Halálos iramban robogózni

MP5 - olyan csúnya volt, hogy le sem gyártották

A robogózást a szükség teremtette: a háború utáni ínség kellett hozzá. Ha Enrico Piaggio nem szívta volna mérnöke, Renzo Spolti vérét, akkor nem készül el az ős, az 1943-as MP5. Ez annyira csúnya volt, hogy a munkások utálkozva a Paperino (Donald kacsa) csúfnevet akasztották rá.

1945-ben az olaszok az utolsó bombatölcséreket temetgették be, amikor Enrico kihúzta a fiókból a tervet és állítólag büntetésből megbízta Corradino D'Ascanio-t, hogy gondolja újra az olcsó, végletekig logikus és megbízható motor tervét.

A mérnök duzzogva nekiállt - köztudottan utálta és kényelmetlennek tartotta a kétkerekűeket. A repülőgépiparban szerzett tapasztalatait alapul véve rajzolta meg a karosszériát. A váltót a kormányra, a 98 köbcentis kétütemű motort pedig a hátsó kerékre szerelte. Elutasította a hagyományos teleszkópvillát, helyette a repülőkről másolta le a könnyen szerelhető felfüggesztést.

Egy évvel később már kész volt az első tizenöt darab, amelyeket Enrico Piaggio a formájuk után nevezett Vespának, azaz darázsnak. Az olcsó, de mégis szép közlekedési eszközre ráharaptak az olaszok, a Piaggio erényt kovácsolt a szükségből.

Az ember kivagyisága örök, a génállományukat tagadták volna meg, ha nem alakulnak ki gyorsan a robogóversenyek. Ezek máig népszerűek Olaszországban, de hazánkban is rendeznek futamokat. A videón sisakra rögzített kamerán keresztül követhetjük, ahogy szédítő tempóban, zsongva száguldanak a Vespák – lám, nem kell száz lóerő és széles gumi ahhoz, hogy térdünkkel az aszfalton kanyarodjunk.

Ha ilyen versenyt nem is, de érdekes motorokat és izgalmas pillanatokat önök is láthatnak, ha kilátogatnak a hétvégi, városligeti Robogófesztiválra!

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr191133534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DBandesz 2009.05.20. 17:11:23

@jihad motorsport: És? Akkor mi van? Erről le lehetne szokni...


A TÉMÁVAL kapcsolatban: volt szerencsém vezetni egyszer egy Vespát, és megfertőződtem. Amint lesz fölös pénzem, újra visszanyergelek erre a márkára, egy ET4-el kibékülnék.

ZzzZ 2009.05.20. 21:14:09

ezek Németországban készült videók
4:30-tól a Hockenheimringen mennek
németeknél is van bőven verseny a kis "kávédarálóknak" /50-es, automataváltós robogók/
pályaverseny: Stage6 Cup /6 versenyhétvége-> 12 verseny, 3 géposztály, közel 70 versenyző/
gyorsulási verseny: DSSC
hollandoknál szintén van gyorsulás, olaszoknál: Malossi Cup, Polini Cup, Stage6 Cup, és gyorsulási verseny
ezek rendesen megszervezett versenyek,
a találkozók is 6-8000 főt befogadni képes helyeken vannak/pl Lausitzring/, és általában minden jegy elkel

Alex69EVO 2009.05.20. 21:49:47

az olaszok állatok!!IMÁDOM ŐKET!!!
aki már volt olaszországban, az láthatta, hogy az utcákon is "így" mennek és ott majdnem mindenkinek van/volt robogója.
Talán én is azért vettem olasz robogót, mert tettszik ez az életforma.
Kövezzetek meg, de nekem jobban tettszenek, mint a nagymotorok (speed, cross, chopper).
Volt már több Apriliám, meg Gilerám (Runner180-ezt próbáljátok ki:D), sajnos vespám még nem :(
De talán pár év múlva nekem is lesz egy, és akkor én is átélhetem az OLASZ, VESPÁS életérzést!:)

marek098 2009.05.20. 22:12:11

A Vespák tuti kis mocik! Nekem a mostani a második, igaz mindkettő az újabb, nem kormányváltós (sajnos) ET sorozatból való: 50es, 2ütem mind a kettő! Összesen kb 50ezer km-t vespáztam, és minimális hibát produkáltak (egy gyújtás felújás a réginél, párezerért, meg egy membrán a karbiban a mostaninál 2500Ft, más SEMMI) egyébként mindkettőt használtan vettem, olaszból behozottként... tehát már eleve kaptak hideget meg meleget! mindenkinek ajánlom!

