A Jawa halott

1929. augusztus 17-én jegyezték be a céget, a Jawa motorkerékpárgyár megszületett. František Janeček gyermeke évről évre nagyobbra nőtt – a háború előtt már az egyik legjobb európai gyártónak számított.

A kis kétüteműek mellett nagy, 350 és 500 köbcenti hengerűrtartalmú gépeket is készítettek. A háború után sem tört meg a lendület, volt a stramm és modern Pérak, majd a nemzetközi szinten is kiemelkedő 500 OHC. A felülvezérelt, soros kettes modernebb volt a kor angol gépeinél – kompakt volt és erős.

Sajnos a szocialista piacgazdaság többször orrba rúgta a mérnököket. Ugyan a 353-as Kývačka még frissnek és szépnek számított, de az 559-es Panel, amit idehaza csepptankosként ismernek, már teljesen a szocialista gondolkodásmódot tükrözte. Ugyan a szakemberek nem hülyültek el, de néhány versenymotor, és pár utcai kísérleti gép – 500 Boxer – kivételével már nem nagyon tudták megvillantani zsenialitásukat.

A rendszerváltás nagy pofont adott a gyárnak. Az ezer éve ragozott 350-esük piacképtelen volt, új fejlesztéseik nem voltak – a korábban kidolgozott, ám a vécén lehúzott prototípusokhoz nem nyúlhattak vissza.

Csoda, hogy nem jelentettek azonnal csődöt. A levegős kétüteműt nyomták tovább, kiegészítve a kínai alapokon nyugvó 125-össel. A Rotaxtól megvásárolt, BMW-től ismert 650-es egyhengeressel is csak öngólt tudtak lőni: megépítették köré a cseh ipartörténet legcsúfabb motorjait, amivel még a felettébb különös régi Bizont is alulmúlták.

A KTM 125 tesztje kapcsán ott kalimpáltam a Sázava folyó partján. A velem guruló motorrevüs Zomborácz Ivánt is rá tudtam beszélni, hogy nézzük már meg közelebbről az épületet. A duzzasztómű gátján osontunk át, kerülgetve a vízlefolyásokat – azok irgalmatlanul csúsznak a betonra tapadt élővilág miatt. A régi, háború előtt épült szárny mára csak egy rom, ugyanúgy, mint a régi vízparti öntöde. Szomorúan néztük a folyó szintjéről a romlást: szuvasak voltak a falak, opálosak a hiányos ablakok.

Az új, szocialista módon ingerszegény főépülethez meg kellett kerülnünk Týnec nad Sázavou városát. A főporta előtt leparkoltam, és az uzsonnázó portásnőtől engedélyt kértem a fotózásra. Meglepődött, azonnal tárcsázta az igazgatót. A hangosan recsegő kagylóból simán kihallatszott a főnök hangja – így tudom, hogy ő is meglepődött. Beleegyezett, csak kérte, nézzen ki jól az épület; hát, nem volt könnyű dolgom.

Stikában kicsit be is motoroztunk az udvar felé. Gyártás szemmel láthatóan nincs, csak a csőd orrfacsaró hullaszagát érezni. Az udvaron kedélyes cigány családok élvezték a napot: a gyerek integettek, a férfiak feltűrt trikóban melegítették hasukat. Nem zakatoltak a gépek, nem sorakoztak dobozok, üresek voltak a függőfolyosók – úgy tűnik, a Jawa nincs többé. Kár érte.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr512871908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mt-03 2011.05.03. 15:13:54

es hol vannak a kepek a cigokrol? mert az uccso 3 tok egyforma...

Csizirájder 2011.05.03. 15:17:51

Így múlik el a világ dicsősége. :(

TyerCorp01 2011.05.03. 15:54:34

:'( Nagyon nagy kár érte. Elvileg folyik valami gyártás, azzal mi van? Vagy az már kínai? Hellyel-közzel veszegetik még a 650-eseket. Mindemellett a tavalyelőtt (?) bemutatott valamivel esztétikusabb 600-as Dakarral mi van?

Tigrisszív 2011.05.03. 16:08:21

Sic transit gloria mundi...

odb 2011.05.03. 16:10:00

De ugye munkanapon mentetek és nem hétvégén/ünnepnapon?

Vizet Prédikál 2011.05.03. 17:15:53

kb. 6-7 éve voltam a Jawa gyárban, és akkor a marketing igazgató (egy klasszikus szocialista középvezető benyomását keltő krapek) megmutatta a 650-es akkor még prototípus példányát. Tök jól nézett ki. Hogy lett abból ez a kövér tehén??

Tomchy 2011.05.03. 17:46:03

@Tigrisszív: Így, bizony!

Pedig (nyugodtan vessetek meg érte) egy új 350 Basic-et ma is elvállalnék melóbajárós gépnek...

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.05.03. 19:38:25

Az az 500-as szimpatikus jószág. Kicsit a Honda CX500-ra emlékeztet pár megoldása.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.03. 19:46:19

nekem pl a 650 es tetszik:-)
akkor vége a szocialista motorgyártásnak??
Babetta van még?

don't 2011.05.03. 20:06:27

"Az ezer éve ragozott 350-esük"
Ez hogy van magyarul?

Virago_1000 2011.05.03. 20:11:39

Kar erte, nem ugy mint a Zil-ert. Valamikor innovativ volt, de elkorcsosodott a 70-es evekre, lemaradt az MZ mogottt. Csoda hogy eddig huztak.

Ottopappa 2011.05.03. 20:20:07

Szerencsétlen Ubulka hol van, hogy közölje, végre egy újabb szocialista szar hullott el?

Edd China 2011.05.03. 20:26:33

Most őszintén: hány olyan hozzászólás vagy levél volt, ami arról szólt, hogy új Jawat szeretne valaki venni, melyiket ajánják neki? Nem sokra emlékszem. Emlékekben mindenki áradozik róla, meg jajj de szép a képeken, de nem valósznű, hogy ha vásárlás előtt állna, bárkiben is felmerült volna a márka, mint reális alternatíva a japán, olasz stb. motorokkal szemben. És most sem említik sokan, hogy pont most akartak egyet venni.
Szóval ennyi a Jawanak. Emlékekből és áradozásból nem lehet profitot termelni.

celsterel 2011.05.03. 20:54:29

Kár a Jawaért, bár már 25 éve is egyetlen normális modelljük a Babetta volt.
Emlékszem a '80as években a Mustang fényévekkel a Simson mögött kullogott, a zörgős 350-es meg az ETZ mögött.

muz 2011.05.03. 21:22:00

"Az udvaron kedélyes cigány családok élvezték a napot: a gyerek integettek, a férfiak feltűrt trikóban melegítették hasukat."

Micsoda idill lehetett:-((
Sajna túl messziről élvezték a napot!

Amúgy sajnálom a Jawa-t!Sosem szerettem,nem is volt és valszeg nem is lesz.
De sajnálom!Mint ahogyan a többi régi ,patinás márkát.Mert vannak,voltak akik szerették és egy olyan korra emlékeztet,amikor nem volt minden tök egyforma.

Kelly és a szexi dög 2011.05.03. 21:31:59

Akkor a Mustimhoz nem lesz többé gyári alkatrész? :)

mi nem foglalt még 2011.05.03. 21:54:24

@celsterel: Sokkal stabilabb volt az " zörgős " a dupla bölcsővel.
83-ban nagyon jó kis moci volt a 350-es.

Virago_1000 2011.05.03. 22:05:07

@Ottopappa: A Jawa mar akkor letezett, mikor Sztalin kiscsiko volt. Szoval nem eppen szocialista szar. Masok fikazasa helyett inkabb nezz magadba, bovitsd a (jarmu)torteneti ismereteidet.

Teny, hogy voltak innovacioi a Jawanak, es nem innen-onnan osszelopkodott hulladek volt, mint KIVETEL NELKUL minden orosz auto-motor. Vagy pl a meg hulladekabb minosegu magyar motorok.
Sajnos az idok szavara nem hallgattak, annyira, mint egynemely honfitarsuk.
A szoci vetelytarsakhoz kepest kozt ugyan nem voltak "elsok", de megis kar, nagy kar, szivfajdalom egykori viragzo gyarakat ilyen allapotban latni - sajnos van ilyen nem egy itt, kicsiny hazankban is.

celsterel 2011.05.03. 22:13:44

@mi nem foglalt még: Lehetséges, sosem volt Jawám.. 83-ban én még biciklit hajtottam.
Arra viszont tisztán emlékszem, hogy a '80-as évek második felében nekünk kismotoros srácoknak a 350-es Jawa régimódi és lenézett kategóriába tartozott az ETZhez képest.
A Babetta viszont nagyon jó járgány volt

rolls 2011.05.03. 22:22:09

Tavaly, augusztusban, Zemplénben, a Füzéri-vár parkolójában láttam két motoros arcot. Egy Hondával és egy Jawaval voltak. Szlovák rendszámokkal. A Jawa zsír új volt, sorozatgyártásúnak tűnt, fekete színben, a klasszikus formájú krómos tankkal, chopper stílusban, hatötvenes "V" motorral. Teccett....

mi nem foglalt még 2011.05.03. 23:19:20

@celsterel: Durvább technika volt mint az mz.
Viszont alacsonyabban volt a súlypontja és stabilabb volt.
Ez viszont sokat számít motorozáskor.
Mivel az etz késöbbi volt mint a 350-es mdernebb hatást keltett.
Viszont még a ts 250/1 is stabilabb volt nála

vtx18 2011.05.03. 23:31:20

Egy honapja a Dublini motor shown a Jawa standon lattam par modern jawat, koztuk egy szep oninditos negyutemu choppert. Konkretan az ontott kerekei ragadtak meg, feketek piros csikokkal-gyonyoru volt. Biztosak vagytok benne, hogy bevegeztek? Irben, Angolhonban Dealership-jeik meg enthusiast club-jaik vannak.

Ottopappa 2011.05.03. 23:48:55

@Virago_1000: Itt nem rólam van szó, hanem Ubulkáról... Neki mindegy, ami a keleti blokkba volt, azt le kell trollkodnia. Ő egy ilyen lélek.

biagio 2011.05.04. 00:33:05

Sajnálatos, de semmi nem tart örökké, még az sem amire most az gondoljuk...
Egyébként a cigányok jelenetét jól kihagyták a főcímből
- ügyes cenzúra, de hogy már itt is ez még sajnálatosabb

Quattroman 2011.05.04. 06:18:28

Sosem voltam Jawa-s, Panóniákon nőttem fel, de a haveroknak volt.....
Remélem csak csipkerózsika álom lesz ez az általad vizionált halál.
Azt azért megemlíthetted volna, (ha már egyáltalán tudod) mekkora sikereik voltak a versenysportban, például Bill Ivy (RIP.) révén, aki kétszer volt második Agostini mögött 350es Jawa-val mielőtt balesetet szenvedett
vagy a rengeteg világbajnoki cím amit a salakmotorozásban Jawákkal hoztak össze PL.az Újzélandi Ivan Mauger, en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Mauger
vagy a svéd Ove Olsen és a többiek...
en.wikipedia.org/wiki/Ole_Olsen_%28speedway_rider%29
A mai napig ütős gépek a GM mellett.

Az meg külön tanulmányt érdemel hogy mit keres egy Jawa-ról írt cikk képgaléríájában a KTM-etek, de örülök hogy egy jót kirándultatok:(

bobfalfa 2011.05.04. 06:49:18

1980-86 között volt egy 350-es Cz-Jawám, én csak Czetkának hívtam, nem is tudom a pontos típusát. Az a változat, amelyiknél a váz a blokk előtt egy csöves, és csak a blokk alatt válik ketté. Az a narancssárga, amelyiknek az oldalkocsis változatával az útra fehér csíkot festő brigád szokta összeszedni a bójákat az útról.
Évente szét kellett szedni a kipufogót végig, majd kiégetni, a hengerben meg ki kellet vágni a kormos üledéket a kipufogó nyílásból. Állandó probléma volt a gyújtás és a megszakító. Tank le, tolómérővel 3 mm előgyújtás, lámpával, majd összerakni. Erős csomagtartókat hegesztettem rá, és vulkánfíber bőröndökbe pakoltuk a sátrat, hálózsákokat, a gázfőzőt, meg az eleséget, így aztán volt egy kinézése a járműnek.

De az is biztos, hogy életem egyik legszebb időszaka volt, amikor 83-ban először a Krk szigetre kirándultunk vele, majd '84-ben lementünk egészen Budváig, a Neretva völgyén át, Neumnál ki a partra, majd Dubrovnik, és végig a Kotori öböl mentén…
'85-ben leugrottunk vele Athénba, az Attikai félsziget déli végén, Sounionál előírásosan megnéztük a naplementét, és fürödtünk a valószínűtlenül átlátszó vízben…
Mindezt egyetlen műszaki hiba nélkül.
Bocs, de ez jutott eszembe a cikk elolvasása után a Jawáról.

Megdobbent 2011.05.04. 07:33:24

Nekem meg egy nagyon szep sarga babettam volt, meg a bekebeli kinezettel, egy nagyon emberes muanyag atlag ABC-s kosarral hatul. Ellopta valami szarfaszu.

A kipufogojaval ennek is volt gond, folyton eltomodott a betet, meg ilyen nyavajak :/

Ironpen 2011.05.04. 07:43:13

khhm, a szocializmusban nem volt piacgazdaság, hanem tervgazdaság volt! Többek között ez a szemlélet vezetett a csődhöz, nemcsak a Jawa cég csődjéhez és nem csak gazdasági csődhöz vezetett...

Quattroman 2011.05.04. 07:50:36

a kipufogóeltömődés nem a Jawa hibája hanem minden kétüteműé.
abban az időben, mindegy milyen csak olaj legyen, típusú keveréket, (86+Arol) tankolhattunk, nem nagyon volt minőségi 2T kenőanyag.
és sokan az előírásosnál dúsabbat használtak(azértmertcsak)

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.04. 08:02:37

@Quattroman: a jawa (JRM) salak hala az egnek egy kulon ceg, divisovban mukodnek, sikerrel.

hogy ez a mostani allapot vegleges csod-e vagy sem nem tudni - egy biztos, ebbol mar nehez lesz talpra allni.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.05.04. 08:06:10

@Megdobbent: a babetta nem Jawa :) de tenyleg, azt Gutan gyartottak, csak exportba cimkeztek Jawanak, hogy jobban eladhato legyen. de az erdemeibol ez nem von le.

Quattroman 2011.05.04. 08:14:22

@baowah:

Lényeg a Jawa nem halott, (a címmel ellentétben) él és a versenysportban jelen van.
A JRM külön cég vagy nem, a lényeg hogy a brand nem megy ki a köztudatból, csak a szériagyártás nem működik, ami az ázsiai motorgyártást elnézve nem csoda, pedig készítenek ott (és megveszünk itt)olyanokat ami messze alulmúlja azt amire képesek lennének itt.

deak.atti 2011.05.04. 08:24:15

Üdv!

Picit más, de idevág ...

1997-ben 2 barátommal elmentünk egy német veterántalálkozóra. Azt a cseh-német határt láptük át, ahol a túloldalt Zschopau van. Az üres MZ gyár sem volt túl vidám látvány ... körülbelül azok a jellemzők (törött, hiányos ablakok, stb.), mint a Jawa gyár esetében. Az embléma még az épület tetején volt, de a gépsorok már Türkiye-ben. :o(

DA

deak.atti 2011.05.04. 08:27:26

@Quattroman:

Üdv!

Pedig az nettó hülyeség. Csak a kipufogót cseréli/tisztítja sűrűbben a júzer. Én a mai modern 2T olajakkal 1:60-ba keverem a benzint a 353-asba (nem Jawa ...), több éve, és semmi gondom nincs vele. Még így is muszáj volt a közelmúltban kipufogót (középső és hátsó dobot) cserélnem ...

DA

Italian beauty 2011.05.04. 08:28:28

Idáig nosztalgiából nagyjából a Harley tudott megélni, de ott volt minőség.
A Jawa valamikori minősége és műszaki tartalma ma már messze nem elég, talán néhány márkarajongónak vagy nosztalgiázónak igen. Egyébként sajnálom , hogy megszűnt és helyette indiai és kínai cuccok vannak. Talán ha úgy élesztették volna újra mint a Triumph-ot akkor lett volna esély, de ezt szoci mentalitással igen nehéz.
Jawa-s tapasztalaimról annyit , hogy ritkán ment mind a két henger egyformán a twin sportnál igaz amikor üzemelt akkor mindent vitt a szocik közül.

1ns 2011.05.04. 08:40:49

"Az udvaron kedélyes cigány családok élvezték a napot: a gyerek integettek, a férfiak feltűrt trikóban melegítették hasukat."

A legbiztosabb jele annak hogy bezárt a gyár, és egy jó darabig nem is fog kinyitni :(

Quattroman 2011.05.04. 08:42:47

harley-t és a mínőséget együtt emlegetni...:-O

több barátom hitte ezt, de mostanra átültek Goldwingre:DDD

Junk1 2011.05.04. 11:01:43

"Az udvaron kedélyes cigány családok élvezték a napot: a gyerek integettek, a férfiak feltűrt trikóban melegítették hasukat."

Ezek szerint a hullarablók is megjelentek.

Oktato 2011.05.04. 11:05:43

Akkor az eltömődés nem műszaki hiba volt, hanem a több ezer belehajtott km eredménye :)...
Régi idők focija....

Hát ennyi volt :(

Oktato 2011.05.04. 11:06:47

Basszus, lemaradt, hogy ez válasz "bobfalva" hozzászólására...

halszájú 2011.05.04. 11:11:43

@Quattroman:

így van.

elég csak a salakmotoros (speedway) közvetítéseket nézni, minden második jawat hajt.

LucziI 2011.05.04. 11:24:41

@Virago_1000:
Történelem megy? Sztalin már a 20-as évek elejétől uralkodott az akkori Oroszországba-Szovjetunióba, vagy minek is nevezték magukat akkoriban. A Jawa meg 1929-ben kezdte? Akkor hogy lett volna kiscsikó? El vagy te picit tévedve...

uni1002 2011.05.04. 12:37:27

14 évig volt piros Jawa 250-em.
Nagyon szép motor volt, újonnan.
Aztán a napi használatban, minden elromlott rajta, ami elromolhatott.
A lengéscsillapító lemarta a saját krómját mert nem volt központos, a főtengelycsapágy szétment, a bovdenek szakadtak és szorultak, a kormány szitált, az aksi bedöglött, az automata kuplung kiemelő kar leesett a hegesztéséről, a kipufogó csavarmenet ferde, volt, a fékbetét elporlott egy fél év alatt, a dugattyú gyűrűk törtek, a dugattyú is tört, az olaj folyt a sebváltóból, a karburátor, és a kipufogó eltömődött rendszeresen, a lengéscsillapító szimmeringje szétrohadt és folyt, a kerék és a sárhányó rozsdásodott, a csapszeg mindig csörgött, a főtengely központosító lemeze összetört, és a blokk beállt, a küllők törtek, stb.
Amúgy szerettem a gépet...

uni1002 2011.05.04. 12:48:59

@Oktato: Nem többezer km, mert az első hónapban a kipufogóm már eltömődött 200km után, 1:20-as bejáratásra előírt olajkeveréknél.
Olyan kicsi volt a rés a végelzáró betét, és a cső között, (ahol a füst kijön), hogy a korom azonnal eldugította. Tipikus tervezési hiba.
Végül fúrtam a közepébe egy 8mm-es lyukat, és már nem kellett hetente tisztogatni. A hangja egy picit nagyobb lett.

Virago_1000 2011.05.04. 13:34:40

@Ottopappa:
De bizony, itt arrol van szo baratom, hogy ne fikazz agyatlanul masokat.
Ubul, bar kiborito stilusban irt, de igazsagot.
Es soha sem trollkodott le minden szoci gepet, csak az oroszt. Erto olvasas ... altalanos iskola 3,4 osztalya.

@Quattroman: "Az meg külön tanulmányt érdemel hogy mit keres egy Jawa-ról írt cikk képgaléríájában a KTM-etek"
- totalcarra jellemzo vegtelen hanyagsag.

@Italian beauty: A Harley se tud megelni nosztalgiabol, mar jopar eve, de az Ural igen (sajnos).

gromek7 2011.05.04. 14:09:20

Csúnya?
Én azért ezt a gépet el tudnám nézegetni magamnál:
www.jawa.eu/motocykly/jawa-650/jawa-650-dakar.htm

TyerCorp01 2011.05.04. 18:58:33

@baowah: Ez azért némi kiegészítésre szorul. :) A Babetta gyártását 70-ben Povážská Bystricán kezdték, a ZVL csapágygyárban ugyanott, ahol a Tatranokat, Maneteket, Pionyrokat, Mustangokat, és a magyar, illetve NDK exportra gyártott "Super M20" nevezetű járgányt. 80-as évek közepéig csinálták ott a Babettákat (a lemezvillásokat nyugaton "Transistor 40" néven árulták). 1986 környékén indult a gútai gyár, ahol JAWA-ként gyártották továbbra is a Babettákat, majd a gyár felosztása után pár évig önkényesen használták a JAWA nevet, amiért az anyacég, (a fent említett Tynec n. S.-i) beperelte őket, azután lett a szlovák cég neve Mopeds Slovakia ltd., és a Jawa nevet nem használták többé. Egyébként maga a 2 sebességes motor is, sőt az összes Szlovákiában gyártott motort csehországban tervezték, pénzügyi okokból helyezték a kismotorok gyártását a szegényebb, szlovák településekre, ergo a Babetta Jawa. :)

TyerCorp01 2011.05.04. 19:03:39

Ha már Gúta: Jóbarátommal, és egy Kedves Ismerősömmel voltunk novemberben a Babetta gyárban, és egy helyi Úriembernél, aki nemrégiben még kismotor szervizet működtetett, az a gyár kevésbé van lepusztulva, habár már feloszlott. Külön van egy máig működő galvánüzem, az összeszerelő üzemben pedig Credat márkájú (gondolom kínai alapú) kerékpárokat szerelnek össze. Képek: indafoto.hu/kristooof/guta

Neonknight 2011.05.05. 14:51:54

Van Jawam is, olcsó és könnyen karbantartható gép, egyszemélyes túrázásokra megfelelő erővel. A fő bajom az alkatrészutánpótlás volt. Mindent lehet hozzá kapni, de csak gagyi tajvani utángyártottat. Gyakran a boltból hazavitt vadiúj alkatrészek már a beszerelés pillanatában szarok voltak. Ami jó volt az a duplabölcső váz, emiatt százszor stabilabb volt az ETZ-knél. Ami szar az a kétszemélyes utazást veszélyessé tévő gyenge dobfék. Az első teló minden 638-634-es Jawan erősen rozsdált a gumiharmónika alatt.
Az új modellek sokkal rusnyábbak mint a régiek és mivel a nevük hozzánőtt a régi szocialista 2-üteműekhez, szerintem csak álom volt, hogy az évtizedek óta minőséget előállító japán vasak árkategóriájában adjanak el.
Ha anno nemezekkel a fura 650-esekkel térnek rá a 4-üteműsödés útjára, hanem pl egy azzal a modellel amit Oberdan Bezzi megálmodott 660-as Jawa Californian néven, talán lett volna esélyük. Későn kezdtek fejleszteni és akkor sem jól.

MAGADAN 2012.02.27. 19:49:24

A Jawakat a Indiában YEZDI JAWA néven 1996-ig,több százezres szériában gyártották.Kicsit fejlesztettek is rajta.Komoly kultusza van,erős klubbélettel.

Friss topikok

Hirdetés