Nekem van a legszebb sisakom

Marushin 999 RS

Talán két éve vettem a motorkiállításon, amit már akkor is Budapest Motor Fesztiválnak hívtak, de az istennek nem tudom így nevezni. A lényeg, hogy nagyon jó akcióban kínálták, szóval azonnal vettem egyet, mert már az összes sisakom úgy nézett ki, mintha egy sziláscet gyomrából kerültek volna elő. Azt hiszem 45 ezer forintot fizettem érte, és újítottam is mellé öt ezerért egy irídiumos plexit. Utóbbira külön büszke voltam, mert ezért még a leggagyibb sisaknál is elkérnék a dupláját.

Még eredeti állapotában: fehér szín, csak közelről látható ronda mintákkal. Elég jól kiadta a kabáttal


Nem csak az ár volt a vásárláshoz a trigger, hanem a súly is: mindössze 1100 grammot nyom, és bár nem tettem mérlegre, de bárki megfogja, kiszakad belőle egy bazdmeg, hogy milyen könnyű. Motoroztam benne sokat, és szép lassan le is laktam. Egy-egy leejtés, kavics, napi használat, ez-az, ahogyan ez megy. A belseje viszont elég jól bírja, még egyszer nem volt kimosva, és egyelőre nem gusztustalan. Az eredeti fehér szín sorsát végül egy tankolás pecsételte meg: halottak napjai turnéra indulva lecsúszott a kormányról, és egy elég nagy területen lepattant a festés. Ezt vártam is, mert a csajom hasonló sisakja ezt egy hét után előadta, ideges is volt. Az övét Mike Tomi  airbrush-legenda mentette meg, én is szinte azonnal hívtam, hogy ki kéne találnunk valami jó mintát.


Végül egy délelőtt gondolkodás alatt meglett, hogy a horgászat iránti rajongásom miatt legyenek rajta halak, természetes környezetükben. Akkor legyen csuka, ponty, csapósügér és egy márna, de máig vérzik a szívem, hogy más érdekes fajok helyhiány miatt lemaradtak, pedig egy harcsa, egy menyhal, egy kecsege és egy paduc is nagyon jó lenne, és akkor az olyan egzotikumokról nem is beszéltem, mint a leánykoncér vagy a compó. Azt is tudom, hogy a márna ritkán fordul elő a sügérrel azonos helyen, de egy Ed Hardy pólónál sem zavarnak senkit a pinup gésák és a rockabilly jakuzák. Ráadásul még a bejegyzés megírása előtt megfogadtam, hogy nem megyek el halas irányba, hiszen sokkal fontosabb, hogy Tomitól megtudtam, miért dobják le a Marushinok a fényezést: gyártási hiba, vagy túl korán, vagy túl későn viszik fel rájuk a lakkot, vagy esetleg a por és zsírmentesítés maradt el – a lényeg, hogy ha kettőből kettő előadta ezt, az nem véletlen.

A szerkesztőségben egyébként többen kapásból elítélik az airbrush-t, de szerintem csak azért, mert általában ízléstelenségre használják, és nem a technikával van bajuk, hanem a megrendelt munkákkal – hülyeség is lenne például azért elítélni a latin betűket, mert a Fejős Éva regények azokkal íródnak.

Általában mindenki azt kérdezgeti, hogy mennyire zajos. Csendesnek éppen nem mondanám, de simán viselhető, eddig egyszer sem hülyültem meg benne, pedig a plexik turbulencia-zajától elég hamar megfájdul a fejem. Nyitott szellőzőkkel néha van valami fütyülés, de az sem zavar – az endurós sisak után megváltás, ha hosszú útra megyek, akkor meg úgyis füldugót használok. Most úgy vagyok vele, hogy élettartam szempontjából nagyjából félidőnél jár, lassan kell hozzá két újabb plexi: a sötétnek letört a bepattanó kis füle, a tiszta pedig egyre karcosabb.

A gumiméret rejtélye

xs_400_1.jpg 
Vannak olyan problémák, amikkel az ember egyszerűen nem szembesül, mert nem úgy adja ki az élete. Például mert nem vesz öreg motort. A legtöbben eleve félnek az öreg technikától. De persze relatív, hogy kinek mi az öreg, mert nálam a 2000-es évjárat már zsír új és 1990 magasságában már minden modern. A hetvenes évekbeli dolgok azonban már okozhatnak meglepetéseket. 

tovább »

Átmentem a piroson? Tényleg?

 

Ebbe a videóba is a szokásos módon botlottam: tök véletlenül. És milyen jó, hogy elindítottam. Pedig csak annyi a címe, hogy  Motorozás London központjában: megállítottak a rendőrök! A franc tudja mire számítottam. De az biztos, hogy amit itt látunk, oktatni kellene. Elsősorban a rendőrségen. Már a legelső órákon. És az összes rendőri döntéshozónak levetíteni, hogy megértsék, mi kell ahhoz, hogy a fakabátokra partnerként tekintsenek az emberek.

Jó teszt is lehetne a vetítés. Ez elején annyit kell közölni, hogy ilyen a tökéletes rendőri munka. Csak a 12:18-tól kezdődő részt kell elindítani, megfeliratozni a videót, és a végén a stop gomb megnyomásával egy időben csak annyit kell mondani: ENNYIKE! Nem kell magyarázni. Aki nem érti meg, hogy a rendőrnek az a feladata, hogy szolgáljon és védjen, nem pedig büntessen és fölényeskedjen, az nem biztos, hogy jó pályát választott.

Aki esetleg nem értené az angol szöveget, röviden ez történt: emberünk, véletlenül a kanyarodó sáv zöldjére indult el egyenesen, pedig neki piros volt. A zsaruk utána eredtek, szóban, udvariasan megkérték, álljon félre. Majd úgy kezdték, hogy az a helyzet, hogy két lámpával korábban benézte a dolgokat, a zöld nem őrá vonatkozott, és a piroson hajtott át. Érdemes nézni a rendőrök arckifejezését, amikor mondják, hogy ez itt másokkal is gyakran megesik, és hogy ez motorral mennyire veszélyes, ők is igencsak aggódtak. Mert a keresztforgalom simán eltarolhatta volna. Emberünk szabadkozik, hogy most motorozik először a belvárosban, és tényleg nem akart áthajtani a piroson. Amire a rendőrök csak nyugtatgatják, teljesen megértik a helyzetet, éppen ezért nem is büntetik meg. És elmagyarázzák, mire figyeljen a hasonló kereszteződésekben. Majd mindkét rendőr kezet fogva búcsúzik, egyikük még a motort is megdicséri.

Át a piroson
Az egyenesen haladóknak még piros. A tükörben látni, egy másik motoros, az előtte elinduló példáján felbuzdulva szintén veszélybe sodorta magát

Meggyőződésem, hogy egész nyugodtan megbüntethették volna a motorost. Aki még csak fel sem háborodhatott volna rajta, hiszen jogos lett volna. De semmivel nem lettünk volna előrébb. Nem lehet az a cél, hogy büntetéseket szabjanak ki mindenért. A cél csak az lehet, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen. Koránt sem biztos, hogy így, a helyzet elmagyarázásával és a figyelemfelhívással több idő ment el, mint ha adatokat rögzítenek, csekket írnak. Viszont valakinek nagyon hasznos információkat adtak át, ezzel talán megelőzve egy súlyos balesetet.

Londoni zsaru
Lenne kedves félreállni?

Persze az is lehet, hogy a londoni rendőrökre nem nehezedik olyan soha el nem ismert nyomás, hogy minden hónapban legyen bizonyos számú dokumentált intézkedés, büntetés. Mert ugye a statisztikában csak ezt lehet prezentálni, az ilyen intézkedésekre nincs rubrika, olyan, mint ha semmit nem is csinált volna aznap. Pedig esküszöm, többet ér, mint ha egész nap traffizna. De nálunk jönnek az új kamerák, amik majd automatikusan küldik a harminc ezres csekket egy ilyen szabálytalanságra. Nincs mérlegelés, nincs bocsánat. A rendőrökből büntető droidokat csinálunk, a polgárokat meg mind megkapják a magukét. Szép, új világ.

 

Szarvasrugó

5.JPG

A szemöldök komoly kozmetikai probléma szokott lenni, de nem csak a nőknél, hanem a motoroknál is. Biztos lesz olyan olvasó, akit mélyen megbánt az a tény, hogy rettenetesen ocsmánynak tartok minden motorra aggatott króm - és bőrszart, de nekem egyenesen zabszem volt a seggemben az SR-em lámpájára applikált krómköröm.

Még most is remegek az idegtől: ha rágondolok képregénybuborék kanócos bombák, villámok és halálfejek keringenek körülöttem. Úgy gondolom, hogy bárki is rakta fel ezt a förmedvényt a lámpára, jobb lett volna, ha a pöcsére szereli inkább. Vagy az anyjába. 

Pár hete már kiszedtem a lámpát a keretéből, hogy behelyezzem a kadmiumsárga búrát az izzóra, melynek eredményeképp az eltérő szín miatt jobban észrevesznek az autós vakondok. (Vagy vakondokok, mert mindkettő nyelvi forma helyes.) És persze akkor már megpróbáltam eltávolítani az átkozott toldatot, de nem mertem szétszedni a karima-fényszóróüveg komplexumot, mert valami rugós megoldással van összemókolva gyárilag: legalább olyan ijesztő, mint műszaki analfabétának a zégergyűrű.

3.JPG
Nehezebb ügynek tűnt, mint levagdosni pár kormányhínárt, pedig attól megkímélt a szerencsém. (A mai napig nem tudom egyébként, hogy a Yamaha XV 535 a világ legbuzibb motorja-e, vagy csak a rá aggatott extrák - hínár, szarvkormány, plexi csillámos ratyiperemmel stb. - miatt tűnt úgy azon a példányon, amivel mentem és amit inkább nem írtam meg.)

Szerencsére tegnap eszembe jutott a lámpa is, amikor Sanyi bácsinál jártam, hogy rápóbáljuk a 250-es SR-emre az SR 125 kipufogót, amit a zajszint növelése, pontosabban a megfelelő orgánum elérése érdekében akartam felszerelni erős átalakítás után. Nem lett jó, a postás SR kipufogója vékonyabb - ezt nem árt, ha az elvetemült SR 250 tulajok megtudják. Viszont Sanyi bácsi megmutatta nekem, hogyan kell lepattintani a króm karimát, ami a szemöldököt tartotta.

1.JPG
Az a helyzet, hogy a karimát rugalmas rögzítőelemek, ún szarvasrugók tartják, amelyeket én nem mertem feszegetni, és jól lettem, mert nem középen kell, hanem a szélén. Mivel ez a rugó igazából egy középen hurkot képező hajlékony kis rudacska, a két szélét kell kipattintani. Sanyi bácsi szerint pontosan így volt megoldva az 1200-as Ladán is.

2.JPG
Szétszedni egy perc volt, és végre a Kulturált Föld Dolgozóinak Mozgalom keretében megismertem azt a szót, hogy "szarvasrugó." (Biztos van szakszerűbb neve is, de nem tudom mi az.)

7.JPG
A kis SR 250 pedig végre nem kelt olyan hatást, hogy szép-szép, de azért jó lenne, ha nem lenne ráfosva a lámpájára semmi.

Komplett Pride-ot szerveztünk, hogy beinduljon a Yamaha

"Ma beindítom a Yamahát" – dobta be az ötletet Bandi a közösbe. Az FZR1000 Genesise ősz óta áll a szerkesztőségi parkolóban, azóta a töltőre kötött akksi magához tért, így elméletben semmi akadálya nem volt, hogy beröffentsük. Elég jól jelezte az esemény, hogy mennyire motorozhatnékja van a szerkesztőségnek: egy komplett F1-es csapat stábjához hasonló tömeg állta körbe Bandit, és cigizgetve osztottuk a jótanácsot. Így zajlottak az események:

Ja, nem ez egy rossz kép, nem tudom, hogyan keveredett ide. Szóval így nézett ki:

A Bandit körülálló szakértők közül csak Csikós és Assur motorozik

 

tovább »

Hirdetés

Hirdetés

Friss topikok

  • satyapapa: Hát azért az furcsa hogy egy sisak ennyi esést kap.Az Én sisakom 4éves, és még semmi karc, sérülés... (2015.03.05. 06:43) Nekem van a legszebb sisakom
  • pannonkondor: Tegyünk tisztába egy-két dolgot ! A Stop táblánál felfestett vonalnál nem azért kell megállni,hogy... (2015.03.03. 20:53) Átmentem a piroson? Tényleg?
  • WhiteFalcon: Nem azzal van a baj, ha páran otthon kipróbálják, hanem azzal, ha mindezt közúton/közterületen csi... (2015.02.16. 08:30) Már megint a finnek
  • Dominus: Csatlakoznom kell Tinman-hoz. Autosként pont ugyanezt élem át nap mint nap. Semmi köze a motorhoz,... (2015.02.13. 22:09) A motor elé még beférünk?
  • lodola: jól keni,70 kilós motor 10-es kerék rövid tengelytáv-elég gonosz vele driftelni (2015.02.12. 12:00) Tuningolt Vespát csak így vezess!

Hirdetés