Emlékek, olajszag, szerelem

Hatéves lehettem, vagy csak öt talán? Ültem a sámlin, ami már akkor is majd’ hetvenéves volt: bognár dédapám faragta az akkor hároméves nagyanyámnak. A generációkon át öröklődő sámó – ahogy mama mondta – szélei már lekerekedtek a gyerekseggektől, lapjába tucatnyi apró szeget vertek komisz kölyökkezek.

Ültem a ház előtt, jobbra tőlem a málnabokrok, balra a Káptalan utca aszfaltja. Nagyapámat vártam, hogy hazajöjjön a Jawával; motorhangja már akkor beégett membrana basilarisomba. Az ismerős pöfögés helyett egy magasabb, hangosabban purrogó sivítást hallottam: ismeretlen gép jött felém.

Maszatos szájjal ugrottam föl, látni akartam az újdonságot. A színes ruhába öltözött férfi furcsa volt szememben: nagyapám barna kabátban motorozott, ezen meg kék-sárga valami volt. Integettem, hisz az kötelező, ő visszaintett, mert úgy illik.

Annyira más volt a motor is: rossz helyre szerelték a sárhányót, a kipufogó sem ott, ahol megszoktam az 58-as Jawán. A tank nem kerek volt, hanem szembetűnően szögletes. Széles kormányt markolt a férfi, nem láttam lámpát, helyette rajtszám volt a gép orrán. A sárga ellipszisre születésnapom dátumát írták: a 23-as számpárt már akkor is ismertem.

A kékes füst is más szagú volt, mint nagyapám gépének zsírszaga – bűvös élményként éltem meg. Rohantam volna be, hogy elmeséljem, ekkor láttam meg, hogy apám is ott áll. „Ez egy terepmotor volt fiam, egy Csezet.” Az élmény hatására örökre megjegyeztem a nevet.

Amikor papa hazaért, neki is meséltem, mit láttam. Levette a piros bukót, majd kopasz fejére húzta foltos kék micisapkáját. Hagyta, hogy csapongva végigmondjam, majd megszólalt: „Láttam és is. A parton jött ki a sziklásnál.” Évekig húzott a vágy az izsai vízhez, hogy egyszer talán újra látom a terepest – sosem jött el többé.

Mikor kilenc- vagy tízéves korom környékén elkezdtem könyörögni a motoros újságokért, mindig arra vágytam, hogy legyen benne egy krossz Csezet. Még a nevet sem láttam soha. Évek teltek el, mire rájöttem, hogy nem is így írják. A név: ČZ, vagyis Česká Zbrojovka – Cseh Fegyvergyár.

Innentől már könnyű volt: mindent felkutattam a 380-as modellről: a szögletes tartály miatt gondolom, hogy azt láthattam a dunamenti faluban. Nem tagadom, imádom a cseh motorokat. Országúton ugyan a Jawa a szerelem, de a rücskös gumi nekem egyet jelent a ČZ-tel.

Nagyon megörültem, amikor múlt héten véletlen guglizással rábukkantam a cseh Šechtl & Voseček fényképészstúdió oldalára. Ők ott voltak, ahol én nem lehettem: a hatvanas években végigfotózták a ČZ strakonicei gyárát és a közeli krosszpályán a terepmotort is. Izgalmas akcióképeken örökítették meg a versenyeket – digitalizált archívumuk páratlan.

Akit egy cseppet is érdekel az 1919-ben alapított, 1997-ben a Cagiva kezei között felszámolt motorgyár története, kattintson: galériánkban minden ott van. Furcsa frizurájú titkárnők, pipázó öntödei munkások, gondosan tervező mérnökök ugyanúgy megmaradtak a középformátumú negatívumokon, mint versenyzők, hozzám hasonlóan bámuló gyerekek vagy az utcán korzózó cseh szépasszonyok.

Emlékek, olajszag, szerelem.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr421493477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kirov 2009.11.02. 17:58:00

Jópofa motor lehet:) Elég bitang a hátsó lánckerék:)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 18:03:09

@Kirov: A krosszon, Az egy 360-as CZ, ha jól saccolom, ha tévedek, majd valami öreg krosszos úgyis felismweri - ilyenek voltak Magyarországon is.

