Csopperpornó kicsiknek

A chopper a világ legnagyobb pozőrsége, de ez bocsánatos bűn: az ember eredendően szeret néha páváskodni. Ha nem így lenne, életünk sivár, dísztelen és unalmas lenne, az olyan túlzások, mint az aranyozott képkeret, a hetes BMW és az épített motor nem létezhetnének.

Ugye, a műfaj amerikai találmány, a háború után előbb lecsupaszították, majd át is vágták a motorokat. Így született a bobberből a chopper, így lett a Harley-Davidson a műfaj ikonja. A divat gyorsan terjedt, apró garázsok ezreiben buheráltak valamit. A sikerre még a gyárak is felfigyeltek – annak ellenére, hogy a név (to chop – vágni) magában hordozza az egyediséget, az ellentmondást megtűrve megszületett a gyári chopper fogalma.

Sokan lépcsős üléssel és magasabb kormánnyal épített japán négyhengereseket nem ismerik el, számukra a Suzuki Intruder az első, amely már a gyártósorról kigurulva hozza a kötelező stílusjegyeket. Az ő figyelmüket szeretném felhívni arra, hogy nem a japánoké az elsőség dicsősége: az olaszok sokkal hamarabb reagáltak.

Aki a choppert a köbcentihez köti, az önértékelési zavarokkal küzd – úgy tűnik, az olaszoknak rendben az egója, mert ők a legkisebbek között rockoltak a nyújtott villás gépeikkel. Mai szemmel ugyan rendkívül furcsák, de elég megnézni egy 1970-es Easyrider magazint: akkor Amerikában sem csináltak különbeket, sőt.

A történelmi elsőségen a Fantic és a Milani osztozik: mindketten 1971-ben kezdték meg a munkálatokat, amelynek végeredménye egy-egy hipervagány 50-es lett. A Fantic a német és angol piac kedvéért 125-ös verziót is kiadott. A magas kormánnyal és háttámlával ékesített gépecske felrázta az európai motorpiacot, mégis kevesen vállalták be a birtoklásával járó közfigyelmet. Mindkét gép több filmben megjelent, de egyik sem ért meg hosszú modellciklust. Ma mindkettő gyűjtői kincs.

Harmadiknak a Malaguti is beszállt a bizniszbe, de ők jóval szelídebbre vették a dizájnt. Mire az óvatos japánokban is megfogant az elhatározás, a körvonalak megszelídültek. Eltelt tíz év, az LSD-mámor szétfoszlott, a széles tömegnek szánt individualizmus eltompult. A chopper alapértelmezett őrültségét az olaszok még szériagyártásban is meg tudták csípni – másnak ez azóta sem sikerült. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr742961625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

'saztán? 2011.06.06. 15:53:54

lusta vagyok keresgélni, de ma is lehet kapni mini-choppereket négyütemű blokkokkal. persze, a hanyag műszaki megoldásaik és a pici teljesítményük miatt budapesten nem járkálnék velük, de nyugisabb helyeken vagány dolog lehet fiatal srácoknak. mondjuk nem ezekre hajaznak, inkább olyan teutul kopiák.

ez a banánülés (régen így hívtuk) nagyon vad. nekem bringában volt ilyen fazon, mint ez a fantic, ülés előtti "szekvenciális" váltókarral. ha emlékszik valaki olyanra a 80-as évekből.

GERI87 2011.06.06. 17:42:24

"Aki a choppert a köbcentihez köti, az önértékelési zavarokkal küzd"

Nyilván nem 2 liternél kezdődik...de azért egy repedt hangú 2T 50-es chopper tényleg elég megmosolyogtató:)
Talán ezért sem lett sikeres, nem a közfigyelem hanem a közröhej miatt:)
Azért a dologhoz hozzátartozik a hang is ami meg köbcenti kérdése is.

4T 125-250...talán ennél a pontnál már lehet valamit kezdeni a stílussal.

fizukicsi 2011.06.06. 17:47:49

Verhovinából fagagtuk a legtutibbakat.30 éve...

fizukicsi 2011.06.06. 17:48:47

Ja + a cimbi balkánjából....

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.06.06. 18:43:41

"Aki a choppert a köbcentihez köti, az önértékelési zavarokkal küzd"

Azért amikor először láttam 150 köbcentis Keeway choppert kamu V2-essel, aminek fröccsöntött műanyagból volt az egyik hengere, én nem ezt gondoltam.

Nem mondom, hogy 1000 köbcenti alatt nincs chopper, de az 500 alattiak olyanok, mint egy Matiz motorral hajtott Chevy Impala.

Suraki 2011.06.06. 19:06:11

Asszem nem értette itt a többség a cikk lényegét. Ezek a kétkerekűek a magamutogatás bálványai és tök mindegy, hogy hány köbcenti/ütem rángatja őket mert ez a funkciót nem befojásolja.
Én konkrétan ugyan olyan lelkesedéssel tudok nevetni egy 2000ccm-es majomkapaszkodón, fapofával lógó, fején krómozott bográcsot viselö "vállalkozó" fazonon is.:-)
Sajnos vagy szerencsére, de a magamutogatás mindig magában rejti a veszélyt, hogy nem veled, hanem rajtad röhögnek.
Ha valakinek sikerül valamilyen egyensúlyt megtalálnia, azt nevezik stílusnak, de a stílus kifinomultságával egyenes arányban csökken a pozőr faktor. Így mindenki vérmérséklete és ízlése szerint válogathat a két véglet között.

GERI87 2011.06.06. 20:50:27

A neoncsöves, felnicsíkos, bukótárolóba berhált hangszorósdinál pár fokkal jobb ez...

Analfa Béla 2011.06.06. 22:03:13

Bölcsővázas Simson, Tacskó bicikli kormánnyal!

FCs 2011.06.06. 22:30:51

Tényleg senki lelkébe nem akarok gázolni, mindenkinek az tetszik ami, de ha feljött a chopper téma nem állom meg, hogy felhozzam az igen friss élményem. Már pár éve nézegetem a choppereket, nem az extrémeket, inkább a sportosabbakat. Arra gondoltam, hogy biztos öregeszem, de nem volt ez komoly vágyódás, inkább csak egyszerű érdeklődés. 24 éve motorozom, elég sok mindent vezettem, de a chopper valahogy kimaradt a múlt hétig, amikor kipróbáltam egy Honda VT750CS-t. Életem legnagyobb motoros csalódása volt. Ráülni furcsa volt, a kívülről kényelmes póz a motoron már nem volt igazán az, elindulás után a lábamat a semmire akartam rakni, a kormány furcsán billent, de elindultam. Azt sejtettem, hogy a ZRX-em után nem fog nagyon menni, ez nem is baj, viszont megállni egyáltalán nem akart, nem sok kellett, hogy az első fékezésnél ne taroljam le az előttem lévőt. Még ezzel is úgy voltam, hogy értem én, nem kell sietni, de nem sokkal ezután két úthiba megpecsételte a kapcsolatunk. Láttam, hogy a motor előttem rámegy két kis huplira ami picit megdobta a motort, de mikor én azonos tempóval odaértem mintha egy félméteres gerendának mentem volna. Nagyjából 30 centit repültem fel az ülésből, mikor visszaérkeztem jött a következő bukkanó. A ”kényelmesen” kinyújtott láb miatt semmit nem tudtam a súlyomból ráterhelni a lábamra, a gerincem pedig szép függőlegesen állt, vagyis a csigolyáim kaptak hosszirányban két komolyabb maflást. Vicc nélkül, 5 nap után is fáj a derekam. Komolyan kérdezem, ezt valaki élvezi? Azt már értem, hogy nem lazaságból mennek lassan ezekkel a gépekkel, hanem csak fájdalomtól való félelem miatt, de mi a jó ebben, mi ebben a motorozás? Amikor feltettem ezt a kérdést az amerikai ZRX fórumon nagyjából kiröhögtek, egyrészt mert amit vezettem cruiser és nem chopper, másrészt mert ez egy ilyen műfaj, a menő/nek gondolt/ kinézetért szenvedni kell. Volt másnak is hasonló élménye?

DrSzoke 2011.06.07. 03:51:26

Nem tudom...45 vagyok,17 eves korom ota motorozom.Kezdtem jawa mustanggal,simson,csepptankos 350-es jawa,ts 250,etz.Kezdetektol vonzodom a chopperhez.Magassagomnal fogva sok japo amugy is kiesik,VF750-et probaltam 196 centivel vezetni,a sarokrol visszafordultam,nem megy.Sportgepek soha nem tetszettek.Magzatpoz nekem nem jon be.
Aztan kiprobaltam nehany choppert egy motoros ujsagiro baratom jovoltabol es elveztem.1100-es yamaha huuuuuu dragstar?
Azt hiszem.Springer villas 1500-os Harley,a bizsergest az ulesen meg kellett szokni meg a zsukkos hangzasu valtot,de tetszett.Nem szaguldozni,egyszeruen motorozni,elvezni a tajat.Ennyi.Szeretem,nem muszaj mindenkinek.De nem kene nekem sem 150-es bohocchopper.

vikk007 2011.06.07. 08:20:26

Kiváncsi lennék a fikázóknak, milyen motorjuk, urambocsá' autójuk van?

Koppánydobos tuning Lada, vagy 2T Wartburg....

Nem "szépek" ezek az "öreg" 50-esek, de a Riga Verhovina, Mustang vonalon nézve, üde szifoltjai, voltak, lennének a közlekedésnek...

Nékem 124 ccm Cruiserem van. Eddig a legkevesebb 800ccm volt aminek, a nem ismerő szemlélő lemerte "fokozni",...

Igazából, pusztán hobbynak kellett, vidéki kisvárosba, robogó helyett...

Szebb, "olcsóbb", és kevesebbet fogyaszt...

Az éves biztisítása adóval együtt, nincs egészen 5 ezer Forint. Akkor mi a fenének kellene nékem 1100-as városba bicikli helyett több tízezer adóval, biztosítással, és egy autó fogyasztásával?

És a kettes számú hengerben is igazi dugattyó van

kepek.freemail.hu/fototar/kepek/00/01/18/21/53/U0001182153/T00000001280426684203/5202289_TNM.jpg

'saztán? 2011.06.07. 09:04:56

@vikk007: nagyon raj motorod van! utazóban mit tud? hegynek fel? és két személlyel? mert, hogy rendszámos, igaz? egy kamiont meg tudsz vele előzni? vagy szívod a füstöt mögötte, esetleg figyeled, ahogy a seggedben halad? nem gáz, hogy nagynak látszik, közben csak egy libakergető? mikor állsz a lámpánál, és néznek az emberek, és aztán elindulsz, hogy 20, kettes, 40 hármas, 60 négyes, és tulajdonképpen bírja az 5-öst is, nem is érdemes forgatni, mert akkor sem megy jobban.

robogó helyett pont jó, ahogy írod. de mennyibe fájt ez a 125-ös robogó teljesítményű cruiser?

'saztán? 2011.06.07. 09:08:06

@vikk007: és ez egy drag star 125 a képen?

titkosgyilkos 2011.06.07. 09:32:53

"Aki a choppert a köbcentihez köti, az önértékelési zavarokkal küzd"

vs: "Nem a méret a lényeg", mondják a kis mérettel megáldottak. :)

Csak egészen mérsékelten vagyok sznob, de a chopper-stílushoz az én ízlésem szerint bizonyos akusztikus élmény is hozzátartozik, amihez pedig kell némi köbcenti. Igaz, hogy hallottam már 250-es "choppert", ami egészen kellemesen dohogott, amíg nem pörgették (akkor viszont kiábrándító). Alacsony fordulaton szép volt a hangja, csak akkor meg ereje nem volt. Hát ezért kell a cc. Persze kinek a pap, kinek a paplan, ha van igény dongó-motoros chopperre, akkor gyártani kell.

shiNIN 2011.06.07. 19:38:48

@vikk007: Igazad van, ha Neked elég és megfelelő, minek nagyobb és drágább. Egyesek lenézik, de jól néznénk ki, ha mindenkinek meg akarnánk felelni.

Kisvárosba szerintem jó, nekem valszeg pici lenne, mert én túrázom, itthon és külföldön.

Nekem 250-es cruiserem van (Hyosung GV250, hogy még több oka legyen a fikázóknak beszólni ;)), ez az én céljaimnak megfelel, visszaváltva nincs gondom a gyorsulással, országútra nekem elég, autópálya ritkán játszik, unalmas. Főleg, hogy ott a párommal szoktam menni, aki 80-nal megy, max 90-nel (BMW F650 CS) :D
Éppen elég, úgyhogy valszeg egy kisebbel már gondjaim lennének itt-ott, az Alpok combosabb emelkedőin biztosan, ott az enyém sem sziporkázik, de kettesben azért halad annyira, amennyire nekem kell. A párom BMW-je tökéletesebb kezdésnek, de arról nem ér le rendesen a lábam s a vizsgán a nyolcasozás is necces lett volna. Sebaj, megtanultam, mire képes egy ilyen :D

shiNIN 2011.06.07. 19:39:42

Ja, minket a hang nem hat meg, mindkét motor halk s ezt szeretjük :)

shiNIN 2011.06.07. 19:57:03

@'saztán?: "mikor állsz a lámpánál, és néznek az emberek, és aztán elindulsz, hogy 20, kettes, 40 hármas, 60 négyes"
Ezzel mi a baj? Így el lehet járni nagymotorral is, ha olyan a motor s a tulaj. Sosem értettem, miért dicsőség jobban pörgetni egy motort, mint szükséges. Épp egy erősebb motort nem kell annyiran pörgetni, mert lent is van ereje.
Az én cruiserem kicsi, úgyhogy ha ráfordulok egy főútra, 90-ig hármasban vagyok, mert úgy gyorsul a legjobban... Viszont faluban ötödikben vagyok kb. mindig, harmincas táblánál is. Rövidek a fokozatok nagyon, s az alacsonyabb fordulat jobb, a fogyasztás is kevesebb úgy, a hang is kisebb :D Ha valaki máshogy motorozik, s mások a szempontjai, rendben van, de ne mondja meg nekem, mit szeressek :)

'saztán? 2011.06.07. 20:13:59

@shiNIN: az én motorom is bírja ezt a "tempót", de legalább tud másmilyet is. nem úgy, mint egy ilyen farkasbőrbe bújtatott bárány, ami minimum 800-asnak néz ki, közben 1x lóerő. szóval, csak azt akartam mondani, hogy nem szeretem, mikor valaki vagy valami többnek akar látszani, annál ami. de legalább nem kamu az egyik hengere, ez is valami. és nem bántásból írtam, csak ez a véleményem.

shiNIN 2011.06.07. 21:07:04

@'saztán?: Ja, ezt a részt értem. Az enyém is nagymotornak látszik, erről nem tehetek, nem tudom, mire jó ez a gatyakitömés jellegű dolog. Csak azt akartam mondani, hogy ha valakinek arra, amire használja, jó egy motor, az ne legyen már baj. Túlságosan lenézik a kisebb motorokat, pedig azoknak is van létjogosultságuk, s majd' mindenki köbcenti-, erő-, végsebességfüggő, függetlenül a valós igényétől, tudásától, pénzétől.

vikk007 2011.06.08. 16:29:07

'saztán?

Mondtam én, hogy akad itt fikázó:-D

Néked milyen van?

( nem arra gondoltam, hanem a motorra! erről jut eszembe, nékem jó ez is, nincs szükségem "pöcshosszabbítóra")

Egyébként nyugisan viszi a negyvenet ötben. Van neki elég nyomatéka , és elég alacsonyan. Alapjáraton elindul, egy 4 hengeres 250-es Banditot, meg 6000-re kell pörgetni, hogy ne fulladjon le...

A Kipuf az "vékettesen szól", igaz nem durrog vissza, meg menydörög, a motor meg vilanymotorosan, és darálósan,csörög zörög, mint a nagyok, csak halkabban...
A váltó meg olyat csattan egyesbe téve, hogy a Harley-sek is megírígyelhetik...

Városban Camion, még nem akart megelőzni, autópályára meg én nem, megyek vele, mert nincs miért, és még Hülye sem vagyok!

vikk007 2011.06.08. 16:40:24

shiNIN !

Végül is elég! Kettőötvenes jobb lett volna, de "ingyen" csak ezt adták, egyébként, meg teljesen egyformák, kivéve 5 mmm a furatban, és minusz harmincezer az új árban:-D

Először én sem értettem, miért ilyent vesznek, nem ketőötvenest ugyan annyiért?

De rájöttem a titokra:

Ezeket mind a világ jobbik feléről hozzák be pár évesen használtan, és ott az apuka kicsit vesz a kicsi fiának, ne ölje már meg magát fiatalon...

Akinek arra felé meg van már rendes jogsija, az meg már, minimum egy 650-est vesz, mert az sem sokkal drágább a boltba.

( csak zárójelben, az egyik discontból kijövet, látom, hogy mellé állt egy 1100 Classic nagytestvér, a gazda nézegette, tetszett neki,és direkt megvárt, hogy "hányas"? 400 ccm-nél ő sem volt hajlandó lejjebb menni, meg kellett mutatni a forgalmit, hogy elhiggye két babetta henger van rajta:-), és nem fikázta....)

TyerCorp01 2011.06.08. 18:20:08

Tyű, nemsemmi, gondolom "A" kultuszfilm indíthatta a hullámot, (vagy az már annak a része volt?) Jól csinálták, pár éve én is megőrültem volna egy ilyenért, de most már marad a 350-es Jawa Panelka egy jódarabig. :)

A pedál azért egy chopperen kicsit odavág, nem? :))

vikk007 2011.06.08. 20:25:02

@TyerCorp01:

A pedál azért egy chopperen kicsit odavág, nem? :))

:-D

www.google.hu/search?tbm=isch&hl=hu&source=hp&biw=1003&bih=596&gbv=2&oq=+bike+cruiser&aq=f&aqi=&q=bike%20cruiser

Hát akkor ezekhez mit szólsz?

Még motorjuk sincs:-)

TyerCorp01 2011.06.08. 20:36:52

@vikk007: Adja! :)))

A klasszikus Cruiserek tetszenek, habár jelenleg a retro-versenybicaj korszakomat élem, azokhoz még 20 évet öregednem kell. :)

Ez viszont érdekes darab: www.instablogsimages.com/images/2009/05/20/cruiser-bike_hISR1_69.jpg

'saztán? 2011.06.08. 21:36:40

@vikk007: nekem? ilyen is, olyan is. van ún. pöcshosszabbító is! egyébként nem zavar az elnevezés, mert tudom, hogy azok hívják így a nagymotorokat, akiknek csak kicsi van. ;)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása