Simsont az árokból? Megvettem.

Kalandra vágysz? Vegyél Babettát, és menekülj egy kuvasz elől! A veteránozás legártalmatlanabb formája a kismotor-felújítás, ezen belül is a keleti blokkos csettegők. Presztízsben, hangulatban talán meg sem közelítik a Vespát, de legalább pénzünk is marad.

Kisiskolásként kikönyörögtem egy Riga 4-est. Egy gondos idős bácsié volt, aki egy szakajtó alkatrészt is adott hozzá – valahol még mindig hánykolódik egy gyári főtengely, meg egy dugattyúszett. Persze akkor még elég kicsi voltam, keveset motoroztam egyedül, de emlékszem, milyen türelmetlenül vártam, hogy édesapám hazaérjen munkából, és beindítsuk. Ezen tapasztaltam először azt az érzést – kicsiben , ami másokat egy életre a motorokhoz láncol. Meg azt is, hogy milyen lelombozó, amikor megfordulás közben annyira koncentrálok a markolatváltóra, hogy közben telibe találom a szomszéd kerítését. Ezután sokáig nem néztem a motorra.

Csak illusztráció, de az enyém is ilyen volt

Aztán a Rigából Babetta lett: 207-es, de már nem a lemezvillás. Sokáig ez is csak állt a garázsban, de 17 évesen, a kezemben tartott friss, ropogós B-s jogsival elhatároztam, hogy én márpedig ezzel fogok közlekedni. Rendbe raktuk, kapott új fényezést is – restaurálásról persze nem beszélhetünk, de azért az idősebbek az utcán utánafordultak, amikor kész lett. A használat finoman szólva sem volt teljesen felhőtlen, mindig előjött valami apró, de annál bosszantóbb hiba. Nem annyira kellemes érzés, amikor 20 kilométerre az otthonunktól úgy gondolja a motor, hogy ő inkább pihenne, és szépen meg is áll.

Szerencse, hogy a csehszlovák mérnökök előrelátóak voltak, úgy tervezték meg a Babettát, hogy elegáns mozdulattal bringává alakítható legyen. Na, nem mintha élvezetes lenne biciklinek az aránylag nehéz – 49 kilós – segédmotorral tekerni mint a bolond, amikor egy megtermett kutya kerget... tudom, hiszen próbáltam. Egész viccesen festhettem, amikor a kormányba kapaszkodva tapostam a pedálokat, de a kuvasz egész jól tartotta a lépést. Végül a lábamat szinte fejmagasságba emelve, nyélgázon sikerült meglépnem előle az időközben életre kelő Babettával.

Az első Babettám - a kosár tuningelem

A gondokat csak tetézte, amikor egy barátommal beszélgetve szóba jött, hogy neki is van ám egy sárga Babettája, ugyanolyan 207-es, mint az enyém, de nagyrobogó mellett majd bolond lenne azzal járni, meg különben sem indul már régóta: ha kell, ingyen vihetem.

Persze, hogy kellett – majd jó lesz donornak, gondoltam. Egyik reggel elintéztem a fuvart, délután pedig egy kiadós karburátor-takarításnak köszönhetően már ment is. Igaz, megállni már nem nagyon szeretett, a fékbowdenek többnyire csak dísznek voltak rajta – a próbaúton el is koptattam a papucsom talpát. Apropó, karburátor: amikor nulla szerelési tapasztalattal nekiálltam beállítani a benzinszintet, kb. negyvenszer csavaroztam le-fel a Jikovot – végül kiderült, nem a benzinszint volt a rossz. Ha már egyszer nekiveselkedünk, hogy rendbe rakjunk egy régóta nem használt motort, érdemes a tank belsejét is kitakarítani. Én nem tettem meg, a benzin pedig szép lassan lemosta a rozsdát, így eltömődött a szűrő.

Ő sem volt mindig sárga

Aztán a második Babettámat is szétszedtem apró darabokra. Fel akartam újítani, de valahogy mindig elodáztam. Közben a piros is széthullott megint, így ott dugdostam a sufniban két üzemképtelen kismotort dobozokban.

A blokk már kiszedve - nem túl szép állapotban

Hirtelen jött az elhatározás: össze kell rakni mindkettőt, eladni, és az árukból venni valami mást, valami jobbat. Néhány nap alatt összevadásztam az alkatrészeket, a motorok hamar összeálltak – pöccre indult mindkettő, gyorsan meg is hirdettem őket.

Nagy meglepetésemre a hirdetésre már másnap érkezett telefon, harmadnap meg is köttetett az üzlet. Furcsa érzés volt. Örültem, hogy megszabadulok a sok kis idegesítő hibától, a minden második úton lerobbanó 207-estől, de mégis az első saját járművemtől kellett elbúcsúznom négy év után.

Eladás előtt

A két Babetta árát kicsit kipótolva, 40 ezer forinttal a zsebemben kezdtem nézelődni, mit is adnak ennyiért? Olyan sok mindent nyilván nem, így felkerestem egy ismerőst, hogy nem tud-e véletlenül valami kis ötvenes robogót, amivel el tudnék szaladgálni a városban. Éppenséggel tudott: volt egy Piaggio NRG, de az meghaladta a keretemet, meg egy Honda Dio – mindkettő kosárban.

Véletlenül észrevettem egy Simson Start is a pince félhomályában. Ezt egy öregember egyszer belökte az árokba, mert megállt alatta – így került az ismerőshöz, aki megígérte, hogy megjavítja, vagy keres rá vevőt. Kértem, hogy indítsuk be – sokat állt, de úgy a harmadik rúgásra már járt is a motor. Légszűrő nem volt rajta, mert megfojtotta volna. Egyébként jól ment, a fékei is rendben voltak, a világítás is működött hellyel-közzel. Megvettem.

Az első Simsonom

A típust már kiskorom óta ismertem, még a H. Kadner-féle Kismotorkerékpárok c. könyvből. Igaz, akkoriban még nagypapám burkolatos Schwalbéja jobban tetszett valamiért. A két modell egyébként külsőre hasonlít egymásra, sőt a korai Schwalbék a Starhoz hasonlóan az M53-as kódú, kényszerléghűtéses blokkal kerültek forgalomba.

Hiába a hasonlóság, a Schwalbe (Fecske) neve ellenére sem volt a madárszéria tagja – ezt a sorozatot a Veréb (SR 4-1 Spatz), a Seregély (SR 4-2 Star), a Karvaly (SR 4-3 Sperber) és a Héja (Sr 4-4 Habicht) alkották. A legerősebb közülük a 4,6 lóerős Sperber volt.

A blokk turbós - vagyis kényszerléghűtéses

A motor lábon hazaért. Otthon persze igyekeztünk rácuppantani a levegőszűrőt, de tényleg nem viselte el. Beállítottuk a karburátort, a gyújtást, de ugyanúgy nem ment. Kicsit utánanéztem a dolgoknak – a Star köré a Simson klubon kívül is egy igen segítőkész közösség formálódott a neten –, és szemet szúrt, hogy a főfúvóka gyárilag 50-es, az enyémbe meg 68-ast tettek.

Kicseréltem, egy német leírás alapján a karbit is sikerült beállítani, a motor pedig – immár légszűrővel – szépen pöfögött. Azért persze van baja bőven: törött kezelőszervek, igénytelen festés, szétült nyereg, összetaknyolt hegesztések a vázon...

A blokkja legalább már rendben van.

Itt is lesz még munka

Következő lépésként egy teljes felújítást tervezgetek, sokáig szeretném használni a 38 éves Simsont. Ha már a bevezetőben azt állítottam, hogy aránylag olcsó hobbi  – mihez képest? – egy szocimotort bütykölgetni, most ezt az illúziót el is oszlatnám. Úgy számoltam, ha minden szükséges alkatrészt gyári minőségben rendelnék meg Németországból, az a 90 ezer forintot biztosan túllépné. Emlékeztetőül: a motor negyvenbe került.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr164672302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ubbalana 2012.07.23. 11:22:40

Akárcsak magamat hallanám, bár még csak 15 vagyok.
Mindig is rajongtam a régi motorokért, és apukám is, így lett egy Pannoniánk, amit ketten szépen fel is újítottunk, le is műszakiztattunk, azóta is használjuk.
A Pannonia-projekt után az én akaratom teljesült, 9 évesen kaptam egy piros 207-es Babettát. Hamar ráuntunk az örökös szerelgetésre, 15ezer ráfizetéssel elcseréltem egy Star-ra, amit működőképessé varázsoltunk, és amint lehetett, megszereztem hozzá az M kat. jogsit. A motort azóta is nyúzom, de már meg van az utód, egy '69-es kisTrophy, Szeptemberben kezdem az A1-et.

Sok sikert a Star felújításához, várom a következő posztot!

Lacabig 2012.07.23. 12:10:28

Kb. 4 éve én is rákattantam egy simóra , hogy restaurálom.
levaiautosiskola.hu/nl/1.JPG (ilyen volt)
levaiautosiskola.hu/nl/2.JPG
levaiautosiskola.hu/nl/5.JPG
(ilyen lett)

Rengeteg lóvét és időt emésztett fel, semmit nem nyertem rajta az eladásnál de újra nekivágnék :)

Taurista robogós 2012.07.23. 12:31:57

Különösebb gond soha nem volt a szoci motorokkal,csak ezek többsége 30-40 éve karbantartás nélkül közlekedik. Szóval csodát ne várjunk már tőlük. Az MZ-n kb:30ekm-enként felújítom a hengert, 60ekm-enként a motort de közben egy pisszenése nincs.(rendszeresen karban tartom,és bármilyen túrára elmerek indulni) Nem parázok az úton műszaki probléma miatt. De Japán/Olasz motoron már kicsit jobban.(nem szeretnék egy túra során valamelyik motorosbolt lépcsőjén 2hetet várni a megrendelt alkatrészre :) Arra meg nincs úgy pénzem,hogy több százezer forint értékű pótalkatrészt vigyek magammal.MZ-nél bedobok egy pár alkatrészt/szerszámot a táskába és gondtalan az utazás.De nem igazán volt még rá szükség.Pedig nekem (oda-vissza)500km-től kezdődik egy túra.

Begami 2012.07.23. 12:42:47

A szocimotor se sokkal olcsóbb mint a nyugati társai.A minőségi alkatrészeket itt is meg kell fizetni..
Én 200 ezret költöttem egy ETZ-re úgy hogy a szerelés 90%-át magam végeztem.
A végeredmény mondjuk egy gyári újnál is sokkal jobb motor lett:-)

Tomchy 2012.07.23. 13:23:03

Jó írás, jöhet a folytatás, részletesen a felújításról!

poteka 2012.07.23. 13:24:04

Én 15 ezerért vettem egy 1967-es Riga 3-ast (a Riga 4 elődje, még 19-es kerekekkel). Mire eljutottam oda, hogy körözhettem vele a Velodromom idén tavasszal, kb. 200 ezerben van a móka. Akár egy ötvenest is kérhetnék érte...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.07.23. 14:06:26

hátőő, nemtudom, de az előttem szólók is leírták, egy teljes felújításhoz kevés lesz az a 90 papír. a sok műanyag meg gumialkatrész, festés, polírozások, króm...
én az MZ-m kerekét most küllőztettem újra meg políroztattam, új (olcsó, és hát szar is) gumikkal, csak az majd' 40 papír volt...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.07.23. 14:09:18

persze az ember azt hiszi, hogy sok mindent megold maga, de már megjöttem ezekből a házi polírozásokból, amikor tetőtől talpig tiszta fekete gány vagy, inkább kifizeti az ember

Lendvai Zsolt 2012.07.23. 14:19:02

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: igen, ezért is említettem csak annyit hogy a 90-et túllépné. Csak az alkatrész. Azt, hogy mennyivel, azt még nem mertem kiszámolni. :)

"a bevezetőben azt állítottam, hogy aránylag olcsó hobbi – mihez képest? – egy szocimotort bütykölgetni, most ezt az illúziót el is oszlatnám"

nem olcsó.

ben88 2012.07.23. 15:18:40

Starom nekem is van a mai napig megvan, rengeteget mentem vele. Az ndk kismotorokból szerintem a legtartósabb és legjobb ami létezett itthon.
Pont dupla annyit megy el egy generállal mint egy s51-es.
A főfúvóka amúgy 72-es, a 67-essel elég haloványat megy.
Ja és mindenképp szerezz rá gyári kipufogódobot, szivar alakú a vége. Ezeknek a motoroknak ugyanis belülről rezonátoros a dobja gyárilag, míg az s51-é nem, nagyon sokat számít.
Én az enyémet 4 felömlősítettem, ezzel lazán tartja a tempót a mostani forgalommal is.

Pepejoe 2012.07.23. 15:26:52

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Polírozni nem nehéz és pláne nem bonyolult, ha jól csinálod. Régen az RD-m villáit húztam fel tükörre és arról még az öntési sorjákat is le kellett csiszolni. Száranként 1 délután volt az akkori munkahelyemen, munkaidő után 17-21h.-ig. Két nap alatt megvolt az egész lakkozással együtt és csak a kezem volt ólomíniumos.

vakrep 2012.07.23. 15:34:28

hali nekem még szocimotor sem kell, hogy szívassam magam, most vettem 60-ért egy 4T kínai robogót 18000 km-el

apropó: ötlet valakitől, hol tudok beszerezni küllőket, mert 2-ő hiányzik a 17-es hátsókerékből és így bizonytalan az úttartása

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.07.23. 15:56:27

@ben88: 72-es? 125-ös mz fuldoklik akkorától
@Pepejoe: tudom, az egyszerűbbeket én is bevállaltam, ami haladós, de felnit... 15 répáért megvoltak a fékdobok, kerekek kompletten, nekem megért annyit, mert se időm, se energiám már sajnos ilyenekre.
@vakrep: Csatári Sándor, olyat gyárt, amilyet akarsz. veterán börzéken is megfordul az öreg, asszem vhol békésben lakik.

ben88 2012.07.23. 16:31:10

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: www.mopedfreunde-oldenburg.de/html/vergaser_16n1_16n3.html
Táblázat az oldal közepe felé. Néhány 16N1-es simson karbiban van 72-es sőt 80-as, bár igaz hogy 50-es is akad.
67-essel érezhetően gyengébben húz nekem, bár simábban jár a motor.

Lendvai Zsolt 2012.07.23. 17:47:28

@ben88: én is innen néztem az enyémhez. :)

Lényegében az összes Simsonnak nagyobb főfúvókája van, csak a 16N1-6-osba megy 50-es. És ahogy én tapasztaltam, tényleg igényli is azt.

Kopasz Szuzukis 2012.07.23. 17:50:34

Az én Sztáromon gyárilag 16N3-as karbi volt, 80-as fúvókával. A fuldoklását nem a főfúvóka, hanem a gumi szívócsonk összekötő kirepedezése okozta. Falsot szívott.

Lomha 8V 2012.07.23. 18:07:56

Abszolút nem önreklámozási céllal, de én most újítok fel egy '84-es Honda VT500-at. Látom itt sokakat érdekel a motorfelújítás, hátha valakit ez is érdekel. Itt megtalálható:

vt500.blog.hu/

Ha valaki tud esetleg más motorfelújítós blogot vagy cikksorozatot, szívesen venném a címet, mert engem is érdekel más szenvedése. :)

We make the world a better place 2012.07.23. 18:44:34

Az jó, ha légszűrővel fullad. Akkor túl sok üzemanyagot kap. Öröm, ha kevesebbel is beéri, és olcsóbb is. :-)
72-60-55-35-ös fúvókákat próbálnék bele.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2012.07.23. 18:59:02

Nekem is tetszett a poszt. Mindig is szimpatizáltam azokkal az emberekkel akik öreg vasakat mentenek meg.

Az biztos hogy a felújítási alap előéletén rengeteg múlik. Én mindig azt nézem hogy a fő elemek épek legyenek mert lakatos munkához nem értek. De nem is akarok, szerencsére én Babettában utazom, abból meg van annyi hogy könnyedén lehet válogatni köztük.

Lomha 8V: www.jawamoped.hu (bár itt a gyötrődésekről nem írtam, inkább csak tanácsokat adtam)

indafoto.hu/selmecimarcell/cz_felujitas Ez meg csak képekben.

Maradjunk abban hogy marha sok pénz kell a korrekt felújításhoz. Engem még a ČZ felújítása is nagyon megvisel anyagilag. Modernebb gépbe bele sem vágtam volna mert soha nem érnék a végére.

Béza Dániel 2012.07.23. 19:34:06

@Lomha 8V: Nem csak sima felújítás, és ha a teljes eredetiségre buksz, lehet hogy nem fog tetszeni, de hátha bejön :)
www.simson4t.hu

Most kicsit leült a dolog, mert sok egyébb munkánk van, de hamarosan megint belehúzunk.

TyerCorp01 2012.07.23. 19:45:15

Nem értem, miért kell rögtön a "benzinzinthez" nyúlni egy Babettánál, az nem tud elállítódni! (nem Te vagy az első, ezért vagyok kiakadva)
Az elhatározás szép, én már a sokadik csehszlovákon vagyok túl (Babettától a 350-esig), de volt keletnémet, magyar, lengyel, stb, ruszkikba még nem mertem fogni soha. :))) Ahhoz nem érzem magam elég érettnek.
Sok sikert!

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2012.07.23. 19:58:29

@Béza Dániel: Akkor ezt a gépet láttam a RedHot Motorsnál? Törtem én is a fejem hogy egy Babettába hogy lehetne ezt a blokkot beépíteni mert igen barátságos az ára, de olyan mérvű átalakítások árán jöhetett volna csak össze a dolog amit már teljesen értelmetlennek találtam.

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2012.07.23. 20:04:22

@TyerCorp01: A Jikov DC2912-es porlasztó nem egy jól sikerült dolog, főleg nem utángyártott úszóval. A sok porlasztó nyűg miatt tényleg rögtön az ember a porlasztóra gyanakszik, pedig néha egész másutt van a hiba.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.07.23. 20:12:04

Nekem csak egy üres Star vázam volt otthon -szép ugró puma matricával-, a blokkját elnyelte valami háztáji kapálógép még a hetvenes években, a kerekei külön hányódtak, a kormánnyal nem is tudom mi lett. Meg akartam csinálni, aztán végül egy lomtalanításnál a szemétre került. Kipufogóstól, lámpástól. Egyedül a szép barna műbőr ülést sikerült megmentenem, az azóta is megvan. Már csak egy komplett Star kell hozzá:)

Béza Dániel 2012.07.23. 20:13:26

@SelmeciMarcell: Igen, a Redhotban lévő gépet is mi készítettük.

Egy pitbike blokkos babettán én is agyaltam, néhány egyébb módosítással, de nagyon sokban lenne szépen és használhatóan megcsinálni.

Azért ha a mostani projekteket befejeztük, és nagyon unjuk magunkat, lehet hogy belevágunk :)

@We make the world a better place: Köszi :)

Vatanen 2012.07.23. 21:10:13

Mi is menekültük három kuvasz elöl simpsonnal olvadt saras földúton. Egy elágazásnál én balra mentem haverom jobbra de balra nem volt tovább út. Mikor hátranéztem örömömbe könnybelábadt a szemem, mindhárom kuvasz a haverom után ment :)

Lendvai Zsolt 2012.07.23. 23:41:55

@TyerCorp01: teljesen jogos az észrevételed. viszont valami hibás, lyukas úszó volt benne, amibe beszivárgott a benzin. Meg egyébként nem volt jó a szintje, de nem ez volt a probléma kiváltója.

S1980 2012.07.24. 00:28:26

90 rongy az tényleg olcsó! A Csikós bármelyik Mergája mennyi pénzt nyel(t) el?
Amúgy agresszív kutyák ellen a kapszaicin tartalmú könnygáz a jó. Spray, gázpityu, mindegy, a kutyának nem lesz baja, de a kedvét el lehet venni a keménykedéstől.

SzZsoel 2012.07.24. 00:54:17

@ben88: 72-es főfúvókától ki is fekszik a Star... annyi benzint "önt" a motorba, amennyitől megfullad, mert egyszerűen nem tudja feldolgozni. Ha annál kisebbel nem megy elég jól, akkor valami mechanikai problémája van a motornak. Az SR4-2/1 sorozaton BVF 16N1-6-os porlasztó van, és 50-es főfúvóka kell bele; ezt a táblázatod is helyesen mutatja.

SzZsoel 2012.07.24. 00:57:32

@Kopasz Szuzukis: Gyárilag biztos, hogy nem, mert a Starnak az emlékét is elfelejtették már a Simson-gyárban akkor, amikor 16N3-as karburátorokkal kezdték felszerelni az S51-eket. Valaki utólag mókolta rá, de a 80-as főfúvóka olyan bazi nagy, hogy azzal (kicsit fuldokolva) már egy 125-ös MZ is elmegy... A Starhoz 50-es főfúvóka kell.

SzZsoel 2012.07.24. 01:00:10

@Lendvai Zsolt: Na, nekiállsz végre? :) Egészen meglepődtem, hogy itt találkoztam a motoroddal. Remélem, szép lesz... de én is úgy gondolom, hogy az a 90 ezres költségvetés lehet, hogy kicsit szűkösnek bizonyul majd. Könnyen túllépi az ember, amikor rájön, hogy jé, még ez is kell, meg az is kell. :)

Kopasz Szuzukis 2012.07.24. 01:09:55

@SzZsoel: van 1 szomorú hírem. Senki sem mókolta azt a Sztárt. 1978-ban vásároltam újonnan 5400 Forintokért. Azóta a 4. felújításon van túl. Meg úgy kb. 200ezer futott kilométeren.

tailor13 2012.07.24. 03:51:53

@Kopasz Szuzukis: Márpedig egyrészről a Start 75ig gyártották, szóval az már nem egészen volt "új" :)

Másrészről az N3-a karbit az S51 sorozat kapta meg először, úgy 85-86 környékén (akkor volt a fordulópont), az előtt nem is ismerték, akkor új fejlesztés volt.

A Start 64-től úgy 66ig gyártották más hengerrel, NKJ karbival, azok nagyon ritkák, 66-tól mindegyik N1-6ost kapott, 50-es főfúvókával. (nekem is van egy, 73-as, én vagyok a második tulaj, 10E km, bontatlan blokk, a szürke forgalmi is megvan)

@Lendvai Zsolt: A 90ezer abszolút nem sok.

A motoromat ilyennek vettem 38ezerért:
kepfeltoltes.hu/111031/s70vetel_www.kepfeltoltes.hu_.jpg (indexek nem működtek, babettagyújtás, kukába való karburátor, két teljesen különböző, ám két baloldali hátsóteló, nullásra futott gumik, akkor még nem tudtam, de félhalott (állítólag nemrég felújított) blokk.

Most így néz ki:kepfeltoltes.hu/111031/F_nyk_p0298_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

(tirisztoros gyújtás, fordulatszámmérő, tárcsafék, 70cm3, kicsit megfaragva, merevített váz, ETZ villa elöl, rendbetett villamosság 12V-tal, az egész motor szét volt szedve, és nulláról összerakva, többször. )A hengerfaragáson kívül mindent én csináltam, a két kezemmel. Vételárral együtt jelenleg közelebb vagyok a 300E-hez, mint a 250-hez. És ebben még nincs ötös váltó, nagy karbi, rezó, Vape gyújtás. Gyári karbi, gyári tirisztoros gyújtás (világból kimegy), gyári kipufogó (szeretem a csendes pusztítókat). Van rajta viszont két normális gumi, rendbeszedett futómű, fék, világítás, indexek, stb, mindene működik, és csuklóból tolja a 90-et.

Szóval ha rendbeszeded a motort, utcára alkalmasnak, nem a legdrágább cuccokkal, akkor nagyon könnyen rá lehet költeni a vételárat még egyszer. Csak kis apró dolgok, de egy normálisabb gumi 5ezer, kettő kell belőle, az máris 10, és akkor minden más klappol, hibátlan. Egyébként egy nem túl lelakott motort kis szerencsével, és utánajárással 40-50ből elég szépen rendbe lehet szedni.

De amint látod, én sem fényeztettem, meg semmi ilyesmit, használhatóságra, és megbízhatóságra gyúrtam, az meglett. Fényezés meg marad ilyen, ezzel vettem, kicsit karcos már néhol, de nem izgat. :) Sok sikert.

(tudom ajánlani a simsonosok.hu fórumát, segítőkész emberek vannak ott)

Lendvai Zsolt 2012.07.24. 07:23:31

@SzZsoel: Kicsi a világ, így a neten is. Egyelőre a terveket foglaltam össze, de persze ebben szerepel a felújítás. A fő ok, amiért még nem fogtam bele, az az, hogy előbb a pénznek kell egyben lennie. A blokkhoz szerencsére nem kellett sok, az előzetes várakozásokkal ellentétben pl. a főtengely kifogástalan.
Ráadásul lassan azt se tudom, mikor voltam otthon legutóbb, pedig a motor ott van. :)

Szóval nekiállok, de az egész pénzkérdés. A 90 az, ami biztos rászakadna, hogy azt mennyivel kellene túllépni, azt nem tudom. Mindenesetre csak ezért halogatom, a szándék megvan.

Kopasz Szuzukis 2012.07.24. 08:26:50

@tailor13: Eggészen új volt. Bontatlan gyári fakeretben, belül olajos papírral becsomagolva. Csak épp a jó szocialista szokásokhoz híven "fontoselvtársaknak" készletezve. Aztán, hogy megérkeztek az új modellek, az "M-zárolt" készletet placcra vágták. A P-21-est is ilyen készletből vettem.

Kopasz Szuzukis 2012.07.24. 08:27:53

Ja, természetesen a szürke forgalmi is és a rendszám is megvan.

SzZsoel 2012.07.24. 09:08:21

@Kopasz Szuzukis: Nekem nem szomorú ez a hír, mert tudom, hogy igazam van. Azt készséggel elhiszem neked, hogy 1978-ban új Start vásároltál, annyiért, amennyiért írtad. 1975-ben álltak le a gyártásával, és jóllehet, nálunk (ahol a csúcsmodelleket, az SR4-3-at, illetve annak utódját, az SR4-4-et hivatalosan nem forgalmazták) sokáig rendkívül népszerű volt, és nehezebb volt hozzájutni, mint a Schwalbékhoz (korabeli elbeszélések szerint nagyon sok darab haveroknál, csókosoknál kelt el), a hattyúdal idején már nem nagyon fogyott, mert már érkezőben volt a boltokba az új S50, és mindenki olyat akart. Simán el tudom képzelni, hogy a boltokba szállított utolsó vadonatúj darabok egyike-másika akár 3 évig is elálldogált a raktárban, sőt azt is, hogy ezeket, kifutó modellként, jelentős árkedvezményekkel kínálták. Ezt, mint mondtam, minden további nélkül el is hiszem, sőt azt is, hogy MOST az említett karburátor van rajta.

Azt azonban nem, hogy ez a motor gyárilag ilyen porlasztóval lett volna fölszerelve. Ne is haragudj, de ez két okból is lehetetlen.
Az egyik: ez a karburátor akkor még egyszerűen nem is létezett. Csak valamikor a '80-as években fejlesztették ki (más a külső kialakítása, kisebb a levegőszabályozó tolattyúja, más az üresjárati rendszere stb.), és az évtized közepétől (azt hiszem,1986-tól, az elektronikus gyújtás megjelenésétől, de ebben nem vagyok biztos) kezdték el szériában a Simson motorokra szerelni. Előzőleg az S51-esekre is a korábbi típussorozat karburátorát szerelték, a BVF 16N1-11-est (az S50-esekre meg még ennek is egy korábbi változatát, a 16N1-8-ast).
A másik: 80-as főfúvókától egy Star meghal. Ez tény. Nem bír el annyi benzinnel, kevés hozzá a levegő, amit melléje kap. Tudom, mert amikor az én 2-es számú Staromat, jó lepukkant állapotában, megvettem, abba is 80-as főfúvókát szerelt valamelyik nagy tudású előző tulajdonosa, és már az itthoni beindításkor feltűnt, hogy baj van, mert csak hörögni bírt a szerencsétlen. (Ma már egy kicsit másképp néz ki, szerencsére, na meg egy árnyalattal jobban is megy.) A főfúvóka méretét mindig szorosan együtt méretezik elsősorban a légszűrőház kialakításával és áteresztőképességével, másodsorban a kipufogórendszer kialakításával, harmadsorban a vezérlési diagrammal. (Kisebb mértékben még persze a légtorokátmérő és a hengerűrtartalom is számít.) A Star légszűrőháza (szívászajcsökkentője) egyetlen alkalommal változott, 1968-ban, amikor az addigi egyszerű gumiházról egy bonyolult kialakítású műanyag edényre váltottak, többet nem. Te el tudod képzelni, hogy az amúgy rendkívül precíz NDK mérnökök a gyártás végén fogták magukat, és hasraütésszerűen, minden változtatás nélkül egyszer csak 80-as főfúvókával ellátott karburátorral kezdték el fölszerelni a Starokat? Én nem. Arról már nem is beszélve, hogy 80-as főfúvóka hivatalosan nem is volt soha a Simsonokra szerelt 16N3-asokban, még azokban sem, amelyeket a 70 ccm hengerűrtartalmú motorokra szereltek. 80-as főfúvóka, kérlek szépen, kizárólag csak az SR4-3 "Sperber" BVF 16N1-3-as porlasztójában volt. Az azonban egy egészen különálló, igazi csúcsmodell volt a "madársorozaton" (Vogelserie) belül: hatalmas, az egész tartály alatt végignyúló, kétrészes műanyag légszűrőedénnyel, módosított vezérléssel, erősített, trafós gyújtással. Ki is lógott a többi Simson közül, mert 75 km/h-s végsebességével nem lehetett a "Kleinkraftrad" kategóriába sorolni (az NDK-ban ezek legnagyobb megengedett sebessége 60 km/h volt), hanem "Leichtkraftrad"-nak számított, és nem is lehetett kismotor-jogosítvánnyal vezetni. (Mivel még drága is volt, majdnem annyi, mint egy 125-ös MZ, nem is lett túl sikeres.) Szóval ami a 80-as főfúvókájú, pláne kissíberes karburátort illeti: vagy rosszul emlékszel, vagy valakinek az évek során odaadtad javítani a gépet, és ő a tudtod nélkül átszerelt rá egy ilyet, vagy titokban elrabolták a földönkívüliek, és ők tették rá.

SzZsoel 2012.07.24. 09:21:02

@Lendvai Zsolt: Kicsi, ugye? :)) Jól teszed, hogy előbb a pénzt próbálod meg előteremteni, mert annál idegesítőbb dolog nincs, mint amikor az ember benne ég az alkotás lázában, tisztában van vele, hogy mire volna szükség, de nem tud továbblépni, mert hiányzik a szükséges tőke... Szétszedted már egyáltalán a járművet? Mert ha nem, akkor addig nem nagyon van értelme a költségkalkulációt számolgatni, ugyanis a legtöbb "necces" dolog és meglepetés akkor bukkan elő, amikor már az utolsó csavarig szétszerelve fekszik előtted a gép. :) Ilyenkor derül ki, hogy "jé, ez a kapcsoló törött", "francba, új fékkulcsra is szükség lesz", "na, ez a fogaskerék se húzta volna sokáig", és így tovább. Szét kell bontani elemi részekre, és osztályozni kell, mi az, ami megfelel, mi az, ami helyett új kell, miből lesz jó a használt cseredarab is, illetve amit esetleg hegesztéssel, ragasztással stb. magad is ki tudsz javítani. Aztán el kell dönteni, hogy milyen mértékű lesz a felújítás (pl. autófényezőhöz viszed-e, vagy magad fested le, políroztatsz, krómoztatsz, horganyoztatsz-e alkatrészeket rajta, vagy sem, cserélsz-e küllőgarnitúrát, és így tovább). Ha mindezt felmérted, csak akkor lehet nagyjából pontos költségvetést készíteni - de még azt is általában túllépi az ember. :))

Lendvai Zsolt 2012.07.24. 12:36:02

@SzZsoel: Igen, volt már szétszedve, feltérképeztem, hogy mi az ami szükséges, de természetesen a lista nem teljes. Meg eleve úgy álltam neki, hogy ez a 90 ahhoz kell, hogy rendben menjen és nézzen is ki valahogy. Ha restaurálni akarok, akkor sokkal több, ha nem, akkor is több, de nem annyival.

Festeni otthon tudjuk majd, van hozzá ismerős, felszereléssel, ott csak a festék lesz pénzben. A küllőgarnitúra is pl. kérdéses, meg lehet próbálni még ezzel kezdeni valamit, de szívem szerint cserélném. Sőt, lehet hogy a komplett kereket, de az meg megint baromi drága.

Szóval előbb összerakom a pénzt, addig meg így is lehet járni a motorral, bár mióta a blokk össze lett rakva új csapágyakkal, szimeringekkel, tömítésekkel, azóta keveset tudtam rajta ülni.

SzZsoel 2012.07.24. 13:13:17

@Lendvai Zsolt: Ezek szerint magát a motort már felújítottad? Az úgy már egész más, akkor lehetséges, hogy némi kompromisszum árán tényleg ki lehet jönni 90 ezerből... :) A komplett kereket még gondolati síkon is felejtsd el, nemcsak azért, mert drága, ez még a kisebbik baj, hanem azért is, mert nem tartós: ma már csak acélfelnivel szerelt kereket árulnak, amely rendszeres használat esetén sajnos már egy év múltán is erős rozsdásodásnak indul, és amilyen szépen csillogott az elején, olyan csúnyává válik utána... Sokkal jobb az eredeti alufelni, az nem megy tönkre. Elég, ha szépen megtisztítod az agyat is meg a felnit is, krómozott küllőgarnitúrát meg már olyan 6-7 ezer forint körül lehet kapni a motorosboltban (ezt persze a két kerékre együtt értem).
Szerintem.
De hát úgyis magadnak kell eldöntened, mik az igényeid és mit bír a pénztárcád, hiába okoskodok itt. :) Mindenesetre ha esetleg tudok valamiben tanácsot adni, akkor kérdezz nyugodtan a műszaki fórumban.

We make the world a better place 2012.07.24. 19:27:56

@SzZsoel:
Igaz, 80-assal elpürrög az MZ.
De hogy a csába elég a Starba a kis főfúvóka?
24-es karbiba 110, 22-esbe 100, 16-osba 70, 12-esbe 55-ös fúvóka szokott lenni általában.

We make the world a better place 2012.07.24. 19:39:43

Fúvóka=főfúvóka..
kb.torokátmérő x 0,455, aztán felfelé-lefelé menni igény szerint.
Mennyit evett a gép 100km-en az 50-es fúvókával, és mekkora végsebessége volt?

Fojtott SR50-ben(S51 blokk)70-es főfúvóka van a kb. 3/4gázt tudó fojtott karbiban(H40-es változat).Próbálkozzak a 60-as főfúvókával E85-höz, vagy kár bontani?
MZ-nél szerelhetőség szempontjából jobb megoldás az elfordítható karbi a csatos karbipohárral.SR50-en meg bonthattam a légszűrőt... de legalább kiszedtem belőle a madárfészket, és kitakarítás után vékonyan bezsíroztam a porfogás érdekében.

SzZsoel 2012.07.24. 20:35:28

@We make the world a better place: Simán, és pedig azért, mert erre méretezték az egyes alkatrészeit, főleg a légszűrőházat.
Egy kifogástalan állapotban lévő (értem ezalatt: jól tömítő szimeringek és tömítések, nem szétkopott dugattyú és henger, tiszta légszűrő, tiszta kipufogó, jól beállított gyújtás és porlasztó) Star az 50-es főfúvókával szárnyal. Nem kell neki több benzin, mert nemhogy nem javít a teljesítményén, hanem egyenesen megfojtja. Ez már akkor is feltűnik, ha az 50-es kicseréled egy 60-as főfúvókával (pedig csak 0,1 mm-es átmérőkülönbségről van szó): sokkal mázoltabbá válik a motor hangja, "fáradt", "kedvetlen" lesz, nem akar felpörögni, melegen alig lehet beindítani, könnyen leáll stb. Érezni rajta, hogy sok neki, amit kap.
Alapjában nem mondasz hülyeséget, mert van olyan BVF 16N3 karburátor, amelyikben 70-es főfúvóka van, de az az S50/S51-ek számottevően nagyobb légszűrőházához van igazítva. Mondom, a főfúvóka mérete elsősorban ettől függ. Például a KR51/1 "Schwalbénál", amelyikben ugyanolyan motor van, mint a Starban, 67-es főfúvókával felszerelt 16N1-5 porlasztót alkalmaztak, azért, mert annak is egészen más (nagyobb), lemezből készült légszűrőedénye van. A módosítás révén 0,2 LE teljesítmény- és 0,3 Nm nyomatéktöbbletet nyertek a Schwalbénál, amire a nagyobb saját tömeg és a nagyobb légellenállás miatt volt szükség.
Nekem mindkét Staromban 50-es főfúvóka van. Az egyik teljesen gyári, második túlméretes dugattyúval, a másik 63 ccm-re bővített, négy felömlős hengerrel van felszerelve, amelyben d=44,98 mm-es dugattyú van. Mindkét motornak úgy 2,5...2,8 l/100km-es étvágya van, vezetési tempótól és útviszonyoktól függően, ami nagyjából meg is felel a gyárilag megadott átlagfogyasztásnak. (Én általában 45-50 km/h-s sebességgel közlekedem, és felénk sík utak vannak, mivel a Kisalföldön lakom.)3 litert nagyon ritkán evett meg a motorom (az 50 ccm-es hengerűvel jártam többet, a másik csak egy éve lett kész), talán csak akkor, amikor 90 km-t motoroztam vele ellenszélben, igaz, akkor sokszor kellett visszakapcsolgatni, és amerre mentem, ott már dombos vidék is van. A végsebessége mindkét motornak 65, jó hátszéllel 70 km/h körül van.
Az MZ-knél tényleg elfordítható a karburátor, de én tisztításhoz azoknál is mindig le szoktam szerelni az egészet. Szerintem biztosabb, ha az ember alaposan átfúvat minden csatornát.
Bioetanolhoz sajnos nem értek, így ebben nem tudok tanácsot adni, de szerintem más sem nagyon. Ez olyasmi, amit csak kísérletezgetéssel tudsz megállapítani magadnak.

We make the world a better place 2012.07.24. 20:58:49

@SzZsoel: Köszi. Nagyobb ellenállású légszűrővel nagyobb a vákuum, akkor érthető, hogy elég az 50-es. Szűrő nélkül lehet, hogy 72 is kicsi lenne neki.
Suzuki Ekoban 45-ös van, de légszűrővel jó, anélkül kevés neki. Fura, ahoz a pici karbijához...
Én inkább i kis fogyasztásra hajtok, 40km/h utazó elég.
Mz ETZ 125 jelenleg 3 liter E85tel epürrög 50-nél. A Simot nem mértem még, biztosan kevesebbet eszik. Fojtott H40-es SR50. 15 lánckerékkel 46-ot, 17-essel 56-ot tudott, GPSsel mérve.

We make the world a better place 2012.07.24. 21:01:48

Simsonosok.hu-n 1,3-1,5 litert kérő gép is van. Ez, vagy ez alatti fogyasztás a cél.

We make the world a better place 2012.07.24. 21:08:11

A végső cél úgy módosítani a gép alkatrészeit, fúvókát, vezérlést, kipufogót, hogy 1l/100km fogyasztás alatt elérje a 40-50-es utazósebességet. ;-)

SzZsoel 2012.07.24. 21:19:43

@We make the world a better place: Nagyjából jól látod a dolgot, csak nem igazán az ellenálláson van a hangsúly, hanem inkább azon, hogy egy adott űrtartalmú és szívókeresztmetszetű légszűrőedényen mekkora levegőmennyiség tud időegység alatt keresztüláramlani, hiszen csak annak a beszívott benzinmennyiségnek van értelme (az tud elégni, és ezáltal nyomást kifejteni), amelyhez kellő mennyiségű levegő is társul, hogy az égés végbemehessen. Ezt különféle kialakítású légszűrőházakkal igyekeznek elérni. De valóban, a szűrő ellenállása által kifejtett depresszió is hozzájárul ahhoz, hogy a motor annyi benzint szívjon be, amennyire szüksége van (mert például ha a légszűrőt levesszük, akkor az 50-es főfúvókával szintén hörögni kezd a motor, csak ekkor nem a túl sok benzin, hanem éppen a túl szegény keverék miatt).
ETZ-nél a 3 liter teljesen baráti.
De másfél literes fogyasztást szerintem csak akkor érsz el egy Simsonnal, ha 20-nál gyorsabban nem mész vele. :)) A legtöbb Simson, ha normálisan (tehát legalább 40-nel) akarsz vele közlekedni, ugyanúgy megeszi a 2 litert, mint az én Starjaim.

Béza Dániel 2012.07.24. 21:26:27

@We make the world a better place: E85-től nem lett gyengébb a motor? Nagyobb vagy kisebb fúvóka kell etanolhoz? (úgy sejtem nagyobb)

TyerCorp01 2012.07.24. 23:23:19

@SelmeciMarcell: Az a jikov igenis egy jól eltalált precíz szerkezet, akkoriban jöttek ki a hasonló felépítésű bingek is, elvük ugyanez, a forma picit más. előtte 4 évvel (1966) mi még gyártottunk olyan Danuviákat, amiknek a karburátorán még alapjárati csavar sincs (súber alaphelyzet-emelő), nemhogy pl. alapjárati levegő, meg külön tűszelep bronzból...
Jól mondod, utángyártott úszó, ami szép-szép, épp csak nem fér be, meg nem akkora, és a tűszelep, ami nem zár, precíz emberek ezek a tajvaniak. Már a FAGY-ot is ők gyártják. :)

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2012.07.25. 05:38:42

@TyerCorp01: Nem azt mondtam hogy nem volt korszerű megjelenésekor. Az én Babettáimon gond nélkül elvan a Jikov porlasztó és tényleg nem állítódik el a benzinszint. Meg más sem. Viszont volt olyan porlasztóm amivel nem tudtam semmit kezdeni mert lehetetlen volt vele belőni az ideális működést. Több napi próbálkozás után jöttem rá hogy nem az alkatrészek rosszak amit a porlasztóba szereltem hanem a porlasztóházzal van gebasz, csak éppen nem tudtam rájönni mi az. Másik házzal azonnal olyan lett a motor mint az óramű.
Van egy dolog ami miatt biztos vagyok benne hogy a Jikov porlasztó nem lehetett rosszabb a többi korabeli porlasztónál: a PS és a Babetta gyár 28 éven keresztül alkalmazta és egyedül az amerikai prémium modelleken próbálkoztak be helyette Bing porlasztóval. Aztán ott is visszatértek a Jikovhoz. A gyárban pedig nem voltak hülyék, mindig javítottak a régi tervezési hibákon és ezen is változtattak volna ha kellett volna.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2012.07.25. 07:14:36

@ben88: hmm, durva, de jó ez az oldal, tetszik, lájkolom. esetleg MZ-re nem tudsz ilyen jó kis oldalt?

Lomha 8V 2012.07.25. 11:16:05

@Béza Dániel: Köszi szépen, teljesen jó. Pl. a fekete blokk 70 ccm-je a felirat ellenére érdekes info, magam sem tudtam, hogy vannak ilyen cselek. Köszi! :)

Lomha 8V 2012.07.25. 11:19:13

@SelmeciMarcell: Jó kis oldalad van, köszi szépen! :)

We make the world a better place 2012.07.26. 20:08:05

@Béza Dániel: dúsítás nélkül gyengébb volt. Tettem előre egy foggal kisebb lánckereket. Nagyobb fuvi kell, kb. 10%-kal.
Pl. 100-as helyett 110-es. Kb. 1,2X annyi üzemanyagot ad.

Béza Dániel 2012.07.26. 20:26:12

@We make the world a better place: Köszi az infót. Ez jó, mert van egy 50-es blokkunk, amit nem sikerül rendesen beállítani mert túl sokat kap, de a karburátorához nem sikerült más méretű fúvókákat szerezni, úgyhogy azt remélem etanollal pont jó lesz :)

MLaca · http://mlzphoto.hu/ 2013.08.10. 08:12:53

@Lacabig: (nem csak az "N"-es Simsonok voltak kékek? a "B"-s tudtommal zöld és narancsos-okkeres sárga volt, nem?)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása