Amit letiltott a párt

A cseh ČZ motorgyár tavaly volt kilencvenéves. Igaz, hogy a szülinapi buli már több mint egy éve volt, de sajnos csak most hívták fel a figyelmemet erre a pompás képsorozatra. A strakonicei vár udvarán – ami egyes olvasóinknak már ismerős lehet – rendezett találkozóra rengeteg motor gyűlt össze.

Magyarországon leginkább csak a 70-es évek Czetkáit ismerjük. Egyesek talán emlékeznek a terepmotorokra is, de a sok utcai versenymotor, a két és négyütemű pályagépek errefelé ismeretlenek. Pedig a nagymúltú gyárnak kiváló fejlesztései voltak, mérnöki szempontból még a Jawa speciáljait is sikerült túlszárnyalniuk.

A V4-es 90 fokos hengerszögű 350-es csodálatos mérnöki munka, sajnos csak három darab készült belőle – ennek nem technikai, hanem politikai és gazdaságpolitikai okai voltak. Hála az égnek mindhárom fennmaradt, igaz, az egyiket korábban felfúrták, hogy az 500-asok között is mehessen. Aki még nem hallott félelmetesen jó V-motor hangot, az füleljen.

 

Az 1972-es Sport 250 is csodálatos motor: az egyhengeres kétütemű a sikeres krossztechnikán alapul. Természetesen nem gyártották, csak egy évig – a szocialista munkásoknak nem ilyen potens és harapós masinákat szánt a párt.

Az Amerikában rendkívül sikeres és többszörös világbajnok terepmotorok sikerét trail, vagyis részben dzsindzsaképes gépekkel próbálták meglovagolni. A korabeli külföldi motoroslapok szerint kifogástalanul sikerültek, ennek ellenére egyik sem élt meg hosszú modellciklust – a mérnököket rendre leállították fentről. A gépek egy része ugyan az akkori Csehszlovákiában is kapható volt, de a többi szocialista országban nem nagyon terjesztették őket.

Magyarországom mindent egyöntetűen Czetkának hívnak, pedig a strakonicei cég az egyik legdinamikusabban fejlesztő kelet-európai motorgyártó volt. (Igaz, ragadványnevekben nagyon erősek és fafejűek vagyunk, erre az egyik legjobb példa a „kaliforniai jawa”: a csepptankos hárömötvenes és a Twin Sport között mindent így hívnak, persze tévesen.)

Nézzék végig a galériát, gyönyörködjenek az érdekességekben; az ős-bicajoktól az utolsó ČZ-Cagiva kooprodukciós motorokig ott van minden. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg ismeretlennel szépséggel találkoznak majd az óriási galériában, megéri végigkattintani.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr252400643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attis10 · http://auto-matchbox.blog.hu/ 2010.10.26. 17:07:28

Elfogadnék egy párat... szép mocik

bobfalfa 2010.10.26. 17:09:28

Nekem kb. olyan volt, mint a 136-os képen, csak narancssárga, 350-es CZ. A Kesjár-féle fejidomot és bele a Trabi első lámpát már én alakítottam rá. '83-ban Krk sziget, '84-ben a Kotori öböl körbe, '85-ben pedig Athén - két személlyel sátorral és kellő mennyiségű ennivalóval - mindenféle hiba nélkül teljesítette. A legnagyobb probléma a megszakító volt, Athén után hazafelé, a 2800. km tájékán már csak 90-nel ment, a fogyó hézag miatt - nem tudtam olyan kenőanyagot szerezni, ami megmentette volna a megszakítót... Szép idők voltak...

baowah · http://baowah.blog.hu 2010.10.26. 17:10:49

@bobfalfa: hála az égnek most már a VAPE cuccokkal ez megoldható. Az én Jawámnak is villany volt a baja.

bobfalfa 2010.10.26. 17:15:16

Meg úgy olvastam, hogy már mindenféle megszakítós dologhoz lehet kapni megszakító nélküli gyújtást - hát szép is lett volna akkor! Mi is mindig felgyújtottuk a tompított fényt, mert az már akkor is menő volt (majd később előírás is), de ezek a motorok nem voltak felkészítve erre. Emlékszem, hogy a dinamóra rá volt írva, hogy 6 V; 10,7 A, vagyis névlegesen 64 Wattot termelt a névleges 3000-es fordulaton - nevetségesen kevés. Mindig akkor állt le, amikor leengedted a gázt, majd fék és irányjelző is egyszerre...

bobfalfa 2010.10.26. 17:24:34

@baowah: Bocs, nem ismertem a VAPE nevet, szóval ez a megszakító nélküli gyújtás...

Annak idején a szezon kezdetén tank le, tolómérő bedug a gyertyanyíláson, ellenőrző lámpa pont 3 mm-re FHPE felvillan, és jó. (csak hézag legyen legalább 0,3-0,4 mm)...

joejoe1974 2010.10.26. 17:33:46

Bakker,ezekért a képekért már megérte reggel felkelni!

joejoe1974 2010.10.26. 17:51:21

Ezeket a képeket nem lehet valahol nagy méretben egyben letölteni?

TyerCorp01 2010.10.26. 18:02:09

Tyűűű anemjóját! Anagyonnemjóját! Ez... ez...ez egyszerűen ...áhh szavakkal el sem lehet mondani! Köszönöm a képeket!

Ha már "kaliforniai"

@baowah: Íme egy link, némi adattal, és bődületes képanyaggal szolgál mind a négy generációjú Californian-ről, különféle adatok, prospektusok, ilyen-olyan csemegék, akár egyszer arról is írhatnál egy cikket. Ideje lenne már, hogy valaki tisztába tegye a dolgokat etéren, börzéken a hajamat tépem, amikor valaki elkezd kaliforniázni...
www.motomagazin.cz/index.php?action=californian&menu=21&pos=californianuvod

TyerCorp01 2010.10.26. 18:04:29

Jah, és nyáron kaptam egy jóbarátomtól egy halom 70-es, 80-as évekbeli prospektust, a szocialista részleget megtartottam, bedigitalizáltam, kezdve egy ČZ prospektussal:
indafoto.hu/tyercorp/image/8203237-5ceb385e/297741

Tomchy 2010.10.26. 18:23:51

Gigaléria. Szépek!

chiagochico 2010.10.26. 18:31:29

Azta!!!Gyönyörüek!!!

a márk 2010.10.26. 18:50:18

hihetetlen mennyire összeillenek ezek a kedves emberek a motorjaikkal!

mükkemakk 2010.10.26. 19:15:56

Én nem bántom a 354-es Jáwa-m Vape cuccokkal, eredeti marad, hobbimotor. Az öreg állatorvos ismerősöm azt mondta, hogy a Jawa jóval többe került anno a Pancsinál, na ez most már nem így van...

yeti 2010.10.26. 19:24:12

Az oldalkocsis Cezeta mindent visz.Bár azt nem tudom eldönteni,hogy nagyon szép,vagy nagyon csúnya-e?

muz 2010.10.26. 19:29:32

Ezt nem tudtam!
Köszönöm!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.10.26. 19:34:37

Azt a kurva. Szép galéria. Az újabb géphez, (pölö 5-ös kép) hozzá lehet jutni? Mennyibe van egy ilyen?

ommm 2010.10.26. 19:46:30

Öregem, az a hang, na az meredek, odabasz.

BlazeHun 2010.10.26. 20:21:02

Há majnem elmentem a hangtól (a sarki patikába nyugtatót venni)!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.26. 21:46:39

Hehh kellett a leszabályozás, nehogy a szabad szoci nép túl nagyot haragjon a szabaccságó'? :D

Edd China 2010.10.26. 21:54:22

Vicces arcok vannak a motorok mögött:D

Viszont milyen rohadt jól néz ki egy-egy motor! Nagy kár, hogy a Simsonok, MZ-k, Rigák helyett nem ilyeneket örököltünk, nem ilyeneket áshatunk ki a pajták és fészerek mélyéről a szemétből.

Edd China 2010.10.26. 22:03:10

Kár, hogy nincsenek kiírva az adataik.

SRX 2010.10.26. 22:20:22

Nagyszerű anyag!
1976 és 80 között én is egy 634-es 350-est
nyúztam, farigcsáltam. Most is bármikor bevállalnám.

TyerCorp01 2010.10.27. 00:07:37

@baowah: Tervezgetek egyet utánépíteni hazai anyagból, képek alapján, azért kutattam utána ennyire mélyen, van még innen-onnan pár képem (sajnos nem elég), de egy 590 Replikát össze lehet hozni. Tank van egy nagymegyeri ismerősömnél, a többi csak lakatosmunka, elhatározás, meg (sajnos) pénz kérdése... :)))
És kész a 360-as is, ha van időd, csekkold le! :)

indafoto.hu/tyercorp/jawa_350_kesz

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.10.27. 05:19:31

Anno a V négyessel Agostinit és az MV Agustát akarták megszorongatni.Ment is mint villám, még a népligeti versenyre is elhozták egyszer bemutatni. Bohumil Stasa vezette. Aki szerencsés volt az láthatta mindkettőt, mert akkor már jártunk Bno-ba versenyekre.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2010.10.27. 07:02:55

Vééééégre nem a puna indavideóról van linkelve a vidi !! :D

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.10.27. 11:34:14

Nem semmi galéria! Ezt megéri egyesével leszedni. A V4 hang pedig üt vág, el sem tudom képzelni mi lett volna ha sorozatgyártásba kerül.

laverdasfc 2010.10.27. 14:08:09

Huh, az a V4-es! Ennyire durva hangot kb a v6 laverda és a v8 guzzi produkál.

Most már tényleg rendbe kellene hozni a cz-imet.

Krisi 2010.10.27. 23:15:02

gyönyörű hangjuk van a V4-eknek, kösz a videót!

Imperial 1969 2010.10.29. 07:13:40

AAAAAAAAAAAA ! Ujra es ujra lejatszottam csak a hang miatt ! V4 mindorokke !

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2010.11.01. 21:09:15

Hejj, azok a pirostankos, fehérsárhányós scramblerek!
Egyszerű,menő retrómotorok lehetnének az utódaik, pl. 350es dr blokkal.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.02. 09:52:22

@tommodore:
Nos én mindig utáltam amikor állóhelyzetben turáztatták a motorokat
MAx. 1-2 huzás de percekig..
Többre bescülök egy öblös alapjáratot

Amikor az egyenesben elkezd gyorsulni és hallani a váltásokat majd a fullgáz környékén kezd zenélni,az igen az muzsika

Tavasszal voltam Ostffyasszonyfán, német veterán verselyen, voltak szép hangok
:)

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása