Björn és a gátló

Részlet a TB levlistájáról, a 400 ezres motorokról szóló threadből

Amikor motort akartam venni, a Yamaha XJR 400 is rajta volt a listán. Megnéztem: a hátsó Öhlins állítható rugóstagok 400 ezerbe voltak, de van nem állítható is, 250-ért. Letettem a Yamaháról.
yellow4004.JPG
Ja igen, és 4 kiló lett volna a motor.
- Pt -
Egyszer majd valaki magyarázza el nekem, mi kerül ennyibe egy ilyen szaron. Türelmesen fogok hallgatni és benyelem az űrutazásos, fénysebességes, lézerkardos jedi dumát. Ígérem.
- Pere Laci -

 

Björn nem is tagadhatta volna, hogy viking ősei vére kering ereiben. Mustárszínű, hosszú hajához olyan terebélyes bajuszt hordott, hogy akár be is fonhatta volna. Jámbor, megfontolt ember hírében állt, de ami a cégben egyre előrébb vitte, az a perverzióba hajló perfekcionista hajlama volt. Amikor tizenhat évesen beállt segédesztergályosnak, az volt a fő motivációja, hogy az uppsalai trágyadombon övé legyen a leggyorsabb krosszmotor, amihez kellett volna egy kis pénz. Pár hetet lehúz Kenth bátya gyárában, aztán úgyis kicsapják, mert munka közben is csak a motorozáson jár az esze - gondolta. Öhlinséknél viszont nagyra becsülték a fanatizmusát, és ahogy komolyodott, rendesen beletanult a szakmába, több szabadalmat is bejegyeztek a nevére.

Amikor 86-ban megjelentek a japán küldöttek a stockholmi gyárban, Björnre bízták a feladatot, hogy az igényes kuncsaftnak valami igazán komoly cuccot gyártson. Három hónap után előállt a huszonhat szelepes, magnéziumházas, berilliumflepnis, pillangódűznis konstrukciójával, amit célgépeken két hét alatt le lehetett gyártani nyolcezer-kétszáz koronáért, feltételezve, hogy legalább egy kétszázezres sorozat lesz belőle. Lars, a főnöke két álmatlan éjszaka után összeszedte a bátorságát, hogy elmondja Björnnek, egy picivel egyszerűbben kéne ezt megoldani. Björn úgy érezte, mintha a kisujját vágnák le, de fegyelmezett alkalmazottként hajlandó volt a kompromisszumra, és átkonstruálta az XJR400 hátsó telóját egy számára megalázóan primitív, nyolcszelepes megoldásra. Fájt neki, hogy százötven helyett csak száznegyvennyolccal tudta bevenni a házi tesztpálya hullámos aszfaltján a hajtűkanyart, de tudta, hogy az életben néha meg kell alkudni a tökéletesnél eggyel szerényebb eredménnyel is.

t1wqxpxdnkxxchzxc3_045609.jpg

Kiabálás lett a vége, amikor Lars megpróbálta elmagyarázni neki, hogy a titánból köszörült pillangódűzni egyszerűen nem fér bele a büdzsébe, és úgy érezte, ez a lengéscsillapító már nem is az övé lesz. De mielőtt elvitte volna az infarktus, amikor az adatrögzítőn meglátta, hogy 146-nál gyorsabban egyszerűen nem lehet a szégyenletesen kezdetleges, egyszerű külső tartályos gátlóval megcsinálni a hairpint, még átadta az XJR sorozatgyártásra kész gátlójának a tervét. A Björnt övező általános tisztelet lehetetlenné tette, hogy bármit is változtassanak a konstrukción, így a világtörténelem legkomolyabb széria-lengéscsillapítója az XJR 400-asé lett, bár a gyár így is minden legyártott darabon bukott nyolcvan koronát.

Négy kilóért igazából ajándék ez a technikatörténelmi atomvillanás.

- Telós Bandi -

0_07221200_1407317341.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr87311768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pepejoe 2015.03.28. 16:54:02

Abból a 400k-ból 390 az a pár betű, ami rája vagyon írva.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2015.03.28. 17:17:47

Szerintem lehet találni valami helyettesítő darabot(HD Spori?), ami azért nem ennyibe kerül, s nem lesz tőle fényévekkel szarabb a motor viselkedése.

gumitamin 2015.03.28. 17:43:21

Nem akarom tudni milyen órabérrel dolgozott.

Pepejoe 2015.03.28. 18:14:03

Egyébként mi volt a mondanivaló?
Azért nem lett megvéve, mert ha neadjisten' elromlik a teló, akkor 400k az új ( per darab, gondolom) és nem összevethető a gép árával?

ommm 2015.03.28. 21:39:21

@Pepejoe: Ja, a Fiat is szinte Ferrari, csak pár betű az eltérés

Pepejoe 2015.03.28. 22:08:47

@ommm:

Kicsit másról beszélsz, ezt azért te is érzed.

Bod.z.a 2015.03.29. 01:27:37

@Pepejoe: Persze, a kínaiak is legyártják ugyanilyen minőségben egy huszasért. (irónia warning)

mükkemakk 2015.03.29. 07:17:35

Van pár 350 JAWA telóm, ha kisegíthetlek vele..

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.03.29. 09:17:49

Háromutas? Miaf... oldalirányban is állítható a csillapítása? Ezér' volt jó az MZ, semmi ilyen hülyeség...

csuvakka 2015.03.29. 13:05:37

Na, hát tessék, pont ezért értelmetlenek az ilyen "Milyen motort vegyek négyszázezerért?" típusú cikkek.
Aki vásárolt már életében motoralkatrészeket, az tudja.

sanyix 2015.03.29. 19:57:39

30 ezer az anyag meg a technika, a többi meg a márkanév :)

ommm 2015.03.30. 09:28:43

@Pepejoe: Kicsit azért (erősen) sarkítasz, gondolom napi szinten tervezel lengéscsillapítót, titánszelepest, külső tartályost :)

Pepejoe 2015.03.30. 11:53:54

@ommm:
Dehogy sarkítok, egy mondatot írtam, hogy nem jó a példád.
Én titánium-nitrites telószárakat gyártok a pinyóban egy állványba fogható Straus fúrógéppel, de ez mindegy is mert nem a tervezésen és a gyártás-előkészítésen dől el az ár.
Elég az árképzéssel képben lenni a tömeggyártásban.

Bq 2015.03.30. 12:09:05

Namost, ha jól emlékszem, az XJR1300-nak, meg a 400-nak is egy full egyszerű, csak előfeszítésében állítható hátsó teleszkópja van, függetlenül attól, hogy sárga, meg Öhlins van ráírva. Simán van jópár gyártó rajtuk kívül is, akik normális minőségben, elérhető áron adnak hozzájuk való, funkcióban megegyező cseredarabot, csak keresgélni kell kicsit. A drágábbak közül pl. Hagon, Bitubo, olcsóbbakból Ikon (ex-Koni), YSS... kicsit túrni kell az ebay-t értük, de van. És őszintén, utcára, pláne túramotornál, volt már valakinek tényleg szüksége egy full állítható hátsó rugóstagra? 10 éve megvan az 1.4, minden állítható rajta elöl-hátul, de a hátsó előfeszítésen kívül még soha nem nyúltam rajta semmihez.

Bq 2015.03.30. 12:11:59

Ja, igen, azzal lehet, hogy együtt kellene élni utána, hogy nem külső, hanem belső gáztartályos a cseredarab. De, őszintén szólva, ezt az apróságot pl. nagy ívben le..., azért cserébe, hogy 400ezer helyett, postával együtt 60-ért van meg a német ebay-ről a vadiúj, garanciális cseredarab...

Bq 2015.03.30. 13:50:00

@csuvakka: Nem annyira értelmetlen, csak itt is figyelembe kell venni, hogy az a 400ezer milyen 400ezer, amit motorra szán az ember. Ha átírással-mindennel annyi a felső határ, akkor jól körbe kell nézni, és a lehető legkevesebb hibával, legjobb állapotú kopóalkatrészekkel kínáltat kell megvenni. Ha van még 200ezer talonban karbantartásra, javításra, akkor már bejátszhatnak a szubjektív tényezők, mint pl. az "oké, ezen láncszettet kell cserélni, a másikon meg még jó egy darabig, de ennek szebb a színe".
Nyilván, itthon, jó szokás szerint, ez az utópia kategória, mindenki inkább megvenne valamit 600-ért (+átírás, amire már húzza a száját, hogy ki kell köhögnie), aztán meg sírna, hogy ezt-azt-amazt cserélni kell, és milyen drága...

1127ccm 2015.03.30. 22:37:51

Azert ebben az arkepzesben hihetetlen sok munkaora is van! Mert a know how-t nem adjak ingyen. Tesztelni orbaszajba. Meg egyatalan, kitalalni hogy mitol lesz gyorsabb az egyik motor a masiknal .. mert addig oke hogy a jawa350 szintjet megugorjak a tervezo urak, de utana, amikor a tobbi konkurens gyarto is profi cuccot keszit, neagy'isten versenypalyan kell meg gyorsabbnak lenni barmi aron... Na azt a szintet nehez megugorni!
Peldakent a drag versenyekek motorjait tudnam folhozni, mert nem mindegy hogy azt a 10 loerot honnan piszkalod ki, 100 bol csinalsz 110 et, vagy a 100 lovasbol ami mar fel van huzva 230 ra de meg kihozol belole 240 et

mpali35 2015.04.02. 20:50:23

Bq,
csakhogy a belső gaztartályos hiába jobb, ha nem néz ki ilyen frankón.Tudod, az a sárga tartály vonzza a szemet. A legtöbben nem a gyors kanyarvétel, hanem a milyen jól néz ki alapján választanak motrot.
Óva intelek benneteket, mivel egy XJR után az alkoholmentes sor és a gumipasi jon....

Bq 2015.04.08. 15:46:52

400ezer forintos motoron (meg egy idő után drágábbakon is, ha nem topmenedzseri fizetésből akarja fenntartani az ember) szerintem nem az esztétika, hanem (ha nem lelakni akarja az ember, hanem belátható összegből, de szakszerűen karbantartani/javítani) a funkció és az ár/érték arány lesz az elsődleges. Fenti esetben, nem hiszem, hogy lenne olyan ember itthon, aki megvenné a gyári telópárt a motorja vételárának megfelelő összegért, bármennyire is szép az a kis tartály rajta. Inkább
1. lesz*rná, hogy hintázik a hátulja, inkább néha letörölné a csúszószárról az olajsarat;
2. elvinné valahova felújíttatni a gyárit;
3. keresne egy pár utángyártottat negyvenér' az íbéjről, bár már az is tűréshatáron lenne anyagilag...

Friss topikok

Hirdetés