Becsületes, használható kis veteránmotor

Yamaha SR250

sr_250_1.JPG
Valahogy teljesen yamahás vagyok egy ideje, aztán ehhez hozzá jön, hogy kezdek erősen vonzódni a 80-as évek eleji motorokhoz, amelyek már akár veteránnak minősülhetnek, de a legnagyobb rosszindulattal is majdnem. Ha a gyakorlati megbízhatóságot nézzük, a 70-es évek elejének-közepének motorjaival már lehet nyűglődni, igazából a 90-es évektől lehet biztosabbra menni. Onnantól például jobb anyagúak a karburátormembránok, amire rohadt kellemetlen kidobni egy kilót egy 2-300 ezerért vásárolt öreg sornégyesnél, pedig bő esély van rá, hogy már elöregedtek.

sr_250_3.JPG
Az SR 250 1983-as évjárat, szívásban a közepesnél talán jobb. Ez pont egy olyan év volt a Yamahánál, hogy a nyála csorog az embernek a kínálattól: SR250, 500, XS400, XS650, ezek SE verziói, XV750SE, XV1000, TR1, sorolhatnám. (Mondjuk a többi japán gyártó sem panaszkodhat, hiszen éppen a műanyagmotor-éra előtt vagyunk)

Szóval szívesen írnék más SR-jéről, de nem akadt senkinek, ez meg az enyém. Megvettem, elég jó állapotban, de bejött az az X-Akta, hogy eredetileg indult, szépen járt, aztán másodszorra alig bírtuk betolni, meg durrogott is össze-vissza. Nagy baj csak nem lehet, ha mégis, egy ilyen becsülhető, szép kis pszeudo-veteránmotorra nem fáj annyira költeni.

sr_250_4.JPG
Nekem fontos volt az univerzalitás is: ha kell, ezzel azért lehet haladni földúton is, de városban is ideális, egyéb célra meg vannak nagyobb motorjaim. Sőt, ha beesik egy haver, akinek nincs motorja épp, jól jöhet, mert a chopperes tempót azért lehet vele tartani: 20 lóerő városszéli örömmotorozásra is jó. Motorozni tanítani meg főleg, hogy terjedjen a vírus. 

Meg persze benne van a pakliban, hogy építek belőle valamit: persze az biztos, hogy nem nyüves cafe racert. Alapban ugye kicsit butácska softchopper forma, csak ezt a Special Edition verziót lehetett kapni Európában annak idején – az enyém a kipufogó alapján svájci.

Elvittem Sanyi bácsihoz, aki fejből szokta vágni a típushibákat és előre közölte, hogy hol lehet elkoszolódva a karburátor, de lehet komolyabb gond is, mert lelkes szerelők szoktak okosakat buherálni.

sr_250_5.JPG
Az első cél a kormány lehajítása volt: erős a gyűlöletem a szarvkormány (ld. második kép) iránt. Jobb híján a kistesó, a híres postásmotor, az SR125 kormányát kapta meg. Ez elég keskeny, ami előnyös a kocsisorok között, de azért majd keresek szélesebbet és szebbet. Nem árt tudni egyébként, hogy az SR sorozat 3 típusának, a 125, 250 és 500 köbcentis verziónak nincs túl sok közük egymáshoz, legalábbis nem annyi, amennyit gondolnánk. Különösen, hogy a két kisebb soft-chopper verzióban van elterjedve, míg az 500-as (és mai inkarnációja, az újonnan is kapható SR400) rendes utcai motor (UJM), ami elég nagy előny esztétikailag. Az 500-as blokkja is teljesen más, és csak berúgósban létezik, ellentétben a kicsikkel, amiből a 250-es korai példányain volt berúgókar (a későbbieken is létszik a helye), de a 125-ösön sosem.  

A karbiban természetesen a tömítések voltak rosszak, de még az alapjárati fúvóka is el volt barmolva, ami csak kevéssé jobb helyzet, mint amikor az XJR-em karbijában kócot találtunk O gyűrű helyett. Több napnyi munka akadt, úgyhogy nem csekély szervizköltséggel kezdtem (és még a folyadék/szűrő csere hátra van!), ami el is vette az átépítési kedvem.

Pár ocsmányságot még el kell távolítanom: ilyen a tank alatti krómcsík, vagy a lámpa-szemöldök, az irányjelzők viszont nem lesznek ledes kis indexek semmiképp, fujj.

sr_250_2.JPG
Még mindig ingadozok: maradjon így, mert akkor gyári marad, ráadásul nem kell rá költeni, vagy építsek belőle valamit, amiben viszont benne van az alkotás öröme, meg akkor nem lenne ilyen bénácska. Egyelőre még nem tudom. Motorozni így is nagyon jó vele, főleg, hogy nem radíroz a hátsó kerék a nyomaték miatt a hideg aszfalton. A teljesítményhiány is lehet előny. Főleg, ha a teljesítményhiány azt jelenti, hogy ez a motor lett a Schwalbe helyett. 

És amit nem is gondolnál: egészen jó hangja van gyári kipufogóval is. Kellemesen pöfög, motorfékre vérpezsdítően morog, de persze enyhén megvan a postásmotoroknál is ismert fütyülés is. Akkor még nem volt ENSZ-EGB kipufogó zajszint szívatás.  

Ennyire erős képet hirdetéshez még nem tett senki

 

A hirdetést Vályi Pista küldte be a listára, és nem igazán térek napirendre fölötte. Míg mások szövegben alkotnak nagyot, ez képi világával viszi be állcsúcsra a vizuális jobbhorgot. Küldöm mindenkinek, aki szereti a szépet.



A háttérben húzódó dunántúli lankák, a szénaboglya, a hanyagul ott hagyott talicska (bizonyos tájnyelven furi, használjuk minél többször ezt a kifejezést), aztán HOPPÁ, középen ott a lényeg. Annyi a csodás részlet, hogy a motor szinte fel sem tűnik!
A fekete lovag, íjjal, tegezzel, lándzsával! Bőrruhában, vívókesztyűben, pléhsisakban! A motor mellé beszúrt kétkezes kardot csak hosszas nézelődéssel szúrtam ki, ahogyan azt is, hogy a Yamaha a földtúráson támaszkodik, különben eldőlne.

Az SR400 egyébként meglepően hasonlít a gyári állapotára, a Lorenzo Lamas stílusú táskákat ledobálva pofás motort kapnánk, ami idén már veteránnak számítana. Ez egyébként nagyon felkapott típus mostanában, a motorépítők nagy kedvence – egyre kevesebb van gyári állapotban, és azokért már most is pofátlanul sokat kérnek. Meg amúgy is, ki nem üzletelne szívesen a Fekete Lovaggal?

Figyelj jobban!

 

Ez is csak egy balesetmegelőző film. Ez is arról szól, hogyan ölhetsz meg egy motorost. És hogyan kerülheted el a bajt. Sokat nem fűznék hozzá, a videó magáért beszél, az is könnyen megérti, aki esetleg nem beszél angolul.

A filmet Washington állam részére forgatták, kimondottan a fiatal, kezdő vezetőket célozták meg vele. Nem véletlen, hogy az átlag netes videókhoz mérve hosszú, nyolc perces filmet készítettek, szándékuk szerint autós iskolákban is levetítik, majd a résztvevőkkel ki is elemzik a látottakat. Nem mindenki mellé ülhet be egy motoros, hogy elmondja, autóban ülve mire kell figyelni, ezért összegeztük pontokba szedve, mit is mond a bájker Randy, akit a haverjai csak Nagymedvének szólítanak:

- Egy motorkerékpár kisebb, sokkal kisebb, mint egy autó. Hiába világít a fényszórója, nehezebb észrevenni és a sebességét is nehezebb felbecsülni. Éppen ezért, ha motorkerékpár közeledik, kétszer is győződj meg róla, hogy még beférsz elé! (Az amerikaiak statisztikája szerint a legtöbb autó vs. motorkerékpár baleset épp a balra, a motor elé kanyarodó autós helyzetekből adódik.)

kevesbe latszik

- Figyelj a követési távolságra! A motor hátulról is kisebb, a hátsó lámpájának mérete is töredéke egy autóénak. És mivel éjjel-nappal világít a helyzetjelzője, nehezebb észrevenni, amikor a féklámpa felvillan, különösen nappal.

kovetesitav

- Ha egy autó könnyen eltűnik a járművezető holtterében, egy motorkerékpárt még könnyebb szem elől téveszteni. Sávváltás előtt gondosan nézz körül, ha korábban motorost láttál a visszapillantóban, különösen nagy figyelemmel manőverezz, csak azért, mert nem látod, még lehet, hogy melletted van!

figyelni kell

- A motorkerékpárok nagy része sokkal jobban gyorsul, és jobban is lassul, mint sok autó. Vedd ezt mindig figyelembe.

motorosok

- Motoron sokkal komolyabb következményei vannak egy kis koccanásnak is. Ami egy autónak csak egy horpadás, az a motorosnak csontját törheti, vagy bele is halhat. Mindegy, ki a felelős, a motorosnak mindig jobban fáj.

fajni fog

Nagyon röhögtél, mi, amikor a piros lámpánál spanoskodott Nagymedve, Vad Will, meg a Khuttya? Jogos, a készítők direkt ilyen sztereotíp bájker fazont szerepeltettek, hogy a történet előrehaladtával kiderüljön, a sztereotipikus alakok is csak emberek. A film nem önmagában álló oktatási anyag, a Washington State Department of Licensing egy hasznos segédanyagot is ad hozzá, benne kérdésekkel, szituációs játékokkal, kvízekkel. Még ennek a régi videónak a linkje is benne van, semmi más dolgunk nincs, mint megszámolni, a fehér csapat hány labdapasszt csinál.

És te, te láttad már elsőre is a moonwalkoló medvét? Ez az, én sem. Mert az ember gyakran nem látja azt, amire nem számít. Eredetileg arra hívta fel ez a brit film, hogy ügyeljünk a kerékpárosokra, de ugyanúgy érvényes a tanulság a motorosokkal kapcsolatban is: figyeljünk jobban.

Ninját keresek!

Biztos van, aki nem látta a Top Gun című filmet. Ez az a mozi, amiben az ifjú Tom Cruise egy szörnyen menő haditengerészeti pilótát alakít (naná, minden haditengerészeti pilóta, aki F-14 Tomcatet repült, szörnyen menő volt, menőbb, mint Mr. Cruise valaha is volt, de ez mellékszál). És a Maverick hívónevű pilótának volt a filmben egy motorja is: egy ilyen Kawasaki GPZ900R Ninja. A film átkozott nagy siker volt, olyan divathullámot indított el, mint kevés másik. MINDENKI vadászpilóta akart lenni. Divatba jöttek a repülős dzsekik, az aviátor napszemüveg, sőt, szerintem a tengerparton röplabdázók száma is jelentősen megugorhatott az izzadt testű Tom Cruise hatására.

Maverick4.png
Az egyik legemlékezetesebb jelenet, amikor Maverick a felszálló Tomcatek mellet száguld

Hogy a Kawasaki GPZ eladásokon meglátszott-e a filmes szereplés, nem tudom; de sokak retinájába beleégett a piros-fekete fényezésű, telematricázott motor. Olyan sokaknak, hogy a japán Aoshima piacra dobta a Top Gun Kawát, amit pár évvel ezelőtt én is beszereztem, és mostanáig a polcomon pihent. De hirtelen elkapott a makettezhetnék, kibontottam, és nekiestem. De menet közben rájöttem, ez a kit lényegesen szebb és részletesebb annál, hogy csak úgy, az útmutató alapján, a dobozban található alkatrészekből rakjam össze. Részletfotókra van szükségem.

Top Gun Kawa2
Így néz ki az összerakott makett. Nem, ez nem egy igazi motor, a tenyeredben elfér

Így találtam meg a dán Mik Andersen honlapját, aki annyira vágyott egy ilyen motorra, hogy megépítette a saját replikáját. Nem teljesen pontos, aki igazán bele van buzulva a témába, megtalálja a különbségeket az eredeti és Mik motorja között. A honlap ráadásul meg is könnyíti az összehasonlítgatók dolgát, olyan, a forgatáson készült fotókat oszt meg, amiket én még korábban nem láttam.

Dán Ninja
Mik Andersen addig nem nyugodott, míg nem lett egy saját Top Gun Ninjája

És természetesen összeszedte a hozzá hasonló kattantak motorjait, mert, nem meglepő módon, mások is vágytak ilyen Maverick-motorra, és elkészítették a sajátjukat. Van német Kawa, meg kaliforniai, portugál, svéd és belga replika is, mindről több fotót találhatunk az oldalon, sőt, felsorolja a motorra ragasztott matricákat, olyan képekkel, amik alapján mindenki elkészítheti a sajátját, sőt, a Maverick dzsekijén látható felvarrókat is listázza, méretekkel, képpel.

2Ninja s Makeup
A kellékesek az utolsó simításokat végzik a motorokon. Természetesen nem egyetlen darab volt, kellett tartalék is. Mindkettőt koptatták, de érdekes módon a matricákat nem ugyanúgy nyalták fel rájuk

Az a baj, hogy a sok jó fotó közt nem találtam olyat, ami elég részletesen mutatná meg a 900R-et, pedig én szeretnék látni részletfotókat a motorblokkról, az ülés alatti részről, a futóműről, szóval mindenről. Ezért most az olvasókhoz fordulok: kinek van egy ilyen, mindegy milyen színű, de lehetőség szerint eredeti állapotú Kawasaki 900R Ninjája? Nagy segítség lenne, ha itt, Budapesten vagy vonzáskörzetében találnék egyet, amit körbefotózhatnék. Az építésről a kisautóblogon részletesen beszámolok, akit érdekel, ott majd követheti.

Német Ninja
Egy német replika

A világ legerősebb Harley-Davidsonja?

Könnyen lehet. Ha egy motor tuningját a legendás Erdős Csaba végzi, akkor bizony elszabadulnak a lovak. 

Peti barátom fanatikus testépítés rajongó, aki éppen most a magyar testépítés mekkáját (ez is lesz a neve) jelentő edzőtermet építi a Béke úton. Amikor elmentem megnézni,hogy áll a megalomán terem - amibe gigantikus, világszínvonalú géppark fog kerülni - Peti egy mondatban összegezte a lényeget: olyan edzőtermet akarok, mint a motorom.

vrod1_640.jpg
Szerencsére a motort is meg tudtam nézni. A Harley Davidson V-Rodjához még nem volt szerencsém, de mindenki tudja róla, hogy a Porsche bevonásával készült modern, vízhűtéses V2-es elég erős gyárilag is: a gyári VRSC név (V-Twin Racing Street Custom) elég beszédes.

Ez az első generációs V-Rod: 1130 köbcentis és 115 lóerős. (Ez volt az a Revolution blokk, aminek a kistesója nemrég mutatkozott be az új Street 750-ben.) Éppen eléggé sportos teljesítményt tud, de aztán jött Csaba bácsi (2:45), és rászerelt egy turbót.

vrod2_640.jpg
A turbótöltéshez csökkenteni kellett a sűrítési viszonyt, el kellett fokolni a vezérlést, amihez nútokat kellett marni a vezérműlánckerékbe, így effektíve "állítható" lett a vezérlés, már persze szétszedés után állítható. Peti egyébként említette, hogy sajnos rozsdásodik a turbó, ami a jobb láb mellett van belül; hát mondom, van ott egy kis hő azért. Igen - mondta Peti - éjjel tök jól néz ki, ahogy izzik, csak kissé meleg.

A motor beállításához természetes programozható gyújtás is kellett. A "finomhangolás" fékpadon folyt: 0,6 bar turbónyomáson 164 lóerő lett a 115-ből, majd 0,7-en 240. Így folyt tovább a méregetés, ami nem tartott túl sokáig, mert a motor elkezdte elfüstölni a hátsó gumit a fékpadon. Annyira erős lett, hogy a 280-as gumi elforgott a fékpad görgőjén!

vrod4_640.jpg
Hoztak még spanifert, kegyetlenül lekötözték, de így is csak 300 lóerőig tudtak mérni, mert irdatlan gumifüstölés lett minden próbálkozásból.

Ehhez még van egy nitrószett is a motoron. Az alapban +50 lóerő (persze lehetne azt is húzni), így papíron a motor 350 lóerős. Csaba élből azt mondta, hogy ez a világ legerősebb Harley-ja, és én gyors guglizással nem tudom ezt megcáfolni.

Egyébként a gyári dugó 4000 km után elolvadt, ezért kovácsolt CP Piston dugattyúkat rendeltek hozzá "aranyárban". Elfelejtettem megkérdezni mennyiért, Peti sem emlékszik, de beszédes, hogy a hátsó felni egy milla volt.

vrod3_640.jpg
A menetteljesítményekről sokat elárul, hogy maga Erdős Csaba is azt állítja, hogy ezen a motoron még ő is félt. Annyit mondott, hogy harmadikban a motor 160-nál gázra kegyetlenül radíroz, miközben emeli az elejét is. Csutka gázt még ő sem mert húzni rajta.

A világ legerősebb V-Rodja most egy szervizre vár és Peti átfényezteti, mert annak idején ez a szín tetszett neki, de ma már másképp gondolja.

Megígérte, hogy ha megvan, vihetem tesztre: már most félek. Akkor majd jobban részletezem az egyedi mart lengővillát meg az olyan apróságokat, hogy a fényezést Sapka készítette. Szerencsére nem csinált belőle cafe racert. 

Hirdetés

Hirdetés

Friss topikok

  • egysmás: @okta: civilizációról beszél az, aki buszindítónak hívja a parasztelosztót? :D (2015.01.24. 14:15) Ennyire erős képet hirdetéshez még nem tett senki
  • pendinguser: motorosként megfigyeltem, hogy a városi nagy forgalomban / dugóban / lámpánál az autósok egymás mö... (2015.01.22. 13:13) Figyelj jobban!
  • Török Ferenc: Szerintetek ha ma forgatnák a filmet, milyen motorral jaszkarizna Tom Cruise, a.k.a. Pete Mitchell... (2015.01.15. 15:03) Ninját keresek!
  • mpali35: Csak tévedésből kommentelheto a cikk... (2015.01.13. 23:38) A világ legerősebb Harley-Davidsonja?
  • streetsta: @Dezsoeke: belsoseg.blog.hu/2007/12/26/kabriok_fenyofaval_eredmenyhirdetes (2015.01.12. 16:47) Boldog Kawácsonyt!

Hirdetés