Vacak motor, csodás emlék

A Vespa. 2006-ban volt hatvan éves és legalább annyira része a II. világháború utáni - de főleg a hatvanas-hetvenes évek - olasz életének és kultúrájának, mint Sophia Loren domborulatai, Gianni Morandi dalai, a Fiat Nuova 500, a Segafredo kávé és még sorolhatnánk a pizzát, a pastát, a Ferrarit, a dolce vitát és a többi olasz közhelyet.

vespa50 04

Ugyan a klasszikus Vespa kereklámpás, de újra divat ez a szögletes is

Szükségből és szegénységből született, mint oly sok, mára kultikussá vált tárgy vagy étel. Mint a pizza, a tanga papucs, a farmer, vagy épp a Mini. 1945-ben, a háború végén Rinaldo Piaggio, olasz iparos a motorizáció történetének egyik legnagyszerűbb vízióját fogalmazta meg: szeretnék egy járművet, amivel kerekekre pattanhat Olaszország, de nem akarom a jó öreg motorbiciklit. Ugyan néhány ország akkor már túl volt a népautó ötleten - Amerika a Ford T-modellel, Németország a VW Bogárral - Olaszország ettől még messze állt, a Fiat Cinquecento akkortájt még csak egy merész álomként létezett.

Egy bringa, ami a család alapkövét - egy párt - szállítani képes, akkor még bőven elégnek tűnt, ugyanis Olaszország szó szerint romokban hevert. Amit nem romboltak le a támadó Szövetségesek, azt elpusztították a visszavonulásra kényszerülő nácik. Az éhség és a hiányos infrastruktúra inkább jellemző, mint az édes élet. Persze Piaggio óhajait formába kellett önteni, s mivel cége korábban a repülés területén mozgott, egy repülőmérnököt, bizonyos Corradino d'Ascanio-t bízott meg a feladattal.

vespa50 03

Dédelgetett kedvenceim

Jobbat keresve se találhatott volna, mivel a propellerek tervezésével ismerté vált d'Ascanio utálta a motorokat. Koszosnak, az esetleg elszakadó lánc miatt pedig veszélyesnek találta a hagyományos motorbicikliket. A kényelmetlen üléshelyzet, a nehézkes kerékcsere - az akkori útviszonyok és gumiabroncsok mellett mindennapos esemény -, csak tovább rontotta véleményét.

Olyan gépet képzelt el, amelynek nincs lánca, mivel a hajtott kerékhez közvetlenül kapcsolódik a motor. Minden mocskos, olajos dolog autóhoz hasonló lemezruha alatt bújik meg, amely egyben némi védelmet is nyújt az időjárás viszontagságai - elsősorban a szél - ellen. Kerekeit az egyik oldalról le lehet venni a lengőkarról, motorja tök egyszerű kétütemű, és a térdösszezárós üléspozícióját a korabeli krónikások úgy emlegették, mint ami „nem ad okot megbotránkozásra". A Vespát, ellentétben a normál motorokkal, bárki szeméremsértés nélkül vezethette szoknyában is. Még a papok is.

vespa50 05

Alig gyorsabb, mint anyám kutyája

Így született a robogó, s mint oly sok vagány járműnek, ennek is a repüléstől eredeztethetők a gyökerei. Amikor Piaggio-nak az elkészült gépet megmutatták, felkiáltott: „sembra una vespa!", - olyan, mint egy darázs. Hogy a hangra vagy a látványra, esetleg mindkettőre gondolt, az már örök rejtély marad, de ekkor kikukázták a projekt munkacímét, a „Paperoni"-t, ami Donald Kacsa neve olaszul.

Hogy hány millió darabot gyártottak belőle különböző változataiban, nem tudom, de azt igen, hogy hozzáértők szerint motornak pocsék, de még robogónak is vacak. Imbolyog, mint egy becefrézett szamár, a kézi csutkaváltó akadozik és pontatlan, fékje mintha nem is lenne, de a motor se egy lóerőgyár, és féloldalassága miatt jobbos kanyarokba könnyebben dönthető, mint balra. Mégis imádom. Képtelen vagyok megunni a vicces rín-bín-bin-bin motorhangját és keserédes kétütemű kipufogószagát. Gyerekkoromba repít vissza.

vespa50 17

Papíron 1,45 lóerős a kétütemű motorka. Ráférne már a felújítás

Soha nem felejtem el, ahogy az észak-olasz kisvárosban, Badia di Polesine-ben, a nagybátyám (Ferracin Angelo, de a barátainak csak Nini) háza előtti téren az olasz vagányok minden nyáreste összegyűltek és társadalmi életet éltek: széles gesztusok kíséretében kiabáltak, röcögtették a Vespákat, egykerekeztek és tették a szépet a csajoknak.

Ameddig csak a nagynéném türelme engedte, lent lógtam köztük, és csorgattam a nyálam a vidám színű, bódító szagú és mosolyfakasztó hangú robogókra. Akkor, egy öt éves magyar kisfiú fejével végtelenül vágytam rá, hogy olasz tinédzser lehessek - persze egy szép sötétkék Vespával.

vespa50 08

Duda és világítás van, más semmi

A nagybátyámé narancssárga volt - az is tetszett, szó se róla -, viszont csak ötvenes. De napközben, ha ment a városba intézkedni, felültett maga elé és vitt magával. Igazi örömünnep volt minden út a perzselő olasz nyárban, természetesen mindenféle védőfelszerelés nélkül. Papucsban, ingben és rövidgatyában, persze bukó nélkül - akkoriban még más volt a világ hozzáállása a veszélyhez. Az öreg E28-as 520i BMW-jében például úgy utaztam, hogy felálltam a kardánalagútra, vagy később a középső púpra ültem, az első ülések támlájára könyököltem és minden mozzanatot feszülten figyeltem. Nem kellett volna frontális ütközés, egy nagyobb vészfékezés is elég lett volna, hogy kirepüljek a szélvédőn. Gyerekülés, biztonsági öv? Hagyjad már, azt se tudtuk, mi az.

A motoron látható utólagos és bűn ronda tükör története nagyon jellemző és picit talán azt is megmagyarázza, hogy miért ragaszkodom ilyen mérhetetlenül a narancssárga rémhez. Nini imádta a gyerekeket: a húgommal, és az unokájával együtt hármunkat gyakran elvitt a délutáni szieszta végeztével egy jó gelatóra a centróba. A Vespán. Rita állt a lábtartón, Danielle ült előtte, míg én Nini mögött kapaszkodtam. Ilyenkor nem ment gyorsan, de ha csak ketten voltunk nemritkán láttam a Vespa szögletes óráján a mutatót a legutolsó 80-as osztás magasságában táncolni. A végsebesség környékén már a köszörűkő éktelen visításhoz hasonlított az 50 Special hangja.

vespa50 14

Zacskó-tartó-kampó

Vidám négyes meneteink egy idő után szemet szúrtak a hely Carabinieri (csendőrség) főnökének, aki szólt is a nagybátyámnak, amúgy olaszosan. Ordítva és káromkodva. Az oké, hogy nincs rajta bukó, che cazzo. Az is rendben, hogy egyszerre három gyereket szállít, szintén bukó nélkül. Va fanculo. De legalább egy nyamvadt tükröt tegyen fel a Vespára! Így került rá a fekete förmedvény, s most már marad is, mert akárhányszor rá vagy belenézek, eszembe jut ez a sztori.

Az ilyen és ehhez hasonló pillanatok jelentették számomra az első motoros élményeket. De a folytatás elmaradt. Ugyan a babakocsi, a lábbal lökdösős műanyag mini-tricikli, a pedálos Moszkvics, a csővázas roller, az oldaltámaszos bicikli, a BMX, a tekerős gokart, egy használt kemping-kerékpár, majd egy csillogó Schwinn-Csepel versenybringa jelentette törzsfejlődés állomásai mind megvoltak, a folytatás, az első belső égésű motorral hajtott jármű, egy saját moped, robogó vagy Szinyó nekem kimaradt. Mint ahogy fiatalon a motorzás is.

vespa50 11

Fékezésnél szokatlan mozgásokra képes az első futómű

Nem mertem megkockáztatni, féltem a motoroktól, de még jobban a saját hülyeségemtől. Nincs gyűrődő zóna, légzsák és ABS, illetve még jobb esetben kevlárülés, hatpontos öv és bukócső, ami megvédhetne. Akadt viszont bohó hév, versenyszellem, rajongás a gyorsulásért, a sebességért és a határok feszegetéséért, mindez megspékelve agresszív és vak autósokkal, aknamezőhöz hasonlatos úthálózattal és nem létező közlekedési kultúrával. Magyarországot motorozva túlélni túl nagy kihívás nekem - gondoltam.

Aztán pár éve úgy tűnt, a tudatuknál lévő - tehát az éppen NEM telefonáló, miniszoknyát stírölő, gyereket gegyüllő vagy pszichedelikus utazáson révedő - autósok már előzékenyek a motorosokkal. Ráadásul ekkor került hozzám a Vespa, ami kihasználatlanul állt már egy ideje. A nagybátyám a fiatalabbik unokájának ajándékozta, aki ezen tanult meg motorozni - innen a csúnya sérülésnyomok. Michelle egy nagyobb és modernebb robogóval folytatta kétkerekű pályafutását, én pedig miután megvettem tőle a Vespát végre elkezdhettem a sajátomat. Bár előbb jött egy féléves mellékvágány.

vespa50 16

Csak kormányzár, nem gyújtáskapcsoló

Ugyanis amikor meghoztam, nem működött. Nem indult, pedig ahhoz nem kell neki sok. Egy kis benzin-olaj keverék (egy ötliteres tank benzinhez, nyolcad liter olaj), szikra, tehát nem beköpött gyertya, és két határozott rúgás. Ugye ezt az önindító-kérdést te sem gondoltad komolyan? Világítás van rajta, mint villanyos extra, de index már nincs. Három vezeték a teljes elektromos hálózata. Szóval könnyen berúgható, de pár évnyi állás nem tett jót neki, s nekem nem sikerült. S hiába röffent volna be, lapos kerekeivel nem jutottam volna messzire. Meg egyébként is. Ez egy ereklye, régi és nagyon-nagyon kedves emlék, ami dédelgetést és teljes korhű restaurálást érdemel - leszámítva persze a rút tükröket. Azoknak ugyan kukában volna a helye a korhűség szempontjából, az ismert okokból mégis maradnak.

Felcsörgettem motoros körökben megkérdőjelezhetetlen szakértelmű barátomat: legalább olyan szépre és jóra szeretném, mint újkorában. Igen, a Vespát, ami nagybátyámé volt, ezért kerül, amibe kerül. Imre picit dünnyögött, majd végül kinyögte: A Kinczel Csaba. És tényleg, Csaba zseniális tehetségű motorépítő és restaurátor - voltam a műhelyében és bátran állítom, hogy inkább művésze, mint mestere a dolognak. De sajnos ennek megfelelően elfoglalt.

vespa50 06

Jobb oldalon van a motor, erre könnyebb dönteni

„Hozd el, megnézzük mit kéne vele csinálni, aztán meglátjuk" - nem mondom, hogy felelőtlenül ígérgetett, de én már annyira szerettem volna a Vespa műbőr ülésén feszítve végighasítani az Andrássy úton, hogy mindez nem érdekelt. Elvittem, elmondtam, mit szeretnék, és vártam. Pár hetet - „most van egy nagyadag öreg Honda-váz megrendelésem", pár hónapot „most a Dakarra készítek fel egy quadot", majd az egész nem motorozható téli szezont.

Március és az első melegebb napok érkeztével próbáltam nagyobb nyomást gyakorolni, de hiába: a Vespa túl kicsi megbízás, és túl nagy szopási potenciált rejtett magában ahhoz, hogy Csaba hozzáfogjon. Én pedig egyre többet töprengtem a dolgon, s eszembe jutott valami. Ez elmúlt tíz évben biciklizni se nagyon bicikliztem, nemhogy ez a motorozás. A Vespa viszont egy csutkaváltós, féknélküli, imbolygós dög, amivel hasra talán nem esek, de párszor dőlni fogok, az tuti. Talán mégiscsak jobb lenne ezt a gyönyörű börleszk jelenetet a nagyfelújítás előtt előadni.

Módosult a terv: először tegyük járóképessé, aztán ha már biztosan megmaradok a nyergében, akkor jöhet a restaurálás.

vespa50 07

Négyfokozatú a marokváltó: harmadikból kettesbe akadozik

Újabb telefon, újabb név: Tóth László. A gödöllői mágus mindent tud az öreg olasz robogók lelki és testi bajairól, egy dobozból, saját kezűleg összerakott Lambrettával jár, ami az én szememben Dugovics Tituszéhoz fogható hőstett. A Vespa végül nála kötött ki. A diagnózis: új gumik, gyertyák, fékbetétek, és valami gumimembrán kéne, egy eséstől pedig picit elment a vázgeometria, de egyébként rendben. A motorra lassan ráférne egy generál - csapágyas lett a lelkem - de egy szezont még kibír. Szuper. Az alkatrészeket fillérekért meghoztam Olaszországból, majd pár nap türelem, s elkezdődhettek motoros kalandjaim a Vespán.

Mert az én 50-es Vespám kimondottan kalandos a XXI. században, a budapesti forgalomban. Még 50 km/h-ra se nagyon képes, így még lakott területen is az autósok türelmével - nem sok van nekik - játszom, nem is szólva a Hungária körút 70-es szakaszain döngető 40 tonnás kamionok sofőrjeiről. Kétütemű, tehát trabantszagot ereget maga után, ami sok közlekedőnél szirénázva villogtatni kezdi az „előzzük meg mindenáron" lila lámpát, így gyakran szorítanak az árok irányába.

vespa50 18

Az ülés alatt van a benzintank, előtte kis rekesz az olajnak, kezelési útmutatónak, tartalék gyertyának és gyertyakulcsnak

Hétvégén, gyér forgalmú mellékutakon a legjobb móka, de rendes, hétköznapi közlekedési eszköznek tökéletesen alkalmatlan.

Ez persze nem csoda, akkor született, amikor én még egy kósza pajzán gondolatnak sem mondhattam magam. A Vespa 50 Specialt 1972. október 20-án helyezték forgalomba az eredeti olasz forgalmi engedély tanúsága szerint, amiből még két megmosolyogtató adat derül ki: 49,77 cm3 a kétütemű egyhengeres lökettérfogata és 1,45 CV (azaz cavalli, magyarul lóerő) a teljesítménye. 1,45. Ezen most csendben mindenki merengjen el egy percre.

Jeremy Clarkson, a Top Gear TV-műsor vezetője a Fiat Panda 100 HP kapcsán jelentette ki, hogy minden, ami az olasz kisautónál, tehát 100 lóerőnél gyengébb, az veszélyes a forgalomban. Nem hiszen, hogy pont erre az értékre és pont egy ilyen járműre gondolt, de ha mégis, akkor ezúton gratulálok neki, mert kitűnő a meglátás és nagyon igaz.

vespa50 12

Nem gáz-, hanem fékpedál

A Vespa tehát szirgorúan vasárnapi jármű, de annak szuper. Egy szezont végigmotoroztam vele, de mióta megvan az A kategóriás jogsim, kicsit háttérbe szorult. Tudom, szánalmas kifogás, hogy a válság miatt a már nagyon aktuális felújítást is elnapoltam, de bízom benne, hogy a télen sorra kerül és jövőre újra régi fényében ragyog.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr311292698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Belabacsi 2009.08.07. 07:48:01

Butasagnak tartom azt, hogy Vespaval szar menni. Nyilvan megvannak a korlatai a 10"-os kerekeknek es az elso felfuggesztesnek, de a Vespa alapvetoen egy nagy klassz kis robogo. Jah es talan ki kellene probalni egy 50ccm-nel nagyobbat, valoszinuleg a motorrol alkotott velemeny is pillanatok alatt szertefoszlana. Remelem Vespa klubbosok is megtalaljak ezt a bejegyzest es elkezdenek kommentelni... :)

msadmin 2009.08.07. 08:15:02

kiváló hangulatos írás! Forza Roma!:-)

Kopasz Szuzukis 2009.08.07. 08:22:17

Szerintem nem kéne "restauráltatni". Amit ezen címszó alatt művelnek, az rémes. Csili-vili tükörfény olyan gépekre, amik SOHA nem voltak fényesek. Még újkorukban sem. A vázat én kijavíttatnám, mert a görbült váz nem biztonságos. A motorhoz is találsz felújítókészletet. Uram bocsá' még egy 3lovas "tunningkit" is beleférne, hogy izmosabb legyen, és vigye a 70-et. De semmi egyébb. Őrízd meg az eredeti, ütött-kopott ízig-vérig használtolasz állagát.

Zahal 2009.08.07. 08:28:02

nagyon aranyos kis jármű.
kár, hogy Magyarországon manapság a sznob, pöffeszkedő, öltönyös aranyifjak járművei az új Vespák. amíg nekem is robogóm volt, nyilván letört volna a kezük, ha visszaköszönnek. már motorral járok, úgyhogy leszarom a kis csótányokat.

gyuri70 2009.08.07. 08:28:37

Bocs, de ennek kicsit "kellegyoldtimermertdivatosdenemismeremfelacsavarhúzót"
szaga lett. Vespára azt mondani hogy vacak, hm, ezen kicsit elméláznék.

6ai 2009.08.07. 08:32:19

nekem egy polini tuningos volt... na az repítette a kis mocit nem gyengén... Azután el kellett adnom... Életem legrosszabb döntése volt '98-ban...

Ricardo 2009.08.07. 08:40:54

Jó kis cikk, tetszik. Nagyon szerencsés vagy, hogy gyerekorod egy részét Olaszországban tölthetted.
Nekem a Te motorod új változata van meg, egy 2008. év végi Vespa S50. Ezzel járok minden nap az irodába, de jelenleg még bejáratos (nincsen még benne 1.000 km) és a folytás még benne van, így én is csak alulról karcolom az 50-et, de ha elég fürge és ügyes vagy, akkor nem tartasz fel senkit. Olyan úton ahol meg 70-el lehet menni, jelenleg elkerülöm.
Az S50-en kívül van még egy Vespa ET4-esem is, ami négyütemű 125 cm3-es. Na annak olyan hangja van! :) Azzal lehet karcolni a 95-öt. Rengeteget túrázgattam vele, van már benne 55.000 km, de szerencsére a motornak még nem volt nagy problémája, pedig szinte roncsként vettem meg, miután elloptak tőlem egy gyönyörű metálfekete ET4-est. Teljesen rendberaktuk, de csak kívülről és azóta is megy. Jelenleg Édesapám használja vidéken mindennap.

Ámond Pista 2009.08.07. 08:48:39

@Zahal: "már motorral járok, úgyhogy leszarom a kis csótányokat. "

R.E.S.P.E.K.T.!

Akarki lehetek 2009.08.07. 08:49:40

A Vespa egy remek motor. Azt a Speciallal 80-at meg el lehet felejteni sík terepen. Hosszú áttétellel megy, de azt nem bírja a gyári motor. Ameddig a festés nem gázos, addig a legnagyobb hülyeség homokozni és újrafesteni. Aztán azon meg nem kell megijedni, hogy a cikk írója ehhez sem ért. Van egy autója is, amihez "semmit" sem tudott hozzátenni. Ez van, nem kell mindenkinek érteni a férfias dolgokhoz. Van rá pénze, megveszi. Ennyi.

k u t y a 2009.08.07. 08:54:14

"...A Vespa tehát szirgorúan vasárnapi jármű..."

Ez igy ebben a formaban orditoan nagy hulyeseg.

pacagánycsök 2009.08.07. 08:54:39

az a Swimm-Csepel jo lesz inkabb Schwinn-Csepel-nek...

TóthZé 2009.08.07. 09:00:50

@fene_vad: Uhh, tényleg, elnézést és köszi, sokat fordítok mostanában németet. Pedig hogy szerettem azt is.

TóthZé 2009.08.07. 09:03:56

@k u t y a: Ez a Vespa, ilyen "jó" erőben, ebben a városban - azt hittem ez a szövegkörnyezetből egyértelmű.

Egy sík és gyér forgalmú olasz kisvárosban persze gond nélkül lehet vele robogni éjjel-nappal.

atesz 2009.08.07. 09:13:00

nagyon jó!! az irás, a motor... jól indult ez a nap, na... köszönöm!!

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2009.08.07. 09:15:32

Nagyon hangulatos írás!

Pont a múlt héten Vespáztam egy kevésbé régi kiadású 2T 50-essel... Ó jeeee! :)
Komolyan mondom, azt éreztem a nyergében, hogy a környéken minden minden szép lány engem bámul vágyakozva a csodálatos Vespán! :D

Szerintem amit a vezethetőségéről írtál az butaság! Éppen hogy nagyon jó az egyenesfutása annak ellenére is, hogy kicsik a kerekei, annyira merev a váza majdnem mint egy nagy motoré, hihetetlenül kényelmes - szerintem a VH után megmaradt vadászrepülőgép kerékből felhasznált első villa mai napig zseniális!

Az egész Vespának a bódé miatt csodálatos a látványa, és egészen különbözik mindenféle japán kistestű vagy olasz nagytestű robogóktól!

Robogóval dönteni ? Felejtsd el! Olyan mint UAZ-ból kikönyökölve szivarozni.
Robogón ing 2 felső gombját kigombolva, előretolt lábvakkal, sarkon ülve illik krúzolni ;-)


A tükörfényt én sem értem a paripán!

Ha megúnnád, én átvenném tőled! ;-)

Ámond Pista 2009.08.07. 09:33:15

"a VH után megmaradt vadászrepülőgép kerékből felhasznált első villa mai napig zseniális!"
Ez egy tévhit, a konstrukció valóban a repülőgép gyártásból akad, de nem azért, mert megmaradtak!

És hogy nem lehet dönteni?! AKkor csekk disz:
vespatop.blogspot.com/2006/03/lyonnais-vs-savoyards.html

Psziho 2009.08.07. 09:40:36

nem szabad restaurálni,eredetiben kell hagyni úgy értékes a hibái ellenére

meredeken emelkedik az értéke

a vespa váltó híresen szar,nekem volt 50-200-asig mindegyik hulladék volt
-ez ilyen

a futómű életveszélyes,főleg az elsőfék,meg kell szokni dönteni jól lehet a virsligumikon

-én imádom őket,most is van egy 50-es meg egy 150-es,meg egy 200-as cosa is

Ámond Pista 2009.08.07. 09:42:40

Kik azok a "hozzáértők" akik szerint robogónak vacak? Ok, hogy a mai technikához a régi Vespák valóban lehetnek "vackok", aláírom, hogy elfogult vagyok, de a mostani új vespák egyáltalán nem azok, sőt! ;-)

Ja és bármennyire nem örülök neki, nem a Vepsa volt a világ első robogója tudtommal... :-(

vespaman 2009.08.07. 09:42:52

Aha hű de jó!

A FRANCOKAT TE HÜLYE VAGY????
"hétköznapi közlekedési eszköznek tökéletesen alkalmatlan." AKKOR NÉZZÉL MÁR SZÉT OLASZORSZÁGBAN OTT IS CSAK "HÉTVÉGI MÓKÁZÁSRA" HASZNÁLJÁK? NA MIND1 VANNAK MÉG ÉRDEKES EMBEREK. CSAK NEM ÉRTEM MÉRT ÍRSZ OLYANRÓL AMIRŐL SEMMIT SEM TUDSZ.

traxx 2009.08.07. 09:43:58

Gondolom az olaszok nem úgy kezdték el a gyártást, hogy: -Csináljunk egy olyan motort, ami mindenkinek jó, de főleg a közlekedni nem tudó, tapló magyaroknak, akik leszarnak mindent és mindenkit. Ja, és bírja a hetvenet, mert ők a városban annyival közlekednek.
Sokat jártam kisebb olasz városokban, átutazóban voltam sok-sok kis településen, és véleményem szerint azokon a tájakon ez a motor tökéletes.
Na meg persze ezt is az ár/érték arány alapján kellene értékelni... Ha jól tudom, elég sok dolog jött a repülőgépgyártásból(alkatrészekre gondolok).
Persze ha egy csilli-villi fiatal motorról átülsz, akkor nem nagyon fog élményszámba menni vele a motorozás.
Mert ahhoz képest ezzel küzdeni kell.
Próbaképpen ültess be egy frissjogsis ismerősödet egy Ladába... Ez kb. ugyanolyan

Ámond Pista 2009.08.07. 09:44:01

@Psziho: "a vespa váltó híresen szar,nekem volt 50-200-asig mindegyik hulladék volt"

Elég peches lehetsz, nekem eddig egyik sem volt szar, volt amelyik icsit akadozott, de a jelenlegi pl.-ul egy álom! B-)

k u t y a 2009.08.07. 09:44:43

@TóthZé:

Ja hogy a Tied?Az lehet.Sorry, akkor meg nem olvastam el az egeszet, csak megakadt rajta a szemem.

Psziho 2009.08.07. 09:46:04

na ja az lx/gt sorozat a legjobb robogó a piacon műszakilag is,esztétikailag a hatásvadász modern robogók undorító giccsek mellettük

Psziho 2009.08.07. 09:48:06

@Ámond Pista:

nem peches vagyok,úgy látszik nem ültél még 40 éves hondán!

vespákat újítok fel,ami szar az szar

azért szar mert egy váltókereszt megy a fogaskerekekben

JmOS 2009.08.07. 09:48:50

A gyermekkorod irigylésre méltó, a rendőrös sztori pedig eszméletlen jó!
Mi ezt sohasem értjük meg, mert mi a "német" vonalat örököltük közlekedésügyileg: a szabályok mindenek fölé magasztalását.
Számomra életre szóló élmény volt kint az emberiesség és az egymásra való odafigyelés.

Másrészt pedig szerintem sokan túlparázzák ezt a dolgot. Nyugodtan menni kell kis robogóval és kerékpárral is. Az autósok pedig tanulják meg tisztelni a gyengébbet!
(ez pedig másként nem megy, csak ha van gyengébb, aki határozottan kiköveteli magának a jogot és a tiszteletet!)

pl. ne menj teljesen a sáv szélén, akkor senkinek nem jut eszébe "melléd állni" stb.

Johnny Bravo 2009.08.07. 09:53:32

Istenem, olyan okos emberek vannak. Gondolom mindenki csak olyan dolgokat vezs meg, amit meg is tud szerelni (mosógép, mikró, TV, autó, motor, porszívó, DVD- lejátszó, elektromos sütő...) Mert ezek szerint az nem elég indok egy tárgy megvételére, hogy tetszik. Vagy az, hogy szükség van rá. Ahhoz érteni is kell, és meg is kell tudni szerelni, sőt csapágygólyókról összerakni... Azt nem lehet, hogy szükségem van egy robogóra, tetszik a Vespa, és együtt tudok élni a hátrányaival, úgyhogy ha már van egy a családban, amihez emlékek kötnek, megveszem azt, és megcsináltatom olyannal AKI ÉRT HOZZÁ... Azt a tulajnak kellene, tisztelt "nemérthozzázók"? Gondolom, a számítógépet, amin pötyögitek be az okosságokat, ti raktátok össze, és még a nyáklapot is ti forrasztottátok...

Ámond Pista 2009.08.07. 09:54:46

@Psziho: Ez igaz, nem ültem! de 40 éves Vespán igen, nekem kellemes volt a váltója. És hogy szar, ezt a kedves kuncsaftokkal is elhiteted és ennyi? :-(

Johnny Bravo 2009.08.07. 09:55:09

Nekem tetszik az írás, még több kedvem volna egy Vespához, mint olvasás előtt, és irigylem az íróját, hogy gyerekkorában rendszeresen utazott vele Olaszországban.

trakee 2009.08.07. 10:20:38

Remek írás! És örülök, hogy ha kicsit szocibb módon is, de detto megvolt minden! Utaztam 6 évesen robogón, igaz, egy Simson SR 50 volt, és apa vezetett, és utaztam kardánbubin, igaz Ladában. A Simson azóta is megvan, nagyon szeretem, rengeteget használom most is, pedig van nagyobb szebb motor is otthon.
A Vaspára én is vigyáznék. És a felújítást szerintem sem kell elkapkodni. Így is szép! (persze a motort ha valóban beteg érdemes megcsinálni, de csak ah avlóban beteg! Kis erőtlenség miatt kár... Csak ha nagyon csörög!

ethan blow 2009.08.07. 10:21:56

Én egy normál nagymotorral járok, nem írom ide, nem kell fikázni, imádom, szerelmes vagyok bele, szal mindegy, ki mit mondana, és soha a büdös életben olyan hülye nem lennék, hogy milkó körül (vagy többért) vegyek egy robogót, amikor annyiért rendes motort is lehet kapni. szori. semmivel sem olcsóbb, mint a többi, kifejezetten drága, és hülye juppigyerekek feszítenek rajta, nem a vagány srácok. elkúrták, épp, mint a Tisza cipőt, na, jöhet a herút, a véleményemen nem fog változtatni.

dms 2009.08.07. 10:23:58

Szerintem ha kipróbálna a kedves szerző egy 50 köbcentisnél nagyobbat, egyből megváltozna a véleménye. De persze szigorúan régit!:)

Ámond Pista 2009.08.07. 10:32:10

@TóthZé: Szerintem teljesen rendben van a gép külsőleg!

Gumiszőnyeget szerintem szedd le róla, kell rá egy gyári markolat, egy szebb, egyszemélyes ülés és egy alu élvédő meg egy első sárvédő fényezés. Hajrá! És szerelés ügyben is van egy tippem, aki lelkes és látott már szétszedett kiskasztnist.

Psziho 2009.08.07. 10:33:25

@Mu Deng:

egyszer reméljük neked is lesz rá pénzed,és elmúlik a kissebrendűségi érzésed!

nem lehet kellemes ilyen komplexusokkal együttélni

Johnny Bravo 2009.08.07. 10:41:57

@Mu Deng: a régi Vespák koncepciójáról van szó. De igazad lehet talán. Szerintem az 500-ast is azért találták ki (az eredetit) hogy a ficsúrok tudjanak miben jaszkarizni. Tedd már meg, hogy egy, a te nagy motoroddal egy idős Vespának az újkori árát hasonlítod a te motorod újkori árához...

Psziho 2009.08.07. 10:45:15

@Ámond Pista:

'És hogy szar, ezt a kedves kuncsaftokkal is elhiteted és ennyi? :-( "

-elhiteted?

aki vespát újíttat fel,az tudja hogy szar a váltója,ez kompromisszum

attól még hogy szeretek valamit,nem írok róla dicshimnuszokat!

te meg hidd hogy jó a váltó,hiszen jobbat nem ismersz!

ennyi!

zöldi 2009.08.07. 10:49:46

Nehogy restauráltasd- az a meló amúgy is saját kézimunkád hozzáadásával ér valamit- oda lesz a lelke.
Én nap mint nap egy 60-as végű motorral járok, ugyanabban a városban, bőven elég.

Psziho 2009.08.07. 10:53:05

egy csomó embert én is lebeszélek,a gyári festés sokkal értékesebb mint egy hibátlan új!

motorikusan futóműre legyen rendben,rozsdára kis olajat évente

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.08.07. 10:57:15

immortalis.blog.hu/2008/10/12/darazsroptetes

A vespázás nem azért jó, mert hiperfasza a motor, hanem az érzés miatt, amit ad a kétütemű tittirrirrriititi.... :D

thetriggerhappy 2009.08.07. 11:00:34

@Mu Deng:
nem motorozom, mert nem érdekel, nyáron viszont szívesen szállnék ki az autóból a biciklin viszont megizzadok, ami nem kényelmes egy dolgos hétköznap elején. ja, és szeretem a szép tárgyakat. gondolom, hogy akkor már rögtön yuppie vagyok.

Dzsony 2009.08.07. 11:13:41

Sajna az a helyzet, hogy ma Budapesten 50-el nem lehet közlekedni! Vagy lelöknek szinte sz útról, vagy ha nem tudnak, akkor csak simán anyáznak!
Ülhetsz itt akármilyen vespán, itt nincs "dolce vita"! Görcsös nyélgáz, és néha halálfélelem. Tudom mert nekem is van 50-es vespám, amit imádok, de forgalomba nem megyek vele. Napi közlekedésre 125-ös vasat használok. Elég elfogult vagyok a kérdésben, ezt nem tagadom. Szóval nem szeretem ha fikázzák a vespákat! Van is meg volt is jópár vespám. Az 50 Special egy 45 éves technika, ami a 60-as 70-es években még nagyon megfelt az akkori viszonyoknak. Mondjuk már akkor sem túrázásra és száguldozásra találták ki. Mentem már az enyémnél sokkal "modernebb" robógóval is, aminek nagyobb kereke volt, mégis kirázta a vesekövemet. A két dobfék valóban nem egy világszám, de az 50-es tempóhoz bőven elég. Hogy a váltója mindegyiknek szar, az egy baromság! Az okosok általában már hallottak a "váltókersztről", de közelebbről még sosem látták. A bowdeneket meg tisztelet a kivétel de legtöbben gyalázatosan összekócolják. Mivel a vespán minden bowdenes működtetésű /fék, váltó, kuplung/ ezért ha ezek a nem látványos, de annál fontosabb alkatrészek szarok, akkor az egész robogó szar!
Szóval a klasszikus Vespa valóban egy jó kis szerkezet, még ha nem is tökéletes. A mostani modern vespáknak már nem sok közük van a régiekhez. Technikailag totál más, árban horror kategória, viszont szépek is meg jók is. Azokat minden nap lehet használni.
Sajnos egyre inkább bejön ez a "retró" meg veterán mánia, és egy valóban kalapszar robogóért is egyre több pénzt kérnek. Ezeket megveszik, használni nem tudják, elviszik egy nagytudású "vesparestaurátorhoz", az egy kalap pénzért ősszekókányolja az egészet, és a végerdmény egy hulladék, ami egy csomó pénzbe került. Utána megpróbálnak megszabadulni tőle, és mindenkinek azt terjesztik, hogy ezek a járgányok szarok!
Hirtelen ennyi jutott eszembe a témáról. A leírás egyébként jópofa, aranyos történet.

ethan blow 2009.08.07. 11:19:49

nincs kissebségi komplexusom, nincs rá okom sem, emiatt ne aggódj, pszicho :) nem vagyok juppi, de ettől még nem lesz komplexusom, de biztos jól esett osztani az észt ezügyben...

sőt, kifejezetten jól érzem amgam a bőrömben, mindössze elmondtam egy véleményemet, mert az meg van. ha a köbcentit is figyelembe veszem, a motorom újkori ára nem sokkal több egy hasonló köbcentis Vespáénál (ha lenne, de nincs), és aki azt akarja mondani, hogy ez egy olcsó motor, az szerintem nem nézte meg a többi motor árát. egy 250-es 1 600 000 forint, és az még nem is nagy, az 500-as árát nem tudom. ez meg nem olcsó.

egyébként volt robogóm, nem Vespa, mert nem bírom elviselni azt a pici kereket, egyáltalán nem biztonságos (a kolegám barátnője tegnapelőtt esett el az esőben a Lánchídnál, az alsó csigolyája bánta, még kórházban), emellett a robogóval hajlamos azt hinni az ember, hogy a sisakon kívül nem kell semmi protektor, mert ez "csak egy robogó", laza, és jópofa papucsban-trikóban.shortban szlalomozni az autók közt. és estem is egy kurvanagyot, és hetekig tartott, mire újra lett bőr a jobb oldalamon végig.

amúgy elnézést, ha valaki túlságosan a lelkére vette, amit írtam, a cikk íróját ezek szerint szabad herótozni, de a Vespa az érinthetetlen, jó motorást mindenkinek, részemről ennyi, nem bomlasztani jöttem ide, csak zavar ez az "olcsómotor" kategorizálés, mert szerintem meg drága.

Zahal 2009.08.07. 11:29:47

@Ámond Pista: talán félreértettél engem. a robogósokat abszolút megbecsülöm. vagy mert az a munkaeszközük, vagy mert majd egyszer ők is motorra ülnek..stb.
a pökhendi vespásokkal van bajom.

ökoparazita 2009.08.07. 11:30:01

szerencséd, hogy neked a vespa a gyerekkori élmény, meg az olasz kisváros, nekem a jawa 207 meg egy magyar falu, de a lényeg ugyanaz, és tartom hogy lehet ezekkel a gépekkel manapság is közlekedni... igaza a pedálos babetta nem mindig az első löketre indul
a javítás és megcsinálás vitához csak anniyt fűznék, hogy aki ért ezeknek a szereléséhez (pl. apáink, vagy nagyapáink) mert a napi használatban, ha a kis dög lerohadt az árokparton a marhalegelő mellett, akkor nem moblion hívták a haverokat, hogy szállítsák be a legközelebbi szervízbe, hanem kétórányi káromkodással egybekötve nekiláttak megszerelni ott az útszélén, ha lehetett, a többi fanatikus, meg ezt a tudományt leste el. legalábbis nálunk ez így volt, legyen az danuvia, szimó svarbli, babetta, s50es sámson, vagy a városi közlekedésem csúcsgépe a saepia.
úgyhogy mindegy hogy juppigyerek vagy fanatikus ül rajta, a lényeg hogy motoros, de abban a fanoknak igaza van, hogy aki nem rakta még össze kétkezével a saját motorját a garázsban, annak elég ha anniyt állapít meg, hogy jól néz-e ki és szereti-e, a műszaki tartalom leszarozását meg úgy etikus, ha arra hagyja, aki tényleg csinált is már motort hulladékból

Psziho 2009.08.07. 11:33:58

@Dzsony:

gondolom mindenkinél többet értesz,a vespákhoz,más meg rögtön hülye hozzá,ha nem tetszik neki a váltás finomsága!

biztos azért váltanak a vespáim hangosan,mert nem értek hozzá,sőt egy nyomorult bowdenfeszesség beállítás is gondot okoz!

ökoparazita 2009.08.07. 11:37:09

jah és szerintem se újítsd fel, csak azt javítsd, amivel a rozsdától vagy az enyészettől mented.
a patina meg az évek teszik ezeket a cuccokat többé mint a most vásárolt "wanabe 60's" műanyag pimpliket

johnny fiamma 2009.08.07. 11:39:08

Egy új Vespa tényleg baromi drága, de úgy gondolom, a minőséget, a design-t, az érzést meg kell fizetni. Ez egy szerelem, akinek sose volt Vespája, vagy egyszerűen nem tetszik neki ez a stílus, ezt sose fogja megérteni.

Nekem egy 12 éves ET4-esem van. Egy vitatott közlekedési szituációban szépen eltaknyoltam vele, a biztosító persze nem fizetett. Úgyhogy saját pénzből majdnem ráköltöttem a teljes vételárát, hogy újra a régi pompájában ragyog. :) Pénzügyileg nem volt ésszerű lépés, de ez szerelem, és ilyenkor nem mérlegel az ember.

Psziho 2009.08.07. 11:42:31

@Mu Deng:

senki sem állította hogy olcsó a vespa

a kínai szutykok olcsók,a vespánál a nevet is ki kell fizetni,és a minőséget is


aki nem akarja ne fizesse,de ne minősítse már a másikat,mert mással jár!

Ámond Pista 2009.08.07. 11:43:21

@Mu Deng: Bár engem nem izgat az új ára, ha lenne annyim, akkor is régit vennék. DE 1.600.000 a legdrágább kivitel, még a 300-as is olcsóbb, és 500-as meg nincs is. Amúgy persze hogy drága, hisz az utóbbi évben kivívott presztizsét természetesen meglovagolja a gyár. Ez már csak így megy a mai világban minden márkával, amelyik sikeresen túléli a nagy globalizációt!

Az hogy valaki elesik, nem feltétlen a kis kerék hibája, gyakorolni kell vele.

Az öltözködésbe meg szerinterm nem érdemes itt bele menni, tény hogy robogóra nem öltözik be legtöbb ember annyira, de a 100 Le feletti csodagépeken is jellemző a pacsker, r.gatya kombó.

johnny fiamma 2009.08.07. 11:45:16

@Zahal: Minden motorosnak igyekszem köszönni. Tízből jó, ha négyen visszaköszönnek. Bosszantó, ha az embert levegőnek nézik, de ez egy ilyen ország, nem motor márka függő.

Psziho 2009.08.07. 11:51:16

@johnny fiamma:

ez a motoros köszöngetősdi még 91-ben mikor egy xs 750-el hasítottam még életszerű volt,mert maximum 3 óránként jött szembe hobbymotoros

szerintem már rég el kellene hagyni ezt a szokást,mert annyi a motor hogy mást sem csinál az ember

szegény német,svájci is csak néz mikor ide kerül hogy mi a fasz van,náluk ez nem szokás mert annyi a motor

meg aztán ott a kérdés az mz-robogó stb. kinek köszönjek kinek ne,és szegény burgmanos mikor tíz motor után a tizenegyedik int hirtelen nincsen felkészülve rá,aztán rögtön bunkó?

pasztasutta (törölt) 2009.08.07. 11:53:03

Vespával közlekedni az egyik legjobb dolog amit az ember tehet a városban. Persze nem mindegy mekkora motor van a vázban. Nekem egy '83-as PX200-asom van, húz mint a gőzmozdony. Az mondjuk biztos, hogy egy csurom vas kaszni egy 50-es motorral nem Budapestre való, a road rage és zéro tolerancia fellegvárába... Vannak itt gyakorló Vespások? Megfigyeltétek, hogyan húzódnak azonnal szét az autók amikor bezúzunk közéjük? Szeretnek minket? Féltik a fényt? A műanyag robogókat magasról leszarják...

Psziho 2009.08.07. 11:54:29

@pasztasutta:

szerinted tudják miből van a kaszni?

ez csak téged boldogít hogy az vas:)

Dzsony 2009.08.07. 11:58:07

@Psziho:
Én nem mondtam, hogy mindenkinél jobban értek hozzá, sőt még motorszerelőnek sem tartom magam! Azt is mondtam, hogy tisztelet a kivételnek.
Én csak a saját tapasztalataimat mondtam el. Találkoztam elég sok szőrnyű kókányolással életemben, meg volt már példa arra, hogy valami szar volt, meg senki sem tudja, hogy miér ilyen, aztán a végén mégis csak jó lett.
Vannak ám itt elég sokan "Vespadoktorok" meg "restaurátorok", akiket én inkább másképp neveznék!
De ahogy mondani szokás: Akinek nem inge ne vegye magára!
Ha neked a hangosan csattanó váltó azt jelenti, hogy szar, akkor a vespa váltó tényleg szar. Ennyi.
Nekem az a szar, amikor nehézkesen működik, meg esetleg dobálja a sebességeket meg hasonlóak. Egy ilyen konstrukciótól nem várom el, hogy még csöndesen meg vajpuhán váltson. A Vespa ilyen. Lehet szeretni is meg utálni is.

pösti 2009.08.07. 11:59:58

A múlt hét végén volt szerencsém(nászút) Rómában egy 125öst bérelni(60euro/24óra) és előadni a Hepburn/Peck fílinget(a Vespások tudják miről beszélek)!Na AZ volt nem akármilyen élmény...

Psziho 2009.08.07. 12:07:46

@Dzsony:

akkor végülis egyetértünk!

utoljára egy ts 125-öt újítottam fel,salzburgba vitték

szinkód,gyári motoralkatrészek,kézi szegecs a taposón stb.

rám senki ne mondja hogy kókányolok,ne is utaljon

Rocko- 2009.08.07. 12:10:33

huhu, tetszetős. kedvet adtál Zoli, nem ehhez, de kaptam. :)

johnny fiamma 2009.08.07. 12:13:39

@Psziho: Ebben igazad lehet, sosem értettem, honnan ered ez a szokás, mivel nem olyan rég Vespázom/motorozom, de tetszik, hogy tök idegen emberek barátságosan intenek vagy biccentenek egymásnak.
Szóval a dilemma bennem is megvan, kinek érdemes köszönni és kinek nem. Mert állítólag már itt is kasztosodunk. A speedmotoros nem köszön a robogósnak. A chopperes a túramotornak, az endurós senkinek sem köszön, és lehetne folytatni a sort, keresztül-kasul. Persze az élet rácáfol ezekre az általánosításokra pozitív és negatív értelemben egyaránt.
Amúgy ezt a köszönős témát azért feszegettem, mert Zahal sérelmezte, hogy ezek a bunkó Vespások sosem köszönnek vissza.

kerokaa 2009.08.07. 12:21:58

Jövő héttől saját tapasztalatokat gyűjtök egy járóképessé tett Schwalbeval. Aztán tudok mondani bármit is a kis köbcenti kontra városról. Egyébként a fényezésem ótvar, sőt nem is eredeti. Alkalom adtán lefújom. Nem lesz gyönyörű majd, de ne nem ez a cél. Csak, hogy ne hányd el magad, ha ránézel :)

Akarki lehetek 2009.08.07. 12:32:59

A váltója hangos, és figyelni kell rá. Végülis '60 előtti a konstrukció. De ha álló motornál nem erőlteti az ember, és nem versenytempóban váltogat, akkor jól funkcionál. A váltókeresztet kímélni kell, ez ilyen.

Nem kell mindenkinek értenie mindenhez. De ha valaki restaurál, akkor mi öröme lesz, ha nem csinál belőle semmit? Illetve egy autós újságírónak nem kéne ebben is otthon lenni?

Vagy a történelemben, és utánanézni ki tervezte, ki tervezte újra, miért jött a Paperino (Donald kacsa), kitől (kiktők jött) a név, stb. Ez egy összelapátolt dolog.

Az emlékek szuperek, átélném szivesen. A történelmének megírása előtt utána nézhetett volna a cikk írója. Illetve a személyes tapasztalatát arra kellett volna alapozni, hogy 37 éves a motor (ráadásul a konstrukciója már akkor sem volt friss). Érdekes, a 4 LE feletti PK50S azaz 10-es venturi csöves Vespa sem bírja 60 felett (valóságban, nem órával). Ezzel 80-at mutatott egy nem buherált gép? Egyébként említess PK50S fogyasztása 1,4 liter. Az 50-es XL-eké 2,9, de a 125-ös is csak 3-at eszik.

Ha valaki nem BP-en él, hanem másik megyeszékhelyen, nagyvárosban,akkor lehet vele közlekedni. Tapasztalat. Akinek meg olyan robogó kell, ami erősebb, vegyen nagyobbat, vagy leginkább újabbat.

A Vespa restaurátorról nem hallottam. Vespás körökben ismeri valaki?

Akarki lehetek 2009.08.07. 12:36:13

Félreérthető. Nem restaurálásban gondolom hogy otthon kellene lennie egy autós újságírónak. Úgy értem egy autós újságírónak szerintem otthon kellene lennie technikai dolgokban is. Én nem forrsztok nyákot, de nem is írok róla. Mosógépet szerelek, autót, motort, falazok, vakolok, burkolok ha kell, de nem írok arról sem. Viszont nem írnék olyanról, amihez nem tudok hozzátenni. Szerintem legalábbis nem csak a külföldi cikkek fordítása és a külföldi sajtótájékoztatók megértése és továbbítása a feladata egy autós újságírónak.

Újra végigolvasva elég nyers lett az első hsz. De a lényege ugyanaz lenne.

S2000 2009.08.07. 12:40:35

Tetszik a motor is meg a cikk is, köszi!

konti10 (törölt) 2009.08.07. 12:43:44

A nap cikke, jól esett. Ausztriában állat módjára fogy most a Vespa, mindenféle tuning cuccokkal.

Psziho 2009.08.07. 12:47:33

@Akarki lehetek:

a vespás körök sem ismernek mindenkit,például én sem irogatok soha vespás oldalakra,messze is lakom budapesttől

sok vespát csináltam,de nem ezekből élek

az viszont nagyon jó érzés mikor egy rozsdás kaszniról veri le a homok a dzsuvát
vagy először beindítani egy felújított motort,majd a próbakörön pöffenteni egyet

egy olasz vespaszervízbe járok alkatrészért,ahol gyakran előfordul hogy 3 olasz nyugdíjas veszekszik hogy mit hogyan kell csinálni

-ez a leghitelesebb forrás,az biztos!

mtk001 2009.08.07. 12:57:59

Nekem 150-es van, 84 -es évjáratú és imádom.
A fék persze elhúz (hátsó kerekes) fékezéskor, az első fék speciel nekem egész jó.
A váltó eléggé akadós, a kuplung kemény, de megy mint az ördög és szinte mindenkinek tetszik.
Nagyon jó vele 'végigdarázskodni' a városban.

A felújításhoz a Vespa klubos fiúkat ajánlom, nekem nagyon jó tapasztalatom van velük.

S2000 2009.08.07. 13:09:55

@Psziho: "egy olasz vespaszervízbe járok alkatrészért,ahol gyakran előfordul hogy 3 olasz nyugdíjas veszekszik hogy mit hogyan kell csinálni"

:)

Dzsony 2009.08.07. 13:10:28

Én is annak vagyok a híve, hogy a kicsit kopott, de még eredeti fényezés többet ér bármilyen csillivilli festésnél.
De ha már nagyon ütött kopott ramaty a járgány, vagy átfestették, de minek, akkor kénytelen az ember újra fényezni a gépet. Egy teljes felújítás nagyon jó szórakozás annak aki szereti csinálni.
És igen. Amikor darabokból összeáll az egész motor, felöntöd friss olajjal, egy kis keverék a tankba, és a második rúgásra gyönyörűen brümmögni kezd, hát az valami nagyon nagy királyság!

Zahal 2009.08.07. 13:20:50

@johnny fiamma: nálam még mindig megy a köszöngetősdi, és a legtöb motoros visszaint. túramotorom van, a sportmotorosok szinte mindig intenek, az endurósok is, a robogósok csak akkor, ha én is. legkevésbé a vespások és a csopperesek köszönnek vissza. na, az a másik kaszt. az általában lógó tökű, sörhasú, pöffeteg gombák lenézik azt, aki nem tud kipengetni a motorért 8 millió Ft-ot.:-P de azt gondosan gyakorolják, hogyan kell a Ráday utcán feltűnősködni, és megfelelően letámasztani a csattogó, túlsúlyos, városban hasznavehetetlen gőzmozdonyukat.

pet77 2009.08.07. 14:13:49

" Amit nem romboltak le a támadó Szövetségesek, azt elpusztították a visszavonulásra kényszerülő nácik."


Ezt nem értem!!
Tudtommal a németek és az olaszok szövetségesek voltak...
TothZé legközelebb ne próbáljon történelmi köritést szőni a cikk köré...
Inkább szerelje le a kipufogót, oszt'menjen 1 kört!!!!!!!!!

apajelölt · http://apaleszek.blog.hu/ 2009.08.07. 14:20:41

Az a bizonyos "Rinaldo Piaggio,aki a motorizáció történetének egyik legnagyszerűbb vízióját fogalmazta meg" ugye Enrico Piaggio.
A gyárat a papa, Enrico alapította, de a világháború utáni robogó-project teljes egészében Rinaldo fia, Enrico nevéhez fűződik.
Nem is tudom, hogy az öreg élt-e még akkor, mindenesetre a gyárat Enrico vitte.

Akarki lehetek 2009.08.07. 14:41:35

@Psziho: összevesző olasz nyugdíjasok? Láttam sok összevesző olaszt, hát még az milyen lehet, ha a nyugdíjasok ráérnek egész nap civakodni...

Egy biztos, ha restaurálni kell, akkor érdemes oda vinni, ahol már jópárat megcsináltak szépen és jól. De szerintem az egyén hozzáadott része nagyon fontos. Ameddig meg nem kókányol rá valaki az eredetire másik festéket, addig kár festeni. De sokszor az újrafestést az ember azért akarja a "kedvencének", mert "jót akar vele tenni". De én nem vagyok híve, amíg nincs baja.

Akarki lehetek 2009.08.07. 14:43:18

Ezt bemásoltam, hogy valóban rendes történelmi körítést kapjon a dolog. Nem akartam linket tenni, hátha nem szabad. Szóval: A Vespa születése 1946-ra nyúlik vissza, akkor került ki az első "darázs" a Piaggio cég gyárából. A történet azonban korábban és egészen máshogy kezdődött. Az 1884-ben Rinaldo Piaggio által alapított Piaggio vállalat kezdetben luxus tengerjáró hajók kabinjának berendezéseihez szállított első osztályú faanyagot. A század végén már a vasúti kerekek készítésével, majd az első világháború alatt tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, később pedig repülőgépmotorok és helikopterpropellerek gyártásával bővült a cég tevékenységi köre. Az első világháború évtizedekre meghatározó változást hozott a vállalat életébe: repülőgépeket és hidroplánokat kezdett gyártani. A genovai üzem mellett 1917-ben Pisában, négy évvel később pedig Pontederában nyitottak gyárat.

A második világháborúban nagy veszteség érte a Piaggio vállalatot, a pisai és pontederai repülőüzemeket ugyanis a szövetségesek szinte a földdel tették egyenlővé. Az alapító tag fiának, Enrico Piaggionak volt a feladata ezeknek az üzemeknek a helyreállítása. Ötlete nyomán, amely a gazdasági helyzetet és a társadalmi szempontokat vette figyelembe, megalkották az olcsó tömegcikknek szánt Vespát.

A könnyű és gyors mozgást biztosító közlekedési eszköz gyártása a lehető legjobbkor kezdődött, hiszen a járműállomány a háború során szinte teljes egészében odaveszett.

A biellai gyárban Renzo Spolti tervezett 1943-1944 között egy motort (MP 5-ként ismert), amelyet furcsa alakja miatt a dolgozók Paperino-nak (Donald kacsa) neveztek el, Enrico Piaggionak azonban nem nyerte el a tetszését.

Enrico ezért 1945-ben megbízta Corradino D'Ascanio mérnököt (aki 1934-től volt a gyárnál, és az ő tervei alapján készült el az első modern helikopter is), hogy tervezze újra a kétkerekűt.

Mivel D'Ascanio nem szerette a motorokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják az emberek ruháit. A mérnök hasznosította a légi járművek tervezése terén szerzett tapasztalatait, és egy olyan robogót tervezett, amelynek karosszériája és kormánya a repülőgépekére emlékeztetett: a 98 cm3-es robogón a sebességváltó kar a kormányra került, a motor pedig a hátsó kerékhez, a robogó elejére nem teleszkópvillát tervezett, hanem a repülőgépgyártásban használatos levegőkaros kormányoszlopot, amely megkönnyítette a kerékcserét, a karosszéria pedig megvédte a vezetőt a piszoktól. A vezetési pozíciót úgy tervezte meg, hogy kényelmesen és biztonságosan üljön a sofőr.

Egy év múlva, 1946 áprilisában 15 darab, Vespa (darázs) névre keresztelt példány gördült ki a Piaggio pontederai üzeméből. A nevet Enricótól kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett. Amikor bemutatták, az emberek többsége kíváncsian, és érdeklődve fogadta, bár szkeptikusak is voltak jó néhányan, akik nem hittek a robogó jövőjében. A Vespa azonban nem várt sikert aratott. Az első Vespa értékesítését a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a 60 km/h sebességre is képes robogóból 2484 darabot adtak el.

Sikere óriási volt, és miután az első évben legyártott 2000 darab kevésnek bizonyult, a nagyarányú kereslet miatt 1949-ben 35 ezer darabot, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek belőle.

A második világháború után újra talpra álló Olaszországot a Vespával motorizálták, és a Piaggio látta el robogóval az egész országot.

Az első tíz évben egymillió Vespát gyártottak (1956-ban ünnepelték az egy milliomodik darabot), amely az ötvenes évek közepére már világszerte az egyik legkelendőbb közlekedési eszközzé vált, és több országban, mint például Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Brazíliában, Indonéziában és Indiában is gyártották.

A világon az olasz stílus és elegancia egyik szimbóluma lett különlegesen nagy mértékű elterjedtségének is köszönhetően, amelyet a mára a 16 milliót meghaladó legyártott példányszám is bizonyít.

Pajtás 2009.08.07. 15:02:43

nekem 125ccm-es cosam van. imádom. néha csak nézem, vagy csak ráülök.

2009.08.07. 15:32:20

Én pár szezont átmotoroztam egy 180-as Runnerrel. Nagyon nagyon szerettem sőt szerettük, két személlyel is jó kis motor volt. Előtte is volt robogóm, a Simsonos korszakban volt SR50-esem is. Tavaly vettem megint egy SR50-est, bohóckodni, aztán gyorsan el is adtam, nem jött be. Idén viszont voltunk négy napot Nápolyban. Akinek két lába és legalább egy keze van az motorozik. Akár ősöreg Vespán is. Közben telefonál, fagyit eszik, igazgatja a gyerekeket, mert nagyon sokszor bukó nélkül 3-5 ember megy egy motoron... Egy pár fotóm:

matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz11.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz12.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz16.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz17.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz27.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz8.jpg
matiz.terep.hu/albums/napolysz/nap_sz9.jpg

Szóval elég komolyan megcsapott a kétütemű purrogás megint, és fellángolt a dolog, hogy vegyünk Vespát! Na ez a milliós kategória a használtautón. Aztán ez lecsillapodott, hogy mindegy, hogy mi, csak két kereke legyen és legyen rajta egy kicsit letörött Vespa felirat! Na ez a 4-5 százezres kategória ugyanott. Aztán beláttam, hogy baromi drága pusztán a kultusza miatt, inkább megnéztem a közlekedésiben az olasz motoros kiállításon a szép régi vasakat, és ennyi, marad a nyálcsorgatás. (Rászánt összeg százezer körül, ha valaki ennyiért tud gurulóképes Vespát, akkor trainmodeller kuk gmail.com..a lényeg, hogy működjön, a többi az én dolgom.)

Psziho 2009.08.07. 15:42:17

@Matiz:

jó képek van hangulatuk

azért egy kymco people és egy honda sky is belesimult az olasz tájba:)

Akarki lehetek 2009.08.07. 15:53:52

@Matiz: nézegess sűrűn, mert szokott lenni jó áron is. De az hamar elmegy. Külföldről is lehet behozni jókat. De arra számíts, hogy a nem szétvagdosott példányok, amik tényleg jól néznek ki (nem tökéletesek, de nem leharcoltak), azok 1000 EUR körül mennek, meg felette. Hiába egy rakat szar egyesek szerint, ettől függetlenül a normális példányoktól nem szívesen szabadulnak meg az emberek...

Psziho 2009.08.07. 15:58:43

német-svájci-osztrák oldtimer kereskedők cirkálnak már nálunk is ,egy-két megmenthető példányra vadászva,lesik a használtautót

olaszországot is lerabolják teljesen

lassan px-et sem lehet venni,pedig igen sok készült belőle

"G"-pont 2009.08.07. 16:59:36

Gratulálok!A VESPA minden robogó őse.Lehet kritizálni,de minek?Egyszerűen kultikus tárgy,mint autóban a mini vagy a bogár.Ezeket a 4 kerekűeket sem hasonlítgatjuk az alfához vagy egy toyotához.Tudom mit firkálok,mert ez a szakmám,a hobbym és a foglalkozásom.
Az első vespámat az ecserin boltoltam,mert máshol ilyen ínyencségeket a nyolcvanas években nem lehetett beszerezni.Munkaeszköz volt,hálásan szolgált mint egy öszvér.Eredeti nagy szélvédővel került hozzám,így akár esőben vagy télen -5 fokban is vígan motoroztam,akár hosszabb távon is.Na igen!A kézi váltó komoly figyelmet és megszokást igényel.Nekem 150 ccm-es vot,így boldogan elindult 2.-ban is,utána jöhetett a 4.Akkortájt tele voltam adrenalinnal,mint gyakorló motorversenyző,és törvényszerűen odavertem a gépet néhányszor.Röhögtünk,leporoltam a gépet,helyre tapostam amit kellett,oszt lehetett tovább menni.A motorozás és robogózás között különbséget kell tenni.Megtanultam.A vespa PX-el a közös projektünk a beszerezhetetlen gumik,és egyéb kopó fogyó alkarészek hiányában véget ért.
A második vespám egy ET4 150-es.Harmadik éve használom télen-nyáron(szintén munkaeszköz).Januárban pihentettem két hétig,mert kapott egy nagy szervízt és teljes átvizsgálást,karbantartást.Utána nem volt szívem kivinni a sózott utakra.
A motorja csodálatos finoman duruzsol,a teljesítménye is megfelelő-13LE-s.Kiválóan gyorsul,a vége 110 körül van.A rugózása kiváló,úttartása és egyenesfutása példás.A fékek tökéletesek.Minden híreszteléssel szemben igenis jól lehet vele kanyarodni.Ha jó az aszfalt akár a karcolásig lehet dönteni.Na ja!Azért a 10 colos kerekeknek bizonyos korlátaik vannak.
Az ET4-s mellé beszereztem egy 50 ccm-is kétüteműt,hihetetlenül lelakott állapotban.Teljesen ugyanaz mint a "nagy"csak a motorja és néhány apróság más rajta.Az Ő típusa ET2.Érdekessége,hogy kis szériás,kétütemű és kompresszoros!!
Teljesen megújult és megfiatalodott.Kapott egy enyhe tuningot,így a vége valahol 100km/h körül van.Csak vasár.és ünnepnapokon veszem elő.Nekem komoly értéket képvisel.Nem csicsás,nem hivalkodó,Hanem VESPA,aminek lelke van.

totalcarman 2009.08.07. 17:51:21

Angliában mostanság nagy divat az ilyen gép.Vespák,Lambretták.A legtöbb meg is van tuningolva.Modos stílusban sok visszapillantóval vagy éppen sportos kipufogóval,érces,rekedt hangon száguldoznak velük.Sokan munkába járásra is használják.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2009.08.07. 21:38:07

Emberek!!! (csak akinek inge!!!) Mit kell csesztetni TóthZét??? Ő megvette, megcsináltatta, felújítatta, stb... Nem Ő rakta össze, nem piszkált bele... És??? Ti meg élvezitek a szexet, pedig nem ti csináltátok a partnert(remélem)!!! Béke mindenkinek!!! Amúgy jó írás, tetszik a motor, ha szar, ha nem...

masterplan 2009.08.07. 23:34:36

Nekem is felnőtt fejjel és Vespán kezdődött a motoros, bocsánat robogós, karrierem. 125LX majd (jogsi letétele után, hiszen a 125 az még szinte csak segédmotor) 250GTS. Ez egy jól sikerült gép, nagyon szeretem, de egyre többet nézegetem az öreg PX-eket ...

dcsepel 2009.08.08. 07:35:30

Nagyon tetszenek a Vespák.

Gyerünk neki a felújításnak azt tuti jobban fog menni!

Hajrá.
Várjuk arról is a beszámolót!

Piaggiotto 2009.08.08. 10:05:57

Itt kezdődött a "Robogózás" ami nem hülyeség világ egyik legjobb dolgai közé sorolhatnám én is nagyon szívesen elfogadnék egy ilyen Vespát mivel mindgíg is vágyaimközé tartozott habár tisztába voltam az itt leírt csekély teljesítménnyel. De ezt a motort ugyebár a "feeling" miatt veszi az ember. (régi)Jelenleg egy Gilerám van (nem runner) és az 50es Piaggio blokk vidáman teszi benne a dolgát. ezek szerintem a legjobban összeszerelt kis motorok.

Krisi 2009.08.08. 11:52:14

Az írás tetszett, bár nem kedvelem a robogókat, de a Vespa azért mégis csak Vespa. Felújíttatni szerintem felesleges, ahogy nézegettem a képeket, azt hittem, hogy már restaurálva van, aztán a végén derült ki, hogy mégse :)

Azt a pöcsfej Clarkssont meg nem tudom miért kell beidézni minden második TC-s cikkbe, mégis ki a fasz ő? Egy nagypofájú pökhendi angol kretén, nem kéne minden szavát szentírásnak tekinteni, pláne ha faszságokat beszél, mint pl. hogy 100 lóerősnél gyengébb autó az szar és használhatatlan. Már annyi Ferrarit vezetett, hogy neki tényleg lassú, ezt megértem, de azért ilyeneket kijelenteni gyökérség.

Városban is simán lehet közlekedni 50-es robogóval 50-es tempóban, hidd el, nem fognak megreggelizni a kamionok.
Egyszerűen csak máshogy kell közlekedni, mint autóval vagy nagymotorral. Tavaly nyáron végig Sámsonnal közlekedtem itt a Nagyfaluban (full gyári, 60 a vége), egyedül az Árpád híd volt kicsit para, amikor a belső sávból a Budai oldalon ki kellett sorolnom két sávot a szélére, de azt is túléltem. Mindenhol máshol én voltam a gyorsabb :)
Amúgymeg biciklivel közlekedek fővárosunkban, aminek 45 a vége (fixi), de ritkán megyek olyan gyorsan, általában 30 körül forgatom, azzal is az úton közlekedek, mégsem tartom különösen veszélyesnek, egyszerűen meg kell szokni, és akkor nincs baj. Mondom, lényeg az, hogy teljesen máshogy kell közlekedni. A pizzafutárok egy része is 50-es robogóval nyomja, pedig ők sem tegnap kezdték.

Öltözködésről meg annyit, hogy az emberek nagy része általában csak akkor jön rá, hogy 30-cal elesve is le lehet súrolni a fél oldalukat, amikor már késő. Én még akkor is felveszem a protektoros dzsekit, kesztyűt meg farmert, amikor csak fél kilométerre megyek tankolni 43 fokban, inkább izzadjak meg, mint hogy lezúzzam a fél karom.
(komám egyszer Simsonon ült, épp kanyarvadászatra ment - Simsonos verseny gokártpályán -, ezért be volt öltözve: bőroverál, térdkoptató, kesztyű, csízma, minden volt rajta. Aztán melléért egy ezres szpídgépen egy tangapapucs - ujjatlan trikó öltözetű emberke, és elkezdett rajta nevetni. Erre visszaszólt a Simsonról, hogy "látom te se estél még" :)

Előjött még a köszönés is, szerintem tökre embertől függ, hogy ki köszön vissza és ki nem. Én azt vettem észre, hogy a robogósok - főleg vidéken - egyáltalán nem intenek, városban is inkább azok, akik be vannak öltözve. Gondolom mert nekik is van mellette nagymotorjuk, csak épp robogón ülnek :)

Azt meg jól mondtátok, a rózsaszíninges divatvespás managerek és a löttyedthasú 58 éves Harli Dévidzonosok túl felsőbbrendűnek érzik magukat ahhoz, hogy holmi halandó motorosnak visszaintsenek :)

Összefoglalva ne restauráltassad TéZé, szerintem is így jó ahogy van. Elveszne belőle a Dolce Vita :)

Ákim 2009.08.09. 20:38:32

Szívből gratulálok,hogy megvalósítottad az álmodat.Használd egészségesen,balesetmentesen.Baráti jótanácsomat viszont,ha tudod,fodadd el.Szerintem mindennapi használatra tökélets a Vespád.Visztont,ha mással restauráltatod,mindenképp próbálj benne tevékenyen résztvenni.Dolgozz be a szaki keze alá.Mosd el neki amit kell,adogasd neki a kulcsokat,tarts ellen ,stb...A munkádtól, belőled is lesz egy kicsi a motorban és ez tovább mélyíti a közös gurulások élményét.Jovanotti a Ragazzo Fortunato-ban,már elénekelte az érzést amiről beszélek."Szerencsés srác vagyok,mert kaptam egy álmot.Semmi másra nincs szükségem.Szép vagy,mint a nap,megőrülök érted" www.youtube.com/watch?v=7-jgzGCJe_o

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.08.10. 00:16:14

@Johnny Bravo:

Szerintem minimális műszaki érzékkel és némi lelkesedéssel házilag javíthatóak ezek a motorok. Ne hasonlítsd össze egy űrhajóval.

Szerintem egy férfiembertől minimálisan elvárható, hogy be tudjon verni egy szöget.

Én az autóimat magam raktam össze (és szedtem szét előtte), a számítógépemet magam raktam össze (nem én forrasztottam a nyákot), a motorjaimat kosárból raktam össze, a gitáromat magam készítettem, emellett mosok, főzök, takarítok......

Kizárólag olyan munkát bízok másra, amihez nincs felszerelésem, vagy tényleg komoly szakértelmet igényel: lakatosmunka, nagyobb felületek fényezése.

Tetszenek Tóthzé járművei, csak ez a lányos hozzáállás nem.

Dzsony 2009.08.10. 10:21:17

@Krisi:
A Simson megy hatvanat, a leírásban szereplő kis Vespa meg csak 50-et. Ez azért elég nagy különbség, még ha nem is tűnik annak. Tudom, mert volt jópár Simsonom is meg Vespám is. A Simson jobban is gyorsul. A pizzafutik meg általában tuningolt robogányokkal szaladgálnak. Nem sűrűn látok pizzafutárt 40-50-el poroszkálni.
A bringa az megint más tészta, azt nem veszik járműnek az autósok, természetes, hogy lassan megy, és kerülgetni kell. A robogótól már elvárják, hogy haladjon legalább 50-60-al. Én ezt tapasztalom.
Egyébként a történet jó. Hajrá VESPA!

Csikós Zsolt 2009.08.10. 14:04:24

@Ámond Pista:

El vagy tévedve, már a húszas években gyártottak robogónak nevezhető, trepnis, hátul elhelyezett, kiskerekű motorokat. A Vespa az elterjedése miatt lett az első.

Csikós Zsolt 2009.08.10. 14:12:53

@Psziho:

Most voltam Mariazellben motorral, végig köszöngettek az osztrákok. Már én fáradtam bele. Nem tudom, hol motorozol, az olaszok is köszöngetnek a túraútvonalakon. Városban nem, ez tény.

Csikós Zsolt 2009.08.10. 14:16:19

@Dzsony:

Nem egészen, ebből az álló hengeres, ötvenes Vespából (a blokk egészen 125 cm3-ig ment a Primaverávan) is volt többféle, a feleségemé ugyanilyen, 72-t megy GPS szerint, abban még nincs óra, mert 1970-ben készült, ezért ki kellett mérnem. És nem gyorsul számottevően rosszabbul, mint a szinyó, csak a váltás nagyon lassú, a lábváltónál jobbat sajnos még nem találtak fel motorra. Volt Simsonom is, tudom, az S50B púpos tankosom gyorsabb volt végsebességre a széria S51-esnél, és az 68-at vitt a saját órája szerint, és mint minden km-órában, abban is volt jóindulat két vödörnyi. A Simson sokkal jobb motor, de egy jó 50 Special nem lassabb.

Psziho 2009.08.10. 16:05:07

@Csikós Zsolt:

akkor idézem magam:)

'szegény német,svájci is csak néz mikor ide kerül hogy mi a fasz van,náluk ez nem szokás mert annyi a motor"

Dzsony 2009.08.10. 17:34:58

@Csikós Zsolt:
Biztos lehetsz benne, hogy ha 72-t megy asszonypajtás 50 Specialja, akkor az tutira nem gyári 50-es, hanem már valami tuning henger van rajta.
Ja és nekem is volt jó kis S50B púpstankos Simson. Csörgött zörgött, nem ugrott úgy mint az újak, de végsebességre mindet leverte!

Psziho 2009.08.10. 21:44:36

nemrég bontottam pár pk 50-est,háromféle torokátmérőt találtam,attól függően hogy milyen piacra szánták

ezek után kár vitatkozni végsebességről,például a piaggio/gilera/puch typhoon körülbelül 10 különböző módon lehet lefojtva

buzi svájci-osztrák-német-magyar stb. piacok,ahol úgy agyonfojtják a motorokat hogy életveszélyesek a forgalomban,és 10 ezer kilóméter alatt kifekszik bennük a motor a szegénykeveréktől

Ámond Pista 2009.08.11. 09:22:39

@Csikós Zsolt:

Olvasd el mégegyszer amit írtam!

Ezt pedig nem tudom értelmezni:

"A Vespa az elterjedése miatt lett az első."

Friss topikok

Hirdetés