Ez a dolomitos túra sem ment simán

Vagyis igazából nem én futamodtam meg a Dolomitoktól, hanem a Yamaha. Tavaly lejárt róla a vizsga, a Kawa Z750-esen viszont tavaly nem volt, és most lett, azt használtam hát, gondoltam, a Yam pihen majd idén. Mivel a nagyszülők két napnál tovább már elég nehezen tudják kordában tartani a gyerekeket, s év elején a bankszámlánk sem vágyott külföldre, ezért úgy gondoltam, az idei motoros túrát ki is pipáltuk az áprilisi Mank-Mariazell-Weissenkirchennel, meg a teszt-BMW 1200GS-sel. Az is szép volt, jó volt, az ember ne legyen telhetetlen. Nem lesz szükség az XJ900-ra, majd talán jövőre.

Kati, aki mostanában pöttyet fáradt
 

De Kati, a feleségem, még tavaly bevállalt egy gyilkosan családromboló másodállást, és ezzel fix mínuszból szerény pluszba lendült a kassza mérlege itthon. Ez az örök dilemma: az embernek vagy van ideje, de probléma akad az anyagiakkal, vagy melózik mint a barom, és nincsenek (akkora) problémái, csak elfelejti közben a családját, a hobbiját, meg többnyire aludni is. Mi most a második üzemmódot éljük, kopnak le rólunk a barátok, mindenki idiótáknak tart bennünket, senki nem hiszi el, hogy éppen őrá nincs időnk. Utálom az egészet, remélem, hogy ez a rémálom rövidesen véget ér, sajnos nem rajtam múlik, nálam nem változott a terhelés, az már elfogadott. De a Kati most egyszerűen nem szállhat ki a mókuskerékből, nem akarom bővebben taglalni. A napjaink nagyjából úgy telnek, hogy leülünk este ülünk egymás mellé a dolgozószobában, éjjel egyig-kettőig nyomjuk a gombot a gépen. Közben nem szólunk egymáshoz. Ha ügyesek vagyunk szinte egyszerre, de sokszor inkább külön bezuhanunk az ágyba, akár két zombi. Reggel meg elrohanunk melózni. Gyerekek? A sogórom, az anyósom, a bébiszitter állítólag látja őket.

A legerősebb családi kötelék is megfeszül ilyenkor, a kevés beszélgetés ideges vitákhoz vezet, közben kiderül, hogy nem elég a napi öt óra alvás, a gyerekek fura szokásokat vesznek fel, szalad a háztartás, romlott, önjáró dolgokkal lesz teli a hűtőszekrény, alapvető dolgok meg sokszor hiányoznak otthonról. Marad a rohanás az alagútban az egyre gyorsabban robogó metró elől. Nekem az a jó, hogy a munkám szórakoztató, ezért ha hobbinak fogom fel, nem rossz, de a Katiét nehéz lazán venni, az idegőrlő.

Ezt nyomjuk nagyjából tavaly október óta, talán látják is, a szerelős posztok megritkultak, a kivitelezésükre mind kevesebb az idő. Ilyenkor az ember annyira vágyik a leállásra, hogy majdnem megvadul. Ráadásul – látva leterheltségünket – a nagyik felajánlották, hogy megerőltetik magukat, és négy napra bevállalják a kis ördögöket, hogy pihenni tudjunk, mi, ketten. Emiatt jelentette ki kis feleségem június elején, hogy nyáron mindenképpen el kellene mennünk túrázni motorral, máskülönben baj lesz. Külföldre persze, ahol magasak a hegyek, harapni lehet a levegőt, nincsenek agresszív autósok, viszont sok a szerpentin. Mert a kanyarhipnózisnál nincs jobb dolog.

Harapni lehet errefelé a levegőt
 

Innsbruck és környéke messze van, a Tátrába inkább nem megyünk, mert arrafelé a magyar rendszám láttán kicsire zsugorodik a rendőrök toleranciája. Szlovénia marad és az olasz Dolomitok. Kitalálták – utóbbi mellett döntöttünk. Megint, teszem hozzá, mert a két évvel ezelőtti első túránk a Kawasaki minden nyűglődése ellenére olyan mély nyomokat hagyott bennünk, hogy azóta állandóan eszünkbe jut. És olyankor úgy sóhajtozunk, mint aggszűz nagynéni Romana-regények olvasása közben. Szörnyű. Kitűztük hát az időpontot: július közepe, hosszú hétvége, négy nap.

Kawával 2008-ban, ugyanott
 

De a Dolomitokba én most egy darabig nem szeretnék Kawasakival menni, akármennyire is mindennél jobban imádom azt az öreg motort. Kristálytisztán fel tudom idézni, milyen erővel akart hét-nyolc órán át letépni róla a menetszél az autópályán, szinte érzem a zsibbadást a kezemben, ami a két henger vibrációja miatt vagy három hétig kísértett, a jobb kezemen az ízületek pedig ma is fájnak a ványadt, egy szem első tárcsafék tépésétől a negyvennégymillió-hatszázhuszonötezer-háromszáztizenkettő kanyaron át. Ha nem is akartam vizsgát a Yamahára, akkor is kell rá, hiszen pont ilyen célra vettük. Hogy gyorsan és kényelmesen oda tudjunk jutni a szuper motorozós helyszínekre – például a Dolomitokba.

Gondoltam, levizsgáztatom, aztán megyünk, még tavaly nyáron kapott egy olajcserét, nem telt le az egy év, van a nyálban talán háromezer kilométer, ahhoz nem kell hozzányúlni.

Aztán eszembe jutott, hogy a hátsó kerék pár nap alatt elengedi a nyomást. Meg próbáltam beindítani is, nem ment. Az akku már akkor is döglött volt, amikor majd' két éve megvettem, azóta rendszeres töltögetéssel lehelgettem vissza bele az életet, de idén télen elmaradt a rendszeresség, gondolatban lemondtam róla. Akkor tehát egy gumiszerelés és egy akku rendel.

Én hülye, elfelejtettem kijáratni a karbikból a benzint, amikor novemberben leállítottam, nem tettem denaturált szeszt sem a tankba, nem csoda hát, hogy az új, felsavazott akkuval is nehezen indult be, s utána is durrogott, köhögött, két-három hengeren ment. Biztos a kosz, esetleg rozsda a tankból, meg egyáltalán – ezeknek a régi gépeknek az alkatrészei nem szeretik, ha az agresszív, modern ólmozatlan benzinben kell állniuk hónapokig.

A hátsó kereket kiszedtem, a gumit (nagyjából) megcsináltattam, de a karbik megbontására nem vállalkoztam. Sose szereltem ilyen négykarburátoros szerkezetet, és nem élünk mostanában olyan időket, hogy lenne kedvem, türelmem, lehetőségem elmélyülni efféle új tudományokban. A faridom lebontása után arra is rájöttem, miért lötyög a hátsó doboz a Yamahán, holott a csavarjait már kékülésig húztam – a hátsó tartórúd két füle letört a segédvázról. Hegeszteni kell. Érhetik, miért vittem végül szervizbe.

Viszonylag sok idő volt hátra a túráig, úgy számoltam, hogy egy karbitakarítás, szinkronozás nem lehet több egy napnál, a hegesztés, a vizsga egy másik, ami még kiderül, arra kell talán egy harmadik. Két és fél hét múlva következett a csütörtök reggeli indulás, leadáskor megjegyeztem, hogy szeretném lehetőleg még az előző pénteken megkapni a kész motort, az talán nem lehetetlen. Viccből jegyeztem meg, komoly választ kaptam. Á, dehogyis. Oké, akkor úgy.

Egy héttel korábban már aggódni kezdtem, mert nem kaptam híreket. Csütörtök délután telefonáltam – meglesz, meglesz, nem péntekre, de szombatra biztosan. Ugorjunk, a hétvége elment. Hétfőn állítólag már szerelte kicsit az egyik srác, de megbetegedett, két munkanap volt tehát hátra, a hétvégi próbáról lemondtam. Talán, ha csak egy kicsit előbb hozzányúltak volna, esetleg egy ilyen csúszás nem emeli meg a vérnyomásomat, de így pöttyet aggódni kezdtem.

Nyugi, meglesz, mikor is mentek? – szólt a kérdés az esedékes keddi telefonomra, ami elárulta, hogy az igényeimet csak nagy vonalakban sikerült körvonalaznom a szervizbeosztás időrendjében, akármennyire is próbáltam precíz lenni. Elismételtem – csütörtökön, reggel. Tehát szerda délután rajta kell ülnöm a Yamahán, hogy még legyen időm felmálházni, GPS-t tenni rá, satöbbi. Meg talán aludni kicsit, hiszen abból mostanában nem sok jut, és épp pihenni szeretnénk abban a négy napban, amire megyünk. No problem, hangzott.

Nem annyira könnyű kihúzni innen ezt a karburátor-sort
 

Szerdán állítólag már ment a motor, de valamiért köhögött. Ekkor már esélyem sem volt tesztmotort lejmolni (ami, alapvetően szörnyű tett, belátom, de vis maior esetén egyszerűen nem tudtam volna mást tenni), a Kawasaki átnézéséhez is kevés volt az idő, csapdába kerültem. Vagy a Yamaha, vagy semmi, ezt Kaszparov úgy hívja – sakk-matt. Kicsit rimánkodóra vettem a dolgot, meglesz, ne aggódjak, mindig ugyanaz a válasz.

Szerda este fél tízkor, tehát a tervezett indulás előtt tizenkét órával már együtt szedtük szét a motort a szervizben, kiderült, hogy vállas a négy tűszelep, azért durrog, megy három hengeren, azért folyik a benzin. Este fél tíz, Budapest, négy darab, 1983-as Yamaha XJ900-hoz való tűszelep-hiány. Rossz kombináció ez, lássuk be, nem voltam tőle boldog, de az is vettem, hogy a srácok sem. Nem akartam nyomasztani őket, megoldjuk, van itt virtus, röhögjünk, nekem sikerül. Szinte már őszintén. Közben arra gondoltam, hogy a Yamahát épp azért vettük, hogy kényelmesen, biztonságban eljuttasson bennünket messzire. Ez a terv (szándék?) szertefoszlani látszott.

Ha nincs új tűszelep, de csak kicsit vállasak a meglevő rosszak, meg lehet próbálni felpolírozni a zárókúpokat. Én nemrég két kismotoron is csináltam ilyet itthon, csodával határos módon sikerült mindkettő, igaz, azokkal nem terveztem dolomitozást. A Yamahába szíves-örömest vettem volna én négy vacsiújat.

A tűszelep zárógyűrűje körkörös, rézből van. A kúpos végű záródugón, amit az úszó mozgat, elég egy hangyányit oválisra csiszolni a felfekvő kúprész keresztmetszetét, és máris nem zár tökéletesen. Harminc fokon, budapesti légköri nyomáson, terhelés nélkül talán igen, de a Dolomitokban, tizennyolc fokban, kis légnyomáson, megerőltetve már nem annyira.

Éjjel egykor távoztam a csodásan muzsikáló Yamahán. Szegény szerelő srác tök beteg volt, alig állt a lábán, de még a fékfolyadékomat is kicserélte, azt mondta, ezzel a szutyokkal nem enged el. Hálás voltam, mint állat, ráadásul jó keveset is fizettem. Szívesen adtam volna többet, a nyugalom egy ilyen túrán megfizethetetlen.

Még jó, hogy rajta hagytam tavalyról a navi rögzítését
 

El is felejtettem, de a Yamahába tavaly már bekötöttem a navit, ezzel nem kellett hát vesződnöm. Egy hátsó dobozunk volt pakolni, meg egy dupla tanktáska – ennyibe kellett belepasszírozni a ruhákat, a meleg cuccot, az utcai ruhát cipővel (mert sétát is terveztünk esténként), az esőruhát, a könyvet, a higieszközöket. Annyira nem volt könnyű, de mivel a GPS-sel nem kellett foglalkozni, ezért kicsivel fél három után, megtépázott idegrendszerrel bár, de ágyban voltunk. Aludtunk öt és fél órát, máskor soknak tűnt volna, most is elégnek kellett hát lennie.

Fel voltunk cuccolva rendesen
 

Reggel hőség, málházás, verejték csorog a pórusokból. Yamaha pöccen, mint Patekék Philippje, egyre jobban szakad rólunk a víz, de végre nyeregben vagyunk, megyünk. Hetek óta nem volt saját időnk, most egyszer csak ránk omlott. Ha megtanultunk volna hirtelen repülni, az se lett volna ennél jobb.

Az utolsó szakasz az autópályán
 

El is felejtettem, micsoda könnyen zabálja a kilométereket az XJ. Hogy mennyire stresszmentes vele autópályázni. Hogy milyen kényelmes, annak ellenére, hogy öreg. A szélvédelme szuper, nem egy, modern, fejidomos motorénál jobb, széles az ülése, stabilan megy egyenesen, óriási tartalékai vannak bármilyen előzéshez. Élveztem, akkor, ott, minden rózsaszínben úszott.

Hipp-hopp, máris Szlovéniában, valahol Maribor táján kalauzolt totálisan félre a navi, meg kellett állnunk. Vrebebb-vrebebb-vrebebb-vrebebb… Hű basszus, egy henger kihagy. Kati velem együtt aggódta végig az előző éjszakai szerelést telefonon, most mintha feldúlt lenne, mert ő sem süket. "Zsolt, mi ez?" – faggat.

"Á, semmi, kicsit hagyjuk pihenni, elmúlik" – nyugtatom. Minden testnyílásomban zabszemkollekciók pukkantak ki ebben a pillanatban. Nem lettem nyugodt, á nem, innentől már nagyon nem pihentem a túrán. De legalább Katinak meg szerettem volna tartani az illúziót, ő tényleg le volt hajszolva mostanában. És a Yamaha az imént még gyönyörűen ment fordulaton, nagy baj nem lehet.

Először pillantjuk meg az igazi nagy hegyeket
 

Amikor el kellett hajtanunk, kicsit nehezen kapta el, köhögött, de amikor végre szabad volt az út, durrantott egyet-kettőt, és nekiiramodott. Valahogy visszataláltunk az útra (le se kellett volna menni a pályáról), téptünk tovább Ausztriába. Megtettünk valami hétszáz kilométert, amikor ismerősnek tűnő útszakaszra értünk. Balra hegyek, jobbról nagyobbacska út simul belénk, itt lesz jobbra, igen, itt lesz…, itt lesz…. Pont az a hely, ahol tavalyelőtt első este megálltunk a Kawasakival. Gasthof Kapaun, kicsivel Lienz előtt.

Akkor Wiener Neustadt érintésével Ausztrián át, a hosszú úton jöttünk, s még nem volt meg a fenekünkben a hatszáz kilométer, mire ide értünk. Most a rövid szlovén úton, szinte légvonalban hatoltunk, és bő hétszáz… Nem értem. Mindegy. Sör, vacsi, jót aludtunk, másnap már Olaszország.

Ugyanitt aludtunk először két éve
 

Reggel fotózkodtunk egyet, bár aggódtam, mert a Yamaha két hengeren, kínlódva indult. Újra beröffentés, túráztatás, valahogy magára talált még egy égéstér, nekilódultunk. Fordulaton gyönyörűen ment - nincs itt baj, csak nem kell csigáskodni, sportos motor ez. A Dolomitok felé azonban idén mindenütt útfelbontások voltak, szépen pusztítottak itt a tavaszi, kora nyári esőzések.

Mindenütt lezárások voltak
 

Mindenhol megcsúszott hegyoldalak, újjáépített (illetve újjáépítésre lezárt) utak, alternatív egysávok lámpával. Sokat araszoltunk kevés hengeren. Nem volt kellemes.

Már a Dolomitokban, de kicsit aggódva
 

De végre beleverekedtük magunkat a hegyi utakba, eltűntek az autók, a Yamaha harákolt, kiköpte a slejmet, és máris négy hengeren dalolt, csodás pillanatok voltak ezek. Jöttek a kanyarok, az emelkedők – és a hengerek elmentek vadászni… Bassza meg, bassza meg, ordítottam a sisakomba, és megint csak bassza meg! Tiszta pötty lett a plexi belülről, fuj.

Hát ezért vágyik az ember ide
 

Életemben kevés szabadságot vártam ennyire, mint ezt, erre tessék, haldoklik a motor. Egy filléres hiba miatt. Ha csak két nappal korábban tudjuk meg a szervizben a bajt, lett volna tűszelep, hiszen az összes japán márka közül a Yamaha a leghíresebb arról, hogy készleten tart a régi motorjaihoz alkatrészt. Tényleg a picsába, elnézést a káromkodásért, de ott, akkor leolvadt az agyam, meg a kultúra is rólam. És most is, ahogy visszagondolok.

Amikor állt, igen peckesen tette
 

Aztán kattant valami a fejemben, megszállt a Zen, és elfogadtam a dolgot. Ha araszolunk, ha szűk a hajtű, elmegy egy henger, na és? 1700-1800 méter fölött mindenképpen elmegy egy henger, tehát ha ilyenkor kell araszolni, hajtűket bevenni, marad két henger. Ez színtiszta matematika.

Próbáltam a jó oldalát látni a dolognak: a kéthengeres Kawámnál mostanra már nulla henger működne, a Yamaha még így is két henger erejével (lol) tol felfelé bennünket. Aprilia Scarabeók, Piaggio Apék, Bianchi-versenykerékpárokon tekerő biciklisták, aztán már járókeretes nyugdíjasok előztek le bennünket, csíkká olvadva. De mi azért mindenhova felmentünk. Felfelé a tájat néztük, és hörgettük a motort, lefelé leállítottuk, és olyankor kanyarogtunk, motoroztunk. Vagy bicikliztünk, mindegy minek hívjuk.

Jót röhögtünk – egy ilyen alkalommal elég jól megtartottuk a lendületet, és szinte motorozós sebességgel kanyarogtunk vagy tizenöt kilométeren át. Tisztábbak voltunk, mint egy Chevy Volt. Egyszer csak feltűnt egy enduró egy lejjebbi kanyarban. Utána! – gondoltam. Fokozatosan közelítettünk, a lopakodó Yamahát lapra fektettem a kanyarokban, és egy hosszú egyenesben – jipíííííí!!!! – megelőztük. Álló motorral! Kati ujjongott, a verseny heve mindkettőnket elkapott, nagyjából így érezhetik magukat az indulók a Red Bull Ládaderbin. Csak nekik soha nem kell felfelé menniük…

Teszem hozzá, előzés közben odafordítottam a sisakomat az enduró felé. Hallottam: ő sem járatta a motort. Höhöhöhö…

Idén máshol laktunk. Itt
 

Még délelőtt beértünk a köhögő döggel Arabbába, ami egy apró, alpesi falu a hegyek ölelésében, voltaképpen egy motoros paradicsom. Sajnos a tavalyelőtti helyünkön, az Albergo Genzianában nem volt szoba, csak másnaptól, mi meg le akartunk már málházni, és semmiképpen sem szerettünk volna költözködni, ezért másik szállás után néztünk. Legalább olyan jó helyet találtunk, le is foglaltunk két estét.

Ott, a következő hegyig még egyszer le kell menni mélyebbre, majd újra mászni. Jobbra egy első világháborús, osztrák erőd, ma múzeum
 

A délután a változó számú hengerek beosztásával, valamint a szokásos hágók meglátogatásával telt – Passo Pordoi, Passo Gardena, Passo Sella, Passo Falzarego, a holdbéli tájnak is beillő Tre Sassi… Küzdöttünk, voltak epikus csörtetések, a motorerőt kanyartechnikával próbáltam pótolni, ami egy 245 kilós, 27 éves géppel nem is olyan könnyű. De legalább tanultam. És a két évvel ezelőtti túrához képest meglepő, hogy milyen sok volt az öreg motor, akadt az enyémnél is vénebb német Yamaha is az egyik hágón.

Ez a Yamaha vagy három évvel öregebb az enyémnél. Németből jött
 

60 százalékban azért baromi jól éreztük magunkat, a maradékban – hát, aggódtunk. Aztán, amikor már eléggé fixen csak két és fél hengeren szenvedett a paripa, nem akartam többet erőltetni. Megfigyeltem, hogy minél lejjebb megyünk, annál többet jár négy hengeren, s azt is végiggondoltam, hogy a kevés hengeres működés hosszú távon tönkreteszi a motort, mert a benzines levegőt beszívja.

Ez meg – mivel a benzin nem ég el - egyrészt lemossa a kenőolajat a hengerek faláról, másrészt, amikor mégis berobban, a nem a kellő pillanatban meginduló lángfront kicsap a szívórendszer felé, meg szépen beleköp a kipufogóba, pusztítva azokat az alkatrészeket is. Ha legalább fülre megy a négy henger, akkor már nem eshet nagy baja a motornak. Úgyis alkonyodott, a Lago di Misurina felé vettük az irányt.

Lago di Misurina
 

Csodásan nyugodt tengerszem a hegyek között. Van kis szálloda a domboldalban, kávézóval, hintaággyal. Rendeltünk két óriási cappuccinót, kiültünk, ringatóztunk, bámultuk a hegyeket, keveset beszéltünk. És arra gondoltunk – de jó lenne ittmaradni, nem motorozni tovább, nem kínlódni, kínozni szegény öreg gépet. Az ilyen pauzák letisztítják az ember gondolatait – bár fájt a szívünk, úgy döntöttünk, vesszen a nyaralás, hazamegyünk. Úgy, hogy tudtuk: otthon még gyerekek nélkül is dolgozni kezdünk majd, mert folyamatosan csúszásban vagyunk. Ez van.

Egy éjszaka után búcsú a panziótól
 

Lemondtuk a másnapot a szálláson, reggel összepakoltunk, elzúztunk a Dolomitokból. A hegyek tövében a Yamaha ismét úgy működött, mint az új, élvezet volt vele minden kilométer, minden gázadás, minden kanyar. Megálltunk egy délelőtti kávéra, felvetettem az ötletet.

"Kati, síkon jól működik a motor. Menjünk rá Bolzanónál a pályára, és húzzunk le a Garda-tóhoz, tavalyelőtt úgyis csak az északi csücsökig jutottunk, és nem láttuk Sirminónét" – vázoltam. Sirmione egy fakanál alakú félsziget egy csodás kis várral, benne várossal a tó déli csúcsában.

Szerintem belefér ma a Garda-tó
 

Számoltunk, navit pötyögtünk. Valami kétszáz kilométer. Simán odajutunk még kora délután, fürdünk egyet, megnézzük a várost, aztán nyolc körül elindulunk hazafelé, és Velence után megszállunk. Csináljuk!

Mindjárt jobb lett a hangulat. A pálya ugyan borzalmas volt, elviselhetetlen forrósággal (35 fokot mutatott egy helyen az infótábla), sorozatos dugókkal, idegeket próbára tevő vészfékezésekkel, de túléltük valahogy. A navi már csak valami ötven kilométert mutatott Sirmionéig. Hátulról böködés – "Zsolt, nem megyünk le a tó partjára innen?"

Hol is van itt a Garda-tó?
 

Rég leszoktam arról, hogy a kommunikációt lehetetlenné tevő helyzetekben a feleségemmel ellenkezzek, mert abból mindig baj lesz. Sisakból átüvöltve pedig végképp nem lehet okfejtésekbe bonyolódni. Mint egy robot, az autópálya-kijárat felé vettem az utat. Mire fizettünk, már 85 kilométert mutatott a navi. Boioioonnngggggg. És öt kilométerrel később, az apró úton kezdődött az iszonyatos dugó.

Tudom, hogy Árpád most írt egy vélemény-cikket a kevéssé felöltözött motorosokról, meg hogy milyen veszélyes ez, elvben én is egyetértek vele. De ott, a negyven fokban, a dugóban félreálltunk, és Rómában úgy tettünk, mint a rómaiak. Azaz Riva del Gardában mint a riva del gardaiak. Nekivetkőzünk. Dzsekit kötöztünk dobozra, kendőt tömtünk zsebbe. Pólóban mindjárt nem akartam szívinfarktust kapni.

Nem bírtuk tovább a vastag motoros ruhát
 

Innentől egy üvöltő extázis volt az út. Végig, közel hetven kilométeren át a Garda-tó nyugati partján, a több száz kivilágítatlan alagútban, kibukkanva a hirtelen fényre, elegáns kis olasz városkákba, majd megint be a sötétbe, elvegyülve a robogósok felhőjében, hörgetni, kijönni száz méterrel a tó fölött, tériszonyodni, megint be az alagútba, na most lent estünk ki vízszinten – elképesztő volt.

A motor? Mint az új, ne vicceljenek már.

Sirmionében mindent a motorhoz zártunk
 

Sirmionében lényegében a folyékony láva állapotában keresgettünk motoros parkolót a fakanál nyelén vagy fél órán át, autós helyre ugyanis nem lehet állni kétkerekűvel, a nekünk fenntartott öblök pedig több rétegben tele voltak robogókkal. Végül egy eldugott, alig két eurós, szinte üres placcon álltunk meg – nem is értem, miért nem ide áll mindenki. Hiszen másutt drágább volt a megállás, ráadásul 24 órán át fizetni kellett.

Amit lehetett, lehántottunk magunkról, ráláncoltuk az XJ-re, majd lávatömbjeink strandot keresni indultak.

Sirmione bejárata
 

Itt Sirmione környékén valahogy minden helyi ember, illetve turista illatos, kipihent, lenge öltözetet visel. Olyanok voltunk büdösen, izzadtan, talpig motoros szerkóban, mint két Újpest-drukker éjjel tizenegykor a tömött Fradi-kocsmában. Furák, de erősen.

A szabadstrand. És ilyen hideg volt. Na jó, annyira azért nem
 

Tudják, hiába táplálják a Garda-tavat jéghideg alpesi folyók, azért ha közel negyvenfokos a levegő, meg pláne itt a déli csücsökben, ahol már kevesebb a hegy, szóval ilyenkor tud az is 23-24 fokos lenni. És olyan tiszta, mint az ivóvíz. Nem igaz, ebben például nincs klór. Szenzációsat fürödtünk a vár egyik bástyájának tövében kialakított szabadstrandon – úgy éreztem, soha többet nem tudok kijönni innen.

Utolsó szállásunk Olaszországban
 

Aztán mégis. Kínkeserves öltözködés, még kínkeservesebb vánszorgás, vacsi, tépés a pályán. Velence mellett, egy Preganziol nevű helyen találtunk szállást éjjel tízkor – tudom, kicsit odébb van, de ezt dobta ki a navi, mint lehetséges közeli hotelt, nem tehetek róla. A földszintes, kifelé nyíló ajtós, minden belépő nélküli, apró szobát szerintem mosókonyhából alakították ki, ráadásul kábé ezren bagóztak benne előttünk, az udvarra néző ablaka pedig opálüveg volt. Három csillag, lol. Mindegy, nem volt jobb, mindig azt vallom, hogy az ember külföldön elvan, ha kap egy ágyat, esővédelmet, egy tiszta vécét és zuhanyt. Itt ezek adottak voltak.

Még elmentünk egyet sörözni, hogy ne abban a lyukban zárjuk az estét. Igen, nem borozni, sörözni, hiszen annyi vizet vesztettünk, hogy ki tudtam volna inni a fél borsodi sörüzemet. Az egyetlen nyitva levő hely egy félig zárt rendezvénynek otthont adó, speciális, elegáns, lugasos borozó volt. Eleve furcsa volt, hogy be mertünk menni, de kaptunk bent egy kis asztalt, majd ilyen elég furcsa pincérek odajöttek, hogy mit iszunk. Kati enni szeretett volna tiramisút, én sört kértem. Dobtak egy hátast.

