Negyedmillió ember tapsolt

Napjaink motorkerékpársportja a kifogásokról szól. Nincs pótmotor, béna a szerelő, nem tapad a gumi, rossz a beállítás vagy haragszik a gyár: a tehetség másodlagossá vált – babérkoszorú helyett kétes nemi identitást tükröző táskákkal és napszemüvegeben tündöklik az ország szeme fénye. Egyrészről boldogok lehetünk, hogy pontot szerez a legjobbak között, másrészről a keserűségtől csak sóhajthatunk, hogy mindezt utolsóként teszi. 

Hallotta valaki sírni Drapált vagy Szabó „kettőt”, hogy nincs pótmotor? Örültek, hogy legalább egy van, boldogok voltak attól, hogy egyáltalán versenyezhettek. Óriási hátrányból indultak, mégis a világ legjobb pilótái között tartották őket számon. Legendás csatáikat máig emlegetjük – hát el lehet feledni azt, amikor Szabót 1962-ben negyedmillió ember ünnepelte a Sachsenringen?

Saját MZ-jével ment ki a német pályára, talán ő lepődött meg legjobban, amikor a szászországi gyár a futamra felajánlott neki egy általuk felkészített versenymotort. Esélye azonnal megnőtt. Akkoriban a budapesti sportegyesületek csak ácsingózhattak a világ egyik legjobbjának tartott cég gépeire. Amit itthon csiszoltak össze, jó volt, de meg sem közelítette azt, amit az zschopaui versenyzőik kaptak.

A nyolcadliteres kétütemű gép léghűtéses volt. Szabó tudta, hogy még ez sem a csúcs, hisz német riválisai, Fischer és Brehme már vizes blokkot hajtottak. A magyart nem zavarta, hogy gépe a gyári menőkénél egy-két lóval gyengébb; tudta, hogy már így is eséllyel szól bele a küzdelembe.

Szabó a magyar tenger kalóza: fél szemére vak, mégis tisztán látott. Ennek ellenére alig hitte, amikor ránézett az edzésidőkre – csupán Redman és Taveri, a két hondás volt gyorsabb nála. Az előző szezonból származó levegős géppel megelőzte a már vizes MZ-ket is.

Akkor még le mans-i rajttal indult a Grand Prix. Versenyzőnknek szerencséje volt, az első lépésnél beröffent a gép, olyan rajtot vett, amiről addig csak álmodott, elsőként vágta szét gépével az aszfalt fölött sűrűsödő levegőt. Sajnos a friss japán technika akkor már jobb volt a németnél: száguldva, körönként ledolgozva hátrányát, centiről centire jött rá Redman; bőrruhájuk szinte összeért.

A harc kimenetele egyértelmű volt. A levegős blokk csúcson járatva óhatatlanul túlmelegszik és elgyengül – ezt tudta Szabó is. Kockáztatott, a célegyenes előtti kanyart csutkagázon vette, így próbálta lerázni a rhodesiai versenyzőt. Redman sem a grundról jött, ugyanolyan meredek szögben döntötte le a motort, együtt gyorsultak ki az ívről. A tömeg üvöltött, a kipufogók üvöltöttek és sisakjában talán Szabó is, amikor kénytelen-kelletlen elengedte a Hondát. Nem akarta, hogy az MZ szétessen, muszáj volt visszavennie gázt. Taveri és Fischer is leelőzte, de ennél többet nem engedett Szabó, óvatosan bánva gépéve, az előtte motorozókra tapadva tartotta magát.

Az utolsó körben bevágott Fischer elé, majd lenyomta Taverit. Jött a híres S-kanyar, talán szavakkal meg sem fogalmazható az akarat és az elszántság, ami Szabó II. Lászlót hajtotta. Még sosem volt ilyen közel a GP-győzelemhez, még sosem volt olyan motorja, ami ezt lehetővé tette volna.

Jobbra döntött, balra döntött, és Redman csak a hátát láthatta. A német közönség őrjöngött, mindenki a magyar férfinak szurkolt – a hazai motormárka győzelmét akarták látni a hazai pályán.

Nyelve hegyén talán már Szabó is érezte a győzelmet, ízlelőbimbóit beterítette a siker még nem tapasztalt aromája. Ötszáz méter volt hátra, amikor az MZ leállt. Ötszáz istenverte méter; ami addig áldásnak tűnt, átokká vált. Eltűnt a diadalittas sikítás a kipufogóból, elnémult a tömeg is. Kivágott a pálya szélére, és őrült lendülettel tolni kezdte a gépét.

Aki látta, érte kiabált. Lengtek a zászlók, összecsattantak a tenyerek. Aki ott volt, őt biztatta. Redman, Taveri és Fischer elszáguldottak mellette, de sisakjuk alól ők is hitetlenkedve nézték Szabó igyekezetét. Emelkedőn tolta fölfelé, majd a lejtőn gurult. Az utolsó kétszáz métert már szemébe csurgó izzadtsággal, majd’ összeroskadva tette meg, de bevitte motorját a célba. Hetedik lett, de valójában ő volt az 1962-es sachsenringi futam győztese. Negyedmillió ember skandálta nevét. Ne felejtsük el mi sem.

Az akarat és elszántság mintha mára megváltozott volna. Egyesek sírnak, pótmotort követelnek, mások örülnek, hogy legalább egy van, és nincs nyüsszögés, hogy kisbusz sem jut hozzá.

Magyarországon kevesen ismerik a dán Svend Aage Sørensen nevét. 1935 és 1953 között huszonötször indult a legendás Isle of Man TT-n. Volt svéd bajnok, versenyzett 250-es, 350-es és 500-as géposztályban is. Nem volt a legjobb, nem volt a legrosszabb: amiért nevét sokan megjegyezték, az a szíve volt – nem dobogott rendesen, ha nem volt a közelben valami verseny.

Ami pénze csak volt, motorokra költötte, szállítójárműre már nem jutott. Azzal járta be Európát, ami volt: 1938-as Standrad Flying 8 személyautóját alakította át úgy, hogy két versenygépet fuvarozhasson. Egy Norton Gardengate Manx 350 és egy Featherbed 500 volt az állandó útitársa. Az egyik benn a kocsiban, a másik a csomagtartón utazott, miközben a kerekeket és a gumikat felkötötte a karosszériára.

Az utastérbe alkatrész, versenyruha és egy félliteres pótblokk került – azt hinnénk, hogy semmi másnak nem jutott hely, de tévedünk: rendszeresen Svenddel tartott édesanyja is. Az elszánt anyuka a volánt is átvette, ha fia elfáradt a vezetésben.

1980-ban halt meg; nem hinném, hogy legszebb emlékei között tartotta nyilván a kényelmetlen utazásokat. A versenyekre való autózás csak pályafutásának utolsó évében lett elviselhető: eladta a Standardot és helyette egy kelet-német EMW 340-4 kombit vett. Nagy volt a boldogság, már a nővére is befért a kocsiba a mama és a versenymotorok mellé.

A félelmetes húszas-harmincas-negyvenes évek után a mámoros és élvezetes ötvenes-hatvanas évek következtek. A hetvenes években megjelent a pénz, a nyolcvanas években már semmi sem ment gazdag szponzorok nélkül, a kilencvenes években szinte elérhetetlen lett a GP világa. És az utóbbi tíz év? Sokan kiradíroznák a motorsport történelemből, másoknak csak ez ér valami – egy biztos, a tehetség kiemelt helyére a pénz költözött: a versenyzői szív másodlagossá vált. Kár érte.

Képek forrása: The Vintagent, Wikipedia, Zsolt Róbert: Két keréken

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr891449746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schiwasser 2009.10.14. 17:05:42

Ez sajnos nagyon is igaz! Kevés ma már az egyéniség.
A kedvencem az volt mikor Talma friss világbajnokként a tesó-ban pózolt, egy tusfürdő reklámplakáton.

Éljenek az öregek!

Nekünk már csak ennyi jár?

takitabe 2009.10.14. 17:09:45

indítsunk új versenysorozatot! :P

_HD_ 2009.10.14. 18:14:50

Jó volt ez a cikk, annak aki hasonlókat akar olvasni ajánlom Vörös Jánostól a Drapál János életéről szóló Egy élet a motorsportért című könyvet. Persze csak ha még nem olvasta:)

odb 2009.10.14. 18:17:56

Erről szól szinte az összes pályaverseny, Forma 1, DTM, Le Mans. Talán a rally még az, ahol fontosabb a tehetség, de már az se az igazi. Nem baj ez, ilyen most a világ. Ma a pénz beszél, régen pedig legendák születtek. Ez van.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.10.14. 18:50:09

@odb:
melyik Rally?
Ahol többtízmillió egy gyári versenyautó?

Evil1979 2009.10.14. 19:27:15

Jó és szívet melengető írás!
Örülök, hogy emlékezhettem.

tibita 2009.10.14. 19:35:56

@Schiwasser:

"Nekünk már csak ennyi jár?"

Tudod mit, ha neked Talma két Vb 3-ik helye és egy VB-címe "csak ennyi", akkor kívánom neked a "régi szép időket", amikor a komplett vb. szezon két szoc-táborbeli helyszinén tudtak csak elindulni a magyarok, az esetek többségében totál eredménytelenül!!!! De ha esetleg, tényleg sikerült a csoda, arról is csak napok múlva értesülhettél mert jóformán még tv-sem volt, nemhogy közvetítés a helyszinről.....

Talma (eddig!!!)több vb-futamot nyert mint az összes "nagy öreg" együttvéve......

Baowah mester:

Imádom az itteni írásaidat....de egyszerűen nem értem , hogy a Talma-undorodat miért kell még ide is beleszőnöd amikor a méltán neves elődök, csodaszámba menő eredményeit idézed fel....
Hidd el, odafent az égi "motoroskrimóban" ők is elpukkantottak egy-két pezsgőt 2007-ben és büszkén feszítettek a többi nagy "rider" között, hogy na ki a király....???
Tudod, amikor Talmát, még az év GP- versenyzőjének is megválasztották (a "hozzánemértők").... abban a "gyenge" évben amikor Stoner megnyerte az első VB.címet a Dukinak és Lorenzó "távolozta" a 250-es mezőnyt.

A Sachsenring viszont remek összehasonlítási alap.....
A "tehetségtelen" Talma 2007-ben ,az évekkel korábbi fejlesztésű RSW-vel ,az első körtöl élreállva , pont egy célegyenesnyivel verte meg a legújjabb RSA-kat, na persze ezt csak 120000-en látták...a helyszinen,ja. meg 150-millióan a tv-n.
Na ebben különbözik Talma a nagy öregektől, hogy kihasználva a minimális lehetőséget, ami a "régieknek" nem adatott meg, végigcsinálta és megsem állt a vb. címig.
Persze a szimpátia szubjektív dolog , de az hogy motorosújságíróként megkérdőjelezed Talma tehetségét, az egy kicsit elgondolkoztat.....

Amúgy, újabban korrekt Motogp tudósításokat lehet olvasni a Totalbike-on.....ja,hogy már nem te írod őket?

Sok sikert a további tesztjeidhez,vagy a gyönyörűen restaurált motorokkal, esetleg a motorosélettel kapcsolatos cikkeidhez....tényleg ezekben profi, esetenként már-már művészi vagy.
Hidd el ezekkel sokkal több kattintást érsz el, mint a művitákkal.....

Amúgy ez a cikk is tetszik....jó volt egy érdekes sztorit olvasni egy nagy öregről, bizony- bizony nagyot változtak az idők 1935 vagy 62 óta.....de hát te sem írógépen írtad ezt a cikket és én sem az újságosnál vettem a Totalbike-ot.....hja ,kérem 2009-et írunk.

Piaggiotto 2009.10.14. 19:36:22

Régen az autó és motor versenyek is arról szoltak amiről kellet ma már ez elég ritka,sajonos.

jöttment senkiházi 2009.10.14. 19:54:13

Ezt most miért kellett?
Olyan jó a cikked többi része, minek az igaztalan fikázás, táskákról napszemüvegekről, meg egyebekről?
Nem hiszem, hogy nem tudod, ezeket a szirszarokat nagyrészt nem magától veszi fel..

A párhuzam a régiek, és az újak között meg egyszerűen nevetséges,minden korosztálynak megvan a maga legyőzendő mumusa, akkor a lehetőségek, most a kapcsolatok és a pénz.
Ha két mondatot nem írtál volna bele, gratulálnék a cikkedhez, így viszont rossz szájízt okoztál megint, vélhetően sokaknak.
Ez a célod?

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.14. 19:56:59

@tibita: "az hogy motorosújságíróként megkérdőjelezed Talma tehetségét, az egy kicsit elgondolkoztat....."

Nem kérdőjeleztem meg, csak jeleztem, hogy a tehetség másodlagossá vált a pénz ellenében. Nem őt gyalázom, hanem a világot.

Igen, és kifejezetten örülök, hogy Ender kolléga örömmel foglalkozik a GP-vel. Engem tényleg hidegen hagy: annyi köze van a mindennapi motorozáshoz, mint Mekkának a mészárszékhez.

És sajnos a műviták mindig többet hoznak. Az internet a pornóról és a veszekedésről szól.

salis 2009.10.14. 20:25:19

ha nem is negyedmillióan, de sokan megtapsoljuk a cikket. szép, igaz írás, köszönjük!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.10.14. 20:48:55

@baowah: Értem amit mondani akarsz, mondjuk a Louis Vuitton táska az én szememet is bántotta, de ez a világ így működik, lehet miatta busongani, de mindenki pénzből él. A Moto GP engem sem gfog meg különösebben, de azokat meg tudom érteni, akik lelkesen támogatják Talmát -akárhogy is nézzük, az utóbbi jó pár év(tized?) legsikeresebb magyar motorsport versenyzője.
Ami viszont a dán csókát illeti, hát csak azt tudom mondani, beszarás. Nagyon, nagyon-nagyon daliás idők voltak azok!

Schiwasser 2009.10.14. 20:51:25

@tibita:

Ugyan, szó sem volt róla, hogy én megkérdőjelezzem Talma elért eredményeit! Amit elért az mind nagyon szép és csak a cikk (számomra) alapgondolatával próbáltam párhuzamot vonni.

Az egyetlen problémám, hogy szinte még a frissen megszerzett világbajnoki cím utáni eufóriában épp egy ilyen reklámba kell beleszaladnom.

Láttad egyébként azokat a plakátokat?

invad3r 2009.10.14. 20:53:44

Nagyon jó az írás, komolyan izgultam a motorversenyes résznél :)
De azért ne várjuk már el Talmától h egy Suzukira felkötözze a motorjait és úgy induljon versenyezni anyuval, apuval...
Változtak a dolgok, ma már sokkal inkább ki van hegyezve minden és igenis a legapróbb beállításokon múlnak a dolgok, erről nem Talma tehet és biztos vagyok benne h legalább annyira odateszi magát, mint anno a nagy öregek, még ha manapság sokkal rózsásabbak is a körülmények.

ricsko 2009.10.14. 21:11:19

sorry, de ez a fekete alapon fehér elég megerőltető..pedig a téma jó lenne

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.14. 21:15:09

ricsko, hamarosan elkeszul egy olyan opcio, hogy egy gombnyomasra feher alapu valtozik.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.10.14. 21:20:05

Méghogy régi szép idők? Gyerekek. El kell jönni veterán versenyekre, MZ vagy Simson kupaversenyekre.
Általában nincs belépő, és lehet ténferegni a depóban, a pálya körül. Észrevenni, hogy a 60 feletti bácsi egymaga küzdi ki a Combóból a félig kilógó szériamotort. Jól beleizzad a bőrbe, aztán a pályán leiskolázza a zöldfülű ifjoncokat.
Ahogy jönnek a szakadt kombik az utánfutókkal, lekerülnek a motorok és a kevéske benzin a műanyag ballonokban. Apa-fia felül a maga motorjára, és meccselnek egy jóízűt a többiekkel.
Nézni, ahogy elmebeteg MZ-sek olyat vonatoznak 90-100 km/h tempóban, mint az amerikaiak az oválpályákon.
Ezek a dolgok nincsenek a tévében, az újságokban. A neten se mindig. Legfeljebb a videó megosztókon.
Egyszóval, van még hol igazi versenyt, igazi embereket látni.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.14. 21:22:43

bervasnak van igaza. fenebe, mint mindig :)

Guld Péter 2009.10.14. 21:30:21

Baowah

Tudod, hogy kedvellek, az írásaidat pedig imádom, de abba a bizonyos nagykönyvbe Talmácsi az egyetlen magyar világbajnok.
Persze Drapál, Szabó II, Kurucz, Juhász vagy Juhos ugyanakkora Félistenek a szememben, de ez van. Igen a lóvé diktál ezt tudjuk, de annak a gyereknek attól még helyén van a szíve. A gond akkor kezdődik, hogy ő is elhiszi majd magáról, hogy elfelejtett motorozni, pedig nem. Egyáltalán nem!

Guld Péter 2009.10.14. 21:31:06

lemaradt kettő db n -betű, bocsánat

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.14. 21:32:57

@I. Jimmy Prince: hat ne is felejtsen el. csak ehhez ert.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.14. 21:33:54

@I. Jimmy Prince: barcsak mi tudnank ugy, mint o. habar akkor nem lenne ertelmes semmilyen versenynek sem.

Edd China 2009.10.14. 22:01:15

Nagyon jó írás, a versenyes részen én is rendesen izgultam.

A Talmácsi oltás is jó volt. Jogos.

tibita 2009.10.14. 22:08:21

@Schiwasser:

Bocs, akkor félreértettelek......

Láttam én is nem egy olyan "nagyformátumú"
spontán megjelenést Talmával amikor VB. lett, amitől "vérezni" kezdett a szemem...

Na pont ezért örülök,hogy Stefano meglátta a "fényt" Talmában,amikor senki nem segítette és nem a "tehetséges" magyar média és reklámpiacra kellett támaszkodnia, hanem tulajdonképpen magyar szponzorok nélkül lett Világbajnok.

Wendriner Tódor Emánuel 2009.10.14. 23:07:29

Köszönöm a tartalmas írást, megint sajnálom, hogy nem születtem korábban :(

Szamarkohoges 2009.10.14. 23:47:47

Lehet párhuzamot vonni a két kor között, de teljességgel felesleges. Kiemelkedő versenyzőkről beszélünk, akik az eredményeikkel bizonyítottak. Talma nemi identitásáról lehet vitatkozni, de az eredményei, a tehetsége vitathatatlan. Az persze máskérdés, hogy a hirtelen jött kategóriaváltással én sem értek egyet. Biztos vagyok benne, hogy Favaro elhamarkodott, meggondolatlan lépése volt.(persze nem az anyagivonzatára gondolok) Talma fejlődését nagyban befolyásolja a hirtelen jött váltás. Mindemellett azért azt se felejtsük el, hogy Talma versenytapasztalatát, rutinját, túlnyomórészben kétütemű motorokkal szerezte, és ugye a jelenlegi kategóriája nem az. Pontosan ez lesz a jó majd jövőre Németh Balázsnak aki ugye 4T motorról került a kétüteműek közé.

csak john 2009.10.15. 00:19:59

@tibita: Talma egy jó és ügyes versenyző. De! Ez a kategória váltás egy kicsit visszásnak tűnik. Botrányos volt a váltás, tudom, csak így lehetett kijátszani a szerződését. Az eredmények pedig nem jönnek. Pedig én is nagyon várom!

@bervas: Ha legközelebb lesz egy ilyen, valahogy hirdesd meg a tb-n, mert szívesen elmennék egy kicsit nézelődni.

@ricsko: Használj másik böngészőt ahol lehet lehet állítani. Nekem az operában a szerzői nézet opcióval szürke lesz a háttér (nem szeretem a fehéret, túl kontrasztos).

tibita 2009.10.15. 01:46:34

@baowah:

" És sajnos a műviták mindig többet hoznak. Az internet a pornóról és a veszekedésről szól."

Hát most egy kicsit elszomorítottál....
Ha neked is, aki olyan remek cikkeket tud írni, mint pl. a nagyapád Jáwájáról szóló ,ez a véleményed az internetes újságírásról, aminek te is művelője vagy, akkor tényleg baj van ezzel a világgal...

De nem aggódom, mert látom neked is ez fáj:

"csak jeleztem, hogy a tehetség másodlagossá vált a pénz ellenében. Nem őt gyalázom, hanem a világot."

Szerintem mindenki nézzen körül a saját házatáján, miben tudna változtatni ezen a "szar" világon, ha már annyira nem tetszik.....

madar VTR 2009.10.15. 07:31:42

"Nagyon jó az írás, komolyan izgultam a motorversenyes résznél :)
De azért ne várjuk már el Talmától h egy Suzukira felkötözze a motorjait és úgy induljon versenyezni anyuval, apuval..."

az irásnak a régi öregekkel foglakozó része valóban érdekes, Talmát + kár fikázni, senki nem gondolhatja komolyan - legfeljebb álmodozás szinten - , hogy a "semmiből" a Gp mezőnybe csöppenve ütőképes lesz. A "suzukival apuval anyuval böven megvolt a pályafutása elején, nem sokan tudják, hogy volt idő amikor apukája a családi házukat tette fel arrahogy Gabiék versenyezhessenek mert máshonnan nem volt pénz, és Gabi édesanyja a Pólusban(?) volt pénztáros...
süket duma a Gabira vonatkozó rész, amúgy meg csak az utcára kell kimeni, hogy milyen idióta cuccokban járnak emberek ;) Remélem cikkünk szerzője magába száll és revidiálja álláspontját. :)

Acmee 2009.10.15. 08:03:48

"A harc kimenetele egyértelmű volt. A levegős blokk csúcson járatva óhatatlanul túlmelegszik és elgyengül – ezt tudta Szabó is."

Tudjátok ez a nem mindegy!!!

A mai motoros tehetségek nem tudom, h mennyire értenek a technikához, de régen sok-sok versenyző volt egyben szerelő, konstruktőr, mérnök, stb.
Ma talán egy-két olyan tehetsége van a motorsportoknak, akik nem annyit mondanak a szerelőnek, h "szitál" vagy "úszik a hátulja".

Nekem is pont az ilyen füstszagú, olajízű motorok hiányoznak. Nem kell már a fokolótárcsa, a tűreszelő, 4-5 pót blokk, semmi. Akkor még legszívesebben felgyújtottam volna, de mennyire jó volt "túrázásnál" 15perc alatt kalapácsot cserélni, előgyújtást és hézagot állítani.

Az a helyzet, hogy a versenypályáról a laborokba, mikrométerek alá költözött a versenyzés. Nem az aszfalton, hanem CAD-ben dőlnek el a versenyek.

Nem azt mondom, hogy ez rossz. közel sem. A technikai fejlődés nem áll(hat) meg. Az ilyen ütődött hülyéknek (mint pl. Én is) megmaradnak a veteránversenyek, kiállítások, klubok.

Valhallaként pedig Goodwood...

Jimy 2009.10.15. 08:09:25

Szívemből szóltál.Manapság egyre inkább a pipiskedő hímrin...k és rinyáló k..vák sportjává válik a GP. Eltűntek azok az arcok akikre felnézhetünk. A legnagyobbak is buknak a pénz-adó-promó körüli b..iskodás kapcsán.Eltűntek a férfiak akik egyszerűen csak motoroztak.

mudszeparator 2009.10.15. 09:52:45

Baowah, nem értem minek ekézed Talmát, ha akkor élt volna ő is tolta volna a gépet a célvonalig, Szabó II meg ma állna ki buzitáskával, hogy indulni tudjon.
A múlt romantikus oldalát írtad le, de a valóság az, hogy azokat a versenyzőket rajtunk kívűl más nem tartja számon, mert a lehetőségek híján tehetségük csak pár villanásra volt elég. Most van egy tehetség, akinek a lehetőség is megadatott, és élni is tudott vele, egy csöpp bizalmat adjunk már neki.

Pilgram (törölt) 2009.10.15. 10:46:52

a feléig bírtam elolvasni. nem értem ezeket a múltba fátyolos tekintettel révedő alakokat. eddig jó véleménnyel voltam rólad Baowah, de ez a cikk..szar. és nem azért mert Talmát fikázod, hisztis picsa ő is, mint az össes többi versenyző. mondjuk ha mindegyik az, akkor nem hiszem hisztisebb másoknál.
ha ennyira rossz a mostani motorsport, minek nézed?
és igen, ez egy iparággá nőtte ki magát, ahol, mint mindenhol máshol, a pénz számít. ezt vagy elfogadod vagy nem, de így van. szerintem sokkal jobb elfogadni, mint folyamatosan rinyálni. ez van most, ennyi, ezt kell szeretni. hiába, én már csak ilyen komformista vagyok. idióta világszemléletre utal ez a romantikázás, hogy akkor ilyen jó volt meg olyan jó volt, és hogy most milyen szar, meg hogy most nem a tehetség számít, hanem a pénz. CSAK aki tehetséges az talál pénzt is szponzorokat is. ne mondjuk már, hogy a Doktor Úr, vagy Schumi csak azért lettek többszörös világbajnokok, mert pénzük volt. ugyanmár. és hogy divatozik kicsit Talma? kit érdekel? engem nem. bizonyított már annyit, hogy ne legyen basztatva. még ha soha életében nem ér el az utolsó helyezésnél jobbat a királykategóriában, akkor is azt mondom, hogy szép volt.
és itt hívnám fel a figyelmed az írásodban lévő óriási ellentmondásra. fikázod Talmát, hogy sír a pótmotor után satöbbi satöbbi. ennek egyetlen oka van: egyenlő esélyei legyenek a többi versenyzővel szemben.
ugyanis Szabó is csak akkor tudott versenybe kerülni a többi versenyzővel amikor kapott egy gyári motort. onnantól voltak neki is egyenlő esélyei, akkor meg miről beszélünk? hogy Talma is kiharcolja magának ami jár? miért baj ez? nagyon nincs igazad.

Pilgram (törölt) 2009.10.15. 10:59:03

@tibita: minden szavaddal egyet értek.

az előzőből kimaradt: a feléig bírtam elolvasni idegroham nélkül.
úgy látszik tényleg elöntötte a szar az agyam:)

chopper 2009.10.15. 12:40:10

Jó ez az írás...sokan, sokfélék vagyunk, mi például (baowah,bervas,én,stb.) fátyolos szemmel révedünk a régi motoros világba, mert nekünk az kicsit jobban tetszett mint a napjaink stílusa...ezért van baowahnak Jawaja meg Enfieldje, ezért van bervásnak Pannóniája, ezért őrizgetem én az istállóban az IZS56-ot...de a modern világot sem zárjuk ki, baowah egy páréves Suzukit hajt, bervás 5 sebességes váltót tervezett a Pancsiba, nekem Twin Cam HD-m van i njektorral...és jól van ez így, én azt mondom. Én törekszem arra hogy minél több és minél régebbi vasam legyen otthon,a Twin Cam helyett jó lenne egy Shovel,esetleg egy Panhead,a még el sem készült DR600 bobber helyett egy Triumph blokkos szörny, meg mellé valami megbízható modern cucc, egy SV1000 például...de attól még megnézem a Moto GP-t is és csak a LV táska miatt mosolygom meg Talmát, nem azért mert utolsóként szerez pontot...

Pilgram (törölt) 2009.10.15. 12:45:19

@chopper: ez oké, unalmas is lenne az élet ha mindenki ugyanúgy gondolkodna, az meg egyenesen káros lenne, ha a régi dolgokra nem emlékeznénk tisztelettel, és nem óvnánk meg a régi dolgokat, de az nem jelenti azt, hogy fikázni kell rögtön a jelent és a jelenlegi dolgokat, verdenyzőket, motorokat, akármit. úgy általánosságban és nem csak motoros téren.

Vin Benzin 2009.10.15. 13:46:17

Hm. Nekem Rossi elég tehetségesnek tűnik. Mégha sok lóvét is kap.

tibita 2009.10.15. 15:03:40

@chopper:

Teljes respect a régi motoroknak és a hőskornak.....

Márcsak azért is mert én is egy 92-es CBR 1000f-et gyilkolok, faragok ,szépítgetek ( szerintem avval is fognak eltemetni) és bár az új vasak már nekem is egy kissé "technók", meg a modern dizájnirányzatok sem hatnak meg igazán, azért ma is akadnak olyan bringák amire megindul a "nyálam".....

Tudjátok, ma van a holnap tegnapja...
húsz-harminc év és a mai "tömegvasak" lesznek a féltveőrzött ritkaségok, főleg hogy addigra kb. belsőégésű motorok már nem is igen lesznek és benzint is csak a gyógyszertárban lehet majd kapni...addiktológiai receptre.

A nosztalgiával az a helyzet,hogy mindent megszépít....a gigaszívások,arcraesések,agyvérzésközeli állapotok meg elfelejtődnek.....nekem is volt szoci motorom, nem egy....Hát még autóm. Elég ha az alkatrészellátásról beszélek......pl. a 80-as évek közepén ha valaki sárvédőelemet tudott szerezni a Ladájára, inkább le sem fújatta a kocsi szinére, mert státusszimbólumnak számított , hagy lássa mindenk mekkora "májer", hogy még ezt is tudott szerezni....

Ettől függetlenül lehet,hogy ott leszek nézelődni ,nyálatcsorgatni a következő oldtimer versenyen , már ha megtalálom,hogy mikor, hol lesz.

yeti 2009.10.15. 15:43:47

@bervas: Igazad van.Sikerült a balassagyarmati versenyre eljutnom,és hihetetlen élményekkel lettem gazdagabb.A 60 feletti bácsi pedig az élmezőnyben száguld a képernyővédőmön.:)

Rezorr 2009.10.15. 17:31:44

Évek óta ez a legjobb cikk a TB-ról :-)
Végre valaki le meri írni, amit a nagy Talmáról gondol. Minden fórumon csak az istenítése megy és azonnal lehurrogják azt, aki kicsit is ms véleményen van. Tényleg nagyon jó volt 125-ben ez tény. 30+ évesen sok-sok tapasztalattal jobb volt mint a suhancok akik a motorokkal ismerkedtek --- lehetne erre mondani ;-)
Lehet, hogy a legjobb magyar motorversenyző (nem tenném rá az életem) de azért az már elgondolkodtató, hgy a kiálykategóriában mindig tökutolsó... Azért a tehetségesek kisebb támogatással is meg tudtak felelni ha feljebb léptek :-) Talmát nem ismerem, csak a hamis médiából. Drapált messziről ismertem, csodáltam a tehetségét, a szerénységét. Neki vmiért nem nőtt meg az arca a motoros sikerek után. Sok érvet-ellenérvet írtatok, de azt senki nem említette meg, hgy az akkori versenyzők szinte teljesen védtelenül protektormentesen félbukóban mentek "eszetlenül" teljes szívüket beleadva. Nem a pénz számított, hanem hgy jók legyenek. Ennyi. A mai ficsúrok nagyon el vannak kapatva. Tisztelet a kivételnek. Burokban vannak, s ha nem kapnak meg mindent 100%-ban amiért rinyálnak, akkor sértődötten félrevonulnak. A régiek munka mellett versenyeztek. A mostaniaknak több eszük van ;-) Tényleg ilyen lett a világ, de nem vagyok benne biztos hagy az összes mai menő a régi időkben is kitartóan motoros lett volna. De hát ez van. Már csk ezt lehet szeretni :-)
Gratulálok a cikkhez és nemkülönben a bátorsághoz!

R100 2009.10.15. 20:20:30

"Szabó a magyar tenger kalóza: fél szemére vak"... összekevered Szabó Kuksival, ő nem látott a fél szemére. Idősebb, Kuruczékkal egy korosztály. Miatta lett Szabó II. László a cikk főszereplője. Érdemes lenne Szabó Laci MZ-jeit egy fotózás erejéig körbejárni. Tudtommal Ő az egyetlen aki időt, pénzt nem kímélve egykori versenygépeit visszaszerzte, restaurálta. A két MZ versenymotor hazánkban egyedülálló technikai emlék.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.10.15. 20:55:50

@R100:
Ha jól emlékszem, az ő egyik MZ-je volt kiállítva a Közlekedési Múzeum egyik időszakos kiállításán.

JawasZoli 2009.10.16. 00:28:13

Udv mindenkinek, nekem volt szerencsem szemelyesen talalkozni Szabo II Laszloval. persze rajtam kivul sokaknak is. ez kb 5 eve volt, es nagy elmeny volt. dedikalta a ket kereken cimu konyvet, ami rola is szol. nagyon jo konyv, es ha egy kicsit szentimentalis az ember akkor talan konnyfakaszto is. mas idok voltak, de az ember a szive melyen peldakepnek kell hogy tekintse azokat az embereket. a kuzdenitudas es akaras az amit nagyon tudtak, es azt hogy nem adtak fel meg rosszabb technikaval sem. szerintem buszke lehet rajuk minden magyar!! a ket kort meg nem lehet osszehasonlitani.
udv mindenkinek. ui. nekem peldakepek, inspiraciok. legyen az minden motorosnak!
udv

sörci 2009.10.16. 01:56:16

Talma:
"Imádom a táskákat. Amikor látok egy nekem valót, nem habozok, meg kell vennem.
Általában mindig van rajtam egy válltáska, nem szeretem a dolgokat a zsebemben tartani.
A táskamániám már a legnagyobb ilyen termékeket forgalmazó cégnek is feltűnt,
ugyanis kaptam egy gyönyörű táskát a Louis Vuitton cégtől. (...)"

Csodálkozom, mennyi alulinformált ember kommentel ide. Vagy csak nem akarják ehinni, amit látnak a saját szemükkel?

udla 2009.10.16. 08:16:23

Csak a pénz?
Talma 2006, Quatar, célegyenes, Kallio, szavak mondanak valamit?

udla 2009.10.16. 08:21:15

Jólvan 2x ment el.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.10.16. 10:38:03

@R100: Tudtommal Szabó II. volt születése óta fél szemére vak, jogosítványt egy formás cipő cseréjével szerzett, amihez Csaba József magyar bajnok segítette hozzá. Az orvosi szakvélemény szerint, hála a kis trükközésnek: "Porszemüveg használattal vezethetett".

tibita 2009.10.16. 16:45:49

@Rezorr:

Na, egy újabb "gyöngyszem"......

Talmácsi 30+ évesen a 125-ben....muhaha
Figyelmedbe ajánlom,hogy 81-es születésü, tehát most 28. Amikor vb-t nyert 26-volt, az elsö vb. bronznál 24.....Ez egy matuzsálem ? Akkor Anghel Nieto micsoda, már ha hallottál róla a "nagy" tárgyismereteddel....

A "kényeskedö","nem szívböl motorozó", "félrevonuló" Talma, tavaly ,az utolsó négy futamon ,törött kézzel , háromszor dobogón állt, Malajziában nyert, az utolsó futamon meg megint a motorhibája miatt kellett kiállnia az elsö helyröl........ja, biztos csak elkerülte a figyelmed....

De tényleg, ha ennyi az ellenérzésed a mai, "mindenféle" protektoros ruhában induló versenyzökkel és az egyetlen valós világraszóló erdményt produkáló magyar versenyzövel, miért nem fogsz össze a többi "szakértövel" és alapítotok egy új szériát?????

Kizárólag 24-48 órás müszakokban dolgozó szénbányászoknak, akik csak egyszál "fecskében" ülhetnek fel, bukósisak nélkül a minimum 30 éves szoci motorjaikra, de csak akkor, ha borotvaéles pengéket szerelnek a tengelyekre mint a Ben Húrban.....na annak aztán lenne sportértéke.....

Bocs,ha "kissé" cinikus voltam, de biztos öregszem.....nehezen viselem a permanens, többnyire tudatlanságból, utána nem nézésböl, fakadó ostobaságokat......ha meg ezt még kinevezzük bátorságnak is, az már tényleg gáz...... szerintem

Csizirájder 2009.10.16. 17:55:28

Hát tényleg kiábrándító Talma divattáskás sztorija, egyből eszembe jutott a Belga zenekar egyik mélyen szántó produkciója, a "Buzi e vagy?" című slágerük. :) Mindegy, nem is ez az érdekes. Azért mindenképpen szép teljesítmény amit Talma végrehajtott, nem kevés munka árán jutott el idáig, riszpekt neki érte. Persze azért túlzásokba sem kell esni, nem kell őt isteníteni, mint ahogy sok Talma fanatikus is teszi. Lássuk be, Talma szimplán egy jó versenyző, és pont. Nem egy fúdenagy tehetség, mint ahogyan sokan beállítják őt. Ha akkora tálentum lenne, akkor már nem itt tartana, nem huszonévesen lett volna világbajnok, ahol tizenéves kis ficsúrokkal kellett csatáznia, hanem legalább a királykategória középmezőnyében karistolna. Persze ezt így kívülállóként nehéz megítélni, lehet ha jobban lett volna támogatva a kezdetekben, akkor most előrébb lenne ő is. Drapálékkal meg felesleges hasonlítgatni, az teljesen más világ, az a magyar motorsport dicsőséges időszaka volt. A régi időkben volt svábhegyi, városligeti motorverseny, volt hegyi verseny a Mátrában, volt Zalka Máté Motoros Klub, stb. A magyar motorsportnak volt támogatottsága, és elismertsége. Ez már a múlté. Ma mindenki úgy boldogul ahogy akar, és ahogy tud, ez a világ a pénz világa, nem pedig a tehetségeké.

Rezorr 2009.10.16. 20:10:31

@Csizirájder: Szépen megfogalmaztad. Egyetértek :-)

Rezorr 2009.10.16. 20:14:23

@tibita: Nemharaxom de nemvágom miket keversz ide bele. Milyen szénbányászok milyen fecskében milyen pengékkel? :-o
De nemagyarázd én elhiszem hgy jobban tudod ;-)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.17. 07:58:27

@tibita: Nyalhatod Talma seggét, egy kiszámíthatatlan, megbízhatatlan emberré vált akire nem lehet számítani. Ennek több példáját megmutatta már.
Tudod azt hiszem, hogy ő már azok közé tartozik, akinek foglalkozása motorversenyző.
Azt a szív dolgot, valszeg a korod miatt már soha nem fogod megérteni. Abban az időben együtt aludtunk a motorjainkkal. Mellőlük estünk be az ágyba, mert az utolsó pillanatig dolgozni kellett rajta. Aztán éjjel kettőkor megint felkeltünk mert eszünkbe jutott még valami, hátha attól jobb lesz. Aztán 5-6-ig megint alvás.

tibita 2009.11.17. 19:06:51

@Megszívtuk-waze: Te milyen ostoba vagy????

Kinek képzeled te magad????

Összehasonlítod magad meg H-kategóriás szocreál "versenyzésedet" a mai Motogp-vel???? Muhaha....

Talmácsi a megbízhatatlan....hm... tehát nem a BRT-ről derült ki hogy csak egy kisköltségvetésű "médiagegg" ahonnan igenis menekülnie kellett Talmáéknak!!!

Lásd mitműveltek Baluval..... .ahogy odakerült, kihúzták alóla az RSA-t,(garantált eredménytelenség), kirúgatták vele a saját menedzsmentjét, majd most,hogy sikerült a "hülye magyarok" púpjára tenni a sávolyi projekt anyagi rizikóját, már a csapattal sem kell "szórni a pénzt" a Moto2 ben.....Sebaj Balázs, kezdhetsz előlröl mindent.

Amúgy meg ,te "nagytudású öregmotoros" az Aprilia is azért csapott le egyből Talmára mert megbízhatatlan.....sőt az egész Aprilia moto2 vezetés is azért fogja a Talma boxból irányítani a moto2-es projektet mert megbízhatatlan.....ja és az Aprilia legjobb mérnökei is azért "szkanderoznak",hogy ki kerülhessen Gáborék teamjába mert megbízhatatlan.... (konkrétan , Tommaso Raponi a legnagyobb Apriliamágus is kijelentette,hogy csak Talmával akar dolgozni)

Mekkora Talma fan leszel te megint jövőre......de nem, tévedek....hiszen te sokkal jobb vagy nála, csak az a "fránya" lehetőség ami neked nem adatott meg......, hiszen te sátorban aludva, éjszakánként felriadva, a saját motorodat szerelve is vernéd Rossiékat.....oh,te szegény!

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.17. 22:24:43

@tibita:
Most jól megaszontad nekem?
Azt hiszem ha felnősz, majd nem a hírekből fogod összeállítani a képet valakiről, hanem tapasztalataid alapján.
Ha lenne pénzed, és Talmát kéne szerződtetni, vagy valaki olyant akire lehet számítani, meggondolnád. Megetted keményen amit sulykoltak de a sorok mögött nem tudsz olvasni.
Mint írtam volt, Szakmája: Versenyző, mint Madárnak, vagy akár Klicskóéknak a box. Itt a pénzről szól a dolog nem a szívről. Ostobázol, vagdalkozol, mert a szíved választottját "báncsák" :-) Majd egyszer felnősz Te is. Kivánom így legyen.

tibita 2009.11.17. 23:35:33

Úgylátom veled pont az a baj ,hogy még a sorok között sem tudsz olvasni.....

Ezért próbáltam neked segíteni,azzal hogy leírtam az Apriliás moto2-es szerződés hátterét.

De úgylátom, te egy még mélyebb szinten állsz, és még így sem érted....

Tehát, hogy a te példáddal éljek, hátha így sikerül.....
Az Apriliának sok sok pénze van és a moto2-es projektjükben szükségük volt egy megbízható, híresen jól tesztelő versenyzőre......sajnos a "tudatlanok" nem kérdeztek meg téged, a "nagy szakértőt", hanem abból kiindulva, hogy a 2008-as 125-ös "szőrújfejlesztésű" még sorjás ,nyers 2008RSA-at behozta a VB 3. helyre, ( úgy, hogy 4-szer (!!!)megállt alatta a vas verseny közben) és leszerződtették Talmát.......az ostobák mi??

Biztos az Aprilia vezetői is túl fiatalok......a szenilitás még azt sem mosta ki a fejükből, hogy 2007-ben, meg a 4 évvel korábbi fejlesztésű Aprilia RSW-vel tudta leverni az RSA-s élmenőket, ja, tök megbízhatatlanul......

Amúgy meg ezt az életkor problémádat , amibe kapaszkodsz amikor a "süketségeidet" olvassák rád, a pszichológusok fixaideának nevezik......

Állítom,hogy legalább annyi idős vagyok mint te, ha nem idősebb.....legalább olvasnál egy kicsit feljebb,találnál adatot........úgyhogy nekem ne oszd az észt , hogy mi volt régen......

Mit vártál, "partizán", behánysz, hogy nyaljam ki Talma seggét, aztán meg csodálkozol , hogy elmagyarázom milyen ostoba vagy és miért......

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2009.11.18. 07:45:38

Én osztom az észt?
Némileg másként látom a dolgot mint te, erre a seggnyalástól szaros szájjal hőbörögsz mint egy hülye tini.
Talma fotója ott van az ágyad felett? :-)

tibita 2009.11.18. 11:31:57

Na, megint a "jólbevált" recept......

Amikor betűszerint elmagyarázzák, hogy mekkora "homályban" vagy, akkor jössz a "jajittnemtisztelikavéleményemet" zokogással........

A vélemény meg olyan mint a segg , mindenkinek van ......

Csak ha már úgy gondolod ,hogy megkell osztanod másokkal, vigyél bele némi stílust....legalább azt,ha már tartalmat nem sikerül.

Ha valóban annyira "bölcs öreg" vagy , biztosan hallottad már a mondást, az adjon és a fogadj'isten "kölcsönhatásairól".......

verhovinaas 2010.01.05. 16:34:59

Még láttam Drapált versenyezni!A mai motogp csak a pénzröl és politikáról szól!!A mai pályákon bárki lehet gyors mert csak egy kicsit töri össze magát.Már csak egy igazi pálya van AZ ISLE of MAN ott meglátod kinek van vér a ......ban.A mai úgynevezett sztárokról annyit vissza kéne ülniük egy 1973-as 500-as YAMAHÁRA érdekes lenne hányan maradnának nyeregben!!Drapálról;diszidálhatott volna és világbajnok lehetett volna,de maradt harcolt a MOTORSPORTÉRT! Neki köszönhetjük,hogy lett egy REISZ ÖCSINK JUHÁSZ KÁROLYUNK REPITS GÉZÁNK HAGYMÁSI LAJOSUNK HARMATI ÁRPÁDUNK GYURÁSZIK LÁSZLÓNK!!Sokunk számára Ö VILÁGBAJNOK!!A 3 évvel ezelöttihez inkább nincs kommentem.

Friss topikok

Hirdetés