Árpád hídon meghalni


Ebben a B125-ügyben szinte mindenki, aki nem motorozik, félreért mindent.

A leggyakoribb megjegyzés, amit hallottam a B125-ös kezdeményezést aláírni nem akarók részéről: nem kell több közveszélyes őrült az utakra. Ezt mondták a barátaim, ezt mondták a feleségem kollégái, ezt sugallta Pintér Sándor is, amikor azt javasolta – legyen B125, de külön, komoly vizsga kell az autósoknak, hogy vezethessenek B-s jogsival 125-ös motort. Nem gondolták végig. Nem tudják megítélni.

Mert nem a 125-ös motor az életveszély.

Első motorom, a Verhovina 5/6-os. Gyűlöltem

Hanem a legális, B-vel ma is vezethető 50-es. Pont. Minden ellenkező állítás nettó hülyeség.

Igen, vannak ön- és közveszélyes robogósok, de aki ön- és közveszélyes akar lenni, az tud az lenni egy koksszá tuningolt 70-es Simsonnal is, ha pedig igazán kompenzálhatnékja van, hát vesz magának valami brutál olasz 180-ast, és azzal hal meg, öl meg másokat, rendszám nélkül.

A sima 125-ös, 15 lóerős robogó közepesen lomha, ön- és közveszélykeltésre valamennyi közül a legkevésbé alkalmas motorkerékpár. Mind közül a legbiztonságosabb, nem lassabb, mint a városi forgalom, de nem is tud érezhetően gyorsabb lenni annál. Akárki ennek az ellenkezőjét állítja, tapasztalatlan, nem tudja, mit beszél.

A Szépvölgyi úton buszok elől rajtoltunk. Nem volt kellemes

Fentiek illusztrálására múlt hét csütörtökön, a legnagyobb hóesésben készítettünk egy videót. Volt ott fahrtkocsi, hogy legyen miből venni, operatőr nagy kamerával, két motorra szerelhető, vízálló Go-Pro kamera, állvány, minden.

Go-Pro videorészlet a Suzuki hátuljáról nézve. Azok az autók nagyon közel
voltak ám, de ilyen objektívvel ez nem látszik

A Honda Karasnától kaptunk egy szűzúj Leadet, ami csak 110 köbcentis, tehát végsebességre alig tud többet (85 km/h), mint egy kinyitott 50-es (70 km/h), de sokkal élettelibb, és nem hal meg egy erős emelkedőn. 50-esnek pedig elvittük az egyik videós kolléga Suzuki Sephiáját, ami csak 48-at megy.

A videó használhatatlan lett. A fahrtkocsi nem tudott elég lassan menni ahhoz, hogy az operatőr fel tudja venni a külső sáv szélén cammogó ötvenest, mert minduntalan elsodorta a forgalom. Az extrém nagy látószögű (tehát látszatra a tereptárgyakat jó messzire eltávolító) Go-Prók videóin pedig az látszik, hogy mindenki szép messze követi a tetű ötvenest, miközben a Honda Lead néha Hell’s Angels stílusban elrepeszt mellette. A 110-es lett a huligánmotor, a legális 50-es pedig megbecsült és óvott tagja a közlekedésnek.

Ezt valahogy éljem túl...

Pont az ellenkezője igaz ennek, de ott, rommá fagyva, kellő eszközök hiányában nem sikerült illusztrálnunk az igazunkat. Rájöttem – a kívülállók, elsősorban az autósok azt látják, amit a videó. Hogy az 50-es kedves dolog, biztos jó lehet rajta ülni. Egy frászt. Aki rajta ül, folyamatosan, halkan retteg az életéért, törékeny, pici lényével próbál a rettenetes húsdaráló-fogak közötti résekben elcsusszanni. Minden sebesség és dinamika kérdése, és itt kivételesen a több biztonságosabb.

Valamennyire látom, milyen az, különféle eszközökkel túlélni a városi közlekedést. Régen is, ma is általában úgy helyezkedett el egymáshoz képest a szerkesztőség és az otthonom, hogy minden nap többször is végig kellett hajtanom a Róbert Károly körúton, majd át, az Árpád hídon.

Már nem tudom, hogy a Kati, vagy az én Rometem-e a Búza utcai panel hetedik emeletén. Másfél évig jártam vagy ezzel, vagy a másikkal, ami pont ilyen volt

Tizenhét éve tesztelek autót, tizenhat éve ültem vissza motorra, ez az útvonalam. Nem egyszer fordult elő tizenévvel ezelőtt, hogy reggel Saab 9000 Aeróval mentem dolgozni (esetleg Alfa Gtv turbóval), és este a rozsdás, vágott Romet Ponymmal töfögtem haza. A telepen nem értették a dolgot – a hülye reggel csilivili új csodával húz el, este meg úgy érkezik, mint valami lecsúszott szerencsétlen. Utálom a státuszszimbólum-fétist, illetve a vetítés mindenféle módját, ezért borzasztóan élveztem az ilyen helyzeteket.

Az Árpád hídon mindenféle járművet megéltem, köztük legalább százféle motort is. Sokuk ötvenes volt, mert azokat mindig is szerettem. Akadt, amelyiken konkrétan rettegtem.

Életem legbénább motorja: Vespa PK50, gyári fojtással, kb. 9 mm-es torokátmérőjű karbival, szép napon talán 45- km/h-s végsebességgel

A legszörnyűbb élményeimet azokon szereztem, amiket tényleg vezethettem volna akár B-s jogsival. A 45-öt (nagy plexivel, szélcsendben 42-t, ellenszélben 37-et) tudó Vespa PK50-esemmel, a 44-et menő Honda Daxommal, a szintén egész biztosan 50 alatti végsebességet felmutatni tudó kis Rometemmel. Ezekkel a motorokkal nem is a Kiskörút, a néptelen zuglói utcák a probléma. Hanem a széles, nagy forgalmú, döngölős tempójú utak (Hungária, Andrássy, Rákóczi, Üllői). És még inkább a szűk, hegyre vezető utak, amelyeken buszok, teherautók is járnak (Budakeszi út fölső része, Szépvölgyi, Bimbó).

Életem legjobb 50-es motorja volt ez a Suzuki Birdie. Két litert evett, négyüteműsége miatt nem volt büdös, 70-et ment

Egy sík terepen 45 km/h-ra képes segédmotor kaptatón 25-öt, max 35-öt megy, a busz, a Kamaz még épp vinné a 45-öt. És a busz, a teherautó meg fog előzni, akármi történik. Nincs kegyelem. Na, ez a halál.

Legjobb lesz elmesélnem három kis történetben, hogyan néz ki, ahogy a Nyugdíjbiztosítótól elindulok az Árpád hídon Buda felé a 44 km/h-t tudó Honda Daxszal, a majdnem 70 km/h-t megfutó Aprilia Leonardóval, illetve a tesztelésre kapott Honda Leaddel. Az izgalom kedvéért vissza is fordulok velük a Kiscelli utcánál, újra felhajtok Pest felé az Árpád hídra, majd a Róbert Károly körúton a Domusnál megállok a járdán. Többszörösen begyakorlott, megtapasztalt esetek ezek.


A) Legális 50-es kismotor:

Aranyos, eredeti fényezésű, sok éven át használt Daxom

Árpád híd pesti hídfő, buszmegállók környéke, Róbert Károly körút. Előrecsorgok az autók között, mert közülük indulni életveszély, mire lendületet vennék, már el is tapostak. Ráadásul a Váci útra mindig lefordulnak jobbra, nem látnak meg, felöklelnek, akik látnak, azok is türelmetlenek, egy centire a seggemben utaznak, tiszta gödör az út, amit ők nem is éreznek. Én kerülgetek, ők türelmetlenek, rettenetes. Tehát előrecsorgok.

Zöld a lámpa, Mercedes-kamion (vagy BKV-csuklós) elől startolok. Tömegem alig, az 1,7 lóerő katapultál, máris hússzal robogok. A tükörből látom, a kamion orra megemelkedik, most moccant csak meg.

Közben kettest szúrok, de már lassulok, 30 km/h, közben jobbról érkeznek az autók a Váci út felől, látják, lassú és kicsi vagyok. Húzzák a kormányt a sávomba, mintha ott se lennék, sebaj, készültem rá, mindig így van. Kisakkozom, megúsztam.

Eddigre bekattintottam a harmadik fokozatot, nincs tovább, motorkám a képességeinek végéhez közeledik, már vonással harmincöt fölött táncol az óra. Az erős emelkedő miatt (az Árpád híd púpja) ennél többre egyelőre nem is számíthatok. A tükröt nézem, a kamionos most tolta talán a hatodikat, már nagyjából olyan sebességgel jön, mint én, de előnyöm jelentős, hiába, a kis tömeg, Colin Chapman Lotusai is mindig ezzel nyertek.

Suzuki GSX-R50 - ezzel nem mertem nagy útra menni, de
jártam vele dolgozni pár hónapon át

Elérjük a Dagályt, a kamion már egyértelműen veret egy olyan ötvenest, orra kitölti a tükrömet. Jobb szélre húzódok, itt gyűrött az aszfalt, Magyarországon az a sáv, ahol ilyen kismotorral közlekedni lehetne, mindig rosszabb, mint egy albán kecskecsapás. És itt tanyázik az útról lekotort sár, sóder, műanyagtörmelék 99,9 százaléka, nemcsak puklis, de rohadtul csúszik is.

A Dagály és a Margitsziget bejárata között utolér a Mercedes, hallom az óriási tüdő fújtatását a hátam mögött. A tükörben óriásira nagyított teherautó-alkatrészeket látok. Lopva hátrapillantok, kicsi kerekein meginog a motorom, eszembe jut a történet, ami egy épp ilyen helyzetben a kamion kerekei közé esett, és meghalt simsonos srácról szólt valamelyik hetvenes évekbeli autó-motorban. Olvasta vajon az én kamionosom is? Emlékszik rá vajon? Nem akarok meghalni. Kezem csendesen verejtékezik a kesztyűben.

Huszonöt centire a bal vállamtól elgördül mellettem egy akkora kerék, ami súlyra és méretre egyaránt sokszorosa nekem és a gépemnek. Szinte meg tudom számolni a harminckettes anyákat, ahogy súlyos suhogással ívelnek a fülem mellett. A kamionos semmit nem lát belőlem, az emlékeiből táplálkozik, hogy valami volt ott, nem kéne talán eltaposni. Annyira viszont széles vagyok, hogy nem tud miattam a sávjában menni, kicsit átlóg a középsőbe, és ez zavarja, mert hallom, hogy a túloldalról dudálgatnak rá, mit keres az ő sávjukban. A dudálóknak fogalmuk sincs arról, mit kerül ki épp a kamionos.

Kis pauza után jön a hajtott dupla kerék, jobbra elhúzunk a margitszigeti feljáró mellett. Ha gyáva lennék, leparkolnék itt, megvárnám, hogy eltűnjön. De nem tudnék visszasorolni, meg egyébként is – ezzel a módszerrel soha nem érnék oda sehová. Mellettem zakatol, nyüszög, zörög, sípol az óriási gép, ennél a bálna gyomrában, savban pépesedve is jobb lenni.

Ezzel a Cimatti 50-essel talán, ha egyszer voltam dolgozni

Ijesztő szünet következik, a pótkocsi gerince oson tova végeláthatatlan hosszan. A kamionos már unja, kicsit közelebb húzza gépét a széléhez, már lát ugyan a tükörből, de olyan kicsi vagyok, hogy igazából nem tudja, pontosan hol vagyok.

Már lefelé vezet a híd íve, a mutató megüti a negyvennégyet. Egy pótkocsi-kerék, két pótkocsi-kerék, három pótkocsi-kerék, már csak a plató végéből van hátra röpke három méter. A kamionosnak pár centinek látszik csupán, de nekem az a pár centinek látszó másfél méter élet vagy halál kérdése. Már tudom, mi jön. Lábam a hátsó, kezem az első féken, mindjárt rám húzza, hiszen ő úgy látja, túljutott rajtam. A szerelvény eleje pár foknyit eltér az egyenestől, már satuzom a féket, a pótkocsi sarka tizenöt centire suhan el a fejemtől. Ma is túléltem. A rendszám szerb – nem olvasta hát az autó-motort.

Lényegében leértem ezzel a hídról, már csak át kell sorolnom két sávot a balra, a Lajos (illetve Pacsirtamező) utcába kanyarodók közé, de itt különösen agresszívak az autósok, mert sokan a külsőben tesznek néhány autónyi előnyre szert olyan nyolcvanas tempóban, és előrébb tuszakodnak be. Én itt nem számítok, térben és időben keresem azt a négymolekulányi szlotot ebben a kövekkel teli óriás-betonkeverőben, amin át odébb tudok slisszolni. Szakad rólam a víz, csodával határos módon átérek, előrecsorgok.

Mindjárt lenyom a BKV

Balra tartok a főúttal, a Kiscelli utcáig megelőznek hárman, mert rohadtul idegesítem őket, aztán nem tudnak befordulni, mert dugó van, megint előremegyek, két gyalogos közt átvágok a másfél méternyi résen, a parkolónál visszafordulok, ők csak ekkor jönnek. Ez most mire volt jó?

Már nyomulnának az autók a versenypályára

Balra, ki az Árpád híd felé megint, előre a két sávban a lámpáig. Start a budai hídfőtől. A húszat megint gyorsabban elérem, mint a többiek, onnan kemény csata jön. Itt sokan már nyolcvanra gyorsítanak, mert az Árpád híd igazi, soksávos versenypálya, motorizált végbélkúpomat, rajta az utassal legfeljebb szélvédőkosznak érzik, tizenöt cetikre zúgnak el a vállam mellett a rémes sebességgel hasító motorházfedelek. Olyan családapák és anyukák vezetik azokat a kocsikat, akik nyolc légzsák és ESP nélkül már nem is mernek autóba ülni. Én nem vagyok ember, igazából tereptárgy se nekik, csak valami kellemetlen piszok vagyok, amin gyorsan túl kell jutni, mert nemtuggyákmiért, de muszáj.

Kibukkanok a híd felszínére, ott, ahol jobbról(!) a Szentendrei úti felüljáró-sáv csatlakozik be, szintén 65-90 km/h között döngölő forgalommal. Két versenyautó-sáv között találom magam egy kétkerekű tolókocsi nyergében, ki kéne sorolnom legalább jobb szélre, mert a bespeedezett cikázók úgy sodornak el innen mindjárt, hogy észre sem veszik – megöltek egy motorost. Hondám mutatója a 38-on, megint csak csoda kell, hogy ezt megoldjam. A robogósok szentje valahogy átemel, nem is értem, hogyan történik, mindegy, kint húzok már a szélen, kamion most nincs.

Mindenki fékez, szörnyű akadály vagyok

Odaát, a pesti lámpánál megint kilövök, de jobbról, a Váci út felől itt is mindig jön valami nagysebességű autós, aki úgy dönt, nem létezem. Ez az a góc, ahol tíz esetből kilencszer betol egy ilyen sietősadolgom-csávó a belső sávba, hiszen lassítani nem merek, mert ekkor már a nyakamban liheg a hídról érkező, veszettül gyorsító csorda. Nem kellek én ide, érzem. Repesztés a külső sávban a Domusig, a három lehetséges helyből csak kettőnél előz meg a mögöttem jövő autós, hogy kikerülve engem, óriásit fékezzen, és beforduljon jobbra, az utca torkolatába. Egész jó arány, igaz, felgyorsulnom újabb fél perc. Mire a Domusnál felhúzom a Daxot az állványra, hatszor meghaltam, ömlik rólam a verejték – nem szívbetegeknek való játék ez.

És a vicc, hogy az autósok java része, akik megkerültek, megelőztek, satöbbi, nem is emlékezne, hogy ott voltam valahol útközben. Ennél a bicikli is jobb, azzal nem büntet meg a rendőr, ha a járdán megyek.

A Honda Dax átlagfogyasztása ilyenkor: 1,5 l/100 km.


B) Ötvenes kismotor, de B-s jogsival illegális, mert majdnem 70-et megy:

Mostani Aprilia Gulliverem a Kati alatt. Ez az éppen Budapest-képes
kategória. De éppen csak

Előrecsorgok az Árpád híd pesti végénél az autók között, mert engedi a KRESZ, és a motoros túlélés alapszabálya, hogy menet közben ne legyenek a környékeden autók, akkor nem halsz meg. A külső sávban vagyok, hiszen ötvenes a motorom, csak itt van esélyem életben maradni. Kamion (csuklós busz) elől startolok. Zöldre vált a lámpa, mire a Váci úti becsatlakozásig érek, harmadikban vagyok, ötvennel robogok, a nagyjából negyvennel ide bekanyarodó autók között finom manőverrel elhelyezem magam, senki se tartott fel senkit, juhé.

A tükörben egyre kisebb a kamion orra, igaz, ötvenes tempón túl már az Aprilia sebességmérő-mutatója sem szédül el. Javarészt autóüres térben haladok, bár erős diszkomfort-érzetet jelent a belső sávból hetvennel három sávot átcikázók hirtelen felbukkanása balról. Mindegy, kicselezem őket, nem ütnek el.

A margitszigeti feljárónál látom, hogy a kamion is rákapcsolt, döngöl veszettül, de mire a közelembe kerül, én már a budai tőnél járok. Egy hetvennel menő robogóval nem könnyű, de azért nem lehetetlen a nyolcvannal repesztő, előrefurakodó autósok közé besorolni, kis szerencsével már a lámpánál állok legelöl, mindjárt a Pacsirtamező utcán leszek.

A Kiscelli utcához – üvegig forgatva ugyan – de elsőként érek, kicsit felgyorsult pulzussal, de már vissza is fordultam, hatolok az Árpád híd felé, megint. Zöldre váltáskor széttépem a markolatot, kilövök, már ötvennel hasítok, mire a sávom összeér a jobbról becsatlakozó Szentendrei útéval. Harminc km/h a sebességkülönbségem a mellettem balról-jobbról elszáguldó autókhoz képest, dudálnak, zavarom őket, egy kínálkozó lyukban jobbra csusszanok – hühhhh, ez meredek volt. Nagy duda, nagy anyázás, mit képzelsz te kis szemét - bocsi, köszike, ezt nem lehet máshogy, cseréljünk helyet, próbáld ki, milyen.

A hídon nyugis a menet, csak a Dagálynál előz meg üveghangon egy fekete Octavia, beránt elém, és lesatuzza a féket, mert neki teli a kanyarodó sáv. Tudtam előre, elegánsan balra húzom a kormányt, elférek, de pajtás, azért ezt felesleges volt, lásd be.

Suzuki RV90. A rövid áttételezés miatt ez sem ment többet 70-nél, viszont a közel kétszeres méret miatt hegyen-völgyön tudta

A pesti hídfőnél előrecsorgok, elsőnek rajtolok Róbert Karcsin. A Váci felől beeső agresszív barom nem lök le, mert már az orránál vagyok, amikor besorolna, végigszaggatok a körúton, a három lehetőségből csak egynél vágnak be elém, fékez, fordul le. Fordulj föl.

A Domusnál az egészségesnél ugyan kicsit magasabb vérnyomással, enyhén felhúzva, de korántsem kikészülve húzom az Apriliát a sztenderre. Ezzel már lehet közlekedni. Ügyesen, számolva, taktikázva, beosztva a lendületet, de lehet, bár megnyugtatónak nem mondanám. És B-s jogsival ezt már szabálytalan használni.

Az Aprilia átlagfogyasztása ilyenkor: 4 l/100 km.


Rendszámos robogó, amit B125-tel vezetni lehetne - 110 köbcentis Honda Lead:

Árpád simán elhúz a Leaddel, én komoly akadály vagyok az 50-essel

Az Árpád hídnál előrearaszolok, megállok a középső sávban, a jobb szélsőben hagyok helyet az életüket kockáztató segédmotorosoknak. Jobbról úgyis jönnek majd a Váci útról érkezők, biztonságosabb nem közéjük keveredni.

Zöldnél kilövök, messze elhúzok az autóktól, alkalmas helyen átsorolok a külső sávba, mert a 85 km/h az Árpád hídon kevés a belsőbe. Valami kamiont, autókat is látok a tükörből, de messze vannak.

Elöl a Lead, Árpáddal a nyeregben, hátul én tartom fel a forgalmat
a videós kolléga Suzukijával

Nyugis hetvennel tolom a Leadet, együtt hömpölygök a többiekkel, felérek a híd tetejére, lepillantok a Dunára – nini egy uszály.

Máris itt a budai hídfő, tartom a sávomat, nem húzódok le a szélre, egy mozdulattal besorolok a Lajos utca felé tartó sorba.

Első helyről indulok, a Kiscelli utcába be, megfordulok, elkapom visszafelé a zöldet, mindezt tök szabályosan.

Az Árpád hídra fel nyélgázon startolok, mert ide azért a Lead ereje elég sovány, mire felérek, megütöm a hetvenet. Jobbról becsatlakozik a Szentendrei út, s mivel a forgalommal együtt haladok, kicsit még tartom a középső sávot, nem zavarok senkit. Majd átsorolok kívülre, ha alkalmas lukat látok.

A pesti hídfőnél megint első sorból indulok, a Váci út felől érkező autólövedék mögöttem vág ki a Róbertre, végigszántok a külső sávban, senki nem kanyarodik be elém, hiszen épp az autók sebességével haladok.

A Domusnál sztenderre húzom a motort, leszállok, boldog vagyok, jó volt. Sehol, semmi izgalom, csak a könnyű haladás. Hát, nagyjából ilyen ez egy B125-ös motorral. Esélyem se volt pattogni, de nem is tartottam fel senkit, kerek a világ.

Szétfagyva. Nem kérdés, ki a nyertese a felesleges délelőttnek

Az ötvenes, pláne a 45 km/h-t tudó ötvenes életveszély. A 100-125 köbcenti közti motor a kedves, senkit nem zavaró, épp komfortos életben maradás. Csak ilyet lenne szabad kiengedni a forgalomba. Nemhogy többen halnának meg, hanem sokkal kevesebben.

A titok a különbségekben van. Ha valaki nem tud a forgalommal együtt menni, életveszélyes. Az 50-es lefelé az, az 1000-es motor felfelé az, egyik sem a megfelelő eszköz arra, hogy a város tempóját tartsa az ember.

Ja, és a Lead fogyasztása ilyen használat mellett: 3 l/100 km.

B125 – Miről szól a kezdeményezés?

Hiába modern és környezetbarát az 50 köbcentis robogó, ha a hivatalosan 45 km/h-ra korlátozott végsebességével inkább mozgó forgalmi akadály, mintsem valóságos ingázási és közlekedési alternatíva.

Európa számos jól motorizált országában – feltételekhez kötve – érvényes a szabályozás, ami megengedi, hogy B kategóriás jogosítvánnyal vezethetőek legyenek a 125-ös, legfeljebb 11 kW-os robogók és motorkerékpárok. Az ottani a döntéshozók felismerték, hogy a nagyvárosi dugók nemzetgazdasági léptékkel is mérhető károkat okoznak azon túl, hogy tönkreteszik milliók életét és egészségét.

Itt az idő, hogy Magyarországon is rendezzük a helyzetet. A várt hatások között szerepel a segédmotoros kerékpárok és a most rendszám nélküli motorok biztosítási hátterének rendezése, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági ellenőrzésük lehetővé tétele, és a modern, környezetkímélő motorkerékpárok üzembehelyezése.


B125 – népi kezdeményezés nagyobb térképen való megjelenítése

Amennyiben listánkon nem talál a lakóhelyéhez közel egy létesítményt sem, ide kattintva letöltheti a domumentumot. A kinyomtatott, majd kézzel kitöltött aláírási ívet elpostázhatja címünkre (Totalcar.hu Informatikai kft, 1033 Budapest, Flórián tér 1.). Kérjük, a borítékra írja rá, hogy 125.

Várjuk azon helyek – boltok, kereskedések, klubok, szórakozóhelyek, stb. – címét, ahol szintén szeretnének részt venni a gyűjtésben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr442685563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mezaro 2011.02.24. 20:11:05

@MoxNox: vágom a cikket.
Nyomtam én is vagy 10000km-t egy huszados Yamaha Vino-val, Szada és Farkasrét között.
Volt minden ami szem szájnak ingere, de ha jelen voltam a forgalomban, nem pedig lelapultam a padka és az útszélkosz közé, akkor nem nyomtak le.
2010-ben levizsgáztam "A" korlátlanra, 5-6000-et mentem a szezonban 200-as scarabeoval.
Kilót a nyolcados is simán megy, és ott más események jelentenek veszélyt mint a lenyomás. Megjelenik a speed, amiért motorra ül a motoros.

ps3peter 2011.02.24. 20:22:07

Bár a kezdeményezés számomra közömbös, azaz engem úgyse érint, de eleinte szimpatizáltam vele. Aztán valahol egy kommentben olvastam, hogy valami hetvenezer Ft letenni egy A1-et. Na itt kezdtem el fetrengeni a röhögéstöl.
Most ezt komolyan parlament elé kell vinni, mert lenne ezernyi olyan ember aki nem képes 70 pénzért letenni egy A1-et, de majd ö fogja fellendíteni a magyar motorpiacot, amikor megvesz 5-800-ért egy új 125-öst???
Ez álom a köbön.
Vagy hogy a rendszámmentes 125-ösök most mind jó útra térnek majd...
Akkor már inkább legyen népi kezdeményezés a Kresz-oktatás ált. iskolai tantervbe vételére. Vagy hogy aki gépi erejü jármüvet hajt - és ezzel akár milliós kárt is okozni képes - az legyen kivétel nélkül rendszámmal azonosítható, és így természetesen biztosított. Na ezeket majd aláírom.

Turp 2011.02.24. 20:24:00

Azt a motorost ismertem az Autó-Motor-ból :(

Mezaro 2011.02.24. 20:30:19

@ps3peter: Hú de egyetértek. Kimondtad a gondolataimat. Danke.

6096czt 2011.02.24. 20:39:31

@efilnikufesin: Most vitatkozzunk ,hogy szub- vagy ellenkultúra? Te jogász létedre még része is vagy annak a fejetlenségnek ami abban az országban van...javaslom a politikusi pályát..feküdne.
Amúgy vetted a lényeget a működő B125ről..
Ha hozzátehetem még:nézd már át a kommentedet helyesírásilag,mielőtt másokat véleményezel...A magyar értelmiség.Aha.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.24. 20:41:29

@hanyasvagytedisznó: Nem, csak imádom a motorokat. :) Amúgy mindegyik elmúlt már 10 éves és együttes értékük nincs annyi, mint egy vadiúj közepes túramotor. De jól is van ez így, mert jön majd még melléjük terveim szerint, csak nem tudom, hogyan fogom beadagolni az asszonynak, mert már a 4. érkezésénél, egy közel 30 éves Honda CL 250-nél már húzta a száját, h nincs hely, de aztán beadagoltam, hogy az övé lesz, azóta várja a tavaszt. :)

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.24. 20:42:20

@akos696: Ja és elvileg a Scarabeo is az övé, de 90%-ban inkább én használom. Imádom a praktikusságát.

efilnikufesin 2011.02.24. 20:47:10

@6096czt: 1. a közlekedés nem szubkultúra, te szerencsétlen... pláne nem ellenkultúra...
2. büntetőjogászként szerinted hogy vagyok én része a fejetlenségnek??? te jó ég...
3. milyen helyesírási hibára utalsz???
4. működő B125??? ez még kezdeményezés, milyen működésről beszélsz???
istenem...

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.02.24. 20:52:49

@MoxNox: Az EU csatlakozás előtt én is jártam át a Bertalan hídon bringával, egy más világ volt. 60 km/h felett lehetett legurulni a túloldalon, ha zöldet kaptam a lámpánál, akkor a fő fasorig tekerés nélkül.
De amióta ennyi kamion van - M43 meg nincs - azóta nem merek. Féltem nyavalyás kis életem, na.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.02.24. 20:54:22

már megint úgy csinál mindenki, mintha Budapestből állna az ország.

vidékre TÖKÉLETESEN MEGFELELNEK az 50-es robogók.

ugyanez a bajom az 500ft-os benzináron történő ajvékolással is, meg hogy éljen a tömegközlekedést, amikor ezeket a kijelentéseket a bp-iek teszik. ők leteszik az autót, oké.
és a vidéki mit csináljon? várjon félórát a minusz öt fokban a buszra, aminek kirohadt már az alja-teteje, és direktbe kapja az utas a menetszelet?
ugyanis volt ilyen élményem, és nem a keleti határ mentén lakom..

'saztán? 2011.02.24. 21:00:38

Árpád, hídon meghalni?

Krisi 2011.02.24. 21:02:58

@ps3peter: énis mindig ezt a kérdést teszem fel, hogy akinek nincs pénze egy A1 jogsira, annak mitől lesz pénze motorra, bukósityakra, dzsekire, kesztyűre, benzinre, biztosításra?

a másik meg hogyha mindig csak egy kicsit kell erősebb, akkor hamar eljutunk a Hayabusáig. először elég az 50ccm, hiszen csak városba kell. aztán már 125, hogy az Árpád híd egy kilométerére is legyen erő. aztán legyen mégiscsak 250, hiszen országútra is ki akarunk merészkedni. de az is kevés, előzni is akarunk biztonságosan (kedvenc kamuszöveg) ezért akkor legyen minimum 400ccm, inkább 600. de az meg kevés amikor asszonnyal megyünk pályán meg fel az emelkedőn, a nyomaték nagy úr, kell a 900ccm mindenképp, hiszen első a biztonság. de ha már 900 akkor miért ne lenne 1200, hiszen az kényelmesebben bírja, erőlködés nélkül.
és az 50-estől indultunk, apró lépésekkel csak. és a végén kiderül hogy egy bringa is elég lett volna :)

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 21:12:19

@Krisi: ..nade az nem jó..
képzeld el,vámszorogsz a hayabusáddal az autópályán,asszonnyal,és levillog egy veyron 300nál..ezt a szégyent!!!!!!
szerintem a TB támogathatna egy tuningcsomagot hayabusához!mondjuk egy ilyet!
www.youtube.com/watch?v=5BT2JjzHa-c&feature=player_embedded

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 21:13:06

@akos696: akkor helyesbítek:fanatikusevagy?
:)

GERI87 2011.02.24. 21:36:12

@ps3peter:

Ugye-ugye mekkora egy népi rinya ez?:)

Be akarják itt sokan magyarázni hogy bár pénzük lenne rá de vagy túl smucigok, vagy gyerek/munka mellett nincs hétvégente pár szabad órájuk (fotelben fetrengés sörözés helyett) elvégezni az A1-et:)
Vagy nincs ugyan pénzük de ha leszB125 akkor varázsütésre terem a sarokban és már süvítenek is a kereskedésbe.

Szerintem is vicces...

Sword 2011.02.24. 21:36:37

Kit érdekel, hogy ki mennyivel mehet?
Az érdekel mennyivel megy.
Mutogathatom én a buszsofőrnek, hogy lakott terület miközben 70-nel nyom le az út szélére. Itthon jószerivel senki nem tartja be az 50-et lakott területen, ez nem fog megváltozni két hét alatt, ha mindennap traffipaxot ezreit vezénylik a városokba, akkor sem. Alkalmazkodni kell.
Nem azt mondom, hogy száguldozni! De ha a szükség úgy kívánja, akkor sokkal biztonságosabb ha abban a nyomorult motorban van még annyi tartalék, hogy tudjak a forgalommal haladni.
Melyikkel veszélyesebb előzni? Egy ezres suzukival vagy egy 1,6-ossal? (swift-ből asszem volt ilyen anno)

Indiana 2011.02.24. 21:37:26

Sziasztok!

Indítottam egy blogot, ahol a motorvételtől egészen a szezon végéig meg szeretném az olvasókkal osztani a tapasztalataimat, és persze jó lenne hasonló motorosokkal beszélgetni, és tapasztalatot cserélni, mint én. Így egymással megoszthatnánk nagyon sok hasznos infót.

Ha van kedved, akkor gyere, és nézz körül a blogomon:

www.biker.blog.hu

Üdv. Indiana

u.i. KÖSZÖNÖM AZ EDDIGI LÁTOGATÁSOKAT!!!

A KOMMENTEKET RENDBE TETTEM(LÁTHATÓAK), ÉS CSAK ANNYIT MONDHATOK, HOGY SZUPEREK VAGYTOK. ÖRÜLÖK, HOGY ILYEN JÓ FEJEK A MOTOROSOK!

lanciabacci 2011.02.24. 21:38:31

@ps3peter: @Krisi:
Ez nem kizárólag pénz, sokkal inkább idő és utánajárás kérdése. Munka és gyerekek mellett nem egyszerű tanfolyamra járni, ahogy pl utazni is könnyebb vízum nélkül, pedig jellemzően az sem kifizethetetlenül drága. De szerintem ti is értitek, csak jól esik okosabbnak látszani.

GERI87 2011.02.24. 21:41:58

@Krisi:

Reménykedjünk hogy a pöstieknek elég lesz a 250 is az agglomerációba mert vidékre úgysem akarnak menni:)

Az meg le van szarva hogy a lopott smkp sosem kerül meg mert nincs rajt rendszám...

GERI87 2011.02.24. 21:46:53

@lanciabacci:

Jaj hagyjuk már ezt a munka gyerek stb...nem érv.
Érdekes a környezetembe mindenkinek sikerült ezek mellett a jogsi...

Ha kommentelni van időtök akkor erre is.

Ez a hülye maradi mentalitás:
Várjátok az égi csodát "fentről" ahelyett hogy már most beiratkoznátok...de így majd jót szitkozódhattok hogy jaj hogy kibasztak velünk megint..

Harkov 2011.02.24. 21:50:06

Nem olvastam el az összes kommentet ezért lehet, hogy már valaki leírta.
Évek óta motorozom azért mert szeretek és mert praktikus közlekedési eszköznek tartom.Én is leraktam elöbb az A1-et aztán az A-t.Nem haltam bele a költségekbe ez egy ilyen hobbi.Viszont:A tanfolyam elvégzésétől még senki nem tanult meg motorozni és senki nem lesz motoros!Max azt hiszi, hogy tud de közel sem!
Aki szeretni és van egy kis affinitása hozzá meg fog tanul motort vezetni akár 50-es akár 500-as!
Ez nem autó ezt kényszerből nem lehet vezetni!!

Eximer 2011.02.24. 21:50:18

Üdvözletem Emberek!(?)

A hozzászólások 95%-át elolvastam, a maradék 5%pedig még arra se méltatom!Tudom, egyéni szocpróbléma.

Amit Dr. Úr ír van benne valami, vidékre elég, DE, van aki nem alföldön lakik, és nem sík út van... hanem van, ahol van domb... Személy szerint mióta B-s jogsim van,azóta motorozok. Igazából nem is akartam motorozni, de kipróbáltam, megfogott. Először 50ccm-es csodával... ELSZÖRNYÜLKÖDTEM, és nem azon,hogy nem megy többet 60nál, HANEM azon, hogy az autósok így nem foglalkoznak a motorossal? Letolnak, Ledudálnak NEM EGYSZER majdnem,hogy árok a vége mert nem tud várni...érdekes, autót is vezetek,még is várok, segítem a motorost. Rengeteget mentem motorral is, autóval is! De hamar rájöttem, hogy a kis 50ccm-es motorral, a maga pár Le-jével nem hogy haladni nehéz (NEM,NEM CSAK BOLTBA JÁRNI!) de kb. életben maradni is! Persze, már van A kat. jogsim is, és így is ba.sznak sokszor az autósok ránk... EZT AZ ÉRZI ÁT AKI MOTOROZIK! NEM CSAK AUTÓT VEZET!Én se hittem még nem kezdtem motorozni! A másik.125ccm nem egy nagymotor... APUKÁM az egy kismotor majdnem,hogy... ( NEM,NEM A KIHEGYEZETT 125re értem!)De azzal lehet haladni, ÉN IS jobban örülök,hogy nem kell kerülgetni, Te is, MINDEKI! Sajnos, a kommentek között rengeteg az, aki egyáltalán nem rendelkezik motoros tapasztalattal! Lehet beszólni.. anyám bírja a csuklást! Sajnálom, komolyan, hogy egy ilyen országban születtem, ahol sok ember nem látja a fától, az erdőt! Én aláírtam, mert EMBERI érzéseket táplálok, mert motorozok ÉS! autót is vezetek (még azt is kétlem,hogy a kommentelők között sok a jogsis) , és mert nem vagyok irigy... SOK SIKERT HAJRÁ!

augustiener 2011.02.24. 21:51:58

Tehát a megoldás: kitiltani Budapestről a 125ccm alatti motorokat és a kerékpárokat is. Tényleg csak akadályozzák a forgalmat.

Én nem tartom hülyeségnek, hogy a motorra vizsgát kell tenni. Ugyanúgy meg kellene hagyni a vizsgát, csak akinek már van B jogosítványa, annak ne kelljen még egyszer KRESZ vizsgát tenni.

A legfontosabb pedig az, hogy iskolai tantárgy legyen legkésőbb általános iskolai negyedik osztályban a KRESZ.

Napközben elolvastam a cikket. Igazából elgondolkodtam, hogy ha három litert eszik a motor, akkor munkába járásra akár használhatnám is. A három az kevesebb, mint a tizenkettő. Még nagy forgalom sincsen azon az öt km-en, de így legalább gyorsabban letudnám azt a dugót, ami valamiért csak kétszer van egy hónapban, de akkor négy km. Aztán belegondoltam, hogy hogy tudnám használni. Októbertől áprilisig nem, mert hideg van. Áprilistól októberig havonta legalább tíz napot esik az eső. Ahhoz, hogy évente ötven napon használjam, nem éri meg megvenni, szervizelni, télen tárolni.
Ezért én úgy gondolom, ha valaki eddig motorozni akart, annak nem okozott gondot a jogosítvány megszerzése, az ilyen kukoricamotorosok, mint én meg nem fog motort venni, ha kell hozzá jogsi, ha nem.

ps3peter 2011.02.24. 21:56:19

@lanciabacci:
"Munka és gyerekek mellett nem egyszerű tanfolyamra járni"
Már bocs, de ez csak akarat kérdése. Nem kell érte 5 évig egyetemre járni, pedig sokan ezt is megteszik munka és gyerek mellett.
Kb 2 hónapig kell némi szabadidöt feláldozni, de pont ezen van a hangsúly, hogy tenni kell érte valamit. Pedig mennyivel jobb úgy, hogy adjanak nekünk valamit ajándékba, mert az nekünk "jár". Mint az új autó a frankhiteleseknek...

Eximer 2011.02.24. 22:02:36

@ps3peter: A mai motor oktatás színvonalával hasonlítjuk össze azt az időt,amely idő alatt megszerezhető a jogsi? Akkor az annyit tenne,hogy bemegyünk, megmondjuk,-akarunk jogsit,-oké, 5perc...fénykép, pénzt átnyújtod, oké, viszlát.

Sok Pestinek biztos ismerős: Segíthetek? ;)

augustiener: Még nem gondoltad végig ;)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.02.24. 22:06:59

@kafferbivalybalamber: Figyelj, beszéljünk komolyan: speciel én is támogatnám, hogy bárki, akinek legalább mondjuk öt éves jogsija van, vezethessen 125-öst. Azt gondolom, hogy az értelmes ember meg tudná oldani a feladatot. De. Látod te magad is itt a reakciókat. Egy rakás ember tömeghalált, a magyarok pusztulását vizionálja, csak mert rakétasebességű 125-ösre ülhet az, aki teljesít bizonyos feltételeket. Itt jegyzem meg, nem hiszem, hogy véletlen a megfogalmazás: kellő jártasság esetén. Mert mondjuk mindkettőnk szerint kellő jártasságnak minősül, ha valaki évek alatt soktíz-, esetleg százezer kilométert nyomott le, akár autón, vagy ötvenes robogón. Persze van, aki szerint külön kresz, műszaki, és a fene tudja még milyen vizsga kellene, meg erkölcsi bizonyítvány, tiszta vérvonal, bizonyíthatóan honfoglaló felmenők.
Szóval, én kompromisszumos -és egyébiránt értelmes, hasznos megoldásként- teljesen el tudom fogadni, hogy kelljen egy napot vezetéstechnikai tréninggel tölteni, sikeresen abszolválni, aztán hajrá. Ha ez, a jogsicserével együtt 20-30-40 ezer Forintból meg van, szerintem egy abszolút vállalható dolog. Az, ha a pénzedért valós tudást kapnál cserébe (meg egy papírt is), ráadásul épelméjűen nem sok idődet rabolná a dolog, teljesen jó üzlet.
Még egyszer mondom, én, saját tapasztalatból azt mondom, azzal sem lenne nagy baj, ha sok tapasztalattal a hátad mögött, egész egyszerűen a jogosítványod dátumának köszönhetően meg kapnád a lehetőséget a 125-re. De ez nálunk csak álom lehet. A B125 kis szerencsével meg valóság.

C5 II 2011.02.24. 22:09:19

Az összes ellenző tipikus magyar gondolkodású agyonszabályozós minisztériumban seggnövesztős elméleti bürokrata magát szakembernek és kurvaokosnak valló begyöpösödött valaki.
Nőjünk már fel kicsit európai szintre, ahol szabadon hagyják az embereket élni és gondolkozni, nem mondják meg minden pillanatban nekik, hogy mi a jó, hogyan és mit kell csinálni!
Aki nem képes a saját korlátait kezelni azon nem segít semmiféle tanfolyam!

Krisi 2011.02.24. 22:10:42

@lanciabacci: arra van idő, amire időt szakítunk. közhely, de nagyon igaz.

ha nincs idő megcsinálni egy motoros jogsit akkor arra sem lesz idő, hogy elolvassunk egy könyvet a témával kapcsolatban, arra meg pláne nem lesz idő, hogy kijárjunk magunktól gyakorolni egy üres parkolóba.

lehet mondani, hogy milyen keveset ér egy motoros oktatás, hiszen tény, hogy nem tanulunk meg mindent 4 hét alatt, de legalább ad egy erős alapot amire lehet utána építkezni. emellett oktatásnál végig jön mögöttünk az oltató, aki lebasz ha valamit rosszul csinálunk, és megmondja hogy miképp kéne jól csinálni. és nem utolsó sorban felélénkíti a kresz és műszaki tudásunkat a kötelező vizsga, ami szintén nem butaság.

@hanyasvagytedisznó: haggyámá, a Hayabusa csak egy kezdőmotor nőknek. a motor ott kezdődik hogy Boss Hoss V8-cal :)

www.youtube.com/watch?v=f4IkSVtbKQw

ps3peter 2011.02.24. 22:11:19

Mindenki olyan piszkosul elfoglalt, akinek fontos lenne a B125, hogy nem tudja letenni az A1-et. Fogadjunk, hogy ha ezeknek a fönöke azt mondaná, hogy kap 50 ezer Ft fizetésemelést, ha elvégez egy 30 órás tanfolyamot szigorúan munkaidön kívül, akkor hirtelen mindegyik ráérne?
Akkor lustaság, vagy lustaság?
Mindegy felölem lehet B125, nem érdekel (nincs is magyar jogsim), de lenne még a közlekedésben is sok fontosabb téma egy népi kezdeményezésre, csak ez így néhány populáris féligazságot kiáltozva nagyobb nyivánosságot tud kapni...

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 22:14:31

@Krisi: nem rossz,de azér egy kis nitrót..a "B" kat mellé..

fatalexception 2011.02.24. 22:19:28

mennyire értelmetlen ez az egész kísérlet...
télen!? mínuszban?!

félre ne értsen senki én nem vagyok ellenzője a projektnek, de ez a "teszt" annyira reprezentatív, mintha a vmi afrikai törzset kérdeznénk a síelési szokásaikról

Jiangmen 2011.02.24. 22:24:40

sok évig simson robogoval jartam, es a vegere mar odaig jutottam, hogy 2 ora alatt csereltem ki a hajtokart. Miért? Mert páni felelmemben, hogy a kocsik bedarálnak, mindig nyélgazon kellett közlekednem, hogy valamelyest felvegyem a közlekedes tempoját, es ugye a simok igy korán halnak. x ev utan elegem lett, es dobtam a bringát a kukába. Vettem egy Dl 1000-est. Azóta nincsenek ilyen problémaim. Na jó ez varosba nagy. De jartam en 125-ös leonardoval is. Az bejött.Felüljarokon fel siman vitte a 80-90-et. És azzal sem volt környékemen kocsi. Kell a 125. es talan akkor eltünnek a varosokbol ezek a vinnyogo hokedlik. ja nem.. azokkal a 10-eves gyerekek jarnak... naz az a baj

Perillustris 2011.02.24. 22:34:00

"Engem mindjárt lenyom a BKV" (28. kép)

Azért nem kell átesni a ló túloldalára. A HHH-re rengeteg bicajos megy fel a Szépvölgyi úton, s nem szokott gond lenni.

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 22:35:19

nem nagy az 1000-es!elég az első sebesség,max 2.autópályán,de akkor már túllépted a limitet jócskán..

augustiener 2011.02.24. 22:45:19

@C5 II: "Nőjünk már fel kicsit európai szintre, ahol szabadon hagyják az embereket élni és gondolkozni, nem mondják meg minden pillanatban nekik, hogy mi a jó, hogyan és mit kell csinálni!"

Ez hol van ez az európai szint? Melyik országban? Komolyan elmennék oda.

"Aki nem képes a saját korlátait kezelni azon nem segít semmiféle tanfolyam!"

Pontosan ezeknek kell a tanfolyam.

Krisi 2011.02.24. 22:49:12

@streetsta: az, hogy ki hány km-t vezetett le autóval vagy hány éve van B kategóriás jogosítványa semmit nem árul el. vezethet valaki hárommillió km-t is autóval, attól még nem fog tudni motorozni.

aminek a legtöbb köze van a robogóhoz az a bringa.
nekem pl egyáltalán nem okozott gondot anno az 50ccm Sámson, miután akkor már több mint egy éve hardcore fővárosi biciklis voltam: rég beleégett az agyamba, hogy 270 fokos látómezővel figyelek a forgalomban mint egy űzött erdei vad, hogy csak akkor megyek át kereszteződésen ha megvan a szemkontaktus, hogy jobbkezes utcánál balra is nézek biztos ami biztos alapon, hogy két másodperc alatt felismerjem az agresszív vagy a figyelmetlen vezetőket és felkészüljek, hogy dugóban milyen útvonalon optimális az előrehaladás, hol van az autók/ furgon/ teherautó holttere, ésatöbbi.
ezeket a dolgokat a biciklis és a motoros is ugyanúgy átéli városi közlekedés során.

de hogy ne csak kötekedjek: ha már népi kezdeményezés, akkor inkább azt kéne erőltetni, hogy legyen kötelező tananyag a kresz oktatás, erről papol már mindenki n+1 éve, és az összes köcsögbiciklises posztnak is az a legvége, hogy ebben az egy dologban egyetért mindenki kivétel nélkül.

de merészebb kezdeményezést is tudok mondani: B kategóriánál legyen kötelezően robogós oktatás is, mindenkinek. egyrészt akkor már jogos lenne a 125-ös dolog is, másrészt minden autós megtudná, hogy milyen amikor ő a gyengébb. na azt aláírnám :)

Perillustris 2011.02.24. 22:51:02

@ps3peter: "Akkor már inkább legyen népi kezdeményezés a Kresz-oktatás ált. iskolai tantervbe vételére."

A KRESZ-oktatás évtizedek óta a NAT része, de az iskolák elsunnyogják sajnos.

Eximer 2011.02.24. 22:58:05

@Perillustris: Nem csak azok!Pontosabban, ugye az van,hogy a mostani kreszvizsgában nem lehet belenyúlni... pl... nah ez is hülyeség.. nem hiába buknak ott is sokan.. tapasztalat, és hogy miért? Amikor A kategóriára vizsgáztam, KRESZ-en, NEM a kategóriához megfelelő kérdéseket kaptam, hanem vegyesen...C-ből is! 11.hibaponttal meghúztak... milyen érdekes, az,hogy a következőn 0hibapontom lett...és közbe nem készültem rá...annyi az egész,hogy a kategóriához kapcsolódó kérdéseket kaptam, és pl. nem C kat. kérdéseket! Aki nem érti mit akarok ebből kihozni,kérdezzen:)

Perillustris 2011.02.24. 22:59:07

@Eximer: "Letolnak, Ledudálnak NEM EGYSZER majdnem,hogy árok a vége mert nem tud várni"

Az általad vázoltak sajnos fedik a valóságot, de a következtetés nem mutat jó irányba. A balkáni stíluson kellene csiszolni.

Mert a következő lépcső, hogy tankkal jár mindenki (mint ahogy az autók sem lettek lényegesen könnyebbek az elmúlt években, sőt, a rengeteg passzív és aktív biztonsági cucc csak rontott a helyzeten), mert azzal biztonságos.

Addig, amíg nem jár mindenki tankkal.

stevee 2011.02.24. 23:00:11

@Krisi: MARHÁRA NINCS IGAZAD, abszolút nem izzadtságszagú a leírás, ma ez a konkrét helyzet MO-n. A gyengét egyszerűen eltapossák. Én régen rengeteget közlekedtem biciklivel is (ami az én esetemben alig lassabb egy 50es robogónál), és abban igazad van, hogy a sáv közepefelé kell törekedni ahhoz, hogy életben maradj. Ha szélrehúzódsz akkor TUTTTTTIRA melléd jönnek. Ha kicsit bepofátlankodik az ember akkor egyrészt nagyobb ívben kerülnek, másrészt van hová menekülnöd ha mégis közel jön valaki a bal válladhoz.

Csak egy defenzív vezető azt is belátja, hogy egy max 45 km/h óra sebességre képes jármű miatt egy sávot (sok esetekben az egyetlen sávot) komplett lefoglalni pazarlás, sok embert ezzel feltartani méltatlan dolog stb.

Én maximálisan a B125 mellett állok.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.02.24. 23:01:10

@Krisi: Sok év valós vezetői tapasztalat azért nem elhanyagolható tudás. Ráadásul, ugye lehet, hogy B-ve robogóztál is.
A többiben egyetértek.

Perillustris 2011.02.24. 23:02:04

@streetsta: "akinek legalább mondjuk öt éves jogsija van, vezethessen 125-öst"

Pajtásnak 15 éve van. Egy métert sem vezetett a tanfolyami órákon kívül.

augustiener 2011.02.24. 23:14:10

@hanyasvagytedisznó: autópályán a legmagasabb sebesség 120 km/h. Az Amsterdamba vezető autópályán van egy elég hosszú szakasz, öt sáv fix százas tábla végig. Az adót az autóra megtett km után fizeted, többre jön ki, mint egyébként. Ha jól tudom van ott is luxusadó, mint Magyarországon a teljesítményadó. Összességében az adó mértéke magasabb, mint Németországban. Pedig ott se kicsi. A legolcsóbb sört 4,50-ért ittam a turistahelyektől távol, egyébként 5,50-6,00 eypo. London, Edinburgh 2-2,50 pounds, Barcelona, Milano 2-2,50€, München 2,50-3,50€.

Attól, hogy ott cigarettázhatsz kedvedre, még nem lesz kolbászból a kerítés. Hollandia is EU tagállam, ez elmond mindent.

Más ország Európában, ahol hagyják az embereket élni?

C5 II 2011.02.24. 23:14:36

@augustiener: Menj el bármelyik nyugat európai országba (N.o., Anglia, Luxemburg, Spanyolo) és élj ott picit. Nem kell sokat, 1 hónap elég! Hatalmas pozitív változáson fogsz keresztülmenni, nem ütközöl falakba bármit is szeretnél csinálni!
Nálunk ezt az istenverte bürokráciát kellene leépíteni, elküldeni az összes papírtologatót fűkasza tréningre, végezzenek hasznos munkát az utak mentén!
A másik kezdeményezés amit a totalcarnak javaslok legközelebb, hogy gyűjtsenek aláírást a 0,5 ezrelék alkoholszint felső határt életbeléptetése mellett, ez is egy vadállatság ami itt megy, hogy egy pohár sört se lehet meginni egy ebéd után mert mindjárt elveszk a jogsit.
És mire alapoz a bürokrata? Hát ha engedélyeznénk a magyarnak egy pohár sört akkor meginna kettőt-hármat! Nem inkább a szabályok szigorú betartatását kellene ellenőrizni az értelmetlen korlátozások helyett? Továbbá mondhatnám a 30-as táblákat stb. Állítom M.o-n több 30-as tábla van kihelyezve mint egész Európában!
Értelmetlen!!!

mvazowski 2011.02.24. 23:16:46

Átgondoltam, az egészet. Legyen kötelező az smkp jogosítvány megszerzése ( min. 14 éves korban), majd az A1 vagy A és akinek mind a kettő megvan (smkp és Ax) csak az mehessen B (úrvezetői) tanfolyamra.
Sőt, visszamenőleg, ha valakinek, hiányzik valamelyik addig a B kat. legyen felfüggesztve míg nem abszolválja, a hozzá szükséges köztes lépcsőket.

Egyébként meg sima B-vel lehet vezetni mezőgazdasági vontatót könnyű póttal... ühüm és nem kell külön vizsga hogy hogyan gangoljunk fel 16 sebességet ...
és még sem szaporodtak el a traktorok az utakon...

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 23:19:15

@augustiener: ezt mind értem,és biztos igazad is van,nekem csak az tűnik fel,hogy ilyen árak mellett minden hónap végén marad a számlámon 1000-1200GBP..
állást akár mikor találok,az utak jó minőségűek,normális az orvosi ellátás..stb.egyszóval:élhető(bb)

Krisi 2011.02.24. 23:23:42

@stevee: MARHÁRA IGAZAM VAN mert benyomtam a caps lockot. továbbra is nevetségesnek tartom, hogy egy kiragadott példán (Árpi híd) keresztül lett szemléltetve az 50ccm-es robogóval való közlekedés. nem ám azzal, hogy a maradék utazás 70%-ában ő kerüli ki az araszoló autókat a másik 28%-ban meg szépen halad együtt a forgalommal. nem csak az Árpád hídból áll Budapest.

a pazarlás és feltartás pedig inkább az, hogy egy ember 10 négyzetmétert elfoglal az úttestből egy olyan járművel, amiben egyedül ül és nem is visz magával semmilyen cuccot egy táskán kívül. a fokozása ennek a pazarlásnak és feltartásnak meg az, amikor áll a dugóban sokadmagával és bedugítja a várost.

@streetsta: persze hogy nem elhanyagolható, de attól még nagyon kevés, és alig van köze a motorozáshoz.

amúgy már így is eléggé engedékeny a B kategória, pl elvileg simán beülhetnék egy 3300 kilós Transitba is és vezethetném a belvárosban, de szerintem inkább visszautasítanám a lehetőséget (pedig dejó móka lehet) és előbb gyakorolnék egy kihalt parkolóban. de egy 1200 lóerős tuning Suprát is vezethetnék, arra is jó a B kategóriás jogsi, de szerintem azt is csak egy reptéren próbálnám ki :)

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 23:27:07

@Krisi: de ezt elmondhatod az "A" ról is nem?
vezethetek egy mz-t is,meg egy 200le-s s1000rrt,vagy egy 500les hayabusát,vagy egy 700le-s boss hosst..

Krisi 2011.02.24. 23:34:17

@hanyasvagytedisznó: jogos, de csak a Suprás példára :)
autó és motor közt azért továbbra is van különbség rendesen, alapvetően vezetési technika tekintetében. az ezer lóerős Supra főleg abban különbözik az ezres Swifttől, hogy máshogy reagál a gázpedál lenyomására (csak hogy magamat érveljem le)

viszont egy motort teljesen máshogy kell kezelni, mint egy autót. mondjuk ennyi erővel targoncajogsi is járhatna a B kategóriához, hiszen az is négy keréken megy, és még kezelőszervből is kevesebb van rajta :)

hanyasvagytedisznó 2011.02.24. 23:36:43

@Krisi: igazad van!
(ezt se sokan mondják mi?hehe)

stevee 2011.02.24. 23:42:50

@Krisi: amúgy érdekes ember lehetsz Te Krisi! Pl: a "10 nm - egy ember" elméleted is teljesen helyénvaló, tehát elméletileg egyetértünk, de mégis vitatkozol! : )

Azt azért vedd alapul kérlek, hogy nincs annyi ideje a Csikósnak, hogy az ország teljes közúthálózatát bejárja miattad 3 féle motorral....
Ja, egyébként szerinted a maradék 2%-ba belefér az ország összes lámpa utáni 500 méter hosszú szakasz? (tudod, amikor visszaelőzik a robogót....)

Krisi 2011.02.24. 23:45:06

@hanyasvagytedisznó: megsértettük a házirendet, blogokon kommentekben ilyet leírni hogy "igazad van", "tévedtem" esetleg "megértem az álláspontodat", ezek mind tiltólistán vannak :)

Krisi 2011.02.24. 23:56:02

@stevee: az, hogy valamiben egyet értek veled nem jelenti azt, hogy akkor automatikusan minden másban is. ez a baj a kommentelésnél, hogy mindenki csak azt írja le, amikor nem ért egyet. különben lenne mindig 400 tök felesleges komment, hogy "szerintem is".

az országot meg nem kell bejárni, hiszen a robogó városi közlekedésre való, tehát elég lenne csak a városokat. itt mondjuk a Budapesten kívüli világ már alapból 99,99%-ot adna ki, ahhoz képest egy Árpád híd meg pár felüljáró statisztikailag elhanyagolható lenne. lámpánál meg én azt tapasztalom, hogy ha egysebességes bringával izmosabban megindulok már sárgánál, mire az úrvezetők megtalálják az egyest és alapból felfogják, hogy nekik most akkor zöld, addigra én már messze járok.

az meg hogy mindenki 70 helyett 90-110-zel megy megint egy más probléma, amiről nem az 50ccm robogók tehetnek. erre a 125-ös egy tüneti kezelés, a problémáák gyökerét, a gyökér autósok jelenlétét ez nem befolyásolja sehogy.

stevee 2011.02.25. 00:09:51

@Krisi: a második bekezdésben a lényegre tapintottál, megindulsz és gyorsabb is vagy egészen a szédületes 25 km/h-s tempóig. Utána szépen elkezdenek visszaelőzni. Engem meglep, hogy biciklizel és robogózol is, ennek ellenére mégsem fogadod el, hogy nem rossz a kezdeményezés. Vagy csak szereted a kihívásokat? : )) Én anno pusztán hobbiból tekertem nem keveset (városban is, pedig ott más úgy ítéli meg, hogy nem kellemes)

augustiener 2011.02.25. 00:13:01

@C5 II: @hanyasvagytedisznó: Münchenben élek lassan négy éve. Tudom, hogy sokkal élhetőbb, és a megélhetés is jobb és a bürokrácia is kevesebb. Az is csak azért, mert az állam nem húzza le a népet. A hivatalnokok ugyanolyan lassú, öntelt balfaszok, mint Magyarországon. De nem ez volt a téma.

Pl itt sem lehet B jogsival csak a kis semmire nem való motort használni. A különbség Magyarországhoz képest, hogy itt ezt ellenőrzik is. Kiállnak az iskolához a rendőrök, megállítják a gyereket a robogójával, ráteszik a masinára, és kimérik, hogy mennyivel tud menni. Ha fel van pörgetve, ott helyben kivonják a forgalomból, fizetheted az elszállítást és a bírságot. De ezt csak úgy a városban is megcsinálják, láttam már ilyet.
Ellenőrzik a kerékpárosokat, 10€, ha már szürkület van és hiányzik a lámpa. Megállnak kereszteződésben figyelni a kerékpárosokat, piroson átmegy 40€.
Naponta 10-12 helyen mérnek a városban.
Itt harmincas zóna van már ha egy főútról lekanyarodsz a lakóházak közé. Már nem is figyelem a táblát, automatikusan lelassítok ilyen helyen harmincra. Mindenhol ez van. És ott is mérnek. Egész éjszaka működik az összes lámpa az egész városban. Mondjuk legalább megihatok két sört a csülök mellé, meg a pályán lehet tolni, ahogy a csövön kifér. Azzal elfelejti az ember a rengeteg szopást a városban.

Itt sem az van, hogy nem mondják meg minden pillanatban, hogy mi a jó és hogy csináld. De pontosan megmondják. Sőt Magyarországtól eltérően ezt ellenőrzik is kőkeményen.

USA-ban is olcsó a benzin, meg megveheted 15000€-ért a háromszáz lóerős mustangot újként, de baszhatod, ha csak 110-zel gurulhatsz a pályán.

hanyasvagytedisznó 2011.02.25. 00:16:04

@augustiener: tudod mit?neked is igazad van!jóéjszakát!

cso zsi 2011.02.25. 00:48:39

@Krisi: Az Árpád híd nagyon jó példa volt. Tökéletesen szemléltette a városi emelt sebességű utak forgalmát (pl Róbert K. Hungária krt.) Annyi könnyítéssel, hogy ekkora szakaszon nincs három jelzőlámpa.
Lehetett volna a budai alsó is a példa, csak ott előbb-utóbb felkenődött volna a falra.
Akinek B,C,D-s jogsija van az vezethet sok lóerőt, sok tonnát, szállíthat akár 100, személyivel rendelkező élőlényt is.
De 70-nel két keréken közveszélyes, ugye???

---

Az a baj az 50ezer aláírással, hogy nem találni annyi érdeklődőt valószínűleg. Vidéken a boltba elgurulni elég a bringa, vagy az 50-es. Nagyobb településeken viszont az engedélyezett 50km/h alatti sebességűek feltartják a forgalmat.
Elvileg újrafogalmazták a tavalyi módosításkor a segédmotorkerékpár moped (motor-pedál) fogalmát, de ez nem nagyon látszik.
Ilyen jármű manapság csak a villanybicikli.
Anno a Verhovina-Babetta az volt, azóta seg.mot-nak és mopednek neveznek mindent, ami 50 köbcentis. Holott mással nem lehet hajtani, mint a saját motorja.

ave 2011.02.25. 01:57:15

Nekem egy sima 50-es Jog mk2-m van.
Kicsit uncsi mar ez a meghalni duma.
ERtem en, hogy ugy gondoljatok tulozni kell a cel erdekeben, de szerintem az igazi indokot varoson kivul kell keresni.
Feltartas am egy loturot.

ave 2011.02.25. 01:57:44

De a B125-t tamogatom, talan meg vennek is.

Mike36 2011.02.25. 03:31:19

kb ilyen élmény biciklizni is
nem ok nélkül megyek a járdán ott, ahol kamion, busz van
szeretnék még élni

Mike36 2011.02.25. 03:34:20

mármint az 50-es kismotor élménye, ugye :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.02.25. 06:27:20

" Aki rajta ül, folyamatosan, halkan retteg az életéért, törékeny, pici lényével próbál a rettenetes húsdaráló-fogak közötti résekben elcsusszanni."

Én ritkán érzem csak ezt biciklin, pedig a pécsi Hungária úton néh az autókkal versenyzek... :) (Ott általában nem tudnak eléggé felgyirsulni :) )

geekthink 2011.02.25. 08:23:53

@Csikós Zsolt:
Kedves Zsolt!

Szeretnék eloszlatni egy általános tévhitet - amivel a jelek szerint te sem vagy tisztában.

Járdán kerékpárral közlekedni(!) összességében nem biztonságosabb mint az úttesten. Minden kezdő, vagy hétvégi bringás azt hiszi, hogy igen, mert fél az autók között - jogosan.

A kezdő bringások lassabban tekernek, egy maratoni futó átlagsebességénél (18 km/h).

Ha valaki rendszeresen közlekedik nagyobb távolságra bringával, néhány hét alatt belejön, és simán 20km/h felett fog haladni. Ezzel a tempóval már veszélyes és idegölő gyalogosokat kerülgetni. (Mellesleg a járdán 10km/h bringás sebességkorlát)

A járdáról, vagy járdán vezetett kerékpárútról lehajtó bringás és a keresztezésbe bekanyarodó autó találkozása sokkal nagyobb veszélyhelyzetet jelent, mint eleve az úttesten közlekedni. (Autóból nehéz ilyenkor időben észrevenni a kerékpárost, sok esetben tereptárgyak kitakarják, stb.)

users.atw.hu/bringalap/anyagok/Letoltesek/nothit_kesz.pdf

A cikk mondanivalójával tökéletesen egyetértek, ugyanezt tapasztaltam - én is gyakran járok ezen az útvonalon.

Érdekes kérdés, hogy vajon miért biztonságosabb bringával ugyanez.

Hosszú ideje közlekedek Budapesten bringával, robogóval, nagymotorral és autóval is. Azt tapasztaltam, hogy robogóval vesznek legkevésbé emberszámba az autósok. Rendszeresen előfordul pl., hogy elkezdenek sávot váltani, úgy, hogy én az általuk használni kívánt sávban közlekedem éppen. Fékezzek és húzódjak ahová tudok, szívódjak fel, oldjam meg, mindegy.
Más járművel ilyet szinte soha se tapasztalok, csak robogóval.
Ez vajon miért van így?

kinot 2011.02.25. 08:37:22

Aki Budapesten 50-essel közlekedik az vagy szuicid, vagy mazochista.
Egy 125-össel sem fog inkább meghalni, de cinkes forgalmi helyzetekben nem olyan kiszolgáltatott.
Én speciel egy 250-es sportmotorral tanultam meg motorozni, ráadásul Bp-n, de mentem már ilyen PK50-essel is. Tényleg félsz a kisvespán, a pörgős 250-esen meg a forgalom RÉSZE voltam, nem valami tönyörgő sámli.

Egyébként az utak minőségéről annyi, hogy egyszer majdnem váltottam GSXR 1100-ról CBR 900-ra. A próbakör addig volt jó, míg bele nem mentem egy nyomvájúba. Na akkor döntöttem úgy, hogy maradok a nagyobb súlynál (és teljesítménynél).

kafferbivalybalamber 2011.02.25. 08:46:16

@streetsta: Eddig is komolyan beszéltem.
A B125, ha lesz, optimális esetben annyit jelent majd, hogy lehet spórolni az A1-hez képest 20-30 ezer forintot, és 10 tanfolyami óra helyett elég lesz 3-4. Egy életben ugyebár egyszer.

Namost ez lófasz lesz, nem eredmény. Ha lesz. Az, hogy a Totalcar kommentelői között sok a retardált kretén, ismert adottság, de hogy pont hozzájuk igazodva kiheréltétek az eredeti kezdeményezést: hülyeség. Nem kell lemenni kutyába, csak mert sokan ugatnak. Azért sem, mert az ilyen félmegoldás rosszabb a semminél, mert majd mindenki elkönyveli hogy probléma letudva, nincs miről beszélni.

kafferbivalybalamber 2011.02.25. 08:51:05

(Zárójelben, újra: a dolog engem nem érint, A korlátlan megvan száz éve.)

Krisi 2011.02.25. 09:08:33

@cso zsi: a Budai alsó rakpart az ténylegg jobb példa lett volna, mert az csak 1x1 sávos, ott nem lehet eljátszani a behúzódok középre trükköt, mivel az már köcsögség, az tényleg indokolatlan feltartás. MÁsik kérdés, hogy arra viszont van más alternatíva (Főutca-Árpád fejedelem - Pacsirtamező) ahol nyugodtan lehet haladni.

Árpád hidat már kerülő lenne elkerülni (de csak akkor, ha Északról jövünk és Észak felé is megyünk tovább, bármi más esetben ott van a többi híd alternatívaként), cserébe viszont 4 sávos, ott ha bemegyek középre a külső sávba akkor még mindig van másik 3 sáv, ahol az előz meg aki akar.

a B,C,D kérdést meg amúgy fordítva is nézhetnénk: vezethetek az A jogsimmal 200 lóerős motort, ami 2 másodperc alatt van 100-on és 350km/óra a vége, ennyi erővel akkor vezethetnék csuklósbuszt is, hiszen az úgyis csak 70-nel megy. de nem ugyanaz a kettő, kétkerék más mint négykerék.

@stevee: a kezdeményezéssel csak abban értek egyet, hogy legyen minél több robogós és minél kevesebb autós, az mindenkinek az érdeke. de továbbra is fenntartom, hogy ehhez kelljen gyakorlati oktatás is, mivel az emberek alapvetően bénák. én is tök béna voltam amikor Sámsonon tanultam a motorozás alapjait, párszor el is döntöttem amikor a földutakon gyakoroltam a kis íven megrofdulást, de volt annyi felelősségtudatom, hogy ezt ne a belvárosban tegyem.
viszont az emberek nagy része felelőtlen barom, akiket meg kell védeni önamguktól, és a többieket is meg kell védeni tőlük. azzal meg senki ne jöjjön hogy csak önmagukat veszélyeztetik, mert ez nem igaz. és nyilván sok ember lelkiismeretesen gyakorolna, elhívná egy ismerősét aki tapasztalt és ellátja jótanácsokkal, de valljuk be hogy a többség nem ilyen.

BOAR 2011.02.25. 09:12:19

Szánalmas ez a poszt...
Ennyi erővel a bicajozást is tiltsuk be, a bringások is üljenek 125-ös mocira illetve, ha hitelesített rendőrségi jegyzőkönyvet hoznak arról, hogy tartósan és emelkedőn felfelé is tudnak legalább hetvennel tekerni, maradhatnak a drótszamárnál...
"Minden ellenkező állítás nettó hülyeség."
"Akárki ennek az ellenkezőjét állítja, tapasztalatlan, nem tudja, mit beszél."
Ezek aztán érvek...
Abból az arcból talán vissza lehetne venni egy keveset...

Krisi 2011.02.25. 09:18:58

@stevee: amúgy pont azért nem értek teljesen egyet a kezdeményezéssel, mert voltam motoros oktatáson, és azt tapasztaltam, hogy egyáltalán nem volt haszontalan. emellett szerintem nem onnan kell megközelíteni, hogy ha az 50-es lehet, akkor lehessen már a 125-ös is, hanem inkább azt kéne megvizsgálni, hogy az 50-es lehetséges-e egyáltalán. írtam is feljebb, hogy ha csak kicsiket lépünk feljebb és feljebb akkor egyből eljutunk az 1200-as túramotorig, és kiderül hogy a többi csak egy erősebb bicikli.

amúgy nekem is megvan a nagy A szóval alapvetően nem érint, és nem is arról van szó hogy ha már nekem kellett szopnom a jogsival akkor másnak is kelljen. aki motorozni akar az vegyen részt oktatáson, hogy ne tökhülye legyen a dologhoz amikor ráül, hanem csak félig :)

cso zsi 2011.02.25. 09:19:10

@Krisi: "a B,C,D kérdést meg amúgy fordítva is nézhetnénk: vezethetek az A jogsimmal 200 lóerős motort, ami 2 másodperc alatt van 100-on és 350km/óra a vége, ennyi erővel akkor vezethetnék csuklósbuszt is, hiszen az úgyis csak 70-nel megy. de nem ugyanaz a kettő, kétkerék más mint négykerék. "

Tényleg nem érted.
Mellesleg Az autópályán a buszok 100-zal is mehetnek, engedélyezett számukra.
Amihez kicsit komolyabb felkészülést várnak el, mint amit az 500-1000-es mocid mellé kapsz.
Az ezres seggrakétával 1-5 emberben tudsz kárt tenni, leginkább magadban.
Kamionnal, busszal kicsit nagyobb kárt tudsz okozni. A 125-össel képes vagy tartani a városi forgalmat. Az 50-es gyenge is, és korlátozott az engedélyezett végsebesség is. Mindkettőn te vagy a gyengébb partner.
Károkozás? Megcsúszik rajtad a kamion. Vagy el tudsz menni előle.

6096czt 2011.02.25. 09:21:54

@efilnikufesin:
1. nézz utána.
2.büntetőjogászként mely rendszer törvényeit "tartatod" be?
3.-4. Olvass-láss-értelmezz.
Ha sikerül..

xsarabeach 2011.02.25. 09:25:56

Olvastam a cikket, nagyon jó! A sztoriban én vagyok a kamionos (lehet köpködni) a várost járom nap, mint nap. Nagyon valós a történet, igy van ez az életben feketén-fehéren! Minden betűvel egyetértek!!!!!!

Krisi 2011.02.25. 09:28:17

@cso zsi: ez nem igaz.
200 kiló vas 150-es tempóval nem éppen veszélytelen dolog, van ott mozgási energia bőségesen. az, hogy kisebb kárt okoz mint egy kamion még nem jelenti azt, hogy veszélytelen volna. az is sajnos gyakori hír, hogy motorosok gázolnak halálra embereket zebrán, vagy becsúsznak egy buszmegállóba és pár embert megnyomorítanak.

de mégegyszer mondom, rosszul közelíted meg az egészet. az, hogy nem 70 hanem csak 7 ember életét veszélyezteted ugyanúgy nem gyerekjáték, és ugyanakkora veszélyforrás. nem így kell hozzáállni.

xsarabeach 2011.02.25. 09:38:56

Én is jobban szeretném, ha kicsit jobban mennének a robogók. Én is, és sok kollégám, azon mérgelődünk, h ha nagy nehezen megelözünk egy robit, a lámpánál előrecsorog, aztán megint 45-el megy, kezdődik előről a küzdelem.... a baj akkor van, ha elfogy a türelem...

cso zsi 2011.02.25. 09:44:25

@BOAR: Szerinted miért lett az Árpád hídon bringaút az északi oldal? Épp azért, hogy a bringások ne menjenek az úton. Az smkp viszont a szabályok szerint nem haladhat többel, mint 45 km/h. Viszont lakott területen a bringaúton sem közlekedhet.
A közlekedés nem arról szól, hogy dögöljön meg mindenki, aki az engedélyezettnél lassabban halad, viszont arról sem, hogy ezért kilométeres sornak kelljen kialakulni.

xsarabeach 2011.02.25. 09:47:29

Olvastam pár kommentet, amiben attól tartanak, h most elözönlik majd az utakat a kretén béna emberek. Sztem sehol nem osztanak ingyen 125-ös robogót, h ez történjen. Aki betartja a törvényeket, annak jó lesz (az autósoknak is), aki meg nem, az eddig is leszarta, és rendszám nélküli 180-as runner-el hasitott.

cso zsi 2011.02.25. 09:50:13

@Krisi: Továbbra sem érted.
Egy buszvezető, akik több ember életéért felelős a háta mögött, nem vezetheti a 125-ös mocit, mert.... csak.
A kamionos szintúgy.
Ők hivatásos vezetők, míg bármilyen balfék mehet Ferrarival, és pályagépet megszégyenítő motorkerékpárral.
De a 70-et emelkedőn tudó kismotor az közellenség. (a 100-at tudó rendszámnélküli "50-es" persze nem...)

BOAR 2011.02.25. 09:58:45

@cso zsi:
A segédmotorkerékpár a kerékpár járműkategória kibővítéseként lett létrehozva, ennek megfelelő volt a vezetéséhez szükséges feltételrendszer is.
Ezért nem tartom helyesnek, hogy ugyanez a feltételrendszer elegendő legyen a 125-ös gépek vezetéséhez is. Ez a feltételrendszer ahhoz elegendő, hogy a megengedett 50km/h-s sebességgel közlekedjen valaki mindenféle motoros előképzettség nélkül. Tudom, hogy manapság az 50cm3-ek is többet tudnak, de a szabály akkor is ez. A 125-ösök helyből többet tudnak, ezért nem ártana valamiféle gyakorlati képesítést szerezni a használatukhoz mielőtt rászabadulnak a forgalomra.
Ne abból a pár nagypofájúból induljunk ki aki ezeréve motorozik "erősrobogóval" jogsi nélkül és itt osztja az észt, hanem azokból az átlagpógárokból akik az autó biztonsága és kényelme után hirtelen a forgalomban találnák magukat egy 125-ös nyergében oszt kislányos zavarukban aláfeküdnének egy nyergesvontatónak...
Vidéki gyerekként én is kapkodom a fejem a fővárosi forgalomban ha néha motorral esz oda a rosseb, pedig az elcényóc a mérete és hangja révén elég feltűnő jelenség, nem kell attól tartanom, hogy nem vesznek észre...oszt hiába a huszonhét éves motoros múlt meg a soxázezer kilométer, mégsem érzem otthon magam a pesti utakon. Ilyen helyzetben pedig könnyű hibázni.

cso zsi 2011.02.25. 10:16:31

@BOAR: Én viszont itthon vagyok, ebben nőttem fel.
Anno még bringáztam is a pesti forgalomban, majd haveri smkp-kal folytattuk. Épp csak a forgalom volt töredéke a mainak.
A pesti utakon eltöltött 32 év alatt
1-7,5 tonnáig bármivel ellavírozok, viszont az életemet nem vagyok hajlandó kockáztatni a tőlem gyorsabbak között haladva, minimális védelemmel.
Régóta sikerült a lassú, és a hangos kétkerekűeknek elérni, hogy rühelljék őket. Az egyiknek azért, mert képtelen a haladásra (nem a vezető, a gép), a másiknak azért, mert azt hiszi, hogy őt messziről hallani. Pedig csak mellette, és mögötte hangos. Akkor meg már késő általában.

KawaBazsy 2011.02.25. 10:20:44

Per pillanat epp Thaifoldon nyaralok, robogozom is sokat. Itt 115 ccm koruli negyutemu gepek vannak. Mindenhol azt olvastam, h milyen kaosz van, milyen veszelyes itt motorozni.. EGY FRASZT! Sztem nagyon biztonsagos. Mindig az erosebb figyel a gyengebbre, motorral mindenhol lehet elore menni, sot, az autosok athuzodnak a felezo vonalra, h belul tudjak menni! eletemben ilyen jot meg nem motoroztam, jovo heten mek haza, de felek, h a VFR-el nem lesz ekkora elmeny otthon.. Talan ha lehetne B jogsival ilyen motort vezetni, akkor sokkal tobb ember tudna, h hogy kell okosan kozlekedni egymast figyelve, s akkor jo lenne otthon is motorozni ilyen kis gepekkel. Most megyek, nemsokara indul a buszom Kambodzsaba, ott is megnezem mi a helyzet. Csalodnek, ha rosszabb lenne..

Krisi 2011.02.25. 10:23:42

@cso zsi: de Te sem érted :)

attól, hogy valaki jól vezet nyergesvontatót, még nem tud motorozni, mert teljesen más kategória a kettő. max jobban tudja, hogy hol van holttérben, de semmi több. többek közt pl. a kamiont nem kell bedönteni :) viszont én is tudom hogy hol van a kamion holttere, pedig nincs C+E! jogsim és kamiont is csak kívülről láttam még.

de ennyi erővel repülőt és hajót is vezethetne a buszsofőr, mert ott is másokért felelős, de a valóságban azok is teljesen más dolgok.

Dexi78 2011.02.25. 10:24:30

@Krisi: ezzel értek abszolút egyet, ne lehessen mindenféle gyakorlati tapasztalat nélkül 50cm3-re ülni, mert egyáltalán nem olyan mint egy bicikli. Ha úgy szólna a kezdeményezés hogy 0-125-ig (11 kW)lehessen B-vel motorozni gyakorlati!! és minőségi!! oktatással, enélkül meg nem, akkor biztos, hogy sokkal többen támogatnák az autósok közül is, mert így szabadulnák meg a sok összevissza baromkodó robogóstól.

Dexi78 2011.02.25. 10:31:45

Tudja valaki hogy mikor és kinek a javaslatára kerül ez be a törvénybe hogy 50cm3 alatt lehessen B-vel motorozni?

'saztán? 2011.02.25. 10:42:05

@fatalexception: sajnos, ezek a motorok nyáron sem mennek jobban. sőt a levegős szuzukinak jobb ez a hideg, mint a 30 fok.

fatalexception 2011.02.25. 10:48:32

@'saztán?:
nem erre gondoltam.
Egyfelől az autósok sem felkészültek a motorosra ilyenkor, nem számítanak rá, kevésbé figyelik őket mint nyáron.
Másfelől rosszabbak a látási viszonyok, koszos a tükör a szélvédő...stb.
Harmadrészről másképpen vezetnek az emberek motort is és autót is ilyenkor. Nem tapad a gumi, hideg a motor...stb.
Én motorozok is és autózok is, tudom mi van az úton. Egy ilyen teszt teljesen más eredményre vezetne nyáron, mint most. Köbcentitől függetlenül.

Krisi 2011.02.25. 10:49:09

@'saztán?: jóöreg ETZ is jobban komálja a hideget, nem melegszik annyira és mintha jobban is menne. kár, hogy télen szinte soha nem ülök fel rá :)

cso zsi 2011.02.25. 11:16:05

@Krisi: Hajtok mindenféle személyautót 900-tól 3000-ig. Tudod, más az, hogy az M3-on Gödöllőnél az emelkedőn elfogy a szusz 70-nel, és más az, amikor még van 5 centi gázpedálutad a 2-3-szor nagyobb autóban. Trabantozni, kispókozni anno olyan volt a pályán, mint most 50 köbcentizni a városban.

Ha a B,C,D kategóriás jogosult 50-est, (lovaskocsit, traktort) hajtani, és tud is, mert pl. azzal jár naponta a kamionhoz/buszgarázsba, akkor mit nem tud? Úgy, hogy a jogsijának az ára üti a fél millát, és folyamatos képzésnek van alárendelve. Úrvezetők? Aki a kormánykerék mögött fél, az úgysem vágyik 125-re, ezért is nincs elegendő érdeklődés az akcióra. Viszont aki tehetné, annak nincs hazai esélye.
Máshol meg van.

@augustiener: Ez ugyanaz a Németország, mint amelyikben nem kötelező a lakott területen kívüli nappali kivilágítás?
Gyakorlatilag csak kamionok, és magyar autósok voltak az autópályán is kivilágítva nappal.

Tíz:59 2011.02.25. 12:06:41

Én a Biciglizést is jogsihoz kötném.
A Társadalmi igényeket meg ki kell elégiteni.

Perillustris 2011.02.25. 13:27:16

@Tíz:59: "A Társadalmi igényeket meg ki kell elégiteni."

Egy bizonyos fokig. Pl. az ésszerűség nem rossz szűrő. Éppen ezért nem lesz pl. jogso a bringára.

Krisi 2011.02.25. 14:28:49

@Tíz:59: émmeg a gyaloglást is. az ebet pedig a karóhoz kötném.

Csontos Szigfrid 2011.02.25. 15:47:52

Dr. Zerge

Traktort most is lehet vezetni B-vel, csak pótkocsit nem lehet húzatni. :)
Bár nem tudom, hogy nagy John Deere-félét is lehet-e, de MTZ-t biztosan.

csakazértistotalcar 2011.02.25. 22:25:27

@xsarabeach: Ha elfogy a türelem akkor bizony nagy baj van! Nálad!

Krisi 2011.02.26. 23:53:24

@streetsta: off: a Sierra hogy áll? megy már keresztbe szépségesen, vagy még egyelőre építés alatt? nem volt róla semmi cikk, csak a megvétel, azóta meg itt vagyok nagy kíváncsiságban :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.02.27. 00:11:21

Megyen, megyen. De még hogy!:)) Benne a 2,9V6, lassan egy futómű lájtos upgrade, hogy aszfalton is lehessen próbálgatni. Nagyon kevés volt idén a hó...
Szeretem. Vezetni még nem tudok úgy, ahogy kellene, de élvezem a vén dögöt.

donphobos 2011.03.05. 12:42:35

Biztos nem jó példa, de eszembe jutott. Voltunk még 2005-ben nyaralni Korfun (burzsujok!!! :-) és béreltünk robogót. A csoportban levő magyarok is így tettek, páran mutyiztak meguknak 125-és gépet az 50 helyett, sima B-kategóriás jogsival. Én 50-est kaptam, mert a mutyit nem támogatom.

A robogók eléggé le voltak strapálva, ezt hozzá kell tegyem. Egy személlyel (85 kg voltam akkor) ment közepesen, komolyabb emelkedőn nem bírt el. Ketten nagyon lendületből kellett menni vele, vagy tolni néha.

A 125-ös gépek mentek mint veszedelem, aztán miutan kijöttek a kórházból egy Michelin baba és C3P0 robot kombinációjaként szenvedtek az árnyékban. Se fürdés, se robogózás.

Valahogy sejtettem hogy zéró motoros tudással nekem maximális alázattal kell közelíteni az 50-es géphez is, nem is estem. A korai B125-ös versenyzők viszont elfeküdtek. Nem mind persze, a statisztikám ferde és manipulált. De aki akarja át tudja gondolni.

Tudom, egyes és leülhetek...

dextercapo 2011.03.07. 16:23:35

@donphobos: igen , nagyjabol .
azok ulnek papirok nelkul gatlastalanul nagymotorra akik amugy is rosszul merik fel a kepessegeiket . tehat nem attol estek el mert nagyobb motorjuk volt (egyebkent a 125-os ketutemu mas kategorita) hanem mert nagykepu , motorozast , helyi kozlekedesi kulturat , tapadast tegezo emberek voltak .
te a 125-os negyutemuvel is megusztad volna , ahogy ok az 50-essel is behullpttal volna .
egyebkent egyszer regen forditottam egy statisztikat- az a teny hogy nincs az adott kategoriara jogsid , 50%-al emeli a belseti kockazatodat- csak ez az egyetelen teny .
uj moci , 50% (uj = kevesebb mint hat honapja)
uj jogsi , 50% (uj = kevesebb mint hat honapja)
tehat egy regebben autozo , motorozo ember a jogsi hianyaval ugyanolyan veszelyes mint egy taknyos kolok , aki frissen kapta meg a mocijat .
nem ismerem az okokat , de osszeuropai baleseti statisztika volt ha jol remlik

dextercapo 2011.03.07. 16:31:25

@donphobos: igen , nagyjabol :)
akik megszegik a szabalyokat , azok tegezik a tapadast , a kozlekedesi kulturat , motorozni tudast .
ha van ket csoport , a normalis es a hulye felelotlen , akkor a normalisak kozul tobb megy a szabalyos uton , a hulyek kozul tobb lesz aki a papirjait meghalado kategoriaval kepessegeit meghalado modon megy .
ez nem ket teljesen fuggetlen dolog te nagy valoszinuseggel a 125-ossel is elboldogultal volna (mert nem ugy szabadultal ki oda hogy akkor nincs szabaly , romboljunk) mig aki hajlamos hulyesegre , az az 50-essel is elhullik .
egyebkent egy 125-os negyutemu nem sokkal erosebb mint egy kicsit fesult regi 50-es 2T - de mindenkeppen konnyebben vezetheto.

Nyaki G 2012.04.10. 23:19:29

ritkán irok kommentet, de... Gyűjtöttem az aláirást, alá is írtam, pedig sok éve van A-s jogsim, használom is rendesen, évi 20-30e belemegy a motorokba.
A story amit én sem gondoltam volna, hogy idén közlekedési céllal - napi mozgás főleg városban - ráültem egy 125-ös robogóra, nagytestűre, nagykerekűre és rendszeresen próbálnak alázni az éppen autóval közlekedők dudálással, leszorítással, beszólogatással, amit nem értek, mert:
Ugyanazokon az utakon ugyanazzal a sebeséggel, ugyanazzal a mentalitással, soha nem szokott gond lenni (emlékeim szerint még sose dudáltak rám), ha autóval/600-1000ccm< motorral járok.
Miért van ez? ez csak romlani vagy javulni fog a kezdeményezés hatására?
Legutóbbi érdekes beszólás (50-es táblánál kb 55-el mentem): "miért mész a sáv közepén, miért nem húzódsz le?!"

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása