Feltámadt a Pannónia

Porlasztóbeállítás az Old Motors műhelyében. A Pannónia mögött egy felújításra váró Riga kukucskál ki

"Piktorkám, azért azt tudnod kell, hogy a Pannónia egy szar motor." - Ez a vészt jósló, sötét, és nyers szókimondásával mellbe taszító mondat annak az embernek a szájából hangzott el, aki Pannónia-buzériám egyik okozója, buzgó támogatója és nem mellesleg az ország egyik legnagyobb és köztiszteletben álló Pannónia guruja.

Nevét akkor sem fogom leírni, ha sistergő lőtlámpát szegeznek T1-esem eredeti fényezésének, nem. Azt viszont elmondom, ami a fekete mondat után jött, mint kormos gőzmozdony mögött a kékre festett vagonok. Sajnos a pontos megfogalmazásra már nem emlékszem – talán az első mondat sokkhatása miatt -, de a lényeg nagyon is megmaradt agytekervényeim információraktárában.

Szóval a Pannóniát nem a minőségéért szeretjük, hanem azért, amit jelent nekünk. A fiatalságunk vagy gyerekkorunk szép emlékeiért, a magyar motorgyártás legendájáért, a kedves formájáért, a szép hangjáért, de semmiképpen sem a minőségéért. Az akkori viszonyok közt, azokkal a gépekkel, anyagokkal, és technológiával képtelenség lett volna olyan minőséget produkálni, mint a hanyatló nyugaton.

A Pannónia tulajdonlás ebből kifolyólag nem virágoskert, hanem kaktusztelepítvény. Ha rossz helyre nyúlsz, nagyon gyorsan megszúrhatod magad.

Attila kezében a rossz gyújtás alaplap, Bubóéban a megmakkant dugattyú

A fájdalmas bökéseket természetesen én sem kerülhettem el, az én végzetemmé az egyhengeres Pannóniák legendásan vacak és elhibázott konstrukciójú váltója vált. Szenvedéseim történetének kezdetét már tavaly novemberben megírtam, sokáig úgy tűnt, olyan zsákutcába kerültem, amiből lehetetlen kitolatni.

Aztán télen eszembe jutott, hogy megkérdezem vinári remete barátomat, azt, akitől korábban az új váltó fogaskerekeket kaptam. Péter hosszú évekig Csepelezett és Pannóniázott, naponta munkába járt és nagyokat túrázott a kehes vasakkal. Ebből kifolyólag a mai napig mikrofilmes robbantott ábraként tárolja fejében a különböző Pannónia típusok alkatrészeit, kívülről fújja a konstrukció allergikus pontjait és a nyavalyákra használatos gyógymódokat. Nem csoda, az útszéli generálok örökre, kitörölhetetlenül beégetik a tudást; ezt mindenki tudja, aki cserélt már egy oldaldobozba tuszkolható szerszámkészlettel lyukas dugattyút éjszaka, egy idegen ország elhagyatott mellékútján.

Nahát, Péter a sorstársait is ismeri, úgyhogy amikor felhívtam, hogy megakadt a projekt, akkor csak szippantott egyet az orrán a friss vinári levegőből, és azt mondta: Neked a Bubóhoz kell elmenned.

Bubó a legkevésbé sem bagoly, de valóban doktor, csak éppen motorokat gyógyít. Van neki rendes polgári neve is, de azt senki nem ismeri, ő Bubóként fogalom a Pannóniások körében. Egy pici, de Pannóniás berkekben etalonként ismert műhely egyik szilárd oszlopa ő, nincs is talán rajta és társán, Kothencz Attilán kívül olyan ember az országban, akinek ujja annyi Pannónia blokkot érintett, mint az övék.

Szóval hozzájuk vittem ki a motort egy havas téli napon, kis listával, melynek az első helyén a gyűlöletes, mindent megkeserítő hiba állt: dobálja a kettest.

Néhány hét múlva csengett a telefon: kész a motorod, jöhetsz érte. Mentem én, repültem, alig vártam hogy ráüljek. Másfél év szenvedés és kísérletezés után végre valami reménysugár csillant, hogy arra használhatom az ásatag, fekete szerkezetet, amire vettem: motorozásra. Amikor megérkeztem Csepelre, bíztató látvány fogadott. Bubó és Attila szépen kicsinosították a T1-est. A vásott lábtartógumik helyett újakat húztak fel, a szigetelőszalag helyett horganyzott fém kábelkötegelővel rögzítették a vezetékeket, kaptam egy új tanksapkát és végre mért a kilométeróra is, a kerék fordulására vidáman lendült meg a sárgásfehér számlapon a fekete mutató.

Vigyorgok és Bubónak is jó a kedve: persze, van kettes!

"Már nem dobálja?" – kérdeztem félve. Dehogy dobálja – felelte Bubó – egy csomót mentem vele, ezzel a kettessel nem lesz bajod.

A hazaút kéjmámor volt. Végre egyszer minden, de tényleg minden működött a motoromon, a kettes pedig olyan bombabiztosan kapcsolódott, mintha a recsegve kalimpáló fogaskerekek soha nem ugrottak volna le a váltótengely rövidre sikerült bordáiról.

Hétvégén felmentem a Dobogókőre, ekkor pottyant az első hajszál a levesbe. A meredekebb emelkedőkön a hármas néha kipattant a helyéről. Próbálgattam, játszottam vele és elég jól be tudtam határolni a jelenséget. Erős kihúzatás vagy meredek emelkedő késztette kapitulációra a hármast, de a gázmarkolatot finoman kezelve el lehetett kerülni a bajt.

Oké, próbáltam magyarázni magamnak. Persze, nem jó ez, de legalább együtt lehet élni vele. Hármasban kevésbé húzatok, ennyi az egész.

Hazafelé már egészen jól kitapasztaltam, hogy mikor kell elváltani, és közben azt próbáltam megideologizálni, hogy az ilyen pici, kezelhető rendellenességek teszik széppé az együttélést egy veterán géppel.

Már pont helyrebillent a lelki egyensúlyom, amikor hazaérkeztem. A kapu előtt megálltam, üresbe tettem a váltót és a motor lefulladt. Nem csak leállt egyszerűen, hanem csúnyán, bajt ígérően, betegen hörögve lefulladt.

A halott dugó és a rossz gyújtás alaplap

Elkezdtem rugdosni, nem indult be.

A pulzusom megemelkedett. Na te átkozott, vén dög, mivel őrjítesz meg újra? Betoltam, füstölve elindult, de valamiért – ahogy régen mondták – nehezen vette a túrát.

Ötszáz méterre jutottam otthontól, amikor egy fémeset csattanva leállt. Berántottam a kuplungot – hátha megragadt a dugattyú – és leálltam. Berúgóval óvatosan átforgattam – nem volt megszorulva. Aztán elkezdtem rugdosni és tolni, de soha többé nem indult be. Megpróbáltam mázlinak felfogni, hiszen milyen nagy baj lett volna, ha a Dobogókőn adja be a kulcsot, de nem igazán sikerült pozitívba fordítani a hangulatomat. Úgy éreztem magam, mint Bagaméri, a fagylaltos, fejemet ingatva csak azt ismételgettem: meg vagyok átkozva.

A garázsban megnéztem az alap dolgokat. Benzin volt, de a szikra nagyon gyengécskének tűnt és a lendkereket könnyedén át tudtam forgatni, de ezen valahogy túlugrottam.

Bubó pár nap múlva eljött és gyújtásgondokat diagnosztizált. A megszakító be volt égve, és a gyújtás alaplapról is kiderült, hogy berhelték. Azt beszéltük meg, hogy készít egy új, tökéletes alaplapot, elhozza hozzám és indítunk. Aztán szerencsére inkább úgy döntöttem, hogy beviszem hozzájuk a motort, mégiscsak a műhelyben ott van minden szerszám, meg ami kell. Bizony, kezdtem hozzászokni Pannóniám primadonnaságához, és óvatosságom nagyon is megalapozottnak bizonyult. Röviddel később – éppen külföldön voltam – Bubó neve villogott telefonom kopott kijelzőjén. A hangja nem volt túl vidám: Megcsináltam a gyújtást, de a motorod még mindig nem indul. Rugdaltuk, próbálkoztunk, de semmi. Le kell vennünk a hengert, jó?

Vegyétek, mondtam, és valami furcsa megkönnyebbülésfélét éreztem. Úgy látszik ennek a motornak ez a karmája, hogy mindenét ki kell cserélni, mindenéhez hozzá kell nyúlni, egyetlen csavarját sem lehet érintetlenül hagyni. Kívánja a gondoskodást. Talán negyven évig semmi baja sem volt, csak ment, sosem látott szerelőt, és most öregen jött rá, hogy kimaradt valami az életéből, amit be kell pótolni.

Nem színezem túl a történetet: nem véletlenül fordult át olyan könnyen a főtengely a végzetes leállás után; az avítt dugattyúnak semmi kompressziója nem volt, sőt, az alsó gyűrűje is leszakadt. A dugó egyébként valami korabeli kisipari vacak volt, nem eredeti. Úgyhogy új, fúrt henger és dugattyú került a blokkba, amivel azonnal beindult és gyönyörű lett a hangja.

Elkezdtem a bejáratást. Rögtön az első húsz kilométer után meg is ragadt egy kicsit, ijedten hazarohantam és kikerestem a Pannónia motorkerékpárok kezelése és javítása című könyvemből a bejáratásra vonatkozó részt, ami sok olyan régi emléket elevenített fel, amit már rég mélyre temettem tudatom legfélreesőbb bugyraiban.

104-et mutat az új óra. Itt szakadt el a spirál. Azóta már nyolcszáz fölött mutat a számláló

Nagy melegben nem járatunk – ez pont akkor történt, amikor hőségriadót adtak ki Magyarországon. Erős emelkedőket kerüljük – aha, tényleg nem a Dobogókő felé kellett volna megint indulnom. Tartsuk be a következő sebességhatárokat:

I: 20 km/h

II: 30 km/h

III: 45 km/h

IV: 60 km/h 

Én addig azt hittem, hogy lassan és kíméletesen terhelve végzem a bejáratást, de a megadott sebességhatárokhoz alkalmazkodva rájöttem, hogy alaposan túlterheltem a primadonnát. Ettől kezdve viszont guruló forgalmi akadállyá váltam. Gyorsulásom a csigáéhoz konvergált, végsebességem még a robogósokat is előzésre késztette. A hűvösebb levegő miatt csak napnyugtakor keltem útra, mint a denevérek, kínosan ügyelve arra, hogy betartsam a könyvben előírt szabályokat.

Ez a két vidám fickó az Old Motors. Köztük a Pannóniám, a bajkeverő

Innentől már csak egy kisebb ragadásom volt – persze emelkedőn – egyébként gyönyörűen futott az egyhengeres. Így volt időm azt is észrevenni, hogy az új tanksapka ellenére még mindig folyik a tank, az első fékdobom inkább tojásra, mint körre hasonlít és Bubónak teljesen igaza volt, amikor azt mondta, hogy a hátsó lengéscsillapítók felújításra szorulnak.

Közben a kilométeróra spirálja is feladta, persze úgy, hogy amikor hazamentem még működött, de a következő elindulásnál már nem mozdult a mutató. Én már csak kacagok ezen, mert végre tudok motorozni vele, igaz, hármasban óvatosan húzom. És a tankon is megtaláltam a léket, de arról már csak legközelebb mesélek, mert külön sztori az, megér egy misét.

Egy szó mint száz, bozótharcot vívok, de szépen lassan haladok előre. Ahogy Bubó mondta: meglátod, egyszer csak összeáll majd az egész és nagyon jó lesz. Na, ezt a pillanatot várom.

De nagyon.

Szeptember 19-én lesz a hatodik Old Motors TT pilisi futama. Remélem a Pannóniával leszek ott

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr42232837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bazsi(HUN) 2010.08.22. 07:27:44

Hát persze... Nehéz nehéz, de jó is az!:D

sufnyi 2010.08.22. 08:08:03

Apukám ennyit szopni egy géppel? De ezek után tényleg az lenne a csoda ha eladnád. Az lenne csak a szentségtörés. Maradj vele csendes, benzingőzös őrületben, és akkor talán nem visznek a zárt osztályra. Amúgy gratula a géphez meg a melóhoz is. Szép volt

Devil2 2010.08.22. 08:23:54

"...a Pannónia egy szar motor." és utána nincsen "de...".

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.22. 08:27:29

Szép mutatvány lesz ez, ha összeáll. Régen azt gondoltam, hogy szoci motornál nincs olyan, hogy "összeáll", mert valami nyűg mindig van, aztán rájöttem, hogy a mai anyagokkal már egész használható motort lehet belőlük csinálni.

Bazsi(HUN) 2010.08.22. 08:56:43

@Devil2: Na én nem foglak lebaszni, még korán van nekem ehhez! Majd jön valaki...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.22. 09:06:02

@attis1054: Szerintem te meg túl hülye vagy a kommenteléshez. Így a hozzászólásod alapján. Láttál már motoros ruhát? Aztán a kétszemélyes, oldalkocsis üzemről ne is beszéljek.

szg307 2010.08.22. 09:18:58

"...te vadász, te nem is vadászni jársz ebbe az erdőbe..."

netradio 2010.08.22. 09:56:31

Hát... Azt kell, hogy mondjam, talán egy rossz(abb) példányt foghattál ki. Annak idején 1970 és 1978 között úgy 40-50 ezer kilométert tettem meg T5-ös Pannóniával, 30-ról 80 ezerre növelve a benne lévő kilométerek számát. Út közben soha nem hagyott, s a korabeli motorok közül éppen üzembiztosságával tünt ki. Még gyertyaslusszra sem nagyon emlékszem, persze defekt akadt pár. Dugattyú kiégés? Mesékben sem hallottam ilyet, legfeljebb olyantól, akiről tudtam/tudtuk, hogy széthajtja a motorját. Szóval, a Pannónia annyira jó volt, hogy újra tervezem egy példány beszerzését.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.08.22. 09:59:32

Viktor, csak emlékeztetni szeretnélek arra, hogy szegény Maci bácsi már meghalta magát, így nincs ki hazavigyen innét, ha megmakkan a gép (:

GERI87 2010.08.22. 10:16:57

Nekem a fiatalságom a Simson de soha a büdös életbe nem kéne mégegy:)
Sose vágyom rá hogy újra legyen egy mert amennyit szereltem meg szívtam vele uhh
Persze ment is azért meg elvitt mindenfelé de igy visszagondolva nem éri meg.

Ugyhogy én motorozni akarok nem szerelni.

öregfilmes 2010.08.22. 10:55:14

Én is egy veterán motort hajtok. Egy 32 éves Simson Schwalbét. Júniusban megcsináltam vele egy 2200 km-es túrát Németországba. Szóval van hangulata a veterán motornak.

karlmann 2010.08.22. 11:01:45

Van egy nagyon jó barátom. A tavasszal kitalálta, hogy vesz egy Pannóniát és indul vele veterán versenyeken. Szerzett egyet, ami működött és látszólag minden rendben volt vele és az óra szerint csak 8500km-et futott. Utána kicseréltünk rajta mindent, kivéve a blokkot,mert az előző tulaj cserélt rajta hengerfejet, dugattyút és gyűrűt, valamint nem nyúltunk a váltóhoz és a kuplunghoz mert azok rendben voltak. Ezeken felül tényleg mindent kicseréltünk és a próbákon minden rendben volt vele. Kunmadarason 4 órát ment, aztán megragadt, majdnem elestek vele. Mi volt a baj? Megragadt a főtengely és összeállt a kuplung. Kicserélték másnap, mentek vele vagy hat órát gond nélkül erős tempóban és azóta sincs semmi gond a géppel. Mi ebből a tanulság kedves Viktor? Ez egy közel ötven éves technika és ha azt akarod, hogy rendesen működjön jobb, ha az utolsó csavarig kicserélsz rajta mindent. Mert addig csak szívás lesz vele. Bebeszélheted magadnak, hogy egyszer majd összeáll,de ez csak akkor következik be,ha kicserélsz rajta mindent.

Egonka (törölt) 2010.08.22. 11:02:32

Szerintem ki kellene cserélni az összes alkatrészét - vagy inkább egyben az egész motort valami másra...

nem kéne... 2010.08.22. 11:07:21

hm.
van egy tlf-em, többek közt azért nem erőltettem a dolgot (bár pillanatnyilag jó ötletnek tűnt), mert hülyén nézek ki rajta.
nézem a viktort, hát mi bajom lehet nekem?
:))

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.08.22. 11:45:34

Gratula a kitartáshoz. Nem bírnám már, régen sok öreg kismotort hajtottam, szívtam is eleget. Nincs már türelmem ehhez...

yeti 2010.08.22. 12:23:25

@nem kéne...: Egy Pannónián mindenki jól néz ki.:)

zutyi128 2010.08.22. 13:13:22

Gratulálok.Sok sikert.Jó dolog a múlt megőrzése.

decens 2010.08.22. 13:49:05

No, hát ezért nincs Pannóniám! Volt P20-asom 1969-től, lezavartam vele 50 ezer kilométert és rengeteget szenvedtem a műszaki hibákkal. Korábban a T5 -ös motorosokat kergettük az őrületbe a 125-ös Csepeljeinkkel. Csak egy kis tuning kellett bele, és tudott a kis Csepel 110-et. Ült a paraszt pöffeszkedve a T5-ösön, feszített 80-al az úton. Ezek a Pannóniák sose szerették a pörgetést, hátmég a meleget! Szép meleg nyári napon Balatonra menet utolértük a parasztot horgászbottal a hátán, aztán elhúztunk mellette 100-al a Csepelen. Persze a tahója elkezdte húzni a markolatot, dőlt a füst a kipukkanóból, próbált jönni utánunk. Egyszercsak nyekk, és a Pannóniás blokkoló hátsókerékkel lecsúszott az útról mögöttünk. Ilyen eset akkoriban egy Balatoni úton ha szerencsénk volt 2 - 3 alkalommal is megesett a mi legnagyobb mulatságunkra! :-)
Szóval ezért nincs Pannóniám, hanem van helyette pedálos Simson mopedem (SR2E). Azzal éppen 1 hete voltam Kürbitzben (Németország) ahová 1,8 lóerő segítségével 1 napon belül motoroztam ki. Ez 722 km / 23 óra volt. Ez a megbízhatóság kell nekem. Ha meg sietni akarok, akkor felülök a 750-esemre...

gromek7 2010.08.22. 14:21:41

"Az akkori viszonyok közt, azokkal a gépekkel, anyagokkal, és technológiával képtelenség lett volna olyan minőséget produkálni, mint a hanyatló nyugaton."

ez szamárság....

lone 2010.08.22. 14:29:57

Jawa 350-em volt, annyit szögeltem, hogy egy életre elég lett belőle, ezzel együtt felejthetetlen élményeket adott, de már egy olyan motorral járok, ami még tán az unokámat is kiszolgálja..

t72 2010.08.22. 15:17:52

Innen is látszik ,hogy az élet nem habostorta!És az is biztos nemcsak megszületni volt nehéz!

tutus1 2010.08.22. 15:28:29

@decens: Én 1964-ben kezdtem motorozni saját motorokkal (sorban: Panni, 100-as lemezvillás, Jawa, Danuvia,Pannonia T9, Mz, stb.) Az írásod csak megerősíti, az akkor mentorom mondását: ha kérdezik mit megy a géped, mondj 20 km/ó-val többet, ha a fogyasztást, mondj 1,5 literrel kevesebbet, és Te vagy a bajnok! Nos nekem ez jött le a Pannoniákat elverő Csepelről.
A 32 km/ó átlaggal (ez megállás nélküli menetet jelent, még a lakott területeken sem, és nem számítva a mellékutak forgalmát, emelkedőket, stb.)megtett távolság inkább jó történet, mint a valóság. Mielőtt még az a vád érne, hogy én is csak dumálok, több mint 10 db. motorom van, amiből 4 db. napi használatos, és használva is van.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.22. 15:46:49

Meredek sztori! Kellemes felfledezni a kókányolásopkat, úgy szeretem én is... :S

lally 2010.08.22. 16:16:51

Viktor, ez csak tűzoltás. Szedd szét csontra, majd faszán, bevált, minőségi alkatrészekkel rakd össze.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.22. 16:17:52

@decens:
Forgatás és melegtűrés beállítás kérdése. Gyújtás, karbu, henger-dugó hézag, falsok eltüntetése.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.22. 16:20:18

@karlmann:

Más munkájában nem bízik az ember. Ez alap dolog veterán gépnél. Mindenki úgy csinálja, ahogy tudja, és azzal, amivel tudja. Ami az egyik embernek még elmegy, a másiknak súlyos hibaok.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.22. 16:25:12

Nekem a hármast dobálja a Vespám... de engem valamiért nem különösebben zavar.

T1OK3 2010.08.22. 16:26:59

Pannónia ma már hobbi/nosztalgia motor,így lehet szeretni az összes nyűgével együtt.Veteránozásnak pont az a lényege,hogy mindig bütykölni és szépítgetni kell.Hétköznapi motornak célszerűbb fiatalabb korszerűbb motort tartani,amit csak a kötelező szervizre kell hordani.

szunyii 2010.08.22. 16:48:51

Nekem egy Simson S51-esem van, ez is nyűgös egy gép, de ha egyszer normálisan rendberakják soha nincs vele gond.
És most jön rá a 60 köbcentis, 4 felömlős henger, rátervezett kipufogóval.
Hát még akkor milyen lesz :D

Vornihin 2010.08.22. 19:27:46

Édesapám 1972 és 73 között egy évig nyűzott egy T5-ös Pannoniát. Rettenetesen sokat szenvedett vele, mert hihetetlen gyenge minőségű anyagokból volt szószerint összetákolva. Mikor sikerült megválnia tőle, akkor vette meg a CZ 175 Californiát, Pesten valami óriási nagy hátszéllel és kapcsolatrendszerrel. 78-ig használta, utána már csak autózott. A CZ a Pannónia után olyan volt, hogy azt el sem lehet mondani. Ennyit a szuper magyar motorról meg a nagy nosztalgiáról. Üdv mindenkinek: Alexei

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.22. 19:37:29

Ahogy belegondolok, olyan sok dolgot nem kell rajta cserélni, hogy jó legyen.
- Bowdeneket jó minőségű újra
- gumikat újra
- kerékcsapágyakat újra
- blokk csapágyakat újra
- szimmeringeket jó minőségű újra
- hajtórúd csapágyat kosaras tűgörgősre
- dugattyút ellenőrzötten gyári geometriájú újra
- Hengert felfúrni, talpat derékszögben síkba tenni
- Jó minőségű karbut összeválogatni és beállítani
- hátsó rugóstagokat belül felújítani
- felnit ellenőrizni, tojás estén cserélni
- fékeket beállítani, pofákra puha új betétet tenni
- jó minőségű váltót összeválogatni
- kipufogót letömíteni, esetleg kiégetni

Mint feltűnhet, a fényezés és krómozás állapota érdemben nem befolyásolja a használati értéket. Nem is az a legdrágább.

Gzula[HUN] 2010.08.22. 19:58:50

4 évig volt T5-öm. Minden év tavaszán pöpec, aztán kb. 1 hónap, aztán lehetett felújítani újra. Előtte 4 KLF kétütemű volt már, gondoltam ezzel sem lesz nagyobb szívás. Hiba volt ezt gondolni.

Szép motor, de csak vitrinbe való. Meg annak aki kimondhatatlan vonzalmat érez a bütyköléshez és/vagy mazohista.

Gzula[HUN] 2010.08.22. 20:02:21

Bocs, azt elfelejtettem, hogy dob felszabályzás, betét és bowden csere után ha nagyon erősen húztam be az első féket, akkor éreztem, hogy lassul a gép egy kicsit.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.22. 20:10:01

@Gzula[HUN]:
Valószínűleg olcsó utángyártott bowdent kaptál és autóhoz való kemény fékbetéteket. Szemre nincs sok különbség, de használatban...

pákozdy 2010.08.22. 20:43:49

Aki élt akkor, az tudja, hogy a Pannonia hihetetlenül szar minőségű motor volt. Vetekedett az orosz csodákkal (IZS, Verhovina, Riga). A cseh gépek Jawa, Babetta, CZ egy szinttel jobb minőséget képviseltek, de azokkal is sok szívás volt. Ami a szoci blokkban igazán minőségi gép volt - szinte precíziós műszer - a Simson és az MZ. Azokkal lehetett gond nélkül motorozni - megfelelő karbantartás mellett - de anélkül a maiak sem húzzák sokáig.

zotyesz66 2010.08.22. 20:43:54

@Gzula[HUN]: Akkor szarul csináltad meg, ennyi. Rossz motor, mint olyan, nincs. A Pannoniát (egy- és kéthengereseket is) meg lehet csinálni használhatóra. Tény, hogy az elmulasztott gyártási folyamatokat pótolni kell, tény hogy hanyagul, igen tág tűrések között szerelték össze őket, de ezek javízható dolgok. Amit bervas kartárs írt, az igaz.
Viktor: neked meg kitartás!

zotyesz66 2010.08.22. 20:46:43

@pákozdy: Kár, hogy a Jawáknak és az MZ-knek is igazi szutyok vázuk volt. Gyenge, instabil, nyeklik-nyaklik. Igazán jót dönteni P20-szal lehetett.

lally 2010.08.22. 20:54:48

@zotyesz66: Ezt elfelejtetted kirakni: :)))

decens 2010.08.22. 21:25:12

@tutus1:
No komám, nem akarok veled itt szópárbajt vívni, én 1962-ben kezdtem a motorozást és 1964-ben már országos bajnokságon indultam. Az akkori Autó Motorban is benne volt az eredményem. Sebaj, szerinted hazudós vagyok.
Aztán a Veterán újság 2006 áprilisi számában egy 6 oldalas cikk szól rólam (is), aztán a 2006 novemberi számban egy 4 oldalas cikk csak az én pedálos Simsonos utamról. Igaz a legutóbbi 1 napos, 722 km-es rekord utam még nem jelenhetett meg, de kb. az októberi számban nagy valószínűséggel benne lesz minden fényképes dokumentációval együtt. Aztán lehet bocsánatot kérni...
A Pannónia pedig minőségileg egy silány termék volt, a Csepelek sokkal jobbak és tuningolhatóbbak voltak. A Városligetben annak idején mivel versenyeztek? 125-ös Csepellel vagy Pannóniával?

decens 2010.08.22. 21:36:54

Persze tudom versenyeztek anno 1 hengeres Pannóniával is, de még a sport kategóriában sem voltak sehol, viszont a 125-ös Csepellel sorra nyerték a bajnokságokat, először még a 2 hengeres négyütemű (utcai Hondák) előtt is.
A 70-es évek elején a Lackner Pali barátom is nyomatta a P20-át a Városligetben, aztán a hazai gyorsasági versenyeknek itt vége lett egy jó időre. Maradtak a "háztömbkörüliek".

decens 2010.08.22. 21:49:21

tutus1-nek:
Ha ez a link nem kér tőled regisztrációt itt láthatsz pár képet az 1 napos utamról:
www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=9452&st=30

GERI87 2010.08.22. 21:58:31

@gromek7: Miért lenne szamárság?
láttam videót a gyár bezárásáról és az ottani dolgozók is elismerték hogy a szerszámok anyagok nem a legjobbak, sőt...
Úgyhogy ők is tudták hogy ezzel nem versenyképesek csak hát pénz kellett volna a korszerűsítéshez de helyette bezárták.

GERI87 2010.08.22. 22:01:29

@szunyii: Minek???:D
Hidd el felesleges, vegyél egy normális motort és kész.
Tudom mert baszakottam énis.

GERI87 2010.08.22. 22:06:27

@zotyesz66:
Ájájáj ez már csak bemagyarázás.
Önmagában vacak max jobbá lehet tenni de mint gyártott valami nem jó.
ha valamin ennyi mindent ki kell cserélni hogy jó legyen akkor az nem jó.

Luk Szájpóker 2010.08.22. 22:19:45

Decens: Grat a túrához! Talán a Csepeles versenyzős időkből ismeri Benyák Jánost is, Ő is megérdemelne egy megemlékezést egyszer.(Apám barátja volt, rendszeresen jártunk hozzá, még Ő tanított motorozni engem)
A Pannoniára és a hasonlókra visszatérve: szerintem is szép lassan ki cserélni benne mindent megbízható alkatrészekre és menni fog a gép (egy darabig...:-) )
Nekem nem volt gondom se a Simsonnal (újonnan kaptam anno), se a 250ccm Jawámmal se, bár Balatonnál messzebb egyikkel sem mentem (Budapestről). Mondjuk a kezem valamiért mindig piszkos volt a Jawás időkben...
Ma mentem 80km-t egy 1984 kiadású Yamaha Dt80-nal. Ez a gép is úgy került hozzánk, mint a Pannónia. Szép lassan cserélgetem-javítgatom a dolgokat benne, még egy két év és hibamentes lesz. Ki tudja hányan gányolták előttünk ezt a motort, még biztos lesznek meglepetések. Ezzel együtt nekem a motorozáshoz mindig szerelés is társult, de talán ez (is) adja a sikerélményt. Üdv Mindenkinek

tomat5 2010.08.22. 22:25:43

Szerintem a Pannonia nem szar motor. Nekem is van egy. Az elején darabokra szedtem, összeraktam, és nagyon sokat mentem vele gond nélkül.

decens 2010.08.22. 23:17:35

@Luk Szájpóker: Igen, de én nem ugyanabban az egyesületben voltam, azt hiszem most motorfelújító műhelye van Szigetszentmiklóson.

Luk Szájpóker 2010.08.23. 00:21:59

@decens: Sajnos motorbalesetben meghalt János bá a 90es évek elején. Egyébként vagy 20 évig Trabant szervize volt Hűvösvölgyben, a beceneve pedig Füles volt. Emlékezetem szerint Csepelekkel, később Trabival versenyzett. Jó éjt!

hovarju 2010.08.23. 00:49:27

A Pannóniát azért tartják sokan "szar" motornak, mert főleg a hatvanas évek második felétől a gyártás végéig, '75-ig sok negatív tapasztalat kapcsolódott a márkához.

Csakhogy, nem a motor vagy a konstrukció volt "szar", mert az öregebb 250-es Csepelekről nem nagyon halljuk ugyanezt a sommás véleményt, pedig a blokk gyakorlatilag ugyanaz, pár apróságot leszámítva.

Ami változott, az az anyagok illetve az anyagmegmunkálás valamint az összeszerelés minősége - ezek folyamatosan romlottak. Gyártásfejlesztésre, modernizálásra nem kaptak pénzt, maradt az technikailag elavult (de attól még egyszerűségében is használható) konstrukció, amin inkább költségmegtakarítási célzattal "faragtak" itt-ott - pl. váltómechanizmus leegyszerűsítése, hogy kevesebb alkatrész kelljen hozzá, de pl. a 2-es fokozat recsegését - ami konstrukciós hiba - meg sem kísérelték javítani.

És sajnos - ezt is el kell fogadnunk - ezeket a motorokat általában nem szakképzett motorszerelők hajtották illetve javították, hanem a "nép egyszerű gyermekei", a javításhoz pedig általában tökéletesen megtette (szerintük) a balta foka, az ívhegesztő, meg a kötöződrót.

Nagyon kevés olyan motorról tudunk, amelynek pl. a tulajdonosa az előírt időközönként kivette a kipufogó furulyákat, és kitakarította őket. Honnan vesszük ezt? Hát a "fellelt" motorok túlnyomó többségének csúnyán elkokszosodott dobja van, néha alig szelel. Kétütemű motornál a kipufogó a szerves része a rendszernek, mint tudjuk. De ez csak egy példa volt.

A ragadásról csak annyit, hogy sok mindentől függhet, de leginkább a tökéletlen karburálástól. Márpedig a jó öreg BK27-est jól beállítani még profi motorszerelőnek is kemény dió, hát még a hozzá nem értő felhasználónak.

Az meg hiedelem, hogy a hűvösebb időben kevésbé ragad a kétütemű, épp ellenkezőleg: a hidegebb levegő miatt szegényebb keveréket kap a motor (ugyanolyan porlasztóbeállításnál), mint melegebb időben. A dugattyú hőmérsékletét sem a külső környezet pár fokos különbsége befolyásolja, hanem a keverék és az égés minősége.

Száz szónak is egy a vége: lehet egy Pannóniát is jól összerakni, ellenőrzött, válogatott jó minőségű (akár korabeli) alkatrészekből, szakszerű, pontos műveletekkel. És akkor tudni fogja az 1950-es évek átlagos műszaki színvonalát. Ezen túlmutató finomításokkal (pl. profi karburátor, stb.) meg még akár annál is többet - van rá számos mai példa.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.23. 01:07:14

@decens: Szép kis túrák voltak! Gratulálok. Belenéztem a fórumba, minden elismerésem a megszállottságodért.

janos pannonias (törölt) 2010.08.23. 01:41:39

T decens úr ! Mesélje már nekem el legyen szíves , hogy azt a bizonyos világhírű 24 órás versenyt miért Pannóniával nyerték anno ? Ha a Csepel jobb volt mint a Pannónia , miért nem azzal mentek ?

joejoe1974 2010.08.23. 08:09:18

Szerintem minden motor lehet rossz ha vacak minőségű utángyártott alkatrészekkel javítják meg amiknek nemcsak a minősége de még a mérete sem stimmel általában.

Devil2 2010.08.23. 08:36:04

@Bazsi(HUN): Na gyere, basszál le személyesen, eddig másnak nem nagyon akaródzott még... :))

2,5mach 2010.08.23. 09:41:45

@öregfilmes: erről a túráról olvashattunk a Veterán-ban?

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2010.08.23. 09:59:09

Szar, de nagyon lehet szeretni. Gondolkodtam én is pancsán és jawa-n is, de azért csak a mz es 250/2-es a tuti (bár, most nálunk is a gyújtás adta meg magát);-)

kerokaa 2010.08.23. 11:16:29

Tavaly voltam. Király volt! Remélem idén is megyek. Addig gyertek egyet motorozni ide is: www.fmbk.hu

Erick 2010.08.23. 14:37:48

Ipari hulladék a Pancsi ,de imádnivaló. Pénteken lejőve Dobogókőről láttam egyet felfelé küzdeni.. Lehet ,h ez volt az? Ha hegyitúra akkor BMW R1200 GS..

Zorgo 2010.08.23. 15:27:10

A pannonia tényleg egy kalap szar.Sokan bele is buknak a projectbe, egyszerűen elszoktunk tőle,hogy egy motort folyamatosan szerelni kell, a legváratlanabb helyeken és időkben.

janos pannonias (törölt) 2010.08.23. 15:44:46

@decens: Hát ezen valahogy átsiklottam , de hirtelen szavakat sem találok rá .....
Igazi bugris vagy a leírásaid alapján !
Nem utolsó sorban tudatlan is !
Pannóniával nyerték a 24 órás Bol D'or-t ,később jött még hozzá egy 3. helyezés , a P20-asokkal ugyan lemaradtak a dobogóról , de nem sokkal
Igaz azokat a gépeket Vígh Bandi bácsi és Csabai Béla készítette fel a versenyre , nem pewdig nagy pofájú pancserok !
Hozzá értő kézben minden gép jól működik , ezt csak a mindenhez "értő" pancserok nem fogják fel akik képtelenek normális munkát végezni és mikor elromlik a gépük ráfogják a típusra .

janos pannonias (törölt) 2010.08.23. 16:00:32

@GERI87: Hallottad , hogy látták és mostmár mindent tudsz ? :-o Na ne viccelj már !

janos pannonias (törölt) 2010.08.23. 16:17:08

Kár volt benéznem ide , mert kib. felbosszantottam magam ezen sok tudatlan pancseron akik osztják az észt , közben meg fingjuk sincs semmiről .....

Az tény , hogy az MZ-k jobb anyagból/technológiával készültek és precizebben voltak megmunkálva , mint a Pannóniák , de azért azok sem hibátlanok !
A Pannóniák veszte a spóroláson kívűl (ami a filmben is szerepel) az volt , hogy minden pancser azt gondolta , hogy ő majd megoldja a kisebb nagyobb javításokat rajta .
Aztán amiről alig tudnak páran , hogy a gyárban selejtnek minősített új alkatrészeket az ügyeskedők megszerezték és árulták ! Persze akinél nem vált be az azonnal a gyárat okolta a hibáért , pedig csak magyarosan át lett baszva ....
Mint ahogy ti is , akik biztosra tudjátok , hogy szar a Pannónia , mert marhára el vagytok tévedve !
Talán inkább tanuljatok meg normálisan szerelni , vagy vigyétek lelkiismeretes hozzáértőhöz !

kekec01 2010.08.23. 18:46:19

én 2 ütemű csónakmotorokkal szórakoztam a 70' es évek végén ezek igaz,h vízhűtéssel, de fullgázon üzemelő motorok voltak, saját gyártású dugattyúkkal, autókba való akkor fogalomnak számított krómozott gyűrűkkel, 500cm3 es 2-3 hengeres tipusok voltak és bizony a 2 hengeresek tudtak kb 40 LE-t(orosz motorok) a 3 hengeresek 50-52 LE-t, fordulatszám a csillagos ég volt... az illesztések, az összeszerelés minősége volt a titok... olvasom,h egyszer kétszer megszorult a pannonia, na annak annyi is, beszorul a gyűrű és a dugó oldala felkeményedve már teszi is tönkre a hengert...

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.23. 21:00:53

@janos pannonias:
Az lehet a dologban, hogy a Csepel forgó tömegei sokkal kisebbek, mint az egyhengeresé. Kisebb főtengely, kisebb váltó fogaskerekek, jobb kapcsolhatóság. Könnyebb emelni a fordulatszámot, könnyebb tuningolni. Az egyhengeres Pannónia hergeléséhez több szakértelem kell, talán.

decens 2010.08.23. 21:39:22

@2,5mach: Nem, az nem én voltam,hanem egy TV operatőr egy Schwalbéval.

EqueS 2010.08.24. 02:26:38

Hmm hát érdekes bár egyszerű amíg nem szóltak bele a nagy kommunisták addig jó volt.
Egy cikk a Pannóniáról miszerint 112km/h átlaggal poroszkált 24órán át totalbike.hu/tesztek/boldor/

A megszoruló dugattyús kollégáknak 20:1 keverék (Pannónia ezt szeresse)+ most már ólompótló adalék is kell meg egy jó karburátor beállítás.

édesapám motorjai
-TLF Deluxe 1959 ma is megy
www.marotimotor.hu/content/content_24.html
-TL nyomokban megtalálható :(
www.marotimotor.hu/content/content_22.html

zotyesz66 2010.08.24. 07:43:02

@lally: Miért tettem volna smiley-t? Komolyan gondoltam.

hovarju 2010.08.24. 09:28:47

"A megszoruló dugattyús kollégáknak 20:1 keverék (Pannónia ezt szeresse)"

Ja.

Azt nagyon szeresse ...

De még jobban szereti, ha jól van karburálva, és akkor elég az 1:33, jobb minőségű olajból az 1:40, sőt akár 1:50 is.

Az 1:20 a szokásos magyaros gyorstapasz: "ragad a motor, aggyá neki még több olajat, oszt jólessz". Sok itt a hozzáértő. Nem ám a ragadás valódi okát megszüntetni, azt nem. Még 1:15-öt is hallottam - jó is az, eltűnni a falu végén a füstködben ... TOTÁLGÁZ

Persze hogy a jó kenéshez több olaj kell, csakhogy nem az olaj-benzin keverékben, hanem a levegő-tüzelőanyag keverékben.

És az sem árt, ha a hajtókar nem pásztorbot görbe, a dugattyúgyűrű nem gázcsőből esztergált, az előgyújtás a helyén, megszakítóházag jó, gyertya jó hőértékű, motor nem falsol, stb. stb.

Le lehet szarozni a Pannóniát. De meg is lehet csinálni s-z-a-k-s-z-e-r-ű-e-n.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.08.24. 14:11:48

Üdv
A posztoló sebváltóhibával vitte a mocit a muhelybe
Gondolom blokkbontás kellett volna, nem állitgatás. Később kitunt ugye hogy a 3-at is kidobálja
Öreg mesterek, ha nem volt cseredarab, a kapcsolókörmöket köszörülték alá.
Mit javitott és hogy a "spéci" muhely, ha utána is ennyi, ilyen hiba jött ki?
3-ast mitöl dobálta ki és mitöl nem utána?

Egy gyujtásellenőrzés nem fért bele elöször?

Aztán a köv.hibánál
"készít egy új, tökéletes alaplapot"
Hát igen azt szoktak "késziteni", egy teljesen ujat, azt.

És tovább rugdosták?
Nem tunt fel, mikor az "uj alaplappal"
gyujtást állitottak, hogy nincs kompresszió?

Nem kétlem a műhely tapasztaltságát, de ez ellentmond minden ésszerüségnek

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.08.24. 14:19:59

@decens:
Persze a tahója elkezdte húzni a markolatot, dőlt a füst "

Há' persze tahó volt
Te meg nem értesz a horgászathoz, ezért vagy tahó

Balázs__Viktor 2010.08.24. 14:40:15

@horex: A blokkbontás, és a hibás váltóalkatrészek cseréje már az előző műhelyben megtörtént. Ugyanott a dugattyú és a hajtókarcsapágy kivételével az összes kopó alkatrész (csapágyak, szimeringek, kuplung, kuplunglánc, stb.) jó minőségű újra cserélték a blokkban.
A gyújtást azért nem ellenőrizték korábban, mert megbízhatóan működött, hibajelenséget nem produkált. A Pannóniák viszonylag alacsony kompresszióval is vígan működnek, így nem mindig "halálos" a kompresszióvesztés.

Balázs__Viktor 2010.08.24. 14:45:44

@bervas:

- Bowdeneket jó minőségű újra > MEGVOLT
- gumikat újra > MEGVOLT
- kerékcsapágyakat újra > nem lógnak, jók
- blokk csapágyakat újra > MEGVOLT
- szimmeringeket jó minőségű újra > MEGVOLT
- hajtórúd csapágyat kosaras tűgörgősre > lassan esedékes
- dugattyút ellenőrzötten gyári geometriájú újra > MEGVOLT
- Hengert felfúrni, talpat derékszögben síkba tenni > MEGVOLT
- Jó minőségű karbut összeválogatni és beállítani > MEGVOLT
- hátsó rugóstagokat belül felújítani > ezt még kell, de ettől még megy
- felnit ellenőrizni, tojás estén cserélni > RENDBEN
- fékeket beállítani, pofákra puha új betétet tenni > MEGVOLT
- jó minőségű váltót összeválogatni > MEGVOLT
- kipufogót letömíteni, esetleg kiégetni > na, ezt még nem néztem, de a váltó biztos nem ettől rossz:)

hovarju 2010.08.24. 15:11:07

Kedves Viktor,

Ami "MEGVOLT", annak mind személyesen ellenőrizted a minőségét? Pl. karburátor - megnézted? Értesz annyira hozzá, hogy megállapítsd, megfelelő alkatrészekből lett összeválogatva? (Csak mert BK 23-ból volt belül 3 fajta, amit csak a nagyon hozzáértő vesz észre, pl. tolattyú letörése.)

Csak azért kérdezem, mert ha nem értesz hozzá, akkor honnan tudod, hogy minden frankón meg lett csinálva? Csak mert ennek a műhelynek "neve" van? Nem akarom bántani őket, de ismerünk jó néhány Pannóniát, ami tőlük került ki, és amatőr hibákkal voltak teli ...

Bervasnak volt még a listán kívül több jó ötlete, pl. hogy veterános nem bízik a másik vakon munkájában ...

Szíves figyelmedbe :-)

EqueS 2010.08.24. 16:56:57

@hovarju:
Mindenki magából indul ki :) én a bronzperselyes hajtókarból .(még bontatlan blokk)
A croos motoros baráti körből ismert a tünet ott egy elrontott keverék (sok olaj) jelentős, halható (dadog) és érzékelhető(gyorsításnál megtorpanás) teljesítmény vesztéssel jár.

Mifelénk itt északon a dombok között nem kockáztatok vékonyabb ólajzással, alföldön még csak csak elgurulna.

Aki még nem találkozott-e linkel van benne egy jó leírás az olaj túladagolás és következményeiről a "A HENGER ÉS A HENGERFEJ" résznél
www.freeweb.hu/borzeinfo/igygondozd.htm

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.24. 17:26:27

@Balázs__Viktor:
Elhiszem, hogy cseréltek dolgokat utángyártott új alkatrészre.
A minőséget akkor tudom megmondani, ha megtapogattam, kipróbáltam a dolgokat.

A kidobálós hármas ügyében vannak ötleteim, de a blokkba belenézés nélkül csak vakon tippelnék. A kapcsoló mechanizmus kibontása után elég jól be lehet látni a helyén levő blokkba, még az olajat se kell leereszteni...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.24. 20:01:14

@bervas: A kapcsoló mechanizmus kibontása után elég jól be lehet látni a helyén levő blokkba, még az olajat se kell leereszteni...

Na, én ezért tisztelem nagyon a Pannónia akkori fejlesztőit:)

Balázs__Viktor 2010.08.24. 21:00:07

@hovarju: Az egész Pannónia históriának az a lényege, hogy szerettem volna egy használható, de nem újrafestett, hanem eredeti fényezésű autentikus motort. Az összes javítás során abszolút prioritása volt a minőségnek, tehát sehol nem próbáltam a beépített anyag/alkatrész árán spórolni, vagy "kétesélyes" alkatrészt benne hagyni. A váltóba pedig új fogaskerekek és tengely került (nem, nem a selejtből mentett) egyik barátom féltve őrzött raktárkészletéből.
A motorszereléshez pedig pont annyira értek, hogy tudom, hol vannak a határaim. A T1-es váltóját is szét tudnám szedni és összerakni, de pontosan tisztában vagyok azzal, hogy nincsen meg az a tapasztalatom, amit ezer szétszedés és összerakás adhat csak meg. Az évek folyamán megszerzett sok apró felismerés, a pici trükkök, a könyvekben sehol sem szereplő módosítások ismerete (Lásd: három fajta BK 23:).
Ezért bíztam tapasztalt (veterán) szerelőkre a motort, és ezért volt legutóbb az Old Motorsnál. Akiknek nyilván azért van nevük, mert megszerezték maguknak, a fentebb említett tulajdonságokkal. Mert hírnevet, elismertséget azt nem osztogatnak vagy vesznek, hanem megdolgoznak érte.
Egyébként valószínűleg megint meg kell bontani a blokkot, és újrakezdeni a hibafeltárást (Az előző, blokkbontásos váltógenerált ugye még a másik csapat csinálta). Én ezt szerettem volna elkerülni, amennyire csak lehet, mert egy gyenge anyagból készült szerkezetet minden egyes szétszedés és összerakás közelebb taszít a sír felé, de hát ez van, nincs könnyebb út.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.24. 22:30:19

@Balázs__Viktor:

Nincs biza :-)
A blokkot szétdobni szűk egy óra. Aztán lámpafénynél végignézni, mi a gyanús és miért, az simán lehet még egy óra.

A srácok valószínűleg becsülettel végigcsinálják, legjobb tudásuk szerint.
Osztán ha még mindig gubancos marad a kapcsolás, gondolkodunk tovább.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.08.25. 10:18:18

@Balázs__Viktor:
Én nem téged ekéztelek!
Talán és is odavittem volna a mocit, mert van pár munkájuk a honlapukon/amit ugyan rossz weblap szerkesztés miatt nem látni :)/
Ha korábban sebváltó nagyjavitás volt,akkor a mostani kiépitett darabokat nagy ivben az ablakon beküldeni a korábbi szerelőnek
Viszont, az OldMotors megesküdött hogy a 2-sel nem lesz gondod
Állitott egyet oszt annyi, lehet ezzel szurta el a 3-mast
Már rég nincs elöttem a váltó képe, nem vagyok benne guru

Egy motornál minden előfordulhat, de hoyg hazáig megy jól és egyszercsak szétesik, én nem gyujtásra tippelnék
És mint irtam, a "csinálok egy vadi uj alaplapot" hááát, esse tecc
Ez olyan looser ámitás
A cserélt tanksapka ellenére miért folydogált a benzin?
A javitott km-óra megint nem működött?

Persze megint nem téged ekézlek, de hegyekben bejáratni motort....
Ennyire nem vagy kezdő, hamár Pannoniád van
Hogy járatnál be egy ismeretlen márkáju motort, ha nincs kezelési utasitás?
A fül nyitott, meg az érzékek, mer' a moci mondja a magáét, ha nem tetszik neki a bejáratás
Az én veteránom,majd mindig elkezdett nagyon menni, mielött szétesett
Na, megint megindult, megadja magát valami, gondoltam
Ez tényleg igy volt többször:)
Namindegy
Jó motorozást, egyszer csak elfogynak a hibák!

abes 2010.08.25. 16:35:09

@Erick: Sztem én voltam.
Küzdeni nagyon nem kellett, mert 3.-ban szépen fötör fölfelé. (inkább a barum gumi korlátozzák a kanyarsebességemet)

Ja aznap azzal a szar Pannóniával mentem egy laza 100 km-t. Mostanában szerszámot se cipelek magammal minek...

Mondjuk most jól jött volna kiégett az első izzóm cserélni kellett volna. :-P

Egy a lényeg, ezeket az öreg szarokat darabokra kell szedni és hozzáértéssel, jó szerszámokkal, jó anyagokból újjá kell építeni.

Mert különben csak a szívás van és nem öröm motorozás.

macgyver_P20 2010.08.25. 17:31:13

Hmm, sokan fikázzák úgy itt a Pannoniákat, hogy tán soha, egyetlen km-t sem tettek meg vele.
Hallották a szomszéd Pista bácsitól, hogy szar. Ha ő mondja, bizony úgy van.
Olvasták a neten, hogy váltó gond van.
Konstrukció hibás, szar.

Hasonló felbuzdulásból (butaságból?) én most kijelentem, hogy a HD egy SZAR! Olvastam a neten, hogy széthullik, egyébként is minden második HD-t utánfutón visznek motoros találkozóra. Biztosan igazam van. Ugye?!

Kérlek benneteket. Mutassatok olyan, közel 60 éves konstrukciójú (!!!) motort, ami hasonlóan magas számban fut az utakon még a mai napon is, és hasonlóan, arányait tekintve kevés azon elégedetlen tulajdonosok száma, akik azok táborát szaporítják, kik nem alakítottak át semmit a motorjukon.

Ezeket a motorokat mindenki igáslónak használta. Rúgták földúton, rúgták szántásban, rúgták esőben és hóban. Rengeteg pofont kaptak már az élettől szerencsétlenek, rengeteg csapágyfészket "vertek fel" pontozóval. Rengeteg vésőt vertek már a tömítő felületek közé, ezáltal nagyon sok motor falshol mint az állat, mégis mennek. Aztán az utóbb leírt esetben a dugattyú és a henger viszonya gyakran feszültté válik, megszorul---> motorszereléshez buta gazdája pedig már egyből le is vonja a mégbutább következtetést: SZAR!

Összesen kb 30e km-t motoroztam egyhengeresekkel, út szélén 3szor szereltem a motoromat, ebből 2 a saját hanyagságom miatt jött össze. Azért ez nem rossz, ugye?

Váltója valóban kényes lélek, nehéz jól működően összerakni, mégsem lehetetlen.

Mostanában már a "még szarabb" P20-asomat hajtom, gyújtást kivéve teljesen gyári, 2e km alatt még csak hozzá sem kellett nyúlni. Pedig ezek minden utca sarkon széthullottak, ugye, kedves mindent tudó kommentelők? :)

svéd. 2010.08.25. 21:05:16

onc.uw.hu/index.html Szépen mesteresen össze kell azt rakni!! :-))

decens 2010.08.25. 22:10:03

@macgyver_P20:
Kedves motoros barátom! Fején találtad a szöget, de rendesen! Szerintem is "a HD egy SZAR! ", erről címzetes barátom győzött meg idejekorán, aki ezeknek a motoroknak a HD magyarországi képviseletének megalapításakor (1991 körül) a szervízét látta el, illetve az új motorokat is ő szerelte össze a ládából. (Ő egyébként a Pannónia kísérleti műhelyében dolgozott annak idején.) Őrületes hibákat mesélt el nekem. Arról már nem is beszélve, hogy megintcsak mások állítása szerint a HD-vel csak gyorsulni, lassulni és kanyarodni nem lehet, egyébként jó motor. Rátérve a saját estemre, 6 éve mentem 2 magyar kollégámmal Svájcba egy vállalati motoros bulira úgy, hogy útközben csatlakozott hozzánk 3 német és egy lengyel kolléga is. No ki miatt kellett 10 órát késnünk a svájci találkozóról? A német kolléga miatt, akinek az addig összesen 15 ezer km-t futott HD-jén elszakadt a hajtószíj! Azt pedig csak szerviz tudja kicserélni. Volt tréler, meg az egész csapat mehetett vissza 100 km-t, stb.

A P20- ról pedig én regélhetnék hosszasan, mert 1969-től 1974-ig 50 ezer kilométert nyomtam bele, de a főtengely szétakadástól (középen a kúpos kötés) a dinamó leégésig igen sok problémám volt.
2 ezer kilométer lefutása után ne mondj még végleges véleményt! Főleg úgy, hogy ha nem az eredeti gyújtásod van rajta! Talán VAPE? Mert akkor más a kása Mása... Attól még szeretheted, de csak óvatosan! :-)

hovarju 2010.08.26. 00:10:34

@macgyver_P20:

Ez szép volt.

Fiatal korod ellenére, nagyon is éretten látod a dolgokat, a műszaki felkészültségedhez, tapasztalatodhoz pedig nem fér kétség. A szerénységed már csak hab a tortán.

Köszönjük, és példaértékű. Igazán.

hovarju 2010.08.26. 00:14:04

@decens:

Kedves decens, nem ismerlek személyesen, de tudom, ki vagy. Az eredményeidet tisztelem, de az nem tart vissza, hogy kritizáljalak, ahol úgy látom, megérdemled.

Ez a hozzászólásod most nem annyira sikerült. Csak éppen a lényegét nem vetted le annak, amit macgyver barátunk leírt.

Többit nem részletezem.

janos pannonias (törölt) 2010.08.26. 12:17:32

@hovarju: Jó neked , te ezek szerint nagyon toleráns vagy !
Én nem tisztelek olyan ipséket akik országos bajnokságon indulnak , de ennek ellenére a horgászni járókkal versenyeznek a közúton , s boldoggá teszi őket ha a másik motorosnak műszaki hibája adódik ! Az ész osztásról ne is beszéljünk , méghogy a Csepel eredményesebb mint a Pannónia .... viccnek jó volt .

bubócb125 2010.08.28. 11:39:01

Hát mi ezért vettünk apával hondát,de
azért az ami a padláson figyel pinnónia azt még összerakjuk meg egy p21-gyet is beakarunk szerezni.

tutus1 2010.08.31. 19:45:44

@decens:
T. decens Úr! (K.G.Z. vagy K.A. úr?!)
Nincs miért bocsánatot kérnem, mert nem állítottam olyat, amiért azt kellene tennem!
Nem a teljesítmény nagyságát vitattam, hanem a leírt adatot. Mert mit is írt:
„Szóval ezért nincs Pannóniám, hanem van helyette pedálos Simson mopedem (SR2E). Azzal éppen 1 hete voltam Kürbitzben (Németország) ahová 1,8 lóerő segítségével 1 napon belül motoroztam ki. Ez 722 km / 23 óra volt. „
A válaszom pedig a következő volt: „A 32 km/ó átlaggal (ez megállás nélküli menetet jelent, még a lakott területeken sem, és nem számítva a mellékutak forgalmát, emelkedőket, stb.)megtett távolság inkább jó történet, mint a valóság.”
Most is az a véleményem, hogy nem tehetett meg – (folyamatosan, mert az, hogy egy napon belül tette meg, ezt jelenti) –tankolással, étkezéssel, stb. ezt a távolságot. Ha azt írta volna, hogy 23 óra összes menetidő, az már teljesen más lenne.
Vettem a fáradtságot, és megnéztem az Ön által hivatkozott folyóiratokban található információkat, és a következőket találtam, nézzük sorban:
„1964-ben már országos bajnokságon indultam. Az akkori Autó Motorban is benne volt az eredményem”
Az 1964. évi túrabajnokság, kezdők 50 cm3 kategóriában, mindösszesen egy futam, 210 km. volt a táv. Az Autó Motor 1964/22. számában a fenti kategória helyezettjei: 1./ Mészárovics György, 2./ Dévényi S. 3. /Kémeri A. (András?)
A név azért érdekes, mert a másik hivatkozás, a Veterán 2006/4. számában, a négy bátor fiatalról, akik a Balti – tengerhez mentek kismotorokkal két hasonló nevű motoros szerepel: Kémeri-Greguss Zoltán, és Kémeri András. Vajon, kit is ír, helyezettként az AM?
A Veterán 2006/10. számában írt cikkben Kémeri-Greguss Zoltán mondja el a Kürbitz-be történt utazását. Ez Ausztrián keresztül, 820 km-es távolságot, és három napot jelentett.
Az idei hasonló túra, – nyilván Szlovákián, Csehországon keresztül – már csak 722 km, és 23 óra volt. Ismerve a természeti környezetet, a sok-sok emelkedőt – sokszor megjártam a Budapest – Drezda utat – adott okot a kételkedésemre, hogy 23 órát egyfolytában nyeregben töltve, szinte elképzelhetetlen, hogy így történt meg.
Még egyszer: gratulálok mind a három túrához, ezek önmagukban is büszkeségre adhatnak okot, nem ezt akartam lenézni, hanem csak a technokrata gondolkodásom érvét terjesztettem elő!
Ps.: ha módot adna rá, szívesen felkeresném otthonában, ha az Sóskút, mert én is a közelben lakom, és kicserélhetnénk gondolatainkat.

decens 2010.09.02. 18:56:39

@tutus1:
Kedves András!

Bevallom tévedtem. Azért tévedtem, mert nem az 1964-es Autó Motorban volt benne az eredményem az éves túrabajnokság értékelésében, hanem az 1963-as évben Greguss Zoltán névvel. Röstellem a feledékenységem.
1964-ben is indultam, de nem kerültem be az első 3 közé, ezért nem szerepelt a nevem. Ott az öcsém Kémeri András neve szerepel 3.-ként, igazad van.
Az 1 napos utam igaz történetéről pedig beszámoltam Neked e-mailben, ha hiszed hiszed, ha nem, nem.

Klaudiaanyu 2010.10.25. 15:29:05

@janos pannonias: Egy történet az "Értő Kézről", Csabai Béláról:
www.szocformula.hu/?q=node/123

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása