...és sirjátok neki: Nagyon fáj.

„Irány India!” – kurjantotta jawás barátom a telefonba. Azt hittem, Colombus-trippen van, esetleg extrém túrát tervez. Össze-vissza makogott, komolyan úgy hallatszott, hogy csatlakozzak hozzá és motorozzunk oda, bodros kék füstöt hagyva magunk után.

Nagy nehezen összerakta magát verbálisan, és én is megnyugodtam; nem kell elhagynom Európát az ötvenkét éves motorral. Azonnal számítógéphez akart küldeni, hogy bediktáljon valami webcímet – komolyan, percekig tartott meggyőzni, hogy inkább küldje át mailben.

Sejtettem, hogy valami jawás ügy lehet lelkesedése mögött. Gyanítottam, hogy az ázsiai mutációhoz, a Yezdihez lehet köze. A linkre kattintva a várt mosoly helyett megdöbbentem.

Az Ideal Jawa India Ltd. 1960-ban alakult. Szlogenjük az Örök motor, örök érték volt: ennek szellemében kezdték el összerakni az időtlen kétütemű gépeket. Egy évvel később már működtek is a gyártósorok: 1985-ig dinamikusan, növekvő példányszámban készültek a 350-esek.

A legenda szerint a Yezdi név úgy született, hogy kiküldött týneci mérnökök az első kint elkészült gépet közösen indították be, majd a purrogó kéthengeresen lelkendezve azt kiabálták csehül, hogy „Jezdí”, vagyis mozog, utazik. Ez volt a becenév, majd ’68 után márkanévvé változott. Az indiaiak nagyon megszerették az egyszerű, könnyen karbantartható gépet – a mai napig rengeteggel találkozni kint.

A linkre kattintva a pusztulás képeit találtam. Nem voltak újak, a leírás szerint 2002-ben készültek, amikor a haldokló gyár gazdát cserélt. Elszomorító látvány: nem csupán a raklap egyszerűségű 350-esek fetrengtek szétdobálva, hanem olyan kincsek is, mint a CZ Walter négyütemű versenymotorja. Hogy a pokolba került az oda, és miért volt ott? Hol van most? Mit csinálnak vele?

Ugyanezek a kérdéseim a Libeňák féle „Kombájn” terepmotorral kapcsolatban, a Bizon prototípussal, az 559-es katonaival, de aggódva fedezek föl a koszban egy nyolcvanas évek eleji 250-es krosszot is. Hegyekben állnak az alkatrészek, kormányok, keréktárcsák, mind új. A beépítendő blokkok a földön sorakoznak, a krómozásra váró kipufogók kupacban állnak az udvaron.

Nem úgy néz ki a gyár, mint amit tíz perce hagytak ott – motorszerető emberként, Jawa tulajdonosként legörbül a szám, hogy nem lehettem ott, nem szanálhattam, nem menthettem meg azt a néhány, a sok átlagos Yezdi közé kevert eredeti csehszlovák sportritkaságot. Nagyon fáj.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr721656382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zvili 2010.01.08. 11:41:17

jaj...a szivem szakad meg...

Bencesz 2010.01.08. 12:09:44

Mindjárt szerzek egy teherautót, és már indulok is, ezt nem hagyhatom.

Csizirájder 2010.01.08. 12:19:11

Beszarás! :o :o :o Így múlik el a világ dicsősége. :(

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.08. 12:39:41

sőt! Egy munkást is otthagytak, a 12-es kép szerint! Szerintem már éhes lehet egy kicsit és k.fáradt!

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.01.08. 13:13:29

ugyanmár, minek mennétek ti ki indiába ezekért? ott sokkal nagyobb szükség van rá, ha nagy számban futnak ilyenek. ők széthordják majd, nyugodjatok meg.

nitrobi 2010.01.08. 13:19:36

nem lenne hűlyeség hazahozni őket.

ghostdog75 2010.01.08. 13:24:42

Árpád!
olyat lehetne kérni,hogy az egyes képeket kommentálni,mi is van konkrétan rajta?mégha csak nyomokban,darabokban is?pl. xy korsszmotor,mellette xy oldalkocsi 19xxbol...tudom macerás,de mint nemszagértőnek nagy segítség lenne a látottakban való elmélyülésben,utánakeresésben...
hm?
dankebitte.:-)

mudszeparator 2010.01.08. 13:40:06

Nem vagyok egy Jawa-fan, de ez nekem is fáj.
Kiváncsi lennék mi történt ott, elvitte az embereket a ludvérc, vagy fájrontkor szóltak nekik, hogy holnap már nem kell visszajönni? Vagy majd szólnak, és azóta is a visszahívásra várnak?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.08. 15:03:08

Nem lenne hülyeség néhányan összeállni és 10 gurigát befektetve megvásárolni MINDENT:)

biker_kolee 2010.01.08. 15:56:16

Ez tényleg szomorú. :(

apamacko 2010.01.08. 16:32:34

@scheerti: 10 gurigám akad!
Jawa-sként elszomorító látni mennyi kincs van szétszórva :-(

petersen 2010.01.08. 16:54:13

szervezzünk egy csoportos túrát, és aki kapja marja alapon takarítsuk ki a gyárat!

Tekila (törölt) 2010.01.08. 17:10:28

Épp most vagyok benne könyékig egy 559-es csepptankosban. Tövig járom a lábam egyik börzéről a másikra, és még így is örülhetek, ha összeáll a paripa a szezonra!
Mennék egy karikát a gyárban én is nem mondom!
Egyébként szerintem sok szoci szerelősor így végezte. Engem ez szomorít el a legjobban...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.01.08. 19:31:10

Gyerekek!

Mi ez a rinyálás? Mi?

Ez egy motorkerékpár. Egy kereskedelmi termék, semmi több.
Miután a cseheknél végleg elavult lett a konstrukció, Indiában még nyomták egy darabig, mert ott még elment. Már ott sem. Gondolom, hogy már ott sem kell a kutyának sem, azért járt így ez a gyár is.
Senki ne sajnáljon semmit!!!

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.08. 22:16:21

Csumpi! Itt csak ilyen kommenteket illik írni, mert ha nem, akkor neked esnek! Valszeg ezzel a kommentemmel most levettem ezt a terhet a válladról!
És nem tudtok valamit az étá RÁKÉTÁ porszívó gyárról?

szatyi 2010.01.08. 22:17:39

@Csumpi Hálidéj (Mk412): Mondod te, aki egy tüzéptelepről kiásott őrbódét szeretne közlekedésre használni :)

pog ma thon 2010.01.09. 00:19:04

Csumpi Szabadság: Nosztalgia vaze ! Tudod az egy emberi érzés amit a mult megszépit.

pet77 2010.01.09. 08:13:14

Szerintem ez nem indiában van...
...ahhoz még igy romosan is túl pedáns!
Inkább valami tréfáskedvű gyűjtő műhejye lehet szlovákiában.sztem.
..mit keresne ott az a CZ versenygép eredeti állapotban?Egy ilyenért európában ölnek...tudta ezt a fotós is!
Indiában egy ilyen telepet 3 óra alatt kirámolnának...
...Nem, ez nem lehet india!

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 09:07:06

India ez! Azért vannak kevesen a gyárban, mert ebédszünetre mentek, ott így néz ki egy működő gyár!

Psziho 2010.01.09. 09:41:39

annyival már fejletebb india hogy nem lopták szét bezárás után a gyárat

nálunk?

Psziho 2010.01.09. 10:05:34

nálunk szétlopták volna!

a honi indiaiak:)

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 10:55:02

azoknak már csak lerágott csont marad, az értéket a 'mieink' viszik el!

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.01.09. 11:18:06

Nincs ott semmi érték. A vasnak sem sokat adnak most kilójáért.

energe (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=Ckpr994iQ2s 2010.01.09. 12:28:06

én sem értelek Csumpi! Lada webáruházat hoz be a linked, de ezeket meg fikázod. Az szememben ugyanaz!

JawasZoli 2010.01.09. 15:13:35

Szevasztok, szerintem is lesujto latvany.a www.jawaczownersclub.co.uk oldalon mar lattam link formajaban a yezdi gyarrol ilyen kepeket.
amugy itt van egy erdekes oldal www.jawagallery.net
amugy aki a jawat szeretei az rossz ember nem lehet.

JawasZoli 2010.01.09. 15:20:29

www.jawaczownersclub.co.uk www.jawaczownersclub.co.uk/links.htm/
www.jawamotorcycles.co.uk/
nehany erdekes link. amugy szivesen vennek vagy vennenk hasonlo rovatot a totalbike keretein belul ami tematikusan feldolgozza a szoci-motorokat, vagy valamifele totalbike/veteranbike szekciot. vagy egy gyarlatogatast a Jawanal, az ujra eledezo Mz nel, hogy is vannak manapsag, mert ha a Catherem-i gyarba beengedtek a totalcar stabjat, akkor szerintem a Jawa gyar szivesen venne erdeklodoket. www.jawa.eu a gyar web oldala, Ivana Veverkova az exportos/makketinges csaj.
udv, sok sikert, Zoli

Kopasz Szuzukis 2010.01.09. 19:09:52

Az én agyamat ennél jobban felbassza az a tény, hogy az inglisek a 250-es 4ütemű dzsawwát 1 milka alatt megvehetik. Miközben Abszurdisztánban nemigen lehet milla alatt normális kulimotort venni. A 125köbcenti épp kevés. A 600-650 meg már sok(k).

peterrock 2010.01.09. 21:32:21

Szevasztok! Nagyon elszomorító ilyet látni :( Akinek meg ellenkező a véleménye, annak nincs szíve. Nekem "csak" egy 125-ös ETZ-m van, ami az első motorom, de akkor is nagyon bántana, ha hasonló állapotban látnám...Főleg, hogyha beírjátok a google-be hogy yezdi.com, akkor az a szöveg fogad, hogy Yezdi=The Forever Bike,Forever Value...Hát majdnem
Na széles utat mindenkinek!

donphobos 2010.01.10. 16:40:48

Valaki megjegyezte a dátumot is esetleg? 2002-ben készült képeken megy a sírás-rívás, időgépet is vigyetek ha onnan haza akartok hozni valamit :-)

Egyébként van még ott sok kuriózum ma is, érdemes különféle "egzotikus" motoros túrákra rákeresni, amik vagy oda mentek vagy érintették Indiát.

Üdv!

JawasZoli 2010.01.14. 07:28:53

@Kopasz szuzukis:
ha a 250-es Jawa-ra faj a fogad, akkor nezz korul a csehorszagi kereskedesben, lehet hogy onet be tudod szerezni. vedd fel a kapcsolatot a gyarral, tuti hogy meg tudtok egyezni, mert toluk vettem egy celszerszamot a 350-hez, egyenesen a gyartol, mint maganszemely, mindenfele afa szam nelkul. szoval hajra!!

Friss topikok

Hirdetés