SzuMe 2009.05.20. 22:25:38

Azt tudja valaki, hogy a magyarországi versenyekről hol lehet infót megtudni?

wny 2009.05.20. 22:57:38

http://www.vespaklub.hu/

determ 2009.05.21. 09:54:59

Németországban ennek hatalmas nagy kultúrája van. Magyarországon sajnos még sehol nem tartunk, ezért is jó, hogy van/lesz egy ilyen robogófesztivál. Ez persze még sehol nem lesz ahhoz képest, ami kint történik, de lassan begyűrűzik ide is a dolog.
Sajnos Magyarországon még nem tartunk itt, de ahogy elnézem a robogózók száma és ezzel a versenyzők, tuningolók száma is biztosan nő.
Találkozunk minden hónap első vasárnapján a Citadellánál :)

dr.oid 2009.05.21. 10:33:40

egy 80as évekbeli, törött, NSZK-ból hozott, itthon úgy ahogy helyrehozott 125-ös Vespát hajtottam suhanckoromban. előző gazdája a belét kihajtotta szegénynek. nem egészen futott egy nyomon, néha be kellett tolni, de IMÁDTAM vele menni. jobbos kanyarban bedöntve leért a váltóblokk ilyenkor egy döccenéssel arrébb rakta a seggét. a kéziváltás állat volt. vehemensebb startolásnál volt, hogy gangolásig egykerekeztem. egyszer 100as tempó fölött besült a blokk (dugattyúcserekor nem gyári dugattyú került bele). ezt a dongózümmögés helyetti csendből, a bukón keresztül beszűrődő csikorgó hangból (hátsó gumi) és abból vettem észre, hogy nagyon kenődik a hátulja. soksok ellenkormányzással úton tartottam. kurva hosszú gumicsíkot húzott maga után, de a hátul elhelyezett motor miatt tartotta a nyomvonalat még leblokkolt hátsó kerékkel is. a dobfékek gagyik voltak. tényleg hasonló stílusban és tempóval lehetett vele menni mint a videón. egyszóval a Vespázás életem meghatározó élménye volt.

Szsrobert 2009.05.21. 14:00:21

De ráértek...
A videó nekem is tetszik, bár kissé kamikáze stílusú.

bezil 2009.05.21. 15:40:49

méghogy csunya az mp5? lef**nám a bokám ha állna egy a garázsomban.szerintem gyönyörű dehát izlések és pofonok :)

jöttment senkiházi 2009.05.21. 20:35:35

Létezik magyarországon is hivatalos robogóverseny, ha nem is vespa (lehet hogy az is van, és nem tudom) de speciálrobogó az nangyon is van!

Megy ott a mezőnyben egy csomó korábbi és mostani menő, JAnibá,Attis,Kis Szabó, Pendl, MAgda, néha Sebi Peti, és még sokan mások.

Arról nem is beszélve, hogy hivatalos Simson kupa is van, tahát valamiféle kis ccm es versenyzés nagyon is van.

determ 2009.05.21. 22:34:24

Van itthon is verseny igen. Én csak azt mondom, hogyha kicsit elkezded bújni a témát és megnézed, hogy a "világ boldogabbik felében" milyen események vannak, akkor egy itthoni verseny és a hétvégi Robogófesztivál a "kismiska" kategóriába tartozna.
Érdemes elnézegetni pár Vespás és nem Vespás videót, hogy mennyi robogó, mennyi kiállító és mennyi ember van.

Ízelítő:
http://www.metacafe.com/watch/2280760/german_custom_scooter_show_2008/

Szóval van hova fejlődni :) Mindenképp értékelendő, hogy valaki ezt észrevette itthon és megpróbálja "összeterelni" az érdeklődőket.

jöttment senkiházi 2009.05.21. 22:54:03

@JégEmber:
Hát persze, tudom én.

Iszonyú komoly tömegsport balhét lehetne létrehozni, a volt NDK ban áruházak parkolóiban is rendeznek robogóversenyt,meg lehetne oldani itt is, a srácokat vasvillával kellene elzavarni annyian lennének.
De nem, itt nem lehet ilyesmit.

Ahol nincs tömegsport, ott nincs komoly élsport sem vagy, ha van, akkor tengődik.

ZzzZ 2009.05.26. 17:53:52

@jöttment senkiházi: erről meg lehetne tudni többet is? Mert én is voltam már egy-egy elcsípett versenyen, de csak véletlenül keveredtem oda. Neten kerestem versenynaptárat, esetleges következő helyszínt, de semmit nem tudtam meg.

Friss topikok

Hirdetés