül meg, csak ő.

Pepejoe 2015.06.19. 11:54:50

Én is úgy gondolom, hogy egy motoros mindig fényévekkel előrébb jár helyzetfelismerési készséggel, reakcióidővel mint egy autós. Ismerősök közt aki motoros de autózik is, nagyságrendekkel kevesebb betétlapot adnak (tehát ő hibázik) az évek alatt mint azok aki csak autóznak.
Milyen érdekes.

metal · http://electric.blog.hu 2015.06.19. 12:38:53

@Sesquatch: ezt nézd meg jobban, mert nagyon nincs így. Most is csak egy nyomon haladó járművet lehet megelőzni sávon belül, meg lassú-járművet.

G®eg_W 2015.06.19. 12:40:24

@okta: Ezt ugye te sem gondolod komolyan ? Motorra az ül aki tud is motorozni :D . Persze odahúzza és had menjen . Utána pedig raknak egy szalagot neki fent a Kékesen .......

G®eg_W 2015.06.19. 12:47:26

@Pepejoe: Arra gondolsz hogy cikáztok az autók között a sorban ? Talán összejön vagy mégsem ? Hétvégi motorosok , akik városon belül húzzák hármasban nyélen , hallja mindenki hogy mennyire megy a gép .... Nevetség . Az viszont tetszik , amikor valaki egy Suzuki VL 800-al (csak példának írtam ) tolja 80-90-el , és élvezi a motorozást . Nem eszetlenkedik , higgadtan nyomul ... áááá motoros és motoros között is van hatalmas különbség .

hdnctrl 2015.06.19. 12:47:43

@okta: eléggé életszerű, hogy stift vagy fasztra után 11 milliót összeszed az ember egy új civic type r-re.

Motorozni tud, aki motorra ül. De általában nem versenyzők ülnek versenymotorra.

hdnctrl 2015.06.19. 12:52:49

@scuynat: mármint motorozni tud = tud motort vezeni, esetleg van is jogsija rá.

rekspeiler 2015.06.19. 13:05:19

@Brett Georege: Azt nem tudom, hogy ő meghalt e, de egy ismerősöm ugyanígy a zöldbe esett és a tüdejét átszúrta egy kettétört ág. Mondjuk ő is megúszta (pár hét intenzív után). Őt egy vaddisznó "tréfálta" meg, azért landolt az út mellett.

sanyix 2015.06.19. 13:06:26

@G®eg_W: ha valaki úgy "élvezi a motorozást" 80-90-el, akkor jön a bmw és az audi/ egyéb német márkájú autó aztán szinte súrolja a hátsó kereket :)

Sesquatch 2015.06.19. 13:22:03

@metal: biztos vagy ebben? Ez szerintem megváltozott pár éve, pont erről írtam.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Lásd 8.c

(8) Tilos előzni:

a) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt;

b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik;

c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható;

Lehet hogy rosszul tudom, de tudsz egy linket adni akkor?

Pepejoe 2015.06.19. 16:33:40

@G®eg_W:
Mármint arra gondolsz, amikor úgy állTOK a dugóban cikkcakkban az irányonként két sávban, hogy még véletlenül se lehessen elférni, vagy úgy váltoTOK sávot ugyanitt, hogy leszarjáTOK hogy már ott vagyok, TI meg más életét kockáztatjáTOK csak mert abban a sávban 3 autóval előrébb lehet jutni. És mindezt persze az utolsó pillanatban mert az úgy lesz jó, még az indexnek sincs ideje kattanni, ha egyáltalán használjáTOK. Vagy benyögiTEK a Dohány utcában, hogy miért megyek nekTEK majdnem, anikor jobbkezes. Azért mert nem az, sokszor még addig sem terjed az értelem az irányítótoronyban, hogy megemeljéTEK a bucit jobbra fel, jé egy macisajt, ismerős. Aztán amikor szólok, akkor ja tényleg, bocs. Azóta nem merek fék nélkül végigmenni.
Akik meg cikáznak, leszarom mert nem erről beszéltem, hanem képességekről, amik jellemzően nincsenek meg az autósoknál mert nincs rá szükségük, nem kell fosni, véd a kasztni, fizet a biztosító és amúgyis nekem volt elsőbbségem.
Ez motoron nincs.
És akkor nem beszélve az olyan egyszerű udvariassági formákról, hogy ne akkor mossáTOK már a szélvédőt, amikor ott állok melleteTEK a pirosnál, ha az addig tök kihalt úton nem volt fontos az a szélvédő.
Peace meg minden, csak az általánosításod miatt TOK- oztam én is.

okta 2015.06.19. 21:13:06

@G®eg_W: He-he, egy vérbeli troll. :) Hajrá, csak ennyire futja???

okta 2015.06.19. 21:17:30

@scuynat: kicsit sarkosítottam - ebből arra (is) utaltam, hogy itt az a téma, hogy a motorosok mind sátán fiai, de a testvér autós oldalon meg azt írják, amit.
Írtam, hogy mindenki maga vonja le a konzekvenciá(ka)t - sajnálom, ha neked csak ennyi sikerült...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.06.20. 13:12:22

@Pepejoe: a pofádba szórt hamuról meg csikkről nem is beszélve.

metal · http://electric.blog.hu 2015.06.20. 18:08:13

@Sesquatch: Lehet, hogy mégis igazad van, és átírták. Viszont így meg ellentmond ezzel a ponttal:
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha

a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;

Mert ez alapján egyértelműen csak másik sávban lehet előzni.

Bq 2015.06.24. 15:25:02

@metal: @Sesquatch: bocs, de szerintem amiket beidézgettetek, azok pont nem vonatkoznak az emlegetett szituációra...
www.kreszdoktor.hu/elozes.php
Ha ez még érvényes, akkor a többi mellett annyi a kitétel, hogy a megelőzendő jármű mellett "biztonságos oldaltávolságot" kell tudni tartani. Hogy kinek, milyen gépjárművel, mi a biztonságos, az eléggé egyéni megítélés kérdése, mint ahogy az is, hogy ne adj' isten a későbbi eljárás alatt a bármilyen szakértő elegendőnek ítéli-e, amit a sofőr a kérdéses szituban annak gondolt... Egy a tuti: záróvonalat tilos átlépni közben, és kivételnek még mindig csak az egynyomon haladó (gép)jármű gépjárművel előzése számít, bizonyos esetekben.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása