Szétszedtem a Simsont

Végre beköszöntött a jó idő – ami persze nem tartott túl sokáig , így rászántam magam a Simson szétszedésére. Bár a motor állapotát már korábban felmértem, sőt, az alkatrészeket is megvettem hozzá, kicsit tartottam tőle, hogy kellemetlen meglepetés ér majd. Nem így történt, nagyjából azt kaptam, amit vártam.

DSC 0706
Itt kezdtem a munkát (Tovább képek kattintásra a galériában)

A munkát a kormánynál, a kezelőszerveknél kezdtem: a kormányburkolat szép hullámos, a festék is pattog róla, de rendbe lehet hozni. A fék- és kuplungkar viszont törött, ez így nem mehet vissza – szerencsére már megvan helyette az új. A kormányvég dugó is volt már néhányszor kiszedve, ezt pedig az előző gazdája korántsem roncsolásmentesen oldotta meg. A lámpaházba bepillantva ráadásul az is tisztán látszik, hogy a kilométerórát és a gyújtáskapcsolót aligha vették ki az előző festés alkalmával, így mindenhová jutott a pirosból.

DSC 0719
Nemcsak csúnya, balesetveszélyes is lehet (Tovább képek kattintásra a galériában)

A sárvédőket és a blokknál található takarólemezeket kicsit egyengetni kell majd, de ez egyáltalán nem vészes. Sokkal problémásabb az ülés, amely sajnos nagyon csúnyán volt javítva, a zsanért biztosan nem gyakorlott kézzel hegesztették vissza, ráadásul ehhez a szivacsot sem vették le, így egy jókora lyukat égettek bele. A huzat persze szakadt már, de egy negyvenéves motornál ez nem meglepő.

DSC 0729
Így nézett ki az ülésem a piros bőrhuzat alatt (Tovább képek kattintásra a galériában)

A kipufogó szintén a legrosszabb állapotú alkatrészek közé tartozott, és a kerekekkel is lesz munka bőven. Át kell gondolni a vezetékelést is, hiszen ide-oda betoldogattak, talán több volt a szigetelőszalag, mint a kábel.

DSC 0714
Ez pedig az ülés zsanérja. Szép, ugye? (Tovább képek kattintásra a galériában)

A motor fényezésében szeretnék minél közelebb jutni a gyári színekhez, így örültem annak, hogy a sárvédőn – ha kissé megfakulva is – de a feltehetően eredeti bordó színnek megvan a nyoma. A tankon pedig finom csiszolópapírral sikerült addig hatolnom, hogy a zöldesszürke látható legyen. Egyes források ugyan megadják az ezekhez közelítő RAL-skálás színkódot, de valójában a Simson gyári színei nem felelnek meg ezeknek.

DSC 0731
A gyári szín maradványai (Tovább képek kattintásra a galériában)

A következő lépés majd a lemezek kiegyengetése, és a festésre való előkészítés lesz. Bár átmenetileg visszatért a hideg, és ilyenkor nem élvezem a szabadban a munkát, mégis haladnom kell, ha tavasszal motorozni szeretnék.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr665137753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lomha 8V 2013.03.19. 17:35:12

Én mindenesetre szurkolok! :)

gus 2013.03.19. 17:44:27

Én is szurkolok. Nekem sikerült egy ennél jobb állapotban megvett S51-be nagyjából 100.000 forintot beleölnöm, és még így sem lett tökéletes. Hál'Istennek már eladtam.

CNC Hómaró (törölt) 2013.03.19. 17:57:36

Ha sikerül szűk 4 hónap alatt rendberakni, remélem ott leszel vele a Simsonálison! :)
Ha kérdésed merül fel a részletekkel kapcsolatban, a simson.hu fórumán van restaurálás topik, biztosan segítenek a srácok!

Béza Dániel 2013.03.19. 18:48:58

Lehet kapni eredeti "simson festéket", eredeti színekben.

Kopasz Szuzukis 2013.03.19. 19:51:12

Mivel anno, 1974-ben boltból újonnan vásároltunk egy Simson Start így még rémlik 1-2 olyan dolog, amivel autentikusabbá tehető a "vas".
Az akkori festékek egyáltalán nem voltak tükörfényesek. A mai festékek közül talán az Intergard 2 komponensű teherautófestékei adnak hasonló mattságú, ám sokkal kopásállóbb felületet. Az alapozófesték valami nagyonmatt középszürke alapozó volt.
Gyárilag a Starok vörösesbarna-bézs és szürkés világoszöld-bézs színkombinációban jöttek Magyarországra.

troll that shit 2013.03.19. 20:22:06

Tipikusan az a jármű, aminek egy ép és normális alkatrésze nincs. A legkisebbtől a legnagyobbig .......mindene eltörve....eldeformálódva......repedve.....hiányzik......karcolva.........elkopva......lógva.....stb stb. A gatyádat ráköltheted.

Ezt ha most megpróbálnád szétbontani és eladni darabonként nem kapnál érte semmit az előbb leírtak miatt mert haszontalan állapotúak az alkatrészek.

etwas kultur muss sein 2013.03.19. 22:21:47

@troll that shit: "Tipikusan az a jármű, aminek egy ép és normális alkatrésze nincs. A legkisebbtől a legnagyobbig .......mindene eltörve....eldeformálódva......repedve.....hiányzik......karcolva.........elkopva......lógva.....stb stb."

Egyik távoli ismerősömnek van egy még szarabb Simsonja. A legutolsó csavarig kb. minden házilag gányolt. A keveréket innen-onnan szerzett, kapott fáradt olajból keveri. És megy. Igaz, pár hete gyűrűtörés, hatalmas karistolások a henger falán, meg még ki tudja mi nem, de azóta házilag ez is gányolva, és megint megy. Elképesztő igénytelen emberek vannak.

Schütii 2013.03.19. 22:51:46

A magam részéről: hajrá, meg kell menteni ami menthető, az öreg Starok már múzeális értéket képviselnek szinte bármilyen állapotban, jóban meg pláne.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.03.20. 04:54:12

Nem kell Zsoltot lebeszélni a felújításról, hiszen már eldöntötte hogy felújítja a gépet. Az meg hogy hol húzza meg a határt minőségben, szintén tőle függ. Arra szemmel láthatóan rossz alany ez a gép hogy kiállítási példánynak restaurálják, de egy szépen felújított szaladgálós moci simán lehet belőle.

Ez a teherautófesték dolog engem megfogott, mert egy Babettának csak a sárvédőit szeretném fényeztetni és az csúcs lenne ha nem ütne el nagyon a többi alkatrésztől, rákérdezek a fényezőnél a dologra.

Mindennapi használatra szánt veterán kétkerekűnél a korhűség és az esztétika másodlagos kérdés. A legfontosabb az üzembiztonság, használhatóság. Ha kókányolt az ülés zsanérja de működik, akkor csak az a fontos hogy ne rozsdáljon és meg legyen kenve. Mindenki tudja hogy 40 év alatt szinte bármi megtörténhet egy szoci mocival, főleg ha pajszeres-samus 'motorbontók' kezébe kerül.

Sokan nem értik ezt és nem is fogják. Buszsávban pirosnál várakozva gyakran elhangzik ez a kérdés (a Babettámra hivatkozva): Ezek még mennek? Mondom hogy igen. De már zöld a lámpa és megyünk tovább. A Babettám túl fogja élni azt a kétkerekűt aminek a gazdája kérdezett, pedig 30 év korkülönbség van köztük. De csak mert nem hagyom széthullani és ha alkatrész kell hozzá, azt nem a moci piaci értékéhez viszonyítom. Már legalább egy évtizede gazdasági totálkáros szegény. Úgyhogy hagyjátok a ráköltött pénz kérdéskörét Zsoltra, mert ez a project meglátásom szerint nem kifejezetten erről szól. Ez érzelmi alapon történik. Persze költségcsökkentő ötleteknek mindenki örül.

Lendvai Zsolt 2013.03.20. 07:00:15

@SelmeciMarcell: köszönöm, ez a hozzászólás tükrözi, amit bizonyos kommentekre válaszként én is leírtam volna. :)

Azt már korábbi posztokban említettem, hogy nem restaurálok. Ennek több oka van: ez a motor nem a legjobb kiindulási alap, illetve napi használatban is lesz. Továbbá ez így nekem örömöt okoz, úgy inkább a bosszúság lenne vele. Ha lenne egy fűtött garázsom, meg egy másik, szaladgálós motorom, akkor lehet, hogy megcsinálnám a garázsnak.

Amivel kapcsolatban én sok emberrel nem tudok egyetérteni: a fejekben gyakran csak két véglet él. A restaurálás és a kókányolás. Aki nem restaurál, az kókányol, így én is.
Ezt én másképp látom. Több élvezetet találok abban, hogy kiegyengetem szépen a sárvédőket, kijavítom az ülést, minthogy megrendeljem akár németországból az új, gyári készletből visszamaradt alkatrészt.

És nem magamat akarom védeni, mindenki olyan véleményt alkot, amilyet akar, de: azt a poszt mutatja, hogy mi a kókányolás. Az összetaknyolt hegesztés, a toldozgatott vezetékelés.
Azt vallom, hogy egy szép felújításnak igenis van értelme, nemcsak a restaurálás a járható út.

A motor néhány év múlva így is sokszorosát éri majd annak, amennyiért vettem, de nem fogom eladni. Ha mégis, akkor megmutatom hozzá a fotókat, és nem 100%-ban restauráltként kínálom majd. :)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2013.03.20. 07:03:18

@SzélsebesVelorex: bizony, a Simsonok alapvető jellemzője a gányolás. Maga a technika adja a lehetőséget, a magyar pedig él vele :)
Egyébként a Star nálam is "kivételes", én már végigjártam ezt az utat, és csak azt tudom mondani, hogy ha szereted a gépet, mindenképp megéri rendberakni.
Kitartás!

zöldi 2013.03.20. 08:18:34

Volt egy S51-em. Ingyen kaptam, romként.
100-ban volt, mire összeállt. A blokkon nem spróltam, amúgy otthon fényezés, sk gumizás, küllőfűzés, stb.
Sosem örültem úgy motoreladásnak, mint amikor 40-ért elvitték 3 év napi használat után...

tiger1342 2013.03.20. 10:14:07

zöldi: Na ezt nem fogom érteni sosem. Ha már megcsinálok valamit, akkor magamnak csinálom, nem azért, mert megéri, vagy nem éri meg. Persze valahol mind azért csináljuk, mert a saját munka gyümölcse mindig édesebb, mintha másra bíztam volna. Aki bármilyen szoci járgány felújításába vagy akár csak gatyába rázásába belefog, biztosan nem azért teszi, mert megéri. Örömet okoz, méghozzá olcsón, és rengeteget lehet belőle tanulni. Gondolkodni kell a megoldásokon, esetleg - főleg ha használós mociról van szó - javítani, korszerűsíteni a technikát. (jeladós gyújtás, korszerű karbi, halogén fényszőrő, ledes fényforrások - amik nem látszanak, de a korabeli generátor meghálálja.) Nekem biztosan megéri a pénzt, ha tanulhatok, ráadásul még szívesen is csinálom. :)
Motordokinak pedig sok sikert a "gatyába rázáshoz", ami még véletlenül sem lesz gányolás, ahogy az eddigi munkáit ismerem...

Lendvai Zsolt 2013.03.20. 10:21:15

@tiger1342: Köszönöm!

És csak a pontosság kedvéért: Motordoki nem én vagyok, bár ő is Zsolt :)
Szakértelemben, tapasztalatban és még sok másban is elég messze vagyok tőle.

chop 2013.03.20. 11:25:03

Sziasztok!

Volt régen fateromnak egy kb. most 30 éves Simsonja, még katonakorában mászkált vele, amíg be nem jött a lottóötös és lecserélte egy Trabantra. Namármost: előrebocsátom, hogy nem vagyok autószerelő, tehát lehet, hogy hülye kérdésem lesz, vagy triviális rá a megoldás, de az miért lehet, hogy egész egyszerűen nincs alapjárat a kicsikében és folyamatosan gázfröccsözni kell, hogy ne álljon le a motor? Vittük anno szerelőhöz, akkor ideig óráig jó volt, de aztán megint totál szar lett.

Ötlet?

tiger1342 2013.03.20. 11:54:33

@Lendvai Zsolt: Hopp, ezt csúnyán benéztem... :) Mea Culpa!

tiger1342 2013.03.20. 11:56:27

@chop: Alapjárati fúvóka.
Valószínű a tankot is ki kell takarítani, mert percek múlva újra eltömi. Addig is takarítás és köztes szűrő beiktatása a karbi elé, és tudsz vele közlekedni, de ez csak tüneti kezelés.

chop 2013.03.20. 12:14:23

@tiger1342: magát a tankot hogy lehet kitakarítani? Leürítem csutkára, aztán vízzel kiöblítem, vagy hogy?

Mondom, laikus vagyok. :)

chop 2013.03.20. 12:16:34

@tiger1342: és a tankot hogy takarítom ki? Leengedem a benzint és vízzel kiöblítem? Mert ugye nem nagyon férek hozzá magához a tartályhoz.

1127ccm 2013.03.20. 12:28:09

Akit erdekel, lehet megvalok a yamahatol...

1127ccm 2013.03.20. 12:37:33

Barmire csak hozzuk egyensulyba...

FogarasiArpi 2013.03.20. 12:44:17

Azért egy képet jó lenn látni az egész gépről, az eredeti állapotról a sok részlet-kép mellett.

Lendvai Zsolt 2013.03.20. 12:48:42

@FogarasiArpi: Teljesen jogos a felvetés, a korábbi posztokban volt ilyen kép, például itt:

sebessegoltara.blog.hu/2012/07/23/simsont_az_arokbol_megvettem

A mostaniból sajnos kihagytam.

tiger1342 2013.03.20. 13:07:56

@chop: Azért ettől kicsit bonyolultabb a dolog, keress rá! De mindenképpen le kell venni a tankot.

tiger1342 2013.03.20. 13:54:45

Próbáltam megírni a módszerem, de a blogmotor nem engedi, mert szerinte tiltott kifejezés van benne, pedig nem. :(

tiger1342 2013.03.20. 14:03:35

Akkorsem hagyom magam!
img1.indafoto.hu/4/9/48759_f9347d86498a6073bb60abcf63aaa82d/18175585_1e664ed40aa680726ffee450bb1b6085_m.jpg

Blog adminok felé kérdés: ebben a szövegben mi van, ami nem engedélyezett???

pannonkondor 2013.03.20. 16:07:07

"Blog adminok felé kérdés: ebben a szövegben mi van, ami nem engedélyezett??? "

Olyan értetlen vagy !! Hát a módszer olcsósága komám ! Olcsón,egyszerűen ? Anélkül,hogy valaki szemérmetlen összeget ne keressen rajta ?! Megőrültél ?? :) Ilyet nem szabad népszerűsíteni !! Persze biztos nem ezért,csak nem tudtam kihagyni.:)

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.03.20. 21:57:20

@1127ccm: Valami olyanra cseréld amiből megint olvashatunk pár jó posztot. Nekem nagyon tetszik a gép, tudnám is mire használni, de nem vagyok vásárlóképes állapotban mostanában.

bh pearl 2013.03.21. 14:43:11

elsősorban 9 millió szövetségi kapitány, másodsorban 9 millió motorszerelő országa vagyunk.
mindenféle barom szét- meg összeszerel mindenféle motort.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2013.03.22. 06:18:51

@bh pearl: A nagy túrót. Itt legfeljebb csak szétszerelik a motort ennyien, de a 99%-a utánna kosárban árulja a Vaterán. Inkább 9 millió barátságos kommentelő országa vagyunk.

Friss topikok

Hirdetés

rallyedream feed

  • Hibás feed URL.