A Mátrában versenyezni kell

Éppen letettem a Montesát, a benzinkút üvegtábláján még ott rezgett a kétütemű blokk utolsó robbanása. Egy régi versenymotor mindig romantikával tölt el, az ember a kisebb hibákat is megbocsátja neki – így került a családba a Cota 349-es.

Kilián Endre, az eladó érezte, mitől zsizsegek – őt ugyan a triál, mint műfaj annyira nem győzte meg, de a közúti motorozás és az utcai versenyek említésére kipirosodott. Hamar előkerültek a gyermekkori emlékek, és egy név, amit utoljára valami sporttörténeti almanachban olvastam: Marmoly Sándor.

A siroki Mátra Vidéki Fémművek versenyzője az egyik utolsó képviselője a hazai Pannóniás korszaknak. Sutyi, ahogy barátai nevezték, P20-on versenyzett. Az Endre által átküldött képeken jól látszik, hogy szépítették és alakították évről évre a motort: a cél a lehető legnagyobb sebesség elérése volt.

Parádsasvár, Sirok vagy Pozsony – a '77-'84 között készült diafotókon izgalmas versenyhelyzeteket, rég elfeledett rajtokat, versenyzőtársakat és családtagokat látunk. Ha néha életlenek is, így adnak igaz tükörképet egy korszakról, a magyar motorsportklubok utolsó éveiről. Marmoly Sándor, Magyar Károly és Kiss Géza látható verseny közben – kattintsák végig a több, mint százképes galériát. A képaláírásokat Marmoly Dani, a versenyző fia készítette.

Kedves olvasóink, akinek van otthon hasonló gyűjteménye, küldje el bátran: hizlalja motorsporttörténeti képekkel A sebesség oltára képarchívumát.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr671108447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szálka 2009.05.07. 18:55:26

jó kis képsorozat :) tetszik
én már a tárcsafékeken nőttem fel, ezekkel a dobfékes gépekkel nem volt rizikó a verseny vagy a szakasz vége felé?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.05.07. 18:55:39

Hihetetlen hangulatuk van a képeknek. Mennyire érezni a lelkesedést, meg persze sajnos a "hiánygazdálkodást" is a motorokon...
Minden tiszteletem azoké, akik abban a korban versenyeztek (persze a többieké is, de ezért az "átkosban" nem volt mindenre válasz, ha volt pénzed).

Vasutas 70 2009.05.07. 18:55:47

Atommód néznek ki ezek az öreg vasak, azt amin a csaj ül, azt elfogadnám

Mammut8 2009.05.07. 19:03:40

Mennyit tudtak teljesítménybe tuningolni vajon?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.05.07. 19:20:48

Jó látni hogy van aki megpróbálja ezt újra megvalósítani - mint legutóbb Rooftop, aki Kékestetőre szervezett felfutó versenyt.

Ottopappa 2009.05.07. 19:27:06

Óóó, a jó öreg 80-as évek, mikor én még gyerek voltam... De jó lenne újra...

loláb 2009.05.07. 19:27:16

Zseniális, a képek marha jók.
Azt sajnálom, hogy az MZ kupa megszünt. Unokaöcsém versenyzett benne, elég jól nyomta, mindig kapacitált, hogy összerak nekem egy motort, menjek én is. Nekem persze sosem volt időm rá (pedig az embernek arra van ideje, amire szakít), mindig mondtam, hogy majd jövőre, majd jövőre...aztán egyszercsak megszünt a kupa, most már bánom, hogy nem bohóckodtam ott pár versenyen.
Késő bánat, eb gondolat.

T-boy (törölt) 2009.05.07. 19:29:27

A 21-es eredeti fékjei nagyon halványak
voltak..Mindenféle régebbi típusokról
vettek át kétkulcsos dobokat.
A főtengely-dugó valamelyik Yamahával
csereszabatos volt.

antika13 2009.05.07. 19:36:46

El kellene törni a kezét, eki ezzel a fekete háttérrel rak fel cikket.

gig-big 2009.05.07. 19:37:32

A csajszi is nagyon ott van. Akkor a szuper motorokra csorgott a nyálunk, a jó bőrök tömegével billegtették a seggüket. Ma sajnos fordítva van.

T-boy (törölt) 2009.05.07. 19:39:13

Nagy előnye a könnyű szerelhetőség.
A tengerparti standon,henger-dugó le,
főtengely szétcsavar-kifordít.Új be
összerak,aztán GO!A görgő adták fel,általában.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.05.07. 19:46:14

Milyen jó minöségüek voltak még akkor az utak....

martong 2009.05.07. 19:50:44

Nosztalgiázni ezen nem tudok, akkor még csak kósza gondolat voltam. De jó látni, hogy itthon ilyen is volt.

L-L-L 2009.05.07. 20:14:03

Hello azt akarom kérdezni hogy hova tűntek ezek az öreg hölgyek? Talán vlmi múzeumban netán fészerben porosodnak?

olaffpiffpaff 2009.05.07. 20:29:14

Dzsawesz to all, a minap vettem egy AMF harley dawidsont abbol az időből , ami kétütemü 25ö ccm és aszongya hogy gyárilag vmi 27 paripa, szívesen kipróbálnám ilyen masinákkal ha már rendbe teszem, a dobféket illetőleg tudod attól van a jobb köridő....ha rossinak dobfékje lenne akkor ő is hozna 2 mpect a legjobb körén lagfeljebb a gatya lanne vonalkódos... nem tom lehet e képet itt felrakni és hogyan... ha vkit érdekel az AMF Harley szóljon..

Cső

Olaff

ZON 2009.05.07. 21:16:22

A Verho tank engem is letaglózott...
Kár, hogy nem lehet elővenni konzervben egy ilyen régi hangulatot...Lecsavarnád a tetejét, és az üvegből süvöltene elő a magyar kéthengeres hangja...Elmúlt, kár érte.

woodoo 2009.05.07. 22:56:05

A 41-es rajtszámú motor ismét menetkész!!
Ebben az évben remélem, több versenyen is látható lesz!!

tac 2009.05.07. 23:06:02

Nekem a mai napig olyan sisakom van mint a kisgyereken. Mondjuk csak városba motorozok simsonnal és ahogy mondani szokták: falura jó az...

konti10 (törölt) 2009.05.08. 00:53:57

Sok emlék. Alapjában jó motor volt, bár sok közünk nem volt hozzá. A karbit még lemásolni sem tudtuk. Váltó a blokk széthúzása nélkül gyorsan kivehető. Az első teló csattant mikor csurit húzott neki az ember és nyúlott, az eleje a levegőben. A hangja is brrrr. A henger kissé csálén kopot középen, nem volt e tartós szerkezet. Tulajdonképp szívás volt ez a motor.

T-boy (törölt) 2009.05.08. 08:19:46

@konti10: Igen,és gyorsan koptak a megszakítók,
elment a hézag.A gyújtás állítás szinte
napi program volt.Itt a kuplung cseréhez
még a deknit sem kellett levenni,kivágták
a motorokon.A hűtése is jobb volt így
verseny közben.

Devil2 2009.05.08. 08:35:12

@antika13: egyetértek, káprázik az ember szeme egy fél perc után.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.05.08. 09:06:06

@woodoo: te vagy Dani? Endre mondta, hogy készül. Hajrá!

vnweb 2009.05.08. 09:16:51

Danikám ez szép munka! :D üdv Nándi

jöttment senkiházi 2009.05.08. 09:36:27

Többen írjátok, hogy hol vannak a régi szép idők, meg a régi motorok...
Hát kérem itt!
Nincsenek teljesen eltűnve,Lecsó, Nelacibácsi,DAni, és nem utolsósorban az Ölbei p20 a mai napig versenyez.
Idén minima 4 versenyen lehetett látni ezt a brigádot, csak ki kellene jönni, és megnézni.
Mint régen, amikor ezrek álltak az úr szélén, egy falusi köversenyen is.

burnsie 2009.05.08. 09:55:19

A 90-es évekbeli Cserkúti féle parádsasvári felfutásokat keresem az m3-al videon, de sehol sem találom meg.

már csak az emlékeimben él amikor a vörös bmw, padlógázon visítva elhúzott előttem.

Igaz nem motor, és nem is 70-es évek, csak a 90-es, de nekem ez volt gyerekkorom meghatározó élménye.

Ubul1 2009.05.08. 10:09:10

@Vasutas 70:
Én nem csak a vasat fogadnám el amin ül, a csaj is überfasza, jelen állapotban szenségtörést kell elkövetnem, inkább a csaj a képen látható állapotban(LOL!) egy menetre mint a gép amin ül. Szocimotorból itt nálam sincs hiány. (szinte már érzem is a hetekre kivakarhatatlan keverék-szagot a göncömből)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.05.08. 11:43:14

Ahogy előttem is írták: ezek a motorok mennek idén is versenyeken. Csak ki kell jönni, olajszagot szívni, áhitatosan bámulni, adni a villáskulcsot a depóban.

Bábolna, Kunmadaras, Galgamácsa, Hungaroring... figyelni kell a versenykiírásokat.

atabi 2009.05.08. 12:13:35

azóta lenne egy Rossink vagy Stonerünk

jöttment senkiházi 2009.05.08. 14:08:54

@atabi: Nekünk talicskánénk van, az mé' nem jó, hmm?? :)

P20Dani 2009.05.08. 14:10:39

Sziasztok!!!
Istenem milyen jó újra látni ezeket a képeket:)
Május 23.-án a Hungaroringre gyertek ki és ott megtaláltok minden igazi veteránost köztük engem is! A gép ki lesz állítva!:)
Gyertek sokan:)

woodoo 2009.05.08. 21:36:02

@baowah: Woodoo = Endre..... !!

muz 2009.05.08. 22:38:33

Nagyon jóóóóó a történet,ezektől áll fel a szőr a hátamon!
Ja,tegnap mentem egy karikát egy 83'-as GPZ 750 UT-val.Debrecenből ,debrecenbe.Hát nem pont útba esett a kékes tető:-))?

www.bikepics.com/pictures/1661200/

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.05.08. 22:44:01

@baowah: kuajoooo :) kuaaaszep :)

uglykid 2009.05.09. 08:28:14

Ebben a korban kezdtem motorozni, jó-jó csak segédmotorral, de maximálisan visszarepít az időben a galéria!Akkoriban nem nagyon kellett gondolkodni miféle motort vegyen az ember.Akinek volt pár havi fizetése félretéve már mehetett is a műszaki áruházba egy jó kis Mz-ért, Jawa-ért, Czetka-ért.Akinek megadatott egy "pereggyes", netán "csepptankos Jawa" hűdekirálynakéreztemagát!!:))
Az olvashatóság pedig sokkal de sokkal jobb CRT-n, mint TFT-n!Én is meglepődve tapasztaltam, hogy a CRT még mindig mennyivel nyugodtabb képet ad!

uglykid 2009.05.09. 08:32:58

Ja, és az utak tényleg sokkal jobbak voltak!Nem volt annyi kamion ami az áruválasztékot szállította volna!Hiába, a "hiánygazdaságnak" pozitívumai is voltak...

Bontószökevény 2009.05.09. 17:13:52

Öreganyámék utcájában lakott egy tehetősebb család (német rokonság, mes stb), A gyerek kapott a nyolcadikos ballagásra egy vadiúj Simson Endurót! Ezüst volt és gyönyörű! Mi meg ugye sárgák mint állat! :D

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.05.11. 15:11:37

Féloff:

Halkan mondom, készül pár sleeper Pannónia mostanában. Elég csúnyán mennek. 2 személlyel 110-nél lehet kapcsolni a négyest, pl.

Ha a t. közösség igényli a posztot, baowah meg épp ráér, lehetne tesztet összehozni.

uff

gyilkoshód 2009.05.14. 10:44:58

Manapság is "megrendezik ezeket a versenyeket". Csak sajnos rengeteg hülyegyerek vesz rajta részt.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.05.14. 20:43:00

@gyilkoshód:

No ez az :-) Egy versenynek van rendezősége, lezárt pályája, és nem néz be a sávba a következő hajtűkanyarban az Ikarus orra.

gyilkoshód 2009.05.15. 17:29:39

@bervas: Az a baj, hogy nem az "Ikarus" orrával van a baj. Illetve azzal nagyon ritkán. Hidd el ezt tapasztalatból mondom

woodoo 2009.05.17. 14:03:30

..nem a régi hangulat, hanem az emberek változtak meg!!

Vidra #23 2011.07.20. 18:15:30

@ZON: Dehogy múlt el!!!! Mami kupa. Kakucs, július 30. Mz kupa, Simson kupa, és a Veteránok!!! Köztük rengeteg Pannónia P20. Marmoly Sándor fia, Dani bajnokesélyes ugyanezzel a motorral a Pannónia kategóriában.

Marmoly Dániel versenyben:
sm-ft-2.jspcdn.com/110718-57537/DSCF4765.JPG

Vidra #23 2011.07.20. 18:17:46

na, végignéztem a kommenteket, aztán látom hogy már említették, hogy mennek a versenyek. De azért jöjjetek minél többen nézőnek. Kakucson nagy verseny lesz!!!!

Friss topikok

Hirdetés