Sajnos a galériában nincs 380-as. :(

Csizirájder 2009.11.02. 18:04:41

Kincseket találtál, köszi hogy megosztottad velünk! Jó nézegetni ilyen képeket a múltból. :)

Kirov 2009.11.02. 18:10:23

@baowah: Komolyan mondom, jólnéznek ki, nem vagyunk egy generáció, épp ezért mondom hogy aki ilyen időtállóan szép motort tud alkotni, az tud valamit.. szerintem! :)

MikeT 2009.11.02. 18:38:22

talán érdekel valakit, hogy vagy fél évig kinnt állt a budaörsi úton a herley telepén az udvaron egy ilyen gép:
media.photobucket.com/image/harley%20davidson%20sxt/my383rdrnr/harley.jpg
harley davidson sxt

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 18:43:32

@MikeT: Ott van az még most is szerintem.

ZON 2009.11.02. 19:03:15

Mekkora döbbenet lehetett a nehéz, négyütemű terepmotorok (BSA,AJS,Hedlund stb) lovasainak, mikor egy ilyen büdös, recsegő szöcske körbemotorozta őket...

Vidra #23 2009.11.02. 19:16:44

@MikeT: Ez a soft-enduro is annyira HD, hogy az van a tankra írva. Soha nem látta Amerikát. :) Aermacchi-Harley-Davidson, csak az van amelyik példányon az Aermacchi-t nem verték nagydobra... :)

yeti 2009.11.02. 19:23:45

Nem mindennapi galéria,jó volt végignézni.Még sok ilyet!

MikeT 2009.11.02. 19:37:10

@Vidra #23:
Cagiva blokk volt benne.

laverdasfc 2009.11.02. 20:13:02

Érdekes párhuzamot lehetne vonni a Jawa-CZ és a Pannónia-Danuvia páros között. A mellékesen motorgyártással is foglalkozó fegyvergyárak elég intenzíven támaszkodtak a nagyobb testvérekre, de a CZ azért elég színvonalas gépeket tudott gyártani. Bár 30 éves utcai CZ-m elektronikája sajna nem ezt tükrözi :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 20:15:20

@laverdasfc: hja, az utcai CZ az plebejum orome volt, a versenygepeik meg a vilag legjobb versenyzoie. Egeszen a hetvenes evek kozepeig tartott a regnalas.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.11.02. 20:15:21

A számítóközpont nagyon kemény. Lyukszalag lyukasztó gépek, sorban álló mágnesszalagos háttértárak, leporelló nyomtató és a központi konzol...
89-ben még volt szerencsém hasonlót látni élőben.

szálka 2009.11.02. 20:15:31

ejj pedig az elején azt hittem megen' vmi jó kis 8 éves vagyok motoros írás lesz, nagyon úgy kezdődött. de ez se volt rossz. csak nézem a képeket és kész vagyok. köszi

Krisi 2009.11.02. 20:45:40

na az ilyen írások miatt olvasok totálbálykot :)
Egy magára valamit adó motorosnak biztos, hogy vannak ugyanilyen emlékei gyerekkorából, persze mindenkinek más géppel. Nekem Nagyapám Simsonja volt a meghatározó e téren, azóta is megvan, jöhet-mehet bármilyen gép, a Sámson örökké marad!

Még az jutott eszembe kiskoromból, hogy a Jászainál mindig állt egy szpídgép - fingom nincs milyen márkájú - aminek az "utolsó száma" 300 volt, hát attól lehidaltam, hogy hű, milyen gyors! :)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.02. 21:08:18

Ha már CZ. Én még a népligetben láttam egy versenyen Bohumil Stasa-t.
Egy prototipuson, amit az akkori MV Agusta vetélytársának építettek. Élményre volt olyan erre esküszöm. Mikor eltépett előttünk, a pályától 10 méterre lévő "adminisztrátori" asztalkáról a cúgja mindent lesöpört :-) Hangra is szép volt, de nem űberelte az MV-t.
Csak eszembe jutott, hogy a méltán híres motorgyár ilyesmivel is próbálkozott.
Aztán persze nem lett belőle semmi. Az a kis plusz nekünk nem akart összejönni soha, hogy a vetélytársakat megelőzzük. Partiban voltunk mindenhol, de csak hátulról nézve.

Gomulka Béla 2009.11.02. 21:11:13

Strakonice. Micsoda hely!

Devil2 2009.11.02. 21:27:24

Egyébkét tudja valaki hogy a CZ névből, hogyan lett itthon Cetka? Én még láttam CZ250 es krosszgépet élőben akcióban a 80-as évek végén, akkor már vén csatalónak számított de még mindig a fülemben van a blokk mechanikus zaja(volt neki jócskán), meg a dadogós gázvétel.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.02. 21:29:33

Milyen takaros üzem. Attól tartok, a hetvenes évek végére, nyolcvanasok közepére már csak koszos, beszürkült hely volt, ahol szörnyen elavult dolgokat gyártottak. Nem ünneprontani akarok, csak óhatatlanul is eszébe jut az embernek az "Így múlik el a világ dicsősége..." duma.
Mindenesetre vagy a fotósok voltak nagyon ügyesek, vagy tényleg kellemes hely volt akkoriban ez a gyár, ahol kisimult arcú emberek jó minőségű termékeket állítottak elő, mindenki nagy megelégedésére. Mert nekem ez a hangulat jön le a képekről.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 21:30:11

@Megszívtuk-waze: azert volt olyan csehszlovak gep, ami tempoban lelepte az MV-t. A Jawa V4 350 673 - ilyenen versenyzett Bill Ivy, de hozza kell tenni, hogy ezen is halt meg. A konstrukvio zsenialis volt, az anyagminoseg kevesbe, szetszalt versenyen a blokk.

A CZ-nek is volt V4, de az negyutemu volt.
www.motopaedia.com/Bikes/cz_350_v4_1969.htm
felelmetesen szep volt, igaz tenyleg gyengebb az Agustanal. NIncsenek veletlenul fotoid nepligeti versenyrol?

nikó 78 2009.11.02. 21:45:09

@baowah: Jó az írás, szépek a képek!Jó volt olvasni a Jawa-s írást is.Szép dolog emlékezni és megtartani egy darabot a múltból ami ráadásul egy gép amit nagyon lehet élvezni.A cipő nálam is hasonló,csak az imádat tárgya egy a nagyapámtól örökölt trabi, ami egész gyermekkoromat végig kísérte.Most építem neki a végleges,fedett helyét.De visszatérve a képekre.Nemrég lettem 559-es tulajdonos,és nem nagyon látok a CZ,és a Jawa között különbséget,nem ismerem az erre vonatkozó történetet jó lenne egy ilyen írás is.A kérdésem az lenne,hogy beváltak-e a Jawan az utángyártott küllők

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 21:57:13

@nikó 78: fuck elszallt a valaszom.
na szoval en a motoren.sk-rol rendeltem cuccokat, de nem volt tul jo a minoseg.

ha van lehetoseged, lehet, hogy idehaza szebbet lehet gyartatni.

A masik kerdesedre valaszul: a haboru elott onallo modellpalettaval rendelkezett a CZ, majd a par evig a haboru utan is. a hatvanas evekben voltak egyforma modellek, majd a hetvenesekre ismet elkulonult. Pl a CZ-nek volt kivalo sorkettes 250-ese, ami tenyleg porgos, soros gep volt.

off: nekem meg egy ilyen kene a cseszkoktol: www.jmtalliance.com/soubory//Image/velky/1970_2.jpg a 350-es Bizon.

nikó 78 2009.11.02. 22:12:31

@streetsta: Elnézve a képeket,nagyon tetszett az összeszerelő szalag, és a megoldásai abban a korban biztos korszerűnek számított,még akár nyugati szemmel is.A Cseh gépipar világszínvonalú volt.Pl: jópár 70-es,80-as években gyártott TOS esztergagépet alakítottunk át frekvenciaváltós hajtásúra,a tulajok nagyon szerették,kimagasló volt a minősége, akár melyik szocialista típussal szemben.A CZ által gyártott fegyverek szintén.

nikó 78 2009.11.02. 22:25:32

@baowah: Hú most elszomorítottál.A múltkori Jawa-s megemlékezés alkalmával, a kommentek között, azt hiszem pont te ajánlottad a motroren.sk-t én párszor végigfutottam az oldalon és nagyon megörültem,hogy tulajdonképpen minden van az 559-hez de úgy látszik ócska utángyártás.

nikó 78 2009.11.02. 22:27:00

@baowah: A gumialkatrészek is ócskák?

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.02. 22:36:37

@nikó 78: hat persze ogy utangyartas, gyari mar nincs. annyira nem ocska, de a minoseg relativ. mondjuk ugy, hogy van jobb is valamihez, jawahoz nincs.

gumialkatreszt nem rendeltem naluk.
azt a cseheknel vettem www.mual.cz/

nikó 78 2009.11.02. 22:54:21

@baowah: Szóval Csehország!Az a baj hogy nekem ez a nyelv kínai.A motoren-el kapcsolatban még volt némi reményem,ha a közvetlen címre írok egy magyar nyelvű levelet csak van valaki Kassán aki értelmezni is tudja mailt,100% biztonsággal,de a cseheknél erre fikarsznyi esély sincs.Nem baj előbb a trabinak ki kell kerülni a műhelyből aztán jöhet a Jawa.A problemám az hogy én sem akarok 1001-edik restaurált motort, inkább egyedit.Csak az enyémben 51000 kilométer van, biztos hogy hozzá kell nyúlni a blokkhoz,az első diagnosztika alapján, a váltóműolaj erősen benzin szagú,szimering csere biztosan szükséges.Én nem merek hozzányúlni, kivűlről is látszik rajta hogy nem egy simson technika.

nikó 78 2009.11.02. 23:09:19

@baowah: Komoly munka,csak az a baj hogy az alumíniumot nehéz konzerválni.Jó sokat küzdhetett vele a srác.Én anno a régi kawámat:www.bikepics.com/pictures/926674/
polírozgattam 3M-el, de az alu oxidálódik nincs mit tenni.Én speciel a blokkot és a fékdobokat eloxáltatni szeretném.

diktatorikus kleptokrácia 2009.11.03. 00:16:20

bazz, ezt majdnem megkönnyeztem

Oktato 2009.11.03. 12:29:42

Nem kell messzire menni. Hétvégeken én egy CZ 125 516-os krosszCetkát használok a relaxációs gyakorlatokhoz. 86-os évjárat, eredeti beállításokkal 10 500 ford/perc-nél 20 kW és 18,5 Nm. Jó, nem?
A CeTka talán onnan alakult ki, hogy az eredeti név - fonetikusan Csezet - Čezet, innen már csak egy lépés Karinthy eszperete megfogalmazása. Pontosabb leírás itt : nepitelet.hu/motorok/cz/idegbeteg_rinnntinnnntinnnn/

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.03. 12:31:07

@Oktato: fuuu, gratulalok, kene nekem is .)

Oktato 2009.11.03. 12:51:49

@baowah: Szlovákiában vehetsz fillérekért - elnézést, centekért szinte bár hol. Pl: cz-125.autobazar.eu/516-id985429.html :-)))

Oktato 2009.11.03. 12:58:38

@baowah: Nekem meg a Te Jawadra fáj a fogam. Az asszony minden fölös kiadást betiltott, még a Tatran is ott áll félig szétszedve, felújításra várva - a szimeringek a papírcsomagolásban fognak megrepedezni :-(

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.11.03. 18:57:31

@Oktato: hja, csinos lenne festekmaras utan. de az a BMX kormany sziven utott benne.

Oktato 2009.11.03. 19:51:58

@baowah: Pedig hidd el, az gyári cucc! Jó párszor segített a kormánymerevítő a dagonyából való kiemeléskor, mellesleg a fiam szokta dobogó szívvel szorítani, mikor kiviszem Őt néhány körre a környékbeli dombokra! Az enyém is hasonló zöld-sárga színű, nehogy a vadászok kilőjenek :-)

petersen 2009.11.05. 22:11:26

Ha nézitek ezeket a fantasztikus képeket, és kicsit koncentráltok, akkor halljátok a szerelőszalag zaját, érzitek az olajos levegő illatát, és életre kelnek a képek. Ezeket volna jó átélni a valóságban! Megyek összerakom a fluxuskondenzátort.

glíder 2010.03.01. 00:24:46

@Oktato: Szia!
Nekem is egy CZ516 "szolgáltatta a relaxációt"! :) Igaz, csak a blokkja, az is váltó nélkül! Brutális tolóerőt produkált! Lehet még alkatrészt szerezni hozzá?
Üdv.Miki

Friss topikok

Hirdetés