350-essel mennek a sivatagba

Tegnap este meglepő levél pottyant a postámba. Felvillanyozott, ritkán olvashatok afrikai motorostúra tervéről. Az egyik utolsó mondatban tőlünk és önöktől kér segítséget és tippeket Tom.
 
Kedves olvasók, mit ajánlanának annak, aki négyezer kilométeres túrára indul a sivatagon át, úgy, hogy kevés a tapasztalata, de a lelkesedése annál nagyobb?
 

 

Kedves Árpád! (Kedves Totalbike!)
 
Mi egy magyar önkéntes pár vagyunk (orvos/mérnök), akik az egyik kis dél-afrikai beágyazott királyságban próbálják tenni a dolgukat. Pusztán praktikus helyváltoztatási okokból még az elején összeraktuk kis pénzünket, és vettünk egy motort. A vas egy 15 éves Suzuki DR 350-es, azt hiszem a sors megfelelő masinát sodort egy kezdő számára, az afrikai utakra. Ahogy lennie kell, a dologból hamar szerelem lett a mindennapi használatok és hétvégi kirándulások során. Mostanában eléggé összejöttek itt a dolgok, Afrika nem mindig olyan pihentető, mint az ember elsőre gondolná. Így elhatároztuk, hogy kikapcsolódásként (önsorsrontásként?) elindulunk a kis géppel egy olyan túrára, amire nyugdíjas korunkban is nyálcsorgatva gondolhatunk majd vissza. Így esett választásunk egy Botswanát és Namíbiát is érnintő, Fokvárosban megpihenős, Lesothóban végződő, kb. 4000 kilométeres útvonalra. Olyan szakaszokkal, mint a Kalahári sivatag...
 
Nem akarjuk a dolgot túlbonyolítani: szerszámkészlet, olaj, pótlégszűrő, gumijavító spray stb. lesz csak velünk. Szerelni amúgy is csak alap dolgokat tudok, ezért úgy tervezzük, hogy nem lesz semmi gond. Ha mégis, majd megoldjuk valahogy! Csomagtartót már csináltattam, sátrat és hálózsákokat is viszünk. Napi 300-400 km a cél, közbeiktatott pihenőnapokkal. Tudom, a motor meglehetősen kicsi két emberre, de tapasztalatok alapján a 90-100 km/h utazót jól bírja, gyorsabban meg nem szándékozunk menni. Csak a nyereg ne lenne olyan kényelmetlen...
 
Szívesen vennénk olvasói javaslatokat, ötleteket, ha van kedvetek feldobni valahova egy posztot. Esetleg jelentkezhetünk is néhány naponta aktuális helyzetünkkel, fényképekkel, ha van rá igény és legfőképp net.
 
Üdvözlettel,
 

Tom és S 

A bejegyzés trackback címe:

https://sebessegoltara.blog.hu/api/trackback/id/tr562251711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.08.27. 12:22:53

Én nem motoroztam még Afrikában, tehát csak szerencsét kívánhatok, abból viszont sokat:)

Remélem, hogy gond nélkül megteszitek az utat, azt meg pláne, hogy lesz róla valami írás.

Széles utat, kevés vadat:)

Harlequin 2010.08.27. 12:37:50

Erre az útra emlékezni fogtok, így vagy úgy...szerintem dakarosokat kéne keresni inkább.

Oktato 2010.08.27. 12:42:08

Olyan dolgok mint puska, élelmiszer, stb?
Esetleg a Kalaháriban is elég MasterCard?

Persze ezt csak irigységből írom, de most komolyan: indulás előtt fullszerviz, esetleg pótabroncs?, igazándiból a homokban is kopik gumi? Gondolom jobban és az oldalfala is...

Sok szerencsét és elegendő energiát mindenbe, ami Veletek lesz - motor, fényképezőgép, laptop, Ti - hogy a beszámolókat folyamatosan el tudjátok juttatni hozzánk és Ti is egészben érkezzetek meg a célba...

Jó utat!

Blackdeath6 2010.08.27. 13:09:23

Hajrá skacok!!!!
Sok szerencsét!!!

El Bándi (törölt) 2010.08.27. 13:39:18

Nekem volt DR350s-em.
Megbízható kis gép,jó értelemben vett igénytelen vas.

Psziho 2010.08.27. 14:14:59

szerintem is ez a még megfelelő gép a legkevesebb pénzből

ha gond van 2 ember eltologatja bármeddig:D

kis szerelési tudás elég,bowdenjavítás ilyesmire gondolok
ha komolyabb a gond úgysem lehet a prérin megoldani

muz 2010.08.27. 14:34:23

Defekt spay-t ne vigyetek,inkább tartalék belsőt!:-)
Jó utat és tényleg sok szerencsét,tudtommal dél-afrikában nem mindenhol rajonganak a fehér emberekért!!!

Tonyeaux 2010.08.27. 14:54:46

Mindenképp kell: Pót gumi, pótbelső foltozó készlet pót bowdenek, pótgyertya és még néhány esetleges elektromos alkatrész, egy korrekt szerszámos készlet, egy benzines -egy vizes kanna teli, néhány csapágy. Ha ügyesek vagytok, a két kanna és a külső kivételével ez befér egy hátizsákba. Így már egészen biztonságos elindulni. A víz meg a benzin alapvető, egy sivatag átszeléshez. inkább 3 rövid nacival kevesebbet vigyetek, minthogy egy gyertyacsere gondot okozzon! Sok sikert az úthoz, várom a beszámolókat!

Üdv: Tonyo

roekjozsi 2010.08.27. 15:19:26

ajánlom hogy nézd meg indulás előtt a Mondo Enduro című filmet. abban DR350esekkel mennek világkörüli útra. igaz sokkal hosszabb táv, de azért látszik hogy milyen problémák adódhatnak! :) remélem még hallunk felőletek indulás előtt-után is! hajrá!!

BocaNegra 2010.08.27. 15:44:22

Sok sikert hozzá!
Az előttem szólók alkatrészlistájához asszem nem tudok mit hozzátenni.

A beszámólót én is szívesen venném. :)

Tomásfa · http://maradentro.blog.hu 2010.08.27. 16:33:39

Köszönöm mindenkinek a szívmelengető kívánságokat és hasznos tanácsokat. Ez most tényleg különösen jól esik nekünk.

Először is hadd árnyaljam kicsit a képet a körülményekről. Valóban sivatagban fogunk motorozni, de időközönként karbantartott útvonalakon és nem a túra legnagyobb részén. Namíbia, Botswana és Déla-Afrika pedig bizonyos szempontból kifejezetten fejlett államok, így nem annyira "nomád" a dolog. Persze akkor is 4000 körüli km mennyiségről van szó, teljesen hétköznapi eszközökkel, expedició mélységű felkészülés és háttér nélkül. Egyszerűen csak tele a hócipő és mennünk kell. Hiszünk benne, hogy bármikor képes hasonló döntésre az ember.

A pótbelső jó ötlet, beszerzem. A spray tényleg nem ér semmit? Benzin lesz nálunk, különös tekintettel a gyári mini-tankra (9,5l). Gyertya, szerszámok vannak. Bowdent itt kicsit nehéz beszerezni, így sajnos nem lesz. Ülésre valakinek van ötlete? Esetleg valami huzat? Új beszerzésére ne is gondoljon senki, ahol dolgozunk, az a fentiekkel ellenben igen fejletlen vidék. A képen látható csomagtartóra hogyan rakjak fel egy kis sátrat, két hálózsákot és egy 5l-es kannát? Előtte még a macának is el kell férnie...

loláb 2010.08.27. 17:06:38

Nem árt, ha van egy műholdas telefon vagy legalább egy rádió nálatok.

A kalahári sivatagban tudomásom szerint nem egyszerű stoppolni.

Vándorló Sasfészek 2010.08.27. 17:50:22

Hézagoló lapka készlet a szelepállitáshoz, tömitöpaszta (ezek szükség esetén egy megrepedt blokk javitásához is jól jöhetnek),epoxy ha tudsz szerezni.

Felszerelés láncfeszitéshez, gumicseréhez. Egy kulcskészlet, amivel mindenét szét tudod szedni és össze tudod rakni a vasnak. gumibelsök, egy pótlánc. pumpa.

Gyertya. gyertyapipák! komplett elektronika. egy cserényi motorolaj. egy kevés gázolaj, ha le kell tisztiani valamit javitás elött, néhány rongy. inekciós fecskendö vékonyabb tüvel. Eldugult karburátor tisztitásához ideális.

Kötözödrót. gurtni/spárga csomagrögzítéshez (ezek meg a szétesö villaszárnál lehetnek hasznosak, meg amúgy is). bóvden helyett: vékony drótkötél. Megkened olajjal, befűzöd a szakadt helyére, és mész. ha nincs, sima vékony drót. Izzókészlet.

csomagtartó: keress valami helyi szakit, aki oldalkonzolt hegeszt rá. ha nincs szaki, eszkábálj rá keményfa lécekböl valami masszivabb oldalkonzol-szerüséget, ráraksz két vászonszütyöt és kész is a tárhely (oldalára kéretik a szolid himzés: Designed by Sasfészek:) Az egész felszerelés kb befér az egyik szütyöbe.

Ezzel s amit a többiek leirtak mar cca el mernék indulni egy olyan helyre, ahol 50km-nél többet kell sétálni egy szervizig, és nem biztos hogy aznap este épp arra jár valaki, aki felvesz a platóra.

Ui.: hosszában kettényilt gumi javitásának receptje: rakj bele uj belsöt (elötte tekerd körbe rongyal a megfelelö helyeken, hogy nehezebben dudorodjon. rakd össze. rakj vastagon tömitöpasztát a repedés teljes hosszában, majd jó szorosan tekerd körbe spárgával. Ha van drótod erösitsd azzal. várj fél órát, majd fújd legfejjebb 1,5Bar nyomásig. Menj (óvatosan!). 10km-ént ellenörizd a gumid állapotát, szükség esetén pótold az elmálló spárgát. Kipróbált recept. Beteg vagyok, tudom :)

akundi 2010.08.27. 18:29:01

www.takacsek.hu sok hasznos tipp van. rengeteg dolgot pl ra tudsz rogziteni a motorra, nem kell a hatadon cipelni v. nem foglalja a csomtarton a helyet. Hatszelet! Kundi

Vándorló Sasfészek 2010.08.27. 19:25:44

@Tomásfa: Nem tudom, mennyire rigolyásak a helyi szervek. Kannát akár a lámpa elé is, ha ott fér el. Erösen rontja a kormányozhatóságot, de kis odafigyeléssel kezelhetö. És elövenném az ezermester-énemet, táhelyet kell növelni, amennyire csak lehet.

feher-eger 2010.08.27. 23:29:15

gyors-kötözőt és PowerTape-t vigyetek ezekkel sok mindent meg lehet oldani!
láncot elején cseréljétek le jó minőségűre, mert a homok az gyilkolja rendesen, rendszeresen kell kenni!
vízhatlan zsákokba pakoljatok, azokat könnyebb felkötözni, mint a sok kisebb zacskót!
És ha be tudtok szerezni acél epoxy gyúrmát az is hasznos pl. ha reped a dekli.

sok szerencsét az útra, és írjatok róla!

MR. HÓD88 2010.08.28. 00:25:25

Lehet csak az én peszimizmusom hogy a tankot lecserélném nagyobbra mondjuk egy 14-15literes már sokat jelenthet.

k0diak · http://andras-ikladi.com 2010.08.28. 01:27:54

Ha tudtok angolul, ADVRider.com. Akar felkeszulessel kapcsolatos altalanos, akar helyi informaciot kaphattok szinte barmirol. A kevesbe latogatott Angolabol, Zambiabol is volt mar turaleiras, de Namibiabol, Botswanabol, Del Afrikai Koztarsasagbol tobb is.

Metaljockey leirasai eleg nepszeruek, a profilban az alairasnal talaljatok oket. Viszonylag valtozatos kepet fest a korulmenyekrol, latnivalokrol, van utvonalterv is, hatha lehet belole meriteni valamit: www.advrider.com/forums/member.php?u=15294

Alapvetoen szerintem ugyis toletek fugg, mennyire extrem a tura (ettol fugg a felkeszules is), ott aztan a teljesen elszigetelt egynyomu osvenytol az autopalyaig barmi rendelkezesre all. Szivesen kuldenek meg linkeket, de nem tudom, mennyire szereti az oldal.

Ha inkabb magyarul szeretnetek, irjatok egy emailt, es (ha megengedi) megadom egy ottani magyar motoros elerhetoseget, aki hasonlo turakat mar maga mogott tudhat, tehat van valamennyi helyismerete.

Turaleiras miatt meg ne aggodjatok szerintem, a napi foto feldolgozas-irogatas-net kereses orulet helyett elvezzetek az utat, aztan majd, ha megjottetek, varjuk a beszamolot!

udv,
Andras

ps: puskat ne vigyetek :)

k0diak · http://andras-ikladi.com 2010.08.28. 04:30:14

Ezt meg regebben irtam, talan segit a szerszamos/technikai dolgokban. En is DR-t hasznalok (csak a 650-est), szerintem eleg hasonloak, ugyhogy alapnak jo lehet:

andras-ikladi.com/2010/04/10/szerszamkeszlet-hosszabb-turakra

Lehet, hogy nektek (erre a motorra, kettotoknek) kicsit nagy, de elfer egy kb 20x15x15-os dobozban (vagy nalam az ovtaskaban). Ezen kivul mar csak 2-3 tartalek belso, meg par aprosag kell.

Tomásfa · http://maradentro.blog.hu 2010.08.28. 08:32:48

Sziasztok!

Ismét kaptunk néhány jó ötletet, köszönöm. Azt hiszem, mivel tényleg nem vagyok egy szerelőmester, és helyhiány miatt is, erősen szűkitem a szerszámok/alkatrészek listáját. Viszont a belsőragasztást/cserét megpróbálom netről megtanulni előre, mert az esélyes azért. Ülésre valakinek nincs ötlete esetleg? Jövő héten jelentkezem majd a felkészülésről egy poszttal, valószinűleg 4-én szombaton indulunk.

David Bowman 2010.08.28. 10:53:47

Marhaság. Jó hogy a konyhaszekrényt nem sóznák rád. Csak a bowdenekből próbálj pótokat szerezni. Ezeket oda kell szigszalagozni a helyén levőkhöz, oszt helyet sem foglalnak. Szükséges felszerelés csak kis kalapács, kis kombinétfogó,csavarnyúzó, kötöződrót, szixalag. Én bejártam Kenyát (gyalog és matatuval) 5 kiló cuccal. Többet vinni önsorsrontás. Én nem indulnék el 2 személlyel ilyen kis motoron. Kell még 2 nagyobb pillepalack, benzinnek és víznek, oszt 8. Lámpának pl. elég 1 ledes fejlámpa.

David Bowman 2010.08.28. 10:55:17

A képen az a te házad?

Tomásfa · http://maradentro.blog.hu 2010.08.28. 16:33:10

@David Bowman: a macám, a motorom, a házam... Bowdenre rámegyek. Ha nem sikerül beszerezni, dróttal helyettesítem a legrosszabb esetben. De persze ilyen nem lesz, ne feledd, ez a jelszó... Előtte mi is Kenyában jártunk, csodás hely.

David Bowman 2010.08.28. 19:31:04

@Tomásfa: Nekem túl sok ott a néger.

janoszeged 2010.08.28. 20:36:52

Pár évvel ezelőtt találkoztam Magyarországon egy német sráccal. Delhiből jöttek egy Jáwával ketten a nőjével. Két rossz vászonzsák két oldalon oszt annyi. Víz legyen, meg gumijavító.Ha nem tudsz új bowdent beszerezni még indulás előtt, menet közben honnan lesz?

k0diak · http://andras-ikladi.com 2010.08.29. 05:09:24

Pont ez a szep az egeszben, hogy mindenki mas stilusban csinalja, es mindnek van letjogosultsaga. Otleteket varnak, majd ok eldontik, nekik mi fekszik jobban belole.

motoregeer 2010.08.29. 18:09:21

@roekjozsi: üdv! sikerült leszednem a filmet, de sajnos angolul van, én meg nemigen tudom értelmezni. Nincs esetleg valakinek ötlete, hogy honnan tudok feliratot letölteni hozzá?
A sört már megvettem a mozizáshoz:D

'saztán? 2010.08.30. 08:19:41

nap 3-400 km, 90-100 km / h utazó, 2 személy egy 350-essel? ez csak aszfalt lehet. én biztos az útmentén mennék, ha már afrika. :)

sok sikert! rohadt irígy vagyok. :)

Iceapo 2010.08.30. 20:46:28

Szasztok!
Bocsánat ha már említették!
Vékony drót, vastagabb drót, nem sok, de legyen, akkor min.2spadifer, ha véletlen vontatni kell, erős kétkomponensű fémragasztó /EU-n belül ezt nem szoktam vinni/, ha véletlen láncszakad és kiüti a blokk oldalát, egy kis dig.multiméter, egy pótlánc, a többit mintha olvastam volna, persze lehet hogy ezeket is említették, akkor bocsánat, de egyébként ezek /is/ nagyon fontos dolgok.
Jó utat kívánok!

I-shift 2010.08.31. 21:06:03

Szia,

Mi Dakarig elég jól ismerjük az utat.
Van közöttünk mindenre elszánt motoros, még elszántabb szerelő, mindentudó és semmihezssemértő (Na, ez vagyok én-:)
Van néhány használható helyi emberünk, tel. számunk és térképünk.

Mi egy 21 tonnás busszal - mi építettük erre a célra - bolyongtunk Marokkón, aknamezőn, Mauritánián, Malin keresztül Dakarig és vissza.

A por az első számú gond. A második a bizalom hiánya; az ottani emberek sokkal ügyesebbek, mint bárki is gondolná...

A táv Marokkó/földközi tengeri kikötő lényegesen több, mint 4.000 km...mondjuk a duplája..(de én csak Dakarig ismerem a járást) Szívesen segítünk, ha gondolod.

bonafide 2010.09.01. 11:00:06

A póttárakat az AK47-eshez ne felejtsétek otthon!

k0diak · http://andras-ikladi.com 2010.09.01. 12:56:00

I-shift: Kedves vagy, hogy segitesz, de masfele mennek: "egy Botswanát és Namíbiát is érnintő, Fokvárosban megpihenős, Lesothóban végződő, kb. 4000 kilométeres útvonal". Mar Afrikaban van a par, ott elnek, az Egyenlitonel joval delebbre :)

csibu955 2010.09.07. 08:38:20

Sziasztok, lehet kicsit későn írok de hátha! Az ülésre még ha jól látom nem kaptatok választ! Igazából én is sokallom a 300-400km/napot, tudom, hogy vannak ott rendes utak is, de akkor is kicsit sok, főleg ha nézelődni is akartok, akkor reggel 8-tól este 8 ig menni fogtok. De majd meglátjátok mi a helyzet. Az ülésre is pakolnék cuccot, pl. egy hálózsák v. pokróc szétterítve,ügyesen hajtogatva kényelmesebbé teheti a gépet. Persze az sem jó ha csúszkáltok emiatt a nyeregben.

Friss topikok

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása