A Sebesség Oltára a Totalbike-ra költözött

A blog 2015 augusztus 1-től ezen a címen megszűnik, DE a Sebesség Oltára nem áll le, sőt.

Mostantól a totalbike.hu/sebessegoltara címen, direktben a Totalbike-on lesz elérhető.

Köszönjük az eddigi bizalmat, és hajrá, lehet olvasni az új címen is.

Motorok a Walking Deadből

wd3.jpg 
Azt mondta nekem valaki, hogy a Walking Dead új évadában átépített (cafe raceresített, retkesített) XJR 1300 van, amiben én őszintén kételkedtem, mert csak megismerek már egy XJR-t?!

És valóban nem.

Megtévesztő a léghűtéses blokk, ami hasonlít, de csak avatatlan szemnek. Először is az XJR olajhűtője sokkal nagyobb, mint amit a világ legsikeresebb zombisorozatának mechanikus szereplőjén láthatunk. Másodszor az XJR se nem berúgós, se nem dobfékes hátul.

De ne szaladjunk ennyire előre.

wd1.jpg
Sokak kedvenc karaktere, a hallgatag, ámbár íjpuskával zombikat szívesen öldöső Daryl nem az első motort nyűvi. Eddig egy iszonyatos chopperen nyomult, ami a hülyébbek szerint Harley-Davidson, hiszen egy chopper csak H-D lehet. Ez ehhez képest egy sorkettes Triumph-átépítés volt.

Nem éppen ideális motor egyébként zombi-apokalipszis esetére. Csak szólok, hogy amikor a vég óráiban minden mindegy alapon motort megyünk lopni, érdemes egy masszív, dobozos túraendurót választani. Például a 2014-es európai motoreladások top 10-ében szereplő egyetlen váltós motort, egy BMW GS-t, ami hallatlan népszerűsége ellenére amúgy engem annyira izgat, mint egy műkörmös tanfolyam. De lehet, hogy ez egyszerűen a karakter saját motorja volt már előtte is.

cb_750_1.jpg

Az aktuális motor alapja egy Honda CB 750 Night Hawk a 90-es évek elejéről. A sólyom az amerikai verzió, gyakran illették ezzel a becenévvel a Honda típusait a nyolcvanas évek óta.  A 90-es évek eleji retro/naked bike korszak hozta vissza a 70-es évek klasszikus UJM motorjának modern megvalósulását. A Honda CB 750 ma is az egyik legszebb klasszikus sornégyes japán motor: ha utadba akad, azonnal vedd meg.

cb_750_2.jpg
Az amerikai verzió azonban korántsem néz ki ilyen jól: sajnos ott átrajzolták a vonalakat, ha nem is softchopperesre, de mindenképp bénára.  Ráadásul elvettek a fékből: elöl egy tárcsa maradt hátul meg dobfékes lett. Nem mondom, hogy lehánynám a Nigh Hawkot, mert azért adjuk meg neki, ami jár, de az európai egyszerűen szebb és jobb. Viszont az amerikai ritkább errefelé.

wd4.jpg

A Yamaha téma ugyan mellényúlás, de van az épített motorban Yamaha: a komplett eleje egy R6-osé teleszkópszárastul, radiális fékestül.

wd2.jpg
A motor a Classified Motors műve és mindössze hat hét alatt készült el a szokásos tizenkettőhöz képest. Mondjuk az ilyen meglepetés-határidő nem biztos, hogy furcsa a filmes/tévés világban.

A berúgókar egyébként kamu, mind a Mad Maxben a kompresszor.

Agresszióra ez a jó válasz

Kevés magyarázni való van ezen a kis filmen. Ha valaki egy kukkot sem ért angolul, a történésekből, a szemekből minden kiderül. A motoros valahol megelőzte az autóst, méghozzá az autós szerint szabálytalanul. Nem karcolt össze semmit, nem okozott balesetet, csak szabálytalankodott (az Egyesült Államokban nem mindenhol ugyanazok a szabályok, Arizonában tilos a „lanesplitting”, azaz a járművek között elhaladni motorral, de például Kaliforniában, ha ésszel csinálja az ember, teljesen szabályos). Ezen a sofőr felhúzta magát, a pirosnál álló motoroshoz ment. Az békésen megkérdezte, hogy van-e valami gond, amire jött is a válasz egy balhorog képében (majd Winkler kijavít, ha ez egy csapott, esetleg egyenes volt, nem vagyok boxban jártas).

Majd még a srác utasát is elkezdte lökdösni, láthatóan begőzölt a fazon. A motorosokon sisak, kesztyű és egyéb védőfelszerelés is volt, emiatt nem is volt semmi értelme a motoros fejére irányzott ütésnek. Szerencsére a viszonylagos fizikai védettségük és a számbeli fölényük sem vette el a józan eszüket. Megpróbálták szavakkal lehiggasztani, de hasztalan, az emberben a későbbi jelentések szerint 4-5 pohár whiskey dolgozott, megint a motorosnak ugrott. Aki megint csak az önvédelemig ment, a földre vitte a sofőrt, ott lefogta, és próbálta lecsillapítani, amíg a rendőrök kiérkeztek. Jól látható, hogyan változik a sofőr tekintete a teljes őrülettől a zavarodottságon át a beletörődésig, a teljesen üres tekintetig. Egyetlen felesleges ütés sem csattant el, a motoros reakciója tíz pontos. Szerencse, hogy a betintázott fazon gyorsan feladta, lehetett volna véresebb vége is, igaz, az egyik bokáját így is eltörte esés közben.zavart.jpg

A bekapcsolt kamera megint segített a helyzet tisztázásában, így hiába állította a sofőr, hogy a srác barátnője támadt rá, a videó elég egyértelműen bizonyítja, ő volt az, aki a nála sokkal kisebb nőnek ugrott. És talán a tudat, hogy a sisakján ott a kamera, segített abban is, hogy ne ragadtassa el magát a motoros. Tanulság? Ne igyunk vezetés előtt, mert nem csak a kormányt fogva hozhatunk rossz döntéseket, illetve, azt is érdemes szem előtt tartani, hogy hasonló esetben az önvédelmünk jogos és arányos legyen – ezt persze mondani könnyebb, mint megvalósítani, mikor valaki habzó szájjal támad azt emberre.

Jubilált a Superbike-legenda

6.jpg 

Amikor fiatal voltam, csak ábrándoztam arról, hogy egyszer majd lesz (japán) motorom. A motorversenyek világa a mai napig távol áll tőlem, de Harmati Árpád már akkor, a kilencvenes évek elején is legenda volt számunkra, wannabe-motoros MZ-ördögök számára, akik a motorkatalógussal keltünk fel és azzal feküdtünk le.

 

Harmati Árpád legendás bukásai

(Hej, nekem még egy GS 500-as is elég lenne, mondogattam akkor, és az akkor menő GS 500-as csíkozást fényeztettem a 251-es ETZ-mre.)

2.jpg

Az évek aztán elröppentek, Árpi visszavonult és nem meglepő módon - OW 01-es superbike zsoké révén - Yamaha szalont nyitott. Ennek már 15 éve és a fene gondolta volna, hogy a jubileumi megnyitón én is ott leszek, a Superbike-legenda meghívására. Jó érzések ezek.

1.jpg
Megnyitó úgy lett a jubileumból, hogy a Harmati Yamaha szalon átköltözött Budaörsről Törökbálintra, gyakorlatilag a Red Baron előtti körforgalom mellé. Így egész komoly motoros központ kezd kialakulni az M1-es törökbálinti lehajtójánál. Az új helyszín kisebb, de ez előnyére szolgál, mert az előző eladótere annyira nagy volt, hogy nem lehetett belátni, így néha anélkül kóvályogtak a vevők, hogy egyáltalán észrevehette volna őket valaki. Most sokkal átláthatóbb az egész.

10.jpg

Át is láttam, így rögtön kiszúrtam a Honda Zoomert, amely egyébként kalandos úton került ide és remélem lesz alkalmam erről beszámolni, miután kipróbáltam. Az egyik kedvenc robogóm ugyanis, ami nagy szó, mert a robogók messze állnak ettől a titulustól nálam.

3.jpg

Aztán ott volt az MT-09 és az MT-07 mellett az MT 125 is, a vicces kis blokkjával. A szerkesztőségi teszt-rulettkerék nem dobta elém ezeket még; az MT 125-öt először nagyon nem néztem 125-ösnek, gyakorlatilag felnevettem, amikor megláttam a blokkját. Igazi kis illúzióbajnok, és 15 lóerő ide vagy oda, a WR sorozatból kiindulva nem lehet rossz. A 09 elég meggyőző élőben is, a 07-est viszont el is vittem egy körre.

4.jpg

Ez ugyanis nagyon olcsó - kvázi válságmotor -, ezért voltam rá kíváncsi. 1,8-ért ne várjunk minőséget, mégis azt kapunk. A hétszázas sorkettesnek karaktere is van és bizony baromi jól megy, ha reálisan nézzük.

7.jpg

Emellett supermotót idéző könnyedséggel szórakoztat: rövid, karcsú kis streetfighter ez, csak hangot kell neki csinálni, hogy kellemes kéthengeres basszusát ne rejtse már véka alá szerencsétlen.

5.jpg

Törökbálint polgármesterével is beszélgettem, akinek nem tetszett, szerinte kicsinek néz ki mindenki alatt, de elmagyaráztam neki, mi ez a motor és mire való. Például nekem sem való, de ettől még igen jó motor. Ő inkább az XV 950-et preferálja, amire igyekeztem is rábeszélni, mert nálam feltétlenül nyerő. Mindenre jó motor vérpezsdítő formákkal: jól megy gyorsan, jól megy lassan, jó a városba és jó túrázni is, sőt még rossz úton sem fog kétségbe esni.

9.jpg

Ott volt egy érdekes matt metálpiros fényezésű Tricity, de ha a kerek számának növelésénél tartunk, egy Yamaha terep-haszonautócska is sok-sok pénzért: ugye te is feldobnád a láncfűrészt a platóra?

8.jpg

Árpi meglehetősen elérzékenyült, amikor ipari alpinista kaszkadőr technikával köszönetet mondott egy létráról régi barátainak, akik mind segítettek a költözésnél. Ajándékkal köszöntötte az akkori legelső vásárlóját, aki szintén jelen volt a rendezvényen. (Ha jól emlékszem, akkor még valahol az Europark környékén volt a szalon, de lehet tévedek.)

11.jpg

A legelső eladott motor egyébként egy Yamaha R1-es volt.

Battle Of the Kings döntő

Wheels and Waves 2015

bok_donto_biarritz_16_of_20.jpg

Elhiszem, hogy baromi jól hangzik, hogy Dél-Franciaországban kell motorozni az embernek Harley-Davidsonnal. A Battle Of The Kings motorépítő (pontosabban H-D Street 750 átépítő) sorozat döntőjére jöttem és a szervezők előre megkérdezték, hogy akarok-e motorozni. Ez valami beugratós kérdés lehetett nyilván.

bok_donto_biarritz_1_of_20.jpg

Mivel mindig kézipoggyásszal repülök, súlyos kompromisszumot kellett kötnöm: vásároltam egy braincap jellegű tökfödő sisakot, amit egyébként utálok és nem javaslok senkinek. Ez egyedül arra jó, hogy ne állítson meg a rendőr. De csak a hülyék használják azért a sisakot, mert tilos sisak nélkül motorozni.

A buli jól indult, mert a Budapesten tapasztalt felhőszakadás szépen eljött utánunk. Lehet, hogy ebből nem lesz motorozás holnap?

bok_donto_biarritz_3_of_20.jpg
Nem lett. (Pedig egy Breakout ázott ott az esőben, mintha direkt nekem hozták volna.) De  a délelőtti sajtótájékoztató után (tengerparti étterem persze) kimentünk a Wheels and Waves-re, Európa egyik legnagyobb motoros, főleg cafe racer összeröffenésére. A pontos meghatározás valami olyasmi, hogy ez kizárólag öreg motorok (1975 előtti) vagy átépített motorok rendezvénye. A szervezők még külön fel is hívták a figyelmet, hogy a hely korlátozott, így csak azok jöjjenek, akiknek ilyen motorjuk van. (Akadt persze új motor is, Triumph meg Harley, sőt, láthattam, hogy az új XJR1300 se olyan ronda élőben, mint gondoltam.

A sztori 7 éve indult és egyre nagyobbá nőtte ki magát. Idén volt eddig a legprofesszionálisabb, és ez abban is megnyilvánult, hogy állítólag az általam majd később említendő Art Garage tavaly még ingyenes volt, idén meg már nem. A helyiektől azt is megtudtam, hogy az egyre nagyobb érdeklődés ára, hogy valószínűleg utoljára volt Biarritzban: jövőre másik városba kívánják a helyi lakosok, mert azért zavarja őket a zaj még akkor is, ha a rendezvény alapvetően teljesen kulturált.

Biarrizt egy üdülőváros egyrészt, másrészt egy nyugger-telep, akik érthető módon a nyugalom miatt költöztek ide. Ha nyugger leszek, remélem én is ide költözök majd, úgysem lesz 4-5000 motorom, mint ahány itt volt most. Max- 20-30-at szeretnék, annyit kibírnak.

A Wheels and Waves rendezvény része volt a H-D Battle Of The Kings döntő - a lehető legjobb választás.
Öt versenyző volt, öten jutottak be ide; ebből tökre kitalálom, hogy öt régió lehetett. Ciprus, Németország, Csehország (Közép-európa, ezt konkrétan tudjuk), Norvégia és Franciaország.

bok_donto_biarritz_11_of_20.jpg
Kezdjük a franciákkal, ha már itt vagyunk. A zöld chopper sztoriját egyáltalán nem értettem, mert elfelejtettek hangosítást hozni és a csapat hölgytagja híján volt hangerőnek. Mindensetre ez az az építés, ami nekem nem teljesen jön át: egy klasszikus fehér oldalfalú-gumis choppert képzeltek el a H-D Street 750-ből. Totál feleslegesen, mert ez nem az a motor. Eleve vízhűtésesből csoppert? A Street lényege éppen az, hogy más, mint a többi H-D, így tök felesleges olyanná építeni, mint a nagyobb névrokonokat. (Még csak nem is tesót írok, szándékosan.) Milliárd ilyen Sportster-átépítés létezik - de ez nem Sportster. A Francia csapat szép choppert épített, magas kormánnyal, küllős kerekekkel, de szerintem nem értik teljesen ezt az új motort. Legalábbis volt versenyző, aki jobban elkapta a lényeget.

bok_donto_biarritz_17_of_20.jpg
Norvégia remek sztorival tálalta a motorját: három motort építettek meg úgy, hogy a motorozás iránt egyáltalán nem érdeklődő fiatalokat vontak be az építésbe. Bejött: a fiatalok érdeklődni kezdtek a motorozás iránt. A norvég díler trükkje az, hogy motoros jogosítvánnyal csomagban adja el a motorokat. Nagyon tetszik az ötlet, mert a mai világban, amikor már senkit semmi nem érdekel, fontos dolog motiválni a fiatalokat egy értékrend felé.

bok_donto_biarritz_9_of_20.jpg
A motor alapformája elég jó, de részleteiben nem tetszett annyira, hogy nálam első legyen. Először is: a rugós ülés nagyon nem illik hozzá.

bok_donto_biarritz_8_of_20.jpg

Másodszor a giccs sem, amelyet a tükörbe integrált ledes index és egyéb csicsa jelentett; jó hogy nem volt rögtön bekötve a faszbúk. Persze lehet ez az út a mai fiatalsághoz, de én konzervatív vagyok, az ilyesmit roppant olcsónak és gagyinak tartom akkor is, ha a világ erre megy, és a gyári motorokon is egyre több az ilyen szánalmasan búcsús részlet.

bok_donto_biarritz_5_of_20.jpg
A németek a retróra mentek rá, nagy bumszli kerék, mattfeketeség, de a kidolgozás nekem túlzottan garázs-építésnek tűnik. A cafe racer vonal nagyon illett ide a Wheels and Waves-re, de ennél a motornál már a közép-európai döntőn is láttam jobbakat.

bok_donto_biarritz_12_of_20.jpg

Pozitívum viszont az, hogy a szándékolt brutális megjelenés igencsak átjött. Nálam nem volt első, de mindenképpen impresszív a V-Rod felfordított teleszkópjával, V-Rod/Street Bob fékekkel és egyéb részleteivel.

bok_donto_biarritz_13_of_20.jpg
A nap meglepetése a ciprusi csapat. A borzasztó ronda első lámpát és a cseppet sem ide illő műszert leszámítva az általuk épített streetfighter nálam telitalálat. A nagyon szerényen és alázatosan megnyilvánuló csapat nem most kezdte az építést, de nem vettek még részt versenyen. Simán eltalálták, hogy hogyan kellene kinézni a Street-nek gyárilag. Külön tetszett, hogy nem erőltették a cafe racer vonalat.

bok_donto_biarritz_10_of_20.jpg
"Régen azért építettünk át motorokat, hogy jobban motorozhatóvá tegyük őket. Ma azért építjük át, hogy kifejezzük velük az énünket és az életstílusunkat. A motorépítés egy vízió, amely segít abban, hogy életre keltsd az álmaidat." - ez a csapat filozófiája.

bok_donto_biarritz_14_of_20.jpg
Mindez nyilván arról is szól, hogy a mai motorok sokkal jobbak, mint a régiek, de kevésbé stílusosak.

A motor felfordított telót, versenyfelniket és slick gumikat kapott (ez annyira nem jó ötlet utcára), valamint formás versenykipufogót.

bok_donto_biarritz_7_of_20.jpg
A csehek viszont cafe racer - roadster keveréket építettek rendkívül aprólékos munkával, legalábbis ami a lemezmunkát illeti.

Nyolcmillió kalapácsütés egy ilyen idomzatot kikalapálni alumíniumból. Persze nem fényezték le, hogy mutassa is a valóságot, mindössze szálcsiszolást kapott. A kupufogó menet közben módosult: rájöttek, hogy pont a lábfejre vezetné a hőt a rövid cső, ezért lezárták a végét, hogy alul távozzanak a gázok.

bok_donto_biarritz_4_of_20.jpg
Elmondásuk szerint a Lotus C01 típusú koncepciómotor (amelyet valójába a Lotus licensze alatt a Kodwa versenyautó csapat gyártott) és a Bell and Ross Softail inspirálta őket. Ez utóbbi ott állt 3 méterre a cseh motortól, így a csapat szerelője, Ondrej rá is tudott mutatni. Pár műszaki érdekességről később még szót ejtek, de muszáj visszatérnem a birraizi estére, a városi hangulatra ami a Foch Garage nevű helyen tartott  Art Garage rendezvény előtt, közben és utána jellemezte  a kisvárost.

bok_donto_biarritz_6_of_20.jpg
Biarritz ugyanis überduva ilyenkor. Lehet meghaltam és a mennyországban vagyok? Cafe racerek mindenhol. Egymillió legalább. Emlékszel a Joe Bar képregényre? Ha nem tudod mi az, akkor sürgősen nézz utána.


Ez itt olyan, mint a megelevenedett Joe Bar. Elképesztő, de mindenhol öreg vagy öregre antikolt motorok dübörögnek. A zöme tényleg ezer éves, átépített, retro-rozsdás fos. Itt mászkálnak fel s alá. Egészen szürreális.
Most, ebben a pillanatban, ahogy a kajára várok a Les Colisses étteremben, azt hiszem, imádom ezt a helyet.

Elképesztő jó érzés. Pedig nem vagyok egy cafe racer rajongó, a legtöbb inkább az eredeti motor orbitális elkúrása a hülye csutkakormánnyal meg a többi klisével. Fel nem foghatom, minek a tankon fekvősre alakítani egy olyan motort, ami amúgy gyárilag kényelmes.

De egyrészt ezerszer inkább ez, mint a mai injektoros, ledlámpás transzformersz-műmotorok 400 lóerővel (mert az kell a kis pöcshöz.) Másrészt ezt a sok tökfödős barmot bármulni marha jó.

bok_donto_biarritz_20_of_20.jpg

Bárcsak lenne kéznél egy motor. Akár csak az SR250-esem. És ide tényleg illik a hülye braincap sisakom, amit emiatt az út miatt vettem 3500-ért a hitetlenkedő Rider13 Petinél. Sosem vennék fel ilyen szart a fejemre, de itt esküszöm, biztonság ide vagy oda, ez kell: vigyorgóban krúzolni a városka kanyargós utcáin a móka kedvéért. Mert ne hidd, hogy a helyiek annyira ellene vannak.

Annyian voltak az Art Garage amúgy rendesen belépős rendezvényén, mint az állat. A helyiek, a nyuggerváros, nem csak a motorosok. Mert gondolom a pár babakocsis kisgyerek, vagy a tolókocsis néni nem motoros volt. A motorost amúgy könnyű felismerni: sisak van nála. Általában krómszegélyes retro jet sisak, ez nagyon menő errefelé. A többiek meg mind a helyi nemmotorosok, akik kulturális programként fogták fel, nagyon helyesen.

bok_donto_biarritz_18_of_20.jpg

Amúgy Vincent Vegának (aki a nevével ellentétben húst is eszik) igaza volt. (Már ha láttad a Ponyvaregényt, de ha nem, sürgősen pótold eme fogyatékosságod!) Ezek a franciák tényleg majonézzel eszik a burgert. Beszarás! A burger egyébként tök jó majonézzel. Igaz, nélküle sokkal jobb.

bok_donto_biarritz_19_of_20.jpg

Az Art Garage-ban jelentették be, hogy a csehek nyertek. Nem nagyon bánom, mert az ember a barátainak drukkol (ha már a magyar motor nem lehetett itt) és mellékesen a cseh motor volt szerintem a legjobb. A kézzel megmunkált idomzat komoly munka. A gagyinak tűnő okostelefon-műszerfal rejtélye az, hogy az valójában telemetria: frankón lehet állítani a motor bizonyos paramétereit rajta és a cucc bluetooth kapcsolatban áll az elektronikával. Mondjuk hogy mi a francot állítasz egy XG 750-en, az érdekes kérdés, de majd megkérdezem a szeptember eleji prágai H-D bulin.

A végére hagytam a hivatalos okosságot. Nyilván volt sajtótájékoztató, olyan hírességekkel, mint a H-D vezető sztájlisztja, Ray Drea, aki elmagyarázott pár dolgot, ami elsőre bonyolultnak tűnik.

bok_donto_biarritz_15_of_20.jpg

A Harley-Davidson 2015-ös modellvonala a Dark Custom. Ez négy típust ölel fel: Street, Sportster Iron 883, a Forty -Eight, a Street Bob és a Fat Bob. Alapvetően mindegyik nélkülözi a H-D-től megszokott króm csillogást, a motorblokkok feketék, de a Dark Custom egyáltalán nem fekete motorokat jelent. Inkább valami újszerűt, fiatalos lázadást a konvenciók - akár a króm Harley - ellen.

A H-D ezeket a motorokat "üres vászon"-nak hívja. Olyan, mintha rögtön rá lenne írva, hogy építsd át. Ez azt jelenti, hogy az új generiációt is invitálják az egyedi motor birtoklásának világába. Ray azt is elmondta, hogy számára az egyik legnagyobb büszkeség, hogy bárhova megy a világon, a H-D motok kisebb-nagyobb módosításokkal mindenhol egyediek. 113 éve vezető a H-D a kusztom motorok világában. Igaz, ennek hangsúlyozását a 80-as években kezdték csak: addig csak motorgyártás volt. A csodás nyolcvanas években kezdtek legendát gyártani. 

Erről szólt a Custom King. Konkrétan persze az XG 750 Street átépítésről, csak dílereknek. Több mint 150 hivatalos Harley-kereskedő vett részt a versenyben és harmincezer szavazat juttatta a döntőbe a versenyzőket. (Ami szerintem egyébként nem olyan sok, és és az se lett volna baj, ha nem a közösségi pöcegödröt választják platformnak.) A döntőn már szakmai zsűri választotta ki a győztest.

bok_donto_biarritz_2_of_20.jpg
A Custom King győztes cseh csapat egyébként Ray Drea által kézzel festett tankot vihetett haza. Persze nem volt benne benzin.

A "Bosszúállók" című kommersz, közepesen szar képregényfilmben egyébként két Harley-Davidson is szerepel, nyilván nem véletlenül. Az egyik a jövő H-D-ja, a Liwevire projekt, az elektromos motor, amit egyébként még a marketingesek se próbálnak a legenda nevében eladni.

A másik pont a Street, amely a filmben Amerika Kapitány motorja, úgyhogy ezek szerint rohadt menő.

 

 

Friss topikok

Hirdetés