Értelme semmi, de jövőre is megyek

 

Nyálcsorgató galériához klikk a képre!

 

Az emlékezetemben végzett mélyfúrás után sem találtam erős kapcsolatot az eddigi motoros szokásaim, és az Imolában évente rendezett Mostra Scambio, vagyis veteránbörze mondanivalója közt. Csikós szerint, ez az igazi veteránbolondok legfontosabb találkozója. A hely ahol az elmúlt száz év összes fontos motoros korszaka elfér egy kockás pléden, és senki nem csodálkozik ha a pár évig létezett kis gyártók gépei mellett, felbukkan néhány prototípus, vagy húszezer eurós ritkaság.

 

Szinte lehetetlen. Egy nagyon ritka BMW R80GS Basic, és egy R 80 GS Basic PD egy utánfutón. A tuti befektetés, tízezer euróért

 

A jó börzés élményekhez, jó társaság is kell. Szerencsém volt, hiszen olyan emberek közé keveredtem, akikkel három nap helyett, három hetet is simán végig tudtam volna vitázni arról, hogy mikor ért véget a járműgyártás fénykora. Szerintük én a műanyagot látom aranynak, pedig valójában ők blokkolnak le mindentől ami görbe vagy legalább rozsdás. Így indultunk el szeptember elején délnek, hogy élőben lássuk a nagy eseményt.

 

Felemelő de fárasztó utazás az olajpisilő Ford Transittal

 

Régóta nem szerelek otthon, garázsom sincs, pedig kéne, és ha a motorozásra gondolok, az életszerű használhatóság fontosabb szempont. Ennek ellenére mindig csodálattal néztem azokat, akik évekig drótkeféznek valamit, hogy aztán, ha már ennyit fáradtak vele, végül soha ne tolják ki az utcára.

A többség csupán filléres dolgokat zsákmányolt

 

Céltalanul válogatni viszont imádok, már ha van miből. Ezért éreztem magam kifejezetten pechesnek, amikor régebben egész napokat toltam el mindenféle magyarországi roncsorientált rendezvényeken, érdektelen alkatrészhalmok közt. Itthon az ilyen helyeken a motorépítő és -bontó emberek adják a kemény magot, és ha valamilyen klub a szervező, néha lépni sem lehet a percekig tartó bandakézfogásoktól. Ezek a jelenetek csak egy ideig szórakoztatóak, aztán az ember egyszer csak azt veszi észre, hogy már bele is keveredett valamibe. Most már tudom, Imola egészen más.

Itt van például Jeles Pali, akivel az elmúlt évtizedben mindig a legváratlanabb helyeken futottam össze, mégis megmaradtunk félismerősnek. Kiderült, hogy underground motoros körökben éppen ő az egyik legismertebb alkatrész-kereskedő, ráadásul él-hal a körváltós Honda Cub-klónokért. Mindig tart otthon néhány lapra szerelt japán motort, a közepesen öreg mezőnyből. Így bárki óbégat ritka váltókar után, ő tudja a megoldást. Ez manapság különösen nagy hatalom.

Az imolai börzén mindenki megtalálja a helyét, hiszen a nem ritkán hatvan-nyolcvanéves kincsekkel érkező és távozó gyűjtők mellett, rengeteg olyan utánfutót láttunk a bejárat előtt sorakozni, amelyen valamilyen tízen-, huszonéves, meghatározhatatlan márkájú és előéletű motor vagy robogó állt. Kiszúrtam egy BMW R1150GS-t, háromezer euróért adták. Közel mentem hozzá, remegtek a lábaim, aztán másnap, alaposabban szemügyre véve esett le, hogy ez a gép valószínűleg törött volt, és nem túl nagy szakértelemmel kotorták össze az eladás előtt. Nagy megkönnyebbülést éreztem, hogy ekkora csodák azért még itt sincsenek. Ehhez erőteljes színösszeállítás, felszereltség illetve évjárat-ismeret kellett, amit az imolai látogatók jelentős része üzembiztosan elő tudna adni egy tucat márka összes típusával kapcsolatban. 

Az imolai börze legdurvább motorja nem is veterán

Már a parkolóban elég pár száz métert kerékpározni, máris megvan élőben a Yamaha híres superbike-homologizációs gépe az YZF-R7, amelyből az egész európai állomány elférne három raklapon. Kicsit távolabb, mindenféle ezerötszáz-kétezer eurós Moto Morinik. A többség három és feles, de vannak ötszázasok is. Mit nem adnék egy ilyenért. Mindez megfűszerezve háború előtti olasz, német és angol motoripar csodáival. Utóbbiak mellett időzve szinte látom, ahogy krómjaikon végigpergett a huszadik századi történelem minden jelentősebb mozzanata, mielőtt megérkeztek ide az imolai találkahelyre.

Amikor nem kis feltűnést keltve befutunk huszonhét éves Ford Transitunkkal az árusításhoz bérelt helyünkre, már túl vagyok az értő börzetúrához szükséges alapképzésen. Megtudtam, hogy Csikós, egyre növekvő számú vackaival egyáltalán nem gyakorló elmebeteg, csupán aktív szimpatizáns. Mert ott van Gyuri, aki ugyan panellakásban él, de szentély-garázsában nagyon ritka Triton motorkerékpárt őriz, sőt használja is. Ha olyanja van, Volvo P1800 kupéba vágja magát, hogy örömautózzon egyet, miközben mindig fut még egy projekt a háttérben. Lacus, a régi fényképezőgépekért rajong, sőt ezúttal is filmre rögzít mindent, a kisautó blogról ismert Sipos úr pedig zománctábla-függő és régi bringát szeretne, sőt azonnal meglátja a lehetőséget egy törött, tengerből kihalászott sziréna maradványaiban is.

A Mostra Scambio népe kétféle csoportra osztható. A többség beáll a menetbe és három napig csak alváskor, illetve ebédidőben hagyja abba a böngészést. A még mindig nagyszámú kisebbség egyszerűen kicsapja portékáit egy kempingasztalra, és belesimul a 3,7 kilométeres versenypálya két partján összegyűlt kiállítók arcvonalába. Az ő párbeszédeiknek, jókedvű veszekedésekkel tűzdelt alkudozásaiknak köszönhetően, végig kitart a fesztiválhangulat. Néha járni is csak bajosan tudó, mégis kackiásan nézegető bácsik bukkannak fel, és bár egyértelműen férfihobbiról van szó, rajtuk kívül is sokféle ember menekül erre a kultikus helyre a valóságból, hogy legalább évente egyszer valamilyen kedves, maradandó dologgal foglalkozzon. Egyre nagyobb szükségük van erre a helyre.

 

Mi jut erről eszébe? Reméljük, az olthatatlan birtoklási vágy

 

Mivel a többiek már induláskor a lelkemre kötötték, hogy hozzak valamit, határozott vásárlási szándékkal mentem Imolába. A velem lévő szent őrültek, folyamatosan provokáltak, hogy legalább egy lyukas bőrdzsekit törjek le magamnak csodaország díszletéből. Valójában egy használható, és ha lehet, stílusos robogóra vágytam. Nem döntöttem el előre, hogy a többek által ígért Vespa Cosa és PX, illetve PK-lavinából választok-e, vagy megelégszem egy újabb, olcsóbb darabbal.

Amíg Csikós saját ötvenes Motomját próbálta elsütni egyre kedvezőbb áron, felfedeztük, hogy a közelünkben két belga-olasz fickó, egy pincéből előásott Suzuki GT500-at ajánlgat. A megtévesztően eredeti, ám alapos felújításra szoruló kétütemű borzalmat nem tudták eladni. Bevallották, hogy a nem veterán Vespákkal is nehezebb az élet mostanság, mint az igazán különleges ős-típusokkal. Hiányoznak a japánok, akik régebben mindig elsőként csaptak el ezekre a gépekre, az átlagárakat alaposan felverték, majd mostanra eltűntek a színről.

 

Egy Benelli versenymotort, valaki?

 

Vannak helyettük magyarok, akik megmagyarázhatatlan módon olasz robogót árulnak a főként mégiscsak olasz közönségnek, kevés sikerrel. Egyvalami itt sem más mint nálunk. Csak a fényképezőgép fedezéke nyújt biztonságot az impulzusvásárlás elől. Akinek nincs szeme az átverések kiszűréséhez, könnyen megrövidítik. Csak az a börzebúvár lehet nyugodt, aki pontosan tudja mivel nem kockáztat, és mi az amiről otthon ő maga állapítaná meg, ha ott hagyta volna Imolában, a Mostra Scambio végén összesöpörték volna az eldobott műanyag poharakkal együtt. Hiába, így van az ember a tűnő illúziókkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr813252094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.09.24. 09:25:13

azért a kiskörösi sisakért nem adtam volna 60 -at:-)))

joejoe1974 2011.09.24. 09:40:49

Micsoda felhozatal :)

joejoe1974 2011.09.24. 09:43:16

Olyan PX-R anno volt a Vaterán eladó,kissé hiányosan.10-15-ért elhozta volna az eladó házhoz amikor erre jár.De épp nem volt annyim sem.

(hero) 2011.09.24. 10:01:44

Egyre inkább érzem, aki régi autóval/motorral jár az nem veteránozni/flancolni akar, hanem végiggondolta a költségeket...

halaszd 2011.09.24. 11:18:09

Én azt hiszem szándékosan nem megyek oda.
Félek, hogy vásárolnék. Sok jó dolog lehet ott.
Egyébiránt van egy a képen szereplövel azt hiszem megegyező évjáratú Kawa Z1 900-am. Ha valaki nagyon birtokolná, keressen. Áll a garázsban, használva nincs.

ZáchDani 2011.09.24. 11:23:44

@halaszd: Ha működik is, minket érdekel. Szívesen tesztelnénk!

Tomchy 2011.09.24. 11:43:23

38 kép? Remélem, ez csak az ízelítő a teljes 3000+ képes beszámoló előtt...

halaszd 2011.09.24. 11:49:10

@ZáchDani: Szóval. eladó, működik, 1973-as, zöld, amerikai modell.
Hallottam valamit a tesztelési szándékotokról a Kiss Ati barátomtól a Guzzi 1100 Sport Corsám okán, de így elsőre nem rajongom érte.
Féltem őket.
Persze eladás után már azt tesz vele az új tulaj, amit akar.
Emailom elérhető a fejlécemen.
Üdv.

m20b25 2011.09.24. 11:56:37

Beszarás.
Az a turbós honda, a 6 hengeres benelli...vááá.
Ez durvább mint a nőknek a glamour nap az árkádban.:)
Ez olyan kötelező hely, mint Plzen, Oktoberfest, BMW múzeum, Ibiza stb.

johnibyg 2011.09.24. 12:03:15

Nem értek a motorokhoz semmit, de ide lehet, ki kéne jutnom.Az OT-expón volt kinn egy tök ugyanolyan gép, mint a 21-es képen.
Am. csak én nem találom azt a kb. 2 mondatot, amibe leírod, hogy mit hoztál haza?

Psziho 2011.09.24. 12:08:46

be kell jól vásárolni rozsdás de tök!!! eredeti járművekből,aztán téli estéken megvan a szórakozás

a mónikashownál sokkal értelmesebb elfoglaltság egy fűtött műhely mélyén újjávarázsolni valami olyat,amitől el voltunk zárva gyermekkorunkban

az idei vásár különösen jó volt,recesszió van ott is rendesen,ez meg is látszott az árakon

itthon csak szigszalagos agyonbuherált hiányos szarok vannak,ott 30 éve lerakott tök eredeti vasak

Ronin_ 2011.09.24. 13:14:44

A Benelli versenymotort mennyiért mérték?

Kiskaresz 2011.09.24. 14:08:48

@Tomchy: remélem én is hogy van több kép mert ez így kevés...

yeti 2011.09.24. 14:36:41

Csak azt tudom mondani amit tavaly is.Jövőre biztosan megyek.....Egyszer csak összejön.

Rocko- 2011.09.24. 14:59:22

ilyen turbos Hondáról lehetne cikk?

amúgy ha jól számoltam, a csökkentett méretű galéria miatt Dani csak két veséjét adta volna oda. :)

ZáchDani 2011.09.24. 15:37:02

@Ronin_: bevallom, nem kérdeztem meg.
@Rocko-: Igen, törekszünk rá.

Bende Tibor 2011.09.24. 16:44:23

@nem kéne...: Olyant én is nagyon szeretnék

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.09.24. 16:54:32

Igazából az idei galéria nem durva, hiszen amiket fényképeztél, azok nagyszerű motorok, de mindenki ránézésre tudja az árát, sokezer euró mindegyik. Csikós úr hobbija a megszúrt áldozatban forgatni a kést, amikor mindenféle négyszáz eurós működő Suzuki 380GT-ket fotóz:)

Tomchy 2011.09.24. 17:48:19

@scheerti: No igen, azt hiszem ez a mazochista hozzáállás miatt vártam én is több fotót.

Tommi 2011.09.24. 19:53:00

Csikós eladta végül a Motom-ot?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.09.24. 20:40:12

nem a jami volt a legdurvább. az a Z, te úristen... maga a motor.

Virago_1000 2011.09.24. 20:55:19

Kawa Z........ A valaha gyartott legszebb motor.

Zach Dani: Mikor a Totalcarhoz partoltal galyarabnak, nem is hitted volna, milyen elmebetegek koze kerulsz :)))

Tommi 2011.09.24. 21:02:07

@gyuri70: Akkor gondolom annak az ára is a Ponton-projektbe megy. :-)

janoszeged 2011.09.24. 21:12:42

Suzuki GT750. Én úgy tudtam, hogy Wasserbüffel v. vízibivaly

Mikiapó 2011.09.24. 21:58:12

@Psziho: Az én rozsdamentes, eredeti (fényezésű is) Tatranom sem érdekel senkit, pedig hirdetem egy ideje! Lehet, hogy kilóra fogom leadni a vastelepen, ha így tolonganak a vevők!

Oktato 2011.09.25. 06:46:40

@Mikiapó: Dobj egy linket légyszi a hirdetésedre...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.09.25. 07:32:17

@scheerti: Nono! Mondd csak, szerinted mi volt az ára annak a gyárias Honda CBX 750-nek?
Forgassam a kést?

Psziho 2011.09.25. 08:13:08

@Mikiapó:

miért kell eladni egy eredeti fényezésű tatran-t?
kilóra leadni a vastelepen?

én ezt így nem értem,lehet hogy neked akkor nem is való ilyen?

akit zavar hogy párszázezer áll,ráadásul helyet foglalva a sarokban az ne veteránozzon

Mikiapó 2011.09.25. 18:04:19

@Psziho: Hirtelen felindulásból írtam, de az igazság az, hogy nagyobb volt a lelkesedésem, amikor megvettem, mint a türelmem, a helyem, és az időm.Most meg a pénz is kéne!

balota 2011.09.25. 19:30:28

Kedves ZáchDani, valami brutális módon nincs érzéked a vesszők elhelyezéséhez. Megjelenés előtt valakivel nézesd át, mert ez így nagyon zavaró.

baseldon 2011.09.25. 20:28:49

Az a BMW R1150 GS azert van 3000EUR korul, de ez egy Adventure, a festese szerint. Es akkor tenyleg nagyon jo a 3000.

baseldon 2011.09.25. 20:30:53

Bután írtam, de hátha erthető.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.09.26. 09:25:25

@scheerti: Szombaton már 800 Euro volt az ára, de még annyiért sem vitték el, pedig szépen járt, nagyon mutatós darab volt.

ZáchDani 2011.09.26. 09:29:05

Ez egy mezei R1150GS volt, némi baleset, üléskárpitozás, és mindenféle javítgatások után. Az 1150 Adventure eredeti ülése egyrészes, a tankja szélesebb, stb. Lehet, hogy valaki megvette ezt a tetemet háromezerért, de egy ilyen motor reális ára nem háromezer euró, az csak a beugró. Azok az 1150-esek amelyekért ennyit kérnek, általában sokat futottak. Ez nem a motor-váltó, hanem a sallangok miatt probléma.

deak.atti 2011.09.26. 09:40:26

@janoszeged:

Hali!

Na, én meg AZT vállalnám be, de nagyon! Ha már az autóm 3 henger-két ütem, akkor a motorom is lehetne az. Láttam egy-két videjót a Youtube-on róla, teljesen úgy szól, mint egy 3-karbis Wartburg ... :o)

DA

janoszeged 2011.09.26. 20:16:13

Hallottam élőben a GT750 Suzuki hangját. Tényleg olyan, mint egy Wartburg. :-(

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása