Dobozban rohadó csoda

A BMW R7 annak ellenére, hogy a valaha gyártott egyik legszebb motor, nem kerülhetett sorozatgyártásba, örök prototípus maradt. Zárt lemezváza, préselt acél hídjai, valamint a motorgyártásban először alkalmazott teleszkópos villája rendkívül innovatívnak számított. 1934-ben építették meg Alfred Böning tervei alapján, hogy a BMW technikai fölényét demonstrálják vele.

A harmincas évek art deco stílusirányzata az R7-re is rányomta bélyegét. Öncélú ívek, váltakozó króm- és matt acél felületek, letisztult vonalak teszik meglepő jelenséggé; Böning végleg szakítani akart az elavultnak tartott designnal, ezért a tankot a karosszériába, az olajnyomásmérőt és a kézi sebességváltót pedig egy króm takarólemez alá rejtette. Ilyen elegánsan, az autókéhoz hasonló műszerrel ezelőtt egy gyártó sem próbálkozott.

A rugós ülést felhajtva lehet hozzáférni a kevéske elektronikához. A blokk, a takarólemezek és a kipufogó lendületét a hátsó tengely zárta. Ez az alkatrész tökéletes harmóniában van a sárvédővel és a kipufogóvéggel, jó példájaként az együttműküdő funkcionalitásnak és formának. Még a hátsó lámpák is szoborszerűek, Stop feliratú gravírozás található rajtuk. A kipufogórendszert forradalmi módon az alváz aljára szerelték, ez a megoldást számos mai modellnél visszaköszön.

A Leonhard Ischinger által alkotott 800 cm3–es M205/1 jelzésű blokk újdonságaival tért el a megszokott BMW megoldásoktól. Az R7-ben jelent meg az egy darabból gyártott forgattyústengely. A henger és a hengerfej között szükségtelen a hengerfejtömítés, ami ebben az időben a motorok gyenge pontja volt. A vezérműtengely a forgattyúház alatt található, ami a szelepek jobb elhelyezését engedi meg.

Ezek az újítások a félgömb alakú gyújtókamrával együtt jelentős teljesítménybeli előnyt jelentettek volna a kor többi motorjával szemben. A technikai csemegék közül néhány csak a hatvanasas évek végén került be a szériamodellekbe a BMW /5–ös sorozat révén. Az R7 remek motor volt, előállítása azonban nehéz és költséges, gazdasági okok miatt nem kerülhetett gyártásba. Csupán a gép design-elemei éltek tovább az R17 és R5 típusokon.

A prototípus nem csak egy szoborszerű tanulmány volt, az közúton is tesztelték. A háború közeledtével a BMW fejlesztési iránya megváltozott, és a motort – miután néhány újítását felhasználták – évtizedekre dobozba zárták. A méltatlanul elfeledett gép egészen 2005. júniusáig pihent egy raktárban, ekkor találták meg a nagyon rossz állapotban lévő R7-et. Sok alkatrész megrongálódott vagy elrozsdásodott, ám az egykori BMW Mobile Tradition és mai utódja, a BMW Classic csapata elvégezte az art deco csoda teljes felújítását.

A restaurálásban számos specialista és BMW műhely vett részt. Hans Keckeisen a vázon és a fémelemeken dolgozott, a boxer-specialista Armin Frey a felbecsülhetetlen értékű blokk helyreállítását végezte. Feladatukat megkönnyítette, hogy az archívumban megtalálták a motor eredeti tervrajzait. A blokk elrozsdásodott, számos szükséges alkatrészt későbbi modellekből szereltek át, az egyedi darabokat pedig Frey műhelyében állították elő. A négyfokozatú váltót és az elektromos rendszert muszáj volt újraépíteni. A vasmunka nehézségekbe ütközött, az egyedi sárvédők nagyon rossz állapotban voltak és a helyreállításuk sok időt vett igénybe, de Hans Keckeisen és csapata szenvedélyesen dolgozott az angolhengeren, hogy az R7-et olyan állapotba hozzák, ahogy Alfred Böning a harmincas évek közepén kitolta a müncheni gyárból.

A megtalált és újraépített alkatrészekkel felújított, újrafényezett R7 végre ismét régi fényében ragyog. A prototípus nem csupán egy kiállítási tárgy lesz a BMW Múzeumban, hanem számos motoros eseményen felvonul majd világszerte, például a BMW Motorrad Days-en Garmisch-Partenkirchenben, idén júliusban.

A kölni motorkiállításon személyesen is meggyőződhettünk az art deco motor kivételes arányairól, és arról, hogy milyen jó munkát végeztek a felújítók: hála nekik nem veszett el ez a ritka kincs.

Kedves motorgyártók, önöknél is vannak nagy ládák? Kérem nyissák ki mindet!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr3935596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.02.10. 23:53:48

Kekec on
A "gyújtókamra" magyarul "égéstér".

Az "angol henger" nem valamiféle marógép akar lenni?
Kekec off

Szép ez a motor. A váz megoldása a késői Opelekre (Mars MA 20?) emlékeztet. Ott volt egyetlen zárt szekrényes tartó a kormánynyaktól a hátsó tengelyig.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.02.11. 00:00:09

Ez a stílus visszaköszön az Ariel Leader vázán is. Picit a Rumi váza is ilyesmi.

mmjr73 2009.02.11. 07:15:25

Az angol hengert lemez hajlításra használják. Két göggő között tologatják a lemezt.

gatsy 2009.02.11. 09:38:49

OMFG! Gyönyörű gép! Nagyon szép áldozat az oltáron!

zöldi 2009.02.11. 09:54:27

Azt az angol hengert én angol keréknek ismerem. Legalábbis a Discoveryn úgy fordítják. en.wikipedia.org/wiki/English_Wheel

zöldi 2009.02.11. 09:55:08

De persze nem szakfordítani járunk ide, hanem motorbuziskodni, így remélem, a jövőben sok láda nyílik meg.

korlat 2009.02.11. 10:03:42

nahát, az a hátsó sárvédő oldalról... meseszép. kell.

tattoo1 2009.02.11. 10:48:24

BatMan forever:):)Olyan mint egy batmotor:)gyonyoru!

jomsisi 2009.02.11. 10:55:05

Kár, hogy nem én találtam meg azt a ládát.

Szerk!
Tudom hogy jobban megy a motorhoz, de olvasni nagyon kényelmetlen, a fekete alapon virító fehér betűket!

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.11. 10:59:06

@jomsisi: Igen a túlélénkre állított monitorokon zavaró lehet, az emberi szem nem egyforma. Van aki a fehér alapon fekete zavar, engem is.

Ez tényleg a motorokhoz lesz kialakítva, remélem ez azért nem veszi el a kedvedet az olvasásától.

yeti 2009.02.11. 11:20:21

A huszadik század legszebb sárvédőivel,technikai újdonságaival ez a motor minden egyes porcikájában "ÜT".

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.02.11. 11:36:01

Gondolkodom, miért nem került gyártásba ez a vas.
Például azért sem, mert ez a blokk teherhordó elem, mint a modern gépeken. Biztosítja a váz merevségét, és részben viseli a pilóta tömegét.
Új blokkház és sebességváltóház öntvény kellett volna, ami drága.

Ráadásul hátrafele kellett berúgni, mint a Zündappokat. Hová lett volna a corporate identity? Fúj :-)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.02.11. 11:36:58

Vájtszeműeknek ajánlom a gázbowden útját a karbu tetejéhez :-)

odb 2009.02.11. 12:19:56

A háború alatt a formatervezőket Olaszországba küldték erősítésnek gondolom, azok meg ott is maradtak.

Egyébként az már érdekel egy ideje, hogy a hemiszférikus égésterű hengereket manapság miért nem teszik szériamotorokba? Mik a hátrányai?

Suppiluliumas 2009.02.11. 13:00:15

Ez valami eszméletlenül szép. Szerencse, hogy megmaradt, és restaurálták.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2009.02.11. 13:16:48

Hát erre csak azt tudom mondani hogy HÚBAZMEG

A Sötét Lovagban mé' nem így néz ki a Bötmön motorja ? 8)

yeti 2009.02.11. 13:17:30

@bervas: Ahogy elnézem a sárvédők mélyhúzószerszámának elkészítése sem lett volna gyerekjáték.Vajon a sárvédő tartópálcái egy lemezből vannak a sárvédővel,vagy valami "eltüntetett" hegesztéssel készültek?

ZsoltK 2009.02.11. 14:19:53

@odb: talán azért mert találtak jobb megoldást? :) De szerintem (bár 90-es évek utáni hengerfejet nem szedtem le még) minden mai motor alapvetően "hemi". Maga a "hemi" ugyanis csak annyit mond, hogy egy félgömb az égéstér alakja a hengerfejben és semmit mást. Ahogy nézegetem a mai blokkokat, szinte mindegyik ugyanebben az elrendezésben (fél, 3-ad, 4-ed gömb égéstér) kell készüljön. De ha hülyeséget mondok, majd jól megcáfolnak.

Ubul1 2009.02.11. 15:00:14

Ez német járgányhoz képest marha elvont. Egy kinetikus szobor. Egy nappaliban kandallótűz mellett mutatna a legjobban vitrin alatt! Nem semmi meló lehetett helyrehozni...

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.11. 16:18:53

@Ubul1: vesszek meg, ha szobor, ha nem, kiprobalnam :)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2009.02.11. 20:37:25

@ZsoltK:

A "hemi" a hemiszférikus=félgömb rövid angol neve. Ez a fajta égéstér az 50-es, 60-as években volt divatban. Norton Manx talán, Fiat 1500 biztosan, meg a Peugeot akkori benzinmotorjai is. Jó nagy szívó és kipufogó szelepek fértek el a gömbpaláston. Azonban a gömbszelet alak miatt kicsi volt a sűrítési viszony, és alig örvénylett a benzin-levegő keverék. Az ék (pl: Fiat, Lada) vagy fürdőkád (késői VW boxer, korai soros VW) alakkal kétszelepes motoroknál nagyobb sűrítési viszony és nagyobb örvénylés érhető el. A mai négyszelepesek szinte kivétel nélkül háztető alakú égésteret használnak. Nevezni meg nevezik, ahogy akarják.

booo 2009.02.11. 22:12:38

ríííl bjúúúti :D

dextercapo 2009.02.11. 23:53:22

alomszep .
nagyon sajnalom hogy az art deco nem elt tovabb . az a haboru nem kellett volna . hany hasonlo csodat teremthettek volna meg a gyartok . ez a gep a jelenlegi cuccok kozul a moto 6.5-re emlekeztet . nagyon eltalaltak .
ha egy arnyalatnyit jobban kidolgozzak az oldalso takarolemezeket , akkor egy mai csucscustom gepnek is siman elmenne .

zöldi 2009.02.12. 09:14:24

Ami még szembeötlő, hogy azt a drabális, ocsmány blokkot olyan hihetelen eleganciával integrálták a vázba, hogy szinte észre sem venni.

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.12. 11:26:46

@dextercapo: ne is emlegesd, nagyon hianyzik az apriliam motóm.

dextercapo 2009.02.12. 13:08:43

mi tortent vele ? szervizben van ?
remelem nem adtal el egy ilyen mualkotast ...
az egy instant-get , igazi , fajtiszta mualkotas - mar most klasszikus es gyujtoi darab .
ha talalnek egyet nem tul rossz aron , akkor restauralnam csak azert hogy a szobamban legyen az egyik falon es evente csak parszor hasznalnam .

baowah · http://baowah.blog.hu 2009.02.12. 22:45:33

az egy nagyon jó motor használni is,én több ezer km-s túran is voltam vele.

baowah.blog.hu/media/image/litvania/budapestaaa2.jpg

baowah.blog.hu/media/image/szarva_1.jpg

Eladtam, igaz elővárlási joggal egy barátomnak, mert így jött ki, a három motor sok volt hirtelen.

De egyszer még úgyis visszajön, tudom. Amúgy Németbőllehet behozni, ott azért akad a 4200 összpéldányból egypár.

Darti · http://www.darti.hu 2009.02.28. 14:36:47

Nem tudom ki hogy van vele, de szerintem álomszép...

Friss topikok

Hirdetés