Már a klasszikusok között

Csikóssal tegnap este azon vitatkoztunk, hogy csak nekem maradt-e ki eddig, hogy a Wankel-motornak velejéig kétütemű hangja van, vagy önök közül mindenkinek. Hallottam már alaposan kihúzatott RX-8-at, sőt szerencsére vezettem is, semmi kétüteműség. Ez itt viszont egy Mazda 110S Cosmo Sport, a bolygódugattyús technikára épülő autózás egyik őseredetije és bizony pömpörög. A típust a hatvanas évek elején kezdték fejleszteni, majd 1967-ben dobták piacra. Kéttárcsás motorja kezdetben 110 lóerős volt, a kamrák térfogata, egyenként 491 köbcenti. Később megváltoztatták a vezérlési időket, a teljesítmény 128 lóerőre emelkedett. Lehet, hogy a Wankel-technika története az autótörténelem leghosszabb nyilvános haldoklása, de nagyon érdekes egy ilyen autó az Ennstal mezőnyében.

Sajnos belebeszélek a felvételbe, pedig a mély hallgatás az egyetlen adekvát reakció, amikor a sok-sok Porsche után egyszer csak megérkezik egy nagyon igényesen megépített Mercedes-Benz W109 6.3. A hatvanas évek végének csúcsmodelljére épül. Motorja az M100-as jelű V8-as, a többit viszont nem tudhatjuk. A kék autó versenyszerű, de utólagos építés lehet, nem teljesen egyezik példaképével a legendás Red Piggel, vagyis a világ első AMG-nek nevezett Mercedeszével. A hátsó futóműterpesz azért adja, nem? Zsolt szerint egyszerűen csak gond van a hátsó felfüggesztéssel.

Mit keres ez a mazsolaformájú bácsi a finom bőrkesztyűs kezekkel irányított drágaságok sorában? Hát csak annyit, hogy ő egy igazi sztár a sok tucatmilliomos társaságában. Ebben a Miniben maga a rali professzor Rauno Aaltonen ül. A finn ralivilágbajnok 1973-tól versenyzett, és rengeteg nemzetközi versenyt nyert, többek közt Minivel. A Monte Carlo Rally egykori nagymenője hetvenhat évesen ott parolázott mindenkivel, az egyik legnyitottabb résztvevő az Ennstal Classicon. Remélem, holnap látom még csapatni, amíg itt vagyunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr566502055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mtk001 2014.07.12. 10:04:49

Szerintem nem a széria kétüteműhöz hasonlít, hanem az NDK-ás szupertuning Trabikéhoz.

Gomulka Béla 2014.07.12. 10:56:11

Nincs po"ro"m-po"m-po"m, ugrabugra alapjárat. A kipufogó hangja, az hasonló. Lehet hogy sokat és elégetlent fúj bele, mint ahogy a kétu"temu"ek is, és azért?

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.07.12. 11:56:20

Ezek a korai Wankelek résvezérlésűek, és a gázok ugyanúgy lengenek a szívó és kipufogó oldalon, mint egy kétüteműnél.

Itt a Ro hangja, az is kicsit pömpörög. Ez részben a túl olajos keverék miatt is van:
www.youtube.com/watch?v=_MHJw5HdR00#t=75

Az Rx-8 már kapott mindenféle csappantyúkat szívó oldalon, azért civilizáltabb a hangja és a viselkedése.

stofilol 2014.07.12. 18:12:44

az akkori merciken ültetve-terhelve teljesen normális a terpesztés ....

ismerni kellene a hátsó futóművét...

ráadásul,ha lógása van, sem terpeszteni fog.

Csikós Zsolt 2014.07.14. 07:52:58

@stofilol:
Ismeri. Eingelenk-Pendelachse. Ha ülteted, terpeszt.

Ismerni kellene a hátsó futóművet inkább oda. Ja, és nem kéne kötözködni, csak ha tudjuk.

Szkotti 2014.07.14. 13:05:03

Mikor először hallottam Kincses István RX7 pályaautóját, esküszöm, egy haragos Barkas ugrott be a hang alapján...

Friss topikok

Hirdetés