Ebay-nál szorongani, garázsban óriásit szívni


Amikor tavaly kifékezett egy kedves audis, és elfektettem a Yamaha XJ900-asomat, még nem tudtam, mekkora meló lesz rendbe rakni a bajokat. Nem gondoltam semmi komolyra, egy index összetört, a fékkar vége és a jobb tükör (nem kár érte, utángyártott gagyi volt) letört, mintha a műszer is elmozdult volna a helyéről, meg persze az idom is összehorzsolódott.

Sebaj, idővel a sebeim begyógyultak, a moci működött, gondoltam, kis reszelgetéssel túlleszek a dolgon. Még egy nagyobb túrára is elvitt az XJ, közben jártam vele dolgozni is még vagy másfél hónapot. Kicsit zavart ugyan, hogy húz a kormány, meg valahogy fura is volt az egész, mert a hat évvel öregebb, veterán Kawasakival is gyorsabban mertem menni kanyarban.

Nem akartam rosszra gondolni. Ha az ember vesz egy motort, ami nehezebb, jóval modernebb, és kétszer erősebb a korábbinál, biztosan szoknia kell kicsit, véltem én. Csakhogy a CB1300-as teszt-Hondával nem volt ilyen problémám. A Harley Nightsterrel sem. A Yamaha TDM 900-zal sem. Igazából egyik tesztmotort sem éreztem labilisnak. Persze motorból prostituált vagyok, az újabbakat egyértelműen jobbnak tartom a hasonló kaliberű régieknél. Csak azért van öreg gépem, mert az a forma és kor közelebb áll hozzám (biztosan ismerik a tizenéves-koromban-megígértem-magamnak effektet), a hangjuk jobban bejön, és az is jó érzés, hogy nem jövök magammal szembe a forgalomban. Meg persze az sem utolsó dolog, hogy ezek a régi vasak jóval olcsóbbak is az újaknál.

És higgyék el, ezek sem hagyják ott az embert úton-útfélen. Az 1976-os Kawámmal lenyomtam vagy tizenkétezer kilométert, mire végre egyszer sikerült lerohadnia. Azt is a házunktól fél kilométerre tette. Drága, hűséges, öreg csatlósom, meghálálta, hogy az életben még egyszer sem jutott eszembe, hogy eladjam. Nem is olyan szörnyen kényelmetlen. Ha el is fáradtunk rajta olykor-olykor, azért egy kétezer kilométeres Dolomitok-túra alatt sem tört össze bennünket. Hogy tudjanak mihez viszonyítani: 250-es MZ-vel, Yamaha SR400-zal eszembe nem jutna nekiindulni egy ilyen túrának, a Kawa csak kicsit zsibbasztó volt. Nem vagyok én Párizs-Dakar versenyző...

Na de vissza a Yamahához, amit azért vettem, mert beismertem, hogy kilométerek ezrein át dacolni a széllel, keresni a vibrációmentes fordulatszámokat, péppé markolni a fékkart, hogy a hatszáztizenegyedik kanyar után még a hartszáztizenkettediknél is fogjon a fék – nos, ez negyven év fölött már nem pálya. A Yamaha azért lett, hogy kicsit kényelmesebben, több tartalékkal, esetleg messzebb tudjunk motorozni a párommal. Erre jött rögtön ez a baleset, és azóta bizonytalannak tűnik. Már az esés előtt is kicsit annak éreztem, a borítás után viszont kifejezetten zavarni kezdett. Elhatároztam, utánajárok, hol a hiba.

Még októberben elmotoroztam a sokak által ajánlott csömöri telószervizbe. Azt már sejtettem, hogy valami görbe lehet, mert benéztem deszkával, hogy két nyomon fut a motor. De mi ferde? A váz, vagy csak a villa? Óriási különbség, melyik, pénzben is, rendbetehetőségben is.

Szép, meleg, október végi nap volt, Csömör a szerkesztőségtől nagyjából húszpercnyi motorozásra esik az M0-on. Miközben csavartam a Yamaha szarvát, arra gondoltam - nem kéne nagyon ugrálni ezzel a telójavítással. Ha szétszedem, sose lesz belőle motor. Nem is olyan rossz így - győzködtem magamat - biztosan csak az oldalszél. Eközben bal tenyérrel folyamatosan toltam magamtól elfele a kormányt, hogy a sávban maradjak, és a teszt-Honda CB1300-asra gondoltam, ami füstölgő lyukat égetett a szívembe.

Csömörön aztán kaptam a zuhanyt, de szerencsére csak langyosat. "Ne aggódj, ilyen kis ütésnél soha nem a váz megy el, mindig a villa, pláne ezeknél a vékony telószáras, öreg gépeknél" - mondta a srác. Melléállt, belenézett felülről - "látod, a jobb szár teljesen görbe". Átnézett a másik oldalra - "ez is, de nem annyira. És az alsó kifli sem egyenes".

Meresztgettem a szemem, de előbb mondtam volna meg, ki lenne jó most miniszterelnöknek, mint, hogy megláttam volna a görbeséget. "Aha, igen, ez itt tényleg hajlottabb" mutattam tétován a jobb villaszárra, és reménykedtem, hogy a jót találtam el.

"De ha tényleg csak hússzal mentél, meg még csúsztál is, és úgy koccoltad neki a járdának, akkor ez a szár még korábban elgörbült, nem most. Ekkora ütéstől sok baja nem eshetett" - mondta. Hát lehet, tényleg mintha húzott volna előtte is, de a fektetés óta jobban éreztem. Paranoia lenne? Tőlem kitelik az ilyen.

"Ha mi szedjük szét neked, sokkal később készül el, többe is kerül. Szerintem rántsd széjjel otthon, nekem meg csak a két szárat, a keréktengelyt és a kifliket hozd el, úgy olcsón meglesz. Bármi kell a telókba, kicseréljük azt is. Szuper lesz" – mondta, és mehettem a dolgomra. Az egész túra belefért az ebédidőmbe, és még motoroztam is egy jót.

De ha már egyszer szétszedem, meg is csinálok rajta mindent rendesen - döntöttem el. Jó kis motor ez, a bizonytalan kormányt leszámítva megszerettem. Szuper a szélvédelem, épp, amennyi kell, nem több, nem kevesebb, jól rugózik, szeretem az ülését, a motorja szuper, ha tényleg csak a villa a baja, megéri rendbe tenni. A tükröket, a letört fékkart már korábban megvettem az ebay-ról, fel is szereltem őket, azokkal például már nincs dolgom. Papíron nekiálltam a maradék összeszedésének.

- komplett műszeregység (a fordulatszámmérő megmakkant, a benzinóra beragadt, a kontroll-lámpák előtti plexi ripityára ment, a ház alja is kitört a rögzítéssel együtt)
- első indexlámpa, karral (ez letört, a bura is szétment)
- fejidom (eleve javított volt, most mélyen meg is karcolódott)
- áll-idom (ez nem volt meg a motoron, ha már lúd, legyen kövér alapon)
- kormánykifli (ha elgörbült, legyen belőle inkább egy jó)
- plexi (a régi törött volt, opálos, most már karcos is)
- kormánynyak-csapágyak (kicsit már akadósan jártak, hangyányit fellazítottam őket vásárlás után, úgy viszont már kotyogott a motor eleje)
- villaszárak (a csömöri fiúkkal kis krátereket találtunk a meglevőkön)

Neki az ebay-nak. Nem hajtott az idő, pénzem sem igen volt, akkortájt még bőven fizetgettem a zöld Merci restaurálását. Ezért eleinte csak figyeltem a netet. Október eleje volt, már kaptuk a hírek a válságról, gondoltam, az idő nekem dolgozik. Lassan vége a motoros szezonnak is, minden olcsóbb lesz később.

Aha, persze. Mint ahogy én azt hittem. Az árak elkezdtek felfelé kúszni, lassan, de elég monoton jelleggel. Másfél hónap után elkezdtem pánikba esni, indexeket addigra már vettem, kormánykifliket, áll-idomot is, meg egy hosszú túraplexit is meglepően olcsón betáraztam.

Hogy egy kis ebay-ológiába belemenjünk: ez a hosszú plexi fenn volt korábban is a német ebay-on. Akkor egy másik netező gorombán rámlicitált, nem tudtam tartani a tempót. Ritka, kívánatos, makulátlan állapotú, korabeli extráról volt szó. Még jó, hogy drága lett. Aztán pár héttel később ugyanez a plexi megjelent a reggeli e-mailemben. Újralistázta az eladó, méghozzá barátságos "Sofort kaufen" áron. Úgy látszik, aki leütötte, nem ment érte. Azonnal kattintottam.

Háromnegyed annyiért kaptam meg, mint ameddig előtte tartottam a licitet – rám mosolygott hát a szerencse. De a legfontosabb két tétel, a fejidom, meg pláne a műszer még nem volt sehol. Barátoknál, éjjel, hajnalban, családi összejövetelekről öt perce ellógva próbáltam leütni egyet-egyet – hasztalanul. Mindig bő nyállal fölém lőttek, nem tehetek róla, borzasztóan skót voltam ahhoz, hogy ilyen húsz-harmincezer forintokért huszonöt éves műanyagdarabokat vegyek. A kitartás a fejidomnál végül meghozta a gyümölcsét – egy kékesmetál-lila, a lámpa mellett lepattant fényezésű idomot 35 euróért megkaptam. Úgyis át akarom fényezni feketére, jó lesz az, döntött a sóherebbik felem...

De a műszer csak nem akart olcsón meglenni. Vagy húszat végignéztem, egyiknek repedezett volt a plexije, a másiknak kontakthibás a fordulatszámmérője, harmadik az XJ650-esé volt, aminek nem stimmel a skálázása és nincs benne időóra, a negyedikről az eladó nem tudta, hogy működik-e. És mindvégig ott figyelt a “beobachtungban” egy tökéletes, garanciás, újszerű darab 125 euróért... Végül összeállt a fejemben, hogy 95-110 euró között mennek a használhatónak tűnő példányok, ezért meghoztam a nehéz döntést. Vettem egy nagy levegőt, és leütöttem a szuper példányt. 140 euróból meg is jött, tényleg olyan, mint az új, lehet, hogy nem volt motoron, vagy ha igen, nagyon kevés kintlétet látott. És akkor még 250 volt az euró, ezzel is vigasztalom magam néha mostanában, amikor a dugipénzes dobozom alján csak néhány ötvenes zörög...

November közepére, talán végére összeállt a teljes készlet, de a szerelést halogattam. A zöld Merci üléseit pucoltam heteken át, meg a Pandával tököltem, és közben az Agustával is foglalkoztam jó sokat (nem bírok vele dűlőre jutni azóta se), utána az Erát csinosítgattam, meg karácsony jött, szilveszter, év eleji hajrá, tavaszi hajrá. És kicsit féltem a Yamahától, vajon mik derülnek még ki róla. Telószárakat végül nem vettem, mert már nem maradt ilyenre 110 euróm, azért nálam is beljebb hajtotta az ajtót a válság, annyit se tudok költeni, mint előtte. Kicsik azok a kráterek, meg amúgy se folyt a teleszkóp, jó lesz még sokáig...

Végül márciusban, amikor már pillanatokra volt egy kis nap az égen, nekiálltam, megszólalt a vadon szava. Yamót felbakoltam elöl, elkezdtem bontani. Fejidom szépen lejött, mögötte kábelrengeteg, 1983-at írunk, már dúl az elektonyika.

Szerencsére a Yamaha japán, minden csatlakozós, az összes csatlakozó pedig másféle, nem lehet összekeverni, csak egy-két olyan színkódos, egyenként összedugós, régi fajta japán saru van, amilyen a Kawában, meg a régi Hondáimban volt.

Innen nézve a műszerem tényleg szörnyű. Ez rommá tört. Zörög a bele, széthullott, kellett nagyon a másik, már nem is sajnálom azt a 140 eurót. Annyira. Külön állványon lakik, szépen leszedhető.

A fejidom is külön segédkereten van, az is gyönyörűen lejön, pár csavar tartja csak. Másfél óra alatt megkopasztom a moci elejét. Megy ez, mint az ágybamorzsázás.

Kilazítom a villacsavarokat, kihúzom a keréktengelyt, leszedem a fékeket, kormánycsutkákat, sárhányót, villaösszekötőt, a kerék máris kint van, már csak a villakiflik vannak fönn.

Így kiszedve aztán már én is látom a villákon, hogy görbék.

Nagyot küzdök még a gyújtáskapcsoló és a villanyak műanyag takarólemezével. Sehogy nem akar lepattanni. Finoman erőszakoskodok vele, meg se moccan. Ez rárohadt, gondolom. De hiszen műanyag, hogy rohadt volna rá... Gondolkozzunk Béláim.

Elkezdem tuszkolni alulról egy kerek végű csillagcsavarhúzóval, hogy ne nyomjak bele lukakat. Két helyen, valahogy oldalról nem enged, nem középen szorul hát. Valami rögzítőelemnek kell itt lenni. Megnézem a könyvet (hogy miért nem nyitottam ki előbb?...), ott az ábra, kis Yamaha-felirat kipattint, alatta két csavar. Igen ám, de a japán olyan precízen illesztette a feliratot, hogy ember meg nem mondja, hogy ott külön elem van. A tudás birtokában hamar előkerülnek a csavarfejek, minden lazul kifele, a japán technika huszonöt éve is japán technika volt. Precíz, mint állat.

Kitekerem a nagy krómkupakot, meg a két villanyak-rögzítő anyát, kihúzom a villanyakat. Eddig vésztjóslóan simán ment minden, nem lehet, hogy egyszer megúszok egy összetett szerelést szívás nélkül. Hát nem is.

A telókat, a motor saját villanyakát, valamint a németből vett másikat, meg a fölső kifliket összecsomagolom, másnap átveszik a fiúk Csömörön, öt nappal később kapok is vissza mindent.

Mindkét szett villanyak ellenőrizve, kiegyenesítve, a villákat már Euklidész is egyenesnek látná, még a csúszkákat is kicserélték bennük, ez egész tíz rugó. Szinte túl barátinak tűnik az összeg, de ha ennyi, hát ennyi.

Már csak a kormánynyak-csapágyakat kell kiszednem – a külső héjakat a vázból, a csapágybelsőket a villanyakról, aztán venni egy új szettet, aztán mehet össze a moci. Hát itt kezdődtek a bajok.

 

 

 

 

 

 

A kúpgörgős csapágyak héjait ugyanis illesztve tette be a japán melós. Nem jön ám az úgy ki, mint a Verhovináé. Igazán nincs is szerszámom, ami beleakadna rendesen a szélébe, bár a vázcső két végénél van egy-egy kis vályúcsökevény, azoknál be lehetne akasztani valamit. De mit? Ehhez erős, görbe, éles, keskeny és hosszú szerszám kéne...

Túrok a szerszámos ládában, találok egy nyelét vesztett, nagy csavarhúzót. Satupadom nincs, de legalább nagy satum van, befogom, melegítem izzásig pörzsölővel a földön guggolva (egész Ázsiában így szerelik a motorokat, ráadásul az utcán, ha milliárdoknak megfelel így, én igazán nem fogok panaszkodni). Amikor jó vörös, görbére kalapálom az utolsó részét.

Köszörű elő, leszedek a széleiből, mert nem fér be a vályúba, így már épp jó. Kicsit felhevítem a végét, hideg vízbe mártom, soha nem árt egy kis edzés.

Ütögetem. Semmi. Ütögetem jobban, szinte látom, ahogy fél Japán röhög rajtam. Előveszem a magyar virtust és a nagy kalapácsot, óriási csapásokat mérek rá, lassan arra a következtetésre jutok, hogy behegesztették. Még jobban ütöm, de már a kezemet is, ordítok, csillagokat látok, elkeseredettem püfölök, csorba szerszámot köszörülök, edzek, ütöm-vágom-köszörülöm-edzem-ütöm-vágom-ordítok-káromkodok-csakmegnehalljákagyerekek.

Ez a csapágyhéj bizony megszerette a Yamahámat. Szeret itt. Könnyebb kitelepíteni a ruppótlan, nem fizető, ám hurkanyakú bérlőt a kápmegyerkettős negyven négyzetméteresből, mint innen a Koyo-külsőt.

Előkapom a Dremelt (illetve annak 3500 forintos, kínai utánzatát), hiszen erre van. Felteszem a vékony köszörűkorongot, feltekerem a fordulatszámot, aztán hadd szóljon. A következő egy hét viszontagságait nem kívánom senkinek, legfeljebb Vojnits Pál őrnagynak, Tatáról, ő még tartozik nekem régről egy-két engesztelő szóval. A két külső csapágyfél különféle V-alakú bevágásokkal, püfölve, darabokra törve végül három nap alatt jön ki.

Nettó munkaidőben is négy-négy órával lehet számolni, és persze nekem egyben sosincs ennyi időm, képzelhetik. Próbálkoztam melegítéssel is, de féltem, hogy kilágyul a váz, ezért azt félórányi próbálkozás után feladtam. Mivel a csapágyfészek profilja szögletes, a Dremel korongja viszont kerek, ezért akármennyire is próbáltam ferdén bemetszeni, kicsit azért belevágtam a vázba, de szerencsére a türelmem kitartott. Épp csak enyhén metszettem bele, az illesztési felület is alig sérült.

De sokkal nagyobb szívás volt az alsó, belső csapágyrész, ami a villanyakon marad. Kétszer is nekifutottam, mert egy volt az eredeti villanyakon, egy pedig az újon. Mindkettő vonyított a röhögéstől, mert tudták, mennyire meg fognak szívatni. Esküszöm. Hallottam a hangjukat, amikor a garázsban éjjel leoltottam a villanyt, és végre elültek a zajok.

- Te, ez a barom kopasz azzal a kínai pilinszkával kaparász majd minket is? Tudja ez, milyen a japán csapágybelső-edzés? Haaahaaaaaaahííííííhíííííhaaaaaahííííííháááááááá...!!!”
- És arra gondoltál, hogy minket még majd ütögetni se tud? Nincs honnan hozzánk férni, olyan vékony szerszámot még nem találtak ki a Földön... ROTFLMAO!!!!!!
- Mennyit fog káromkodni ez a hülye! Muhahahahhaaahahhaa!!!

Szóval így diskurált a két szemét Koyo, pedig cserélni kellett őket, mert az új csapágyakat már megvettem, és várták a beépítést. Láttam, hogy a régiek gördülési felülete bizony kráteres, így nem fogom összerakni. Felülre német, alulra orosz csapágyat vettem, az alkatrészes haveromnak a boltban állították, hogy kiváló a minőség, csak a nagy fordulatszámokat nem bírja, de olyan motorkormánynál úgysincs. Nem is volt több pénzem, ez már kezdett a “terven felüli kiadások” rekeszbe menni.

Maradjunk annyiban, hogy a motor eredeti villanyakát tönkretettem, úgy döntöttem, hogy azon gyakorolok, hogy a másiknál már hideg, precíz, brinkmanni kézzel műtsek. Szorítottam, melegítettem, hidegvágót püföltem a villakifli és a csapágy alja közötti, egyáltalán nem létező résbe. Aztán újfent elővettem a Dremelt, elvágtam először a görgőkosarat, majd amikor az lejött, nekiláttam az acélnak. Mintha csak a Koh-i-Noort akartam volna elszopogatni. Éppenhogy karcolgattam a felszínét. Elővettem a flexet, a sufniszerelő legjobb barátját.

Lélegzetvisszafojtva haladtam előre, és amikor meglett a vályú, belementem a Dremellel, innen már jobban harapta. Persze ez a csapágyhéj is darabokban jött le, és a villanyakba sajnos annyira belevágtam, hogy nem mertem használni. Valamint az illesztési felületek is megsérültek, bevallom férfiasan, itt már elvesztettem a türelmemet.

És az alsó porvédőt rommá vertem, elgörbítettem, szétszabdaltam, összegyűrtem. Kuka. A másikra halálosan vigyáznom kell, mert az új csapágyhoz nincs ilyen.

Három napig bányásztam széjjel a Németországból származó villanyakat. Pikométerről pikométerre haladtam, óránként felmentem a házba, és megpróbáltam kifújni a vasport a tüdőmből, kiköpködni a reszeléket a hörgőimből. Pedig használtam maszkot, de csak olyan festőset, az volt otthon...

Képzeljék el, hogy holnap felébrednek, a karjuk helyén kinőtt elefántlábaik végén megszáradt rinocéroszbőr van, és mint minden hétfőn, most is el kell indulniuk dolgozni a Patek Philippe óragyárba tourbillont összerakni nagyító alatt csipesszel. Hát én így voltam ezzel a dologgal.

Mérhetetlen erővel, ugyanakkor felfoghatatlan finomsággal kellett dolgoznom, nem vághattam el a porvédőt, nem szabhattam bele a villanyakba – iszonyú volt. De végül majdnem sikerült.

Aztán akármennyit néztem azt a porvédőt, csak látom, hogy lett rajta szakadás, kellett belőle az új. De ilyen nincs külön a bótban. Csak csapággyal. Olyan csapággyal, ami sokkal drágább, mint amit vettem. Pedig az sem volt olcsó, és most dobhatom ki.

Látják, erre vannak a tisztességes szakemberek. Az alkatrészkereskedős barátom, Torjay Laci, aki eddig mindent el tudott intézni, most is megpróbálta. És sikerült neki. Alig pár ezer forintos ráfizetéssel lett egy porvédős alsó Koyóm, ugyanolyan, mint az eredeti. Hurrrrá!!!

Lássuk csak: műszer, fejidom, villák, csapágyak, plexi, indexek – minden megvan. Lehet összepakolni ezt halom romot motorrá... Majd tudósítok, hogy sikerült-e.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr511056452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PepeXVI 2009.04.12. 01:03:09

Amikor megláttam h cserés a fejidom, egyből gondoltam hogy megírom a tutit (na jó egy halvány ötletmorzsát), de láttam hogy már beszerezted.
A régi Yamaha robogóimhoz az utángyártott fej/egyéb idomok szörnyűek. A méretet elég sok szaké vagy nemtudom mit isznak kínában után vehették le, és csupán szemmel. A pontossága egy szétvert óráéhoz hasonlít. Általában ezeknél az ember minimum fél centit reszel minden oldalon hogy beférjen a helyére.
A legújabbak mondjuk úgy látom azért egy fokkal jobbak.
Ha van bontóban használt, az yes oké, mert legalább valaha, 1000 évvel ezelőtt eredeti volt. Ha törött az sem olyan nagy baj, mert a műanyagosok szépen megcsinálják, csak le kék fényezni. Én már csak ilyet használok utángyártott helyett, szerencsére nem sokszor kell. :)

A Yamaha yess oké :P
Meg az is yes oké, hogy így szere(t)led.

dextercapo 2009.04.12. 01:53:38

erdekelne hogy mit szeret rajta .
nem mehettek eleget egyutt ahhoz hogy osszeszokjanak - raadasul az eleje ota halott volt a futomuve .
neha azt hiszem hogy a yamahakon valami egzotikus sajtfelebol csinaljak a futomuvet , mert akarhannyal talalkoztam , mind nagyjabol oke volt motorikusan , de hajmereszto allapotban futomu szempontbol .

sok boldog uzemorat egyutt vele .
az ebay a motorrestauratorok kincsesbanyaja :)

Edd China 2009.04.12. 02:03:34

OHhhh hát ez nem igaz, hogy nem máris vége a történetnek!!! Most legalább lehet még egy hetet várni...

Azért mi, olvasók örülünk a te szívásodnak Zsolt! És persze szorítunk neked!!!
Jó lesz ez a gép is nagyon.

A Pandával mi a helyzet?

gonibacsi 2009.04.12. 02:58:45

A kedvencem a Vojnits ornagyos resz. Szekeres meg a Hisztipisti es a Hadnagy hadnagy mar eszedbe se jut? Ok se voltak egyszeru esetek...ja, nekem is vot xj-m, igaz, 750-es. Hamar eladtam...

l200 2009.04.12. 07:08:01

Zsolt!A nemet ebay re,hogy tudok felmenni?

Kezdő Laikus 2009.04.12. 07:33:46

Gondolom, mindenki neveben koszonetet mondhatok Csikos Urnak, ilyen posztot csak O tud irni.

repecs 2009.04.12. 07:53:38

Az ideg és elmeorvosi kezelést is beleszámolta a javítás költségeibe? Aki nem mestere hóhérja. Szerszám nélkül szakértelem nélkül járművet szerelni? bár ez legalább nem helikopter.

biker_kolee 2009.04.12. 08:05:01

Jóféle. A már megszokott stílusban, de a nem megszokott témában. A vasárnap reggeli posztok közti motoros gyöngyszem. :)

w211 2009.04.12. 08:24:54

Nekem a régi 1100-es Shadowm kapott az elejére,akkor találkoztam először Sima Bélával,én ajánlom mindenkinek.
Motor vázban,futóműben verhetetlen.
A futómű nem játék,én aZ xj-t elvittem volna hozzá.Rendbe,a saját munka öröme,meg a pénz megtakarítás,de ez akkor is csak két kerék.Szerintem

loláb 2009.04.12. 08:52:56

Remek kis vasárnapi szerelős poszt.

Devil2 2009.04.12. 09:18:26

Borzasztóan sz@r ez a fekete alapon fehér betű kombó a szememnek. Csak ezért nem olvastam el a posztot...

alvajaro 2009.04.12. 09:27:22

Csikós, ne haragudj, de te olyan hülye addikt vagy...

...mint én. :) És most ezt nyugodtan vedd sértésnek. :)

gazsi bácsi 2009.04.12. 09:32:43

Zsolti próbáld ki legközelebb az eljegesítő sprayt. Würth- ös üzletkötő voltam a 90-es évek elején, akkor létezett.Én Babetta csapágyat fújtam be vele, aztán szinte beleesett a hőlégfúvóval felmelegített házba.
Nekem is jó volt a tatai tábor 83-84 ben.
Nagyon jóka cikkeid a Veteránban is!

gazsi bácsi 2009.04.12. 09:40:02

Szia Zsolti!
Ilyen szerelésnél a csapágyházat melegíteni szoktam hőlégfúvóval, a csapágyat meg fújni eljegesítősprayvel (Würth).

Nekem NE,jó? 2009.04.12. 09:41:34

Vasárnap reggel motoros poszt a'la Herr Csikos, a háttérben halkan szól a Dallas,a Drágám hozza a reggelit és a mocim letakar(ít)va vár a garázsban...Mit kívánhatnék még...? :)Ja,tudom:Jó hétvégét és balesetmentes közlekedést mindenkinek!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.12. 09:42:04

@l200: Ha csak nézelődni akarsz, ebay.de. Ha venni is, regisztrálni kell, az már kicsit öszetettebb.
A poszttal kapcsolatosan két kérdésem van: gyári technológiával hogyan kellett volna leszedni (talán a könyvben benne van... Én az Intruderével majdnem ekkorát szívtam, a nyakból kiütögetem, de a tengelyről csak a flex segítségével bontottam le én is. Jut eszembe, nekem is van gyári könyvem hozzá:) Megyek, megnézem. Mekkora marha vagyok, pfffh!)
Másik kérdés: Vojnits őrnagy mit követett el?

kawa550 2009.04.12. 09:55:54

Amatőőőőőőőőőőőőőőr!
Tegnap délután cseréltem a 18 éves Yamaha Tdm850-en. Kb 4 óra próbaúttal együtt. :)))
A vályú nem azért van hogy be tudd akasztani,hanem azért,hogy a túloldalról egy hosszú pöcökkel benyúlva felváltva pöcögtetve ki tudd ütni(alsó héj).
A felsőt meg egy méretközeli kiperemezett csődarabbal alulról kel kiütni.
A csapágbelsőt meg nem flexelni kell.Egy erős csavarhúzóval szétb@szod a kosarat,mikor már csak a belső rész marad,azt satuba fogod,a tengely végére anyacsavar,azt' simán kiütöd a tengelyt.
Összerakásnál a héjakat meg a tengelyt mélyhűtőben érleljük fél óráig, a csapágyakat meg a a villanyakat pedig hőlégfúvóval melegítjük,aztán már csak egy gumikalapács kell.
Jó étvágyat! :)) (mellesleg a komplett készlet porvédőkkel 39EUR a Louisban)

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.04.12. 10:04:04

@Devil2: kemények vagyunk, gonoszak és feketék.

Lehet, hogy túl kontrasztos a monitorod, az néha megnehezíti a fekete alap-fehér betű olvasását. Ha továbbra is gondot jelent, de nem szeretnéd Csikós kolléga írása nélkül átvészelni a napot, akkor javasolnám, hogy jelöld ki a szöveget, és akkor fehér háttéren fekete betűvel jelenik majd meg.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.04.12. 10:04:34

@streetsta: mondnaám hogy mennnnnnyünk motorozni, de nem vagyok pesten :)

Csabby 2009.04.12. 10:19:10

Nem vagyok és nem is voltam motoros fan, de ez az írás megint gyönyörű!!! Drukkolok Neked Zsótti!

Csikós Zsolt 2009.04.12. 10:22:40

@gonibacsi:
Én a Cseh őrnagynál voltam (meg a debil Győrik százados, rémlik?), aztán a végén Disznó századosnál és Rugónyaknál a kis laktanyában, a Fényes strand mellett. Szekerest alig láttam, a Vojnits ordított a legtöbbször, mert néha benn voltam a számvitelen kontírozni.

Csikós Zsolt 2009.04.12. 10:25:12

@l200:
www.ebay.de :-)

Aztán követed az utasításokat...

Csikós Zsolt 2009.04.12. 10:29:31

@kawa550:
Te tényleg hülyének nézl, úgy, hogy el sem olvasod a posztot. A túloldalról ütögettem, naná, az innensőről nem is lehet, ahhoz kanyarütögető kellene, vagy mi :-) Melegítettem is, szart se ért. az alsót befogtam satuba, anyával fent, akkora kapalácsom van, mint a fél garázs, nem jött. Iszonyatosan rá volt gyógyulva, még a Dremel után is alig akart megmoccanni.

Neked van gyereked? Mert nekem a kettő mellett eszembe se juthat kiugrani a Louisba. Különben itthon is van ezer motoros bolt, de csapágyboltban olcsóbb. Pláne a Torjay kedvezményével, úgy, hogy tizenéves alkatrészbeszerzői múlttal tudja, melyiket szabad megvenni.

ngyurma 2009.04.12. 11:09:19

Szia Zsolt!

Ami az eBay-es újralistázásokat illeti, ott nem arról van szó, hogy nem ment el érte az előző vevő.. :) Sokkal inkább arról, hogy amikor az eladó látja, hogy valaki licitál, akkor elkezd egy másik címről a saját cuccaira licitáltatni, így szépen viszi fel az árat. Ő sokat nem veszíthet, max utólag megnézi, hogy meddig mentél el, és felrakja annyiért "sofort"-ban. Így nem sokat bukik, csak annyit, hogy ki kell fizetnie a hirdetés árát, meg az eBay jutalékát mégegyszer (mivel ők duplán kapnak pénzt, ezért nem is nagyon figyelik az ilyen dolgokat, meg nem is könnyű ezt utolérni, ha megfelelően sok ismerős címével csinálod). Tehát ilyen módon szépen fel lehet verni az árat, így elkerülhető, hogy mondjuk 1 euróért menjen el olyan cucc, amit annyiért nem szívesen adnának oda. Megoldás: csak az utolsó 8-12 másodpercben szabad licitálni! Akkor már nincs ideje ráígérni senkinek, előre ki kell találni, hogy max mennyit ér meg neked, és annyit rányomni az utolsó pillanatban. Ezzel ráadásul azt a jól megfigyelhető jelenséget is kiküszöbölöd, hogy egy kicsivel többet még mindig rányomna az ember a saját maximumára, ha lenne ideje :)
Létezik egyébként több jól használható automata licitáló oldal, ha nincs időd épp az utolsó másodpercekben ott ülni, általában heti 2-3 licitig ingyenesek is, és megbízhatóak teljesen, a végén kapsz egy mailt, hogy hogyan sikerült, be sem kell kapcsolni a géped, ami főleg a tengerentúli éjszakai liciteknél hasznos...

Ubul1 2009.04.12. 11:14:40

Nem a Koyok ezt mondták mikor Csiki rájuk csukta az ajtót:
とんでもない、ファック!

Különben ez a eljegesítő spré az tényleg fasza, majd meglesem mi pízbe van ha nem húzós lehet h befektetek egybe mert láttam h a lakatokat is szuperül le lehet verni miután lekezelted vele. Ha húzós akkor ezentúl fél órát mélyhűtöm őket 10 perc helyett.
Szerintetek az SKF vagy a Koyo jobb 2 ütemű főtengelyhez, 6000-es fordulatra?

Ubul1 2009.04.12. 11:17:01

Te ez a blog szokás szerint leállt, vagy nem veszi be a katakana-t meg a hiragana-t?

Csikós Zsolt 2009.04.12. 11:18:14

@ngyurma:
Pont így licitálók 4 éve. Még a vaterán kezdtem :-)) Nem vagyok új a szakmában.

Mondjuk ezt a saját magának veri fel az árat nem értettem egy ideig, hiszen feltehette volna rejtett minimálárral is. De azt elfelejtettem, hogy ha 1 euróért teszi fel, kedvezőbbek neki a szabályok. Most már a vatera is így műxik.

Csikós Zsolt 2009.04.12. 11:20:04

@w211:
Sima Bélánál hegyekben áll a meló, nagyon hosszú sokszor az átfutás. A csömöriekre pedig nem egy ember hivatkozott a profik közül, hogy nagyon jók. Legutóbb a Mező Jani adta meg a címüket a motor revütől, pedig ő előtte iszonyú sokáig motoros bandázott százezer kilométereket át Európán, mindenféle ilyen szakit ismert.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.12. 11:21:32

@baowah: Mondani attól még lehet! Szerintem lesz egy jó osztrák túránk:)))!

esde 2009.04.12. 11:32:39

hátt én autópárti vagyok, egyszer szedtem szét az öcsém kawáját előtte sem ment meg utánna se:D

az autónak van négy kereke, és lökhárítója, nem eseik bele az eső, télen meg fűt, ezért szeretem:)

viszont elolvasva ezt a postot, még azt is el tudom képzelni hogy veszek majd valami középkorú vasat és jókat motorozok majd:)))

méghozzá azért mert két autóra lőttem be a családi kretet, ennyi fér a garázsba:) egy már van ezt eladni nem akarom, logikusan kell majd egy újabb, de egy motor még elférne:))) és ahogy látom azon is van mit bütykölni:)

ngyurma 2009.04.12. 11:39:42

@Csikós Zsolt:

Sajnos valamiért a német eBayen egy csomó kateóriában nem lehet minimál árat megadni, nem is értem, hogy miért. Ahol lehet, ott pedig nem olcsó. És én pl saját magamról tudom, hogy minimál áras termékekre kevésbé licitálok, mert általában magasak a minimál árak.

Ha 1 EUR-ért teszi fel, akkor a lelkes alacsony áras licitálók miatt jó sok licit lesz rajta, ami vonzza a többi licitálót is, így valószínűleg magasabb áron megy el... Erről is lehetne jó vastag könyveket írni :)

Nekem a csömöri sráccal szintén van 3-4 nagyon jó tapasztalatom, próbára volt téve rendesen, azóta is hálás vagyok neki...

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.04.12. 11:54:17

@streetsta: majd egyutt horkolunk a weissbiertol mamorosan :)

Quattroman 2009.04.12. 12:00:12

@streetsta:
a villanyak tengelye nem tömör hanem cső, egyszerűen átereszted rajta a CO palack tartalmát, azzal annyira lehűtöd hogy akár le is eshet a csapágy, de ha nem akkor hozzákocogtatod egy ólomtömbhöz a tengelyt és leszalad róla.
Természetesen ehhez MŰHELY kell, olyan ahol van felszerelés nem sufni:(

morcosboci 2009.04.12. 12:28:33

Valaki tiltsa meg Csikósnak, hogy rendes motort vegyen! Ha vesz egy CB 1300-at őcsak motorozni fog mi meg unatkozni és ez így nem lesz jó! Ellopom ha megveszi.

Csikós Zsolt 2009.04.12. 12:45:11

@morcosboci:
A CB1300-at ne, azt ne, olyanom még lesz egyszer! Most vezettem valami 1300-as BMW-t, a W-nél volt teszten. Szuper motor, tényleg, de kétszer annyi, mint a CB1300. Tizenöt évesen pedig háromszor annyi lesz, amikorra nekem esetleg lesz rá pénzem...

kawa550 2009.04.12. 16:04:51

@Csikós Zsolt:
Bocs, nem sértőnek szántam ami talán kiderült volna a smile-ból,ha figyelsz.
Elolvastam a postot az utolsó betűig.
Igen,van kettő is,de nem mindenki olyan "szerencsés" hogy a nagyfaluban lakjon.
És kiváncsi lennék hogy Sopronban húsvét szombaton hol veszel méretre csapágyat.A Louis viszont alig egy óra innen.De nem is azért írtam hanem mert azt mondod ezreket kellet fizetned a porvédős cserére,amikor a direkt ide való 10 rugó...(és az is koyo,ráadásul ugyan az való az enyémbe is mint a tiédbe)
A kanyarütőm pedig egy T vas ráhúzva egy nehéz cső darab,beakasztod,rángatod a csődarabot ami elakad a T végén és olyan mintha kifelé ütnél.Szerintem...

vnweb 2009.04.12. 17:52:37

végre egy Csikós féle bütyökpost! :D

Ubul1 2009.04.12. 17:58:09

@Csikós Zsolt:
Már azt hittem h tényleg el se gondolkozol egy fasza BMW-n, de látom még mindig kifinomult ízléssel bírsz, csak hát az a fránya anyagiak, gátat szabnak az ember fantáziájának.
www.hasznaltauto.hu/2811297_bmw_r_1979
De pl ezen ha lenne rá keret, komolyan elgondolkoznék, még ha a szélvédelme nem is a legjobb, dehát '42-ben sem volt jó amikkel a Volgáig motorozott a Wehrmacht:D
Ennek kb. mennyiben volna meg a forgalomba helyezése?
www.hasznaltauto.hu/2839531_bmw_f650_1998

Peace Dog 2009.04.12. 18:01:35

Meg tudnátok mondani a csömöri szerviz címét? Nekem egy 250-es Across-om van, kicsit összefosta magát a teló...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.04.12. 19:01:06

Nagyon tanulságos volt, és bírom ezt a blogot nagyon. A szerkesztőt kérdem: nem lehetne változtatni ezen a fekete háttér-fehér betű kombináción? Mire a végére érek egy izgalmas cikknek, már nagyon jojózik a szemem... :,(

gazsi bácsi 2009.04.12. 19:53:16

A legtutibb csapágylehúzó a 1544 cikkszámú Beta + hokizó nyél.
De ez egy vagyon.Utána persze bérmunka vállalható :)
Tata felderítő század Marci fhdgy, Szárcsa alhdgy, Csinos ftörm, az se volt egy fáklyásmenet.

ZsoltK 2009.04.12. 20:37:45

Zsolt, egyet nem értek. Miért ebay.de? Hasonló őreg vashoz rendelem a vackokat és a német eBay bő 40 - 50 %-al drágább mint az angol, ráadásul a németek szinte mindent darabokban adnak el, míg az angol egyben. pld.: 900-as blokk angoloknál 13 GBP németnél 500 EUR. (na ez nagyon tuti vétel volt) Hengerfej angolnál 80 GBP, németnél darabokban: hengerfej + szelepek, vezérműtengelyek külön - külön, csavarok, csapágycsészék és így lesz 300 EUR. Drágább az angoloktól a szállítás, de olcsóbb az áru jóval.

Csikós Zsolt 2009.04.12. 20:40:02

@kawa550:
Én is smiley-ztam, nézd meg :-DDD

Ezt üthetted volna, nem tod elképzelni, mit műveltem vele. Különben a Bike Expertet próbáltad Wiener Neustadtban? Irgalmatlan jó bolt, én ott vásároltam, ezt-azt a Kawámhoz. Hatalmas, a kis bécsi louisnál 10x nagyob, a nagyba sajnos még sose jutottam el...

Csikós Zsolt 2009.04.12. 20:43:51

@Gee Halen:
Ziriget szidjátok, engem is baromira zavar.

Különben attól függ, ki látja jól, hogy mennyire kontrasztérzékeny a szeme.

Aki pl. jól látja a régi fajta LCD-ket, viszont zavarja, ha szembereflektoroznak éjjel, azt zavarja ez (engem pl.), de vannak ismerőseim, akik csak meredeztek a nekem teljesen jól látszó LCD-kre, viszont éjjel nem értették, miért dühöngök a telipofatávfényre. Ők élvezik. Az Árpádot például nem zavarja, a Photoshopban is mindig erősebb kontrasztot állít, mint én tenném. És a TB-nél ő a főnök...

Csikós Zsolt 2009.04.12. 20:45:46

@ZsoltK:
Mert nem akartam egész blokkokat, fél motorokat tárolni, meg a szállítás így is horror volt ezekre a pici dolgokra. De pl. a fejidom egy rakás szar, még az enyém is jobb, így baleset után, most már látom. Eddig próbáltam lefényezni, de egyre rosszabb.

dirmix 2009.04.12. 21:40:05

Zsolt!
Mi a fenének kellet kiműteni a teljesen tökéletes csapágyfelet? Olyan jó sosem lesz az, amit már utána raksz be. Azt még megérteném, ha el lenne törve, vagy be lenne pattanva a felülete, de mond már meg mekkora igénybevételnek van ez kitéve, hogy ennyire fontos volt szétverni miatta a motorod? Pont azért volt így összerakva, mert a japán mukik, azt gondolták, hogy nincs ember akinek ezt valaha szét kell szednie.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.04.12. 21:50:56

Egy haverom egy ehhez hasonló műveletet(nem motornál) úgy hajtott végre, hogy kölcsönkért valami vízszerelőtől egy jó nagy menetvágót, csinált bele menetet, aztán beletekert egy csavart és azzal ki tudta venni.

Mondjuk ott tényleg lehetett adni neki a faltörő tízkilós kalapáccsal, mert nem számított, itt meg nem lett volna célszerű.

Kopasz Szuzukis 2009.04.12. 22:02:12

Na, eftásak, okuljatok 1 kicsit: acetonból és szárazjégből fasza hűtőkeveréket lehet gyártani, akár házilag is. Kell hozzá egy fémedény, kb. 2 liter aceton (a körömlakklemosó nem jó, már régóta nem aceton, hanem etil-acetát), és fél kiló szárazjég. Az acetont fagyasztóban célszerű előhűteni. Az apróra tört szárazjeget folyamatos kevergetés mellett részletekben hozzáadni az acetonhoz. Az elegy -80 Celsius fok alá hűl !!! VIGYÁZAT ! ! ! A mínusz 80 fok már brutális fagyási sérüléseket okozhat, így nagyon óvatosan, megfelelő védőfelszereléssel használható. A szárazjég elpárolgása után az acetont vissza lehet tölteni a tárolóedénybe, és újra használható.

Kopasz Szuzukis 2009.04.12. 22:11:07

Egyébként a vázat 300-350 fokig fel lehet hevíteni, nem veszít szilárdságából. Én úgy löketném ki a csapágyat a vázból, hogy horganybádogból forrasztanék egy kúpos edényt, ami ráfekszik a csapágyra. Feltölteném só, darált jég 1:3 arányú keverékével, a váznyakat meg kívülről disznóperzselővel a festék füstöléséig hevíteném. A villanyakat a fenti acetonos hűtőkeverékbe nyomnám, hogy a csapágy felett még 2-3 centi álljon ki, majd 10-15 perc múlva egy alumíniumtuskóra koppantanám. Az elektrotechnikai alumínium nem sokkal keményebb, mint az ólom.

yeti 2009.04.13. 00:20:36

@Kopasz szuzukis: Ezen a tippen konkrétan beszartam.....Esküszöm kipróbálom.

Csikós Zsolt 2009.04.13. 00:32:15

@dirmix:
Ó, mindig akad egy tudálékos, aki nem látott közelről motort... :-))

Akkor te még nem vezettél kihullámosodott kormánynyak-csapágyas motort. Horror. Egyenesbe beugrik a kormány, ha semmi, de tényleg semmi kormánykorrekcióra nincs szükség, mész Szibériáig. De ha kell - márpedig egy motoron egyfolytában korrigálsz - akkor nem megy kis mozdulatra. Ezért kicsit jobban nekifeszülsz, mert már mész ki a sávból. Erre kiugrik a középső helyzetből, és akaratod ellenére máris túl nagyot korrigáltál. Az ilyen motort úgy ismered meg, hogy kacsázva megy.

Azért lesz ilyen, mert a motor élete 97 százalékát egyenes menetben tölti, a csapágy ebben a helyzetben kapja statisztikailag a legtöbb ütést, és a fészek bemaródik (kivétel pályamotorosok, krosszosok). Ha megnézed a képen a csapágyfelet a blogban, látszik is rajta a nyom - ti-tá-ti-tá-ti-tá...

Hidd el, sosem cserélek feleslegesen semmit. 26 év után ezt kellett. Nem most, már évekkel ezelőtt meg kellett volna tenni. Pocsék volt. Vedd úgy, hogy rég túl volt a szarrá menésen.

Csikós Zsolt 2009.04.13. 00:33:57

@Kopasz szuzukis:
Ez beszarás. De először végignézném, csak a show kedvéért...

Ubul1 2009.04.13. 09:18:15

@Kopasz szuzukis:
Te ez komolyan érdekes megoldás, ha jól gondolom az elegy végig folyékony marad, magyarán akár fülpucolóval is rá tudom kenni a hűteni kívánt dologra?
Meg még 2 problémám van:
honnan szerzel szárazjeget? (búcsú csak évente 1szer van a környéken, a sörsátorban szokott lenni)
A festék boltban vett aceton az biztos aceton?

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.04.13. 10:09:29

@Kopasz szuzukis: őőő, és tudsz aranyat is csinálni?

Amúgy zseniális, de nem mernék nekiállni.

Globe 2009.04.13. 11:07:27

Megoldás a fekete-fehér témára: Opera letölt, View > Style > User Mode. Így szépen felül lehet bírálni a t. szerkesztő olvasásra korlátozottan alkalmas stíluslapját :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.13. 11:12:20

@Quattroman: CO palack van, ólomtömb nincs... De ez már két éve történt, azóta is kitűnően üzemel a Trude. Szóval a műtét sikerült és a beteg is életben maradt.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.13. 11:17:59

@baowah: aber nur alkoholfrei, bitte! Vagy a szálláson fogyasztunk?

dextercapo 2009.04.13. 14:17:56

@Ubul1: tiszta acetont komoly boltban kell venni , mert a drogfozocskezok miatt szinte mindenhol a "borbarat" verziot adjak mindenfele szennyezo anyagokkal .

Kopasz Szuzukis 2009.04.13. 15:10:37

Nyugi, van, skacok, nopara, semmi gáz! Az aceton-szárazjég hűtőkeveréket napi gyakorlatban használják. azért kell előhűteni az acetont, hogy az első adag szárazjég beadásakor ne legyen omegakoncert. :-) Acetonként jó a szennyezettebb, borbarát verzió is. Én fülpitiszkával nem nagyon kenegetném a hűtőkeveréket, mert csak beszipuzok tőle, de nem fejti ki a kellő hűtőhatást.
Szárazjeget honnan? "szóljanyádnakhozzonpénzt"-kocsik szárazjéggel hűtik a cuccost :-D . Én tőlük szoktam lejmolni.
Amúgy, a szakmám vegyészlaboráns és szervesvegyipari technikus.
Meg csendesőrült.

nazi 2009.04.13. 19:26:10

Csikós úr.
Ön teljesen alkalmatlan még a házi, sufni szerelésekhez is, hihetetlen mennyire balf.sz munkát végzett.
Valamint a cikk eleje nem tűnik teljesen igaznak, máskor ha hazudik, vagy éppen sarkítja a történetet, akkor legalább összefüggéseiben legyen helyes amit mond, illetve ír.
Üdv.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.04.13. 22:14:59

@tusi5:

Milyen kedves komment. Biztos öröm ilyet olvasni egy szerzőnek a saját posztjában, amivel nem kevés munka lehetett.

Azt javaslom, hogy gondolkodj néhány másodpercet, mielőtt ennyire durva kommentet írsz. Ráadásul alaptalanul vádaskodni elég nevetségesnek hat.

Csikós Zsolt 2009.04.13. 22:58:12

@scheerti:
Á, csak egy frusztrált fasz, hagyjad. Kár ilyenekre koptatni a klaviatúrát. Remélem visszajön azért, és olvassa :-))))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.13. 23:12:36

@nazi: Hoppáhoppá!! Az ilyen állításokat illene alá is támasztani ám!

kacsa! 2009.04.13. 23:30:34

1.: Soha nem vonzottak, érdekeltek a motorok. Két kerék, az igen, de csak a tej/kenyérrel üzemelők.
2.: Csikós Zsolt írásait mindig egy élmény olvasni; ezt is az volt. Köszönöm! :)

dextercapo 2009.04.13. 23:48:39

@nazi: csa nozi :)

@streetsta: mivel tamasztana ala ? egy szellemi parbajban teljesen fegyvertelen :D

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.04.14. 00:24:04

Én azért sokszor elgondolkodok egy ilyen cikk végén, h mekkora járműparkot tartasz fenn, és ez vajon mennyibe lehet havonta. plusz még a soksok tízezer, amit havonta beleölsz vmelyik járművedbe. Miből ember? :D Válság van. Bizonyára jól fizet a TC, mert ennyit foglalkozni ennyi járművel... Érdekes ez nekem, h vki ilyen sok időt, energiát és pénzt fektet abba, hogy helyváltoztató eszköze megfelelő állapotú, és használható legyen. Ennyi kínlódással, kiadással, szerintem vehetnél fiatalabb, kevesebbet szervízigényű autókat. Mert ha beleszámolod a járulékos költségeket (pl. a benzin amennyit rohangászol, meg a saját beleölt munkaóráid, amikor épp mást is csinálhatnál, mondjuk pénzt kereshetnél, amiből vennéd a jobb, újabb autót) és nem kéne ebayen vadászni, fogat szívni, h ííí ez megint jó kis tétel lesz... Nem baszogatásból írom ezt, csak nekem ez elég furcsa. :) Szerintem te szereted ezt csinálni :) Ha gyűlölnéd, nem csinálnád...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.04.14. 00:29:50

Én azért sokszor elgondolkodok egy ilyen cikk végén, h mekkora járműparkot tartasz fenn, és ez vajon mennyibe lehet havonta. plusz még a soksok tízezer, amit havonta beleölsz vmelyik járművedbe. Miből ember? :D Válság van. Bizonyára jól fizet a TC, mert ennyit foglalkozni ennyi járművel... Érdekes ez nekem, h vki ilyen sok időt, energiát és pénzt fektet abba, hogy helyváltoztató eszköze megfelelő állapotú, és használható legyen. Ennyi kínlódással, kiadással, szerintem vehetnél fiatalabb, kevesebbet szervízigényű autókat. Mert ha beleszámolod a járulékos költségeket (pl. a benzin amennyit rohangászol, meg a saját beleölt munkaóráid, amikor épp mást is csinálhatnál, mondjuk pénzt kereshetnél, amiből vennéd a jobb, újabb autót) és nem kéne ebayen vadászni, fogat szívni, h ííí ez megint jó kis tétel lesz... Nem baszogatásból írom ezt, csak nekem ez elég furcsa. :) Szerintem te szereted ezt csinálni :) Ha gyűlölnéd, nem csinálnád...

Csikós Zsolt 2009.04.14. 00:50:29

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Vedd számításba, hogy a Bianchi, a Yamaha, a Kawasaki, a kombi 123-as, a BSA mind veteránbiztosítással mennek, ami 3000-14000/év, tehát alig több, mint egy, mondjuk B5-ös normál autó a fenntartásuk állandóban. A LE-adó ezekre az öregekre minimális, mert nincs lóerejük, a legrosszabb a Yamaha. A vizsgáztatás a gond, most, hogy hatan egybeesnek ápr. vége és jún. eleje között, elkezdtem sakkozni. Panda, Kawa csak ősszel kap vizsgát, addig megoldjuk az életet nélkülük.

Ha újat vennék, meghalnék, tényleg. Olyan elképesztő kóma fog el bármiben, ami légzsákos, műanyag, NVH-s, hogy rosszul leszek. Többször megpróbáltam az életemben viszonylag új autót venni, de mindig gyűlölet lett a vége. Nem nekem írták azt a cetlit. Viszont a skizó másik felem tökéletesen empatikus azzal, aki újat vesz, egy nagy darab belőlem is vágyik ilyenre. Csak egy sokkal-sokkal óriásibb darabot meg taszítja.

Az öeg jármű - élet. Vadászat, szerelés, küzdelem az ellenséggel, győzelem, büszkeség, kiemelkedés a tömegből, elmélyülés, gondolkodás, együttélés a mechanika rezdüléseivel. Szórakoztató.

Az új, megbízható - halál.

Különben egyszer már fejtegettem itt valakinek hosszan, kilométerszámokkal, költségekkel, hogy egy közepesen jól rendben tartott öreg autó (motor) egészen meglepően megbízható tud lenni. Én mindkettőt figyelem, és nem olyan óriási a különbség új és régi között, ha valaki nem szétbaszni veszi a régit, botfüllel. Most nem kezdem újra, de 20 éve öregautózok, és bejártam ilyen kocsikkal Európát oda-vissza többször Olaszországtól Norvégián át a Baltikumig. És nem rohadtak le, nem volt motorgenerál útközben, nem mentünk neki a kamionnak fékhiba miatt, nem esett ki senki a kocsi alján, bedöglött fűtéstől is csak egyszer szenvedtem - egy svájci túrán, novemberben, az apám szuperül karbantartott, keveset futott, akkor kilencéves Nissan Sunnyjában.

Minden relatív, többet tudsz ezekről, ha megismered az érem összes oldalát. Én - és próbálok nem nagy pofával nyilatkozni - egyet, s mást végigcsináltam a 42 évem alatt, és közel sem annyira egyértelmű a mérleg. Vagy hülyülök megfele, és utolért a tipikus magyar betegség, a kognitív disszonancia redukció, azaz ha a világ tényszerűen ellentmond annak, amit hiszel, akkor kijelented, hogy az nincs is. Remélem még nem, erre is próbálok figyelni, többet önmarcangolok, mint azt sokan hiszik.

Ja, és ne hidd, hogy a TC-nél belefulladunk a pénzbe. Most konkrétan kevesebbet keresek, mint 2006-ban, amikor idejöttem fixre, és sokkal kevesebbet, mint 2003-ban, amikor szabadúsztam. Kétharmadold a fél milát, és nagyjából ott jársz, ehhez lehet még kicsit (de tényleg csak pár tízezret) fusizni. A feleségem meg feleennyit. És van rendesen hitelünk a házon. Ésszel élünk, bár ez nem úgy tűnik. Pl. tévét nem vettünk 20 éve. Nincs dolbysztereó. Nem fizetünk elő kábeltévét, parabola sincs. Wifis gépem sincs. Telefont négyévente veszünk. Próbálunk a marketing hálója alól kibújni, nem mindig megy, de legalább a szándék megvan.

Ja. És szeretem csinálni, hogyne, de talán mostanra ez ki is derült.

dextercapo 2009.04.14. 01:18:10

@Csikós Zsolt: nem erezem hogy ez rossz filozofia lenne .
csak egy pelda : szerettem volna egy aprilia atlantic 500-ast . ne firtassuk miert kell a masik ot motor melle , kellett . egy evig ha ugy alakult keresgeltem , nezegettem . jellemzoen 750-900 ezer korul voltak olyan allapotuak amire mar volt kedvem ranezni - papiron . aztan eloben kiderult hogy a karcmentes frissen mazoltat jelent , a polir allapotu az a kormanyarmaturarol lekopott osszes feliratra vonatkozik (a kupec szerint ez 20000km utan termeszetes - kar hogy egy caponord-rol szalltam epp le 36000km-el es azon ezek a kezeloszervek makulatlanok) aztan telelett a hocipom a visszatekert orakkal , az oszeganyolt gepekkel es nyeltem egy nagyot - vettem egy becsuletes gepet : ebay : 1200 euro 49000km , bukott gep .
latatlanban vettem meg es harom napra ra (amikor meg mindig nagyon hulyenek ereztem magam ezert) beultem a ducatoba es kizuztam tul torinon egy kis faluba . a gps szerint a hegyen at vezetett az ut - hat , majdnem osvenyeken vitt at , de odaertunk .
a gep tenyleg karcos volt , de becsuletes . minden ott es annyi ahogy irta a tulaj . azota letoltottem a szerviz doksit , szetkaptam , rendbetettem es ujra osszeraktam alapjaitol .
ket napja az orszagon belul lefutottam egy 700km-es turacskat , fogyasztasmeresi es altalanos tesztelesi celbol - mindent hibatlanul tud amit kell es tenyleg nevetesegesen keveset eszik . meg mindig jokora elonyben vagyok egy helyi 900-ezres modellhez kepest amiben kb 70.000km lehetett mielott egy tobbe kevesbe ugyeskezu szerelo osszetakolta eladasra - ami elott meg a regadot es tobbit azert ki kellene meg csengetnem . raadasul jo moka a gepet szabad hetvegekent rendbetenni aprankent .
a ket autom is kb ugyanez a kategoria .

Speedygonzi 2009.04.14. 07:03:49

@Csikós Zsolt:

Küldenetem egy üzenetet a telókkal kapcsolatban, de nem tudom elment-e, elég fura nekem ez a blog.hu-s üzenetküldő.

Speedy

Csikós Zsolt 2009.04.14. 08:26:25

@Speedygonzi:
Én meg válaszoltam is a blog.hu-n keresztül. De akkor így:

30/9510644.

Hívd őket bátran.

zöldi 2009.04.15. 06:47:35

Tetszett a post! Csak így tovább!!

Johnny_D 2009.05.25. 14:46:40

Az eredeti idom mennyire volt szetcseszett?
Idomjavitas nem jatszott?
Felenk paropenzert javitatnak muanyag idomokat, nagyon jo minosegben. Ha nem zuzza az ember szarra valami balesetben akkor siman - akar tobb darabbol is - osszehegesztik olyanra, hogy szep festes utan meg se mondod hogy valaha torott volt...
Egyebkent ebay tenyleg allat :) nehany dologra sokat kell varni, hogy rafuss olyan alkalomra mikor tulkinalat van es te vagy az egyetlen akit erdekel, de akkor negyed aron megkapod amit keresel. Turelem kell hozza.

Friss topikok

Hirdetés