"Khm, ez egy borozó, uram, nagyon különleges, toszkánai, szicíliai…" – kezdett bele az ürge a sületlenségbe, de leállítottam, nem akartam én asztaltáncolós jelenetet, á la Hair. Hiszen nincs is hajam, nekem nem áll jól az ilyen.

"SÖRT kérek, egész nap motoron ültem, kiszáradtam, SÖRT, per favore" – kötöttem az ebet a karóhoz. Olyan fekete ruhás boszorkány jött az asztalhoz, mint amilyen csak a Fellini-filmekben létezik. Látszott, ő az isten itt.

"VAN sörünk" – mondta a finomkodó pincérnek – "az a speciális, amit mindig rendelünk" – és csippentett a szemével. Jaj, ez drága lesz. Vagy valami ilyet mondott, sajnos nagyon hézagos az olasz tudásom.

Életem legdrágább söre, és egy tomboló bulizás. Utóbbi nem
 

Tiramisu viszont nem volt, csak valami hasonló. Így lett, hogy megittam életem legjobb és legdrágább sörét (10 euró volt az egyliteres, csatos üveg, benne a valami nagyon kis, nagyon német sörfőzde készítette speciális dologgal, tényleg kolosszálisan jó volt), Kati pedig megette élete legrosszabb édességét. Mint mondta: ha állagra nem is, de ízre mintha hasonlított volna a tiramisúhoz, csak nem volt benne cukor. Hm, egy szép este volt tehát, sokat nevettünk. Nem.

A másnapot ne tudják meg, milyen volt. Valami 730 kilométer, 35-38 fokban, végig pályán. Beleőrültem. Egyszer be is aludtam kicsit Szlovéniában, pedig tökéletesen kipihent voltam. Ekkora szakaszokat soha ne vállaljanak be pályán. Baromira örültem, hogy egyben hazaértünk.

Nem látszik, de Siófoknál már totál hullák voltunk, 600 kilométer után
 

És azóta a Kawasakit használom…

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr362186268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beard 2010.08.14. 21:42:09

Jó írás, jó volt olvasni. A gyerekekkel remek programokat lehet csinálni télen - nyáron, de az az igazi nyaralás, amikor az asszonnyal kettesben motorra ülünk, és irány a hegyekbe. A borozóban pedig igyál hosszúlépést, folyadék pótlásra legalább annyira jó mint a sör.

jojoka 2010.08.14. 22:01:09

Tisztelt Csík úr. Gyönyörű helyeken jártak ez tény. De a pihenés az a következőképpen néz ki.
Elmegy az ember Telkibányára ott van egy hotel a hegyoldalban. Ahol nincs internet és térerő is alig. Ott lehet pihenni, kialudni magad, hízni a jó koszton egy hét alatt 3-4 kilót. Sétálni a jó levegőn.
Ezzel szemben dögleni a motoron egész nap a 35 fokban az NEM pihenés.

Bambano 2010.08.14. 22:11:49

@atabi: mondok neked egy cikkjavaslatot:
- találtam egy olyan szervizt, ahol határidőre minőségi munkát végeztek, ezért maradt még két plusz napom arra, hogy levizsgáztassam a gépet
- vizsgálat előtt még egy szakértő gumisnál is jártunk, akitől sikerült új, minőségi gumit venni és rárakni a gépre, centírozással, stb.
- a vizsga tiptop sikerült, minden hibátlan
- felmentünk a géppel több hágóra, úgy ment, mintha 5 henger lenne benne
- az egész túrán egy másodpercig sem foglalkoztunk a technikával, pihentünk
- ilyenolyan szép helyeken jártunk, jó volt a szállás, eeeeeekkkkooooooráááát zabáltunk
- az idegrendszer kisimítására tett túra tényleg kisimította az idegrendszert...

Szóval van olyan, hogy egy-két túrán beesik valami gikszer, mert a technika öreg, vagy mittomén. De folyton azt olvasni, hogy erre sem jutott idő, arra sem jutott idő, majd amikor ráfogtam a medvére a puskát, csütörtököt mondott, az nem jó példa.

2010.08.14. 22:27:25

@jojoka: nekem pont ez a legnagyobb kinlodas. nekem dogleni egy ilyen helyen (v strandon) az kin szenvedes. en attol megorulok, 1 nap is sok. inkabb megyek, mindegy merre de valamerre. vagy viszek magammal egy csomo dolgot ami lefoglal, szerelek, kodolok, stb. nekem ez a pihenes. masnak a dogles. nem vagyunk egyformak.

Darazs442 2010.08.14. 22:29:48

@Bambano: Unalmas egy cikk lenne... :-)

GERI87 2010.08.14. 22:30:08

ha egy 30 éves babettával akar útnak indulni ,induljon azzal.másnak mi a fax köze van hozzá... "

Húú most jól megmondtad.
Akkor minek ír róla cikket és teszi közzé???
Ha kirakja viselje el a kritikát.
Amúgy meg induljon Babettával, de ott is azt lehetne mondani amit itt:
Készítse fel az útra vagy ne sírjon ha beszarik.

joetaylor 2010.08.14. 22:32:18

Itt Dublinban 5-6 euró egy korsó sör :(
Szóval az a 10 nem is volt olyan sok.

Bambano 2010.08.14. 22:35:01

@GERI87: azért nem akarom magamban tartani a véleményem, mert akár Csikóst, akár a többieket nézzük, mégiscsak ők a példakép az ország egy jelentős része előtt. Ha Csíknak nem jut eszébe rendes gumit rakni az autójára, akkor lesz még másik x ezer autós, aki szintén nem fog, mert minek is tenné, a nagy példa sem tette.

Felelőssége van abban, hogy mit ír le, sokkal inkább, mint egy politikai elemzőnek az indexen.

GERI87 2010.08.14. 22:46:49

Hát ha ő példa bármire is akkor az elég nagy gáz..
Túrázgat a szervizeletlen karbantartatlan roncsával azt cikket ír belőle meg "jajj nem megy".
Még jó is lehetne a cikk ha nem lenne előre látható hogy szopás lesz belőle.
És tényleg miért vesz valaki öreg és problémás motort ha fikarcnyi ideje sincs rá hogy rendbehozza??
Nem azt mondom hogy vegyen új motort de baszki ez ÁÁÁÁ..
Nagyon nem szeretném hogy egyszer egy ilyen kókánymatyi mondjuk szakadt bowden miatt beleküldjön az árokba...
Európa kurva messze van...

ababo 2010.08.14. 23:01:10

@swt: Másról beszélünk, nagyon másról!

Teshow 2010.08.14. 23:18:00

Imádom a Csiki-postokat, de azért lássuk be, ez a mostani cikk nem tényleg nem jött volna létre, ha Zsolt egyszerűen még időben szétrúgja a szervizesek se**ét és egy jó motorral indul el - aminek simán lett volna esélye, ezt maga is megírta.
Néha valóban az az érzésem, hogy mintha tudat alatt szándékosan vonzaná be a bajokat, másként egy intelligens, és a régi gépek "lélektanában" jártas ember miért követ el időről időre ilyen érthetetlenül banális szarvashibákat?

Csak az a baj, hogy most azt a kevéske "lopott" időt pazarolta el vele, amire amúgy neki is meg a párjának is nagy szüksége lett volna. Tudom, mert ismerem az ilyen "mókuskerék" állapotot. Kár érte!

Amúgy gyönyörű helyeken jártak (a Dolomitokról szép kirándulós emlékeket őrzünk a mi is), csodaszép időben, megérdemelték volna, hogy minden percét ki tudják élvezni.

A régi technikának meg ehhez semmi köze, a gép simán bírta volna, ha megkapja a normális felkészítést.

Ja, mi először a '80-as években jártunk erre, 120-as Skodával. A pályán az akkor még tachográf nélkül simán 140-el toló olasz kamionok közt volt zabszem rendesen, és a hegyi szerpentineken se fickóskodott az 54LE - mégis megcsináltuk gond nélkül. Hogy anyósomék '69-es olasz körútjáról a kis Trabival ne is beszéljünk!

Szóval hajrá Zsolt, várjuk a további remek sztorikat - de azért ha nem muszáj, mellőzd a felesleges "önsorsrontást" és inkább pihenjétek ki magatokat! ;)))

Teshow 2010.08.14. 23:31:59

@jojoka: Ebben egyetértek, ha csak 3-4 nap van feltöltődésre, én is valószínűleg itthon kirándultam volna. Annyi csodaszép hely van, és itthon is egyre nívósabb a falusi turizmus! Több idő maradt volna alvásra, feltöltődésre, kis esti borozásra valamelyik remek magyar borvidéken, no és persze este az ember nem csak úgy beesik az ágyba :DDD
A lényeg, hogy ne szóljon a telefon, ne legyen internet, és általában semmi ami a napi rutin, a taposómalom része!

vtx18 2010.08.14. 23:53:39

Minek is olvassatok hulye fikazo szerencsetlenek!
aze mert menstrualo hulye dramapicsak vagytok!
Iggen cool cikk volt Csiki, az ilyen fejetlen nekifutasokbol vannak a legjobb kalandok.
Persze vannak orok pecchesek is akiknek nemajanlott hiperszup felszereles es ubermotor nelkul nekivagni...
Mi a maradek igazi hardkoor motorosok vagyunk akiket a rizikofaktor felporget, es mint tudjuk csalanba nem csap a villam.
2005-ben 37 ora alatt lefutottam Komarom-Cork/Irorszag/ tavot Anglian at egy California Guzzin motorozva.
Lehet hulyezni ubermotoros okoskak :))

vlevi 2010.08.15. 00:09:47

"A légvonal nem mindíg a legrövidebb."

Graz-Zeltweg autópályán 90km, jó nagy kerülővel. Toronyiránt, országúton valami 89. Igaz, ez utóbbi hegyi szerpentin, nincs benne 1 méter egyenes sem :)

Darazs442 2010.08.15. 00:13:54

@Kelemenn: Húha, ez itt már viszonylag off, de eddig a képig nem értettem, h mért mondják a Dövillre, h csúnya. Borzalmasan néz ki oldalról, de szemből sem szép. Persze ettől még lehet szuper jó/takarékos/megbízható gépezet.

atabi 2010.08.15. 00:20:06

@GERI87: miről beszélsz ember?sírt is valami miatt?
sokk kommentelő hozzáállásával van baj,akik megmondják a másiknak mit kellene csinálnia.ha nem úgy csinálja akkor 1 barom.de gondolom akik ezt írják azok tökéletes döntéseket hoznak mindig,sosem hibáznak :-DD

Teshow 2010.08.15. 00:22:23

@vtx18: Aham értem: laza tájnézés helyett rettegés hogy mikor áll meg a verda + kényszerből feladott úticélok + idő előtt befejezett kirándulás = kúúúúúl!!!!
A "fejetlen nekifutásból" nem kaland van hanem sz*pás.

És részemről változatlanul "Csiki for President!" - de ezt most egy kicsit akkor is elkúrta.

Mert igazad van: a csalánba nem csap a villám, de azért viharban ne állunk szándékosan a fa alá!

Bambano 2010.08.15. 00:37:51

@atabi: a közlekedés veszélyes üzem. Tudod, hányan vannak, akik megmondják a másiknak, hogy mit csináljon ezen a téren? Pl. ilyenek, hogy vizsgabiztos, vizsgáztató hatóság, kormány(rendelet), apeh, rendőrség, stb.stb. Ezek mind-mind megmondják neked, hogy hogy közlekedj.

A szembejövők is megmondják, hogy közlekedj, ugyan nem a szemedbe, de mégiscsak elvárás, hogy baleset veszélye, okozása nélkül elmenjenek melletted. Ők is megmondják.

Sőt, Csikósnak van két gyereke, azok is megmondják, hogy mit csináljon a papa: érjen haza.

Csak a hmcs-k meg a sztrítracsingos fickók hiszik azt, hogy egyedül, önállóan mehetnek az utcán. Kétségtelen tény, nekik csak a kaszás dirigál sokszor.

Azt, hogy van, aki hallgat a józan észre, és tanácsot ad, nem kéne mellre szívni. Utánozni kellene, bár ez sokaknak mission impossible.

zeugma 2010.08.15. 00:41:31

Hogyan csippent valaki a szemével? :-o

GERI87 2010.08.15. 01:01:50

@atabi:
Minek lehet akkor kommentelni ha nem kér a kritikából???
Ha meg nem érted mit beszélek akkor meg mit háborogsz?
A Dolomitokban meg már volt úgyhogy ez a beszámoló arról szól hogyan szopta végig a nagyját a saját hülyesége, hozzánemértése miatt.
Had ne teccen már ha nem akarom.

"Mi a maradek igazi hardkoor motorosok vagyunk akiket a rizikofaktor felporget,"

Felpörgetlek én az első fára ha a roncsoddal nekem jössz mert lúzer vagy karbatartani.
Ha nincs normális motorod ne azzal kompenzáld hogy életérzést adsz neki ha beszarik:D

Almax 2010.08.15. 03:23:42

Emberek! Azt hiszem eléggé árnyalta a lelkivilágát... Én is folyamatos időhiányban vagyok, es szeretnék a családommal lenni. Néha így sül el, pedig próbálom karbantartatni a gépparkot(w124, w202, scenic).

dr.oid 2010.08.15. 06:51:43

Ja majd ha nekem is lesz egy túraenduróm én is fölgumipókozom hátra a zasszonyt oszt irány a hegyvidék:D Addig amíg ez nagy boldogság nem lészen olvasom Herr Diplomingenieur Zahntechniker kanfasztikus minitragikomédiáit a motoros nyaralás örömeiről:D))))

toncsi64 2010.08.15. 08:24:23

Kicsit elszaladt itt egy-két emberrel a szekér. Nem fék és kormány nélkül ment motorozni, mi több induláskor még rendben müködött a gép. Rosszul működött a magaslati levegőben. Nagyjából ennyi történt. Ez lehet egy karbiszinkronnal vagy az emlitett tüszelep cseréjével simán orvosolható. Ja, és elvitte indulás előtt szervízbe (bár ne tette volna) amit a kritikusok közül hányan tesznek meg ?
Ami pedig a célpont kiválasztását illeti. Ha valaki a tengerpartra akar menni, ne küldjük már az Alpokba. Csik nagyfiú, Kati nagylány, talán eltudják dönteni mit akarnak.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.08.15. 10:02:38

"...a Tátrába inkább nem megyünk, mert arrafelé a magyar rendszám láttán kicsire zsugorodik a rendőrök toleranciája..."

Hamis sztereotípia. Ha így lenne, akkor az évi 3-4 Tátrázásunk alatt valszeg sok-sok csekket fizetnénk... az elmúlt hét évben még egyet sem kaptam.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.08.15. 10:23:31

@GERI87: a páréves, tényleg keveset futott sportmotor ugyanígy adta meg magát a Dolomitokban, idén júniusban, ugyanezekkel a tünetekkel.

A megbízhatóság (egy bizonyos határig) nem az évek számán múlik, az meg végképp rühellnivaló, amikor valaki megmondja a másiknak, hogy mit és mennyiért vegyen magának... baszki, senki nem ötéves.

Mindenki azzal túrázik amije van. még mindig jobb móka egy huszonéves vassal világot járni, mint a vadonatúj vassal a fagyizó-oda-vissza túrát erőltetni egész évben...

plephyl 2010.08.15. 11:00:27

grat a cikkhez, jó olvasmány volt.

sajnálatos, amit a motorka művelt, de hát egy közel 30 éves vasnál ilyen dolgok benne vannak a pakliban.

én biztos, hogy nem mertem volna elindulni, nem is lesz belőle élménybeszámoló :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.08.15. 11:38:12

"Emiatt jelentette ki kis feleségem június elején, hogy nyáron mindenképpen el kellene mennünk túrázni motorral, máskülönben baj lesz. "
Istenem, ilyen asszonyt mindenkinek, alanyi jogon! :D

A kib@szott patópál-szervízre atomot kellene dobni.És mennyi ilyen van...
Úgy látszik sose szabad elárulni a valós indulási időt, csak is egy pár nappal korábbi időpontot.A helyszín, a táj gyönyörű, mi is végigjártuk, bár nem motorral, hanem kocsival; bár a legelején 2T Wartunggal, na az se volt egyszerübb... :-)

Suraki 2010.08.15. 11:44:51

Csikós, a motorizáció Gyôzikéje.:-D
Az embernek jól esik olvasni, hogy van még nála is szerencsétlenebb flótás a világon.:-)
Ami miatt Csikóst imádom olvasni, Gyôzikétôl meg 2 perc után habzani kezd a szám, hogy Csikós képes intelligenciával pótolni "sérüléseit", Gyôzike meg szimplán idióta.

2010.08.15. 11:47:49

Szép helyeken járt a cikk író. Kedvem lett elmenni ide. Igaz egy modern motorral, mert ha kevés szabadidőmet a motor miatt cseszném el, akkor az árokba lökném és felgyújtanám.:)
Szerettem én is bütykölni, de azóta kevesebb lett az időm és motorozni jobban szeretek.
Jó motorral az a 700km autópályázás sem olyan vészes, tapasztalat.:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.08.15. 11:49:16

@oneli: pedig azt qhurvára elolvasnám, megnézném a képeket.Mi is szereetnénk Nordkappra, Lofotenbe eljutni, igaz Stockholmból.Valamit tegyél már ki, lécci.

Phrascarica 2010.08.15. 11:49:49

@Krisi: én sokkal jobban szeretek GPS-el eltévedni az olyan kúl, amikor 4X mész vissza ugyanahhoz a körforgalomhoz és bármerre indulsz el mindig egyre messzebb vagy a céltól.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.08.15. 11:51:43

Ugyan már!

Kit érdekel, hány henger megy, ha Kati ül az ember háta mögött......

jmakri 2010.08.15. 12:27:03

Nemrég olvasva a mercis kirándulást, ez a post eléggé lehangoló volt, nem a motor miatt.
(csak halkan: Biztos valami el nem mondott dolog miatt hagytad a gelkás "szerelőcsapatnál" a motort, ezzel megmérgezve az egész utazásotok, amiből ha így haladtok már lehet nem is nagyon lesz sok...megéri tekerni nektek is azt a mókuskereket, nincs más megoldás?...ha nincs, akkor kívánom nektek legyetek mielőbb túl rajta, pozitív értelemben!)

Csikós Zsolt 2010.08.15. 12:33:02

@zeugma:

Csippent=hunyorít szarkasztikusan, esetleg idegesen :-) Jó szó, sajnos kopik ki.

Virago_1000 2010.08.15. 12:58:07

@swt:
"Baj, szar, gond, lerohadas, szopas, es ocska roncsok helyett en is szivesebben olvasnek ilyesmirol:
http://www.bmw-motorrad.de/de/de/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.de/de/de/bikes/tour/k1600/k1600.html"

a nemet oldalakon nyugodtan megteheted.
Ez itt a magyar rogvalosag tukorkepe akar lenni, fogadd el.

GERI87 2010.08.15. 13:46:04

@kutya_zzr:
Az hogy jó állapotú motor szarik be előfordul, nem hibáztatható senki, de itt előre látható volt hogy baj lesz.
Nem azzal van a baj hogy öreg motorral ment hanem hogy mien állapotba volt.
Én a helyébe nem mentem volna el inkább.

"mi több induláskor még rendben müködött a gép."

Nem nem müködött rendesen.

"kiderült, hogy vállas a négy tűszelep, azért durrog, megy három hengeren, azért folyik a benzin"

És így indult el.

swt (törölt) 2010.08.15. 14:48:46

@Virago_1000: Hat ha ti igy akartok elni, hogy folymatosan szuggeraljatok magatoknak hogy mennyire szar minden, akkor hajra.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.08.15. 15:04:27

@GERI87: kapaszkodj - az én motorom is háromhengeres lett (pedig egyébként négy) 2000 méter felett.
előtte-utána semmi baja. a yami hibájának a világon semmi köze nem volt az előzményekhez.

mondom ezt úgy, h a két év előtti Kawa túrán simán lehülyéztem Csikóst, h egy takony láncszettel vágott neki az útnak.

toncsi64 2010.08.15. 15:36:30

@GERI87:

Ha már idézel, próbáld meg azt tényszerűen és megfelelő időrendben tenni:

"Éjjel egykor távoztam a csodásan muzsikáló Yamahán." és utána "Reggel hőség, málházás, verejték csorog a pórusokból. Yamaha pöccen, mint Patekék Philippje, ..."

Ezért mertem azt irni, hogy "mi több induláskor még rendben müködött a gép."
Nem gondolnám, hogy téves következtetést vontam le a fentiekből.

Ciri 2010.08.15. 15:52:10

@Virago_1000:

"Ez itt a magyar rogvalosag tukorkepe akar lenni, fogadd el. "

Már megbocsáss, de a lónak a faszát.
Milyen magyar rögvalóság? Számos ismerősöm van, aki félelmetes motorbuzi, de nem igazán hallottam még, sztenderd volna a roncsokkal való motorostúra, lerohadás és szopáshegyekkel párosítva.

A posz sokászosan Csikós szintű, ezért zseniális, a mondanivalóját és a lényeget viszont inkább nem minősítem mert megbántanám vele a szerzőt (akárcsak Mercis szerelős írások)

zöldi 2010.08.15. 16:19:39

Zsolt, van egy lelkiismeretes, precíz emberem. tizenéve járok hozzá, csak őt engedem a motorjaimhoz nyúlni, ha valamit nem tudok sk megoldani.
Az alföldön praktizál, egy kis faluban. Ha kell az elérhetősége, elküldöm.

intruderjani 2010.08.15. 16:56:47

Azért roncsokkal nem túrázunk ilyet, kivéve ha kell az izgalom-faktor. Mert néha az is kell...

atabi 2010.08.15. 17:59:50

@Bambano: most ez hogy jön ide :DD?

GERI87 2010.08.15. 19:32:25

@toncsi64:
Az lehet hogy pöccre indult de jó nem lett mert azt irja:
"Este fél tíz, Budapest, négy darab, 1983-as Yamaha XJ900-hoz való tűszelep-hiány."

Nekem az jött le nem csinálták meg amit kellett volna mert nem tudták.

"Harminc fokon, budapesti légköri nyomáson, terhelés nélkül talán igen, de a Dolomitokban, tizennyolc fokban, kis légnyomáson, megerőltetve már nem annyira."

Vagyis tudta hogy szar lesz.
Mégis elindult.

zöldi 2010.08.15. 19:58:09

@swt: Milyen motorod van? Hárombetűs? ;)

toncsi64 2010.08.15. 20:38:34

@GERI87:

Kár ezen polemizálnunk, de nekem meg az időrend miatt az jött le, hogy - amint azt lehetőségként felvetette - megcsiszolták a tűszelepet és ennek folyományaként lett jó hazafelé ill. másnap reggel. Sőt, gyakorlatilag az első nap (leszámítva a szlovén megállót) végig jól működött. Mindazonáltal továbbra is állítom, hogy nem olyan ördögtől való ötlet egy ilyen öreg vassal nekiindulni bármilyen túrának. Én leginkább abban látom a problémát, hogy a gép nincs mindennapos használatban, így nincs is folyamatosan karbantartva. Ezt hivatott volna kiváltani a "szervízbe" vitel, de amint azt olvashattuk nem volt sikeres a beavatkozás :(((
Ebből a gondolatsorból kiindulva hibás döntésnek tartom a paripa mellőzését és a Kawa preferálását, de - mint tulajdonképpen az egész balsiker - ez magánügy.

jmakri 2010.08.15. 20:46:12

@GERI87: én úgy vettem ki a szövegkörnyezetből, hogy utólag tudta csak hogy szar "lesz"...
Mindegy, lényeg hogy átvágták és szivatták. Átlag ungárise szervíz, csökött (visszamaradt) és fejlődésképtelen "szerelőkkel".....igen, ez a találó a legtöbbre.

GERI87 2010.08.15. 21:24:37

Én így biztos nem indultam volna el.

Tény hogy nehéz jó szerelőt találni.
De a sufnituningtól is beszarok.
MO-n tényleg az van hogy hiába van pénzed, időd mindig számítani kell rá hogy átvágnak.
Mai napig nemértem miért akar valaki használt a gumija helyett használt gumit felrakatni:D
Szerencsére azért akad normális szerelő.

Virago_1000 2010.08.15. 21:30:57

@Ciri:
Csikos Zsolt motorja legalabb ki van fizetve, es valoban elmondhatja, hogy az ove, mert mar nem a banke.

Attol, hogy oreg egy jarmu, nem szuksegszeruen szar, ami meg fog allni, ezt be kell latnod, meg akkor is, ha a mostani poszt erre egy ellenpelda.

ábrus (törölt) 2010.08.15. 21:34:42

@GERI87:

Nem a hengerfej esett le,nem a blokk állt be,nem a váltó hullott szét hanem túlfolyt egy-két úszóház. Így egy ilyen állapotú gépet "le öreg szarozni és nem karbantartottnak" kikiáltani elég komolytalannak hat a "hozzáértőktől".
Azt meg talán nem egy ilyen kis farkincának kellene megmondani hogy Zsolti,aki azért megfordult már itt-ott a bolygón ezzel-azzal,mivel és hova induljon el. A cikket meg nekünk írta úgyhogy némi tisztelet azért kijárna nekik szarozás helyett.

zöldi 2010.08.15. 21:39:38

@Virago_1000: "ha a mostani poszt erre egy ellenpelda. "

Aki követi az XJ sztoriját, az tudhatja, hogy nem volt meg az ilyen motoroknál szüséges agyig szétszedés, a kicsit is gyanús dolgok kicserélése, hanem apránként elindult valami egy bukásból kifolyólag. Ráadásul mikor jött az a púpos randaság északról- bocs Csík Úr- úgy volt, eladósorba kerül.
Mondjuk azt nem értem, miért nem egy karbi szét+szelepállítás+szinkron művelettel keződőött az első tél.

Oktato 2010.08.15. 21:47:22

@GERI87: Geri a 87-es a születésed éve a múlt században?

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:21:18

@GERI87:

"Vagyis tudta hogy szar lesz.
Mégis elindult."

Khm. Honnan is tudtam volna?

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:23:09

@GERI87:

"Tény hogy nehéz jó szerelőt találni.
De a sufnituningtól is beszarok.
MO-n tényleg az van hogy hiába van pénzed, időd mindig számítani kell rá hogy átvágnak."

NAGYON nem sufnintuning hely volt a szerviz. Nagyon nem. Hidd el.

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:31:28

@jmakri:

És még csak annyit, hogy egy olyan motorról van szó, amelyikben 70 ezer van, holott bárhol utánanézel, 150 ezret mind kibír megbontás nélkül. Nem melegszik, nem zakatol, nem eszi az olajat, semmi rosszat nem művel soha.

Egy műszaki hibája volt, a 3,5 hengerezés, most tél után. Nem egy páréves motort láttam, ami tél után ugyanígy kezdte, a szomszédom minden tavasszal karbisnál kezdte a programot. Gondoltam kosz. És mivel tavaly már ráfért volna egy kis szinkronozás (egyébként tényleg csak kevés eltérés volt), gondoltam, egyben azt is megcsináltatom.

2,5 hét egy szinkronra, pucolásra, két kis fültyű felhegesztésére nem a világ, gondoltam én. Hát nem is lett volna, ha nem 1,5 napot szánnak rá - a legvégén.

Tűszelepet meg nem egyszer, nem kétszer, hanem inkább tízszer javítottam már így, amikor nem volt lehetőség újra, volt már a kezem benzines és olajos párszor az elmúlt harminc évben. És szokott működni. Igaz, az Alpokba sosem mentem még így, de ott, éjjel, nem volt mit tenni. Másnaptól ketyegett a szabadság, két gyerekkel, feszített munkatempóval, percre beosztott idővel nem lehetett tologatni.
És igen sokat járattuk, tökéletes volt a szervizben, mentem is vele, bemelegítettük, olyan volt, mint az isten. És még 400 kilométeren át. Lehet, hogy te rettentően értesz a motorokhoz, és röntgenszemed, sztetoszkóp-füled, valamint jövőbelátásod van, de mi, ott, a hibátlanul működő motort verejtékesen bár, de egy jó időre megjavítottnak tekintettük.

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:33:04

@jmakri:

Bocsánat, nem neked akart menni, hanem geri87-nek, csak mellényomtam a válasz errét. Unom, hogy minden képernyőváltásnál újra vissza kell kattintani fehérre az egészet, a fekete alapon fehéret viszont kifolyt szemmel nézem :-)

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:33:36

@jmakri:

Bocsánat, nem neked akart menni, hanem geri87-nek, csak mellényomtam a válasz errét. Unom, hogy minden képernyőváltásnál újra vissza kell kattintani fehérre az egészet, a fekete alapon fehéret viszont kifolyt szemmel nézem :-)

GERI87 2010.08.15. 22:36:46

@Oktato:
Simán.
@Csikós Zsolt:
Sejthetted volna.
Én legalábbis nem vágtam volna bele igy.
@Csikós Zsolt:
Úgy értettem hogy a házibarkácstól szarok be amikor valaki otthon gányol.

Bazsi(HUN) 2010.08.15. 22:38:38

@Csikós Zsolt: És még a blogmotor is szarakodik!:D

Cymantrene 2010.08.15. 22:40:36

Csikós úr!
Mégiscsak el kellett volna olvasni a Zen és a motorkerékpár-ápolás művészetét :-) A Yellowstone felé menet hangol (tuningol) egyet a motorokon a magasság miatt. Amennyire meg lehet állapítani, pont ilyen tüneteik voltak (Bartos Tibor fordításait szeretem, de ezt el kellett volna olvastatni valami értővel... felfűlik a motor stb.) 125-ik oldal a '89-s keményfedelű kiadásban.
OK, értem, hogy ez négytorkú karbi, de ott meg 2x2 torokkal küzdött meg (Honda Superhawk és BMW R60)
Majd legközelebb :-)

GERI87 2010.08.15. 22:42:48

@Csikós Zsolt:
Ezt nyugodtan belelehetett volna írni a cikkbe mert így az írásban csak annyi jött át hogy szar volt elvitted és szar maradt.
Ez a rész simán belefért volna még és akkor egyértelműbb.

Csikós Zsolt 2010.08.15. 22:44:17

@GERI87:

Szerintem meg nem olvastad el, bocs a feltételezésért, de ott van.

Persze lehet, h túl hosszú lett a poszt, valami 20 ezer betű.

jmakri 2010.08.15. 23:06:12

@Csikós Zsolt: Nincs semmi probéma, bár így este hirtelenjében nem egészen értettem :-) (nem vagytok egyedül az 5 óra alvással, de ha javít a kedélyeden, akkor elmondhatom, hogy 3 év után, (szinte minden nap, de van hogy csak 3-4), egészen "stílusossá" teszi az embert xD
A fekete háttér fehér betűkkel meg tényleg jojózásra ingerel...kéne egy eszmefuttatás azzal aki kitalálta :-))

Csikós Zsolt 2010.08.15. 23:09:26

@jmakri:

Asszem a TB mindenható ura volt egy művészi pillanatában. Őt tényleg nem zavarja. De ha kiteregetek, kitilt innen...

Én azért 5 óra alá nem adom, akkor jön a totál kóma.

Oktato 2010.08.15. 23:20:41

@GERI87: OK, akkor minden világos.....:-)

jmakri 2010.08.15. 23:22:43

@Csikós Zsolt: ahhh, az ihlet, az fontos dolog, akkor csendben jojózok tovább :)
Nektek meg kitartást!

ábrus (törölt) 2010.08.15. 23:24:27

@Csikós Zsolt:
Nem hosszú hanem rövid. Bírtam volna még olvasni. Nagyon szép hely,egyszer arra is el szeretnék jutni.

ábrus (törölt) 2010.08.15. 23:27:31

Ez a fekete háttér meg tényleg állatság.(lehetne alapban fehér és aki ki akar lógni a sorból az nyomkodja át feketére)

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2010.08.16. 08:28:43

Kb ugyanitt jártunk, kb ugyanakkor.
Ha nem haragszol az ott készült képeim linkjét beillesztem.www.flickr.com/photos/bokoristvan/sets/72157624693496998/

toncsi64 2010.08.16. 09:52:56

@bokoristvan:

Hibátlan képek, gratulálok !!!
Mindig irigyeltem azokat akiknek van hozzá érzékük. Nekem csak az előkapom - elkattintom (persze automata állásban) verzió megy :(((

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2010.08.16. 11:10:45

@toncsi64: Köszönöm.
Ha van kedved nézd meg a többit is, mi egy Bogárral járjuk a "világot".

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2010.08.16. 11:13:51

@toncsi64: Köszönöm.
Ha van kedved nézd meg a többit is, mi egy Bogárral járjuk a "világot". www.flickr.com/photos/bokoristvan/sets/

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2010.08.16. 11:17:40

Köszönöm. Ha van kedved, nézd meg a többit is.
Mi egy bogárral járjuk a "világot"www.flickr.com/photos/bokoristvan/sets/

PetoAno 2010.08.16. 11:59:56

Szerintem nem számít igazán, hogy mi történt a motorral (ami el tud romlani...),
egyedül az számít, hogy végre együtt voltatok, egy kicsit kikapcsolódtatok, és gyönyörű helyeket láttatok. A túrabeszámoló pedig élvezetes és jó stílusú! Gratulálok!
(Én is azt mondtam az idén, hogy nem kezdem meg a jövő nyarat egy nyári ruha nélkül...)

mnandy 2010.08.16. 12:24:17

Ááaaúúúú!
Eszembe jut Colfosco, Ponte Gardena, Cortina d' Ampezzo, Piz Boe, Sella ...

Nem semmi, köszi!

PS /RE: "arrafelé a magyar rendszám láttán kicsire zsugorodik a rendőrök toleranciája"

Ugyan, ez persze rajtunk, odajárókon is múlik, de kettőn áll a vásár. Esetleg, ha kevésbbé hörrennének a "H"-s rendszeámra, akkor nem kéne drága pénzt ölni ilyen imázsfilmekbe, vagy annak magyar verziójába:
www.youtube.com/watch?v=fAo1vfQAk94

Azért, aki ezt a "kisnagyország"-ot kitalálta..

Anno, kb. öt éve szlovákpariban volt, hogy elkövettük azt a hibát, hogy magyarul kértük a sört és a borovicskát. Nye rozumjí! Jóvan..
Kiültünk a teraszra, és a kerítésen át szóltunk a később utánunk érkező havernak. (Szlovák kisebbségi önkormányzat elnöke volt éppen..) Odament a pulthoz, kellemesen elsmúzolt a pultos csajjal, majd kikérte a kört, azzal, hogy hozza ki a barátainak.
Na azt az arcot nem felejtem el, mikor a csaj meglátta, hogy hova kell hoznia a piát! A sörömet úgy csapta le elém, hogy harminc centi magasra kicsapott a krigliből. Monduk nem ment mellé, és mi vidáman megittuk. Ő meg megpukkadt.

"Meseország."

bokoristvan · http://indafoto.hu/bokoristvan 2010.08.16. 12:44:57

@bokoristvan: @kutya_zzr: Bocsánat, nem értem miért került be háromszor is.....

PetoAno 2010.08.16. 13:01:04

Egyébként ha van kedvetek, kukkantsatok be ide: barangolo.com

loláb 2010.08.16. 13:21:55

Vagy 3 éve én sem járok szlovákiába motorozni, mert semmi kedvem nincs huzakodni a zsarukkal, mert napokra elbasszná a kedvem, ha valami idiótaság miatt megbüntetnének.

Az egyik utolsó úton valahol az 595-ös út környékén egy faluban utolért bennünket egy szlovák rendőrautó, és megelőzött. Nem állított le, hanem csak egyre jobban csökkentette a sebességet, a végén már 25-tel ment, gondolom arra várt, hogy leelőzzük. Én mentem legelöl, előzni nem mertem, úgyhogy inkább lekanyarodtamk egy utcába, félreálltunk, elszívtunk egy cigit, és mire visszamentünk az útra, szépen eltakarodtak valamerre, többet nem találkoztunk velük.

Mindenesetre nekem ennyi éppen elég volt, hogy rájöjjek: nem vagyok szivesen látott vendég úgyhogy amíg ilyen a szlovák hozzáállás, addig én nem megyek hozzájuk.

Jó idióták a szlovákok különben, egy-egy ilyen túrán, mondjuk napi 700 km-es távolsággal számolva egy motoros CSAK BENZINRE elkölt vagy 40 eurót, és akkor még nem evett egy falatot se, meg nem szált meg sehol.

lally 2010.08.16. 15:31:02

@loláb: Én is itt lakom a szlovákoktól 1km-re és nem merek átmenni... Engem csak a Lepényhal Musztángommal szivattak meg régebben, ráfogták, hogy lopott. De 100 koronáért elengedtek :(

toncsi64 2010.08.16. 17:19:30

@bokoristvan:

Köszi, csorgatom a nyálam :) Valami kis néhány tízoldalas beszámolót nem szoktál írni a túrákhoz ? Ha igen, annak a forrása is érdekelne :)))

zöldi 2010.08.16. 21:15:16

@Csikós Zsolt: Van egy ajánaltom: beszerzés áron adok 4 tour-max tűszelepet(3e huf), Te meg megírod, hogy raktad be sk. Deal?

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.16. 22:30:04

@Cymantrene:

Elvileg az történik, hogy nagyobb magasságban csökken a levegő sűrűsége, ezzel adott térfogat oxigén tartalma. Bedúsul a keverék. Vagy a levegőcsavarral kell utánamenni és több levegőt adni, vagy tán az úszószinten-főfúvókán visszavenni.A tapasztaltabbak majd megmondják.

Z o z ó 2010.08.17. 12:39:16

szerintem ez egy jó poszt volt:)És meg is magyarázta hogy mért nincs értelmes írás a TCn mostanság: Csikós nyaral(t),Ommm detto.

De jó hogy visszajöttél:)

ui.: Nekem sportmotorral (125ös,így végig 110-120) volt egy békéscsaba odavisszám, M5 majd 44es...hát halál volt:D nagyon kivoltam.

Cymantrene 2010.08.17. 20:01:13

@bervas: Úgy is van. Pont ez van a könyvben is. Még annyi, hogy hagyja kicsit dúsan a keveréket, hogy lejjebb ne szegényedjen el. Ott 4000 méterre mennek föl.
Lehet, hogy eleve kicsit dúsra volt karburálva a Yamaha? Talán a tűszelepek becsiszolása nem lett tökéletes, csak jó, vagy eleve a dúsra áll rá a kezük a mestereknek. Motorok után sokszor érzek benzinszagot...
Csikós úgy írja, mintha valami elkerülhetetlen dolog lenne egy henger elvesztése a 4-ből. Nem tudom, mennyire bonyolult ezt a karbisort kicsit hangolni, de lehet, megérne egy fél órát. Persze könnyen beszélek, én sose nyúltam karbihoz :-) A Favorit szerelési könyve vagy 15 oldalon keresztül ecsetelte az áramlási viszonyokat (szivató, alapjárat, egyes torok, kettes torok, átmenetek köztük), akkor úgy döntöttem, eztán csak szabályozott injektorost, nem ilyen varázslást :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.17. 20:39:41

@Cymantrene:
A szabályozott injektor ugyanazt csinálja, csak szoftveresen :-)
Ez hardveres állítás, férfimunka.

Cymantrene 2010.08.17. 21:27:11

Hát, szép dolog is az olajos izzadság, meg a tesztoszteron. De abba is belegondoltam, hogy kiszámolták-megtervezték-beszabályozták egy fajta benzinre. És ha megváltozott a sűrűsége, a viszkozitása meg a felületi feszültsége stbje? Pl. ha, ahogy történt is, az egy-két gyűrűs aromás vegyületeket (benzol, toluol, xilol, naftalin stb.) lecserélték MTBE-re (metil-tercbutiléter, illetve a bio-eredetű 4.4 % energiát az etil-tercbutiléter gyártásában használt etanolban viszik be)? OK, a zöldkártyás belövi alapjáraton meg kb. 3000-n, de különben? Meg pláne gyorsításkor-lassításkor? Működni persze működik, de csak jobb, ha a szabályzás szépen a lambda-szonda jele alapján mindig beállítja a sztöchiometrikus arányt, ha ilyen benzin, ha olyan (vagy akár etanol), ha párás a levegő, ha nem, ha kopott egy kicsit, ha nem, ha van egy kis fals levegő, ha nem, a Holttengernél vagy a Pikes Peak-n.

Csikós Zsolt 2010.08.17. 22:30:52

@Cymantrene:

Nem klasszikus túldúsulás volt a probléma, legalábbis nem csak az, mert amikor kimaradtak a hengerek, gyűlt a benzintócsa a motor alatt. A különálló túlfolyócsövekből simán ki lehetett következtetni, melyik hengernél árad a benzin.

Csikós Zsolt 2010.08.17. 22:33:05

@Cymantrene:

Igen, csak egy hiba van ebben a logikai menetben: mint írtam, egy csomó, Németországból odaérkezett, még az enyémnél is öregebb, vagy legalább olyan öreg motor volt idén a Dolomitokban, és hibátlanul mentek. És tavalyelőtt az 1976-os Kawasakim is minden probléma nélkül működött (a láncot leszámítva), kis gyengülés volt a magasban, de semmi egyéb rendellenesség.

Cymantrene 2010.08.17. 22:37:49

@Csikós Zsolt: És a régebbi túrákon? Csak mert olyan természetesnek írtad ezt a "hengervesztést". Vagy már ott is esetleg a tűszelepek rendetlenkedtek?

Csikós Zsolt 2010.08.17. 22:40:01

@Cymantrene:

Nem tudom, hol írtam... Idéznéd? Mert nem látom. Tudtommal most fordult velem először ilyesmi. De lehet, hogy csak elfelejtettem bevenni a Cavintont.

Cymantrene 2010.08.17. 23:06:13

@Csikós Zsolt: Nem jól fogalmaztam, ezt nem a Te gondjaid okaként hoztam fel. Azt tudom, hogy egy jól beállított karburátor működik, a Favorit karbija is működött, a zöldkártyán is bőven határérték alatt teljesített, a hajam se ette le, meg még a Grossglockner Hochalpenstrasse-n se volt gondja. Én legalábbis nem éreztem, hogy a szerpentinen való kanyargást rosszabbul vette volna, mint az orfűi úton :-)

Engem ez környezetvédelmileg, pontosabban a saját orrom finnyásága ügyében borzasztott el nem is a karburátor, hanem általában a szabályozatlanság. Egyszerűen hihetetlen volt, hogy szagtalanra lehessen így karburálni a motort, hosszú távon is, meg gyorsításkor-lassításkor is: kis lukak, keskeny légrések, a benzinszint finom változásai, vákuumcsövek stb. Ha eltömődik? kikopik? megreped? stb? Nem szeretem a szagos autókat elöttem, egy karburátorost mindig megérzek. Az enyém se legyen szagos! 19 éves, az igaz, de néha direkt biciklizem utána ellenőrzésképp: hidegindításkor van egy kis kesernyés-kormos szaga, de fél perc alatt elmúlik (benzines BX, megjegyzem ebben is az EMAP-szondához menő vákuumcső cseréjével kellett kezdenem a rendberakást).
Persze valószínűleg ezek robosztusabb rendszerek, mint ahogy én képzelem, sokkal jobban tűrik a változásokat. A BX-nek is szagosnak kéne lennie, amíg be nem melegszik, konkrétan addig nincs szabályzás a lambda-értékre, oszt mégse.

Hm, és ilyen finnyás orral laborban dolgozom preparatív vegyészként :-) Az autóban meg tekergetem a szellőzést, ha valaki szabályozatlan motorvezérléssel, vagy akár kiütött katalizátorral elém áll :-)

Cymantrene 2010.08.17. 23:09:35

@Csikós Zsolt: Hát itt:
"Aztán kattant valami a fejemben, megszállt a Zen, és elfogadtam a dolgot. Ha araszolunk, ha szűk a hajtű, elmegy egy henger, na és? 1700-1800 méter fölött _mindenképpen_ elmegy egy henger, tehát ha ilyenkor kell araszolni, hajtűket bevenni, marad két henger. Ez színtiszta matematika.

Próbáltam a jó oldalát látni a dolognak: a kéthengeres Kawámnál mostanra már nulla henger működne, a Yamaha még így is két henger erejével (lol) tol felfelé bennünket."

A "mindenképpen"-t én húztam alá.

Cymantrene 2010.08.17. 23:13:20

@Cymantrene: Jah, és nem EMAP, hanem IMAP. Szívócsőnyomás, azt méri, ha nincs eltörve a csöve.

Csikós Zsolt 2010.08.17. 23:47:29

@Cymantrene:

Ja, értem. Az a mindenképpen azt jelenti, hogy az adott helyzetben beláttam, hogy ha fejreállok, ha tépem, ha nem tépem, ha pörgetem, ha araszolok, ha ráhúzom a szívatót (még rosszabb), ha nem, el fog menni. Csak az adott helyzetre érvényes.

A kéthengeres Kawa pedig azért jött elő, mert - irónia - ott már nem lenne henger, hiszen a yamaha 4-2=2-jével szemben a 2-2=0 állna fenn.

A Kawa 100 százalékos hengerszámmal küzdötte le 2008-ban a Dolomitokat. Azaz kettővel :-)

Cymantrene 2010.08.18. 18:22:56

@Csikós Zsolt: Akkor ezt félreértettem, bocs. Így tényleg nem sok teteje lett volna karburátort piszkálni.
Az iróniát azért fogtam :-)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása