Pannonia, vége az álomnak

Sokan nemzeti tragédiaként fogták fel a magyar motorgyártás bedőlését. Felesleges belemenni a szocialista nemzetgazdaság működésébe, de volt alapja a termelés felfüggesztésének, igaz, nagy adag akarattal és korszerű piaci gondolkodással menthető lett volna a Pannonia.

Jó érzés arról ábrándozni, hogy a csepeli nejlonzoknis elvtársak elfogadják a Yamaha ajánlatát, de sajnos nem így történt – csak álmainkban lehetünk ipari nagyhatalom. Az 1975-ös bezárás nem csak a motorszerető embereket, de a munkásokat és mérnököket is megrendítette. Kende Márta filmje ezeknek a napoknak állít emléket.

A dokumentum vágatlan – sajnos bemutatása előtt elgáncsolták a cenzorok. Nem véletlen, ez egy óriási celluloid kérdőjel, amely a hazai politikusoknak szegezi a kérdést: miért? Az, hogy most megnézhető, az, hogy felkerült az internetre, csak a hazai veteránszerető embereknek köszönhető, hisz ők buzdították a riporternő fiát, hogy ásassa elő a filmgyári archívumból.

A hazai pannoniás körök ismert arcai, Lakner Pál, Fritz György és Pesz János (az idén elhunyt egykori alkalmazott biztatására került elő az itt látott film) is felbukkannak, de olyan csodálatos prototípusokat is megfigyelhetünk, mint a P24, P11 vagy a P21 Luxus. Ezek, a kor színvonalán is aránylag korszerű motorok sajnos már nem kerültek gyártásba – a mérnökök által rohammunkában megteremtett konstrukciók kevesek voltak a politikai döntéssel szemben.

Aki egy kicsit is szereti a magyar motorokat nézze meg a filmet. Szomorú, de igaz. A gyárat túlélte a rajongók szeretete, amely mára töretlen, sőt romantikája évről-évre erősebb. Ennek bizonysága a néhány napja tízévessé vált Pannónia fórum - akinek kérdése van, náluk bátran felteheti.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr123403638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

we 2011.11.22. 18:47:56

ja, meg e'múltnyócév

Feszke 2011.11.22. 18:55:00

Világ elsők voltunk a jármű iparban.
Bánki és Csonka letette az alapokat.
Volt autónk,robogónk,kerékpárunk,teherautónk,
motorkerékpárunk.
Erőn túl teljesítettek a mérnökök és a dolgozók.De ellehetetlenítették a munkát felsőbb érdekek miatt.
Most semmink nincs, csak hitel és kiszolgáltatottság.

1kutya 2011.11.22. 18:57:23

@z.fuse: zömmel a fideszben ugye...

palinkasa 2011.11.22. 19:27:53

Itt is politizalunk?Es ujrainditani se magyar akarja,hanem horvat.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.22. 19:28:41

Gyerekek, a Motorkerékpárgyár szimplán "véletlenül" maradt életben 1975-ig.

Körülbelül 1960-tól közelítőleg 0 Ft-ot adott az állam típusfejlesztésre, minden típus és gyártóberendezést jórészt saját zsebből gazdálkodtak ki. Fix áron vették a nyersanyagot, félkész terméket, fix áron kellett eladni a készterméket, a bérek is központilag szabályozottak voltak. Ilyen körülmények között kellett nyereséget termelni, eldugni a költségvetésben a hatóságok elöl, és gyűjteni addig, míg egy-egy szerszámgép kijött belőle.

Nem véletlen, hogy az 1965-ben kész P20 típus csak 1968 végén került gyártásba, a prototípusokhoz képest butított kivitelben.

Öreg motoros 2011.11.22. 19:33:24

@Feszke: Nem esel te néha túlzásokba? Miben is voltunk világelsők? Közepes minőségű motorkerékpárok gyártásában?
Talán abban, amit nem említettél. Az Ikarus helyenként volt világelső.

Akos74 2011.11.22. 19:33:42

Nyilván szerettek volna egy viszonylag korszerű motorral a nyugati piacokra is betörni, hogy rég nem látott konvertibilis valutát termeljenek, ugyanakkor a keleti piacok másmilyen motort, elsősorban nagyon olcsót és tartóssat kívántak volna (mint ma), a kétféle gyártmányt pedíg a csekély darabszám miatt nem lehetett gazdaságosan gyártani. Az MZ és a CZ (Jawa) nem kacérkodott a nyugati piacokkal, ők elsősorban keletre gyártottak, én ezt túlzott erölködésnek veszem, ha megmaradtak volna az elavultnál, lehet, hogy ma is lenne motorgyár.

Másrészről a hetvenes évek közepén már javában folyt a nagy szocialista autósítás, dinamikusan nőtt a hazai gépjárműállomány tehát a motorkerékpár csak útban volt, a háttérben szándékosságot vélek felfedezni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.22. 19:34:48

Egyébként ez a mentalitás ma is él. Készítünk valamit, ami inkább látványos, mint minőségi, ezért olcsóbb. Aztán használjuk, nem tartjuk karban, mert csórók vagyunk hozzá. Aztán szidjuk, hogy vacak, korszerűtlen, mindig lerobban, bezzeg a nyugati.

Pedig csak előrelátóan, életciklusra tervezve kell venni a dolgokat, és megadni a szükséges karbantartást. Legyen ez hifitorony, Ikarus, vagy bálnamerci.

Öreg motoros 2011.11.22. 19:36:30

@bervas: Tedd hozzá azt is, ha 1963-ban az NDK megrendelések helyett nem kapnak új megrendeléseket a Szovjetunióból, akkor már 65-ben becsuknak.
1975-ben nem volt kereslet motorkerékpárra. Sem itthon, sem a szocialista országokban, sem nyugaton. Ilyen körülmények között kellett volna tolni a pénzt a motorgyártásba?

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.22. 19:37:38

@Akos74:
A Jawa-CZ és az MZ masszívan nyomult nyugaton az olcsó hátasszamár kategóriában. És vették, mert jó volt az ár-érték aránya, és nem ragadt meg a dugattyúja.

Mindkettő magasabb gyártástechnológiai színvonalú, mint a Pannónia.

Öreg motoros 2011.11.22. 19:39:51

@Akos74: MZ és a Jawa sok motort eladott nyugaton.

hallari 2011.11.22. 19:49:07

@z.fuse: úgy érted a volt KISZ-titkár Orbán Viktor és apja, a volt párttitkár Orbán Győző?

hallari 2011.11.22. 19:52:48

@palinkasa: na ez a szégyen. Amennyi pénzt a politikai "elit" (inkább gengszterek) eltapsolt az elmúlt 20 évben, abból vígan fel lehetett volna támasztani. Ilyenkor mindig a Tatra, Lada, Skoda, Ural, MZ, Jawa stb. lebeg a szemem előtt. Ha azok léteznek, akkor ennek is lenne esélye.

Feszke 2011.11.22. 20:02:30

Öregmotoros!
Pl a porlasztó elkészítésében.Első nagynyomású robbanómotor(Bánki motor).
No meg a magyar posta számára készített levélbegyűjtő gépkocsik.
Szerintem nem túlzás azt mondani hogy világelsők közt voltunk.
Ja és ha már közlekedés,azt tudtad hogy a híres orosz metró,a magyar másolata.Nálunk tanulták a srácok ,hogy kell megépíteni.
Az hogy a mérnökök nem kaptak pénzt a fejlesztésre,és lemaradtak a versenyben,az a mindenkori vezetés hibája.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2011.11.22. 20:06:53

@Karmadealer: szar lehet neked ha egy motoros cikk kapcsán is csak a hazaáruló és lámpavas szavak jutnak eszedbe ;)

Feszke 2011.11.22. 20:07:29

Wiki részlet Csonka János:
Motorok

1877-ben készítette el az első magyar gázmotort,
1884-ben az ún. Csonka-féle gáz- és petróleummotort.
1890-ben Bánki Donáttal közös találmányuk a nevüket viselő benzinmotor.

A karburátor (porlasztó)

1893. február 11-én a világon elsőként szabadalmaztatták Bánki Donáttal a benzinporlasztót (karburátort). Találmányuk nagyszerűen bevált, napjaink karburátoros motorjai változatlanul a Csonka és Bánki által tisztázott elveken működnek.

Járművei
Az 1890-es években, szintén Bánkival, elkészítette az első magyar motorkerékpárt és motorcsónakot,
1899 és 1904 között műhelyében hat darab gépkocsi-alvázat készített.
1900 körül a posta részére ő készítette az első motortriciklit,
1904-ben a posta részére benzinmotoros autót szerkesztett. A tőle kapott licencia alapján az 1900-as évek második felétől 1912-ig Röck István gépgyára készítette a csomagszállító kocsikat. Híres volt az 1912-ben gyártott négyhengeres, 6,6 kW (9 DIN-LE) teljesítményű motorral ellátott kisautó, amelyet a posta mintegy negyedszázadon át használt.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.22. 20:14:12

@Feszke: a buszokat és mozdonyokat miért hagyod ki? :)

Feszke 2011.11.22. 20:22:01

@Opel P1:
Azok már túl nagy járművek egy motorosnak.
:-)

Öreg motoros 2011.11.22. 20:23:36

@Feszke:

Die Ungarn Donát Bánki und János Csonka entwickelten und patentierten 1893 zunächst den sog. Bánki-Csonka-Motor und als dessen Bestandteil den Vergaser.
Diese ersten Bauarten wurden durch Vergaser mit Schwimmerkammer (Spritzdüsenvergaser) ersetzt. Diese Erfindung wird Wilhelm Maybach zugeschrieben.

Fordítsam?

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.22. 20:28:32

Ajánlom mindenki figyelmébe a következőt:
Zsuppán István: A Magyar Autó

1 éve hogy megvan már, de mikor lesz időm elolvasni, nem tudom... :(
talán majd ha nyugdíjas leszek

GERI87 2011.11.22. 20:30:18

@ync:

Csak a retro gépekre nem lehet építeni, saját blokkról meg álmodni sem merek...nem mintha akarnék:)

Megvenni meg ugyanúgy nem tudnátok ha kis széria, meg hiányos modellpaletta....akkormeg?

A videóban is elhangzik hogy olyan szintű technikai lemaradásban voltak hogy tényleg csak a magyar mivolta miatt nem szarozza le bárki akinek köze volt hozzá.
Ez van. Abba se vagyok biztos hogy a kapitalizmus világában többre vitte volna...

@Feszke:

Ezek több mint túlzások:)
MO-on lehet ő volt az első (biztos) de ezzel párhuzamosan a világ más tájain is voltak ilyenek...a karburátort meg ez időben mások is feltalálták párhuzamosan...
Na.

A metrón meg jót röhögtem:)

Már csak az a kérdés ennek mi köze a Pannóniához?:)
Mert ez így szép és jó...csak épp mégsem lettünk motornagyhatalom....mint ahogy sokmás "hazai elsők" sem....a vöröscsillag előtti 50 évben sem....szóval nem a elvtársakon múlott.

Feszke 2011.11.22. 20:31:36

@Öreg motoros:
Köszi nem kell,a Google fordítót tudom használni.
Nem értem mit szeretnél ezzel a részlettel.
Mindenki tovább fejleszt.Állítólag régen a kerék is négyszögletes volt...

Feszke 2011.11.22. 20:33:28

@GERI87:
Téged mintha már párszor kiutáltak volna innen ,nem?

Öreg motoros 2011.11.22. 20:40:23

@Feszke: Nekem úgy jön le, hogy a Maybach tette használhatóvá a magyar találmányt.
Az viszont kétségtelen, hogy a magyar marhát Grazig hajtották a vásárra, a tokaji bort meg Európa majd minden királya itta.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.11.22. 20:42:24

@GERI87: nem az elvtársakon múlott? hajaj...

GERI87 2011.11.22. 20:46:39

Nemhinném...

Ha hallottá ezekről a dolgokról, akkor talán arról is hogy nemcsak mi voltunk benne elsők.
Ha megnézed a videót akkor meg még érdekesebb dolgokat is láthatsz...

@Opel P1:

Nem rajtuk múlott hogy motorgyártásban nem ott vagyunk mint pl Japán...mert itt arról is szó volt hogy a háború előtt is volt motorgyártás...ugye.

qmatch 2011.11.22. 20:49:41

Semmi újat, illetve RÉGIT nem fedeztem fel a filmben.
Ma ugyanúgy az arra legrédemesebbek részesülnek legkevésbé egy project sikeréből. Ma ugyanúgy nem tartja szívügyének egyetlen kormány sem a nemzeti kincsek gondozását. Még a mostani sem.
Ma ugyanúgy nem "érdekelt eléggé" a műszaki fejlesztésben egy szakember, főleg ha egy project sikerét az "office" aratja le.

ZON 2011.11.22. 21:07:12

@Öreg motoros: talán azokban a műfajokban kellett volna próbálkoznunk tovább...

mi nem foglalt még 2011.11.22. 21:11:05

Nekem hiányérzetem van.
Hol a film többi része?

Slampixxx 2011.11.22. 21:30:31

Nekem be se jönnek a videók.

Öreg motoros 2011.11.22. 21:30:47

@ZON: Lehet.

Nem azért szeretjük a Pannóniát, mert ez volt a világ legjobb motorja.
Én pl. azért szeretem,
- mert kisgyerek koromban apámnak egy zöld TLT volt a szolgálati motorja
- mert kicsit nagyobb gyerek koromban adogathattam a szerszámokat a szomszéd Sanyi bácsinak, mikor karbantartotta a gépet.
- mert apuka koromban véletlen folytán hozzám került egy TLF, restauráltam (félig) és sokszor jókat motoroztam vele.
- mert szintén némi véletlen folytán lett egy kéthengeresem is, amit szintén restauráltam és az első próbaúton megállapítottam, hogy igen csak nekem való jószág.

átlagmotoros 2011.11.22. 21:34:26

Nos, akik itt magyar motorgyártásról ábrándoznak, ha megnyerik a lottót, meg ilyenek, azon nézzenek már utána kicsit, mennyi az annyi. :)
Két dolog: ha viszonylag kis pénzből feltámasztják, akkor néhhány modellel, kis szériában lehet gyártani. Akkor az ára is ott lesz, ahol egy sokkal fejlettebb pl. japán gépé vagy még feljebb. Ha viszont gazdaságos gyártást akarunk, akkor ahhoz az isten pénze kell, amit senki- érthető módon- nem fog beletenni.
Tönkrement, szükségszerűen, mint a szoci gyárak többsége. Az ok egyszerű: minőségnek hívják. Amíg apósom 1982-es kiadású 125-ös Hondája azóta is megbontás nélkül szeli a kilómétereket (vazze, jövőre 30 éves...mármint a motor :D ), addig mutass egy olyan szoci motort, ami erre képes volt. Vagy csak a felére. Állandó problémák, szerelés, felújítás, szívás... A piacon nem ez kell. Ez a helyzet és ahhoz, hogy kicsiny országunk fejlődjön, többek között ezt sem ártana végre belátni.

muz 2011.11.22. 21:34:30

Innen már nehéz igazságot tenni,de a politika sosem volt toleráns a néphez.Pedig állítólag a rendszer értünk lenne,amúgy meg.................:-(
Nehogy össze ugordjatok már ezen a sok köcsög politikuson!Mind egyforma!
Egy cikket az is megérne,hogy az új Pannónia projekt hol áll per pillanat?
Vetítés.................vagy vetítés,De ne legyen igazam!

mi nem foglalt még 2011.11.22. 21:51:50

@átlagmotoros: Van pár szoci motor ami szépen elketyeg még.
Pannóniáknál sem a tervezéssel hanem anyagminőséggel volt a gond.

átlagmotoros 2011.11.22. 22:01:01

mi nem foglalt még:

Nem azt mondtam, hogy nincs, ami ketyeg, hanem hogy mutasson valaki olyat, ami 30 évet és 152000 km-t megtesz megbontás nélkül. :)

csuvel 2011.11.22. 22:08:18

@Slampixxx: Használj FireFox -t, frissíts Adobe-t és minden ilyen gondod megoldódik,
még itt is.

Virago_1000 2011.11.22. 22:15:35

@ync:" A hazai munkaerő olcsó és van elég képzett motorszerelő és gépész az országban. "
- ebben nem lennek olyan biztos.

"Csak egy olyan vállalkozó kellene, aki nem Svájcba viszi a tőlünk lopott pénzét "
- vadaskodas, tv-zes, netezes, kanapen dogles helyett inkabb dolgoznal te is valami ertelmeset!

csuvel 2011.11.22. 22:16:01

@Öreg motoros: A film cenzúrázására gondoltam és nem a gyártás leállítására, de az előbbiben sem volt igazam, mint azt balio alattad kettővel leírta.

Amúgy a mostani elhallgatásokkal is tele a tokom, mert már majdnem azt hangoztatják, hogy a Csillebércen kieregetett Cézium az tulajdonképpen egészséges, miközben fél évig eresztették ki a szabadba. És akkor Eltolcsy szerint még most is sikeresnek hazudott gazdaságpolitikájáról már ne is beszéljek.

Virago_1000 2011.11.22. 22:21:31

@Feszke: "Világ elsők voltunk a jármű iparban."

ekkora boszme hulyeseget regen hallottam, bar, ezt nem toled hallom eloszor, mar paran elsutottek itt a TC, TB blogokon.

Virago_1000 2011.11.22. 22:25:01

@Öreg motoros: "Közepes minőségű motorkerékpárok gyártásában? "
- barcsak elerte volna a kozepest, akkor talan meg ma is elne. De nem.

Ikarust tekintve, bar a nalunk fejlettebb orszagokban nem tudtunk labdaba rugni (cseh, lengyel, es nyugat) azert a vilag legnagyobb buszgyartoja volt az Ikarus, de a nemetek darabszamban leeloztek bennunket. Nekik ott volt ugyanis Setra, Mercedes, Neoplan, Man.

Öreg motoros 2011.11.22. 22:29:07

@csuvel: Én is a film letiltására gondoltam. Szerintem - és nem védeni akarom, én sem kedvelem - nem volt beleszólása, arra próbáltam utalni.
Akkor is működtek az érdekcsoportok. Az egyik szerette volna folytatni a gyártást és leforgattatta a filmet, a másik be akarta zárni a gyárat és betiltatta a filmet.
Aki élt abban a korban és objektíven emlékszik, tudja, hogy a "szocialista" magyar iparnak voltak sikerei. Sajnos a motorkerékpár gyártás nem tartozott a sikertörténetek közé.
Különben azt hiszem nagyjából egyetértünk.

Öreg motoros 2011.11.22. 22:31:47

@mi nem foglalt még: Az egész technológiával gond volt. Az alumínium országában öntöttvasból csinálták a hengert.

Virago_1000 2011.11.22. 22:34:59

@bervas: "Mindkettő magasabb gyártástechnológiai színvonalú, mint a Pannónia. "
- koszonom, hogy Te, a Pannoniak egyik legnagyobb ismeroje, es rajongoja is leirod. Egyebkent ezt minden Pannonia-rajongo elismeri, csak azok nem, akik elvakult fanatikusok. De azok ugy elik meg kedvenc markajuk kritikajat, mint edesanyjuk emlegeteset.

@hallari: Hat ja, az Ural az mar akkor elavult volt, mikor a T5 megszuletett :))

@GERI87:
"Abba se vagyok biztos hogy a kapitalizmus világában többre vitte volna." - a kapitalizmusban sokkal elobb kimult volna.

mi nem foglalt még 2011.11.22. 22:39:21

@Öreg motoros: Jawaban is öntöttvas volt.
Nem előnyös a hűtés miatt de nekem bírta a jawa anno a nyári melegben is az araszolást dugóban.

GERI87 2011.11.22. 22:49:48

@Virago_1000:

Valószínűleg igen.
Magyar motor, de nem tartom nagyra...azon dolgok egyike amiért nem kár...az én generációmnak biztosan nem..tipikus magyar narancs...hiába a miénk, savanyú...
álmodozni meg lehet csak már nincs értelme, a "lehetett volna" dolgokba meg kár belekezdeni...

mallac 2011.11.22. 23:04:13

Biciklin mit lehetett fejleszteni? 100 éve ugyanolyan.Hacsak nem azt hogy rábiggyesztettek egy tőkésimportból dollárért megvett sebváltót.

mallac 2011.11.22. 23:10:11

Pusztán nosztalgiából meg romantikából meg hazafiasságból életben tartani egy egyébként életképtelen holmit...hát azt nemigen lehet.A Pannonia gépeit visszadobták a nyugati piacokról,nem tudták azt a műszaki színvonalat hozni, amit a hetvenes évek elején már elvárt a nemzetközi piac.

röhhencs 2011.11.22. 23:45:37

@Öreg motoros: azt gondolom te is tudod, hogy a bauxit nagy része jóvátétel gyanánt a Szu-ba került, amiből visszakaptunk egy keveset feldolgozva. Ez meg nyilván kellett pl. a villanyvezetékekhez, ami ugye fontosabb volt, mint a motor. Nálunk még mindig ebből van a rendszer ('76-os építésű családi ház). Meg nyilván a szükséges öntési technológia is hiányzott. Valahol írták, hogy a Zenit fényképezőgépek alu házának öntése során micsoda irdatlan mennyiségű selejt keletkezett, a gyár mögött szó szerint hegynyi selejt állt. Ezt csak az oroszok "engedhették meg" maguknak. Persze igazából ők sem, de ugye amivel a főelvtársak nem foglalkoztak, az nem is létezett. :)

Öreg motoros 2011.11.22. 23:50:02

@röhhencs: Gondold végig évi 20-25000 alumínium henger gyártásához mennyi alumíniumra lett volna szükség. Hidd el nem volt belőle hiány. Pl. Ikarus busz.

röhhencs 2011.11.22. 23:52:20

@mallac: hát ez az! :) Azt nem kellett fejleszteni, nem vitte a k+f a pénzt, beállították a gépeket meg a betanított munkásokat egy adott munkafolyamatra azt tolhatták orrvérzésig. Csak anyagköltség+munkadíj+gépköltség. Jól tervezhető, hosszú távra szép grafikonok készíthetők és a nyersanyagszükséglet is könnyen beapplikálható a következő ötéves tervbe. Az akkori vezetés ezt szerette, sőt, megfigyelhető, hogy a magyar vezetők körében azóta is tapasztalható a rugalmatlanság, hogy nem nyitottak a kezdeményezésre, az újdonságokra, nem véletlen, hogy annyi zseni külföldön köt ki, és csak akkor jön haza, ha befutott, anyagilag sikeres, és a szabadalmát már csak el kell adnia a nehezen váltó magyar vezetőknek.

laszlo_testver (törölt) 2011.11.23. 00:03:04

Nem hiszem, hogy most, 2011-ben objektíven meg tudnánk ítélni, mennyire volt reális a gyár bezárása.
Ahogy a kollektív tudattalanban él: ott volt a világszínvonalú P21-es (egyesek még azt is tudják, hogy a Yamahát erről másolták), meg azok a jó kis egyhengeresek, azok bizony sose romlottak el...
Úgy, hogy az embernek ott áll a garázsban a dédelgetett, esőt-havat sosem látó Pannónia mellett a "járkálós" Suzuki/Yamaha/egyéb nagymotor, amire rá lehet ülni, ha mégis megadja magát a szeretett T5-ös vagy P20-as, könnyű megbocsátani a hibákat.
Veteránként lehet, hogy jók a Pannóniák (bár tudnak meglepetéseket produkálni), de használati tárgyként, "járkálós" motorként bizony nem az igaziak. Márpedig sajnos a gyár annak idején nem tehette meg, hogy rögtön a veteránosoknak gyártson nosztalgiagépeket. Nekik az MZ-ek és Jawák vetélytársait, hétköznap használható, megbízható, kényelmes, kis fogyasztású motorokat kellett készíteniük. Ez pedig a '70-es évek közepére az egyhengereseknek már, a kéthengereseknek még nem sikerült.

röhhencs 2011.11.23. 00:05:55

@Öreg motoros: igen, mennyiségre tényleg nem sok, de akkor még ott van a technológia, amire bizony nem költöttek. Vagy amit sejteni lehet, a Csepeli Vasmű. Akkoriban még nemigen volt keresztbeszervezés, nyilván logikusabb volt a meglévő vasmű kapacitását és nyersanyag-ellátását kihasználni a helyben lévő öntési technológiával, mint messziről odaszállítatni a (relatíve kis mennyiségű) alapanyagot, külön olvasztót létrehozni egy bonyolultabb öntési technológiával, külön szakembergárdával stb. Az ajkai alumíniumot meg a Rába-gépgyárba volt közelebb vinni szerintem.

Slippery Slick a menetlabilizátor 2011.11.23. 01:54:20

A fogyasztói társadalom egy olyan buli Magyarországnak ahová befizette a beugrót még a kilencvenes években, ha volt egy pijája akkor azzal leontotték, a bal lába mindíg keresztbe tesz a jobbnak a táncparketten és lenyúlta a csaját egy svájci strici.
...és minden választáson azt hallod, hogy jó kis este volt.

Peter48 2011.11.23. 05:45:55

A mai magyar gyártási-, kereskedelmi- és szervíz"erkölcsöt" ismerve, ha újrakezdik a motorgyártás, új értelmet kap a szívómotor szó.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.11.23. 06:52:53

Nem vagyok mai gyerek és nagy P20 buzi voltam. tuningoltuk reszeltük állandóan.
Isteni motor volt! amikor ment. Nem a hűtésével volt a gond, hanem an block az egésszel. Főtengelycsapágy, szimeringek,kiverődő csapszegfurat, elkopó csapszeg. Ezért csörögtek mindig a húszasok. Nem volt a teljesítményhez elég jó anyagunk. A megnyúló lánc, elnyíródó menesztőcsap a hátsó keréknél. Se a fordulatot 75000, sem az erőt nembírták. 25 lovas volt de lehetett még bele tenni bőven. Később tűgörgős csapszegágyak lettek a hajtókarban, de mikor először bővítették az átmérőt 18 mm.re akkor általánossá vált a leszakadó hajtókar. A főtengelygörgőzés sem bírta egy év után lógott a hajtókar, Aki tudott SKF csapágyakat szerzett hozzá a főtengelyek külső csapágyának. A megszakítós gyújtás sem volt jó. mindig bizonytalan volt a gyújtás.
ennek ellenére imádtuk. És vérre menő vitáink voltak a Jawasokkal MZ-sekkel. S azt mondom, kurva jó volt. Az akkori gyorsulása 100 ra 9 mp volt ami abban az időben példanélküli volt. A hangja csodálatos. Állandóan kipufogót basztattunk, hogy még szebb legyen a hang.
Csodálatos dinamizmus volt benne. Lehetett volna jövője de az akkori magyar ipar teljesítmánye és tudása alapján halálra volt ítélve. A lelkes szaki sem tudtak csodát tenni, pedig tényleg a leküket adták minden egyes darabhoz. Nekem a Pannónia egyenlő még ma is a fiatalságommal

Csikós Zsolt 2011.11.23. 08:40:27

Az első film végén, a Hajdú János a nagybátyám. Azaz volt. Nagyon szerettem, irgalmatlan rendes, jó humorú ember volt. A Motorkerékpárgyár után átkerült a Kerékpárüzembe, ott történt, hogy csúnyán beverte a fejét valami gépbe, majd rá pár évre agyrákban meghalt. Sosem gondoltam volna, hogy hallom, látom még. Csak fényképek maradtak róla meg, tizenkét éves koromban láttam utoljára.

Csikós Zsolt 2011.11.23. 09:03:03

Egyébként itt nincs olyan, hogy a magyar mérnök jó, a cseh rossz, meg bezzeg a németek. Mi "önszorgalomból" (de egyébként tényleg nekünk kellett a legkisebb nyomás a tárgyalásokon) lemondtunk a KGST-ben az autógyártásról, a tömeges motorkerékpár-gyártásról (illetve a rádió-, magnó- és egyéb gyártásokról is), vittük a kohászatot, a buszt, satöbbi. Senki se tartotta be ezeket a szabályokat persze, de a súlypontok azért eltolódtak, a cseheknek és az NDK-soknak például nem kellett küzdeniük a KGST-n belül annyit, hogy mkp-fejlesztési pénzekhez jussanak, a csepeli motorgyárat viszont, ha lehetett, hátrább sorolták - ez össz-központi döntés volt. Ha nincs fejlesztés, nincs minőség, pláne szinttartás sem. Lett volna itt is jó motor, bár tény, hogy a csehek, németek azért jóval nagyobb múltra tekintettek vissza ebben (már csak mennyiségileg és fejlesztésileg is - l. járművek hajnala. És senki ne hozza elő a karburátort, mert azt se a csonka találta fel, hanem előtte öt évvel egy angol, még szabadalmi bejegyzés szerint is, Négyesi legújabb kutatásai).
Nem kellett volna szándékosan megfojtani, de a németek akkor is előbbre jutottak volna. Aztán nézzétek meg mi lett: MZ, Jawa halott, Simson döglődik - ha jól tudom. Csak egy késleltetett haláltusa lett volna az eredménye, a japánok megettek volna mindenkit, hiszen a minden említett országénál nagyobb brit és olasz motorkerékpár-ipart is megették. Nagyjából.

A Pannónia megtűrt dolog volt a KGST-ben, nagyjából ezért is volt olyan, amilyen. A Jawa, CZ, MZ, Simson támogatott, azért is volt részben jobb. A többi részen lehet vitázni :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.23. 09:07:03

@laszlo_testver:

A P20 köztudottan az 59-ben leállt gyártású Adler M250, és a 60-as évek eleji Yamaha YDS1 legjobbnak ítélt tulajdonságait próbálta összegyúrni, és a Pannónia eszközeivel megvalósítani.

Amikor az első darabok kész lettek 1964 táján, még igaz volt a világszínvonal. Mire gyártásba került a P21 (1974), a japánok már Kawasaki KH750-et és Suzuki GT 750-et gyártottak, a Honda meg CB 750-et.

1974-ben a Yamaha az RD250-nél járt, a Suzuki a GT 250-nél a kiskategóriában. Ezeknek a P21 a nyomában sem járt.

Öreg motoros 2011.11.23. 09:40:06

@Csikós Zsolt: Tegyük hozzá, ebben az időben a Lajtán túl sok neves motorkerékpárgyár már csak mopedet gyártott, vagy azt sem.

kvp 2011.11.23. 09:50:40

Ha jol ertem a filmbol, akkor a gyar leallitasanak okai:
-vesztesegesbe fordulo gyartas
-elkoptak a gepek, nem volt penz a cserejukre
-az alacsony berek miatt elmentek az emberek, csak szakkepzetlen munkaero maradt
-elavultak a termekek
-nem tudtak versenyezni a kulfoldi termekekkel
-kellett a hely es a penz a kerekpargyartas felfuttatasara

Innentol ertheto a dontes es ma sem lenne jobb a helyzet, mert amig olcson lehet kontenerben behozott japan motorokat kapni, addig nem eri meg helyben gyartani. Amennyiben nem tortenik valamilyen globalis osszeomlas, akkor a regi formajaban nem fogja megerni ujrainditani a gyartast. A modern technologiakhoz es gyartasi folyamatokhoz pedig relative sok penz kell, de akkor sem eri meg ha nincs hozza piac. Marpedig europaban a motorosok sajnos jelenleg nem jelentenek jelentos fizetokepes keresletet.

Az egyetlen jo megoldas az lenne, ha valaki rajonne, hogyan lehet itthon olcsobban es tobbet termelni mint azsiaban es mindezt lehetoleg europan belul eladni. Ha a vasuti jarmugyartasnal sikerult (a kulfoldre meno flirt-oket is itt gyartjak szolnokon), akkor a motorgyartasnal is van ra esely.

ps: A betiltas oka az, hogy filmben a legtobben hibaznak es nem tartjak be az akkori politikai korrektseg szabalyait. Ez igaz a nyilatkozo munkasokra, de igaz a vezetosegre is, akik elismerik, hogy nem tudjak hogyan lehet kimaszni a bajbol. Ez sem akkor, sem most nem lenne elfogadhato egy gyar tulajdonosai szamara. Ezt a filmet ma is letiltanak, meg akkor is ha pl. a suzuki-nal keszult volna, sot ott valoszinuleg forgatni sem lehetne.

laszlo_testver (törölt) 2011.11.23. 10:22:11

@bervas: Én is valami ilyesmire próbáltam rávilágítani: talán túl szépen élnek ezek a motorok az emlékeinkben. Számtalan helyről hallom, hogy milyen korszerű volt a maga idejében a P20 - nos, valóban, a korabeli KGST-motorokhoz képest tényleg azok voltak. De azért 1968-ban (sőt, még 1974-75-ben is) öntöttvas hengerrel, nevetséges, egykulcsos dobfékkel, jó "sűrű" keverékolajozással (sőt, keverékolajozással úgy általában) bohóckodni... A világpiacon ez már minden volt, csak nem ütőképes konstrukció.
Viszont akik huszonévesen ilyennel egykerekeztek először, azokban természetes, hogy csúcstechnológiájú világverő sportgépként maradnak meg a kéthengeresek. De lehet, hogy ez egyáltalán nem fedi a valóságot.
Csak így aztán rögtön más a gyárbezárás visszhangja, mert nem mindegy, hogy egy önerőből egyébként is a lejtőn lefelé száguldó üzemet számolnak fel vagy egy olyat, amiről úgy tartják, sikeres, jó termékeket gyárt.

Alfonz83 2011.11.23. 10:25:15

@Öreg motoros: Ezt talán Kövér László jelenlegi Házelnöktől kéne megkérdezni, mivel ő is abban a munkakörben dolgozott, amikor még nem szabadságharcos hős volt!

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.23. 10:52:43

@kvp:

A felsorolt dolgokhoz annyit tennék hozzá, hogy a beruházási költség, a fenntartási költség, valamint a "versenyképes" bérek biztosítása az állam, mint tulajdonos feladata volt akkor. Amelynek ez a gyár nem volt prioritás, tehát évtizedekig nem tett pénzt bele.

A veszteséges gyártás a 68-ban bevezetett új gazdasági mechanizmus miatt lett, amely részben felszabadította az árakat. A nyersanyag árak például szabadok lettek, míg a kész mkp. államilag fixált áras maradt. Persze, hogy a P20 veszteséges gyártású lett.
A többi felsorolt pont ezek következménye.

Alfonz83 2011.11.23. 10:59:06

@Feszke: A Bánki és Csonka féle alapok sajnos a háborúk áldozatául estek, később pedig akár tetszett, akár nem, a kommunista blokkba sorolták az országot a győztesek, ez tény. Most lehet átkozni, meg fikázni a magyarországi volt szocialista rendszer vezetését, de nem kéne elfelejteni, hogy nem mi diktáltuk a feltételeket és ahhoz képest mi voltunk "kelet Svájca, vagy a legvidámabb barakk". Főzni csak hozott anyagból lehet, még ma is! Továbbá azt sem kell elfelejteni, hogy a magyar ipari és mezőgazdasági termelés nagy részét a SZU szippantotta fel. Amikor ez a kapu bezárult, megszűnt a magyar motorkerékpár, autóbusz, öblösüveg gyártás, a nyírségi alma meg ránk rohadt. Ez persze nem vígasztalhat bennünket, mint ahogy a mostani állapot sem.

calibra91 2011.11.23. 11:15:54

Minden igaz! A filmben látottak is, és a kommentek is!

Egy dolgot viszont ne felejtsetek:

Az "embert" és az érzéseit, aki ott dolgozott tizen-huszon évig, és meg kellett élnie a végét....

Amúgy nekem a garázsomban van egy teljesen gyári 1973-as T5h 2670 km-el az órájában, katasztrófális minőségű fényezéssel, girbe-gurba csíkozással, vacak krómokkal. (Persze szép meg minden, de labdába se rug egy 73-as suzukinál, yamahánál, hondánál...)

A fentiektől függetlenűl szeretem, és büszke vagyok arra, hogy van egy saját ipartörténeti emlék "tárgyam" a magyar motorgyártásból. Mivel nagyon szerencsés élete van(volt) a motoromnak, ezért rendkívűl jó állapotnak örvend, mégis azt kell,hogy írjam, hogy a kor motorjaihoz képest tényleg volt sok jobb minőségű motor, mint a Pancsi!

Szóval sok hülyeséget csináltak a szociban, viszont, ha pusztán iskolai "Gaz'tan" példára váltjuk az esetet, akkor sajnos jogos volt a gyár bezárása.
... és sajnos a fenti megállapításomra rávilágit Kende Márta filmje is, bármenyire is torokszorító egy-egy riport egy lelkes gyári szerelővel!!!

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.11.23. 11:19:07

Kellene egy hasonló dokumentumfilm az egri Berváról is.
1961-ben a gyártás leállításakor a legenda szerint éjjel kellett elvinni a motorgyártó gépeket, mert nappal a melósok ott voltak, és nem hagyták volna.

Sztavrosz_ (törölt) 2011.11.23. 11:52:25

A dongón is lehetne nosztalgiázni, az volt az igazi segédmotoros kerékpár :)

pappito · http://pappito.com 2011.11.23. 12:42:21

a felkerült a világhálóra nem túlzás egy kicsit? ez csak az indavideo, mehetett volna a tecsőre, onnan is ugyanúgy lehet linkelni, csak az működik

kár a pannóniáért, bár nem véletlenül hívták a P20-at pléh 20-nak...

hacsakúgynem 2011.11.23. 13:03:26

@Virago_1000: szerintem egy 1000-es virago birtokában ne ízlelgesd a közepes minőségű szót, mert a tied a közepesen szart is alulmúlja... mikor hullott szét az önindítód az első gombnyomásra, vagy csak a másodikra? és tudod mi a legszebb, hogy ezért te - aki mindenhez a legmagasabb szinteken ért - egy komoly összeget adtál...
ja, hogy szereted a kihívásokat vagy neked ez tetszik, oké csak akkor ne nézz le másokat ha nekik meg más, te FASZ!
ui: ja és nincs pannóniám...

Virago_1000 2011.11.23. 13:42:45

@Alfonz83: "öntöttvas hengerrel, nevetséges, egykulcsos dobfékkel, jó "sűrű" keverékolajozással (sőt, keverékolajozással úgy általában) bohóckodni... "
- pontosan ez az. Ezert mondom en, hogy a Pannonia meg szocialista viszonylatban is hatul kullogott, es bar megertem Bervas erveit, de ha nezunk nem mast, mint pl. a korabeli MZ-ket, akkor a technikai, muszaki alulmaradas szembeotlo.

@calibra91: "ha pusztán iskolai "Gaz'tan" példára váltjuk az esetet, akkor sajnos jogos volt a gyár bezárása. "
- bizony a riportok nemelyiek torokszorito, de en meg azt allitom, hogy a Pannonia a kommunizmusnak koszonhette a letezeset, mert a kapitalista viszonyok kozt sokkal elobb kimult volna.

@Csikós Zsolt: vegre valaki tisztan latja a dolgokat, borgozos hozongestol es felreertelmezett patriotizmustol mentesen.

Virago_1000 2011.11.23. 13:44:57

@hacsakúgynem: szintedre nem sullyedek le, ugyhogy inkabb nem reagalok a "komment"-edre. Motort max. csak kepen lattal.

panza 2011.11.23. 14:41:16

Nekem is áll egy 1961-es T-1 a garázsban. Gyakorlatilag első tulajdonosa vagyok, mert az édesapám vásárolta annak idején. Sok szép út van a hátunk mögött, ma már csak évenként egy "emlékeztető" kört megyek vele, hogy ne felejtse el a gurulást.:-)) Mindig szerettük a Pannoniákat, és nem is nagyon foglalkoztatott bennünket, hogy ehhez, meg ahhoz viszonyítva milyen. A 60-as és 70-es években ez a gondolkodás teljesen meddő lett volna. Ma is szeretettel gondolok vissza arra a temérdek élményre, amit ettől a motortól kaptunk. És tisztelettel gondolok azokra a mérnökökre, szakikra, melósokra, akik a készítésénél jelen voltak.

AczélGyuribácsi 2011.11.23. 15:31:59

Előrebocsájtom, hogy nagyon szeretem a Pannoniát és koromnál fogva is nehezen emésztettem meg a gyártás leállítását!

Ugyancsak egyetértek, hogy be lehetne mutatni olyan hasonló galádságokat, mint az előbb említett Berva, vagy a Egyesült Izzóban a színes képcsőgyártó-sor éjszakai szétvágása, megsemmisítése, a 80-as évek elején a seregben a Csepel és Rába gépek ócska román DAC-okra cserélése stb.

De az írás jellege felforgatja a gyomromat!
Az ilyen "csepeli nejlonzoknis elvtársak"-féle alja blikkes jelzők csak a kommentelő megélhetési nácik számára biztosít teret, elrontva ezzel a téma irány valóban érdeklődők kedvét...
Nem hiszem, hogy egy ilyen nemes témánál az ilyen kommenteket kell generálni:
"Hazaáruló gecik, nálam már csak ezért lámpavas pozitívak."

Nem tudom, hogy hány éves a szerző, de egy időn túl gyakorlatilag az ő jó édesanyja és édesapja is a "nejlonzoknis elvtársak" halmazába tartozott, akkor azért prosztó dolog a múlton gúnyolódni, ha meg egyszerűen a alapvető tájékozatlanság, tudatlanság miatt történik mindez, akkor meg kér a posztért, de legalább is önmagát röhögteti ki...

Szóval a japánok ajánlatát se elfogadni, se elutasítani nem tudták a "csepeli nejlonzoknis elvtársak"!
Utána kell járni a kor társadalmi/gazdasági berendezkedésének, szabályainak, törvényeinek. Akkoriban nem a gyárak vezetői döntöttek, hanem az Állami Tervhivatal dolgozta ki a MSZMP által megfogalmazott aktuális ötéves tervek szerint a feladatokat!!! Mindez pedig a hőn szeretett KGST irányelvei és szükségletei szerint folyhatott csak!
Persze történhetett volna máshogy is, talán ha a posztoló "nejlonzoknis felmenői" 1947-ben nem a Rákosiékat akarják, ha 56-ban győznek, ha 1968 után elzavarják a kommunistákat, ha és ha...
De nem tették, tehát hogy 1975-ben mit kellett, lehetett gyártani, az nem úgy dőlt el, mint napjainkban!
Sajnos ez a téma is olyan irányba viszi el az egész "gondolkodást", hogy
"Azok az idióta Petőfiék mit kardozgattak, ha legéppisztolyozzák az ellen és a levegőből a harci gépek megszórják az oroszokat, akkor nyerhettek volna! De kardoztak..."
Nem, nem... 1975-ben nem beszélhetünk szinte semmi olyanról, ami napjainkban alap! Gazdaságosság, hatékonyság, gazdálkodás, piaci érték stb. stb. akkoriban NEM LÉTEZETT!!!
Ezért ezeket számon kérni az akkoriaktól idiotizmus!
Persze egy ma élő fiatal kérdezheti, hogy miért nem vettek fel hitelt (nem volt/lehetett), miért nem kerestek külföldi partnert (fel is akasztották volna őket), de szerintem azt sem érthetik ma, hogy nincs KONVERTIBILIS valuta, amiből egyáltalán vásárolhattak volna idegenben vagy más magyar cégekkel miért nem kooperáltak az éves tervutasítással szemben..?

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.11.23. 15:51:01

Nagyon rugóztok az egykulcsos féken. akkor minden nálunk kapható motornak egykulcsos dobféke volt. A szociban mikor nem lehetett még utazni sem, ez volt a maximum.
Megjegyzem szereztünk hozzá T 5-ös dobféket, mert annak az átmérője nagyobb volt és kis hozzáértéssel simán kétkulcsos féket készítettünk belőle.

AczélGyuribácsi 2011.11.23. 15:55:18

A filmre kitérve:
Érthető, hogy ilyen távlatból érthetetlen a letiltás!
De akkori aggyal igenis érthető, hogy a propaganda gépezet a szocialista egy irányba húzással szemben semmiféle eltérőt, mást, izgatót, lázítót nem engedett meg!
Igen, érthető, hogy a film a szocialista "testvérekkel" fordította volna szembe a közvéleményt!
Akkoriban ez államilag volt szabályozva.
Ma a kozmopolita globalizált világ a marketingeseivel és a médiával teszi ugyanezt!

abes 2011.11.23. 18:07:47

@Öreg motoros: Tisztelt Márkatársam!
Neked se volt jobb dolgod! Ilyen fiatalon elmentél és már a nagy öregekkel beszélgetsz a témáról.

Nyugodj békében.

Papp Sanyi 2011.11.23. 19:22:39

Az első videóban mutatnak egy 500 ccm-s Pannóniát. A neten viszont nem találom nyomát. Tud erről valaki közelebbit?

pescador 2011.11.23. 19:43:22

Jelen cikk első néhány hozzászólásában felbukkant a politikai jobboldal szélsőséges hangvétele-idézéstől eltekintenék- azonban nagyon gyorsan megjelentek a realitást tényszerűen bemutató kommentek tömege. S ez a józan realizmus jellemző gyakorlatilag végig a hozzászólásokon.
Én ennek örülök. Mert úgy látom, most sikerült az elvakult, tárgyi ismeretek híján összeesküvés elméletekkel megtámogatott szemléletet okos, tárgyilagos, a kor viszonyait jól ismerő kommentekkel a helyes mederbe terelni.
Így legyen mindig!

humanoid40 2011.11.23. 20:16:05

Hazai termék eladásához kellene hazai vevő is.Nagy az űr a fejekben ezügyben.Szinta mindenki fintorog a hazaitól.Pont a motornál lenne másképpen?A politikának is mellé kellene állnia.Annak a politikának aki nem engedi a B 125 öt és emeli a világon a legdrágábbra az adóterhet az üzemanyagban.

mallac 2011.11.23. 20:30:36

Hát igen volt egy rendszerváltás a jármű használók körében a hetvenes évek első felében,a motorkerékpár kényszerszülte közlekedési eszközből, hobbijárművé kezdett válni,hiszen aki csak tehette autóra váltott.Mert már volt.Ilyenformán a Pannonia talán kitöltötte azt az űrt amire szánták a népgazdaságban,aztán pont.Lehet hogy jobb is így,hiszen így lett belőle legenda, és ritkaságszámba menő oldtimer modell.

GERI87 2011.11.23. 22:51:57

@humanoid40:

Hagyjuk már ezt a B 125-öt...nem ezen múlik hogy valaki motorozik e vagy sem.
Erre csak azok hivatkoznak nagyrészt akik kényelmesek is meg pénzük amúgy sincs...jogsira, motorra...csak ez jobban hangzik, hogy 'nem ő a hibás'...hanem a "rendszer".

"Hazai termék eladásához kellene hazai vevő is."

Nem az lenne a baj hogy magyar...hanem hogy drága...mert ha kisszériás, meg retro, akkor kis darabszám, szűk vevőkör....a 70 éves szomszéd Pista bácsi meg a többi márkarajongó nosztalgiájából nem lehet megélni...jó részük most is azért jár ilyennel mert nincs pénze másra...

Saját blokk? Necces...külföldi vagy licenc...
OK, legyen olcsó....akkor pl kínai Zongshen....villa, fék, felni...beszállítótól...
Viszont akkor abba mi a Pannónia???
Ugyanúgy fanyalogna mindenki....ennyi erővel a nálunk gyártott Mercedes is kő magyar.

"Szerencsére" ez mind nem gond, ugyanis MO-on tőke nem nagyon van.
Az állam meg a hitelét másra dobja ki...

KovácsPéter 2011.11.24. 00:42:43

Két dologban téved a cikkíró:
"de volt alapja a termelés felfüggesztésének,"
Ez csak kisebb részben igaz. A szocializmusban azok az iparágak voltak gazdaságosak amit azzá tettek. (a 60-as 70-es években természetesen) A Motorkerékpárgyár is az lehetett volna, de nem akarták.
A másik: a P21 Luxus nem volt prototípus, szériamotor volt, meg lehetett vásárolni a boltban. (az igaz hogy kisszériás gyártás volt)

Gott in Frankreich 2011.11.24. 09:24:35

@humanoid40: Szerintem nincs ember, aki ne venne szivesen hazait - csak azok a franya tapasztalatok ne lennenek.

@KovácsPéter: Es ez a "gazdasagossa tetel" hogyan zajlik? Megnyomnak egy nagy piros gombot a Tervhivatalban, es onnantol nincsenek minosegi problemak, nincsenek elegedetlen ugyfelek, vannak minosegi alkatreszek es alapanyag, hirtelen lesz penz fejlesztesre? Szep is lenne, ha ilyen egyszeru lenne.

Virago_1000 2011.11.24. 16:57:00

@ZON: "talán azokban a műfajokban kellett volna próbálkoznunk tovább..."
- SZERINTEM is, amihez meg nem ertunk, tehetsegtelenek vagyunk, azt hagyni kene szep emleknek.

Virago_1000 2011.11.24. 17:03:15

@mallac: "Biciklin mit lehetett fejleszteni? 100 éve ugyanolyan"
- amihez nem ertesz, abba legyszi ne usd bele az orrodat. Ha igazad lenne, akkor meg ma is az elso kereken ulve kormanyoznank magunkat 2 m magasban.

@KovácsPéter: "A szocializmusban azok az iparágak voltak gazdaságosak amit azzá tettek. "
- azt te csak hiszed, ha van lehetoseged ra, kerdezz meg olyanokat, akik akkor is vezeto beosztasban, vagy ertelmisegi korokben mozogtak.

humanoid40 2011.11.25. 01:47:49

@GERI87:
B125 nálam anno alternatíva lett volna.40 évesen ültem nagymotorra és félve kezdtem egy 650.-el.Autót sem az autógyártó gyártja, hanem a beszállítói hálózata.Miért ne lehetne kipróbálni idehaza egy motort ugyanilyen elven?Félreértés ne essék! Csak hangosan agyalok, gazdasághoz hülye vagyok...Pl. nemértem, hogyha van vásárlóerő akkor miért olcso valami?Ha csorók vagyunk miért drága valami?Nehogy meg tudjuk venni?

ZON 2011.11.25. 09:06:29

@Virago_1000: nem a tehetségtelenségre utaltam.A fejlesztés kényszere nélkül,tervutasításra, az igénytelen szovjet piacra (legalább 15 évig 17 Ft-ba számították a rubelt, holott infláció akkor is volt)termelő gyár halálra volt ítélve. Az egyhengereseknél is részlet- és látszatfejlesztések voltak, ugyanúgy a 250-es Csepelből származó blokkot tákolták tovább, mint a Danuvia tette a 125-ös Csepelével.
Az biztos, hogy ha a Pannonia mondjuk Lengyelországban, vagy Bulgáriában készült volna, érzelmi kötődés nélkül,tisztán műszaki alapon ma nem lenne ennyi hazai rajongója.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2011.11.26. 22:00:09

@kipe: Most inkább nem mondom a nevedről mi jut eszembe (egy betű csere, és mindenki tudja mire gondolok) :-)
Viszont a kádárizmusnak ez volt az igazi, aljas, szemét arca. Amikor a tehetség, a szakmai, emberi teljesítmény papírként összegyűrve kerül a kukába, és a válasz a miértre: Csak. Hallgat a hatalom, és ha tovább rugdosod néma ajtaját, kapsz a fejedre a gumibottal is. Professzorok portásként, szakmailag elkötelezett mérnökök segédmunkásként, tudósok, akikért tőlünk nyugatra egymással versengve harcoltak volna a cégek, kutatóintézetek, könyvtárosként, félreállítva...
Itt pedig a munkás-paraszt pártakarat egy tollvonással áthúzott szakmai pályafutásokat, komplett iparágakatt, szellemi műhelyeket küldött a szemeteskosárba. Nem a kötelek, nem a golyók, nem a gumibotok keménye hanem ez a néma, saját sorsodba fojtás, láthatatlan falak közé zárás volt a Kádár rezsim legundorítóbb módszere: kisiklatott életek, alkoholizmusba, disszidálásba, öngyilkosságba menekülő sorsok, mellőzöttség, a tehetség röfögő dilettantizmus és diadalittas barbárság általi elfecsérlése. Amit írtam, szimbólum, ahogy a Pannónia is egy szimbólum. Elmaradt a rendszerváltás katarzisa is, mert ezt is elmaszatolták előlünk. Itt lakik velünk ma is a kádárizmus dohos, undorító levegője, de ez már tényleg egy másik blog témája lenne....

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.26. 08:32:02

Apamtol orokoltem egy "csolampas" T5 ot, egy dolog tetszett benne: mutatta hanyadikban van a motor :) emlekszem ra hogy 0-1-2-3-4 voltak a sebessegek a megszokott 1-0-2-3-4 elteroen. Egy Cetka 175 ( bordo, burkolt ) ot hasznaltam, az "felautomata" kuplungos volt, kesobb szereztem egy Junak 350-est ( 4utemu, lengyel motor volt, megvasarlasa utan ketto perccel le is szedtuk rola az oldalkocsit ) aztan jottek az MZ k es 1980 tajan az elso egyoras ETZ -k, azok fenyevekkel jobb erosebb megbizhatobb BIZTONSAGOSABB motorok voltak mint a pannoniak. Egy 1974 es pancsi es egy 1978 as 250 es Trophy ( a kek feher, six-days tanksapkaval, a tanksapkan a serleg lefele nezzen ugy meno!;) kozott szaladek volt minden teren, az MZ javara.

Jo motorok voltak a Pannoniak, de egy java/cz vagy mz sokkal jobb volt, valjuk be. En szinte az osszes szocialista szemetdombbal jartam, verhovinatol a 350 twin sportig ( kap egy fagyit aki megmondja ki gyartotta) , 50 es shul simon ( a tekeros) es a 250-es negyutemu simson maradt csak ki, azt hittem azok a motorok, aztan az elso "nyugati" motorom - ami "keleti " volt, egy Kawasaki Z650 - tudtam meg igazabol milyen egy "jo" motor.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.26. 08:42:46

Egy "legyezo" hengerfejes gyari krossz Danuvia a krossz cetka mellett vagy egy egyhengeres Pannonia a negyvenes evek dizanjaval az MZ 250/1 mellett labdaba sem rughatott.

Tunde robogo? Ugyan.... Vagy a beszallito ipar? Cordatic gumiabroncs? Az a mondoka jarta: "legjobb gumi a cordatic, ha potkerekkent hordatik!" :) a bakony gyertya ( szetszedhetos, rozsaszin ) meg az isolatortol ( keletnemet ) olyan messze volt....

Az a helyzet - a hazafisagon tul - a Pannonia a hetvenes evek kozepen egy dinoszauruszt arult, egy min huszeves technikat.

TLF65 2014.01.22. 13:01:41

Évekkel később olvasom ezt a blogot.
Igazat adok annak is, aki "isteníti" a Pannóniát, és annak is aki lehuzza...
Valóban 1975-ben egy P12-es sehol sem volt egy Jawa-hoz vagy MZ-hez, japánokról ne is beszéljünk.
De 1956-ban? Bol d'Or kategória győzelem szinte széria motorokkal, (24 órás megbizhatósági, és több az átlag mint 100 km/h...) és hogy nem véletlen volt, 1959-ben a második hely...
1960 és 1975 között eltellt 15 év. A Honda vagy Yamaha 15 év alatt mennyit fejlesztett?
Mert a Pannónia csak annyit, hogy kicsit megváltoztatta, - szériába beépitette a tuning - résvezérlést, és a kipufogó dobokat "hangolta" ...
Hogy miért? na ez az a kérdés, amin lehet(ne) vitatkozni... közgazdaság, politika, piac, vagy egyszerüen csak buták voltak a gyári mérnökök?? talán ez az utóbbi, ami a leghihetetlenebb... ámbár... ahogy a kommenteket olvasom, sokan ezt is gondolhatják, vagy én értek félre dolgokat...
szóval volt a Pannóniának olyan időszaka, amikor méltán világszinvonalú termék volt, csak ezt nem használta/használhatta ki a gyár... és a politika sem. (Mint ahogy a keleti blokkban általában kihasználták a sport sikereket, bizonyítva a szocializmus felsőbbrendűségét...)

Katana750 2014.01.26. 15:55:28

A Bol d'Or győzelem után 10000es megrendelések érkeztek csak Franciaországból, de Rákosi elvtárs nem engedélyezte a tőkés exportot. Akkoriban meg lehetett volna keresni a fejlesztési pénzeket. Önállóságában korlátozott háborús vesztesként maximum a személyes sikerekre lehettünk büszkék. A nevüket is leírom. Kurucz György, Reisz János. Tisztelet nekik, ma is!

TLF65 2014.01.27. 09:24:22

A személyes sikerekkel tökéletesen egyetértek, megemlítve a gyár Kisérleti Üzemét is, Vigh Endre vezetésével.

Rákosi 56 után már nem tartozott a meghatározó tényezők közé...A szovjet befolyás eredménye volt a piacgazdaságnak (és előnyeinek) a nem kihasználása, azaz, a kimagasló sport siker eredményeként hiába a hatalmas megrendelés állomány , ha ezen eredményeket tilos volt átváltani fejlestési forrásokra, "KGST- vagy népgazdasági érdekek" miatt. Csak utólag látjuk, hogy volt olyan pillanat, " megadatott az a perc" amikor világszinvonalú volt a termék, tudtak is róla, még piaca is lett volna, és mi mégsem élhettünk a lehetőséggel.
A történet további folytatása már közismert.
Én évente még mindig pár ezer kilométert teszek bele a TLF de Luxe Pannóniámba. Több felujításon esett már át, de csak gyári alkatrészekkel, és még mindig 6 V-os.. :) a titok: ez nem verseny motor. Nem is szabad úgy bánni vele...

Katana750 2014.01.28. 22:30:17

@TLF65: Egyetértek, hogy 56 után nem volt tényező Rákosi, de mint tudod a verseny 1956 06 02-3án folyt. Akkoriban még javában ment a hatalmi harc a komcsik között és Gerő is Rákosi embere volt. Egyébként ha létre is jött volna a tőkés export akkor sem a fejlesztésre lett volna költve. Ne is említsük tovább ezeket a rohadékokat.

TLF65 2014.02.10. 11:54:11

@Katana750: Igazad van Katana 750...
mint gazdasággal foglalkozó ember indultam ki abból, hogy fejleszteni lehetett volna a modelleket. Ahhoz pedig pénz kell, amit vagy az eredményből (nyugati értékesítés többlete) vagy tulajdonosi hozzájárulás (akkor állami támogatás) lehetett volna megszerezni. (lásd pl. a boxer 500-as 2 ütemű Csepel...vagy a P20 korábbi piacra dobása, minőségi anyagokkal...
Azonban a mondani valómnak még mindig az a lényege, hogy 1956-59 között, a Pannónia az akkori világ szinvonalának messze-messze megfelelet, sőt!
Tehát, ha valaki azt mondja hogy ez egy sz@r motor, akkor tegye meg azt, hogy azt mondja :1965-től sz@r a motor, és a gyár...így igaz az állítás, - bármennyire is fáj szívem emiatt, - de el kell ismernem...

Katana750 2014.02.10. 17:12:52

@TLF65: Olyan igaz amit írsz, hogy nem lehet vitatkozni. Szarnak akkor sem nevezném a Pannóniát. Mondjuk,hogy elment mellette a világ motorkerékpár gyártásának szerencsés(tőkés) fele. A 70es években meg más a KGST-s is.

Katana750 2014.02.10. 17:13:53

már a KGST-s is. bocs.

Friss topikok

Hirdetés