A Jawa mindenkit lenyomott

98 éves hagyomány: az International Six Days Enduro a világ egyik legöregebb versenye. Az első hatnapost 1913-ban, az angliai Carlislében rendezték. Évtizedekig a Six Days Trials volt a neve, míg 1981-ban, részben a viszonyok átalakulása miatt átkeresztelték.

A motorosok olimpiája, mondják rá a rajongók – nem is téves a név, hiszen a részvétel ügyességet, erőnlétet, szellemi és testi felkészültséget kíván. Mostanra, akárcsak a világpiacról, teljesen eltűntek a keleti márkák, pedig pont a terep volt az, ahol rendkívül sokáig megőrizték elsőbbségüket a csehek.

Az 1956-os garmisch-partenkircheni viadalt fölényesen nyerte a Jawa: ez volt az év, mikorra igazán beérett a kétütemű konstrukciójuk. A negyedórás kisfilmet érdemes megnézni, csodálatos hangulatú és izgalmas motorok zúgnak benne – 23 cseh motoros állt rajthoz, közülük 23 célba ért.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr753361415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

No quarter 2011.11.11. 07:03:08

Ez nagyon rendben van, köszönöm az élményt.

csubakkapákó 2011.11.11. 07:11:11

egy ilyen krossz verdát még romosan is elfogadnék, isten biza föltámasztanám, annyira jól néz ki. Pár éve egy gyönyörűen rendbetett krossz-pannóniát láttam - almazöld, króm - az is odavert rendesen.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.11. 07:31:31

@csubakkapákó: az a baj, egy ilyen romosan is 8000 eur. nekem is nagyon kene. es utcaibol meg replikat is nehez epiteni, mert ugy nez ki mintha egyforma lenne, de nem. nem is ugyanott gyartottak.

ebtest 2011.11.11. 08:38:21

Azért az durva mikor mikor 09:33-nál szembe jön egy bogár....
Hiába, akkor még férfi volt a férfi.

nofatchx 2011.11.11. 08:39:46

@baowah:
sok ilyen, a képen látható darab volt a filmen, mert nekem nem bökte ki a szememet? inkább utcai motoroknak láttam őket. viszont 10:33-nál volt egy csinos bringa.

nem azért nyertek ezek a jawak, mert "máshol készültek"? úgy értem, nem lehet, hogy nagyon spéci darabok voltak a többihez képest? akkor már volt homologizáció? egyéb kérdések.

nofatchx 2011.11.11. 08:48:18

@ebtest: meg az is, ahogyan veret a szerpentínen azokkal a gumikkal, fékekkel, futóművel. ma meg mi van? teszteket, specifikációkat bújkálunk minden apró dolog miatt. azt hiszem, az emberiség elfelejtett motorozni. tisztelet a kivételnek.

9:39-nél egy egyhengeres bmw nézi, hogy csapatnak a jawak az úton? gelánde und strássze...

gumitamin 2011.11.11. 09:58:36

Kisebb fotót nem találtatok róla?

LanciaBacci 2011.11.11. 10:23:47

Istenem, mennyire mázlista a háború utáni első nyugati generáció, hidegháború ide vagy oda. Akkoriban még mindenki optimista és bizakodó volt, virágzott a gazdaság, alig volt marketinges, inkább a minőségben hittek, fogalmuk sem volt a környezetszennyezésről és a túlnépesedéről, határtalanok voltak a lehetőségek. Ráadásul a motor mellett tele van jó csajokkal is film. Na persze mi is mekkora mázlisták vagyunk az utánunk jövőkhöz képest...

Ja, és van a filmben Hungarian competitor is, de nem ismertem fel a motorját. Ő vitte a hátán a sárhányót.

Schütii 2011.11.11. 11:12:30

Gyönyörű film, tátott szájjal néztem. :)
Nem mondom hogy utánuk csinálnám én is, ahhoz túlságosan lusta vagyok. De lenyűgöz ez az elszántság és teljesítmény, amit a régi fiúk mutattak.

GERI87 2011.11.11. 11:17:32

@nofatchx:

Nekem is az a gyanúm hogy a versenybe nyomatták a pénzt, technikát mert propagandának is jó ugye hogy egy "keleti" márka sikeres....de utcára meg nem számított hisz úgy is megveszik mert nem kapni mást...
Pl MZ is nyert asszem sokáig versenyeket de mégse mondhatni hogy az utcai gépeik jók lettek volna...

@LanciaBacci:

Hát én az atomtól jobban paráznék mint a 400+ os benzinártól meg pár méregzöld idióta világvége agyszüleményeitől....Brezsnyev meg az ő piros gombja valahogy hitelesebb volt:)
A világ szegény részén már akkor is gond volt a túlnépesedés a gazdagabb részén meg már akkor sem...
Optimistábbak voltak? talán ma túl jó dolgunk van, már gyártjuk magunknak bajt...

GelandeundStrase 2011.11.11. 11:17:37

@nofatchx: akkor még nem csináltak gelándeundstrasszét:)

offroad 2011.11.11. 12:21:54

azért a mai srácok sem kevésbé elszántak, sőt...elképesztően tudnak, persze van alattuk motor is, az biztos de változnak az idők-az elszántság, az erő, kitartás most is ott van..elég megnézni néhány nagyobb versenyt pl az erzbergrodeót vagy az enduromaniacsot...ez nem a forma1..a sár sár maradt a siratófal meg siratófal, a 2ütem még ma is hódít..no meg a bütykösgumi sem sokat változott;)

orca75 2011.11.11. 12:58:58

Nagyon jó videó, a cikkből hiányolom a magyar motorok és motorosok méltatását a 6 naposokon szerzett eredményeikről. Ha lesz bővítése a cikknek, akkor kapaszkodóul egy adat, 1958, szintén Garmisch 2200km 33% volt a kiesett versenyzők száma.
Danuvia Gyári csapat:
Gál László:(hibapont nélkül) aranyérem
Nagy Gyula: bronzérem
Szabó II. László: fékfedéltörés miatt kiállni kényszerült.

nofatchx 2011.11.11. 13:32:46

@offroad: nem a versenyzőkre gondoltam, mikor a soraimat írtam. a szimpla motorosokra, akik csak akkor indulnak el az alpokba, ha a legtutibb motorjuk, gumijuk, szinterbetétjük meg kékre vagy pirosra eloxált fittingjeik vannak. sarkítok, de talán érted. jó az, hogy azóta sokat fejlődött a technika, de gyanítom legtöbbünket azok az emberek, azokkal a technikákkal körbemotoroznának ma is egy szerpentínen.

panza 2011.11.11. 18:23:25

Nagyon örülök ennek a videónak. Vártam már egy ilyen stílusú cikket, videót, híradást, stb.-t./ Na, ez nem egy szép megfogalmazás volt/ Érdekel a múlt, a motoros történelem ismerete pedig még érdekesebbé teszi a jelent. Jó látni ezeket az embereket, gépeiket. Azokat a Jawákat, amelyek utcai kivitelben meghatározóak voltak nálunk is. Tisztelt baowah! Köszönet.

TyerCorp01 2011.11.11. 22:02:38

@baowah: Előszöris köszönöm ezt a videót, "kicsit" érződik rajta a propaganda hatása, de ki ne tenné ezt a saját kutyája köl'kével ugyebár. Sajnálatos hogy az akkori dilettáns barmoknak hála a Csehszlovák motorok, és úgy általában a szocialista országok jármű, sőt teljes ipara "elfelejtett" fejlődni, ezeket a képsorokat látva nagy biztonsággal mondhatom, hogy ma is meghatározó márka lenne még a japánok mellett is, nade történt ami történt, siránkozni nem szabad, legalább kitermelték nekem a Velorexemet és az utolsó szép motort, a 350-es Panelkát. :)
Más: beszéltük a héten ezt a csehszlovák motor revüt, egy dolgot elfelejtettem megkérdezni, vajon az a lap kinek készült? Németül beszélő cseheknek, vagy cseh márkákért rajongó németeknek? Igaz hogy előbbiből akad arrafele, de szerintem nem komoly arányban, ez az újság pedig azért ugrott be, mint mondtam vettünk jóbarátommal pár példányt, utólag eszembe jutott, hogy három darabot, a harmadikban van egy 86-87 körüli ISDT Jawáról cikk, azt azért hoztuk el, mert egy közös ismerősünknél (valahol Pest környékén) van egy 250-es példány, de semmi dokumentációja nincs róla, annyi biztos, hogy azzal a motorral 86-87 körül versenyeztek. Egész pontosan valami ilyesmi: www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Os1T35v373w#at=61

Remélem a hétvégén sikerül időt kerítenem rá, digitalizálom, és küldöm a nálam lévő példányt, a többi nem rajtam múlik.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.11. 22:10:58

@TyerCorp01: ez az exportpiacokra keszult. meg a hetvenes evekben is egesz sokat eladtak nyugaton. nagyjabol az egyetlen szoci marka volt, aminek sikerult kinn is kereskedoi halozatot fenntartania. (aki erre felhozza a White-ot azt feltehetoleg kitiltom, vagy legalabbis megatkozom.)

Virago_1000 2011.11.11. 23:02:38

@GERI87: "MZ is nyert asszem sokáig versenyeket de mégse mondhatni hogy az utcai gépeik jók lettek volna..."

- na ugye minden relativ. A Jawahoz, pannoniahoz kepest japanosan megbizhato volt.

Virago_1000 2011.11.11. 23:06:23

@baowah: Koszi szepen a videot, nagyon jo volt nezni. Tudom, te szereted a Jawat, ugyhogy bocs, de kikivankozik.
Az MZ 5 egymast koveto evben nyert hatnapost (1963-64-65-66-67), ezzel meg a Jawat is lenyomta.

baowah · http://baowah.blog.hu 2011.11.12. 09:37:59

@Virago_1000: igen, hala ennek gyonyoru tanksapkakat kinaltak az utcai motorokra is :D

offroad 2011.11.12. 10:27:06

@nofatchx:
értem amit mondasz, én személyszerint a legtöbb gixeres, csopperes stb-majmot-akiket te is említesz,-lenézem! de borzasztóan, 7éve endúrózom és krosszozom, 10motorom volt ez idő alatt, mindet szétszedtük az utolsó csavarig és összeraktuk, egyfolytában ezek pörögnek az agyamban..ennek ellenére én nem nevezem magam motorosnak, soha-mert ők igen, és én nem alacsonyítom le magam;)
amúgy tökös legények ma is gyakran előfordulnak az endúrósok crossosok között...itt általában még mindig az adrenalin számít, nem az hogy mekkorát hosszabbít a fszon...

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása