Túléltük a sivatagot

Korábban már többször beszámoltunk az Afrikában élő magyar pár túra-előkészületeiről. Több olvasónk adott tippeket az úthoz: Tom és Sophie legalább félig felkészülve vághattak neki az útnak.

Néhány nappal ezelőtt szerencsésen hazaérkeztek, épségüket bizonyítja ez a levél is:

Kedves Árpád!

Megérkeztünk, jól vagyunk, túléltük. Úgy tűnik, az égiek megfelelően lelkiismeretesnek tartották a felkészülést, így élesben semmilyen szerszámot, pótalkatrészt nem kellett használnunk. Mindezt ketten, egy 16 éves 350-esen, 20-30 kg csomaggal, két sivatagon át, több mint 4000 km-en keresztül. Kezdőként...

Ennyit Frei Tamás stílusban, a valóság ugyanis árnyaltabb. Bár a 4000 km az eltévedésekkel és helyben motorozásokkal kb. 4200 km volt, ennek legnagyobb részét azonban jó minőségű országutakon tettük meg, mindössze 500 km esett homokos-zúzottköves, ám szintén rendszeresen kezelt szakaszra. A két sivatag (Kalahári és Namíb) közül az előbbi nem is sivatag a definíció szerint, mivel 200 mm feletti az éves csapadékmennyiség.

Itt kihívást csak a végtelen unalom, a meleg és a töltőállomások hiánya okozott. Az út végig bármilyen strapabíró személyautóval teljesíthető lett volna, minden valószínűség szerint jóval kényelmesebben és gyorsabban. Nekünk mindez tizenhét napba telt, amelyből hármat pihenéssel töltöttünk, elsősorban az Atlanti-óceán meglepően hűvös partján.

A Namíb-sivatag azonban valódi sivatag, pont úgy, ahogy az ember elképzeli: forró, kietlen, a mindent elsöprő magány érzését kelti. Az út hiába rendelkezik kő alappal, gréder hiába járja folyamatosan a szakaszt, a homok rátelepszik és kiszámíthatatlanná teszi a motoros számára. Az egyetlen megoldás a folyamatosan nagy gáz adása, a gyorsan haladás, aminek persze ott vannak a veszélyei egy esetleges esésnél. Számos „'majdnem” szituáció ellenére végül sikerült bukás nélkül megúsznunk a sivatagos részt, ahogy egyébként az egész utat is.

Azért akadtak meglepetések, apró gondok is. Rögtön elindulásunk után már 120 km-t követően elfogyott a benzin, takarékra állítást követően csak újabb 25 km-t sikerült megtenni. Nemcsak a motor fogyasztása nőtt megpakolva 5l/100km környékére, az is egyértelművé vált, hogy a gyári 9 liter helyett 7 literes a tank.

Amatőr hiba egy valódi amatőrtől. Mindez naplemente környékén, még fél órányira a következő kúttól, Dél-Afrikában egy Township közelében. Az apartheid alatt a „fehér” városmagok mellett a kormány szánalmas bádogvároskákat épített a „fekete” lakosság számára. Ezek környékén a legrosszabb az amúgy is borzasztó közbiztonság. Szerencsére néhány száz méterre egy farm dolgozóinak lakásai álltak, igazi búr (akiket nem kevés negatív felhanggal gyakran Afrika fehér törzséne hívnak kegyetlen történelmük miatt) lakosokkal. Itt csalódtunk először a búrokkal szemben bevallottan fennálló előítéleteinkben.

A szemlátomást szegény család feje első szóra kocsiba ültetett és elszáguldottunk az első benzinkútig, ahol megtöltöttem 6 literes tartalék kannánkat. A valaha gazdag bányavidék mára csak bezárt üzemeket, alkoholistákat, nyomort és kiélezett faji ellentéteket hagyott maga mögött – jó volt továbbállni.

Két nap alatt értünk Botswana fővárosába, Gaborone-ba. Ez az ország az egész szub-szaharai Afrika példaképe: békés függetlenné válást követően a gyémánt és a kiegyensúlyozott kormányzás errefelé példa nélküli egészségügyi és oktatási színvonalat, közbiztonságot hozott. Ezt leszámítva azonban az ország lapos és száraz. A transzkalahári országúton keltünk át és érkeztünk meg újabb két nap alatt Namíbiába, miután a vízumot nagy nehézségek árán megszereztük.

Az ülés a napi 4-500 km megtételét követően kezdett elviselhetetlenül kényelmetlenné válni a végtelen egyenesekben. Az első kerék is elkezdett rázni, amit Gaborone-ban megnézettem egy szervizben: a felni ütést kapott, de nem lesz vele gond. Itt egy mozambiki portugál mester szemre is fertelmes hegesztéssel meghosszabbította az oldaltámaszt. Amikor látta az arcomon a megrökönyödést, rögtön jelezte: keressek hegesztőt, ő igazából szerelő, nem is ért ehhez. Afrikában egyébként elképzelhetetlenül nehéz és drága megfelelő szolgáltatást kapni, legyen az kőműves munka, vízvezeték- vagy akár motorszerelés. Ha ez ember elfogadja ezt, sok meglepetéstől megkíméli magát.

Namíbia 1990-ig Délnyugat-Afrika néven az Apartheid fémjelezte Dél-Afrika egyik tartománya volt, azóta azonban büszke és független állam, Botswanához hasonló gazdasági mutatókkal és ásványkincsekkel. Nevéről majd' mindenkinek az azonos nevű sivatag jut eszébe, azonban az ország csodálatos természeti változatossággal bír, minden nap igazi élmény volt.

A tengerpart 30 km-es sávja hűvös az Antarktisz felől érkező hideg áramlat miatt, a víz fürdésre alkalmatlan, a part pedig sivatagban folytatódik. Az 1500 kilométerrel korábban cserélt, olcsó lánc vészes mértékben nyúlt, nap mint nap állítani kellett. Közeledett a tűrőképesség vége, így Namíbia fővárosában, Windhoek-ban méregdrága áron ez is cserére került o-gyűrűs verzióra. Ezt 2000 km-en keresztül később egyszer sem kellett állítani. Namíbia egyébként valaha egyike volt a kevés német gyarmatnak, így itt ma is az 1516-os Német Tisztasági Törvény alapján főzik csodás söreiket.

Visszafele az 1500 km-es út Lesothóig végig nyílegyenes, kietlen, meddő területeken át vezetett, itt már kezdett kijönni rajtunk a fáradtság, jó volt megérkezni. Egyetlen defektünk sem volt, a motor összesen 2,5 liter olajat evett meg 90-100-as tempó mellett, a legritkább esetben sikerült azonos olajat kapnom, miután elfogyott a tartalék. A csomagtartót folyton toldani-foldani kellett a lógó táskák miatt, ezt szorítógyűrűvel, gallyakkal és természetesen duct tape-pel oldottuk meg.

Ezúton szeretném még egyszer megköszönni minden hozzászóló segítségét, jókívánságait. Mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy ne féljen időként merész döntéseket hozni az életben, a végkimeneteltől független az ember csak megerősödve, boldogabban jöhet ki belőle. Jó motorozást!

Baráti üdvözlettel,

Tom és Sophie

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr642320037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tanki567 2010.09.24. 13:34:57

Kár hogy én ehhez túl beszari vagyok! Gratula a teljesítményért!

Tonyeaux 2010.09.24. 14:01:14

Köbcenti sovinisztáknak: Ugye hogy nem kell "nyócezer" köbcentis motor egy jó túrához! Ez a 350-es is állta a strapát 2emberrel csomagokkal...

Szép, gratula hozzá. Ha valamit nem vittetek volna magatokkal, pótgumi, vagy szerszám, tuti kellett volna, ez murphy törvény. Legalább bele tudtok vágni még egyszer!

badmash 2010.09.24. 14:28:53

A képek is szépen komponáltak!

akos696 · www.focusauto.hu 2010.09.24. 14:34:03

Szívesen olvasom az ilyen beszámolókat mindig! Gratulálok a csapatnak, hogy ilyen szépen megoldották a túrát!

Az egyik képen látszik a hátsó gumi, ami azért elég kopottnak tűnik....

üdv
ákos

2010.09.24. 15:28:12

ez semmi, tolts egy ejszakat a kiraly utcaban. na az az igazi kaland...

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.09.24. 16:08:28

Szép teljesítmény és nem kis bátorság a világ azon felén motorozni. Na nem mintha jártam volna valaha ott, de ha csak a fele is igaz amit olvasni/hallani... Minden esetre én 2db 20literes benzines kanna nélkül el nem indulnék ilyen útra. Sőt még a tömör gumi sem lenne rossz :)

'saztán? 2010.09.24. 19:15:58

az az árva töltőállomás a semmi közepén, nagyon komoly :)

barnapapa 2010.09.24. 19:40:03

Bátor motorosok vagytok. Mindkettőt írhattam volna nagybetűvel: BÁTOR + MOTOROSOK.

Luk Szájpóker 2010.09.24. 19:41:32

Szeretem az ilyen útleírásokat, köszi! A képek is szuperek, bár ha ötször ennyi lett volna, akkor is végignéztem volna. Szép estét!

lally 2010.09.24. 19:48:44

Nekem is be van készítve tartalék belső, szénkefe...sose kellje

mtk001 2010.09.24. 20:12:15

Bravó !!!!
Nagyon, nagy élmény lehetett

muz 2010.09.24. 21:01:08

Ügyesek vagytok,gratulálok a túrához!!
Csatlakozom az előttem szólóhoz,a motort és a motorost nem köbcentiben mérik.

muz 2010.09.24. 21:14:46

Minden elismerésem,szép volt!
Ti is bebizonyítottátok amit előttem már írtak és a MOTOROSOK mindig is tudtak,a motor és a teljesítmény nem köbcenti függő.

muz 2010.09.24. 21:15:54

Az előbb nem volt meg,most meg van mind kettő.
Jól műxik az oldal.

mallac 2010.09.24. 21:51:23

Bolond, hétliteres üzemanyagtartállyal nekimegy a sivatagnak.Bolond.

Orgon 2010.09.24. 21:58:20

Ott vagytok a szeren, ez nem vitás!
Elismerésem és gratula!

Tomásfa · http://maradentro.blog.hu 2010.09.25. 07:34:26

Sziasztok! Köszi mégegyszer mindent, állati jól jött a segitség.

A hátsó gumis kép már a túra után készült, azért ilyen kopott. Napról-napra lehetett látni, ahogy fogy a gumi a melegben a nagy tömeg alatt.

Országútra egyértelműen kevés ez a gép, még egy embernek is. A sivatagban azonban abszolút jó volt, örültem, hogy nincs alattunk még plussz 100 kiló.

A tartályra nem is reagálok mégegyszer, az valóban nagyon gáz. A csomagjaink felét a mindenféle pótkanna tette ki az elhagyatottabb részeken...

Út közben egyébként a sivatagban még a sátrunkat is elhagytuk valahol, igy az út vége fele gondjaink voltak a szállással is. Itt nem tanácsos csak derékalj-hálózsák kombóval aludni az ég alatt a kigyók, skorpiók és egyéb kedves lények miatt...

Ez a túrázás olyan, mint az ópium. Nem biztos, hogy ez volt az utolsó. Nagyon vonz Irán...

tibita 2010.09.26. 00:59:44

Gratulálok, a túrához!
Szerencse is kell ehhez a műfajhoz és biztos, hogy a következő túrátokra meg már tapasztaltabban fogtok felkészülni.

Ha Iránba készültök, ne várjatok sokáig, mert úgy néz ki, hogy az USA oda is készül "elvinni" a demokráciát, békét, szabadságot.........mint Irakba.

muz 2010.09.26. 07:23:57

@tibita:
Igen ,igazad van.Most az "I" betűs országok vannak soron.
Az írek helyében fosnék:-))

tibita 2010.09.26. 13:20:44

@muz:

:)))

Az Írek fellélegezhetnek......a barna sörön és a szép zöld gyepen kívül nincs semmijük.

Csak arra kell kiügyelniük, hogy nehogy olajat találjanak.........mert másnap, már a Gonosz birodalmában ébrednének. :))))

muz 2010.09.26. 17:18:40

ÁÁÁÁ!!!!
Barátom a "John Smith's extra smooth" isten királyság!
Az első korsó után azt mondtam,"már nem éltem hiába":-))

Breacher 2010.10.25. 14:47:41

A közbiztonság kérdése engem is foglalkoztat. Mert most hogy elüldözték onnan a csúnya gonosz fehéreket így egyes területeken csak lefizetett milíciákkal lehet átkelni. Ezt hogy oldottátok meg?

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása